Saya pernah mengajukan persoalan kepada diri saya tentang: "Kalaulah tiada agama Islam pada diri sayaޱ apa yang akan terjadi agaknyaߨ terutamanya diri saya?". Mungkin akan ada para pembaca yang menganggap bahawa soalan ini soalan yang membawa kepada kemurtadan. Saya katakan౼ ia tidak sebegitu. Ia sama seperti perkataan :
حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ
إِبْرَاهِيمَ، حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، حَدَّثَنَا أَيُّوبُ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنْ
ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: " لَوْ كُنْتُ مُتَّخِذًا مِنْ أُمَّتِي خَلِيلًا
لَاتَّخَذْتُ أَبَا بَكْرٍ وَلَكِنْ أَخِي وَصَاحِبِي "
Muslim bin Ibrōhīm telah merawi hadis kepada kamiܒ Wuhayb telah merawi
hadis kepada kamiܒ Ayyūb merawi hadis
kepada kamiܒ daripada ᓫIkrimahܒ daripada Ibn ᓫAbbāsܒ Daripada Nabi ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wasallam⁃ᚗ baginda berkata:
"Kalaulah aku boleh mengambil teman sehati sejiwatޱ pasti aku akan
mengambil Abū Bakr. Namunߨ dia adalah saudara
dan sahabat". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇no. 3406].
Maksudnya adalah teman sehati sejiwa yang hakiki hanyalah Allah ᓫAzza Wa
Jalla. Penyebutan sebegini sekadar untuk menyatakan hasrat yang ada keazamanߨ tetapi tidak direalisasikan kerana tertegahnya hal tersebut.
Maksudnya adalah baginda mahu sangat jika dapat menjadikan Abū
Bakr sebagai teman rapat sepertimana Allah memilih Ibrōhīm ⁃ᓫalayh as-Salām⁃ sebagai teman rapat
kerana hebatnya kelebihan yang ada padanya. Namunߨ menyedari hal itu tidak bolehܦ maka sebab itulah ada
penyebutan "kalau". Ini tidaklah membawa kepada kemurtadan. Ia
sekadar ingin memberitahu kemuliaan yang ada pada Abū Bakr.
Samalah juga dengan hal ini. Ini adalah persoalan untuk memaparkan refleksi
yang kita lihat pada diri kita sendiri supaya kita kenal sebab kita beragama
dan sebab kita setia dengannya meskipun mendapat tekanan yang hebat di
sekeliling.
Ia seperti membuat andaian alternatif seperti apa yang akan
terjadi jika tamadun muslim tidak memerangi Rom dan Parsi, apa jadinya dunia
tanpa tamadun muslim dan sebagainya. Kemudianߨ kita nilai dan ambil
berat bagaimana tamadun muslim telah memberi impak yang besar kepada dunia
meskipun ramai yang mengingkarinya atau tidak mempedulinya.
Kalaulah tiada agama Islamޱ jawapan saya begitu mudah. ❛Kekosongan❜. Ya.
Itulah yang akan memenuhi ruangan diri saya ini. Hidup saya sudah tidak ada
apa-apa makna lagi. Saya sudah tidak percayakan apa-apa lagi. Bukan maksudnya
adalah segala fakta saintifik dan pemerhatian semasa adalah suatu benda yang
karut di sisi saya. Maksud saya adalah semua yang dipelajari cumalah membawa
kepada kelesuan.
Semuanya tidak bernilai apa-apa kerana sudah sirna yang menjadi teras
pembentukan nilai. Ia cumalah apa yang ditafsirkan manusia mengikut sudut
masing-masing. Manusia berjuang untuk apa sahaja fahaman yang mereka anutiߨ tetapi kesemuanya ke mana? Kepentingan sendiri. Yang kuat akan
berkuasa, dominan dan berbuat apa sahaja yang dia mahu. Sesiapa mahu
berpengaruhޱ maka perlu menjadi kuat.
Mungkin anda akan berkata bahawa ini adalah kehidupan seorang nihilis. Saya
katakan౼ ya dan
benar. Saya seorang yang hidupߨ tetapi tidak tahu sebab saya dilahirkan ke
dunia dan saya tidak tahu apa yang boleh mendorong untuk meneruskan kehidupan
ini melainkan mengikut suatu keinginan yang kuat untuk kenikmatan yang dirasai.
