Ada masaܦ saya perlu memberikan ruangan yang luas, selesa dan ditoleransi. Ada masaܦ saya akan bersikap tegas dan kadangkala mungkin tampak bengis dan kejam. Mengapa perlu saya nyatakan ini walaupun ini maklum untuk semua orang akan ada dua perkara yang kontra dalam isu yang berbeza-beza? Ia ada kaitan dengan penulisan ilmiah saya yang lain. Ia adalah keperluan untuk saya untuk tegaskan pendirian saya yang sebenar-benarnya kepada setiap pembaca di sini.
Sebelum saya tegaskan isunyaܦ mari kita lihat
terlebih dahulu cita-cita, impian dan hasrat saya apabila saya memegang tampuk
pemerintahan ⁃dan itu
pun jika saya mampu⁃ atau
ada orang lain akan membantu dalam merealisasikan apa yang saya dambakan supaya
para pembaca tahu di mana landasan perjuangan saya, apa visi saya dalam
membentuk sebuah masyarakat, negara dan orde serta di mana bahagian saya agak
berlembut dan di mana bahagian saya sangat keras.
Cadangan tentang visi dan pembangunan masa hadapan ini adalah
refleksi pemikiran seseorang dalam membentuk sebuah masyarakat dan negara,
tanggapan alamnya tentang kedua-duanya serta sejauh mana kecelikan dalam isu
yang berkaitan dengan kedua-duanya. Adakalanyaܦ seseorang mampu
berhujah secara bernas dan menyerlah dalam perdebatanߨ tetapi dengan menjengah bagaimana impian pada masa hadapan❟ ia
memperlihatkan peribadi tulennya, orientasi perjuangan dalam hidupnya dan gerak
kerjanya dalam memandu masyarakat.
Sebahagian orang berceramah sana siniߨ tetapi impian sebenarnya hanyalah sekadar untuk memenuhi
poketnya, menstabilkan pendapatannya dan kekal dalam pengaruh masyarakat. Apa
yang ingin dibawa kepada masyarakat adalah soal yang kedua atau seakan-akan
boleh tidak dipedulikan jika perlu.
Mereka mungkin ada keinginan untuk menyedarkan masyarakat untuk
kembali beragama dan sentiasa hidup dalam keberagamaanߨ namun keberagamaan yang sepertimana yang mereka inginkan?
Inilah yang menjadi titik persoalan bagi setiap pewacanaan. Kita tidak akan
berjuang tanpa berlanskapkan realiti di sekeliling kita dan membawa masyarakat
tanpa hala tuju yang sekadar utopia sahaja.
Sebahagian orang mungkin sudah membaca beberapa idea dan
penghujahan sayaߨ namun mereka mungkin tertanya-tanya apa
yang saya impikan dalam masyarakat untuk direalisasikan. Sekalipun kita
bukanlah bakal pemegang tampuk kepimpinan pada masa hadapanޱ kita
sekurang-kurangnya bukan hanya bersembang atau berbahas semata-mata tanpa
meninjau realiti, keadaan semasa dan arus perjalanan masyarakatߨ tetapi kita juga ada sesuatu yang ingin diharapkan terjadi dan
terlaksana.
Apa yang saya cadangkan ini mungkin tidak seberapa dan sebahagiannya mungkin
agak remeh. Namunߨ walau bagaimanapunߨ saya bukan membentangkan kesemua ini atas dasar pemikiran
kosongߨ tetapi ia dari pemerhatian dan analisis
saya untuk pelbagai isu, pembacaan dari pelbagai sumber dan pelbagai asas yang
lain. Apa yang saya nyatakan di sini mungkin akan bertambah atau saya tarik
balik mengikut perkembangan ilmu yang saya perolehi. Kemungkinan penulisan ini
akan berlakunya editan dari semasa ke semasa.
Inilah yang saya akan merealisasikannya ⮯
⟾ Menjayakan cita-cita buku «Panas,
Rata Dan Sesak» karya Thomas L•
Friedman bagi mewujudkan dunia yang beriklim stabil, penggunaan tenaga bersih
secara global, pemuliharaan biodiversiti, pengurangan pencemaran serta
memberikan hak kependudukan dan penempatan untuk memperoleh akses tenaga
bersih, maklumat bersih dan lain-lain.
