Sebenarnya saya masih tertanya-tanya tentang apakah orang akan kenang terhadap saya? Walaupun saya berbangga dan berharap bahawa sayalah mujaddid untuk abad ini sepertimana Jalāluddīn as-Suyūṭiyy dalam «Tuḥfaẗ al-Muhtadīn Bi Aẖbār al-Mujaddidīn» berharap bahawa dia adalah mujaddid pada abadnyaޱ namun saya tetap ingin tahu apa yang orang akan kenang kepada saya apabila mereka mengenal saya nanti?
Kalaulah saya ingin dikenali sebagai mujaddidޱ sejarah tidak pernah
melahirkan mujaddid yang selamat daripada cabara perlawanan dan kontroversi.
Ini kerana membawa pembaharuan adalah menongkah arus semasa yang menjadi
tradisi sekeliling atau penerimaan secara meluas demi menyuluh sinar kesegaran
dalam sebuah perspektif dan orientasi wacana serta mencantas apa yang menjadi
penghalang kepada pembelengguan minda.
Bukan semua orang akan menyukai dan tidak hairan akan ada
opposisi dan lawan di sekeliling. Semakin rancak kegiatan tajdidޱ semakin dahsyat
tekanan sekeliling.
Saya sedar bahawa saya mempunyai pandangan kontroversi yang
melangkaui perkara yang dianggap kesepakatan fuqaha sepanjang zaman dan saya
juga mempunyai beberapa perspektif berkenaan dengan seks yang sangat
kontroversi yang sukar untuk dihadam dengan mudah oleh sebahagian orang.
Saya mengerti bahawa dengan menegaskan pendirian dalam keharusan
homoseksual atau agalmatofilia sahaja sudah cukup membahang habanya. Sebegitu
juga pandangan lain yang cukup kontroversi. Namunߨ saya tetap cuba berdiri di atas pegangan dengan teguh dan tabah
di atas argumentasi yang kukuh dan penghujahan yang kritis.
Kadangkalaܦ saya juga khuatir
terhadap marabahaya yang muncul sepanjang di atas landasan ini bukan kerana ia
akan menggoyahkan pendirianߨ tetapi ia akan
menyeksa fizikal dan psikologi sehingga sukar untuk mengecapi waktu yang
tenteram dan damai. Kepada Allah jualah saya memohon pertolongan dan
perlindungan.
Saya tahu bahawa perjuangan ini memerlukan kecekalan, dedikasi
dan kesabaran yang tinggi bagi memperoleh kejayaan yang hakiki bagi mujahadah
yang diceburi, dilaburkan dan dikhidmat padanya. Kita sama sekali tidak
mengharapkan musibah akan menimpa dan bersikap entusiastik terhadap
kemunculannya.
Namunߨ malapetaka yang kita bakal hadapi kita
sendiri tidak tahu bagaimana kadar tekanannya. Kita diuji dengan apa-apa yang
sesuai dengan tahap yang kita menanggungnyaߨ namun adakah ini akan
menjadi ingatan dan kesedaran kita tatkala hal itu menimpa? Semoga Allah
melimpahkan kesabaran dan meneguhkan kecekalan sepanjang menghadapi pancaroba.
Saya cakna sememangnya wujud kontroversi yang maha dahsyat pada
beberapa pandangan sayaߨ namun sekurang-kurangnya saya berpuas hati
bahawa idea saya tidak sekadar bergenang dalam fikiran sahaja. Saya
mengekspresikannya dengan berharap agar ada sesuatu yang boleh dimanfaatkan
sehingga ia dikaji, diteliti, disemak, dianalisis dan diselia oleh para
pencinta ilmu yang bersemangat untuk mempelajari dan meneroka sesuatu.
Semangat yang membara untuk bergerak di atas kecendekiaan yang
radikal dan keteguhan untuk tidak gentar walau sesiapa pun telah saya ambil
banyak inspirasi, cetusan dan teladan daripada tokoh ilmuwan ahli bait dari
keluarga al-Ġumāriyy. Mereka ini tidak gentar untuk menongkah arus masyarakat,
berdepan dengan banyak musuh dan terus cekal di atas pembaharuan semata-mata
untuk menyampaikan kebenaran di sisi mereka atas dasar penghujahan yang mapan.
Sekalipun dibenci oleh orang ramai pada hidupnyaܦ namun pusaka mereka meninggalkan gudang yang berharga untuk
dimanfaatkan, dikaji dan dijadikan pedoman bagi mereka yang sesudahnya. Saya
kadangkala secara peribadi bersyukur kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya
atas sebab dipertemukan saya dengan khazanah keluarga ini untuk mengukuhkan
jati diri saya dan mencicip sekelumit legasi daripada mereka.
Selalu sahaja orang mengambil inspirasi ini daripada Jamāluddin
al-Afgōniyy, Muḥammad ᓫAbduh dan Rošīd Riḍō kerana
sememangnya pengaruh mereka ini cukup besar di serata dunia. Akan tetapiߨ mereka lebih dikenali dengan gerakan modenisme berbanding di
haluan ahli sunnah walaupun impak mereka juga memberi kesan kepada sebahagian
salafi.
Namunߨ keluarga al-Ġumāriyy juga menampilkan yang
sama. Mereka ini kelihatan tidak dipengaruhi oleh sesiapa pun yang sezaman
dengannya untuk menyerlahkan perjuangan sebegini. Malahߨ mereka terus kekal di atas ahli sunnah bersama keunikan yang
ada pada setiap satu daripada ahli keluarga ini.
Dahulu pernah Aḥmad bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy
berhadapan dengan polemik masyarakat kerana melakukan solat jenazah sebanyak
tujuh rakaat sehingga ada orang mempersoalkan: "Apakah ini solat jenazah
atau solat hari raya?" sepertimana yang dia sendiri menceritakannya dalam
«al-Baḥr al-ᓫAmīr Fī Marwiyyāt Ibn aṣ-Ṣiddīq». Lantasߨ itu mendorongnya untuk menulis «al-Ijāzaẗ
Li at-Takbīrōt as-Sabᓫ ᓫAlā al-Janāzaẗ» dalam menyanggah pertikaian orang ramai terhadapnya.
