Sunday, February 9, 2020

Kaedah Fiqh "Asal Tiap-Tiap Sesuatu Itu Adalah Harus Sehingga Ditunjukkan Pemalingan"

Terdapat kaedah fiqh :

الْأَصْلُ فِي الْأَشْيَاءُ الْإِبَاحَةُ حَتَّى يُدَلَّ عَلَى الْعَكْسِ

"Asal tiap-tiap sesuatu adalah harus sehingga ditunjukkan pemalingan".

Adapun penggunaan "at-Taḥrīm" (التحريم), iaitu pengharaman yang digantikan dengan "al-*Aks" (العكس), iaitu pemalingan adalah tidak tepat kerana bukan semua harus akan berubah menjadi haram. Kadangkala ia boleh menjadi sunat atau makruh

Dalilnya adalah firman Allah Tabāroka Wa Ta*ālā :

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّـهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ﴿٣٢

Siapakah yang tergamak mengharamkan perhiasan Allah yang Dia keluarkan untuk hamba-Nya dan kebaikan yang berupa rezeki? Katakanlah: "Itu untuk orang yang beriman dalam kehidupan dunia dan khas di hari akhirat". Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu untuk orang yang mengetahui. [Surah al-A*rōf ayat 32].

Perhiasan di sini merujuk kepada seluruh yang ada di muka bumi berdasarkan firman Allah Subḥānah :

إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ﴿٧

"Sesungguhnya Kami jadikan apa-apa yang ada di bumi sebagai perhiasan untuk Kami menguji yang mana satukah antara mereka yang terbaik amalannya". [Surah al-Kahfi ayat 6].

Termasuk juga anak, harta, tubuh badan dan pakaian. Firman Allah Ta*ālā :

يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ

"Wahai anak-anak Adam! Kenakanlah pakaian setiap kali ke masjid. Makan dan minumlah, tetapi janganlah berlebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebihan". [Surah al-A*rōf ayat 31].

Firman Allah Ta*ālā :

الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا ﴿٤٦

"Harta dan anak-anak itu ialah perhiasan kehidupan dunia, sedangkan amal soleh yang berterusan lebih baik pahalanya di sisi Tuhamu dan lebih baik harapannya". [Surah al-Kahfi ayat 46].

Firman Allah Ta*ālā :

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖوَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّـهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٣١

"Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan mereka kecuali yang zahir daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup dadanya dengan tudung mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan atau perempuan-perempuan mereka atau hamba-hamba sahaya mereka atau pengikut lelaki yang tiada lagi keberahian atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan". [Surah an-Nūr ayat 31].

Perhiasan di sini merujuk kepada anggota badan kerana ia disandangkan bersama ketikamana penyebutan kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan.

Manakala, aṭ-Ṭoyyibāt di sini merujuk kepada sesuatu yang melazatkan yang jiwa menggemarinya sepertimana yang dinyatakan oleh Ibn Jarīr aṭ-Ṭobariyy dalam Jāmi* al-Bayān *An Ta^wīl Āy al-Qur^ān, jilid 10, m/s 513, keluaran Mu^assasah ar-Risālah, tahqiq Aḥmad Muḥammad Šākir. Az-Zamaẖšariyy dalam al-Kaššāf *An Ḥaqō^iq Ġowāmiḍ at-Tanzīl, jilid 1, m/s 670, keluaran Dār al-Kitāb al-*Arobiyy, Beirut menyatakan bahawa aṭ-Ṭoyyibāt ialah sesuatu yang baik dan lazat. Manakala, Ibn *Aṭiyyah dalam al-Muḥarror al-Wajīz Fī Tafsīr al-Kitāb al-*Azīz, jilid 2, m/s 228, keluaran Dār al-Kutub al-*Ilmiyyah, Beirut, tahqiq *Abdul Salām *Abdul Šāfi menyatakan bahawa aṭ-Ṭoyyibāt ialah sesuatu yang dianggap lazat. Maka, sesuatu yang lazat di sini bukan hanya pada objek di sekeliling atau yang ada pada diri kita yang memberikan kenikmatan pada kita, tetapi apa yang kita lakukan itu juga termasuk dalam hal ini kerana itu juga memberikan kesenangan dan kepuasan pada jiwa. Dalam mendefinisikan "Taronnam" (تَرَنَّمَ), Ibn Manẓūr menyatakan :

كُلُّ مَا اسْتُلِذَّ صَوْتُهُ وَسُمِعَ مِنْهُ

"Setiap sesuatu yang dianggap sedap suaranya dan didengarkannya". [Lisān al-*Arob, jilid 12, m/s 257, keluaran Dār Ṣōdir, Beirut].

Di sini jelas bahawa yang dianggap sedap ini bukan semata-mata objek, tetapi perbuatan yang dapat menyenangkan jiwa.

Tempelak Allah pada orang yang mengharamkan perhiasan dan kebaikan tanpa alasan menunjukkan bahawa sebarang cara penggunaan perhiasan dan perbuatan dengan apa-apa cara jua adalah harus dan halal. Oleh itu, mengharamkan untuk menggunakan sesuatu atau membuat sesuatu perlu membawakan hujah yang setara dengan firman Allah *Azza Wajalla dan rasul-Nya. bagi mengecualikan hukumnya. Firman Allah Ta*ālā :

أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّـهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّـهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ ﴿٢٠

"Adakah engkau tidak melihat bahawa Allah menundukkan apa-apa yang ada di langit dan apa-apa yang ada di bumi untuk kamu semua serta Dia menyempurnakan nikmat-nikmatNya yang tampak dan tersembunyi kepada kamu semua? Sebahagian manusia adalah mereka berdebat tentang Allah dengan tanpa ilmu, petunjuk dan kitab yang terang". [Surah Luqmān ayat 20].

