Ini adalah koleksi hantaran di media sosial yang dikepilkan
sekali dengan video. Sila klik pada setiap gambar untuk menonton video
tersebut.
Judul penulisan ini boleh dibaca secara rawak tanpa mengikut
susunan. Nombor hanya sebagai pemudah rujukan sahaja. Kemudian, sebahagiannya
tidak ada tajuk khusus memandangkan ia adalah berbentuk hantaran dan boleh jadi
saya akan mengulangi tema yang sama. Kemudian, penulisan ini akan ditambah dari
semasa ke semasa mengikut perkembangan.
Hantaran 1
Tidak kira apa pun aliran seseorang itu menuju padanya❟
masing-masing boleh belajar pengalaman dakwah daripada mana-mana mereka yang
berlainan aliran.
Dalam dakwah ini❟ kita
tidak hanya menyampaikan sahaja, tetapi kita berjuang dan menghadapi keperitan
dalam hidup. Kita yang mungkin junior yang baru masuk ke medan dakwah atau
mungkin sudah lamaߨ tetapi sempit perspektif dalam kegiatan
dakwah seeloknya mempelajari juga kisah-kisah atau curahan hati dari mereka yang
aktif dalam lapangan ini supaya menyegarkan sudut pandangan kita, memantapkan
keteguhan jiwa dan mengambil perhatian bahagian yang kita kurang padanya.
Lihat bagaimana respons dan tanggapan mereka dalam menelan
kepahitan dan mendepani badai yang menghentam mereka. Selain kita menambahkan
pengetahuan kita dalam sesuatu bahagianߨ seeloknya juga kita
menambahkan sudut pandang dalam arus kehidupan agar kita dapat perbaiki yang
kita lompong dan ketika menceburkan diri dalam gerak kerja dakwah. Ini kerana
dalam menyampaikan dakwah❟ kita juga perlu ada keteguhan dan pendirian dalam perlaksanaan
dakwah.
Dengarkan. Ketepikan soal aliran kerana soal pengalaman dan cara
untuk kita menghadapinya adalah sama-sama yang boleh kita pelajari. Haluan
dalam pemikiran dan matlamat dalam pembinaan komuniti muslim setempat mungkin
berbezaߨ tetapi cara kita berhadapan dengan
kemelut, cara kita bangkit dari kejatuhan dan cara kita membina kecekalan dalam
jiwa tidak mementingkan aliran seseorang.
Hantaran 2
Dendangan dari saudara Noor Deros ini bersempena tribut kepada
Muṣṭofā Ṣobriyy yang diambil daripada sini : https://www.youtube.com/watch?v=WCqhiWA15OI&t=263s
Pun begituߨ dendangan ini juga boleh dijadikan tribut
untuk seluruh para ulama muslim yang berjasa kepada dunia, khususnya agama
Islam.
Sejujurnya❟ dendangan ini bersama liriknya agak melenturkan jiwa saya
kerana saya terkenang beberapa ilmuwan muslim kita yang di masa hidupnya
berhadapan dengan pancaroba, sengsara, bala, ujian dan penentangan demi
memperkasakan kebenaran di bumi khalifah ini. Kalau semua itu ditimpa pada
kita, barangkali kita mungkin akan longlai untuk menanggungnya.
Sebab itulah kedudukan mereka semua menjadi terbilang lagi
dijulang bukan kerana keluasan ilmu dan ketajaman kefahaman semata-mataߨ tetapi kerana cekal menghadapi perjuangan hidup mereka. Mereka
ini bukan jaguh dalam bidang ilmiah sahajaߨ tetapi wira dalam
pembela agama.
Mereka mungkin tidak dapat menghirup wangian sanjungan orang
ramai dalam hidup mereka sepertimana kita yang berpijak di zaman ini pada hari
iniߨ tetapi Allah membalas nikmat atas
pengorbanan mereka dengan menyemikan benih kemuliaan mereka di buah mulut
generasi sesudahnya.
Semoga Allah merahmati kesungguhan, kecekalan dan ketulusan
mereka serta menjadikan peninggalan mereka sebagai pusaka yang berharga untuk
umat Islam memanfaatkannya.
Marilah hayati liriknya dan nikmati dendangannya sambil
mengenang para ulama yang telah mencurahkan khidmat yang besar kepada agama :
Engkau bukan seorang
Sesak dalam kedukaan
Meratapi umat yang kecundang
Berjuang membuta tuli
Hikmah ulama dibenci
Cinta dunia takut mati
Walau sehina manapun
Umat ini tersungkur
Kan pasti, bangkitlah ia
Engkau umat termulia
Diutus untuk manusia
Jangan hanya mendabik dada
Semangat perjuangan
Sepanas bara digenggam
Usahlah diragukan
Akan janjinya Tuhan
Semangat yang membara
Dipandu ilmu dan hikmah
Di sisi taubat bermula
Semangat kita bina
Semangat yang hilang
Kita cari pulang
Semangat perjuangan
Sepanas bara digenggam
Usahlah diragukan
Akan janjinya Tuhan
Semangat yang membara
Dipandu ilmu dan hikmah
Di sisi taubat bermula
Semangat kita bina
Jahil bertanya kawan
Sesat cari jalan pulang
Dengarkan fitrahmu berpesan
Di lubuk hati terpendam
Jahil belajar kawan
Sesat cari jalan pulang
Dengarkan fitrahmu berpesan
Di lubuk hati terpendam
Semangat yang membara
Dipandu ilmu dan hikmah
Di sini taubat bermula
Semangat kita bina
Kredit kepada penulis lirik, penggubah muzik dan penyanyi lagu ∠Semangat
Yang Hilang⦣ yang asal.
Hantaran 3
Bagi komuniti peminat
muzik seperti ini❟ apa yang dilakukan
oleh pakcik ini adalah menghiburkan dan mempamerkan semangat kemudaan meski
sudah di usia malam. Sebahagian orang yang bukan dalam komuniti muzik ini yang
masih bertoleransi pun masih memberikan komentar yang menceriakan pembaca.
Saya secara peribadi
pun tidak ada masalah pun dengan gelagat pakcik iniߨ malah ia menghiburkan dan menyeronokkan
melihat pakcik menzahirkan rasa cerianya dan semangatnya.
Pun begituߨ tetap juga ada yang berkata buruk tentang
kelakuan pakcik yang dianggap tidak senonoh ini. Ada yang menyindir bahawa
kubur sudah kata: "Ke mari" dan kalau sudah pakai baju melayu❟ pergilah ke masjid
atau surau. Respons sebegini memang biasa akan ada dan boleh ditemui.
Atas dasar itulah
adakalanya kita tidak perlu sibuk untuk melayani respons dan suara sebegini.
Komuniti ini seumpama kelab. Kalau mahu sertaiޱ dipersilakan dan kami tidak memaksa sesiapa. Kalau mahu lihat
persembahan kelabޱ
dipersilakan menontonnya. Kalau tidak mahuޱ dipersilakan keluar. Tidak perlu buat kacau di sini.
Kita memang tidak
akan dapat memuaskan hati setiap orang walau bagaimana rasionalnya pun
penjelasan kita. Malahߨ aktiviti seperti ini yang melibatkan hobi dan citarasa adakalanya
sememangnya tidak lepas dari bias, sentimen dan alasan peribadi.
Kalau ditanya pakcik
ini atau sesiapa sahaja yang di dalam komuniti muzik ini untuk menjelaskan
secara rasional tentang perbuatan mengangguk-angguk kepala, mengayun-ayunkan
rambut dan menyanyi dengan suara garauޱ apakah akan ada penjelasan rasional untuk mengapa nyanyian
seperti ini menyeronokkan untuknya dan menghiburkan? Hampir-hampir tidak ada
untuk itu.
Lagipunߨ kalau dijelaskan secara rasional punޱ orang yang meminta itu pun bukan akan
terima atau sekurang-kurangnya bertoleransi dengan apa yang ada pakcik ini atau
yang di komuniti muzik ini. Apatah lagi untuk mengharapkan mereka akan minat
dengan muzik seperti ini suatu hari nanti. Oleh ituߨ
buang masa sahaja untuk menjelaskannya.
Sebab itulah kalau
tidak minat dan tidak suka, dipersilakan ke tempat lain. Mereka pun tidak akan
ambil berat dengan penjelasan kita. Lantasߨ buat apa kita sibuk habiskan masa untuk cuba memuaskan hati
orang sebegini? Jawapannya, adalah tidak perlu dilayan orang yang tidak
menyukainya. Mereka pun tidak mahu mempedulikan penjelasan kita. Lantasߨ mengapa pula kita perlu mempedulikan orang
sebegini?
Untuk hal ini❟ saya sudah
menghasilkan penulisan bagi isu seperti ini :
(b) https://www.wattpad.com/1181790210-celoteh-peribadi-amir-kazuma-celoteh-131-antara
Hantaran 4
Walaupun saya menisbahkan diri saya sebagai salafiޱ tetapi saya tidak ada
masalah dalam menerima dendangan zikir bersama tarian. Saya sebenarnya tidak
ada masalah untuk sertai majlis sufi sama ada maulid atau haul atau apa sahaja
majlis hiburan selagimana tiada elemen bidaah di dalamnya.
Malahߨ saya akan menari sambil berzikir bersama
mereka. Saya boleh ketepikan sebentar perseteruan saya dengan mereka jika ada
untuk fokus kepada majlis.
Saya tidak peduli pun kalau ada orang kata menari seperti dalam video ini atau
tarian yang lain seumpama orang bodoh dan terencat akal. Saya katakan֊ persembahan sebegini
bukan untuk meraikan rasional semata-mata, tetapi lebih merit kepada perasaan.
Sama sahaja seseorang yang berkata bahawa berlumba lari antara
suami dan isteri adalah perbuatan bodoh. Perlukah kita peduli lagi respons
sebegini? Cumaߨ saya tetap tidak menafikan agar jangan
sampai keterlaluan dalam berhibur.
Dukacitanya adalah halangan saya untuk bergaul dan rapat bersama mereka adalah
masalah manhaj keilmuan merekaߨ khususnya yang aswajaean sehingga mereka
ini menjadi musuh ketat pada saya. Boleh dikatakan kebanyakan penulisan yang
berkaitan dengan pemikiran, manhaj, mazhab atau seumpamanya sebenarnya respons
daripada kerancuan dan silap kaprah mereka.
Itu belum lagi beberapa isu yang kontroversi dari diri saya yang mungkin akan
menambahkan lagi semarak perbalahan yang tidak hanya terhad pada aswajaean
semata-mataߨ tetapi kepada selainnya seperti salafi.
Barangkali sangat sukar untuk mendapat rasa persahabatan bersama dalam majlis
seperti ini.
Apapunߨ untuk golongan aswajaean❟ saya
mungkin boleh berikan pengecualian kepada mereka yang mempraktikkan manhaj
keluarga al-Ġumāriyy kerana mereka ini di paksi yang berbeza dari aswajaean
walaupun mereka ini diangkat sebagai tokoh aswajaean. Sekalipun ada perbezaan
manhaj dengan salafiޱ tetapi dasar perjuangan dalam penentangan
terhadap taklid tercela dan ketaksuban adalah yang kita boleh berjabat tangan
bersama.
Saya sendiri pun tertanya-tanya bagaimana Aḥmad bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq
al-Ġumāriyy boleh mendapat pergaulan rapat dari kelompok sufi dan menari sambil
berzikir bersama mereka walaupun dia sangat keras permusuhannya terhadap
ašᶜarian. Adiknya; Muḥammad az-Zamzamiyy dalam«az-Zāwiyah Wa Mā Fīhā Min
al-Bida* Wa al-A*māl al-Munkaroh» menceritakan bahawa abangnya menari sampai
tercabut serbannya.
Mungkin ada sesuatu yang boleh saya pelajari dari pendekatannya untuk
merapatkan hubungan dengan para sufi meskipun berbeza dari segi aliran akidah
dan manhaj secara keseluruhan.
ᐉNota ≂ Majlis zikir di zawiyah aṣ-Ṣiddīqiyyah
yang diasaskan oleh Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy
yang melahirkan kesemua anaknya sebagai tokoh ulama ternama dan mereka adalah Aḥmad,
*Abdullah, Muḥammad az-Zamzamiyy, *Abdul Ḥayy,
*Abdul *Azīz, Ibrōhīm dan al-Ḥasan. Semoga Allah merahmati roh mereka serta
memuliakan nama mereka di dunia dan di akhirat.