Begitu juga dia pernah menghadapi kekecohan orang ramai ketika
dia mengajar ketika dia menyebutkan pandangan orang yang meninggalkan solat
secara sengaja tidak wajib qadha. Orang ramai mempertikaikannya kerana ia
menyanggahi ijmak. Dia kemudian❟
menghasilkan «Wasā^il at-Tarjīḥ
al-Murtaḍō Li al-Qowl Bi Anna al-Fā^itaẗ ᓫAmadan
Lā Tuqḍō» untuk membuktikan sebaliknya.
Maḥmūd Saᓫīd Mamdūḥ menyatakan bahawa Aḥmad bin
Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy
sangat dibenci oleh golongan pentaklid. [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=492624834485128&id=100012128473491].
Ini adalah benar kerana sesiapa sahaja yang membaca kalamnya
tentang taklid sepertimana yang dikumpulkan oleh ᓫAbdullah bin ᓫAbdul Qōdir
at-Talīdiyy dalam «Darr
al-Ġomām ar-Roqīq Bi Rosā^il aš-Šayẖ as-Sayyid Aḥmad Ibn aṣ-Ṣiddīq»ޱ pasti akan mendapati
bahawa ia sangat berbisa dan aswajaean tidak sanggup menelannyaߨ apatah lagi mengungkapkannya sedemikian.
Adiknya; ᓫAbdullah al-Ġumāriyy
menyatakan bahawa dalam muqaddimah «Awliyā^ Wa Karōmāt» bahawa apabila orang
ramai mendengar kitabnya iniޱ pasti dia akan
dituduh sebagai cenderung kepada wahabi! Ini kerana kandungan kitab ini menolak
beberapa kisah karamah yang diada-adakan dari pelampau sufi dan melucutkan beberapa
tokoh dari darjat kewalian yang diangkat sufi sebagai tokoh wali Allah dengan
membentangkan hujahnya.
Bahkanߨ penolakan kewalian seseorang ini juga
membawa perbalahan bersama beberapa orang sepertimana yang dia sendiri
menceritakannya di dalamnya. Kita kadangkala tertanya-tanya mengapa perlu
menyibukkan diri untuk menolak status kewalian seseorangߨ sedangkan cukup untuk kita menolak apa sahaja cerita karamah
yang tidak sabit daripadanya. Namunߨ barangkali dia
memiliki sebab yang besar sehingga dia berani untuk membentangkan ini kepada
orang ramai.
Adiknya; Muḥammad az-Zamzamiyy juga mengambil peranan yang
radikal untuk mengkritik sebahagian sufi yang jahil yang berleluasa di
zamannya. Bagi sesiapa yang membaca «az-Zāwiyaẗ Wa Mā Fīhā Min al-Bidaᓫ Wa al-Aᓫmāl
al-Munkaroẗ» tanpa mengenali penulisnya❟ pasti
akan cepat berkata bahawa penulis ini adalah wahabi.
Keberaniannya dalam memberi pandangan sehingga mengkritik secara
keras dengan banyak terhadap abang sulungnya; Aḥmad al-Ġumāriyy dan pengamalan
yang biasa dalam kesufian dalam karya tersebutߨ bahkan sehingga dia
juga ada pandangan yang kontroversi sehingga banyak dikritik oleh pelbagai
orang yang rapat dengannyaߨ termasuk adik-beradiknya.
Contohnya adalah ᓫAbdullah al-Ġumāriyy
menghasilkan «Juz^ Ismāᓫ aṣ-Ṣomm Li Iṯsbāt Taḥrīm al-Ibn Li al-Umm» untuk menyanggahnya
yang menyuruh anak lelakinya memandikan jenazah ibunya. [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=229565224110489&id=100011710382387].
Sebegitu juga penghasilan ᓫAbdullah al-Ġumāriyy
pada karya yang berjudul «Iᓫlām an-Nabīh Bi Sabab Barō^aẗ Ibrōhīm Min
Abīh» setelah mendapat tahu bahawa az-Zamzamiyy menuduh ayahnya
sebagai sesatߨ lalu dia berlepas diri daripada ayahnya
dan alasannya adalah Ibrōhīm ⁃ᓫalayh
as-Salām⁃ juga
melakukan yang sama setelah nyata kesesatannya. Karya ini dihasilkan bagi
menepis alasan ini. [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0giVGx9TikVLcABvBJzF4Dc8NxY8beJzw7ndZznifKsU1LS3ZHNE9f4oTyPdd2C9Pl&id=100011710382387].
Muḥammad Ilyās al-Marrōkišiyy dalam «ᓫAbd al-Ḥayy Ibn
aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy ߸ Al-Uṣūliyy an-Nāqid Wa al-Mujtahid al-Mujaddid»
menyatakan bahawa ᓫAbdul Ḥayy al-Ġumāriyy menghasilkan karya «ad-Dalā^il
al-Qoṭᓫiyyaẗ ᓫAlā al-Aẖṭō^ aš-Šanīᓫaẗ al-Wāqiᓫaẗ Fī al-Qunbulaẗ aḏ-Ḏarriyaẗ» atau
«al-Fāḍiḥaẗ al-Maẖziyaẗ Li Ṣōḥib al-Qunbulaẗ aḏ-Ḏarriyyaẗ» untuk membantah
karyanya yang berjudul «al-Qunbulaẗ aḏ-Ḏarriyyaẗ ᓫAlā al-H̱oṭīb Allaḏī
Ya^muru an-Nās Bi Ḥalq al-Liḥyaẗ».
Al-Ḥusayn aš-Šubūkiyy dalam «ᓫAbdullah at-Talīdiyy ߸ Al-ᓫAllāmaẗ al-Murobbī
Wa al-Muḥaddiṯ al-Aṯariyy» menyebutkan bahawa ᓫAbdullah bin ᓫAbdul Qōdir
at-Talīdiyy yang pernah menjadi muridnya pernah menghasilkan «aṣ-Ṣōrim
al-Mubīd Li Mā Zaᓫamahu al-Mubtadiᓫ al-ᓫAnīd Min aḍ-Ḍolālāt Fī Šarḥ Kalimaẗ at-Tawḥīd» untuk menyanggahnya yang telah menuduh kebanyakan muslim
mensyirikkan Allah.