Firman Allah Ta*ālā :

وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿١٣

"Dan Kami tundukkan apa-apa yang ada di langit dan apa-apa yang ada di bumi keseluruhannya untuk kamu semua daripada-Nya. Sesungguhnya itu adalah benar-benar tanda bagi kaum yang berfikir". [Surah al-Jāṯiyah ayat 13].

Seluruh alam ini ditundukkan untuk kita semua, yakni untuk kita semua berbuat apa-apa sahaja semahu kita untuk memanfaatkannya, menggunakannya dan menguruskannya. Begitu juga jasad dan apa-apa yang ada pada diri kita yang mana ia juga merupakan elemen alam. Firman Allah Ta*ālā :

اللَّـهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَنْعَامَ لِتَرْكَبُوا مِنْهَا وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ﴿٧٩﴾ وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَلِتَبْلُغُوا عَلَيْهَا حَاجَةً فِي صُدُورِكُمْ وَعَلَيْهَا وَعَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ ﴿٨٠

"Allah yang menjadikan haiwan-haiwan ternakan kepada kalian agar kalian menunggang dengannya dan sebahagiannya pula kalian memakannya. Padanya ada manfaat-manfaat untuk kalian serta agar kalian mencapai hajat dalam dada-dada kalian dengannya. Di atas kapal kalian dibawa". [Surah al-Ġōfir ayat 80-80].

Daripada ayat ini, Allah tidak menyenaraikan manfaat-manfaat yang lain yang mana ia terpulang pada diri masing-masing untuk memanfaatkannya. Maka, ini juga dalil untuk menetapkan kaedah ini. Firman Allah Subḥānahu Wa Ta*ālā :

وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴿١٤

"Dan Dialah yang menundukkan lautan agar kalian memakan daging segar daripadanya dan mengeluarkan perhiasan daripdanya agar kamu memakainya. Dan kalian melihat kapal-kapal yang berlayar padanya dan agar kalian mencari kurnia-Nya serta agar serta agar kamu bersyukur". [Surah an-Naḥl ayat 14].

Dan banyak lagi ayat lain yang serupa dengan ini. Tidak mungkin Allah menceritakan tabiat-tabiat manusia yang telah semadi dan biasa dalam aktiviti kehidupan mereka semata-mata untuk menyatakan penghalalan yang haram pada asalnya. Ini bukanlah faedah bagi Allah dalam menyatakan hal-hal sebegini. Secara tidak langsung, ini menunjukkan bahawa asal tiap-tiap sesuatu itu adalah harus adalah paling munasabah sekali.

Di sana ada perbuatan yang dikira sunat jika ia dilakukan sekalipun ianya berkaitan dengan hal-hal adat kerana terdapat dalil yang menyatakan ianya sunat seperti sabda Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- seperti berikut :

مَنْ تَصَبَّحَ سَبْعَ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ وَلَا سِحْرٌ

"Barangsiapa yang memakan tujuh biji kurma *Ajwah, tidak ada kemudaratan pada hari itu berupa penyakit dan sihir". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy, no. 5354].

Tidak ada yang mampu dicapai bagaimana tujuh biji kurma *Ajwah dapat menghindarkan sihir. Oleh kerana ianya berupa ghaib, maka ia adalah termasuk dalam tuntutan agama yang berubah daripada harus menjadi sunat.

Jika terdapat pertembungan antara kaedah ini dengan kaedah berikut :

الْأَصْلُ فِي الْعِبَادَاتِ التَّحْرِيمُ حَتَّى يُدَلَّ عَلَى الْعَكْسِ

"Asal bagi tiap-tiap ibadah adalah haram sehingga ditunjukkan dalil pemalingan".

Maka, didahulukan kaedah ini berbanding kaedah tersebut. Hal ini berdasarkan dalil berikut :

مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا

"Apa-apa yang diperintahkan oleh Rasul kepada kamu semua, maka ambillah akannya dan apa-apa yang dilarang daripadanya kepada kamu semua, maka tinggalkanlah". [Surah al-Ḥašr ayat 7].

Bagaimana kita ingin mengatakan bahawa sesuatu itu perintah atau larangan Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- sedangkan ianya tidak jelas sama ada dari sudut kesahihan dan pengistinbatan dalil? Bagaimana kita mampu mengatakan sesuatu itu perintah atau larangan secara ta*abbudiyy, sedangkan berlaku pertembungan antara sesuatu yang menjadi illah bagi hukum dan ketiadaan baginya? Tidak boleh kita ikuti sesuatu yang kita tidak mengetahui secara sebenar akan hal itu berdasarkan firman Allah *Azza Wajalla seperti berikut :

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَـٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴿٣٦

"Jangan engkau mengikuti apa-apa yang engkau tidak mempunyai ilmu tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan fuad kesemuanya akan dipertanyakan". [Surah al-Isrō^ ayat 36].

Dengan itu, jelaslah bahawa kita tidak boleh mengatakan sesuatu itu ta*abuddiyy dan beramal dengannya selagimana tidak jelas akannya.

No comments:

Post a Comment