Tuesday, December 31, 2019

Senarai Koleksi Penulisan Saya Tentang Manhaj Pemikiran

Berikut adalah senarai penulisan saya yang membahaskan tentang dasar dan manhaj pemikiran dari pelbagai aspek seperti isu falasi, bias kognitif, sikap kita dalam penerimaannya dan interaksi kita dalam menghadapinya dan perspektif tentang hal tersebut. Judul penulisan yang dikumpulkan di sini juga menyentuh tentang aspek nasihat, tidak hanya aspek teknikal atau perbahasan ilmiah sahaja.

Sesiapa yang ingin mengenali sistem pemikiran saya secara peribadi atau ingin mendapatkan perspektif pemikiran yang lebih luas, saya mencadangkan dan saya mengalu-alukan untuk membaca penulisan yang saya senaraikan di sini.

Hakikatnya, boleh dikatakan bahawa kebanyakan yang ada di sini adalah respons saya dalam menanggapi dan singgungan terhadap aswajaean pada pemikiran dan manhaj mereka. Boleh juga dikatakan bahawa musuh ketat saya adalah mereka sehingga mencetuskan saya menghasilkan banyak penulisan yang berkaitan dengannya.

Judul penulisan ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa, khususnya jika ada penulisan baharu yang berkaitan dengannya.

A) Dari Penulisan Utama

-Apa Erti Mazhab Firman Allah Dan Sabda Rasul?

-Manhaj Tafsir Dan Fiqh Ahli Sunnah Adalah Manhaj Yang Konsisten

-Ilmu Agama Ḍorūriyy Yang Diabaikan

-Perhubungan Antara Akal Dan Wahyu

-Sikap Orang Berakal Dalam Pemeliharaan Ketulenan Hadis

-Tafsir Surah Az-Zumar Ayat 17-18 Dan Perkara Yang Berkaitan Dengan Ijtihad

-Bentuk Penentangan Terhadap Penyampai Kebenaran Pada Masa Dahulu Dan Kini

-Risalah Ringkas Kesedaran Bahaya Taklid

-Bebalisme Dalam Sebahagian Agamawan

-Pertanyaan Tidak Bermanfaat Dan Perkara Yang Berkaitan Tentang Adab Pertanyaan

-Khuatir Fitnah Yang Membawa Fitnah

-Tidak Ṯiqoh Itu Ada Dua

-Tersalah Menghalalkan Sesuatu Lebih Baik Dari Tersalah Mengharamkan Sesuatu

-Diari Diri : Perkara Penting Dalam Pewacanaan Ilmu Saya Dan Sepanjang Pembacaan Karya Saya

-Diari Diri : Pendirian Yang Saya Berkongsi Bersama Dengan Maḥmūd Sa*īd Mamdūḥ

-Diari Diri : Mengapa Saya Menyarankan Untuk Menjadi Mujtahid?

-Diari Diri : Usah Gentar Menyelisihi Saya Jika Saya Menyalahi Kebenaran

-Diari Diri : Sekalipun Engkau Seorang Pendosa

-Diari Diri : Jangan Takut Menghadapi Kejahilan Dan Terjebak Dalam Kesilapan

-Diari Diri : Dunia Islam Bukan Hanya Berputar Pada Dua Tiga Nama Sahaja

-Diari Diri : Sang Jadong Dalam Kalangan Agamawan

-Diari Diri : Persahabatan Yang Erat Bersama Musuh Aliran

-Diari Diri : Apa Sebab Saya Tidak Merespons Sebahagian Pertanyaan Dan Pertikaian?

B) Dari Kolum At-Ta*līq *Alā al-Āṛō^

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 1 : Pakai Seluar Pendek Nampak Peha Mahu Bercerita Tentang Agama?

- At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 2 : Adakah Ingin Mengambil Pendapat Tokoh, Maka Perlu Mengikut Semua Pendapatnya?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 3 : Mazhab Firman Allah Dan Sabda Rasul Adalah Mazhab Tidak Membaca Kitab Ulama?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 5 : Belajar Fiqh Dahulu Sebelum Uṣūl Fiqh?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 6 : Lemah Ingatan Bukan Bermaksud Lemahnya Nilai Ilmiah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 7 : Sikap Hipokrit Pada Sebahagian Orang Yang Melaungkan "Perselisihan Ulama Adalah Rahmat"

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 8 : Tidak Ada Orang Buat, Maka Pendapat Itu Tertolak?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 10 : Kata-Kata Leonardo Da Vinci Tentang Argumentum Ad Verecundiam

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 11 : Berlainan Dengan Al-Azhar, Maka Ia Adalah Inferior?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 13 : Telan Sahaja Bulat-Bulat Apa Yang Disampaikan Ulama?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 15 : Dampak Bobrok Argumentum Ad Verecundiam

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 16 : Antara Manhaj Interaksi Dengan Penafsiran Ahli Tafsir

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 17 : Adakah Kita Bersedia Penafsiran al-Qur^ān Yang Baru?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 18 : Jenayah Ilmu Pada Kesan Kontras Bias

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 20 : Cara Pertanyaan Dalil Yang Terbaik

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 21 : Mengambil Ilmu Daripada Youtube Adalah Tercela?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 23 : Hormati Tugas Pentahqiq Kitab

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 26 : Yang Tidak Didahului Salaf Pasti Salah?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 27 : Sikap Kita Dalam Pertanyaan Dalil

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 28 : Pembelajaran Tanpa Guru Dan Isu Wijādah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 32 : Islam Tidak Akan Dapat Difahami Hanya Dengan Pandangan Golongan Tertentu