ᓫAbdul Ḥayy al-Ġumāriyy juga antara yang lantang dalam menentang taklid. Boleh
dikatakan seluruh kitabnya menyelitkan hentaman keras terhadap golongan ini
walaupun tema asalnya adalah yang berkaitan dengan fiqh dan uṣūl fiqh.
Jika sesiapa yang menyangka pandangan saya kontroversi kerana
menyanggahi pandangan yang terbanyak dari kalangan ulama serta bagi yang
mengkagumi kerana saya dilihat hebat dalam membentangkan hujah yang mapan ⁃sedangkanߨ saya cumalah hamba yang hina dan bukan yang terbaik⁃ dan bersikap radikal
dalam menegakkan penghujahanޱ bacalah kitab-kitab ᓫAbdul Ḥayy al-Ġumāriyy.
Pasti para pembaca akan mendapati bahawa dia jauh lebih gemilang dari sudut
keilmuan serta jauh lebih radikal dalam mengkritik dan mempertahankan
pandangannya.
Saya dengan keluarga ini tidaklah sebanding dan jauh ketinggalan
ke belakang sama dari sudut ilmu dan amal. Akan tetapiߨ saya banyak ambil inspirasi dan menimba cetusan daripada
mereka. Mereka ini tidak terlepas daripada kontroversi dan pergulatan di sekeliling
merekaߨ tetapi mereka cekal untuk menzahirkan
prinsip mereka dan tidak gelisah untuk menyelisihi sesiapa pun meskipun
adik-beradiknya sendiri.
Mana-mana tokoh pejuangߨ khususnya yang
membawa kepada reformasi dan menyelisihi penerimaan umum masyarakat setempat
atau dunia demi menyuarakan kebenaran sememangnya terpalit dengan kontroversi
kerana kenyataannya dan pandangan yang dipegang serta hala tuju manhajnya
menjadi perdebatan orang ramai.
Bukan semua tokoh ilmuwan yang agung ini diiktiraf kedudukannya
secara sepakat dan diterima tanpa perbalahan. Ada sebahagian mereka
dipertikaikan kemampuan merekaߨ khususnya disebabkan mereka meniti langkah
yang berbeza dari tokoh ikutan seseorang atau orang ramai.
Al-Muzaniyy menceritakan :
حضرت الشافعي وقيل له: إن
فلاناً يقول: الشافعي ليس بفقيه. فضحك وأنشأ يقول:
إنِّي نشأتُ وحسّادي
ذَوُو عددٍ # ربَّ المَعَارِج لا تُفْنِي لهم عدداً
Aku menghadiri majlis aš-Šāfiᓫiyy. Dikatakan kepadanya:
"Fulan berkata bahawa aš-Šāfiᓫiyy
bukan seorang faqih". Dia pun ketawa dan mula berkata :
"Sesungguhnya aku telah munculߨ sedangkan golongan hasad terhadapku adalah orang yang mempunyai
bilangan # Boleh jadi tuhan tempat naik itu tidak mengistimewakan bilangan pada
mereka". [Manāqib aš-Šāfiᓫiyy﹇karya
al-Bayhaqiyy﹇jilid 2﹇m/s 74﹇keluaran Maktabaẗ Dār
at-Turōṯ﹇tahqiq
as-Sayyid Aḥmad Ṣoqr].
As-Suyūṭiyy juga dahulu pernah mengangkat dirinya sebagai
mujtahid. Katanya :
وقد كملت عندي الآن آلات
الاجتهاد بحمد الله تعالى؛ أقول ذلك تحدثًا بنعمة الله تعالى لا فخرًا؛ وأي شيء في
الدنيا حتى يطلب تحصيلها بالفخر، وقد أزف الرحيل، وبدا الشيب، وذهب أطيب العمر!
ولو شئت أن أكتب في كل مسألة مصنفًا بأقوالها وأدلتها النقلية والقياسية، ومداركها
ونقوضها وأجوبتها، والموازنة بين اختلاف المذاهب فيها لقدرت على ذلك من فضل الله،
لا بحولي ولا بقوتي، فلا حول ولا قوة إلا بالله، ما شاء الله، لا قوة إلا بالله.
"Telah sempurna pada sisiku sekarang alat-alat ijtihad
dengan segala pujian kepada Allah Taᓫālā. Aku
berkata sedemikian kerana menceritakan nikmat Allahߨ bukan membongkak. Sesuatu yang manakah di dunia ini sehingga
boleh dituntut perolehannya dengan bongkak? Namunߨ semakin cepat waktu keberangkatan, telah tumbuh uban dan telah
berlalu sesedap-sedap umur. Kalau aku mahu untuk menuliskan karya pada setiap
permasalahan dengan pendapat-pendapatnya, dalil-dalilnya yang naqli dan qiyasi,
cerapan-cerapannya, pertentangannya dan jawapan-jawapannya, pertimbangan antara
perselisihan mazhabޱ pasti aku mampu terhadap itu dengan
kelebihan Allah. Bukan dengan upayaku dan bukan dengan kekuatanku. Tiada upaya
dan kekuatan melainkan beserta Allah dalam keaadaan apa yang Allah kehendaki.
Tiada kekuatan melainkan beserta Allah". [Ḥusn al-Muḥāḍoroẗ Fī Tārīẖ Miṣr
Wa al-Qōhiroẗ﹇jilid 1﹇m/s 339﹇keluaran Dār Iḥyā^
al-Kutub al-ᓫArobiyyaẗ﹇tahqiq
Muḥammad Abū al-Faḍl Ibrōhīm].
Adakah pengakuan as-Suyūṭiyy ini mendapat perhatian yang penuh
sambutan atau sekurang-kurangnya diposisikan kepada selayaknya semasa hidupnya?
