Tuesday, December 31, 2019

Senarai Koleksi Penulisan Saya Dalam Wacana Berkaitan Dengan Ašᶜarian

Berikut adalah penulisan saya yang merangkumi topik wacana tentang ašᶜarian. Kebanyakannya adalah sanggahan dan singgungan terhadap mereka. Namun, ada juga yang saya sepakat dengan mereka dan membela mereka.

Judul penulisan ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa, khususnya jika ada penulisan baharu yang berkaitan dengannya.

A) Dari Penulisan Utama

-Penajaman Deria Dalam Mengenali Sifat Yang Maha Mulia

-Penjelasan Interaksi Dengan Naṣ Tentang Sifat Allah

-Teguh Menyerlah Dalam Isbat Huruf Dan Suara Bagi Kalam Allah

-Kaifiyyat Bagi Allah : Antara Isbat Dan Nafi

-Ilham Bersemi Yang Menepis Tuduhan Mujassim Terhadap Abū Sa*īd ad-Dārimiyy

-Tokoh Yang Didakwa Beraliran Tafwid, Tetapi Hakikatnya Bukan

B) Dari Kolum At-Ta*līq *Alā al-Āṛō^

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 39 : Di Mana Jurang Antara Al-Aš*ariyy Dengan Manhaj Salaf?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 54 : Jika Ditanya Di Mana Allah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 56 : Al-Aš*ariyy Dan Realiti Pemahaman Salaf

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 68 : Cara Pertikaian Al-Aš*ariyy Yang Seiras Dengan Jahmiyyah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 75 : Menyifatkan Sayang Kepada Allah Adalah Tasybih?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 79 : Masa Tidak Bertempat Dan Tidak Berarah?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 85 : Bolehkah Istawā *Alā Al-*Arš Dengan Makna Istaqorro?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 86 : Jawapan Untuk Pertikaian Terhadap Kitab As-Sunnah Karya Abū Bakr Al-H̱ollāl

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 87 : Kesahihan Penisbahan Kitab Aṣ-Ṣifāt Kepada Ad-Dāroquṭniyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 88 : Pembelaan Terhadap Abū Ya*lā Al-Ḥanbaliyy Dari Tuduhan Musyabbih

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 89 : Benarkah Ibn H̱uzaymah Menarik Balik Kitabnya At-Tawḥīd?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 93 : Perseteruan Yang Melampau Terhadap Abū Sa*īd Ad-Dārimiyy Dan Para Tokoh Salaf

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 96 : Pemahaman Tentang Roh Dan Perkaitan Dengan Pengisbatan Sifat Allah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 97 : Dilemma Dalam Isbat Sifat Allah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 102 : Maḥmūd Sa*īd Mamdūḥ Dan Wahabi

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 104 : Kaitan Al-Aš*ariyy Dengan Jahmiyyah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 106 : Firaun Dan Sifat Al-*Uluww Bagi Allah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 107 : Perkataan Daripada Naṣ-Naṣ Mutasyabihat Tentang Sifat Allah Tidak Boleh Diterjemahkan Kepada Bahasa Lain?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 108 : Kekejian Weasel Word

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 109 : Aḏ-Ḏahabiyy Dan Al-Aš*ariyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 110 : Al-Aš*ariyy : Isu Isbat, Makna Zahir, Jahmiyyah Dan Ta*ṭīl

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 111 : Kerancuan Sebahagian Al-Aš*ariyy Dalam Penentuan Makna Bagi Sifat Allah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 112 : Hakikat Perselisihan Antara Salafi Dan Al-Aš*ariyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 114 : Mengapa Aliran Al-Aš*ariyy Diasak Hebat?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 115 : Al-Aš*ariyy Dan Makna Hakikat

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 116 : Rasa Tertipu Al-Aš*ariyy Bahawa Karya Aliran Mereka Adalah Rujukan Utama Dalam Pelbagai Bidang Ilmu

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 117 : Hakikat Tafwid Di Sisi Al-Aš*ariyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 123 : Kepelbagaian Aliran Ahli Bait

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 129 : Berhujah Dengan Akidah Orang Kafir Bahawa Ada Tuhan Yang Sebenar Di Langit Sebagai Pengukuh Kepada Akidah Islam

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 131 : Ibn Taymiyyah Dan Fahaman Kejisiman Bagi Allah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 134 : Keabsahan Riwayat Kata-Kata *Abdullah Bin Al-Mubārok Bahawa Puncak Menara Lebih Dekat Kepada Allah Berbanding Di Bawah-Nya" Dan Kesahihan Maknanya  