Ini perkara yang paling penting dalam jaminan kebahagiaan dan
keselamatan manusia sejagat supaya kehidupan mereka tidak digugat oleh kesan
buruk yang ganas akibat penyelewengan dan kerosakan yang berlaku pada alam.
⟾ Memotong jumlah pendapatan secara drastik bagi mereka yang
terlibat dengan dunia hiburan seperti penyanyi, pemain muzik, pelakon, atlet
dan lain-lain. Hasil pemotongan akan diagihkan kepada ahli akademik dan kajian
santifik serta kepada pendidikan.
Hal ini saya tidak melihat mereka ini melainkan sekadar objek
sorakan, tepuk tangan dan hiburan. Mereka tidak ada apa-apa fungsi melainkan
sekadar perehat dan relaksasi. Tidak lebh daripada itu. Memberikan suntikan
yang lebih terhadap mereka menjadikan hiburan itu sebagai suatu kelalaian dan
kehanyutan. Kecuali jika hiburan itu menerapkan unsur ilmiah dan falsafah atau
sejarahޱ ia akan diberikan dana jika benar-benar diperlukannya.
⟾ Mengurangkan rancangan berbentuk hiburan yang tidak membawa
apa-apa makna serta mempergiatkan wacana ilmu sama ada filem dokumentari,
cerita sains fiksyen, cerita yang penuh falsafah lagi sejarah dan lain-lain
bagi merealisasikan rakyat yang celik kepada pengetahuan dan sentiasa tercetus
dengan kecendekiaan.
Kita mahu masyarakat sentiasa menjadi pemberi manfaat kepada
manusia secara global yang mampu berdiri sendiri dan berdikari dari segenap
aspek bagi memastikan dunia ini sentiasa padat dan meriah dengan kecintaan
terhadap ilmu. Bukan menjadi mundur dan pandir yang tidak mempunyai apa-apa
fungsi dan penggerak.
⟾ Liputan artis dalam akhbar dan berita yang tidak mempunyai
apa-apa makna dikurangkan. Kemudian, digantikan dengan liputan para ahli
akademik dan tokoh ilmuwan. Ini kerana mereka mempunyai jasa yang besar bagi
dunia dalam eksplorasi ilmu dan pendiskoveran kefahaman yang memberi manfaat
kepada perkembangan, pembangungan dan kemajuan kemanusiaan.
Mereka ini lebih patut dijadikan selebriti dan artis berbanding
yang sekadar berlakon, influenser di dalam sosial, terlibat dalam nyanyian dan
industri hiburan. Mereka lebih berhak untuk disanjung, dipuji dan dikenang
sebagai wira yang berkhidmat untuk masyarakat dan dunia.
Jikalau para artis mahu mendapat liputanޱ saya akan menyuruh
mereka untuk membuat amal kebajikan dan sumbanganޱ kemudian mereka boleh
bolot populariti semahunya.
⟾ Mengenakan cukai terhadap influenser media sosial seperti
Youtube, Instagram, TikTok, OnlyFans dan lain-lain melainkan mereka dari
kalangan profesional atau saluran dari organisasi tertentu yang memfokuskan
erudisi seperti dokumentari ilmiah, wacana dan lain-lain. Kita memfokuskan
pemandaian umat dan mencelikkan masyarakat dengan ilmu dan pemikiran. Manakalaߨ yang bermisikan konten hiburan akan dihadkan dengan cukai.
⟾ Menetapkan hukuman potong tangan bagi pencuri yang dengan kadar
yang adil kepada semua orang sama ada yang Islam dan bukan Islam jika berjaya
dibuktikan kesalahan. Inilah satu-satunya hukuman yang paling adil dalam
menghukum pencuri dan perompak. Lebih-lebih lagi ia melibatkan harta yang
banyak dan melibatkan perkongsian bersamaߨ sudah tentu ini
sangat melukakan kehilangan melainkan pengubatnya adalah menjadikan pelaku
derita atas perbuatannya.
⟾ Gaji peguam bela dibayar kerajaan sepenuhnya. Namunߨ mana-mana peguam yang menang dalam kes mahkamahޱ maka dia akan
dinaikkan gajinya yang lumayan dan mana-mana peguam yang kalah pada kes
mahkamahޱ maka gajinya akan dipotong. Ini semata-mata mengelakkan peguam
mengambil kesempatan untuk membela pihak yang salah demi mengaut keuntungan
yang berlebihan. Bahkanߨ boleh dihukum penjara atau mati jikalau
disabitkan kesalahan itu mengikut budi bicara hakim.