Tidak sama sekali. Bahkanߨ ada yang mengingkarinya. Katanya :
شنع مشنع على دَعْوَى
الِاجْتِهَاد بِأَنِّي أُرِيد أَن أعمل مذهبا خَامِسًا وَرُبمَا زادوا أَكثر من
ذَلِك وَمثل هَذَا التشنيع إِنَّمَا يمشي على عقول الْعَوام وَمن جرى مجراهم
"Pencemuh mencemuh ke atas seruan ijtihad bahawa aku
berkemahuan untuk mendirikan mazhab kelima. Kadangkalaܦ mereka menambah cemuhan yang lebih banyak daripada itu. Cemuhan
seperti ini sebenarnya berlegar pada akal orang awam dan orang yang menjejaki
haluannya". [Taqrīr al-Istinād Fī Tafsīr al-Ijtihād﹇m/s 69﹇keluaran Dār ad-Daᓫwaẗ﹇tahqiq Fu^ād ᓫAbdul
Munᓫim Aḥmad].
Malahߨ dalam muqaddimah karya «Ṣown al-Manṭiq Wa
al-Kalaṃ ᓫAn Fann al-Manṭiq Wa
al-Kalām»❟ dia menyatakan bahawa dia sendiri dicurigai martabat
mujtahidnya hanya kerana disangka tidak menguasai ilmu mantiqߨ padahal dia dalam bidang tersebut telah mencapai kedudukan yang
setara dengan tokoh-tokohnya kecuali gurunya; Muḥyiddīn al-Kāfījiyy.
Sekarang ini❟
sememangnya terbukti bahawa as-Suyūṭiyy
sememangnya layak merangkul kedudukan mujtahid melalui pengamatan karya
peninggalannya yang mencecah lebih empat ratus judul yang pelbagai. Kalaulah
para pencemuh itu masih hidupޱ pasti mereka juga
akan menyesali apa yang telah lemparkan terhadapnya.
Walaupun kesemua mereka tidak dihargai pada masa hidupnya dan
mereka menjadi seakan-akan buangan sepanjang hayatnyaޱ adakalanya Allah
menzahirkan kemuliaan mereka setelah kewafatan mereka melalui khazanah
peninggalannya.
Akhir hayat Muḥammad bin Ismāᓫīl al-Buẖōriyy
menjadi orang buangan kerana difitnah dalam isu kemakhlukan Quran. Waktu ituܦ dia mungkin tidak merasa dihormati dan menjadi orang yang
disisih kecuali sedikit dari kalangan yang setia kepadanya. Namunߨ setelah pemergiannyaܦ mahakaryanya;
«al-Jāmiᓫ aṣ-Ṣoḥīḥ al-Musnad al-Muẖtaṣor Min
Umūr Rosūlillah ⁃Ṣollallāhu ᓫAlayhi
Wasallam⁃ Wa
Sunanih Wa Ayyāmih» diangkat menjadi yang paling sahih setelah Quran. Karyanya yang
lain juga menjadi rujukan terpenting dalam bidang keilmuan Islam.
Saya juga berharap bahawa sekalipun saya tidak dihargai pada
masa kehidupan saya dan dirintangi dengan pelbagai pancaroba kerana tekanan
sekelilingޱ saya berharap apa yang telah saya berikan khidmat untuk agama
ini adalah termasuk yang dirahmati Allah serta dilindungi dari sebarang yang
merosakkan ketulusan saya, kejahatan diri saya dan amalan yang membatalkan
pahalanya.
Apa-apa sahaja yang saya lakukan semuanya untuk diri saya
sendiri dan penzahiran untuk Allah bahawa saya mengusahakan sesuatu yang murni
walaupun kecil. Sekalipun orang lain enggan, tidak berpuas hati dan menentangޱ saya telah
menjalankan khidmat saya. Selebihnya ialah apa-apa yang dipikul dan dipegang
tanggungjawab itu oleh orang lain.
Jika dia menolaknya atas dasar pengingkaran secara kebodohanޱ maka celakalah untuk
dia dan semoga Allah membenamkannya ke dalam kesulitan yang keras sepertimana
keras kepalanya. Jika dia menolaknya atas dasar pandangan tersebut memiliki
ijtihad yang berbezaߨ lalu terbukti ia juga
adalah muktabar serta memiliki merit yang mapanޱ maka semoga Allah
memberikannya dua pahala.
Jika dia menolaknya atas dasar pandangan saya adalah salah dan
dia adalah benarߨ maka semoga Allah melimpahkan kebaikan untuknya,
semoga Allah mengampunkan saya atas kekurangan dan ketempangan saya dan semoga
Allah menghindarkan orang ramai agar tidak terikut kesalahan saya.
Dalam apa-apa perkara pun❟ saya
cuba mengelakkan dari perkara yang tidak ada hujah terhadapnya. Saya sekali-kali
tidak akan membiarkan keputusan saya disebabkan sesuatu yang saya tidak suka
menjadikan saya menolaknya dan sesuatu yang saya suka menjadikan saya
menerimanya dengan semudah itu.
Tidaklah saya akan tinggalkan penulisan-penulisan ilmiah
melainkan di situ tertegaknya argumentasi yang kritis. Jika ada yang
berhubungan dengan borak dan komunikasi santaiޱ saya cuba untuk
elakkan terlalu kosong dalam pengisiannya. Saya tidak mahu dihampakan oleh
kontribusi-kontribusi yang tidak mempunyai daya saing ilmu dan entusiastik
terhadap pengetahuan. Biarlah apa-apa yang disisakan itu merupakan sesuatu yang
berguna untuk kajian ilmiah.
Sememangnya personaliti INTP adalah bentuk diri saya. Entah
mengapa saya tidak begitu lemah untuk berborak kosong dan kaku untuk meneruskannya
dengan panjangߨ tetapi minat kepada yang menimbulkan
kecendekiaan adalah sangat membara. Allah sahaja yang lebih tahu dan saya
bersyukur untuk ini.