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 135 : Teguran Kepada Evangelis Pemikiran Ibn Taymiyyah Dalam Pentahqiqan Kitab

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 136 : Akidah Ibn Taymiyyah Bukan Beraliran Al-Ḥanbaliyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 143 : Sifat Wujud Allah Di Sisi Ahli Kalam Seumpama Sifat Tiada?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 145 : Tidak Melonggokkan Seseorang Dalam Satu Kelompok Hanya Kerana Berasaskan Persamaan Kata-Kata

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 150 : Hipokrit Ḥasan Bin *Aliyy As-Saqqōf Pada Isu Kritikan Aḥmad Al-Ġumāriyy Terhadap Aliran Al-Aš*ariyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 155 : Riwayat Yang Allah Mendekati Dan Bersentuhan Dengan Muḥammad?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 157 : Marah Terhadap Penulis Yang Mempertikai Akidah Ibn Ḥajar Al-*Asqolāniyy, Tetapi Senyap Terhadap Kutukan Terhadap Abū Sa*īd Ad-Dārimiyy, Bahkan Sama-Sama Mengutuknya

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 159 : Jawapan Tentang Ayat Allah Di Mana-Mana Yang Kelihatan Bercanggahan Dengan Ayat Allah Di Atas Arasy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 161 : Orang Arab Sendiri Tidak Tahu Bahawa Aḥmad Al-Ġumāriyy Sangat Membenci Ašᶜarian?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 165 : Mengapa Baru Hari ini Abū Sa*īd ad-Dārimiyy, Aḥmad bin *Abdullah bin Ḥanbal Dan Abū Bakr al-H̱ollāl Dituduh Mujassimah Lagi Musyabbihah?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 166 : Jawapan Untuk Soalan Syubhat Dari Zaydian Terhadap Penafian Sifat ₍Al-*Uluww₎ Bagi Allah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 167 : Ašᶜarian Sekarang Mula Terhegeh-Hegeh Untuk Meraikan Pandangan Ḥanbalian Bahawa Kalam Allah Itu Bersuara Dan Berhuruf

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 168 : Ašᶜarian Dan Kitab «H̱olq Af*āl al-*Ibād» Karya Al-Buẖōriyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 170 : Kalam Siapa Yang Disebarkan Dalam Memburukkan Abū Sa*īd Ad-Dārimiyy

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 176 : Ibn *Arobiyy Mengatakan Bahawa Arasy Adalah Tempat Tinggal Untuk Allah?

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 180 : Ašᶜarian Tempatan Tanpa Sedar Mendedahkan Bahawa Ašᶜarian Menempuhi Dua Fasa Dan Sabitnya Pengamalan Isbat Sifat Allah

-At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 184 : Aḥmad bin Ḥanbal Dan Ašᶜarian Bukan Dalam Akidah Yang Satu

C) Dari Kolum Al-H̱iṭōb Al-Wajīz

-Wacana Ringkas 46 : Jurang Nyata Antara Al-Aš*ariyy Dengan Manhaj Salaf Sebenar

-Wacana Ringkas 47 : Benarkah Para Salaf Tidak Meletakkan Makna Zahir Untuk Lafaz Naṣ Yang Berkaitan Dengan Sifat Allah Yang Seolah-Olah Menunjukkan Ciri Makhluk?

-Wacana Ringkas 49 : Pelampau Al-Aš*ariyy Dalam Menuduh Tajsim Terhadap Ulama Ternama

-Wacana Ringkas 50 : Mengapa Ahli Sunnah Dituduh Musyabbihah?

-Wacana Ringkas 55 : Cara Mudah Untuk Mengenali Pendirian Seseorang Dalam Manhaj Salaf Pada Interaksi Naṣ-Naṣ Sifat Allah

-Wacana Ringkas 63 : Ayat Istawā *Alā Al-*Arš Adalah Bermakna Bersemayam Di Atas Singgahsana

-Wacana Ringkas 64 : Iṯbāt Al-Ḥadd Lillah Wa Bi Annahu Qō*īd Wa Jālis *Alā Al-*Arš Karya Abū Muḥammad Maḥmūd bin Abū al-Qōsim ad-Daštiyy : Menjengah Semula Kalam Salaf Dalam Isu Had Allah