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 33 : Usaha Menghidupkan Kegiatan Kecendekiaan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 34 : Perlu Belajar Keseluruhan Satu Mazhab Sebelum Ambil Pendapat Dari Mazhab Lain?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 36 : Kejelekan Ad-Hominem

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 37 : Rugi Bagi Orang Yang Lambat Beramal?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 38 : Sikap Ahli Ilmu Dalam Mendedahkan Tahap Kesukaran Sesuatu Ilmu

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 40 : Sikap Menghukum Kitab Kerana Tajuk

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 42 : Hipokrit Mereka Yang Kononnya Mementingkan Pembelajaran Berguru Dan Bersanad

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 43 : Dampak Ketaksuban Hanya Pada Sepihak

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 45 : Kritikan Yang Mengundang Rahmat

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 46 : Pendirian Kita Dalam Mendepani Perselisihan Ulama

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 49 : Nukilan Dan Pilihan Pendapat Pertengahan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 50 : Apabila Argumentum Ad Verecundiam Menjadi Kebiasaan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 51 : Cara Interaksi Pandangan Baru Dalam Agama

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 53 : Perangkap Pertanyaan Sama Ada Kita Ulama Atau Tidak

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 58 : Mengapa Kita Tidak Memulakan Kerja Tahqiq Untuk Kitab Pondok?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 59 : Perubahan Pendekatan Dakwah Masa Kini

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 60 : Hakikat Kefahaman Dan Keluasan Ilmu

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 61 : Adakah Semua Dari Keturunan Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- Perlu Diterima Dan Diikuti?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 63 : Hakikat Falasi Plurium Interrogationum

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 64 : Di Mana Sanad Pengajian Berperanan?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 65 : Tetap Menyerlah Sekalipun Tiada Sijil PhD

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 66 : Manfaat Rakaman Kuliah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 67 : Antara Mitos Bodoh Tentang Ijtihad

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 69 : Seruan Untuk Reformasi Institusi Pengajian Pondok

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 70 : Fiqh Lebih Luas Daripada Perspektif Sahih Dan Dhaif?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 71 : Ahli Sufi Dan Penentangan Amalan Bidaah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 73 : Tidak Mahu Melanggar Tokoh Tempatan, Tetapi Melanggar Para Imam Salaf

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 74 : Pelabelan Sembarangan Terhadap Yang Tidak Sependapat

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 76 : Tidak Menyebut Gelaran Kehormat Pada Tokoh Adalah Tanda Tidak Hormat Kepada Mereka?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 78 : Panduan Untuk Membuat Pilihan Ikutan Beragama

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 80 : Para Al-Ḥabīb Menyampaikan Hadis Palsu?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 81 : Pelabelan Wahabi Secara Semberono

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 82 : Kemungkaran Yang Boleh Dikenal Orang Awam

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 83 : Penerimaan Kebenaran Antara Ahli Ilmu Dan Si Jahil

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 84 : Hakikat Penerimaan Suatu Perbezaan Pandangan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 90 : Pesanan Untuk Menjauhi Taksub

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 92 : Menyerang Penyampai Kerana Menentang Isi Penyampaian

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 94 : Pengajaran Kisah *Abdul Qōdir al-Jaylāniyy Dan Pemabuk

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 95 : Kenalilah Kebenaran, Maka Akan Kenallah Ahlinya

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 98 : Pengiktirafan Bahawa Akan Ada Yang Lebih Unggul

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 108 : Kekejian Weasel Word

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 118 : Dilemma Dalam Berfatwa

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 119 : Keperluan Dalil Untuk Orang Awam

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 121 : Sikap Kita Terhadap Orang Yang Bertanya Dalil

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 122 : Ambil Yang Benar Dan Buang Yang Salah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 123 : Kepelbagaian Aliran Ahli Bait

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 124 : Kepentingan Ungkapan Kasar Dalam Bantahan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 126 : Adab Yang Universal Dan Yang Subjektif

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 127 : Taklid Orang Awam Dan Batasannya

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 130 : Menyelisihi Amalan Para Wali Yang Menyalahi Syariat

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 132 : Penghormatan Untuk Warga Muda Yang Berkompeten

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 133 : Apa Sahaja Dalam Kitab, Maka Tidak Boleh Dikritik?

-At-Ta*līq *Alā al-Ārō^ 137 : Lihat Pada Maksud, Bukan Pada Lafaz Dan Ungkapan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 138 : Berperisai Dengan Isu Lain Demi Menyelindung Egonya

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 139 : Sikap Kita Dalam Berinteraksi Dengan Kesalahan Dari Institusi Yang Berpengaruh

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 140 : Ke Arah Perbincangan Dalil Yang Lebih Bermakna

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 141 : Krisis Intelektualisme Di Negara Kita

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 142 : Mufti Perlu Berkompeten Dalam Perungkaian Masalah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 145 : Tidak Melonggokkan Seseorang Dalam Satu Kelompok Hanya Kerana Berasaskan Persamaan Kata-Kata

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 146 : Memperakui Keunikan Yang Ada Pada Ulama

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 147 : Sikap Penafian Ketika Bukti Dibentangkan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 148 : Ketaksuban Tiada Tempat Dalam Semua Aliran Keilmuan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 149 : Nisbah Az-Zaydiyy Dan Taklid Yang Patut Kita Renungkan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 151 : Perhubungan Rapat Lagi Mesra Bersama Musuh?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 152 : Masyarakat Yang Membantutkan Intelektualisme

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 153 : Keringanan Dan Keharusan Yang Disempitkan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 154 : Apabila Aswajaean Ingin Mengkritik Ulama Ahli Bait

