Tuesday, December 31, 2019

Senarai Koleksi Penulisan Saya Dalam Merespons Isu Yang Berkaitan Dengan Sufi

Berikut adalah koleksi penulisan saya dalam merespons isu yang berkaitan dengan sufi atau yang merangkumi bersamanya.

Judul penulisan ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa, khususnya jika ada penulisan baharu yang berkaitan dengannya.

A) Dari Kolum At-Ta*līq *Alā al-Āṛō^

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 19 : Maksud "Wali Sejati Adalah Wali Yang Tidak Mengerti Apa-Apa Tentang Tuhannya" Dan Cara Berinteraksi Dengan Kalam Para Sufi

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 25 : 100 Dalil Kewujudan Tuhan Adalah 100 Keraguannya

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 41 : Iktibar Dari Pergelutan Isu Ibn *Arobiyy Dan Al-Jīliyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 47 : Penghinaan Bāṭiniyyah Ke Atas Manhaj Ilmu

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 71 : Ahli Sufi Dan Penentangan Amalan Bidaah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 72 : Adakah Salah Bercerita Peristiwa Ajaib Diri Sendiri?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 94 : Pengajaran Kisah *Abdul Qōdir al-Jaylāniyy Dan Pemabuk

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 99 : Kepentingan Neraca Dalam Membezakan Wali Allah Dan Wali Syaitan

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 103 : Setiap Kalam Wali Allah Perlu Ditakwil?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 123 : Kepelbagaian Aliran Ahli Bait

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 128 : Pengamalan Yang Disisipkan Elemen Asing

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 130 : Menyelisihi Amalan Para Wali Yang Menyalahi Syariat

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 138 : Berperisai Dengan Isu Lain Demi Menyelindung Egonya

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 144 : Wajibkah Mengikuti Tarekat Kesufian Dan Apakah Tarekat Yang Selamat Untuk Diikuti?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 158 : Konsep Ibn *Arobiyy Ditekankan Untuk Difahami Dengan Betul, Tetapi Tidak Pada Abū Sa*īd Ad-Dārimiyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 161 : Orang Arab Sendiri Tidak Tahu Bahawa Aḥmad Al-Ġumāriyy Sangat Membenci Ašᶜarian?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 171 : Bagaimana Untuk Berinteraksi Penukilan Riwayat Dan Pandangan Aš-Ša*rōniyy Dalam Isu Yang Berkaitan Dengan Kesufian Dan Kewalian?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 193 : Pengikut Ibn *Arobiyy Yang Menuduh Para Pengkritiknya Sebagai Taksub Terhadap Pengkritiknya

B) Dari Kolum Al-H̱iṭōb Al-Wajīz

-Wacana Ringkas 11 : Makna Perkataan Sufi "Jangan Beribadah Kerana Pahala Dan Takutkan Neraka"

-Wacana Ringkas 36 : Antara Bentuk Pentakfiran Dalam Kupasan Hakikat Iman

-Wacana Ringkas 45 : Ketundukan Yang Total Adalah Ibadah

-Wacana Ringkas 51 : Pangkasan Pemusnah Terhadap Penganut al-Bāṭiniyyah

-Wacana Ringkas 56 : Realiti Pengklasifikasian Syariat Dan Hakikat

-Wacana Ringkas 57 : Pembukaan Ketuhanan Sabit Pada Agama, Tetapi Bukan Semestinya Sabit Pada Orang Tertentu

-Wacana Ringkas 71 : Taḥḏīr Al-H̱owwāṣ Min Akāḏīb Al-Quṣṣōṣ Karya Jalāluddīn As-Suyūṭiyy : Membentak Para Penglipur Lara Dalam Agama

-Wacana Ringkas 73 : Berpadalah Dalam Amalan Tawqīfiyy Sepertimana Yang Diajarkan

-Wacana Ringkas 74 : Awliyā^ Wa Karōmāt Karya *Abdullah bin Muḥammad bin Aṣ-Ṣiddīq Al-Ġumāriyy : Karya Kritis Dalam Penerimaan Kisah Karamah Wali

-Wacana Ringkas 75 : Karya-Karya Sufi Untuk Mereformasikan Manhaj Sufi

-Wacana Ringkas 79 : Helah Sufi Dalam Mempertahankan Ketaksuban Terhadap Tokohnya