Majlis zikir ini dihadiri bersama oleh *Abdul *Azīz al-Ġumāriyy.
Saya melihat seperti adiknya; al-Ḥasan juga menghadiri bersama.
Hantaran 5
Majlis zikir yang saya ingin diadakan atau yang saya ingin
hadiri. Meskipun saya mungkin ada pertelagahan dengan sebahagian sufiߨ khususnya yang terjebak dengan fahaman batiniah atau aswajaaean
secara umumޱ saya boleh mengetepikan sebentar hal itu dan fokus kepada
majlis serta menghayati dendangannya.
Benar yang saya sememangnya ada isu kontroversi yang berkaitan
dengan seksual dan bersikap terbuka padanya. Akan tetapiߨ bagi saya❟ perkumpulan seperti ini sambil melantunkan alunan zikir,
selawat, puji-pujian kepada sebaik-baik manusia dan dendangan yang mengenangkan
tokoh kenamaan dalam agama adalah jauh lebih berharga dan lebih bermakna.
Inilah yang lebih saya teruja untuk merealisasikannya berbanding perkumpulan
untuk aktiviti erotisisme.
ᐉNota ≂ Ini adalah perkumpulan di zawiyah aṣ-Ṣiddīqiyyah yang diasaskan
oleh Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy yang melahirkan kesemua anaknya sebagai
tokoh ulama ternama dan mereka adalah Aḥmad, *Abdullah, Muḥammad az-Zamzamiyy,
*Abdul Ḥayy, *Abdul *Azīz, al-Ḥasan dan Ibrōhīm. Semoga Allah merahmati
keluarga ini serta memuliakan nama mereka di dunia dan di akhirat.
Bait dendangan :
إليْكَ إشاراتي، وأنتَ
الذي أهْوَى # وأنتَ حَدِيثي بين أهل الهوَى يُرْوَى
وأنتَ مرادُ العاشقين
بأسْرهِمْ # فطُوبَى لقَلْبٍ ذابَ فيكَ من البَلْوَى
مُحِبُّوك تاهُوا في
الهوى وتوَلَّهوا # وكلُّ امرئٍ يصبو لنحو الذي يهَوَى
ولَـمَّا وردنا ماءَ
مَدْيَنَ نستقي # على ظمَإٍ مِنَّا إلى منهل النجوَى
نَـزَلْنا على حَيٍّ
كِرَامٍ، بيوتُهمْ # مقدَّسةٌ لا هندُ فيها ولا عُلوَى
ولاحَتْ لنا نارٌ على
البعد أُضْرِمَتْ # وجدنا عليها من نحب ومن نهوى
سقانا وحَيَّانا فأحيا
نفوسَنا # وأسْكرَنا من خير إجلاله عَفْوَا
مُدَامًا عليها العهدُ
ألا يُسَقَّها # سوى مخلصٍ في الحبِّ خالٍ من الدَّعوى
Hantaran 6
Daripada video ini❟
sangatlah jelas tentang gelojak syahwat lelaki tetap akan ada dan ia bukan
sengaja diminta, lebih-lebih lagi jika pencetusnya berhampiran.
Feminis ekshibisionis mahu memakai pakaian yang seksi yang
menampakkan kulit tubuh badan yang mulus, buah dada yang montok dan punggung
yang empuk di kawasan umumߨ tetapi dalam masa yang sama memahukan
lelaki untuk tidak menjengahnya, apatah lagi terzahir rasa keterujaan pada
tatapannya.
Padahalߨ kalau sesiapa yang memarkir kereta mewah
di tempat lalu lalang orang ramai atau memakai perhiasan emas yang
berkilau-kilau di khayalakޱ pasti orang sekeliling ada rasa ingin
untuk melihatnya dan menzahirkan rasa keterujaan melihat sesuatu yang unik.
Tentu lagi badan pada seorang wanita yang menggiurkan akan lebih membangkitkan
perasaan keterujaan.
Ekshibisionis feminis ini sama sahaja seperti orang yang
membiarkan pintu yang terbuka, kemudian berang jika ada orang mencerobohnya
atau bermundar-mandir padanya. Ya༡ Sememangnya perbuatan
menceroboh atau menimbulkan kegusaran pada orang lain adalah salahߨ tetapi siapa yang mencetuskanޱ maka siap sedialah
dengan apa yang dia lakukan.
Mereka ini hanya mahu berbicara tentang hak dalam berpakaianߨ tetapi tidak mahu menanggung tanggungjawab dan menerima realiti
kesan yang boleh dijangka. Mereka ini mahu hak untuk membiarkan pintu kereta terbuka
tanpa ditutupߨ tetapi dalam masa yang sama melalak agar
tiada siapa yang sesuka hati mencerobohnya.
Sangatlah bodoh mereka ini. Menceroboh adalah satu perkara yang
salah. Namunߨ tidak menerima realiti bahawa membiarkan
pintu kereta terbuka adalah pendedahan kepada jenayah dan dalam masa yang sama
melalak kepada orang ramai adalah isu yang lain dan ia adalah kebodohan.
Jika tidak mahu terasa diganggu oleh lelaki di sekelilingޱ janganlah memakai
pakaian yang kalian sendiri pun tahu kesan cetusannya pada orang lain.
Sangatlah mudah untuk dihadam.
Hantaran 8
Jika ditanya apa hukum menonton pornografiޱ maka jawapan saya
adalah hukumnya adalah sama seperti melihat aksi patung ini. Penonton itu bukan
melihat aurat yang hakiki kerana ia adalah patungߨ bukan tubuh manusia dan sama sekali tidak ada kaitan dengan
meredhai maksiat kerana ia adalah aktiviti patung terhadap dildoߨ bukan anggota dengan anggota.
Saya telah mengupasnya dalam penulisan saya yang berjudul
«Perincian Kaedah Redha Terhadap Maksiat Adalah Maksiat Pada Tontonan
Pornografi».
Saya sama sekali tidak menjustifikasikan keharusan menontonnya
dengan hawa nafsu semata-mata. Sesiapa yang membaca penulisan saya pasti akan
mendapati saya menyentuh banyak aspek sebelum saya berpendapat keharusannya.
Dengan kata lain❟ saya berpegang dengan pendapat ini kerana ia berdasarkan hujah
yang kuat dan yang saya yakini kebenarannya setelah saya mengusahakan
penelitiannya.
Saya analisis terlebih dahulu hukum melihat aurat yang bukan
hakiki, membahaskan sama ada syahwat itu sendiri adalah dosa atau tidak,
menpamerkan persamaan aspek penceraian sesuatu anggota dengan tontonan
pornografi dan lain-lain. Kemudianߨ barulah saya menyatakan
pandangan saya. Ia adalah proses yang panjang dan jerih.
Bahkanߨ walaupun saya tidak menafikan kemaksiatan
pada pornografiޱ saya analisis terlebih dahulu kandungannya
dan mengambil kira beberapa perkara lain sebelum menghukumnya. Ini kerana
menuduh sesuatu itu dosa sembarangan juga termasuk perbuatan dosa.
Yang menuduh saya mengikuti hawa nafsu kerana menjustifikasikan
keharusan ini kebanyakannya adalah yang mengikuti hawa nafsu. Mereka bukan
sahaja enggan meneliti hujah sayaߨ apatah lagi untuk membentangkan
jawab balas. Malahߨ mereka juga paling pantas dalam menghukum
apa yang terkandung di dalamnya adalah maksiat hanya kerana mereka rasa benci
terhadapnya, bukannya mempertimbangkan terlebih dahulu supaya tidak menuduh
melulu.
Bahkanߨ yang biasa akan ditemui adalah hamburan
cercaan dan kutukan. Siapa yang sebenarnya mengikuti hawa nafsu sekarang ini?
Allah jua adalah saksi kepada hakikatnya.
Saya telah menjalankan tanggungjawab ilmiah saya dengan
membentangkan penghujahan serta saya menyerahkan urusan pengadilan kepada-Nya.
Jika mereka rasa cercaan itu boleh dibawa ke pengadilan di hari akhirat kelakޱ maka teruskanlah.
Hantaran 8
استمع هذا الفيديو
فتعلم ما أخالف بعض الإخوة السلفية في مسألة نفي التشبه على صفات الله للخلق.
لعلهم لا يعرفون حقيقة الجسم الذي نفاه عن البارئ تبارك وتعالى المتكلمون من
الأشاعرة وأعلام الحنابلة. وهو الذي يكون أصلا وأساسا لخلق الموجودات المتحيزات في
العالمين فيكون ماهية لكل ما يتحيز فيها. وهذا موضع نفي المشترك الكلي بين صفات
الله وبين صفات غيره. وإن المشترك بينهما مشترك لفظي فقط، لا المشترك المعنوي. هذا
ما يفرق بين السلف المحض والسلفيين الغالطين المعاصرين.
وإن سألوا كيف يكون ذلك
وأنت تقول يد الله ليس كأيدينا؟ هل هذا إلا المشترك بالقدر القليل بينها حتى خرج
عنهما نفي الكلي الذي تدعى؟ أقول المشترك اللفظي لا يلزم منه المشترك المعنوي. وإن
كان في ذلك مشترك معنوي فهو مشترك معنوي في اللوازم فقط. وإن المشترك في اللوازم
لا يلزم منه المشترك في الماهية والحقيقة. فأضرب مثلا، ما التشابه بين صفة السمع
والبصر لله؟ كونه في تعلق بالانكشاف فيهما. وتشابه التعلق هذا معنى المشترك المعنوي
في اللازم، لا الماهية والحقيقة لأجل أن ثبت أن نقول السمع ليس البصر لا في المعنى
ولا في الماهية والحقيقة. فتبين أن بينهما فرقا في المعنى وهو أن السمع ليس البصر
عينه أبدا وإن كان فيهما مشترك في التعلق. هل أنتم على الوضوح في هذه القضية؟
فكذلك نفي المشترك الكلي صفات الله وصفات غيره. فتنبه!
Hantaran 9
Mungkin ada yang
tertanya mengapa saya menjadikan isu perbezaan antara aurat yang hakiki؛ iaitu aurat yang ada pada anggota tubuh dengan aurat yang bukan
hakiki؛
iaitu sesuatu yang diserupakan dengan aurat seperti pada patung, gambar, imej
cermin, bayangan air, paparan skrin digital dan hologram sebagai isu mendasar
dan peringkat pertama untuk mencapai kesefahaman dengan saya?
Jawapannya adalah untuk menguji bagaimana pola fikiran keagamaan seseorang.
Kalaulah seseorang menolak perbezaan dan mempertikaikan pandangan iniߨ lebih-lebih lagi atas dasar sentimen
kebencian terhadap saya kerana saya menzahirkan erotisisme di laman mayaޱ maka jelas keberagamaan mereka ini
berasaskan sentimen, bukan berdasarkan hujah dan kepedulian terhadap kebenaran.
Kalau ini menjadi pertikaian yang besarޱ maka jurang antara saya dengan mereka untuk mencapai
kesefahaman sangat lebar. Kalau ini tidak dapat mencapai kata sepakat dan
penyelesaian bersamaޱ
maka apatah lagi isu-isu seterusnya yang mendatang sama ada yang lebih kompleks
atau lebih kontroversi.
Semua yang mengenali saya sudah sedia maklum bahawa saya berpegang dengan
pandangan yang kontroversi dalam isu seksual secara khusus. Makaߨ kalau seseorang menolak saya hanya kerana
ia adalah isu yang kontroversiޱ maka tidak ada guna seruan untuk mengikuti dalil dan mengamati
penghujahan.
Malahߨ
sebahagian pandangan saya tidak mudah dijelaskan dengan konvensional
memandangkan ada pandangan saya yang menyalahi sekalian ulama. Ia bukanlah
kompleks untuk difahamiߨ tetapi sebenarnya para audien merasa terbeban dengan pendapat
saya yang sebegini kerana ia belum pernah ada atau belum sedia untuk
diwacanakan. Kalau ia kompleks sekalipunޱ barangkali ia disebabkan terdapat jurang tahap kecelikan ilmu
agama antara saya dengan sebahagian audien.