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 160 : Salahkah Mengutip Kalam Al-Ḥusayn Ibn Al-Ahdal Dalam Kritikan Terhadap Ibn *Arobiyy, Tetapi Tidak Mengutip Kritikan Terhadap Al-Ġozāliyy?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 162 : Aswajaean Bermain Mangsa Sekalipun Mereka Sendiri Adalah Pemangsa Yang Rakus

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 163 : Tafsir Isyari Sentiasa Berterusan?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 164 : Merekalah Yang Sebenarnya Miskin Dalam Wacana Ilmiah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 172 : Ilmuwan Terdahulu Sebelum Musṭofā Ṣobriyy Berlaku Kekeliruan Terhadap Maksud Ibn *Arobiyy Ketika Mengkritiknya?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 173 : Mereka Meminta Kita Bermacam-Macam Untuk Dipenuhi, Tetapi Mereka Sendiri Tidak Memenuhi Syarat Yang Mereka Minta Pada Kita

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 174 : Sebahagian Hipokrit Aswajaean Pada Pandangan Syaz

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 175 : Kabur Terhadap Kebenaran Kerana Beragam Aliran?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 177 : Sudah Aktif Menentang Wahabi Pun Masih Tidak Ada Merit Pandangannya Dalam Suatu Subjek Pertikaian?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 178 : Aswajaean Dan Autoriti Agama

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 181 : Hipokrit Aswajaean Dalam Mengikut Ulama

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 182 : Hipokrit Aswajaean Terserlah Pada Isu Ibrōhīm al-Kūrōniyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 183 : Keberagamaan Yang Seperti Rahib dan Puritan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 185 : Tidak Boleh Menghukum Seseorang Itu Salah Jika Tidak Membaca Semua Bukunya?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 186 : Aspek Dalam Mengenali Penisbahan Seseorang Kepada Suatu Aliran Atau Mazhab

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 187 : Kalam Pengkafiran Terhadap Seseorang Yang Hakikatnya Bukan Mengkafirkan Orang Itu

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 188 : Orang Yang Tidak Berkelayakan Yang Mahu Mengajar Kitab

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 189 : Jika Ingin Menegur, Maka Perlu Bersemuka?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 190 : Orang Awam Perlu Mengikut Ahli Ilmu, Bukan Sebaliknya

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 191 : Bersetuju Dengan Beberapa Pandangan Bagi Seseorang Atau Aliran Bukan Bermakna Sefikrah Dengannya

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 192 : ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i*₎ Yang Sembarangan Diguna Pakai

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 194 : Siapa Sebenarnya Yang Tidak Menghormati Ulama?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 195 : Perajihan Dalam Perselisihan Antara Pujian Dengan Nyahkredit Pada Seseorang Ilmuwan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 196 : Fenomena ₍Deformation Professionnelle₎ Dan Kecenderungan Si Penukul

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 197 : Realiti Pergolakan Antara Sesama Ahli Bait

C) Dari Kolum Al-H̱iṭōb Al-Wajīz

-Wacana Ringkas 1 : Teguran Kepada Sang Pipit Yang Mahu Melagak Helang

-Wacana Ringkas 2 : Penerimaan Nasihat Daripada Fasik

-Wacana Ringkas 5 : Sikap Ekstrim Daripada Kelompok Pro-Pengajian Bertalaqqi

-Wacana Ringkas 8 : Lemah Hafalan Bukan Bermakna Tidak Ada Nilai Hujah Seseorang

-Wacana Ringkas 9 : Syarat-Syarat Seseorang Itu Digelar Ahli Ilmu

-Wacana Ringkas 10 : Penyebutan Kebaikan Tiga Kurun Awal Bukan Untuk Memaksumkan

-Wacana Ringkas 12 : Al-Qur^ān Dan As-Sunnah Tidak Akan Menzalimi Sesiapa

-Wacana Ringkas 13 : Semangat Pada Perlumbaan Kejayaan Dunia Dan Kejayaan Akhirat

-Wacana Ringkas 16 : Dampak Buruk Apabila Sentimen Menjadi Tunjang Pemikiran Dalam Perbincangna Ilmiah

-Wacana Ringkas 17 : Bias "Dia Sangat Pandai, Maka Orang Lain Adalah Bodoh"

-Wacana Ringkas 18 : Menyerlah Melalui Celaan Lawan

-Wacana Ringkas 19 : Hakikat Ilmu

-Wacana Ringkas 20 : Bukti Peranan Akal Dalam Berinteraksi Dengan Wahyu

-Wacana Ringkas 21 : Pendidikan Adab Untuk Minda Bagi Penuntut Ilmu

-Wacana Ringkas 22 : Islam Memberi Kebebasan Beragama Untuk Semua, Tetapi Islam Menegaskan Bahawa Agamanya Yang Paling Unggul Dan Tidak Berkompromi Dengan Kebatilan

-Wacana Ringkas 24 : Tidak Mahu Belajar Agama Lebih Mendalam Kerana Tidak Mahu Digelar Ustaz Atau Ustazah? Ini Beberapa Nasihat

-Wacana Ringkas 27 : Manhaj Ahli Sunnah Ialah Tegas Dalam Akidah Dan Fiqh

-Wacana Ringkas 30 : Kebodohan Perbuatan Merebut Seseorang Tokoh Itu Daripada Alirannya Atau Tidak

-Wacana Ringkas 32 : Kritis Dengan Bukan Muslim, Tetapi Mendungukan Yang Muslim

-Wacana Ringkas 33 : Ahli Ilmu Diterima Pendapatnya Atas Dasar Apa?

-Wacana Ringkas 34 : Menolak Kebenaran Dan Meremehkan Manusia? Cukup Syarat Masuk Neraka!