-Wacana Ringkas 65 : Isbat Suara Dan Huruf Bagi Kalam Allah

-Wacana Ringkas 66 : Makna Kaifiyyat Dalam Perbahasan Sifat Allah

-Wacana Ringkas 78 : Polemik Sama Al-Qur^ān Kalam Allah Atau Makhluk

-Wacana Ringkas 81 : Maksud Sifat Allah Itu Tidak Berhajat Kepada Sesuatu

-Wacana Ringkas 82 : Hakikat Makna Zahir Dan Takwil

-Wacana Ringkas 116 : Kesahihan Penisbahan Kitab Ar-Rodd *Alā Al-Jahmiyyah Wa Az-Zanādiqoh Kepada Aḥmad Bin Ḥanbal

-Wacana Ringkas 117 : Penolakan Dakwaan Wujudnya Sisipan Palsu Terhadap Kitab Al-Ġunyah karya *Abdul Qōdir Al-Jaylāniyy

-Wacana Ringkas 124 : Adakah Isyarat Ke Langit Untuk Mengisbatkan Sifat Al-*Uluww Adalah Tasybih?

-Wacana Ringkas 125 : Kritis Dalam Akidah, Tetapi Kurang Bekalan Atsar

-Wacana Ringkas 131 : Isbat Sifat Allah Dengan Makna Zahir Di Sisi Salaf

-Wacana Ringkas 132 : Sifat *Uluww Menurut Aṭ-Ṭobariyy

-Wacana Ringkas 133 : Kesepakatan Salaf Dalam Mengisbatkan Makna Zahir Ketika Menyifatkan Allah

-Wacana Ringkas 136 : Mengapa Perlu Imbau Manhaj Salaf?

-Wacana Ringkas 140 : Hakikat Tasybih Bagi Allah

-Wacana Ringkas 141 : Perbezaan Akidah Abū Sa*īd Ad-Dārimiyy Dan Ibn Taymiyyah

-Wacana Ringkas 150 : Ibn Al-Jawziyy Dan Aliran Al-Aš*ariyy

-Wacana Ringkas 151 : Mengenali Pendirian Seseorang Melalui Tanda-Tandanya

-Wacana Ringkas 154 : Aḥmad Al-Ġumāriyy Dan Tafwid

-Wacana Ringkas 155 : Al-Aš*ariyy Dan *Aqīdah as-Salaf Wa Aṣḥāb al-Ḥadīṯ Karya Abū *Uṯmān Aṣ-Ṣōbūniyy

-Wacana Ringkas 162 : Adakah Abū Al-Ḥasan Al-Aš*ariyy Adalah Musyabbih?

-Wacana Ringkas 168 : Pengagum Ibn Taymiyyah, Tetapi Mencela Ilmu Kalam?  

-Wacana Ringkas 185 : Pertentangan Ayat Allah Di Atas Arasy Dan Allah Di Mana-Mana?

-Wacana Ringkas 192 : Persamaan Salafi Ibn⥢Taymian Dan Ašᶜarian Pada Hakikat Pengisbatan Sifat Allah

-Wacana Ringkas 193 : Ašᶜarian Dakwa Beriman Dengan Sifat Khabariah, Tetapi Dengan Pemahaman Makna Yang Lain

D) Dari Kolum Al-H̱iṭōb Al-Wajīz : Isu Hadis

-Dialog Ringkas 32 : Hipokrit Sebahagian ASWAJA Dalam Prinsip Perkenan Penerimaan Hadis Daripada Ulama

-Dialog Ringkas 41 : Polemik Hadis Pertanyaan Di Mana Allah

-Dialog Ringkas 42 : Mengapa Diriwayatkan Hadis Sifat Allah Yang Dhaif?

-Dialog Ringkas 43 : Hadis Sifat Tidak Boleh Dibukukan Dalam Satu Judul?

-Dialog Hadis 44 : Hadith Sifat : Polemik Dalam Sejarah Teologi Islam Karya Umar Muhammad Noor : Menjengah Kemanusiaan Di Sebalik Polemik

E) Dari Kolum Celoteh Peribadi Amir Kazuma

-Celoteh Peribadi 31 : Saya Tidak Akan Layan Debat Atau Diskusi Isu Isbat Sifat Allah Sama Ada Dari Salafi Atau Ašᶜarian Yang Tidak Membaca Karya «An-Naqḍ *Alā Al-Marīsiyy»

-Celoteh Peribadi 32 : Komentar Untuk Mereka Yang Berang Terhadap Penulisan Saya Yang Berjudul «Penjelasan Interaksi Dengan Naṣ Tentang Sifat Allah», Terutamanya Daripada Ašᶜarian

-Celoteh Peribadi 97 : Mengapa Saya Beralih Daripada Ašᶜarian Dalam Isu Ayat Mutasyabihat Tentang Sifat Allah?