Kalau betul mereka ingin beragama dengan mengikut dalil dan di atas prinsip
kehujahan ilmiahޱ
maka sewajarnya mereka melihat apa yang telah saya bentangkanߨ
bukan hanya bertakuk pada status kontroversi isu itu semata-mata atau hanya
menilai berdasarkan keperibadian saya yang tidak menyenangkan sebahagian
mereka.
Kebanyakan mereka yang mencemuh saya hanya kerana saya bersikap erotisisme di
laman mayaߨ
bukan kerana melihat sudut penghujahan saya dan bukan dari dakwaan mereka
bahawa agama mereka berasaskan ilmu. Mereka ini entah hipokrit atau sedang
melakukan percanggahan prinsip tanpa mereka menyedarinya.
Padahalߨ
dalam isu perbezaan ini❟ ia adalah perkara
yang dibincangkan oleh fuqaha šāfiᶜian dan ḥanafian. Apa yang saya lakukan adalah
hanya mengukuhkan pandangan mereka dan membela mereka daripada dipersalahkan
oleh sebahagian orang.
Bahkanߨ saya orang yang pertama di dunia yang
menghasilkan perbahasan tuntas untuk mengukuhkan pandangan ini. Segala puji
bagi Allah atas nikmat ini dan bantuan-Nya dalam mempersiapkan penghujahan
ilmiah saya.
Kalau ini menjadi kemelut yang tidak menemukan kesefahaman bersamaޱ apatah lagi untuk menerima penghujahan
saya dalam menyabitkan kebenaran pendapat al-Qolyūbiyy dan al-Bujayrimiyy yang
menyatakan bahawa tidak haram melihat anggota badan yang bukan hakiki sekalipun
dengan syahwat.
Ini jauh lebih
kontroversi dan lebih menjangkaui zon konversional kerana ia belum pernah ada
dari mana-mana perbahasan sebelum ini. Begitu juga isu yang mendatang, isu yang
lain dan isu yang lebih kompleks.
Kalau benar mereka peduli dengan penghujahanޱ maka telitilah. Kalau sekadar melihat kepada isu peribadi atau
bahang kontroversi ituޱ
maka apa sebenarnya dasar keberagamaan mereka? Sentimen? Atau apa yang sekadar
memihak pada mereka sahaja?
Inilah sebabnya saya menjadikan isu ini sebagai penilaian aras penting bagi
seseorang yang ingin mencapai kesefahaman dengan saya dan membezakan pola
berfikir keberagamaan seseorang. Ramai sahaja kecundang sekalipun orang yang
sudah dikenali kedudukan ilmunya dalam masyarakat.
Saya hairan bagaimana isu perbezaan aurat yang mudah difahami ini yang
dijelaskan secara singkat oleh para fuqaha ini pun menjadi sukar dihadam oleh
sebahagian orang yang ada kecelikan tinggi dalam ilmu agama. Yang saya dapat
kenal pasti punca mereka tidak dapat menerima pandangan fuqaha ini adalah
disebabkan sentimen yang menjadi tunjang pancaran indera mereka.
Saya tidak bermain-main dan saya mengambil serius dalam isu ini. Saya telah
membentangkan penghujahan saya dalam menjusitikasikan pandangan saya. Saya
menjadi erotikawan bukan sepertimana sang fasik yang bertakalluf dalam
mengabsahkan amalan merekaߨ tetapi saya berdiri di atas hujah ilmiah dan saya mengatakan ia
bukan termasuk kesalahan dalam agama.
Mereka yang mencela saya pula itu bukan termasuk orang yang beragama secara
berhibur atau orang yang didasari sentimental sekalipun mendakwa mereka
bergerak seiring dengan keilmuan? Jika mereka merasakan kutukan mereka itu
untuk berbaloi di hari keadilan kelakޱ maka dipersilakan untuk meneruskannya.
Oleh ituߨ
sesiapa yang mahu mencapai kesefahaman dengan saya, maka selesaikan hal ini
terlebih dahulu. Selebihnya akan dimudahkan dengan izin Allah Ta*ālā.
Saya tidak akan kata kita akan bersepakat dalam segenap isu atau banyak perkara
atau sedikit perkara. Saya cuma menjadikan topik ini sebagai asas yang saya
mengkehadapankannya untuk memahami ikutan saya dalam beragama dan bebenang yang
mencorakkan pemikiran saya.
Hantaran 10
Sememangnya penjelasan Muḥammad Tawfīq Romaḍōn al-Būṭiyy; anak
kepada Muḥammad Sa*īd Romaḍōn al-Būṭiyy tentang penceritaan karamah ini patut
ditonton dan diambil iktibar oleh para sufi secara umum dan mereka yang
melazimi tarekat tertentu.
Sekalipun karamah adalah sabit dan diselitkan dalam kitab
biografi yang muktabarߨ tetapi ia tidak patut diperbesarkan dan
dicanang seolah-olah ia adalah sesuatu yang signifikan untuk dijulang dan
petunjuk untuk seseorang itu wajar diikuti.
Peringatan untuk tidak menyebarkan cerita seperti ini juga adalah dilakukan
oleh Muḥammad Sa*īd Romaḍōn al-Būṭiyy. Malahߨ komuniti peminat
tokoh ilmuwan ahli bait dari keluarga al-Ġumāriyy tidak pernah menjadikan
cerita sebegini sebagai sesuatu yang dibangga-banggakan.
Selanjutnya boleh dibaca di sini :
(a) https://www.wattpad.com/1212885534-celoteh-peribadi-amir-kazuma-celoteh-151
(b) https://www.wattpad.com/1219173384-al-h%CC%B1i%E1%B9%AD%C5%8Db-al-waj%C4%ABz-wacana-ringkas-181
Hantaran 11
Musibah bagi sebahagian aswajaean adalah mereka selalu mengutuk
golongan yang dinamakan wahabi kerana mengambil ilmu daripada Google, Maktabah
Syamilah dan mempelajari hanya melalui pembacaan atau kuliah di Youtubeߨ tetapi mereka boleh pula ambil pengetahuan tentang Sahabat
-semoga Allah meredhai mereka- daripada PDF tanpa berguruߨ kemudian mendakwa ia telah hilang!
Mereka juga mengutuk wahabi kerana ingin terus ambil ilmu daripada Rasulullah
-ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam- dan tidak melalui sanadߨ tetapi mereka sendirilah yang selalu dakwa bertemu dengan
baginda sama ada melalui mimpi atau secara jaga serta mengambil ilmu secara
langsung tanpa ada sanad!
Hakikatnya mereka ini jauh lebih teruk daripada wahabi yang digembar-gemburkan
dan dimomokkan!
Hantaran 12
Dapatan kita yang
berkebetulan dengan pandangan ulama sememangnya menggirangkan jiwa. Saya juga
berkongsi perasaan yang sama sepertimana Rozaimi Ramle dalam penemuannya
tentang kitab «Zād al-Ma*ād Fī Hady H̱oyr al-*Ibād» karya Ibn Qoyyim
al-Jawziyyah bahawa tidak ada metod penulisan sirah sepertimana yang dilakukan
olehnya sebelumnya.
Antaranya adalah
dapatan saya bahawa hadis-hadis tentang ancaman dan hukuman bagi lancap
semuanya adalah dhaif. Saya tidak menyangka bahawa pandangan saya ini menepati
apa yang disebutkan Muḥammad Ibrōhīm al-*Ašmāwiyy; profesor dalam fakulti hadis
di universiti al-Azhar. Begitu juga saya berpandangan bahawa rambut wanita
bukan aurat dan tidak wajib ditutup. Dapatan saya ini berbetulan sepertimana
yang dipertahankan Sa*d al-Hilāliyy; profesor dalam fiqh perbandingan di
universiti al-Azhar. Begitu juga beberapa yang lain.
Yang penting adalah
jangan khuatir dan gelisah ketika membuat keputusan dan berijtihad setelah
diusahakan dalam membuat kajian, penyemakan, analisis dan pencarian secara
objektif dan bermatlamatkan ketepatan dan penghujahan. Boleh jadi dapatan kita
ini sebenarnya telah ada pandangannya daripada ulama yang kita belum tahu
sebelum ini atau boleh jadi akan datang tanpa disangka -dengan izin Allah- akan
ada ahli ilmu yang diperakui kedudukannya berpandangan sebegitu.
Hantaran 14
Jawapan yang bernas dari Muhammad Asri Zainul Abidin (MAZA)
tentang mengapa berlaku perbezaan pandangan dalam kalangan ahli ilmu agama.
Jawapan MAZA mungkin sesuai untuk didengari dari orang awam yang
baru ingin melangkah dalam mendalami ilmu agama. Bahkanߨ ia juga untuk nonmuslim yang memiliki kemusykilan sebegini.
Saya akan mencadangkan untuk sesiapa sahaja yang menyimpan soalan begini untuk
mendengar jawapan ini.
Pertanyaan yang biasa dalam agama adalah sebab terjadinya
perselisihan pandangan dalam kalangan ahli ilmu. Sebahagian orang menganggap
bahawa ia adalah sesuatu yang negatif kerana dilihat seperti tidak ada
keseragaman, penafsiran agama terdedah kepada sesiapa sahaja dan pemahaman
agama menjadi kabur. Perselisihan ini seolah-olah adalah azab dan kecelaruan
pada umat.
Hakikatnyaߨ ia adalah rahmat dan kelegaan kepada umat.
MAZA memfokuskan sisi baik yang ada dalam perselisihan dan impak buruk jika
tiada perselisihan. Yang paling dikhuatiri jika tiada perselisihan adalah agama
akan menjadi totalitarian kerana penafsiran hanya terhad pemilikan kepadanya.
Akibatnya❟ semua orang yang berbeza pandangan ini akan dipersalahkan
sembarangan walaupun dia sendiri mungkin yang sebenarnya salah. Jika orang ini
memiliki kekuasaanޱ tidak perlu ragu lagi bagaimana dampaknya.
Tentu lagi yang membimbangkan adalah jika sebahagian orang yang
tidak bertanggungjawab yang mempergunakan agama untuk eksploitasi
kepentingannya daripada penganutnya dan pengikutnya. Perbezaan pandanganߨ bahkan perbalahan ini sebenarnya adalah rahmat kerana
sekurang-kurangnya ia dapat menampilkan sisi yang mungkin sebahagian orang dan
pengikutnya tidak tahu, tidak sedar dan tidak nampak.
Kalaulah penafsiran dan pandangan tidak diberikan ruang secara
luasߨ apatah lagi seadilnyaޱ orang jahat di balik
topeng agama ini mampu terlepas daripada penilaian dan memperdaya sekeliling
untuk agendanya. Cubalah bayangkan kalau orang ini ada kuasa dan dibiarkan
sebebasnya.
Sangat menarik poin yang dibentangkan MAZA dan bagi saya jawapan
yang cukup memuaskan untuk faham betapa bernilainya perselisihan pandangan,
bahkan perbalahan itu sendiri.
Cumaߨ sememangnya perlu sedar tentang adab dan
etika yang perlu ditampilkan ketika perbezaan pandangan. Perselisihan tidak
menjustifikasikan sikap-sikap yang keterlaluan dan membenarkan tindakan yang
tidak sewajarnya.
Hantaran 14
Kurangnya kefaqihan dan tumpulnya hikmah menyebabkan persoalan
yang diutarakan tidak mampu dijawab dengan baik dan diberikan interaksi dengan
sewajarnya. Inilah kadangkala yang berlaku apabila sebahagian agamawan masih di
kekal takuk yang lama, selesa dengan zon sendiri dan tidak mahu mengemas kini
pengetahuan semasa.
Selalunya apabila persoalan sebegini diutarakanޱ ia bukan semudah
jawapan halal dan haram atau dibentangkan bersama dalil-dalil bagi menyokong
pandangan tersebut.
Atas sebab itulah apabila Allah menyatakan bahawa jika
utusan-Nya; Muḥammad -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam- berhadapan dengan
syakޱ maka Dia memerintahkannya untuk bertanya kepada ahli kitab bagi
tujuan pengukuhan. Firman Allah *Azza Wa Jalla :
فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ
مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن
قَبْلِكَ ۚ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ
الْمُمْتَرِينَ
"Jika engkau dalam syak terhadap apa yang Kami turunkan
kepadamuޱ maka bertanyalah kepada orang yang membaca kitab itu sebelummu.