-Wacana Ringkas 37 : Maksud Tegas Dalam Akidah

-Wacana Ringkas 38 : "Kamu Cari Memang Tidak Jumpa, Kalau Ulama Cari Boleh Jumpa"

-Wacana Ringkas 39 : "Kata Ikut Sunnah Sangat, Mengapa Tidak Buat Itu Ini?"

-Wacana Ringkas 40 : Menjadikan Tokoh Sebagai Perisai Dan Penghalalan Untuk Terus Mengutuk

-Wacana Ringkas 42 : Sahabat -roḍiyallahu *anhum- Juga Berslogan Yang Sama

-Wacana Ringkas 43 : Kalau Hal Itu Dibolehkan, Mengapa Tidak Melakukannya?

-Wacana Ringkas 44 : Sikap Kita Apabila Diajak Untuk Berhukum Dengan Kitab Allah Dan Sunnah Rasul-Nya

-Wacana Ringkas 45 : Ketundukan Yang Total Adalah Ibadah

-Wacana Ringkas 48 : Kita Diminta Bermacam-Macam, Mereka Pula Sekadar Mengambil Mudah Sahaja

-Wacana Ringkas 51 : Pangkasan Pemusnah Terhadap Penganut al-Bāṭiniyyah

-Wacana Ringkas 52 : Penilaian Pendapat Tanpa Guru Dan Sanad Pengajian

-Wacana Ringks 53 : Yang Dimaksudkan Dengan Mengikut Ulama

-Wacana Ringkas 54 : Adakah Pengajian Secara Berguru Dan Bersanad Akan Menghasilkan Kefahaman Yang Sama Sepanjang Zaman?

-Wacana Ringkas 57 : Pembukaan Ketuhanan Sabit Pada Agama, Tetapi Bukan Semestinya Sabit Pada Orang Tertentu

-Wacana Ringkas 58 : Argumentum Ad Verecundiam : Antara Yang Benar Dan Yang Tercela

-Wacana Ringkas 59 : Antara Hormat Ulama Dan Hormat Ilmu

-Wacana Ringkas 60 : Rof* Al-Malām *An A^immah Al-A*lām Karya Ibn Taymiyyah : Mengembalikan Kesedaran Kita Dalam Belas Kasihan Terhadap Ulama Dan Adab Kepada Ilmu

-Wacana Ringkas 70 : Al-Ġumāriyy : Keluarga Keturunan Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- Yang Sufi Yang Menentang Taklid Buta, Taksub Mazhab Dan Sufi Yang Batil

-Wacana Ringkas 74 : Awliyā^ Wa Karōmāt Karya *Abdullah bin Muḥammad bin Aṣ-Ṣiddīq Al-Ġumāriyy : Karya Kritis Dalam Penerimaan Kisah Karamah Wali

-Wacana Ringkas 75 : Karya-Karya Sufi Untuk Mereformasikan Manhaj Sufi

-Wacana Ringkas 76 : Mengapa Masih Tetap Menukil Pandangan Ulama Walaupun Ada Pandangan Dan Penjelasan Sendiri?

-Wacana Ringkas 79 : Helah Sufi Dalam Mempertahankan Ketaksuban Terhadap Tokohnya

-Wacana Ringkas 80 : Tanda Besar Ketaksuban

-Wacana Ringkas 84 : Sekilas Tentang Tajdid

-Wacana Ringkas 85 : Al-Qur^ān Terbuka Untuk Dicabar, Tetapi Ulama Tidak Boleh Dicabar?

-Wacana Ringkas 86 : Menjadi Kritis Bukan Semestinya Menghasilkan Pendapat Yang Berbeza

-Wacana Ringkas 87 : Sesukar Mana Ilmu Agama?

-Wacana Ringkas 88 : Daripada Mana Pemaksaan Taklid Ini Mendatang?

-Wacana Ringkas 89 : Mengapa Tidak Kasihan Terhadap Diri Sendiri Untuk Berubah Pandangan?

-Wacana Ringkas 90 : Kebenaran Tidak Mengira Masa Ia Datang

-Wacana Ringkas 91 : Jangan Heret Orang Lain Agar Sama Kedudukan Dengannya

-Wacana Ringkas 92 : Berdedikasi Untuk Dunia, Namun Menjadi Lengah Untuk Akhirat?

-Wacana Ringkas 93 : Beza Suasana Minda Kritis Dan Pentaklid

-Wacana Ringkas 94 : Berhenti Melempar Nista Pada Gerak Kerja Intelektual Agama

-Wacana Ringkas 95 : Hasad Adalah Fasad

-Wacana Ringkas 96 : Dengki Yang Tidak Berbaloi

-Wacana Ringkas 97 : Semua Boleh Mula, Tetapi Tidak Semua Akan Sampai

-Wacana Ringkas 98 : Betapa Indahnya Kebenaran

-Wacana Ringkas 99 : Hanya Kebenaran Semata-Mata

-Wacana Ringkas 100 : Apa Ikutan Agama Mereka Ketika Memusuhi Pertanyaan Dalil?