Orang berkata macam-macam tentang tujuan seorang manusia itu
hidupߨ tetapi siapakah yang menjadi autoriti
untuk memutlakkan semua itu? Tuhan? Yang mana? Betulkah itu tuhan? Atau ia
adalah watak yang direka-reka?
Jika bercakap tentang tuhanޱ saya percaya adanya entiti yang mencipta dan
bijaksana serta teliti dalam ciptaannya. Ia tidak boleh dinafikan lagi. Yang
tidak wujud tidak akan menghasilkan kewujudan. Semestinya ada sesuatu yang
memiliki kewujudan mutlak tanpa ada permulaan. Jika tidakޱ pasti tidak ada
ciptaan langsung.
Katakan jika seseorang ingin menggerakkan sesuatu. Pastinya ada
penggerak yang membolehkan proses itu berjalan. Jika penggerak itu berhajat
dengan penggerak yang lain dan penggerak yang lain itu berhajat dengan
penggerak yang lainޱ ia tidak akan berkesudahan sehingga entah
bila akan berlakunya gerakan.
Malahߨ tidak mungkin kita akan membina bangunan
hanya dengan menimbunkan banyak batu. Justeruߨ tidak mungkin alam
ini akan terbina tanpa ada ketelitian dan pemerhatian yang mendalam dalam
ciptaannya. Setiap sesuatu yang berlaku ini ada sebab dan musababnya. Dan ia
terjustifikasi. Ia tidak berlaku secara rawak dan tiba-tiba di luar tabiinya.
Misalnya adalah untuk menyalakan api❟ kita
memerlukan mancis yang digesekkan. Tidak mungkin untuk menyalakan api❟
sekejap kita perlu tiup atau sekejap kita perlu hentak sesuatu dengan kuat. Itu
baru perspektif penyalaan api. Bagaimana pula jika kita melihat seluruh alamnya
sehingga sekecil-kecil kuantum? Ini jelas membuktikan adanya entiti yang
meliputi pengetahuannya.
Semua hujah apodiktik ini telah saya bentangkan dalam penulisan
saya yang berjudul «Penajaman Deria Dalam Mengenali Sifat Yang Maha Mulia». Di
situ❟ saya memaparkan bagaimana hujah akal juga tidak mampu menolak
kewujudan tuhan secara sabit. Atas sebab itulah tanpa agama pun seseorang yang
memiliki akal yang waras lagi sejahtera masih boleh menetapkan kewujudan tuhan
secara pasti.
Namunߨ untuk mengatakan entiti tersebut adalah
yang mendengar rintihan manusia, yang menyuruh manusia itu ini dan sebagainya❟ bagi
saya ini tidak ada bukti. Tanpa Islamܦ saya hanya percaya
adanya entiti yang menciptakan dan meluas pengetahuannya. Saya sendiri pun
tidak tahu jika hanya dengan pendefinisian seperti ini layak entiti itu
dinisbahkan sebagai tuhan.
Dalam mencari makna hidup dan keberdirian moral pula❟ saya
juga pernah cuba memikirkan dan mencari sama ada tanpa pengaruh dan sentuhan
Islam dapat memberikan jawapannya ataupun tidak. Saya tidak dapat menemukan hal
itu. Yang saya perolehi adalah ia sekadar penafsiran manusia yang tidak ada
pengikat atau dasar keberdiriannya.
Masing-masing boleh mendakwa begitu beginiߨ tetapi semuanya tidak seperti fakta yang kukuh. Sebaliknyaޱ ia adalah bicara yang
merewang-rewang tanpa ada hala tuju yang jelas, dasar untuk berpijak dan arah
yang dapat menunjukkan jalannya.
Saya tunjukkan contoh. Kes cincin Gyges; kisah fiksyen yang direka oleh Plato
dalam karyanya The Republic sebagai eksperimen moral. Ia adalah cincin yang
membolehkan seseorang itu menjadi halimunan. Jika seseorang mengetahui tentang
fungsi cincin tersebutޱ apakah tindakan susulan seseorang?
Adakah akan menjadi seperti Thrasymachus; watak fiksyen dalam
kisah tersebut yang berfikir sememangnya jelas bahawa kita boleh gunakan
kelebihan itu untuk mengambil duit dan lakukan apa sahaja yang kita impikan
kerana kita tidak akan ditangkap?