Sesunguhnya saya sangat berharap walaupun ada perkara yang
mungkin kita bersengketa dalam beberapa perkaraߨ namun saya harap kita
ada sepakat untuk sesuatu yang mustahak dan lebih prioriti. Saya telah
membentangkan penulisan tentang «Kebenaran Kerasulan Muḥammad Bin ᓫAbdullah
Dan Keagungan Mukjizatnya» sebagai hadiah kepada seluruh muslim tentang kebenaran yang
sejati pada perutusan Allah dan kemukjizatan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃.
Saya pasti kita semua saling menguatkan antara satu sama lain
kerana ini tonggak utama dalam pegangan kita sebagai umat Islam. Penulisan ini
boleh menjadikan sebab kenapa seseorang itu perlu yakin sebab agama Islam
adalah agama yang benar.
Saya juga telah menulis «Antara Sumber Rujukan Taᶜdil Dan Tajrih
Perawi» yang mengumpulkan koleksi-koleksi rujukan qaul nuqqad pada seseorang
perawi. Ini merupakan hadiah ulung saya kepada sahabat-sahabatߨ khususnya penuntut ilmu hadis kerana ini merupakan penyenaraian
yang terlengkap yang julung kalinya bagi mengenal pasti sumber yang menjadi
rujukan yang lazim. Walaupun mungkin ada beberapa perkara yang kita berselisih
dalam urusan komentar terhadap rujukan ituޱ namun penyenaraian
itu membantu para penuntut ilmu hadis dalam melangkah ke bidang tersebut.
Begitu juga penulisan «Penjelasan Tuntas Dalam Menyelesaikan
Masalah Kebebasan Ikhtiar Manusia Dan Skop Liputan Perbuatan Allah» yang
merupakan penulisan terbaik dalam menjelaskan masalah kekeliruan di antara
kebebasan kehendak manusia dan kekuasaan mutlak Allah. Penulisan ini juga
pernah dipuji oleh rakan ilmuwan yang lain sebagai suatu penjelasan yang mantap
dan terbaik. Saya bersyukur dapat mempersembahkan suatu hadiah yang bermakna
untuk umat.
Demikian juga penulisan yang berjudul «Intisari Penting Dalam
Ilmu Takhrij Hadis Dan ᓫIlal al-Ḥadīṯ» yang merupakan penulisan tentang pendedahan dan gambaran asas
untuk memahami takhrij hadis dan ilmu ᓫilal al-Ḥadīṯ dengan
penjelasan yang harap mudah untuk difahami dan seterusnya mudah untuk melangkah
jauh.
Ini merupakan penulisan yang saya kira julung kalinya dan asas
yang komprehensif dalam berbahasa Melayu yang bertulis dalam konteks Malaysia.
Saya berharap semua usaha ini memperoleh manfaat untuk setiap umat dan
seterusnya mendapat keberkatan dan rahmat daripada Allah ᓫAzza
Wajalla.
Demikian juga penulisan yang berjudul «Penajaman Deria Dalam
Mengenali Sifat Yang Maha Mulia» yang merupakan penjelasan komprehensif dan
sarat dengan penghujahan dengan metod ahli kalam. Walaupun saya berteraskan
ḥanbalianޱ namun penulisan ini juga adalah terima kasih kepada ašᶜarian
kerana warisannya telah melonggokkan kebaikan yang besar sehingga saya mampu
mencurahkan idea yang banyak dalam judul ini.
Penulisan ini tidak terhad dalam mendepani sesama aliran dalam
penghujahan secara aqliߨ bahkan dalam menggagalkan syubhat yang
asing yang cuba membawa penyakit kepada fikiran umat Islam. Saya berharap ini
adalah penulisan dengan pendekatan yang segar untuk menghadapi cabaran pada era
kini.
Begitu juga penulisan yang lain sama ada sebahagiannya boleh
dimanfaatkan untuk setiap umat seperti beberapa penulisan saya dalam menyanggah
orientalis, antisunnah, liberal, batiniah dan musuh Islam. Saya berharap semua
ini dapat merapatkan jurang kita agar kita dapat menumpukan rintangan yang kita
hadapi bersama dan mengurangkan sedikit pergeseran setelah cakna dengan
penulisan yang tidaklah seberapa dalam memberi khidmat untuk pemahaman
masyarakat.
Begitu juga sebahagian penulisan yang terpulang pada sudut
pandang masing-masing untuk dimanfaatkan. Jika salafiޱ maka penulisan saya
yang menyebelahi mereka mungkin dimanfaatkan. Jika ašᶜarianޱ maka penulisan saya
yang memihak mereka mungkin . Begitulah seterusnya.
Kalau hanya seorang sahaja yang datang kepada saya untuk
mendapatkan khidmat ilmu daripada sayaޱ saya tetap akan
membantu dan cuba menyampaikan yang terbaik untuknya sekalipun penulisan saya
tidak begitu dipedulikan olehnya. Kalau dalam hidup ini hanya seorang yang
datang sekadar untuk tanya satu soalanޱ saya berharap jawapan
saya bermanfaat untuknya walaupun itu yang pertama dan terakhir. Itu sudah
memadai untuk saya.
Jika tiada siapa pun yang ingin mengambil manfaat daripada saya
dan peninggalan saya tidak sampai kepada sesiapa pun sekalipun setelah berlalu
ratusan tahunޱ maka apa yang saya lakukan adalah untuk kepuasan diri saya,
khidmat saya kepada ilmu walaupun diri sendiri dan seterusnya untuk Allah
semata-mata yang menjadi puncak pencarian dan hujung segala perjalanan.
Kita boleh bersepakat dalam perkara ini dan hal ini kita perlu
canangkan, kembangkan dan kukuhkan. Tidaklah saya menghasilkan penulisan yang
sebahagiannya diterima umum sebagai helah agar ada alasan seseorang boleh
mendekati saya dan menganggap perbezaan saya ini mungkin sekadar kecil dan
tidak signifikan. Jikalau perlu sebegituޱ sudah lama saya tidak
mengutarakan opini yang kontroversi demi menjaga keselesaan orang lain.