-Wacana Ringkas 101 : Berbeza Haluan, Tetapi Jangan Sampai Dikalahi Hawa Nafsu

-Wacana Ringkas 102 : Bukan Mudah Menjadi Ahli Ilmu

-Wacana Ringkas 103 : Jangan Berputus Asa Dalam Mendalami Ilmu

-Wacana Ringkas 104 : Jangan Ego Untuk Belajar

-Wacana Ringkas 105 : Tidak Semua Selamanya Di Peringkat Rendahan

-Wacana Ringkas 106 : Pupuk Diri Untuk Akui Kesilapan

-Wacana Ringkas 107 : Jangan Mempelekehkan Kemampuan Orang Awam

-Wacana Ringkas 108 : Fahami Variasi Murid

-Wacana Ringkas 109 : Bertegas Dalam Memilih Guru

-Wacana Ringkas 111 : Manhaj At-Talaqqī Wa Al-Istidlāl Bayna Ahl As-Sunnah Wa Al-Mubtadi*ah Karya Aḥmad Bin *Abdul Roḥmān Aṣ-Ṣowayān : Membedah Teras Pemikiran Ahli Kebenaran Dan Ahli Batil Dalam Agama

-Wacana Ringkas 114 : Pengajaran Daripada Kisah Robiah Ibrahim

-Wacana Ringkas 115 : Penerimaan Ilmu Dan Pengambilan Teladan

-Wacana Ringkas 118 : Kepentingan Mengetahui Kedudukan Perselisihan Pandangan

-Wacana Ringkas 120 : Hidup Tidak Dihargai, Tetapi Mati Dijulang Tinggi

-Wacana Ringkas 122 : Hanya Pengajian Bersanad Menjamin Kefahaman Lurus?

-Wacana Ringkas 123 : Jasa Besar Dan Kebenaran

-Wacana Ringkas 126 : Keabsahan Dalam Penisbahan Kepada Sesuatu Kelompok

-Wacana Ringkas 127 : Sikap Mengungkit Keaiban Seseorang Tokoh Yang Seseorang Dianggap Sefikrah Dengannya Untuk Memburukkan Orang Tersebut Bersamanya

-Wacana Ringkas 128 : Motif Jahat Di Sebalik Pertanyaan Tahap Keilmuan Kita

-Wacana Ringkas 130 : Keimanan Susulan Tidak Dapat Diterima Jika Isu Kepercayaan Pada Yang Teras Tidak Wujud

-Wacana Ringkas 134 : Punca Kepada Ajaran Sesat Dan Ramai Pengikutnya

-Wacana Ringkas 135 : Persepsi Negatif Orang Terhadap Pilihan Manhaj Agama Kita

-Wacana Ringkas 136 : Mengapa Perlu Imbau Manhaj Salaf?

-Wacana Ringkas 145 : Peranan, Keahlian Dan Kekurangan Ilmuwan Dalam Sesuatu Bidang

-Wacana Ringkas 146 : Dominasi Naratif Tentang Ulama

-Wacana Ringkas 147 : Hakikat Kesatuan Dan Perpecahan Dalam Islam

-Wacana Ringkas 148 : Dampak Parah Pada Ketaksuban

-Wacana Ringkas 149 : Adakah Islam Tidak Boleh Difahami Dengan Akal?

-Wacana Ringkas 151 : Mengenali Pendirian Seseorang Melalui Tanda-Tandanya

-Wacana Ringkas 152 : Para Ketinggian Pun Tersilap Pada Bahagian Rendah

-Wacana Ringkas 153 : Ketajaman Minda Mereka Yang Terkemudian

-Wacana Ringkas 156 : Nasihat Emas Muḥammad Sa*īd Romaḍōn Al-Būṭiyy Untuk Iltizam Dengan Kitab Allah Dan Sunnah Rasul-Nya

-Wacana Ringkas 157 : Dakwaan Tanpa Dalil, Maka Anaknya Diragukan Nasabnya

-Wacana Ringkas 158 : Niat Yang Baik Dan Penyebaran Ilmu

-Wacana Ringkas 159 : Ada Hadis Yang Tidak Ada Dalam Kitab, Tetapi Tersemat Dalam Dada Ulama?

-Wacana Ringkas 161 : Ketikdamaksuman Para Wali

-Wacana Ringkas 163 : Analisis Teguran Agar Tidak Mengutip Hanya Sekerat Sahaja

-Wacana Ringkas 164 : Penguasaan Ilmu Tanpa Perguruan Secara Serius

-Wacana Ringkas 165 : Ada Yang Mendapat Manfaat Melalui Perdebatan Dalam Agama

-Wacana Ringkas 167 : Larangan Duduk Bersama Dengan Ahli Bidaah?  

-Wacana Ringkas 169 : Tauhid Tertegak Dengan Konfrontasi Ilmiah

-Wacana Ringkas 171 : Mengapa Mujtahid Tidak Disenangi Pentaklid?

-Wacana Ringkas 172 : Hipokrit Sebahagian Orang Menjustifikasikan Apa Sahaja Dengan Alasan Ia Ada Dalam Kitab, Terdapat Pandangan Ulama Padanya, Ia Termasuk Dalam Perselisihan Ilmuwan Dan Telah Diamalkan Para Ulama

-Wacana Ringkas 173 : Lumrah Silih Ganti Kebenaran Dan Kebatilan

-Wacana Ringkas 175 : Simplistik Agamawan Dan Kejemuan Orang Terhadap Agama

-Wacana Ringkas 177 : Tidak Mahu Kepada Label Dan Penisbahan Aliran?

-Wacana Ringkas 178 : Mengkritik Akronim ASWAJA Bermakna Mengkritik Ahli Sunnah?

-Wacana Ringkas 179 : Sepintas Dalam Mengenali Manhaj *Abdul Ḥayy Bin Muḥammad Bin Aṣ-Ṣiddīq Al-Ġumāriyy

-Wacana Ringkas 182 : Tuduhan Pemalsuan Kitab Dari Pihak Tertentu

-Wacana Ringkas 188 : "Panjangnya. Boleh Tolong Lukis?"

-Wacana Ringkas 189 : Islam Disalahfahami Disebabkan Agamawan Sendiri?

-Wacana Ringkas 190 : Sesuatu Amalan Atau Fahaman Tidak Sesuai Diamalkan Di Negara Ini?