⟾ Mengharamkan rokok dan arak yang berbahaya. Namunߨ penyelidikan untuk menggantikan yang lebih baik atau program
pemulihan akan dilakukan secara giat. Saya cuba tidak mengharamkan sesuatu
melainkan saya memberikan alternatif untuk seseorang melepaskan desakannya agar
mereka boleh salurkannya dengan cara yang lebih sihat, selamat dan
menyeronokkan.
Kemudianߨ para perokok dan peminum arak akan disekat
dalam pelbagai bentuk bantuan seperti zakat, insentif, elaun, kos perubatan dan
lain-lain. Ini kerana mereka melakukan sesuatu yang membahayakan diri dengan
sengaja.
⟾ Mengurangkan hukuman penjaraߨ tetapi akan
digantikan dengan hukuman yang berbentuk seksaan yang tidak berlebihan supaya
pesalah dididik agar tidak melakukannya lagi. Ia mungkin sangat sadisߨ tetapi lebih daripada menanggung kos pemenjaraan sangat tinggi
dan pengurusannya rumit.
Makaߨ saya akan perluaskan hukuman yang mampu
memberikan impak kesengsaraan bagi pesalah agar mereka merasa derita atas
perlakuannya sesuai dengan kadar kesalahannya seperti tembak beberapa kali di
bahagian kaki, belasah bertubi-tubi, pencacatan anggota dan lain-lain.
⟾ Tidak melarang mana-mana lelaki untuk berambut panjang dalam
sektor pekerjaan selagimana kemas. Mana-mana majikan yang mengecam tanpa alasan
munasabah boleh didakwa.
Saya sangat hairan ketidakadilan yang berlaku disebabkan perkara
ini. Mengapa wanita boleh berambut panjang atau pendekߨ tetapi lelaki yang berambut panjang dianggap salah? Selagimana
kedua-dua pihak kemas pada penampilannya, maka sepatutnya tidak ada masalah.
⟾ Memberikan subsidi kepada lampin wanita bagi yang kurang
berkemampuan kerana ini merupakan keperluan asas bagi wanita. Bahkanߨ saya akan mewujudkan tabung dana untuk lampin perempuan supaya
mereka yang memerlukan mendapat keperluan asas mereka.
⟾ Menghapuskan uniform pakaian sekolah. Sebenarnya, ini merupakan
kos tanggungan yang membebankan rakyat. Dengan itu❟
peraturan ini perlu dimansuhkan dan tidak patut dipakai. Saya juga cuba
menggantikan buku teks yang nyata digantikan dengan sesuatu yang boleh dicetak
secara fotokopi melalui fail PDF dan ia boleh diakses oleh semua lapisan.
⟾ Pelajar tahfiz diwajibkan untuk mempelajari bidang akademik,
saintifik, profesional dan vokasional supaya mereka bukan sahaja menjadi
agamawan yang sekadar berceramah di masjid dan fakulti agama sahajaߨ tetapi mereka mampu menjadi pengembang, penggerak, pemangkin
dan penyumbang kepada masyarakat dalam kemahiran tambahan.
⟾ Tidak membenarkan para penglipur lara yang selalu menukilkan
riwayat yang tidak sahih berceramah di masjid dan memberikan hukuman yang berat
terhadap mereka. Agama ini diajar untuk bersikap transparensi, reliabiliti dan
kredibiliti. Mereka yang selalu menukilkan suatu kenyataan tanpa bersandarkan
sesuatu menyebabkan dia menghilangkan ketiga-tiga elemen yang penting agar
riwayat itu disampaikan dengan cara yang benar.
Saya akan mewartakan dalam laman web rasmi kerajaan hadis-hadis
yang terbukti palsu dan tidak ada sandaran yang mana pihak yang menyebarkan
tanpa memberitahu kepalsuannya akan dikenakan hukuman serta memaparkan rekod
mana-mana penceramah yang menyebarkan hadis palsu.
⟾ Melarang pembedahan plastik, pembesaran penis dan buah dada
serta pembedahan selaput dara. Mana-mana yang didapati membuat pembedahan
tersebut sekalipun di luar negara selagimana berwarganegara negara yang
ditadbir akan disita hartanya dan diserahkan kepada pesakit kronik yang
memerlukan bantuan pembedahan.