Akan tetapiߨ tidak! Saya hanya berbuat apa-apa yang
benar lagi sejahtera tanpa bergantung dan berteras kepada sesiapa dalam membina
kehujahan dan berpendapat. Jika ia adalah benar dengan berpihak pada majoritiޱ maka itulah yang
perlu diutarakan dan dipertahankan. Jika ia adalah minoriti yang mana kalau
keluarga al-Ġumāriyy tidak sepatutnya diam untuk suatu pandangan yang dia
menjangkakan akan mencetuskan bahang kontroversiޱ maka saya juga
berpijak di atas jalan yang sama.
Takdir telah menghubungkan kita semua dengan kebenaran yang kita
sepakat bersama dan hal itu merupakan sesuatu yang sangat penting untuk
diperbesarkan berbanding kontroversi yang mendatang. Sekurang-kurangnya ini diharapkan
agar mampu melonggarkan sesuatu yang kita sengketa terhadapnya. Dengan kata
lain❟ semoga kesepakatan ini menampung kekurangan pada perbuatan kita
dalam perbalahan terhadapnya.
Adapun perkara-perkara kontroversi ituޱ kita boleh berbincang
secara ilmiah, berdialog secara harmoni dan sentiasa di atas landasan
kematangan intelektual dan budi pekerti. Kita semua sentiasa mengharapkan
budaya ilmu yang sihat sentiasa makmur dan imarah di setiap arena, gelanggang
dan medan.
Kita tidak mahu menggagalkan matlamat ini dengan saling
mencerca, saling mengejek, saling menghina, saling mencela, saling memaki dan
saling menyakiti. Semua ini tidak mampu direalisasikan melainkan kita
benar-benar sejahtera jiwa dan minda kita untuk berinteraksi perbezaan
perspektif. Firman Allah Taᓫālā :
وَلَا تَسْتَوِي
الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا
الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿٣٤﴾ وَمَا
يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ
عَظِيمٍ ﴿٣٥
"Tolaklah dengan cara yang terbaik. Laluߨ tiba-tiba permusuhan yang ada di antara kamu dengannya
seolah-olah dia ialah teman yang rapat. Tidaklah ia dicapai kecuali yang sabar
dan tidaklah juga ia dicapai melainkan yang mempunyai nasib baik yang
besar". [Surah Fuṣṣilat ayat 35⇀36].
Jika menolak keburukan pun kita disarankan untuk melakukan cara
yang terbaik sehingga permusuhan kita seolah-olah menjadi penolakan antara
sesama sahabat yang rapatޱ bagaimana mungkin sesuatu yang mungkin
kita samar atau yang boleh ditoleransi pula kita melakukan semakin jauh untuk
tampak wujudnya unsur keharmonian?
Untuk mengetahui wacana dalam interaksi bersama lawan aliran,
fikrah atau ideologi secara lanjut❟
dipersilakan untuk membaca penulisan saya yang berjudul «Diari Diri ߸ Persahabatan Yang Erat
Bersama Musuh Aliran».
Apapunߨ jika perjuangan kita sebagai mujaddidޱ kita berharap agar
kita dikenang sebagai orang yang baik kerana kita mahu apa-apa yang
ditinggalkan merupakan sesuatu yang bermanfaat kepada orang lain. Antara doa
Ibrōhīm ⁃ᓫalayh
as-Salām⁃ ialah
:
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا
وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ ﴿٨٣﴾ وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ
﴿٨٤﴾ وَاجْعَلْنِي مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ ﴿٨٥
"Wahai Tuhanku! Limpahkanlah hikmah kepadaku dan
hubungkanlah aku dengan orang yang soleh. Jadikanlah aku suatu sebutan yang
baik pada yang terkemudian. Jadikan aku dari termasuk dari mempusakai syurga
penuh kenikmatan". [Surah aš-Šuᓫarō^ayat
83⇀85].
Sebutan yang baik adalah kerana kita tinggalkan sesuatu yang
bermanfaatߨ lalu orang pun menyebut-nyebut nama kita
sebagai ucapan terima kasih dan kesyukuran dalam menyumbangkan kebajikan kepada
ilmu.
Jika ada sesuatu yang kontroversiޱ itu mungkin suatu
reaksi terkejut kerana melangkaui persepsi dan perspektif kitaߨ namun itu bukanlah bermakna hal tersebut sesuatu yang salah.
Kalau kita sememangnya berada di situasi yang sama mengharapkan agar orang lain
berinteraksi dengan harmoniޱ bagaimana pula kita yang mendakwa
mengasihi sesama saudara tidak mengharapkan apa-apa yang kita harapkan terhadap
diri sendiri?
Jikalau hal itu sememangnya benar-benar salahޱ semoga Allah
memaafkan kita semua dan semoga ada pahala atas usaha demi kebaikan. Jika kita
sendiri mahukan keampunan daripada Allah atas kesilapan kitaޱ kemudian bagaimana
mungkin kita yang mendakwa mengasihi sesama saudara tidak memahukan sepertimana
yang kita mahukan atas diri kita sendiri?
Kita sendiri pun tidak tahu bagaimana nasib kita di akhirat.
Makaߨ sama-samalah kita menjaga sentiasa
persepsi dan perbuatan kita dalam berinteraksi dengan perbezaan pendapat agar
kita tidak tergelincir ke lembah dosa.
Jika tiada orang mengenang punޱ sekurang-kurangnya
kita berharap agar kita mati dalam keadaan iman dan redha Allah itu sebagai
tuhannya, Islam itu sebagai agamanya dan Muḥammad ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ itu
sebagai rasul-Nya. Inilah yang paling penting dalam perjuangan kehidupan dan
puncak pencapaian kita di hujung hayat.
Kalaulah saya ada terlajak dalam perbuatan saya sepanjang
berinteraksi perbezaan pendapatޱ saya memohon maaf
atas segala-galanya. Saya harap itu bukan menjadi sebab untuk seseorang pun
terlajak dalam interaksinya.
Jika akhlak saya burukޱ maka janganlah akhlak
kalian buruk. Biarlah saya seorang sahaja yang buruk. Semoga keburukan saya
bukan penyebab seseorang menjadi buruk. Semoga juga Allah perbaiki kita semua
dan melindungi dari segala perbuatan jahat yang menderitakan kita.