-Wacana Ringkas 191 : Orang Terdekat Juga Adalah Sumber Autentik

D) Dari Kolum Al-H̱iṭōb Al-Wajīz : Isu Fiqh Dan Uṣūl Fiqh

-Tuturan Ringkas 5 : Tidak Digalakkan Solat Di Belakang Imam Berlainan Mazhab Menurut Pendapat Muktamad Mazhab Šāfi*iyy? Bicara Tentang Ketaksuban Mazhab

-Tuturan Ringkas 6 : Dialog Dalam Menjustifikaskan Pengamalan Selain Pendapat Muktamad Dalam Mazhab

-Tuturan Ringkas 7 : Talfīq Dan Tattabu* Ar-Ruẖoṣ

-Tuturan Ringkas 12 : Bagaimana Praktik Kaedah Fiqh "Keluar Daripada Khilaf Adalah Dituntut"?

-Tuturan Ringkas 13 : Tatabbu* Ar-Ruẖōṣ Adalah Tercela?

-Tuturan Ringkas 16 : Kebodohan Perbahasan Hukum Talfiq Dan Iltizam Dengan Mazhab Tertentu

-Tuturan Ringkas 17 : Pendapat Tidak Muktamad Mazhab Bukan Bermakna Pendapat Salah

-Tuturan Ringkas 18 : Pemerintahan Mesti Bebas Daripada Ikatan Satu Mazhab

-Tuturan Ringkas 23 : Ar-Rodd *Alā Man Aẖlada Fī Al-Arḍ Wa Jahila Anna Al-Ijtihād Fī Kull *Aṣr Wa Farḍ Karya Jalāluddīn As-Suyūṭiyy : Karya Yang Menegaskan Seruan Kepada Ijtihad Dan Celaan Kepada Taklid

-Tuturan Ringkas 28 : Isu Tatabbu* Ar-Ruẖoṣ

-Tuturan Ringkas 30 : Jalan Untuk Sampai Kepada Ijtihad Adalah Mudah

E) Dari Kolum Al-H̱iṭōb Al-Wajīz : Isu Hadis

-Dialog Ringkas 5 : Hadis Tentang Satu Pahala Untuk Mereka Yang Berijtihad Namun Tidak Tepat Bukan Bermakna Boleh Kita Mengikut Ijtihadnya

-Dialog Ringkas 15 : Belajar Hadis Dengan Mendalam, Tetapi Menjadi Penerima Riwayat Yang Buta?

-Dialog Ringkas 18 : Cara Berinteraksi Dengan Hadis Yang Tidak Ditemui Asalnya

-Dialog Ringkas 21 : Adakah Ulama Itu Khusus Untuk Mereka Yang Memiliki Sanad Pengajian?

-Dialog Ringkas 24 : Boleh Jadi Yang Sesudahnya Lebih Faqih Daripada Pendahulunya

-Dialog Ringkas 40 : Iršhād Aṭ-Ṭōlib An-Najīb Ilā Mā Fī Al-Mawlid An-Nabawiyy Min Al-Akāḏzīb Karya *Abdullah bin Muḥammad bin Aṣ-Ṣiddīq Al-Ġumāriyy : Usaha Murni Untuk Menepis Hadis Palsu Yang Berkaitan Dengan Maulid

F) Dari Kolum Al-H̱iṭōb Al-Wajīz : Isu Seksual

-Bicara Ringkas Seksual 3 : Senarai Rujukan Saya Dalam Menerbitkan Penulisan Tentang Perbezaan Aurat Hakiki Dan Yang Bukan

-Bicara Ringkas Seksua; 5 : Sikap Sengaja Memalingkan Kepada Isu Lain Daripada Fokus Topik Perbincangan Yang Asal Dalam Isu Aurat Bukan Hakiki

-Bicara Ringkas Seksual 6 : Mengapa Orang Tidak Tahu Bahawa Adanya Fatwa Tentang Perbezaan Hukum Antara Aurat Yang Hakiki Dengan Yang Bukan?

-Bicara Ringkas Seksual 10 : Mengapa Pula Mengambil Pendapat Ahli Ilmu Yang Mengharuskan Melancap Dikira Mengikut Hawa Nafsu?

-Bicara Ringkas Seksual 12 : Berjaga-jaga Dalam Menuduh Seseorang Itu Berzina

-Bicara Ringkas Seksual 13 : Orang Lain Punya Angkara, Orang Lain Yang Terkena

-Bicara Ringkas Seksual 14 : Kaedah Sadd Aḏ-Ḏarō^i* Yang Disalahguna

-Bicara Ringkas Seksual 16 : Apa Pertimbangan Saya Dalam Menetapkan Keharusan Persetubuhan Pada Patung Seks?

-Bicara Ringkas Seksual 18 : Apa Motif Memalukan Agama Lain Dengan Menyelongkar Teks Berunsur Kategori-X?

-Bicara Ringkas Seksual 21 : Tidak Perlu Khuatir Dengan Jin Yang Miang

-Bicara Ringkas Seksual 26 : Akibat Yang Terjadi Apabila Seseorang Bersikap Acah-Acah Suci Dalam Hal Ehwal Seksual

-Bicara Ringkas Seksual 28 : Persepsi Buruk Kita Terhadap Isu Seksual

-Bicara Ringkas Seksual 29 : Ke Mana Sikap Ambil Berat Kita Terhadap Kepuasan Seks Wanita?

-Bicara Ringkas Seksual 30 : Kelesuan Kita Dalam Bidang Seksologi

-Bicara Ringkas Seksual 34 : Harga Sebuah Pengingkaran

-Bicara Ringkas Seksual 36 : Beza Cara Penghujahan Saya Dengan Liberal Dalam Isu Seksual

-Bicara Ringkas Seksual 37 : Sebesar Mana Besar Dosa Melihat Aurat?