⟾ Memperhebatkan lagi waqaf bahan pendidikan. Saya kira kita
perlu mengehadkan wakaf Quran kerana ini sudah banyak dan berlebih-lebihan
hanya. Yang lebih manfaat adalah mewujudkan perpustakaan digital yang mempunyai
akses yang percuma untuk setiap orang sepertimana Maktabah Syamilahߨ tetapi fokus untuk karya tempatan seperti buku, jurnal,
artikel, keratan akhbar dan lain-lain.
⟾ Kebebasan agama diberikan dengan syarat bahawa mereka perlu
hantar wakil untuk menjadi pendebat dalam debat kebangsaan atau ujian secara
bersepadu yang melibatkan soal jawab secara kritis. Walaupun kita berikan
kebebasan untuk bersuaraߨ namun kita mahu masyarakat mengikut atas
dasar kebenaran dan hujahߨ bukan atas dasar sentimen, fanatik dan
pengkultusan. Jika mana-mana aliran atau agama enggan hadiri debatߨ mereka berpotensi untuk diharamkan.
⟾ Memberikan kebebasan untuk membuat pilihan sama ada untuk
mengambil subjek tersebut ataupun tidak dan menekankan subjek yang lebih
praktikal. Misalnya adalah subjek Kemahiran Hidup. Saya akan menjadikannya ia
mempunyai nilai praktikal seperti pengetahuan tentang komputer, komponen motor
dan kereta, perpaipan, asas elektrik dan peralatan elektronik dan lain-lain.
Jika ada bahagian lain seperti jahitan, pertukangan, pertanian, masakan dan
lain-lainޱ maka ini adalah bahagian pilihan sahaja.
⟾ Mensekularkan secara separa sekolah kebangsaan. Maksud saya
adalah sekolah kebangsaan yang mesra untuk semua kaum dan agama perlu ada satu
nilai yang dikongsi bersama. Dalam melaksanakan hal ini❟ saya
hanya menjadikan mata pelajaran agama Islam sebagai subjek pilihan sahajaߨ bukan kewajipan.
Namunߨ para pelajar wajib untuk belajar subjek
yang membentuk pemikiran yang kritis dan peribadi yang murni serta mesra setiap
agama dan kaum. Misalnyaߨ pelajar akan diajarkan ilmu tentang falasi
yang menyebabkan kesalahan pemikiran, ilmu penghujahan, metodologi kajian,
isu-isu masyarakat yang berkenaan dengan budaya dan sikap, hubungan etnik, ilmu
yang berkaitan dengan komunikasi dan lain-lain yang mana semua ini adalah
subjek yang mesra kepada semua kaum dan agama.
Kemudianߨ praktik agama tidak dipaksakan untuk
setiap orang di sekolah. Pihak sekolah perlu mendapat kebenaran daripada ibu
bapa pelajar jika mahu menghadiri program keagamaan. Misalnyaߨ majlis bacaan Yasin atau majlis tahlil atau doa selamat. Bukan
semua aliran dalam agama Islam menyertai program seperti ini seperti golongan
salafi. Memaksa orang lain untuk beramal sepertimana yang seseorang
memahukannya adalah kesalahan.
⟾ Melarang mendendangkan Quran dan zikir di pembesar suara
masjid. Hanya azan sahaja dibenarkan. Dalam masa yang sama❟ saya
akan buat had kawalan untuk kadar kuat bunyi yang dibenarkan. Malahߨ pembacaan Quran dalam solat atau ceramah juga tidak boleh
dikuatkan di pembesar suara di luar tanpa sebab munasabah.
⟾ Merobohkan binaan di kuburan di tanah waqaf atau yang
dikongsikan bersama dengan orang ramai. Jika milik persendirian punޱ saya akan melakukan
yang sama jika benar-benar tiada tanah yang cukup untuk pengebumian.
⟾ Mana-mana orang yang konsisten memperbaharui cukai jalan, lesen
dan tiada kesalahan trafik secara tahunan atau tanpa ada apa-apa masalah boleh
mendapat rebat atau hadiah bertuah seperti baucar buku, diskaun bil elektrik
dan air atau lain-lain.