Benar-benar sesungguhnya telah datang kebenaran daripada tuhanmu. Makaߨ janganlah engkau termasuk orang yang sangsi". [Surah Yūnus
ayat 94].
Allah tidak berkata sepertimana sebilangan agamawan selalu
cadangkan jawapan dengan berkata: "Percayalah sahaja kerana ia sudah
disebut dalam al-Quran" atau seumpamanya. Akan tetapiߨ Allah menyuruh untuk mencari bukti sokongan lain untuk
meneguhkan lagi keyakinannya.
Namunߨ Dia tetap mengingatkan bahawa jangan
dilupakan bahawa yang datang daripada-Nya adalah kebenaran dan dari kata-kata
yang tidak dusta terhadapnya. Oleh ituߨ jangan termasuk orang
yang sangsi dan berbelah bahagi.
Malahߨ yang menyedihkan lagi adalah agamawan ini
mengubati kemusykilan dan keraguan ini dengan cara memperbanyakkan ibadah
seperti solat, zikir dan pembacaan al-Quran. Mereka beranggapan bahawa
pertanyaan yang muncul ini adalah disebabkan lemahnya iman seseorang dan banyak
didorong oleh syaitan.
Akhirnyaߨ persoalan yang murni dan tulus dicemari
dengan persepsi dan paradigma yang negatif oleh sebahagian yang tidak faqih dan
kurang mengaplikasikan kebijaksanaan. Ia bukan sahaja akan menerima jawapan
yang tidak produktif atau tidak memperoleh apa-apa jawapan. Malahߨ ia menambahkan lagi persoalan yang disaluti dengan kesangsian
yang berlapis-lapis sehingga membawa kepada tanggapan bahawa agama tidak dapat
mendepani persoalan secara matang.
Apapunߨ saya menyukai pendekatan Yūsuf
al-Qoroḍōwiyy dalam «al-Fatāwā al-Mu*aṣṣiroh» dan pelbagai lagi karya yang lain
berkaitan dengan politik, sosial dan lain-lain. Ia tidak hanya terhad kepada
jawapan tentang hukum halal dan haram beserta dalil. Dia juga menerangkan
falsafah di balik pensyariatan itu, hikmah daripadanya, latar belakang, sejarah
dan lain-lain.
Sebegitulah sepatutnya dan inilah sebenarnya yang diperlukan
oleh orang yang bertanya. Jika ditanya tentang pembahagian pusaka yang kelihatan
lebih kepada lelakiߨmaka jawapan yang ingin didengar adalah falsafah di sebaliknya
kerana inilah lubuk masalah atau punca kemusykilan seseorang. Mereka bukan mahu
mendengar jawapan bahawa ia ada dalam al-Quran dan kita wajib berimanߨ kemudian noktah.
Sebab itulah pentingnya untuk memiliki kefaqihan, bijaksana,
kritis dan tajam kerana yang datang kepada kita mungkin orang yang sakit dan
kita perlu memberi ubat yang betul untuknya. Anggaplah pertanyaan itu adalah
penyakit dan kita perlu diagnosis permasalahannyaߨ lalu kita memberikan rawatan yang sesuai dengan pesakit itu.
ᐉPembentang ≂ Hasrizal Abdul Jamil
ᐉPembentangan ≂ Jangan Bunuh Pertanyaan
Itu | Buku Erti Beragama Yang Hilang
Hantaran 15
Aswajaean selalu sahaja mendakwa bahawa merekalah yang paling
faham tentang pengungkapan dalam kitab, pembelajaran mereka secara berguru
membantu mereka untuk memahami dengan lurus dan tersusun dalam pengambilan
rujukan.
Manakalaߨ wahabi di sisi mereka adalah orang yang
tidak pernah berguru dan hanya belajar dengan pembacaan sahajaߨ tetapi terhad dengan beberapa sahaja, kerap sahaja salah faham
maksud pengarang, kefahaman yang berterabur, simplistik dan memandai-mandai.
Namunߨ rupanya mereka juga tidak ubah seperti
golongan yang mereka kutuk dan cerca habis-habisan. Kali ini kesan kesilapannya
adalah serius kerana ia bukan sahaja tidak membandingkan dengan pelbagai kitab
rujukanߨ tetapi ia mendorong mereka untuk
mengkafirkan orang yang kononnya dianggap mujassimah dan dipergunakan atas nama
Muḥammad bin Idrīs aš-Šāfi*iyy.
Betapa ramai yang menjadi mangsa tuduhan ini dan mangsanya sukar
sekali untuk dibuktikan. Namunߨ merekalah paling lancang dan paling pantas
mengkafirkan orang lain atas sebab seseorang itu berfahaman mujassimah.
Walaupun mereka tidak mengkafirkan secara terangޱ tetapi pelabelan
mujassimah itu sudah cukup untuk kita tahu ke mana hala tuju yang ingin dia
pandang.
Rasanya kalau ditanya mereka ini sama ada mereka pernah
mengkhatamkan pembelajarannya dengan berguru secara bersanadޱ pasti mereka tidak
mampu menjawabnya kecuali yang paling terpencil daripada mereka. Bahkanߨ mereka sebenarnya membaca sendiri dengan kefahaman sendiri.
Bahkanߨ yang memerli golongan wahabi kononnya
belajar daripada Google atau perisian komputer atau seumpamanya sebenarnya
mengutip dan menyebarkan daripada Google atau yang mereka jumpa di hantaran
Facebook. Inilah hakikatnya dan inilah hipokrit mereka yang mereka
berselindung.
Jika golongan wahabiޱ berhabis-habisan
tanya sama ada pembelajaran terhadap kitab ini secara berguru yang bersanad
atau tidak. Jika tidakߨ tidak ada valid pun
penghujahan yang diambil secara langsung dari ktiab di sisi mereka. Namunߨ mereka juga sebenarnya adalah golongan yang mereka sendiri
kutuk!
ᐉPembentang ≂ Sidang Kalam
Hantaran 16
Warga Malaysia lebih mengenali sosok yang bernama Abdul Qadir
al-Mandili. Namunߨ tidak ramai yang mengenali anaknya;
Mohammad.
Sesiapa yang mendengar kuliah pendek iniߨ khususnya aswajaean cukup untuk menyatakan bahawa Mohammad
al-Mandili ini adalah wahabi.
Saya faham mengapa aswajaean tempatan kita tidak begitu
memperkenalkannya di masyarakat umum. Ini kerana jika kita mendengar kuliah iniޱ sudah cukup tahu
pendiriannya.
⟾ Dia menyatakan bahawa sifat khabariah yang dia bawakan contoh
sebagai ₍al-Istiwā^₎, ₍an-Nuzūl₎, ₍al-Yad₎, ₍al-*Ayn₎ dan ₍al-Qodam₎ difahami makna zahir sepertimana yang difahami dari penuturan
orang Arab dan boleh diterjemahkan kepada bahasa Melayu dengan makna semayam,
turun, tangan, mata dan dua kaki. Cukuplah ini melaggar tradisi pondoknya.
⟾ Kerapkali mengunjing tentang orang yang terikut dengan falsafah
dan mantiq serta takwilan terhadap sifat-sifat tersebut. Ini sebenarnya adalah
mengunjing ašᶜarian secara tidak langsung.
⟾ Menyatakan secara jelas bahawa akidah di kebanyakan dunia umat
Islam ini sama ada di Malaysia, Pattani, Indonesia atau selainnya terjebak
dengan akidah muᶜtazilian.
Ini adalah satu kenyataan yang begitu nekat sekali memandangkan
kitab ayahnya juga diangkat tinggi oleh institusi pondok, menjadi warisan yang
berharga untuk pendidikan pondok dan dijadikan bahan pengajaran kepada
masyarakat.
Saya merasakan kenyataannya ini bukan sahaja ingin menyinggung
ašᶜarian secara global, tetapi ingin menyinggung fahaman yang di bawa oleh para
pondok tempatan.
⟾ Terang-terangan menepis tuduhan buruk terhadap Muḥammad
bin *Abdul Wahhāb.∦
Dari keempat-empat poin yang penting ini dari kuliah yang
ringkas ini❟ memadai untuk menyatakan bahawa sudah cukup sifat bagi
aswajaean untuk menuduhnya sebagai wahabi.
Mungkin timbul pertanyaan. Kefahaman wahabi dia ini diwarisi
dari ayahnya atau dia sendiri yang berpaling daripada haluan ayahnya? Saya
cenderung kepada yang pertama.
Saya pernah melihat sebahagian orang mengemukakan alasan mengapa
Abdul Qadir al-Mandili menulis tentang pembahagian tauhid kepada tiga.
Mereka berkata bahawa Abdul Qadir al-Mandili melakukan
sedemikian sebagai cara berselindung daripada wahabi yang menguasai tanah haram
agar tidak ditangkap dan dia dapat meneruskan pengajaran di sana.
Namunߨ ini adalah andaian yang tersebar tanpa ada
bukti daripada sumber yang primer. Tidak ada kenyataan daripada ayahnya atau
setakat ini tidak ada anak-anak muridnya yang berkata sedemikian.
Yang lebih menghairankan adalah anaknya; Mohammad
sejelas-jelasnya menzahirkan fahaman wahabi menurut aswajaean. Bagaimana?
Apakah ia bukan warisan daripada ayahnya?
Hantaran 17
Adakalanyaߨ orang yang kita lihat hebat pada hari ini
sebenarnya bermula daripada bawah. Bahkanߨ sebagai orang yang
terkebelakang dan dungu. Kadangkalaߨ kita tidak sedar
tentang perkara ini. Seolah-olah orang hebat yang kita perhati telah lahir
dengan kepandaian dan belajar tanpa berhadapan sebarang masalah.
Apabila melihat kisah Salman Aliޱ sekurang-kurangnya ia
mencetuskan para pendengar agar tidak merasa hampa melihat prestasi
pembelajaran bahasa Arab begitu corot dan tidak progresif. Seakan-akan mereka untuk
mencapai kemahiran tersebut seperti angan-angan yang jauh dan berjurang jauh
antara mereka.
Pun begituߨ jangan kekal sedemikian. Kekal berusaha
yang semampunya dan tekuni yang sedalam mana yang boleh. Kalau merasa penatޱ maka berehatlah.
Kalau merasa hampaޱ jangan kecundang.
Saya dahulu pun tidak kurang teruk juga pada masa awal-awal
pembelajaran bahasa Arab dahulu. Cumaߨ di sini saya tidak
mahu bercerita panjang. Saya sudah pun bercerita sekilas tentangnya di
penulisan saya yang berjudul «Diari Diri : Jangan Takut Menghadapi Kejahilan
Dan Terjebak Dalam Kesilapan», «Diari Diri : Nasihat, Tips Dan Panduan Untuk
Belajar Bahasa Arab Bagi Pemula» dan «Bahasa Arab Itu Sukar?» dalam kolum
Celoteh Peribadi Amir Kazuma».
Di sini❟ cukuplah kita mendengar kisah daripada seseorang yang jauh
lebih fasih dan lebih berkaliber dalam bahasa Arab berbanding saya. Apapunߨ kesudahannya adalah kita wajib bersyukur kepada Allah atas
limpahan yang Dia berikan ke atas penguasaan kita dalam bahasa Arab.
Untuk penulisan «Diari Diri : Nasihat, Tips Dan Panduan Untuk
Belajar Bahasa Arab Bagi Pemula»❟ saya
sudah membentangkan langkah dan hala tuju untuk seseorang sampai kepada
penguasaannya. Mudah-mudahan ia membantu dan bermanfaat.
Hantaran 18
Kupasan yang bagus
dari saudara Noor Deros tentang orang yang suka menjadikan ₍az-Zawq₎ sebagai
dasar penentu kebenaran. Cukup untuk meruntuhkan asas pemikiran batiniah.