-Bicara Ringkas Seksua; 41 : Ilmuwan Muslim Yang Homoseksual

-Bicara Ringkas Seksual 43 : Penilaian Semula Penyabitan Hukuman Terhadap Beberapa Perlakuan Seksual

-Bicara Ringkas Seksual 45 : Kepentingan Pewacanaan Isu Seksual Di Arus Perdana

-Bicara Ringkas Seksual 46 : Kita Ketinggalan Jauh Dalam Isu Seksologi

-Bicara Ringkas Seksual 47 : Beza Umat Islam Dan Bukan Islam Dalam Kajian Seksologi Pada Hari Ini

-Bicara Ringkas Seksual 48 : Membersihkan Stigma Pada Tanggapan Tentang Seksualiti

-Bicara Ringkas Seksual 49 : Reaksi Berbeza Antara Rokok Dan Pornografi

-Bicara Ringkas Seksual 50 : Mengapa Membahaskan Isu Fiqh Seksual Secara Terbuka?

-Bicara Ringkas Seksual 51 : Langkah Yang Dikira Menuju Ke Jalan Zina

-Bicara Ringkas Seksual 52 : Mempertahankan Keharusan Adalah Mempertahankan Hawa Nafsu?

-Bicara Ringkas Seksual 56 : Respons Orang Kita Apabila Ada Seseorang Didapati Menonton Pornografi

G) Dari Kolum Celoteh Peribadi Amir Kazuma

-Celoteh Peribadi 2 : Minat Saya Pada Manhaj Ahli Bait : Punca, Sebab Dan Yang Berkaitan Dengan Zaydian

-Celoteh Peribadi 5 : Sudut Lain Yang Mungkin Orang Yang Mengagumi Kita Tidak Nampak Padanya

-Celoteh Peribadi 6 : Orang Macam Saya Tidak Layak Menyampaikan Amalan Sunnah?

-Celoteh Peribadi 8 : Selisihi Saya Apabila Saya Menyalahi Kebenaran

-Celoteh Peribadi 9 : Apabila Sampai Masa Untuk Menyelisihi Saya, Maka Lakukannya

-Celoteh Peribadi 10 : Sudah Tahu Bodoh, Tetapi Masih Mahu Keras Bermusuhan

-Celoteh Peribadi 20 : Belajar Tinggi-Tinggi, Balik Sama Macam Orang Bodoh

-Celoteh Peribadi 23 : Kepentingan Memetik Pandangan Ahli Ilmu

-Celoteh Peribadi 33 : Saya Menyalahi Kesepakatan Dan Memilih Pandangan Syaz?

-Celoteh Peribadi 34 : Balasan Orang Yang Bermain Ad-Hominem

-Celoteh Peribadi 35 : Wajah Para Pengkritik Saya

-Celoteh Peribadi 39 : Hipokrit ASWAJA Yang Mengkritik Saya

-Celoteh Peribadi 42 : Mengapa Saya Yang Pernah Menyelisihi Keseluruhan Ahli Ilmu Membela Dan Menjunjung Mereka Dan Manhaj Mereka?

-Celoteh Peribadi 47 : Kejelekan Falasi Argumentum Ad Verecundiam

-Celoteh Peribadi 50 : Pelajaran Saya Dari Insan Yang Jiwanya Dipalingkan Allah Dari Kebenaran

-Celoteh Peribadi 57 : Antara Hasil Apabila Saya Memperkenalkan Manhaj Keluarga al-Ġumāriyy

-Celoteh Peribadi 67 : Mengapa Saya Selalu Sahaja Menyinggung ASWAJA?

-Celoteh Peribadi 72 : Menerima Keterbukaan Merentas Aliran, Tetapi Suka Mengaibkan Peribadi Orang Lain Secara Terbuka

-Celoteh Peribadi 74 : Alasan Saya Yang Dahulu Ketika Mempertahankan Pandangan

-Celoteh Peribadi 81 : Mengapa Saya Benci Ad-Hominem Dalam Diskusi Ilmiah?

-Celoteh Peribadi 83 : Isu Yang Berkaitan Dengan Sijil PhD

-Celoteh Peribadi 87 : Hakikat Tersembunyi Dari Gertakan Larangan Pembacaan Kitab Tanpa Penguasaan Sembilan Ilmu Alat

-Celoteh Peribadi 88 : Kejahilan Kita Menjadi Hijab Untuk Memahami Sesuatu Kepentingan Dalam Sesuatu Polemik

-Celoteh Peribadi 90 : Tanggapan Saya Tentang Keluarga Al-Ġumāriyy

-Celoteh Peribadi 93 : Pergulatan Saya Dengan Sebahagian Orang Tentang Pengalaman Zikir Yang Warid

-Celoteh Peribadi 96 : Jangan Merasakan Diri Kita Ini Suci

-Celoteh Peribadi 98 : Untuk Orang Yang Suka Membangkitkan Isu Peribadi Dalam Diskusi

-Celoteh Peribadi 99 : Beza Didikan Al-Ġumāriyy Dan Al-Ḥabīb : Respons Isu Fadilat Pembacaan Surah al-Iẖlāṣ Seribu Kali Pada Hari Asyura

-Celoteh Peribadi 101 : Musuh Ketat Saya Dahulu Dan Sekarang

-Celoteh Peribadi 103 : Hakikat Dari Suruhan Pembelajaran Secara Berguru Bersanad

-Celoteh Peribadi 107 : Tidak Boleh Mengkritik Kalau Tidak Pernah Bersemuka, Tiada Sanad Pengajian Dan Tiada Penguasaan Sembilan Ilmu Alat?