Itu adalah aspek yang umum. Untuk yang khusus dalam hal yang ehwal berkaitan
dengan seks❟ ini apa yang saya ingin realisasikan ⮯
⟾ Memperluaskan waqaf patung seks kepada mereka yang tidak mampu
berkahwin. Keperluan kemaluan ialah sama dengan keperluan mulut. Jika seseorang
tidak mampu melunaskan keperluan kemaluanޱ ia seumpama orang
yang tidak mampu melunaskan keperluan perut. Dengan itu❟
sesiapa yang menwaqafkannyaޱ maka itu dikira jihad dan sesiapa yang
memberi kontribusi dalam rekaan patung itu juga dianggap jihad.
⟾ Selain waqafߨ saya akan menetapkan kawalan harga bagi
patung seks. Saya tidak akan membiarkan mana-mana pengeluar mengambil
keuntungan berlebihan. Sebahagian cukai dan pendapatan negara akan diagihkan
untuk keperluan pengurusan yang berkaitan dengan hal ehwal seksual seperti
rawatan, psikologi dan lain-lain.
⟾ Mendirikan pondok seks atau pondok melancap sepertimana pondok
telefon dan pondok gambar. Kadangkala❟
syahwat tidak muncul hanya duduk di hadapan skrin digital dan dalam bilikߨ tetapi di luar pun berpotensi untuk berlakunya desakan seksual.
Jika seseorang memerlukan tandas untuk berkumuhޱ maka seseorang pun
memerlukan tempat untuk melempiaskan nafsunya. Makaߨ pondok ini sekaligus membantu tekanan seksual ketika berada di
tempat keramaian. Malahߨ ini juga boleh
menjadi ruang privasi untuk ibu yang ingin menyusukan anak secara tertutup.
⟾ Menghukum keras mana-mana orang yang mendiskriminasikan
terhadap seks seseorang. Maksudnya adalah seseorang boleh dikenakan tindakan
undang-undang jika seseorang mencemuh seseorang dalam hal berkenaan dengan
seks. Misalnya adalah seseorang mengejek orang lain kerana dia seorang yang
gay. Tindakan undang-undang akan dikenakan kepada para pencemuh.
Ini juga terpakai untuk mereka yang mengejek perkahwinan
poligami atau seseorang yang mengahwini dengan pasangan yang mempunyai jurang
umur yang lebar.
⟾ Hukuman keras bagi pesalah laku seksual. Saya akan menjadikan
hukuman yang sadis supaya seseorang tidak mengambil kesempatan untuk eksploitasi
dan melampaui batas dalam urusan seksual setelah adanya keterbukaan dan
keluasan dalam hal ini. Hukumannya adalah seperti gantung sampai mati di
hadapan orang ramai, tembak sampai mati, pancung dan lain-lain.
Jika pesalah itu tidak melakukan hukuman yang menyebabkan dia
matiޱ sekurang-kurangnya dia akan merasa kesakitan seperti kakinya
ditembak beberapa das, disebat, dibelasah, tangan dipotong dan lain-lain. Yang
penting pesalah itu merasa hukuman fizikal yang keras.
⟾ Mana-mana majlis perkahwinan yang diadakan secara mewah dan
mahar yang mahal akan disita hartanya kemudian disumbangkan kepada mereka yang
tidak mempunyai kewangan yang mencukupi untuk melangsungkan perkahwinan. Saya
tidak akan sesekali membiarkan seseorang merasai majlis perkahwinan yang gah
yang berlebihan.
Bahkanߨ saya tidak akan membiarkan mana-mana
gedung sewaan untuk pelamin yang menawarkan harga yang terlalu mahal. Mana-mana
orang yang mengata buruk tentang perkahwinan yang jimat dan serba ringkas boleh
dikenakan tindakan undang-undang.
⟾ Bagi memastikan aktiviti seks yang sihat❟ saya
akan memandatorikan bagi golongan homoseksual untuk melakukan seks memakai
kondom bagi mengelakkan jangkitan HIV dan penyakit lain. Bagi mereka yang
didapati melanggar peraturan ini❟ maka
rawatan caj hospital akan dikenakan berlipat kali ganda sebagai hukuman.
Keuntungan itu akan diagihkan kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk
berkahwin dan lain-lain yang memerlukan.