Namunޱ hero The Republic; Socarates mengambil
peranan untuk membantah perbuatan ini. Dia berpendapat bahawa teragak-agak kita
untuk menggunakan cincin ituߨ apatah lagi berbuat
sesuatu dengan memakai cincin tersebut adalah bukan kerana sikap pengecut kitaߨ tetapi disebabkan rasa sikap adil kita. Mencuri, menipu dan
membunuh adalah salah kerana ia adalah merosakkan masyarakat dan merosakkan
jiwa kita. Orang yang bijaksana akan mencari keadilan dalam setiap tindakannya.
Cumaߨ masalahnya siapa yang menentukan itu
adalah adil ataupun tidak dan apa yang membuktikan kewujudan jiwa itu sendiri?
Berikan penafsiran itu tanpa bersandarkan ajaran agama dan tunjukkan tilai
secara objektif mahupun saintifik. Pastinya tidak ada jawapan yang sah untuk
membuktikan bahawa mora itu sendiri adalah perkara yang sudah menjadi fitrah
yang ada pada manusia.
Adil atau tidak adilܦ ia adalah apa yang
manusia tanggapi terhadapnya. Meski macam mana pun mereka berikan alasan untuk
justifikasikan moralޱ ia adalah sekadar asas untuk mengelakkan
masyarakat daripada kucar-kacir.
Saya teringat babak perbualan antara Mikoto Suoh dengan Munakata
Reisi dalam anime ∠K-Project : Seven Stories﹇episod 1⦣ yang serupa dengan ini. Reisi menegur Suoh yang merokok di
taman permainan kanak-kanak kerana ia melanggar undang-undang. Suoh mengatakan
bahawa tidak ada sesiapa pun di situ untuk menyatakan bahawa tidak ada masalah
merokok jika tidak ada orang di sekeliling. Reisi kemudiannya menyatakan bahawa
itu tidak diambil kira kerana itu adalah peraturan. Suoh berkata kepadanya:
"Peraturan untuk siapa?". Reisi terkelu sebentar.
Laluߨ Reisi menjawab: "Peraturan adalah
peraturan. Kita perlu tetap mematuhinya sekalipun tiada orang di
sekeliling". Suoh menjawab bahawa manusia tidak sempurna. Reisi tidak
memahaminya. Suoh pun menjawab bahawa peraturan yang digubal oleh manusia tidak
akan kebal dari salah guna. Reisi pun menjawab: "Ya༡ Manusia
tidak sempurna. Atas sebab itulah kita; manusia mencipta peraturan. Begitulah
masyarakat berperilaku".
Cuba renung sebentar mengapa Reisi terkelu apabila ditanyakan:
"Peraturan untuk siapa?". Inilah yang menjadi persoalan yang besar
untuk menentukan nilai bagi justifikasi moral. Sebagai manusia yang bebasܦ pasti tidak mahu tunduk atau berperangai sesuatu kerana ahli
falsafah yang berkata sedemikian, ahli politik yang menetapkannya, penguatkuasa
undang-undang menggubalnya dan lain-lain manusia yang memberi pandangan
terhadapnya.
Persoalannya adalah mengapa kita perlu tunduk dengan kata-kata
ahli falsafah, ahli politik, penguatkuasa atau mana-mana individu dan kelompok
yang memberikan pandangan untuk bertingkah laku atau bersikap itu ini? Moral
kita untuk siapa? Untuk seseorang yang lain? Siapakah dia? Adakah dia tuhan
untuk kita tunduk?
Kita ambil contoh yang mudah. Apa salahnya kita melanggar lampu
trafik yang merah di kawasan pekan yang sunyi dan tidak ada polis di situ? Kita
tidak akan melanggar orang pun dan tiada siapa pun akan tahu apa yang kita
buat. Apa jawapannya? Apakah kita tidak boleh melanggarnya hanya kerana
peraturan yang berkata sedemikian? Apakah kita tidak boleh melanggarnya hanya
kerana kita perlu tunduk dengan penguatkuasa?
Sebab itulah akhirnya Reisi mampu menjawab bahawa kita perlu
mengikut peraturan kerana peraturan yang mengatakan sedemikian. Itu tidak ubah
sepertimana seseorang berkata manusia perlu menjadi baik kerana dia adalah
manusia! Hujah bodoh sebegini samalah seperti seseorang itu berkata bahawa dia
itu berkata benar kerana dia berkata bahawa dia berkata benar!