Dalam masa yang sama juga❟ saya
juga mungkin akan dikenang sebagai erotikawan. Untuk ini❟
dipersilakan untuk membaca penulisan saya yang berjudul «Diari
Diri ߸ Jika
Ada Ideologi Yang Boleh Saya Nisbahkan Kepada Diri Saya» dan «Diari
Diri ߸ Mengapa
Saya Menampilkan Erotisisme Di Ruangan Maya?». Kedua-duanya menampilkan
justifikasi saya mengapa saya menjadi sang erotikawan dan membawa erotisisme.
Apabila sudah jelas tentang bagaimana erotisisme yang saya bawa
dan justifikasi saya untuk membawa erotisisme dalam dakwaޱ mungkin ada yang
tertanya tentang jika diketepikan dari sudut ideologi dan pendekatanޱ dari sudut peribadi
pula❟ mengapa saya memilih sebagai erotikawan.
Jawapan mudahnya adalah itulah yang berpadanan dengan peribadi
saya dan saya lebih suka untuk kasual. Saya sebenarnya tidak menggemari gaya
hidup kerahiban dan puritan sama ada secara peribadi ataupun dalam kempen yang
saya bawa kepada masyarakat sepertimana para pembaca boleh lihat dalam pelbagai
penulisan saya atau sepertimana yang telah maklum bagi mereka yang mengenali
saya.
Saya lebih suka hidup secara kasual tanpa perlu mewujudkan kasta
antara orang agama dengan selainnya dan dalam masa yang sama matang untuk
bersikap serius pada tempatnya. Maksudnya adalah ada masaܦ seseorang itu boleh bersantai tanpa perlu merasa ketat terhadap
orang lain atau situasi dan ada masaܦ seseorang perlu
mengambil serius tentangnya.
Dalam perbincangan agama❟ para
pembaca boleh lihat bagaimana seriusnya saya membahaskan, mewacanakan dan
membincangkannya secara objektif, berasaskan dalil dan analisa secara ilmiah.
Saya akan cuba sedaya upaya berhadapan, bernada dan berinteraksi sepertimana
seorang ahli ilmu meskipun saya adalah orang yang hina dalam kalangan mereka.
Akan tetapiߨ dalam urusan sosial, pergaulan atau hobi❟ saya
sepertimana orang biasa untuk berkongsi hiburan, jenaka, minat dan celoteh
tanpa perlu mewujudkan jurang kepaderian antara saya dengan orang lain.
Tidak ada masalah jika sudut seksualiti ada dan dikenali pada
peribadi seseorang memandangkan Yaḥyā bin Akṯam, ᓫAliyy
bin Ḥamzaẗ al-Kisā^iyy dan Ibn al-Anmāṭiyy
yang diperakui kesarjanaannya dan diagunkan kedudukannya juga dikenali dengan
homoseksual.
Saya telah membela mereka daripada dipersalahkan sama ada ketika
bercerita tentang sejarah ataupun perbahasan fiqh dalam penulisan saya yang
berjudul «Analisis Pendalilan Dalam Pengharaman Liwat»ߨ terutamanya apabila mereka disebutkan bahawa mereka terjebak ke
kancah skandal yang haram. Setelah saya membuktikan sebaliknyaܦ tidak ada salah pun walaupun dari kalangan ulama yang menyukai
homoseksual.
Mungkin ada yang kehairanan tentang kasualiti sebegini atau
sikap frivoliti dari seorang ulama yang diperakui kedudukannya. Kita boleh
lihat bagaimana Wakīᓫ bin al-Jarrōḥ yang
merupakan seorang yang warak dan kuat ibadahnya menyukai peminuman nabiz;
minuman yang kontroversi yang seolah-olah membenarkannya sama seperti
membenarkan konsumsi pornografi. Yaḥyā bin Akṯam berkata dalam
menyifatkan Wakīᓫ bin al-Jarrōḥ :
صَحِبْتُ وَكِيْعاً فِي
الحَضَرِ وَالسَّفَرِ، وَكَانَ يَصُوْمُ الدَّهْرَ، وَيَخْتِمُ القُرْآنَ كُلَّ
لَيْلَةٍ.
"Aku mendampingi Wakīᓫ pada pemenetapan dan
perantauan. Dahulu❟ dia selalu berpuasa setahun dan mengkhatamkan al-Quran setiap
malam". [Siyar Aᓫlām an-Nubalā^﹇karya aḏ-Ḏahabiyy﹇jilid 9﹇m/s 142﹇keluaran Mu^assasah
ar-Risālaᓫ].
Aḏ-Ḏahabiyy mengulas dengan berkata :
هَذِهِ عِبَادَةٌ يُخضَعُ
لَهَا، وَلَكِنَّهَا مِنْ مِثْلِ إِمَامٍ مِنَ الأَئِمَّةِ الأَثَرِيَّةِ
مَفضُولَةٌ، فَقَدْ صَحَّ نَهْيُه - عَلَيْهِ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ - عَنْ
صَومِ الدَّهْرِ، وَصَحَّ أَنَّهُ نَهَى أَنْ يُقْرَأَ القُرْآنُ فِي أَقَلَّ مِنْ
ثَلاَثٍ، وَالدِّيْنُ يُسْرٌ، وَمُتَابَعَةُ السُّنَّةِ أَوْلَى، فَرَضِيَ اللهُ
عَنْ وَكِيْعٍ، وَأَيْنَ مِثْلُ وَكِيْعٍ؟! وَمَعَ هَذَا فَكَانَ مُلاَزِماً
لِشُرْبِ نَبِيذِ الكُوْفَةِ الَّذِي يُسكِرُ الإِكثَارُ مِنْهُ، فَكَانَ
مُتَأَوِّلاً فِي شُرْبِهِ، وَلَوْ تَرَكَهُ تَوَرُّعاً، لَكَانَ أَوْلَى بِهِ،
فَإِنَّ مَنْ تَوَقَّى الشُّبَهَاتِ، فَقَدِ اسْتَبرَأَ لِدِيْنِه وَعِرْضِهِ
"Ini adalah ibadah yang ditundukkan untuknya. Akan tetapiߨ ia dari semisal imam daripada para imam-imam yang atsarian yang
dihormati. Telah sahih penegahannya ⁃ᓫalayh aṣ-Ṣolāh as-Salām⁃
daripada berpuasa setahun. Telah juga sahih penegahannya daripada membaca Quran
pada kurang daripada tiga hari. Agama itu mudah. Mengikuti sunnah adalah lebih
utama. Semoga Allah meredhai Wakīᓫ. Di mana lagi semisal Wakīᓫ?