⟾ Saya juga akan menyediakan pusat pelacuran yang sihat dan
selamat di sisi Islam. Seseorang boleh melaksanakan seks mengikut keperluan
yang dimahukan. Misalnyaߨ seseorang boleh memilih pakej untuk
melakukan nyepong, paizuri dan seks secara anal. Jika mereka ingin melakukan
penetrasiޱ para lelaki wajib memakai kondom atau ia akan dikira sebagai
zina yang dikenakan hukuman had apabila disabitkan.
Jika pelanggan menyalahi pakej yang dipilihޱ maka tindakan
undang-undang yang berat akan dikenakan kerana dikira sebagai salah laku seks
dan penzaliman terhadap perjanjian. Bahkanߨ para pelacur itu disemak kesihatannya dan dipantau gerak geri
aktivitinya dari segi psikologinya dan kesihatannya supaya mereka bekerja
dengan damai tanpa kemudaratan.
⟾ Ahli seksologi diberikan hak sepertimana doktor dan ahli
psikologi. Mereka berhak mendapat dana untuk kajian mereka dan mereka tidak
didiskriminasi. Mereka yang terlibat dalam kajian itu juga tidak dizalimi. Saya
akan memastikan mereka memberi kontribusi yang besar untuk masyarakat
terutamanya berkenaan dengan seks yang sihat, selamat dan seronok.
⟾ Seks dan berbogel secara terbuka hanya dibolehkan di tempat
yang tertentu. Sebenarnyaܦ ini mengelakkan
penyakitan pandangan kerana seks dan bogel secara terbuka dibiarkan sebegitu
sahaja. Melainkan jika uruf di sesuatu masyarakat menganggap hal itu tidak ada
masalahޱ maka ia tidak mengapa dan pertimbangan untuk mengubah peraturan
akan dilakukan.
Malahߨ sebenarnya ini juga mengelakkan isu
kebersihan dan kesihatan kerana peluh atau selepas perkumuhan. Untuk memastikan
tidak merebaknya penyakit❟ maka dikhususkan untuk tempat tertentu sahaja.
⟾ Penyusuan anak kecil secara penetekan boleh dilakukan di tempat
umum dan mereka tidak dizalimi. Saya hairan wanita dizalimi kerana memberi
nafkah kepada anak dan mereka bukan berperilaku sumbang mahram. Oleh itu, saya memberikan
kebebasan yang luas untuk mereka.∦
Kemudianߨ saya melihat isu masalah populasi di Jepun
yang semakin membimbangkan. Kadar kelahiran tahunan saban tahun semakin menurun
dan ia di tahap krisis. Ini apa yang saya akan buat jika berlaku masalah yang
sama di negara yang saya diami ⮯
⟾ Mengurangkan sebarang bentuk pornografi yang selain daripada
versi heteroseksual. Sebaliknyaߨ menggalakkan
pornografi heteroseksual bagi memperkukuhkan dan menguatkan syahwat dalam
persetubuhan. Bahkanߨ setiap babak persetubuhan mestilah
ejakulasinya ke dalam faraj sekurang-kurangnya sekali.
⟾ Memperbanyakkan filem romantik dan percintaan serta
kekeluargaan untuk semua genre supaya memberi dorongan rakyat untuk berkahwin.
Kita memprovokasi mereka dengan cara yang lebih lunak supaya mendesak mereka
merasai nikmat percintaan dan romantik dalam perhubungan sesama pasangan
heteroseksual.
⟾ Menetapkan undang-undang pada mana-mana pekerja yang enggan
untuk berkahwin dan tidak mendapatkan anak tanpa alasan yang kukuhޱ maka dia dihukum
seperti pemotongan gaji, penurunan jawatan, pemecatan dan lain-lain. Juga
menetapkan had maksimum umur untuk diwajibkan perkahwinan ke atas mereka.
Maknanyaܦ seks wajib untuk setiap orang tanpa berkecuali.
⟾ Mengurangkan masa kerja supaya mereka mempunyai masa untuk
keluarga dan mengurangkan kadar stres akibat pertembungan hal pekerjaan dan
keluarga. Jika ada majikan yang menekan lebihan masa kerja tanpa alasan
munasabahޱ maka mereka boleh diambil tindakan undang-undang yang tegas.