-Celoteh Peribadi 100 : Seruan Kepada Salafi Untuk Menelaah Karya Salaf Tentang Isu Sifat Allah

-Celoteh Peribadi 101 : Hakikat Dari Suruhan Pembelajaran Secara Berguru Bersanad

-Celoteh Peribadi 107 : Tidak Boleh Mengkritik Kalau Tidak Pernah Bersemuka, Tiada Sanad Pengajian Dan Tiada Penguasaan Sembilan Ilmu Alat?

-Celoteh Peribadi 114 : Menjadi Salafi Tanpa Ibn Taymiyyah Dan Ibn al-Qoyyim

-Celoteh Peribadi 116 : Saya Tidak Mengikuti Ad-Dārimiyy Dalam Beberapa Isu?

-Celoteh Peribadi 119 : Sebab Pertelingkahan Saya Dengan Ašᶜarian

-Celoteh Peribadi 123 : Mengapa Saya Menerima Ilmu Kalam?

-Celoteh Peribadi 144 : Berang Yang Terbuku Ketika Menulis Judul «Dialog Ringkas 32 : Hipokrit Sebahagian Aswajaean Dalam Prinsip Perkenan Penerimaan Hadis Daripada Ulama»

-Celoteh Peribadi 146 : Perdamaian Antara Salafi Dengan Ašᶜarian

-Celoteh Peribadi 157 : Bahagian Apa Yang Saya Begitu Berang Dengan Aliran Ašᶜarian?

-Celoteh Peribadi 168 : Kami Bukan Orang Baru Yang Menuduh Ibn Taymiyyah Sebagai Mujassim

F) Dari Kolum Santai Perkongsian Agama Melalui Meme

-Meme 17

-Meme 18

-Meme 19

-Meme 20

-Meme 21

-Meme 22

-Meme 24

-Meme 25

-Meme 26

-Meme 27

-Meme 28

-Meme 29

-Meme 30

-Meme 31

-Meme 32

-Meme 33

-Meme 34

-Meme 35

-Meme 36

-Meme 37

-Meme 38

-Meme 39

-Meme 40

-Meme 41

-Meme 42

-Meme 43

-Meme 52

-Meme 53

-Meme 54

-Meme 59

-Meme 68

-Meme 69

-Meme 70

-Meme 71

-Meme 73

-Meme 74

-Meme 75

-Meme 76

-Meme 77

-Meme 78

-Meme 79

-Meme 80

-Meme 81

-Meme 89

-Meme 91

-Meme 93

-Meme 94

-Meme 96

-Meme 97

-Meme 110

-Meme 114

-Meme 115

-Meme 116

-Meme 118

-Meme 119

-Meme 122

-Meme 125

-Meme 134

-Meme 136

-Meme 137

-Meme 138

-Meme 143

-Meme 144

-Meme 148

-Meme 149

-Meme 150

-Meme 156

-Meme 157

G) Dari Kolum Koleksi Hantaran Amir Kazuma Di Media Sosial Yang Terpilih

-Hantaran 8

-Hantaran 9

-Hantaran 10

-Hantaran 13

-Hantaran 18

-Hantaran 21

-Hantaran 31

-Hantaran 34

-Hantaran 36

-Hantaran 38

-Hantaran 39

-Hantaran 41

-Hantaran 43

-Hantaran 46

-Hantaran 56

-Hantaran 59

-Hantaran 60

-Hantaran 61

-Hantaran 62

-Hantaran 63 : Hujah Rasional Dalam Membatalkan Aliran Tafwid

-Hantaran 68

-Hantaran 74

-Hantaran 75

-Hantaran 78

-Hantaran 80

-Hantaran 85 : Tokoh ilmuwan Yang Berketurunan Rasulullah -Sollallahu *Alayhi Wasallam- Yang Dituduh Wahabi

-Hantaran 86

-Hantaran 87

-Hantaran 96

-Hantaran 97

-Hantaran 98

-Hantaran 99

-Hantaran 100

-Hantaran 101

-Hantaran 103

-Hantaran 104

-Hantaran 105

-Hantaran 106

-Hantaran 107

-Hantaran 109

-Hantaran 110

-Hantaran 112

-Hantaran 115

-Hantaran 117

-Hantaran 120

-Hantaran 122

-Hantaran 128

-Hantaran 132

-Hantaran 134

-Hantaran 141

No comments:

Post a Comment