Meskipun iniޱ dia selalu meminum nabiz Kufah yang banyaknya akan memabukkan
kerananya. Dia diberikan takwil pada peminumannya. Kalaulah dia meninggalkannya
kerana bersikap warakޱ pasti itu lebih utama dengannya.
Sesungguhnya orang yang berjaga-jaga dengan syubhatޱ maka dia telah
mengeksonerat agamanya dan psikinya". [Siyar Aᓫlām
an-Nubalā^﹇jilid 9﹇m/s 143﹇keluaran Mu^assasah
ar-Risālah].
Mengapa seorang yang hebat seperti Wakīᓫ
menyukai peminuman nabiz? Jawapan mudahnya adalah itulah sisi kasualiti bagi
seorang manusia serta aspek voluptuari
yang diperakui dan diraikan. Tidak semua orang akan serius sepanjang masa.
Adakalanya❟ sememangnya kesenangan dan kesedapan adalah sesuatu yang dicari
dan dinikmati.
Kalau Wakīᓫ mencicipi kenikmatan daripada nabiz serta Yaḥyā bin Akṯam dan
selainnya mendapatkan hiburan dengan aktiviti homoseksualޱ saya pula pada
erotisisme. Saya tidak ada masalah untuk dikenali sebegini dan saya tidak
merasakan ia adalah salah sepertimana Wakīᓫ tidak merasa salah untuk
mengambil nabiz dan Yaḥyā bin Akṯam tidak berpandangan homoseksual adalah kesalahan meskipun saya
adalah hina jika ingin dibandingkan mereka. Yang lebih penting adalah ia dapat
memberikan kesecocokan pada keperibadian saya sepertimana Wakīᓫ pada
nabiz dan Yaḥyā bin Akṯam pada homoseksual kendatipun saya adalah debu kosong apabila
disebutkan nama saya bersama mereka.
Saya teringat ada seseorang menghadapi tekanan apabila
ceramahnya tidak dibenarkan untuk berjenaka dan perlu serius sepanjang masa
yang mana ia sama sekali tidak merefleksi pada personaliti dirinya. Jika dia
melakukan sedemikianޱ pasti gurunya atau rakan sekelilingnya
mengecamnya atau tidak memberikan hak yang sewajarnya pada penghormatan.
Pada saya❟ mengapa perlu menghalang orang untuk mempraktikkan apa yang
menjadi sebati dalam peribadinya? Kalau baginya berjenaka adalah penyampaian
yang sesuai untuk audiennya dan pengajarannyaޱ apa salahnya jika dia
menyerlahkan bakatnya dan mengekalkan gayanya?
Perkara yang mendukacitakan dalam hidup ini adalah seseorang
tidak boleh menjadi diri sendiri yang autentik, sejati dan transparen
disebabkan bimbang tindak balas orang lain. Adakalanyaᓫ banyak
perkara yang harus untuk dilakukan dikecam daripada pengamalannya atas alasan
ia merobek maruah seseorang, tidak disukai tradisi tertentu, para syeikh
sekeliling tidak memandangnya baik dan itu sesuatu yang sia-sia dilakukanߨ lebih-lebih lagi seseorang yang berpengkhususan dalam bidang
agama.
Adakah Wakīᓫ tidak tahu meminum nabiz yang walaupun ia tidak haram di
sisinya adalah lebih baik ditinggalkanߨ lebih-lebih lagi dia
dikenali dengan sikap waraknya? Mengapa dia tetap mengkonsumsinya meskipun
orang lain akan mengecamnya dan menzahirkan rasa kecewa terhadapnya?
Orang yang hidup untuk kepuasan orang lain sememangnya tidak
akan mengerti. Orang yang bermindakan kerahiban dan kepaderian sememangnya
tiada garapan tentang realiti ini. Atas sebab itulah lebih baik kita menjadi
apa yang sesuai untuk diri kita selagimana ia bukan yang haram. Abaikanlah
lidah-lidah pencela dan jadilah yang autentik bagi diri kita.
Kalau merasakan berjenaka adalah yang paling sesuai dalam kaedah
pengajarannya tanpa perlu membeban-bebankan diri dan itulah yang autentik dalam
personaliti dirinyaޱ maka teruskanlah selagimana ia adalah
penyampaian yang berfaedah. Kalaulah meminum nabiz bagi mereka yang tidak
memandangnya ia adalah haram merupakan suatu yang memberikan kesentosaan pada
keperibadian diriޱ maka sebulah nama Allah dan minumlah.
Oleh ituߨ saya tidak ada masalah jika saya dikenangi
sebagai mujaddid ⁃mudah-mudahan
Allah memperkenankan impian saya⁃ yang erotisisme. Sepertimana yang telah saya sebutkan bahawa
apa yang saya lakukan adalah untuk kepuasan diri sayaߨ seterusnya untuk keredhaan-Nya semata-mata.
Saya tidak peduli jika sejarah ingin mencalitkan penyebutan saya dengan kenistaan sepertimana yang dibuat pada Wakīᓫ, Yaḥyā bin Akṯam dan lain-lain meskipun saya tidaklah sebanding dengan mereka semua dan jauh lebih rendah daripada mereka. Yang penting adalah saya menyampaikan yang mudah-mudahan sepertimana yang sepatutnya dan saya beramal dengan apa yang menjadi personaliti diri saya yang memberikan kedamaian dalam hidup saya. Hidup saya adalah untuk Allah dan kepuasan diri sayaߨ bukan untuk dogma sekeliling.
No comments:
Post a Comment