⟾ Membuat peruntukan kewangan bagi mereka yang melangsungkan
perkahwinan dan memiliki anak. Jika mereka mempunyai masalah kewanganޱ peruntukan wang akan
disediakan untuk mereka. Antara yang boleh diberikan adalah kos perubatan
kelahiran anak secara percuma.
Keperluan ini menyamai keperluan zakat. Keperluan berkahwin
memenuhi keperluan kemaluan. Jika seseorang tidak dapat memenuhi keperluan
kemaluanޱ maka dia sepertimana tidak dapat memenuhi keperluan mulut.
Keperluan memiliki anak pula adalah kerana ia kebaikan yang ingin dihasilkan
dalam mengatasi masalah yang dihadapi negara.
⟾. Mana-mana bantuan selain perkahwinan akan dikurangkan atau
disekat bagi mereka yang tidak berkahwin pada tempoh tertentu atau enggan untuk
berkahwin. Aliran kewangan mereka akan diperhatikan. Jika mereka menipu dalam
permohonanޱ maka mereka akan dikenakan tindakan undang-undang yang tegas.
⟾ Bagi wanita yang enggan untuk berkahwinޱ maka kerajaan boleh
menggunakan kaedah inseminasi secara paksa supaya mereka mendapatkan anak serta
kurung mereka agar tidak mengambil pil yang boleh menggugurkan kandungan jika
kerajaan merasa perlu.
Mungkin ada yang cadang untuk merogol bagi yang enggan. Saya
tidak setuju dengan pendekatan sebegini memandangkan kita ada kaedah yang lebih
ringan kadar kekerasan. Melaksanakan sesuatu kemudaratan bagi mencapai maslahat
yang besar hendaklah diukur kadarnya.
Perlu diingatkan bahawa undang-undang tegas yang saya maksudkan ialah
undang-undang yang tidak begitu melibatkan pemenjaraan, tetapi penghukuman yang
kelihatan sadis agar memprovokasi orang supaya tidak melakukan kesalahan
tersebut sesuai dengan kadarnya seperti tembak beberapa kali di kaki, belasah
bertubi-tubi dan lain-lain.∦
Cukup setakat ini. Saya pasti ada sebahagiannya sememangnya sukar atau mustahil
untuk dilaksanakan dan direalisasikan. Sekalipun saya ada kuasa veto yang penuh
dan secukupnyaޱ tetapi untuk membawa perubahan kepada budaya dan orde
sememangnya cabaran yang besar. Ia akan berhadapan dengan banyak penentanganߨ malah darah akan ditumpahkan semata-mata untuk menjayakan
impian.
Apapunߨ bukan impian yang saya ingin realisasikan
yang saya mahu bicara. Yang saya mahu fokus adalah supaya para pembaca kenal di
mana dan apa bahagian yang saya tegas dan bahagian saya berikan ruangan serta
bahagian yang saya kawal kadarnya.
Saya memang ada berpendirian pada kelonggaran dan keselesaan
yang luas dalam beberapa aspekߨ tetapi dalam masa yang sama❟ ada
bahagian saya tidak akan bertolak ansur dan akan menzahirkan kuku besi saya
serta peka terhadap sempadan yang perlu diwaspadai. Di samping ituߨ para pembaca tahu apa yang menjadi orientasi dan nadi
perjuangan saya dalam mengemudi masyarakat sekeliling.
Mereka yang ikuti penulisan saya tentu sudah maklum bagaimana
pandangan saya tentang golongan homoseksual dan agalmatofilia. Sememangnya saya
membela mereka dari diskriminasi dan diberi layanan buruk secara prejudis. Akan
tetapiߨ bukan bermakna itu lesen untuk saya
berikan kebebasan tanpa batasan.
Saya sama sekali tidak akan berpihak kepada kezaliman dan
ketidakadilan meskipun golongan tersebut saya berikan naungan. Misalnya
adalahjika ada pasangan gay yang tidak memakai kondom apabila melakukan
hubungan seksޱ saya sama sekali tidak akan membela mereka jika ditimpa
penyakit. Bahkanߨ menegaskan bahawa
mereka tidak layak mendapat bantuan.
Inilah pendirian yang saya ingin nyatakan. Saya harap ia jelas dengan harapan selepas ini tidak ada lagi kekeliruan dan salah faham serta kekaburan untuk memahami sudut pandang saya yang sebenar dalam sesuatu isu yang berkaitan dengan penulisan ini.
No comments:
Post a Comment