Hantaran 19
Saya bersimpati dengan *Abdullah al-Haroriyy yang diburukkan dan
dicela habis-habisan atas isu ketidakharaman melihat filem lucah ini. Padahalߨ penghujahan yang diutarakan tentang lihatan pada wanita yang
bukan hakiki bukanlah dia berseorangan dan bukanlah dia yang memulakannya.
Ia adalah penghujahan daripada pendapat muktamad dalam mazhab
ḥanafian dan šāfiᶜian. Perbezaan lihatan yang hakiki dan yang bukan hakiki
bukan hanya terhad pada perbahasan hukum lihatan tubuh sahaja❟ ia
merangakumi sumpah dan talak taᶜliq.
Saya telah membahaskannya secara lanjut di penulisan saya yang berjudul «Hukum
Melihat Aurat Yang Bukan Hakiki».
Saya faham mengapa para fuqaha kontemporari dan ulama masa kini
sangat mengecam pandangan seperti ini biarpun ia adalah pendapat muktamad dua
mazhab tadi. Ini kerana apabila mereka berfatwa dengannya, ia akan berselarian
dengan apa yang disebutkan al-Haroriyy. Ini bermakna mereka juga menanggung
maruah yang tercalar dan kata-kata buruk daripada masyarakat disebabkan
membenarkan lihatan filem atau gambar lucah.
Oleh sebab ia tidak memihak kepada kepentingan mereka kerana
ingin terus diterima masyarakat dan tidak mahu diperkatakan secara buruk
disebabkan isu yang dianggap lucahߨ maka pendapat
muktamad ini sama ada terbenam dalam kitab yang tidak diterokai melainkan
sedikit orang daripadanya atau disampaikan dengan berselirat supaya ia tidak
tampak berselarian dengan al-Haroriyy. Paling kurang pun❟ mereka
berkata bahawa ia adalah dibenarkan dalam dua mazhab tadiߨ tetapi ia menjadi haram disebabkan ia menimbulkan syahwat dan
sememangnya tujuan lihatan adalah untuk syahwat.
Yang melucukan lagi adalah mereka yang selalu mencemuh orang
lain berpindah-pindah mazhab, mencampuradukkannya dan keluar daripadanya. Akan
tetapiߨ dalam kes ini❟ mereka
paling cepat menjauhinya disebabkan ia tidak menyenangkan merekaߨ bahkan mereka sanggup menganggap pandangan ini syaz. Malahߨ mencela pula orang yang berfatwa dengan pandangan muktamad
mazhab yang mereka sendiri mempertahankannya secara habis-habisan.
Kebenaran tetap kebenaran. Ia perlu disampaikan sepertimana yang
sepatutnya biarpun orang berkata yang buruk tentangnya dan dibenci sekeliling.
Saya sendiri pernah menerima nasib yang sama sepertimana al-Haroriyy kerana
mempertahankan pandangan muktamad dua mazhab ini.
Kita serahkan pada pembaca dan penyelidik untuk menilai secara
saksama. Lihat siapa yang berdiri di atas kebenaran dan hujah. Lihat juga siapa
yang sebenarnya mengikuti ulama dan berpedomankan manhaj ilmu yang lurus.
Hantaran 20
Kalau sesiapa yang membaca «az-Zāwiyah Wa Mā Fīhā Min al-Bida*
Wa al-A*māl al-Munkaroh» tanpa mengenali penulisnyaޱ pasti orang akan
mudah mengatakan bahawa penulis buku itu adalah wahabi. Akan tetapiߨ ia ditulis oleh tokoh sufi ahli bait dari keluarga al-Ġumāriyy;
Muḥammad az-Zamzamiyy bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq.
Meskipun dia meninggalkan beberapa perkara yang berkaitan dengan
sufi yang lama melalui kitabnya «al-Intiṣōr Li Ṭorīq aṣ-Ṣūfiyyah al-Aẖyār» dan
meninggalkan tarekat lamanya; darqōwianޱ dia tidaklah
meninggalkan kesufian sepenuhnya dengan mengiktiraf bahawa tasawwuf termasuk
salah satu cabang ilmu sepertimana ilmu fiqh. Apa yang dia lakukan hanyalah
menentang sufi yang jahil yang bertebaran di zamannya.
Antara yang dalam praktik kesufian yang masih dia amalkannya
adalah majlis maulid sepertimana yang dipaparkan dalam video ini. Malahߨ Ḥamzah al-Kattāniyy sepertimana yang direkodkan dalam arkib
bagi forum Multaqō Ahl al-Ḥadīṯ pernah membangkitkan isu sambutan maulid
meskipun sudah berlepas diri daripada persekitaran lamanya ketika membicarakan
tentang Muḥammad az-Zamzamiyyߨ khususnya pergolakan bersama
adik-beradiknya yang lain.
Ini bermakna kesufian yang dibawa olehnya adalah yang khusus
menurutnya sepertimana pandangan fiqh, hadis dan lain-lain dalam bidang agama
daripada keluarga al-Ġumāriyy juga adalah yang khusus menurut masing-masing.
Oleh ituߨ sesiapa yang mengenal keluarga
al-Ġumāriyy, dia tidak akan tersepit dengan binari wahabi atau nonwahabi. Dia
akan melihat keunikan dan keragaman yang ada pada masing-masing tanpa terikat
dengan ikatan tersebut.
Menurut sumber Jāmi* Hady ar-Rosūl; insitusi yang dia
membangunkannya❟ majlis ini mendendangkan qasidah Burdah dan al-Hamziyyah dan
dihadiri oleh anak-anaknya; Ṣuhayb, *Abdul Bārī dan Ubayy. [Rujuk : https://www.facebook.com/ZemZmi.MH/videos/626397195065890].
Malahߨ, anaknya; Ubayy pernah menghasilkan buku
«Dalīl as-Sunniyy al-Muḥibb Li an-Nabiyy *Alā al-Iḥtifāl Bi Mawlid an-Nabiyy»
dalam usaha membela keharusan dalam menyambut maulid. [Rujuk : https://www.facebook.com/photo/?fbid=331744495414944&set=a.120359433220119].
Apapunߨ saya juga walaupun agak tegang dengan
beberapa kelompok sufiޱ saya juga tidak ada masalah untuk sambutan
maulid seperti iniߨ malah menghadiri
kelompok sufi yang saya bertelagah dengannya jika dijemput dan melupakan
sebentar konflik yang berlaku antara saya dengan mereka serta saya juga
menerima beberapa praktik daripada sufi yang lain.
Ia mungkin seolah-olah sekapal dengan Muḥammad az-Zamzamiyy.
Jika sedemikianޱ mudah-mudahan Allah memasukkan saya dan
kita semua bersama orang yang soleh, berilmu dan berada di atas manhaj yang
lurus.
Hantaran 21
Antara bacaan
al-Quran daripada Muḥammad al-Luḥaydān yang saya menggemarinya dan saya meniru
alunan bacaannya sehingga saya boleh membaca al-Quran dengan alunan
seumpamanya.
Malahߨ saya menghafal 「Surah Hūd ayat 1-5」 kerana bacaannya.
Inilah sebabnya pemilihan qari yang kita suka untuk mendengarnya boleh
mendorong seseorang untuk menghafal ayat al-Quran dan membantu untuk
mencapainya kerana alunannya yang sepadan dengan citarasa dapat melekat dalam
minda lebih cepat dan teguh.
Akan tetapiߨ kesannya adalah jika saya membaca 「Surah Hūd ayat 1-5」 dengan alunan yang
berbeza sepertimana yang saya biasa mendengar alunan Muḥammad al-Luḥaydān
dan menghafal dengan alunan tersebutޱ adakalanya hafalan saya terganggu dan seolah-olah saya tidak
dapat mengingatnya dengan baik. Walhalߨ kalau dibaca dengan alunan Muḥammad
al-Luḥaydānޱ
saya dapat membacanya secara hafalan dengan baik tanpa tersangkut-sangkut.
Adakalanyaߨ saya tertanya-tanya juga mengapa ia terjadi.
Apapunߨ segala puji bagi Allah. Semoga Allah
memberkatinya dan menjadikan kita termasuk orang yang mencintai al-Quran serta
mati di atas bimbingannya.
Hantaran 22
Hamza Yusuf; tokoh sufi antarabangsa juga mengingatkan
sebahagian sufi yang tidak menerima kritikan terhadap mereka dan melabel
sesiapa yang melakukannya sebagai wahabi atau menganggap kritikan terhadap sufi
itu adalah dari golongan wahabi. Tidak lebih daripada itu.
Hakikatnyaߨ apa yang disuarakan Hamza Yusuf ini
bukanlah perkara baru. *Abdullah bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy; tokoh
ilmuwan berketurunan Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam- dalam
muqaddimah «Awliyā^ Wa Karōmāt» menyebutkan bahawa apabila kitabnya ini
didengari oleh kebanyakan orangޱ pasti dia dituduh
sebagai cenderung kepada wahabi. Ini kerana kandungan kitab ini membentangkan
penolakan beberapa kisah karamah dusta para pelampau sufi yang disandarkan
kepada wali Allah.
Bahkanߨ jika sesiapa yang membaca «az-Zāwiyah Wa
Mā Fīhā Min al-Bida* Wa al-A*māl al-Munkaroh» tanpa mengenali penulisnyaߨ pasti pembaca berotak binari ini akan berkata bahawa penulis
kitab ini adalah jurucakap untuk wahabi. Padahalߨ ia adalah karangan adik *Abdullah al-Ġumāriyy; Muḥammad
az-Zamzamiyy yang juga merupakan tokoh sufi.
Malahߨ sebelum kedua-duanya❟ Jalāluddīn
as-Suyūṭiyy telah menghasilkan kitab «al-Amr
Bi al-Ittibā* Wa an-Nahy *An al-Ibtidā*» yang
merupakan karya khas untuk menentang bidaah yang telah wujud dengan memaparkan
beberapa contoh daripadanya.
Tidak cukup dengan itu. Ibn *Arobiyy yang diangkat oleh
rata-rata sufi ini sebagai syeikh yang teragung dalam kesufian juga dikritik
secara pedasߨ bahkan sebahagian ulama mengindikasikan
kekafirannya seperti Burhānuddīn al-Baqō*iyy, Nūruddīn al-Bakriyy aš-Šāfi*iyy,
Tayiuddīn as-Subkiyy, Zaynuddīn al-*Irōqiyy, Abū Zur*ah al-*Irōqiyy,
al-Mizziyy, Sirōjuddīn al-Bulqīniyy, Badruddīn Ibn Jamā*ah, Ibn H̱oldūn,
Najmuddīn al-Bālisiyy, Abū Ḥayyān al-Andalusiyy dan Šamsuddīn Muḥammad bin
Yūsuf al-Jazariyy aš-Šāfi*iyy.
Yang mendukacitakan adalah sebahagian orang menganggap bahawa
kritikan terhadap Ibn *Arobiyy adalah golongan wahabi. Padahalߨ nama-nama ulama yang disebutkan ini adalah dari kalangan
jaguhan gemilang dan lahir sebelum Muḥammad bin *Abdul Wahhāb lagi. Sebahagian
sufi ini bukan sahaja jahil dalam hakikat perbahasan iniߨ malah terjebak pula dengan kancah bidaah disebabkan
kejahilannya.
Ini bermakna sufi juga adalah orang yang aktif dalam menentang
bidaah dan khurafat. Ia bukan hanya kerja dari pihak wahabi semata-mata yang
sekadar mahu bertelagah dengan sufi. Kalaulah seorang sufi sangat lengah dalam
kepentingan membasmi bidaahޱ maka sangatlah jauh beza antara imam dan
makmum.