-Celoteh Peribadi 111 : Keluarga Al-Ġumāriyy : Antara Naratif ASWAJA Dan Realiti

-Celoteh Peribadi 112 : Hujah Dan Kebenaran, Bukan Penampilan Dan Pakaian

-Celoteh Peribadi 115 : Saya Memperkenalkan Keluarga Al-Ġumāriyy Untuk Menentang Al-Ḥabīb?

-Celoteh Peribadi 124 : Saya Dan Isu Aurat Bukan Hakiki

-Celoteh Peribadi 125 : Saya Dan Keunikan

-Celoteh Peribadi 127 : Persepsi Negatif Terhadap Pembelajaran Melalui Teknologi Digital

-Celoteh Peribadi 128 : Ketaksuban Yang Membutakan Mata

-Celoteh Peribadi 129 : Kebenaran Di Pihak Yang Sedikit

-Celoteh Peribadi 130 : Kepentingan Memiliki Rujukan Paksi Dalam Penghujahan

-Celoteh Peribadi 133 : Untuk Mereka Yang Mendesak Saya Untuk Bersuara Sesuatu Isu

-Celoteh Peribadi 134 : Simpang Siur Penghasilan Judul "Hukum Melancap"

-Celoteh Peribadi 140 : Mengapa Apabila Saya Menamakan Mana-Mana Dari Ahli Keluarga Al-Ġumāriyy, Saya Akan Menyatakan Bahawa Orang Tersebut Adalah Keturunan Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam-?

-Celoteh Peribadi 141 : Yang Membara Dalam Jantung Ketika Menulis "Risalah Ringkas Kesedaran Bahaya Taklid"

-Celoteh Peribadi 142 : Di Sebalik Penulisan Saya "Wacana Ringkas 79 : Helah Sufi Dalam Mempertahankan Ketaksuban Terhadap Tokohnya"

-Celoteh Peribadi 148 : Akui Kelemahan Setiap Orang

-Celoteh Peribadi 149 : Ikutan Agama Antara Saya Dengan Suatu Pengikut Syeikh Tarekat

-Celoteh Peribadi 150 : Mengapa Banyak Mengkritik Sesama Muslim?

-Celoteh Peribadi 151 : Bagaimana Komuniti Peminat Tokoh Ilmuwan Ahli Bait Dari Keluarga Al-Ġumāriyy Memuliakan Tokoh Ini?

-Celoteh Peribadi 152 : Apakah Mungkin Saya Ini Salafi Dan Juga Sufi Kuburis?

-Celoteh Peribadi 154 : Ragam Netizen Dan Sebab Kita Tidak Perlu Melayani Karenah Mereka

-Celoteh Peribadi 155 : Rasa Malu Melihat Penulisan Yang Lama

-Celoteh Peribadi 158 : Ibrah Dari Persahabatan Zaydian Dan Ašᶜarian Dalam Isu Ahli Bait

-Celoteh Peribadi 159 : Pertikaian Yang Tidak Mudah Diselesaikan

-Celoteh Peribadi 165 : Perbezaan Nyata Antara Keluarga Al-Ġumāriyy Dan Golongan Al-Ḥabīb

-Celoteh Peribadi 166 : Mengutip Pandangan Ulama Terkemudian, Bukan Bermakna Paksi Ikutan Kita Pada Mereka

-Celoteh Peribadi 167 : Kepincangan Pengkadaran Kerosakan Pada Isu Wanita Yang Mendakwa Menghafal 15 Juzuk Daripada Al-Quran Menanggalkan Tudungnya Dan Pakaiannya Di Kelab Komedi

-Celoteh Peribadi 172 : Keralatan Yang Tidak Disengajakan Dalam Membaca Kitab Bahasa Arab Tanpa Baris Adalah Perkara Biasa

H) Dari Kolum Santai Perkongsian Agama Melalui Meme

-Meme 10

-Meme 15

-Meme 16

-Meme 45

-Meme 46

-Meme 49

-Meme 51

-Meme 56

-Meme 58

-Meme 63

-Meme 64

-Meme 83

-Meme 84

-Meme 85

-Meme 86

-Meme 87

-Meme 88

-Meme 93

-Meme 94

-Meme 95

-Meme 117

-Meme 118

-Meme 120

-Meme 123

-Meme 124

-Meme 135

-Meme 145

-Meme 158

I) Dari Kolum Koleksi Hantaran Amir Kazuma Di Media Sosial Yang Terpilih

-Hantaran 17

-Hantaran 22

-Hantaran 28

-Hantaran 32

-Hantaran 35

-Hantaran 36

-Hantaran 45

-Hantaran 46

-Hantaran 48

-Hantaran 49

-Hantaran 50

-Hantaran 51

-Hantaran 52

-Hantaran 56

-Hantaran 58

-Hantaran 64

-Hantaran 65

-Hantaran 67

-Hantaran 68

-Hantaran 70

-Hantaran 71

-Hantaran 72

-Hantaran 73

-Hantaran 76

-Hantaran 80

-Hantaran 85 : Tokoh Ilmuwan Yang Berketurunan Rasulullah -Sollallahu *Alayhi Wasallam- Yang Dituduh Wahabi

-Hantaran 86

-Hantaran 89

-Hantaran 91

-Hantaran 108

-Hantaran 113

-Hantaran 114

-Hantaran 118

-Hantaran 119

-Hantaran 120

-Hantaran 124

-Hantaran 126

-Hantaran 129

-Hantaran 131

-Hantaran 133

-Hantaran 138

-Hantaran 139

-Hantaran 140

No comments:

Post a Comment