-Wacana Ringkas 80 : Tanda Besar Ketaksuban

-Wacana Ringkas 83 : Yang Memperlekehkan Ilmu Zahir, Ilmu Syariat Atau Ilmu Kulit

-Wacana Ringkas 119 : Persamaan Dan Perbezaan Antara Liberal Dengan Bāṭiniyyah

-Wacana Ringkas 121 : Bukan Semua Ilmu Itu Bermanfaat

-Wacana Ringkas 139 : Di Sebalik Dakwaan Karamah Daripada Sufi

-Wacana Ringkas 142 : Membedah Ciri Kebejatan Sufi Yang Menyeleweng Melalui Analisis Muḥammad Az-Zamzamiyy Bin Muḥammad Bin Aṣ-Ṣiddīq Dalam Bantahannya Kepada Tarekat At-Tijāniyy Melalui Kitabnya I*lām Al-Muslimīn Bi Mā Fī Kalām At-Tijāniyy Min Al-Kaḏib Aẓ-Ẓōhir Wa Al-Kufr Al-Mubīn

-Wacana Ringkas 143 : Respons Kepada Kata-Kata Sufi: "Kamu Bukan Ahli Dan Kamu Belum Faham!" Ketika Dikritik

-Wacana Ringkas 151 : Mengenali Pendirian Seseorang Melalui Tanda-Tandanya

-Wacana Ringkas 161 : Ketikdamaksuman Para Wali

-Wacana Ringkas 180 : Kita Tidak Memerlukan Istilah Tasawwuf Dan Sufi?

-Wacana Ringkas 181 : Peringatan Bagi Yang Suka Menceritakan Karamah Diri Dan Seseorang Yang Lain

-Wacana Ringkas 184 : Mengapa Pengkafiran Terhadap Ibn *Arobiyy Ada Merit Yang Besar?

-Wacana Ringkas 186 : Tokoh Sufi Juga Aktif Dalam Membasi Bidaah

-Wacana Ringkas 187 : Tokoh Sufi Juga Aktif Menentang Hadis Palsu

C) Dari Kolum Celoteh Peribadi Amir Kazuma

-Celoteh Peribadi 82 : Pendirian Saya Pada Isu Ibn *Arobiyy

-Celoteh Peribadi 93 : Coretan Saya Tentang Abū Sa*īd ad-Dārimiyy Di Mata Al-Aš*ariyy Dan Pengagung Ibn *Arobiyy

-Celoteh Peribadi 151 : Bagaimana Komuniti Peminat Tokoh Ilmuwan Ahli Bait Dari Keluarga Al-Ġumāriyy Memuliakan Tokoh Ini?

-Celoteh Peribadi 153 : Sumber Kritikan Saya Terhadap Ibn *Arobiyy

D) Dari Kolum Santai Perkongsian Agama Dengan Meme

-Meme 23

-Meme 92

-Meme 123

-Meme 124

-Meme 146

-Meme 147

-Meme 151

E) Dari Kolum Koleksi Hantaran Amir Kazuma Di Media Sosial Yang Terpilih

-Hantaran 19

-Hantaran 20

-Hantaran 35

-Hantaran 43

-Hantaran 55

-Hantaran 77

-Hantaran 79

-Hantaran 80

-Hantaran 81

-Hantaran 83

-Hantaran 85 : Tokoh ilmuwan Yang Berketurunan Rasulullah -Sollallahu *Alayhi Wasallam- Yang Dituduh Wahabi

-Hantaran 86

-Hantaran 108

-Hantaran 111 : Untuk Mereka Yang Berpendapat Bahawa Kalam Wali Allah Wajib Ditakwil

-Hantaran 116

-Hantaran 150

F) Dari Kolum Penulisan Bersiri Yang Lain

-Tuturan Ringkas 11 : Zikir Yang Hanya Untuk Tarekat Tertentu? dari kolum al-H̱iṭōb al-Wajīz : Isu Fiqh Dan Uṣūl Fiqh

-Dialog Ringkas 33 : Penerimaan Hadis Melalui Dapatan Ghaib dari kolum al-H̱iṭōb al-Wajīz : Isu Hadis

No comments:

Post a Comment