Hantaran 23
Penyifatan Allah dengan tubuh dan
fizikal adalah akidah kufur yang disepakati oleh para ulama. Abū Sa*īd
ad-Dārimiyy yang karyanya sangat direkomendasi pembacaannya oleh Ibn Taymiyyah
dan dituduh secara keji oleh sebahagian ašᶜarian sebagai mujassim menyatakan
kufur bagi sesiapa yang mengatakan adanya anggota daripada sifat-Nya :
فيُقال
لِهَذَا المُعَارِضِ: أَمَّا مَا ادَّعَيْتَ أَنَّ قَوْمًا يَزْعُمُونَ أَنَّ للهِ
عَيْنًا فَإِنَّا نَقُولُهُ؛ لِأَنَّ اللهَ قَالَهُ وَرَسُولَهُ، وَأَمَّا جَارِحٌ
كَجَارِحِ العَيْنِ مِنَ الإِنْسَانِ عَلَى التَّرْكِيبِ؛ فَهَذَا كَذِبٌ
ادَّعَيْتَهُ عَلَيْنَا عَمْدًا، لِمَا أَنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ أَحَدًا لَا
يَقُولُهُ، غَيْرَ أَنَّكَ لَا تَأْلُو مَا شَنَّعْتَ، لِيَكُونَ أَنْجَعَ
لِضَلَالَتِكَ فِي قُلْوبِ الجُهَّالِ، وَالكَذِبُ لَا يَصْلُحُ مِنْهُ جِدٌّ
وَلَا هَزْلٌ، فَمِنْ أَيِّ النَّاسِ سَمِعْتَ أَنَّهُ قَالَ: جَارِحٌ مُرَكَّبٌ؟
فأشِرْ إِلَيْهِ، فَإِنَّ قَائِلَهُ كَافِرٌ، فَكَمْ تُكَرِّرُ قَوْلَكَ: جِسْمٌ
مُرَكَّبٌ، وأَعْضَاءٌ وَجَوَارِحُ، وَأَجْزَاءٌ، كَأَنَّكَ تُهَوِّلُ بِهَذَا التَّشْنِيعِ
عَلَيْنَا أَنْ نَكُفَّ عَنْ وَصْفِ اللهِ بِمَا وَصَفَ نَفْسَهُ فِي كِتَابِهِ،
وَمَا وَصَفَهُ الرَّسُولُ. وَنَحْنُ وَإِنْ لَمْ نَصِفِ اللهَ بِجِسْمٍ
كَأَجْسَامِ المَخْلُوقِينَ، وَلَا بِعُضْوٍ وَلَا بِجَارِحَةٍ؛ لَكِنَّا نَصِفُهُ
بِمَا يَغِيظُكَ مِنْ هَذِهِ الصِّفَاتِ الَّتِي أَنْتَ ودُعَاتُك لَهَا
مُنْكِرُونَ، فَنَقُولُ: إِنَّهُ الوَاحِدُ الأَحَدُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ
يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ، ذُو الوَجْه الكَرِيم، والسَّمْعِ
السَّمِيع، والبَصَرِ البَصِير، نُورُ السَّمَاواتِ وَالأَرْضِ، وَكَمَا وَصَفَهُ
الرَّسُولُ صلى الله عليه وسلم فِي دُعَائِهِ حِين يَقُول: «اللهمَّ أَنْتَ نُورُ
السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ»، وَكَمَا قَالَ أَيْضًا: «نُورٌ أَنَّى أَرَاهُ؟»،
وَكَمَا قَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ رضي الله عنه: «نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ
مِنْ نُورِ وَجْهِهِ». وَالنُّورُ لَا يَخْلُو مِنْ أَنْ يَكُونَ لَهُ إِضَاءَةً
واسْتِنَارَةً ومَرأَى ومَنْظَرًا، وَأَنَّهُ يُدْرَكُ يَوْمَئِذٍ بِحَاسَّةِ
النَّظَرِ، إِذَا كُشِفَ عَنْهُ الحِجَابُ، كَمَا يُدْرَكُ الشَّمْسُ وَالقَمَرُ
فِي الدُّنْيَا.
Dikatakan kepada penyangkal ini֊
adapun dakwaan engkau bahawa suatu kaum yang mendakwa bahawasanya bagi Allah
ada mataޱ maka sesungguhnya kami mengatakan
sedemikian kerana Allah dan rasul-Nya berkata sedemikian. Adapun anggota
seperti anggota mata daripada manusia atas susunanޱ
maka ini adalah dusta yang engkau dakwakannya ke atas kami secara sengaja
kerana engkau mengetahui bahawa tiada seorang pun yang mengatakannya melainkan
engkau bersungguh dalam cemuhanmu supaya ia menjadi yang paling laku dalam
kesesatan engkau dalam jantung orang yang jahil dan pendustaan yang tidak elok
usaha dan igauan daripadanya. Orang yang mana satu engkau mendengar bahawa dia
berkata anggota yang tersusun? Tunjukkan kepadanya. Jika dia mengatakannyaޱ
maka dia adalah kafir. Betapa banyak kami ulang kata-kata kamu pada jisim yang
tersusun, tubuh, anggota dan bahagian. Seolah-olah engkau berlebih-lebihan
dalam menegah kami daripada menyifatkan Allah dengan apa yang Dia sifatkan
diri-Nya dalam kitab-Nya dan apa yang rasul sifatkan-Nya melalui cemuhan ini
terhadap kami.
Kami walaupun tidak menyifatkan Allah dengan jisim seperti jisim makhluk, bukan
juga dengan tubuh dan bukan juga dengan anggotaޱ
tetapi kami menyifatkannya dengan apa yang engkau berang terhadap sifat-sifat
ini yang engkau dan pendakwah engkau mengingkari terhadapnya. Laluߨ kami berkata sesungguhnya Dia adalah satu
yang esa, tempat bergantung, tidak beranak, tidak diberanakkan, tidak ada satu
pun yang setara dengannya, memiliki wajah yang mulia, pendengaran yang mendengar,
penglihatan yang melihat, cahaya langit-langit dan bumi serta sepertimana
rasul-ṣollallāhu *alayhi wasallam- sifatkan-Nya: "Ya Allah! Engkau cahaya
langit-langit dan bumi" dan sepertimana juga yang baginda berkata:
"Cahaya mana aku melihatnya?". Sepertimana juga kata Ibn Mas*ūd
-semoga Allah meredhainya- berkata: "Cahaya langit-langit dan bumi dari
cahaya wajah-Nya". Dan cahaya tidak asing daripada terjadinya sinaran,
pancaran, lihatan dan pandangan apabila tersingkap hijab daripadanya sepertimana
dicapai mentari dan rembulan di hari akhirat. [Naqḍ al-Imām Abī Sa*īd *Uṯmān
Ibn Sa*īd ad-Dārimiyy *Alā al-Marīsiyy al-Jahmiyy al-*Anīd Fī Mā Iftarō *Alā
Allah *Azza Wa Jalla Min at-Tawḥīd﹇m/s 321-322﹇keluaran al-Maktabah
al-Islāmiyyah
Li an-Našr
Wa at-Tawzī*﹇tahqiq Abū *Āṣim
aš-Šawāmiyy al-Aṯariyy].
Bahkanߨ Ibn Taymiyyah yang merupakan imam kepada
kebanyakan salafi pada hari ini juga menghukum bidaah terhadap sesiapa yang
berkata Allah mempunyai ciri anggota dan fizikal :
وَلَا
رَيْبَ أَنَّ مَنْ جَعَلَ الرَّبَّ جِسْمًا مِنْ جِنْسِ الْمَخْلُوقَاتِ فَهُوَ
مِنْ أَعْظَمِ الْمُبْتَدَعَةِ ضَلَالًا دَعْ مَنْ يَقُولُ مِنْهُمْ أَنَّهُ
لَحْمٌ وَدَمٌ وَنَحْوُ ذَلِكَ مِنْ الضَّلَالَاتِ الْمَنْقُولَةِ عَنْهُمْ
"Tidak ada keraguan bahawa sesiapa
yang menjadikan tuhan itu sebagai jisim daripada jenis makhluk, maka ia adalah
sebesar-besar kesesatan pelaku bidaah. Tinggalkanlah orang daripada mereka yang
berkata bahawa ia adalah darah, darah dan seumpama dengan itu yang berupa
kesesatan-kesesatan yang dinukilkan daripada mereka". [Al-Fatāwā al-Kubrō﹇jilid 6﹇m/s 547﹇keluaran Dār
al-Kutub al-*Ilmiyyah].
Akan tetapiߨ kita sama sekali tidak menghukum sosok
yang mengatakan sedemikian sebagai kafir atau bidaah. Ini kerana barangkali dia
tidak tahu tentang permasalahan ini atau tersalah. Kita cuma mengatakan bahawa
kata-kata tersebut adalah mengandungi kekufuran atau bidaah yang paling beratߨ
bukan menghukum penuturnya.
Hakikatnya, pengamalan salaf yang
sebenar adalah menyifatkan semua sifat khabariah seperti sifat wajah, tangan,
bersemayam dan lain-lain sebagai sifat Allah sahaja dan tidak lebih daripada
itu. Mereka tidak mengkategorikannya sebagai sifat fizikal atau sifat tubuh
atau sifat konkrit sepertimana tidak ada sesiapa pun dari kalangan imam yang
memasukkan sifat redha, murka dan lain-lain dalam kategori sifat emosi
bagi-Nya. Maha suci Allah daripada kategori sedemikian.
Hantaran 24
Daripada pembentangan ini❟ kita
mendapat beberapa perkara.
Pertamaߨ orang yang berkata bahawa dia pernah
belajar kitab itu secara berguru yang bersanad dan khatam dari kulit ke kulit
tidak bermakna kefahaman pada sebahagian kandungan itu adalah berautoriti dan
betul. Walaupun mereka ada kelebihan dari segi pencerahanޱ tetapi bukan bermakna
ia betul dalam segenap perkara.
Lihat sahaja bagaimana PU Faiz mempertahankannya sudah cukup
mendedahkan bahawa betapa jauhnya andaian yang cuba diketengahkan melalui
perbandingan perujukan dari teks asal dari kenyataan berbahasa Arab.
Bahkanߨ kalau difahami dengan sebetulnya,
sememangnya penyebutan "₍al-Iqtisṣōr₎" di situ bukan bermakna
seseorang tidak memadkan penyebutan lafaz Allah ketika berzikir. Akan tetapiߨ seseorang itu berpada dengan penyebutan nama Allah berulang
kali tanpa ada sandangan sama ada dalam berbentuk kata majmuk seperti
₍Subḥānallah₎ (سُبْحَانَ اللهِ) atau berbentuk ayat lengkap seperti
₍Alḥamdulillah₎ (الْحَمْدُ لِلَّهِ).
Ini kerana konteks daripada keseluruhan tema yang dibincangkan
adalah untuk menegah dan memandang buruk terhadap zikir nama Allah semata-mata.
Dengan melihat konteks sebelumnya dan selepasnya❟
fahamlah kita makna yang ditujukan oleh penulis. Bukan untuk menempelak
beberapa kesalahan tatacara dalam penyebutan zikir sambil membenarkan zikir
seperti itu.
Jelaslah bahawa perguruan tidak semestinya menatijahkan
kefahaman yang betul terhadap kandungan kitab. Boleh jadi kesalahan itu
diwarisi dari gurunya atau dia sendiri yang menyalahinya.
Kita perlu berjaga-jaga dengan ❛kecenderungansi
penukul❜ dalam fenomena ₍Deformation
Professionnelle₎. Adakalanyaߨ sang penukul cenderung melampaui batas
dalam ketika menukul paku sehingga menyebabkan paku itu bengkok. Ia adalah
seorang profesion atau pakar yang cenderug kepada melampaui batas atau
menyalahi beberapa etika yang sepatutnya sama ada kerana kegelinciran yang
tidak sengaja atau sememangnya ia adalah motif yang sebenarnya.
Misalnya adalah seseorang yang mahir dalam kewartawanan
adakalanya bersikap bias dalam penyampaian berita, penyebaran maklumat dan
penggambaran terhadap sesuatu isu. Apabila kita melihat profil dan rekodnyaޱ sememangnya tidak
akan dinafikan kewibawaannya dalam bidang tersebut dan kemahirannya. Namunߨ jangan lupa bahawa kemahiran yang tinggi tidak menjamin
kesakralan dan autoritatif mutlak.
Samalah seperti seseorang yang mendakwa bahawa mereka telah
menguasai kitab tersebut dengan mempelajarinya dari kulit ke kulit secara
berguru yang bersanad. Boleh jadi mereka melampaui batas atau melanggar etika
dalam kemahiran mereka. Contoh yang ditampilkan ini adalah jelas.
Keduaߨ boleh jadi yang tidak pernah belajar
secara berguru sebenarnya memiliki kefahaman yang jernih berbanding sebahagian
orang yang belajar secara berguru. Kita lihat Abdul Hadi tepat dalam
kefahamannya dan didukung pula pencerahan daripada Sidang Kalam yang membantu
untuk meneguhkan apa yang difahami Abdul Hadi. Walaupun mereka tidak
mempelajari kitab ini seperti PU Faizޱ tetapi mereka mampu
menampilkan kefahaman yang betul serta terbebas daripada falasi dan bias.
Usah sesuka hati meremehkan orang lain. Boleh jadi kita hanya
berpada dengan satu kitab yang dipelajari dan persekitaran pembelajaran kita
sahajaޱ tetapi orang lain jauh lebih luas pengamatannya dan capaiannya
yang mungkin kita tidak terfikir pun untuk mencapainya.
Ketigaޱ saya seringkali melihat sebahagian
aswajaean apabila mengutuk wahabi dan menisbahkan ciri-ciri buruk terhadapnyaޱ adakalanya mereka
terjerat sama dan melakukan yang serupa dalam mengutuk wahabi.
Contohnya adalah seperti perlakuan sembarangan petik terhadap
kalam ulama tanpa difahami dengan sebenarnya. Sekarang❟ mereka
sendiri melakukan yang sama ketika memetik dua kalam *Izuddīn Ibn *Abdul Salām
yang dilihat saling bercanggahanߨ lalu membuat
kesimpulan yang jauh andaiannya seperti fatwa pengharaman itu adalah kerana
belum merapati kaum sufi atau seperti pengharaman zikir lafaz al-Jalālah adalah
untuk mereka yang tidak ada bimbingan dengan guru mursyid.
Lihat bagaimana kerancuannya. Punca utama saya lihat PU Faiz
berusaha dalam mengetengahkan pengandaian terhadap kalam *Izuddīn Ibn *Abdul
Salām disebabkan tanggapan kitab-kitab silibus jawi tempatan seperti syarah
«Jawharoh at-Tawḥīd» tidak mungkin sama sekali menyelisihi amalan sufi tempatan
dan tidak mungkin seorang sufi dijadikan modal oleh orang dari kalangan wahabi
dalam mengharamkan zikir yang diterima pengamalannya.
Saya pernah melihat seseorang meragukan petikan Ibn Qoyyim
al-Jawziyyah dalam «Badā^i* al-Fawā^id» pada syair ad-Dāroquṭniyy yang
berseloka :
حديث الشفاعة عن أحمد #
إلى أحمد المصطفى مسنده
وجاء حديث بإقعاده # على
العرش أيضا فلا نجحده
أمروا الحديث على وجهه ...
ولا تدخلوا فيه ما يفسده
ولا تنكروا أنه قاعده ...
ولا تنكروا أنه يقعده
※Hadis syafaat daripada Aḥmad #
kepada yang terpuji yang terpilih disandarkannya
Adapun hadis mendudukkannya # atas Arasy jugaޱ maka kami tidak
menentangnya.
Lalukan hadis itu atas bentuknya # Janganlah kalian masuk yang
di dalamnya apa yang membinasakannya.
Jangan kalian mengingkari bahawa Dia duduk # Dan jangan kalian
menentang bahawa Dia mendudukkannya※.
Bahkanߨ sehingga sanggup berkata bahawa Ibn
al-Qoyyim melakukan pendustaan terhadap ad-Dāroquṭniyy. Padahalߨ syair ini ada dalam petikan Abū Ya*lā al-Ḥanbaliyy dalam «Ibṭōl
at-Ta^wīlāt Li Aẖbār aṣ-Ṣifāt». Inilah bahana pelampauan dalam perseteruan.
Sekarangߨ mereka juga melakukan yang sama dalam
penafian ini sehingga sanggup meragukan nukilan al-Ḥaṭṭōb ar-Ru*ayniyy tentang
fatwa *Izuddīn Ibn *Abdul Salām terhadap fatwa yang memandang buruk terhadapnya
disebabkan fatwa tersebut tidak menyebelahi mereka. Mereka tidak sedar bahawa
nukilan aš-Ša*rōniyy juga boleh dipertikaikan keabsahannya jika mengikut cara
mereka. Inilah jelas betapa parahnya ketaksuban sehingga mendorongnya kepada
sikap penafian.
Akuilah bahawa terdapat perbezaan pandangan dan sikap keras
ulama terhadapnya semisal *Izuddīn Ibn *Abdul Salām. Kalau pun ia dinukilkan
daripada ulama yang diangkat oleh institusi pondok tempatan dan karya yang
agung dalam lapangan pengajiannyaޱ akuilah keunikan yang
ada pada para ulama.
Jangan merosakkan keaslian kefahaman yang terkandung dalam kitab
itu semata-mata untuk menyelarikan pandangan kita dan seolah-olah sebenarnya
ulama itu sedang berpihak pada kita, padahal dia berlepas diri daripada
pengandaian yang kita lakukan.
Keempatߨ aswajaean seringkali mendakwa bahawa
merekalah yang paling betul dalam kefahaman pembacaan kitab. Tidak seperti
wahabi yang selalu mereka sindir dan kutuk. Akhirnyaߨ mereka yang berkata bahawa mereka sudah belajar secara berguru
yang bersanad pun membawa andaian dan pemahaman yang tidak benar pada kitab
yang mereka sendiri bertalaqqi dengannya.
Mereka selalu memomokkan wahabi merubah teks asli kitab dan
menyelewengkan kefahaman para ulama. Namunߨ dalam kes ini❟ mereka
juga melakukan yang sama terhadap penyelewengan kefahaman. Orang yang saksama
akan jelas terhadap pengandaian yang jauh semacam ini.
Hantaran 25
Abū al-*Abbās
Šihābuddīn Aḥmad bin Salamah al-Qolyūbiyy berkata :
وَخَرَجَ بِهِ رُؤْيَةُ الصُّورَةِ فِي
الْمَاءِ أَوْ فِي الْمِرْآةِ فَلَا يَحْرُمُ وَلَوْ مَعَ شَهْوَةٍ
"Terkecuali
daripadanya (pengharaman lihatan badan) ialah lihatan bayangan pada air atau pada
cermin. Tidaklah ia haram walaupun bersyahwat". [Ḥāšiyatā Qolyūbiy wa
*Umayrah *Alā Šarḥ al-Muḥallā *Alā Minḥāj at-Ṭōlibīn﹇jilid
3﹇m/s 209﹇keluaran Dār al-Fikr].
Sulaymān bin Muḥammad
bin *Umar al-Bujayrimiyy :
وَخَرَجَ بِهِ رُؤْيَةُ الصُّورَةِ فِي
نَحْوِ الْمِرْآةِ وَمِنْهُ الْمَاءُ فَلَا يَحْرُمُ وَلَوْ مَعَ شَهْوَةٍ
"Terkecuali
daripadanya (pengharaman lihatan badan) ialah lihatan pada bayangan di cermin
dan air termasuk daripadanya (pengecualian). Tidaklah ia haram walaupun
bersyahwat". [Tuḥfah al-Ḥabīb *Alā Šarḥ al-H̱otīb﹇jilid
4﹇m/s 372﹇keluaran Dār al-Fikr].
Abū Ja*far
aṭ-Ṭobariyy dalam «Iẖtilāf al-Fuqohā^» menyebutkan bahawa aḍ-Ḍoḥḥāk bin Muzāḥim
beserta sekumpulan yang bersama dengannya mengharuskan lancap.
Kalau menyebutkan
pandangan iniޱ
apa yang dibuat oleh umat Islam yang menonton pornografi sambil melancapޱ ia masih tidak dianggap dosa dari sudut
pandangan ulama ini. Mereka boleh meneruskan aktiviti mereka tanpa perlu
kelesah dan kekal menikmati kelazatannya.
Cumaߨ apabila disebutkan pandangan iniޱ kita akan melihat orang yang konon
berslogan tentang perselisihan pandangan adalah rahmat, mencanang-canang
tentang penghormatan terhadap ulama, perakuan bahawa mereka adalah mujtahid
yang berusaha sehabis mungkin untuk iltizam dengan dalil, membesar-besarkan
kedudukan mereka jauh lebih mengungguli daripada kita yang penuh jauh sehingga
sukar untuk kita yang serba kekurangan untuk mempersoalkannya serta golongan
yang asal ada dalam kitab❟ maka semua yang
betul dan boleh dipercayai akan menemplak, menjerkah dan mengutuk kita yang
mengambil pandangan ini.
Tiba-tiba pandangan
ini menjadi azab buat umat ertas seolah-olah ulama itu mengeluarkan pandangan
yang bukan dari kewibawaan mereka dan pandangan ini telah membawa musibah
kepada umat.
Semua slogan dan apa
yang mereka perjuangkan dikhianati dan dibuang ke belakang kerana ia tidak
memihak mereka atau menyenangkan mereka. Malahߨ kita pula dikeji dengan bahawa kita ini mengikut hawa nafsu
yang mengambil pandangan pelik dalam agama atau penunggang agama demi kepuasan
syahwat sendiri.
Adakah para ulama ini
berfatwa dengan hawa nafsunya sehingga orang yang mengambil pandangan ini
adalah pengikut hawa nafsu? Mereka ini siapa jika ingin dibandingkan
al-Qolyūbiyy, al-Bujayrimiyy dan aḍ-Ḍoḥḥāk bin Muzāḥim sehingga berani
mempersoalkannyaߨ bahkan tidak teragak-agak menyelisihinya?
Di mana salah kami
mengikuti pandangan ulama yang selama ini mereka selalu tekan orang sekeliling?
Adakah kerana ia adalah isu seks❟ maka mereka pula ingin menjadi hakim
ke atas setiap orang?
Ada yang sampai
berkata bahawa pandangan ini adalah syaz. Bagi al-Qolyūbiyy dan al-Bujayrimiyy❟ mereka berdua ini
menyalahi ashab šāfiᶜian yang jauh lebih
majoritiߨ
bahkan kesepakatan mereka. Sebegitu juga pandangan aḍ-Ḍoḥḥāk bin Muzāḥim dan
sekelompok dengannya adalah tidak diwarisi oleh mana-mana mazhab sesudahnya
melainkan ẓōhirian.
Mungkin mereka tidak
sedar bahawa al-Qolyūbiyy dan al-Bujayrimiyy bukan calang-calang ulama.
Sebegitu juga aḍ-Ḍoḥḥāk bin Muzāḥim. Adakah mereka berdua walaupun minoriti
atau terpencilߨ maka ia adalah salah serta pandangan mereka ini jauh daripada
dalil dan hanya berfatwa dengan sembarangan sahaja?
Sejak bila majoriti
menjadi penentu untuk menyatakan bahawa pandangan minoriti dari kalangan ulama
terbilang seperti ketiga-tiga ini menjadi tidak ada nilaiߨ bahkan boleh dibakulsampahkan kerana isu
seks ini tidak memihak kepada sesuatu pihak atau majoriti itu sendiri?
Dari masa ke masa❟ mereka yang rancu
ini berusaha sehabis-habisnya untuk menampakkan bahawa pandangan ini tidak
valid dan tidak berhak untuk diikuti meskipun daripada pandangan ulama yang
besar yang jauh mengatasi mereka. Bahkanߨ kalau bolehޱ
mereka ingin cari celahan untuk membolehkan mereka mencela pandangan ini dan
pengambilnya secara halus dan mereka seakan-akan bukan pelemparnya atau mereka
tidak bersalah untuknya.
Kalaulah kita buat
yang sama pada mereka dan ulama yang menjadi panutan merekaޱ pasti kita akan dipertikaikanߨ
bahkan disergah dengan cukup nista sekali. Sekarang❟ mereka cuba buat
yang sama pada perkara yang mereka sendiri kecam apabila kita melakukannya.
Semoga Allah membinaskan hipokrit ini, menggagalkan muslihat mereka dan
memaparkan kebejatan mereka agar orang yang berakal meluat terhadapnya.
Yang lebih
menghairankan adalah tiba-tiba mereka berkata bahawa bukan semua pandangan
ulama boleh diamalkan bulat-bulat dan apa yang terkandung dalam kitab bukan
semuanya boleh dijadikan hujah. Mereka juga menyeru agar kita kembali kepada
al-Quran dan sunnah beserta ikutan di atas ilmu yang teguh, bukan hawa nafsu
yang memandu.
Padahalߨ sudah lama kami perjuangkan dan bawakan
ini kepada masyarakat dan dalam perbincangan ilmiah. Namunߨ kerapkali mereka berkata bahawa kami ingin
memandai-mandai untuk melagak ulama, merasa diri pandai kerana ingin berbincang
dalil dan tidak mahu terikat dengan mana-mana ulama. Bahkanߨ kami dituduh dengan wahabi dan pelbagai
lagi nistaan apabila kami menyerukan yang sama sepertimana mereka serukan
sekarang apabila masuk isu seksual.
Selama ini apabila
kita mengutarakan dalilޱ
mereka hanya berdebat dengan nama-nama tokoh sambil membubuh manaqib untuk
merendahkan kita dan mengabaikan semua penghujahan kita. Sekarangߨ
mereka ingin buat apa yang selama ini mereka rintangi dan kecam?
Segala puji bagi
Allah. Saya sendiri tidak mengikuti pandangan itu bulat-bulat tanpa meneliti
kebenarannya terlebih dahulu. Saya telah membentangkannya dalam penulisan saya
yang berjudul «Hukum Melihat Aurat Yang Bukan Hakiki» dan «Hukum Melancap».
Di samping saya
membela pandangan ilmuwan ini daripada dicela kerana berpandangan sebegini dan
orang yang mengikutinya juga termasuk sama-sama dicelaߨ saya juga membentangkan dalil bahawa
pandangan ini yang saya pilih bukan atas dasar taklid dan taksubߨ apatah lagi untuk menjustifikasikan
kepentingan hawa nafsu dan syahwat. Akan tetapiߨ saya berpegang dengan kebenaran yang meyakinkan.
Oleh ituߨ yakinlah bahawa pandangan ini adalah benar
dan tidak perlu ragu lagi untuk meneruskan aktiviti itu. Abaikan mereka yang
hipokrit seperti yang telah dideskripsikan.
Sejujurnyaߨ saya dengan salafi jauh lebih baik untuk
berinteraksi meskipun kami berselisih pandangan dalam iniߨ bahkan mungkin sehingga mengheret kepada
ketegangan antara satu sama lain kerana pihak salafi berkeras untuk menegaskan
pengharamannya dan enggan untuk mengalah. Akan tetapiߨ sekurang-kurangnya mereka ini konsisten
jika dibandingkan hipokrit yang berslogan hormat ulama, tetapi sebenarnya
mengikut telunjuk mereka.
Hantaran 26
Jika pentaklid menonton video iniޱ pasti dia faham
mengapa golongan ini tidak seyogianya masuk ke perbahasan yang bukan medannya
dan bukan kemahirannyaߨ khususnya yang tidak
berkemahiran dalam bahasa Arab. Ini kerana dia sendiri tidak tahu apa yang
salah dari penyampaian iniߨ apatah lagi untuk
menyemaknya. Bagaimana mungkin keadaan dia sebegini ingin meyakinkan orang lain
bahawa dia dan orang yang dia ikuti adalah betul?
Adakalanya❟ perbalahan bertambah liar dan keributan kerana pentaklid ini
seringkali menjadi tukang sorak atau penyambung lidah kepada insan tertentu.
Mereka cuba melagak wira untuk orang sekeliling bahawa merekalah yang paling
benar, paling faham tentang yang betul dan paling berwibawa dalam isu tersebut.
Hakikatnya❟ mereka sendiri jauh lebih jahil dan tidak ada kelayakan apa-apa
pun untuk duduk semeja dalam perbincangan.
Mereka hanya tahu membela secara buta serta tidak tahu tentang
apa yang salah dan apa yang betul. Yang mampu dia memperkukuhkan pertahanannya
adalah kerana individu atau pihak yang diikuti itu adalah aktif menentang
wahabi atau berjasa kepada orang ramai atau dapat menyampaikan syarahan dengan
panjang atau pelbagai lagi yang lain yang bukan isu spesifik atau pusat tumpuan
perbincangan. Sejak bila semua ini menjadi syarat membenarkan kemampuan
ilmiahnya atau sekurang-kurangnya penyampaian ini adalah benar?
Kalau sebegini alasannyaޱ sampai bila- bila dia
akan terus menempel dengan orang yang dia tidak tahu benar atau salah. Apabila
kita menerangkan kesalahannyaޱ mereka hanya
bertindak balas dengan menempelak, menjerkah dan mengecop label. Kita dianggap
sebagai pemecah belah umat, penyelongkar aib orang lain, pembenci orang agama,
suka mencari permusuhan, ingin mencari populariti diri dalam khalayak dan
pelbagai lagi tuduhan yang menyimpang.
Apabila kita bertanya semula tentang di mana yang betulnya
penyampaian iniޱ mereka tidak mampu menjawabnyaߨ apatah lagi untuk membenarkannya dan tidak perlulah berharap
lagi bahawa mereka ini akan berusaha untuk menyemaknya semula. Lantasߨ patutkah orang ini menjadi pembela dan menceroboh ke gelanggang
yang dia bukan berkompeten padanya?
Akhirnyaߨ selagimana tidak memihak padanyaޱ kita akan dikutuk dan
dikecam tanpa mereka sedar apa sebenarnya yang terjadi pada individu yang dia
mempertahakannya habis-habisan. Bagaimana sang jahil yang tidak tahu ke mana
sebenarnya dia sedang dituntun dapat menunjukkan jalan yang benar kepada orang
lain?
Untuk hal ini❟ ia
mengingatkan saya tentang ramai dari kalangan yang jahil dalam bahasa Arab
mengejek-ngejek seseorang yang menyatakan bahawa perkataan ₍at-Tadabbur₎ (التَّدَبُّر) berasal daripada perkataan ₍ad-Dubur₎ (الدُّبُر). Mereka tidak sedar bahawa mereka sebenarnya sedang mengejek
Ibn *Āšūr yang berkata :
وَالتَّدَبُّرُ مُشْتَقٌّ
مِنَ الدُّبُرِ، أَيِ الظَّهْرِ، اشْتَقُّوا مِنَ الدُّبُرِ فِعْلًا، فَقَالُوا:
تَدَبَّرَ إِذَا نَظَرَ فِي دُبُرِ الْأَمْرِ، أَيْ فِي غَائِبِهِ أَوْ فِي
عَاقِبَتِهِ، فَهُوَ مِنَ الْأَفْعَالِ الَّتِي اشْتُقَّتْ مِنَ الْأَسْمَاءِ
الْجَامِدَةِ.
"Tadabbur diderivasikan daripada ₍ad-Dubur₎؛ iaitu belakang.
Mereka menderivasikan kata kerja daripada ad-Dubur₎. Mereka berkata:
"₍Tadabbaro₎" apabila memerhati pada belakang perkara؛ iaitu pada yang
sebaliknya atau kesudahannya. Ia adalah daripada kata kerja yang diderivasikan
daripada kata nama tunaderivasi". [At-Taḥrīr Wa at-Tanwīr﹇jilid 5﹇m/s 137﹇keluaran ad-Dār at-Tūnisiyyah
Li an-Našr].
Demikianlah wajarnya sang jahil dan sang pentaklid untuk awasi
kedudukan diri dan di mana dia perlu menahan diri daripada memasuki kawasan
yang dia tidak layak untuknya.
Hantaran 27
Saya juga ingin menyoroti apa yang telah saya perhatikan
sebahagian sikap penuntut ilmu yang menzahirkan sikap sombong mereka walaupun
mereka tidak menyedarinya sepertimana yang Buya Yahya menyoroti sebahagiannyaߨ sekaligus peringatan bagi diri saya agar tidak terjebak dengan
perangai ini.
Kadangkalaߨ kita melihat sebahagian penuntut ilmu ini
terzahir kesombongannya untuk mengambil ilmu dan belajar daripada orang yang
bagi mereka tidak dikenali di masyarkat kerana nama ustaz atau kiyai ini tidak
ada nilai untuk disebutkan guru dalam biografi mereka atau penceritaan mereka
atau penukilan mereka dengan berkata: "Guru saya berkata".
Bagi mereka❟ kalau
disenaraikan namanya dalam senarai guru atau disebutkan: "Guru saya
berkata"ߨ tidak ada nilai besar untuk memberikan
keterujaan kepada pembaca atau pendengar atau tidak ada merit yang agung untuk
disebutkan namanya.
Bagi mereka❟ yang
selayaknya untuk disenarai dalam guru pada biografinya atau ketika disebutkan:
"Guru saya berkata" perlulah dari orang yang terkenal dan masyarakat
menyanjungnya setinggi-tingginya di mana sahaja kehadiran mereka atau
ketikamana namanya disebut.
Malahߨ sebahagian penuntut ilmu langsung tidak
mahu mendekati pembelajaran dari seseorang yang tidak pernah belajar dari
institusi terkenal sama ada pesantren, pondok atau universiti. Begitu juga
mereka menganggap selekeh terhadap institusi yang tiada nama di sekeliling
negaranya atau yang tidak ada guru yang masyhur supaya apabila habis pengajian
nantiޱ mereka boleh mencanangkan dengan penuh kemegahan bahawa mereka
belajar dari institusi yang mempesonakan orang ramai.
Mereka juga tidak mahu mengambil faedah daripada isi kandungan
kitabnya kalau akhirnya mereka tidak berjaya mendapatkan sanad pembelajaran
kitab supaya apabila habis pengajian merekaޱ mereka boleh ke sana
ke sini dengan berbangga bahawa mereka mengumpulkan pelbagai sanad kitab.
Tambah lagi kesombongan adalah mereka yang tidak akan mahu
mendekati beberapa ustaz yang tidak bersuara atau lantang atau tegas atau
sentiasa menyelitkan untuk menghentam, mengkritik dan menusuk beberapa aliran
lawannya.
Sebagai contoh adalah sebahagian mereka tidak akan mahu
menghargai atau sedikit penghargaan mereka terhadap ustaz yang tidak
menyuarakan tentang wahabi dan menunjukkan kebenciannya terhadapnya. Apatah
lagi kalau mereka ini bersikap lunak, toleransi atau memberikan ruang yang
besar untuk wahabi.
Saya bukanlah ingin mengajak orang ramai supaya tidak perlu
memilih guru yang berkualiti dan bukanlah sebegitu juga maksud Buya Yahya
ketika menggesa orang ramai agar memuliakan ustaz di kampungnya. Ini kerana
guru yang berkualiti akan mendidik kita dengan ilmu yang betul dengan manhaj
yang terpelihara. Mereka juga boleh menjadi sebab untuk kita ke syurga atau ke
neraka.
Cumaߨ jangan sebab tidak ada kriteria tertentu
seperti tiada perolehan sanad pengajian atau kitab menyebabkan kita
memperkecilkan pengajaran ustaz kampung pada ilmu tauhid, fiqh dan tajwid.
Jangan sebab mereka ini tidak ada nama yang gah di sisi masyarakat untuk
disenaraikan sebagai gurunya atau disebutkan: "Guru saya berkata"
terus kita memandang selekeh terhadap kedudukan mereka.
Boleh jadi mereka adalah permata dari kalangan faqih dan wali
Allah yang dianugerahkan Allah tutupannya sebegitu demi kebaikan dalam hidup
mereka.
Seseorang yang bertawaduk pula tidak akan bersikap sebegini
dengan memandang remeh terhadap ustaz seperti ini meskipun mereka hanya
mengajarkan tajwid untuk kanak-kanak pada waktu malam atau mengajar di sekolah
rendah atau menjadi profesor di universitiߨ tetapi tidak
dikenali.
Tidakkah kita sedar bahawa atas sebab curahan usaha mereka❟
kanak-kanak menjadi celik akan fardu ain atau pelajar sekolah rendah mendapat
pembesaran di pengajian agama atau pelajar universiti dapat pelajaran yang
berguna?
Sudah tentu tidak sama kedudukan para ulama dengan beberapa
ustaz yang ada di kampung. Akan tetapiߨ itu bukan alasan
untuk memperkecilkan mereka dan menyombongkan diri ketika menyebut nama ulamaߨ lalu ustaz tersebut dikurangi penghargaannya sebagaimana yang
seberhaknya.
No comments:
Post a Comment