Bagaimana jika seseorang dapat lepaskan diri daripada bahaya
yang mendatang dengan perbuatan kita? Apa yang akan menentukan ia adalah
berdosa dan tidak bermoral secara intrinsik? Tidak lain tidak bukanܦ ia adalah apa yang manusia mengimposingkan kepada kita semua.
Jika anda tanya kepada mana-mana ilmuwan muslimޱ adakah di sana ada
jawapan untuk selain Islam dalam menentukan maksud hidup? Pasti mereka semua
sepakat berkata tidak ada. Pasti mereka setuju bahawa tanpa Islamܦ semuanya kehampaan, kucar-kacir dan serabut yang penuh dengan
karut marut.
Laluߨ mengapa pula nihilisme bukan jawapan
kepada semua ini? Tidak kiralah apa pun aliran yang anda ikuti dan berpegang
teguh kepadanya dalam menafsirkan makna hidup dan pengikat moralܦ walaupun ia kelihatan logik dan faktaޱ tetapi akhirnya ia
umpama layang-layang tidak bertali.
Mati atau hidupܦ kedua-duanya sama.
Kita ada derita dan bahagiaߨ tetapi mati ke tanah
jua. Menjadi bangkai yang reput dimakan ulat. Bagi yang kaya❟ akan
diawet menjadi tugu yang diingati. Apapunߨ kita tetap mati.
Orang menjarah organ dalaman kita atau meliwat badan kita pun tetap sahaja kita
adalah bangkai.
Mengapa perlu kita menangisi yang mati? Akhirnya tetap menjadi
tanah yang kita pijak. Atau kalau paling mulia punޱ jasad kita yang telah
terurai menjadi tanah dibuat sebagai bahan konkrit untuk projek perumahan.
Ya༡ Ia
adalah nihilisߨ tetapi dalam masa yang sama jua❟ saya
ini entah manusia atau makhluk yang lain. Saya mungkin sahaja ghul yang
sentiasa kelaparan dan hanya memakan daging manusia serta memberontak melawan
manusia. Atau mungkin sekali saya adalah puntianak yang menghisap darah dan
mengancam ketamadunan manusia.
Entah siapa saya. Apa pun saya boleh jadi. Sebab saya sudah
kekosongan. Saya dibentuk dan digerakkan untuk menjadi beraneka apa yang saya
mahu atau apa yang saya terkesan dengannya.
Saya akan berkata seperti Nagare Hisui dalam ∠K-Project
: Return Of Kings﹇episod
7⦣: "Apapunߨ manusia semuanya adalah haiwan. Kita cuma
makhluk hidup berindividu yang kebetulan berlainan dari satu yang lain".
Maksudnya adalah manusia dengan kucing, harimau dan semua binatang buas yang
lain adalah sama sahaja. Cumaߨ kita berbeza dari sudut jenis yang
dilahirkan dan dibesarkan secara semula jadi untuk kita.
Apabila Munakata Reisi mempersoalkan mengapa membandingkan
seekor kucing dengan manusia biasa dalam hal iniޱ Hisui berkata:
"Engkau percaya sedemikian kerana engkau bodoh! Dia dan aku adalah sama.
Kita mendefinisikan diri kita tanpa terikat kualiti manusia yang dipaksakan ke
atas kita. Keadaan semangat kebebasan mengelola kemungkinan yang manusia
miliki".
Maksudnya adalah kita semua sama seperti haiwan lain yang ada
kebebasan tanpa terikat dengan apa-apa yang ditanggapi manusia untuk seseorang
itu bertindak atau berperilaku. Makaߨ moral yang ada
dipupuk dan dipaksa kepada kita bukanlah ciri yang asli bagi manusiaߨ bahkan seluruh hidupan yang lain. Hanya orang yang bodoh sahaja
seperti Reisi membezakan antara kita dengan haiwan.
Makaߨ hidup seorang manusia ini tidak ubah
seperti menjadi binatang ataupun drakula ataupun ghul. Walau apapun identiti
yang dipegang oleh seseorang ituޱ ia tetap sama؛ iaitu tidak ada dogma dari bentuk moral atau peraturan yang
kononnya berharga untuk mentaatinya.
Kita semua adalah sama dari sudut kebebasan dan tidak akan
tunduk atau menjadi hamba kepada individu yang lain hanya kerana dia
berpandangan sesuatu dalam isu moral tanpa mengira ahli falsafah, politikus
atau mana-mana pihak pun. Dia bukan tuhan. Dia adalah manusia yang sama seperti
kita. Bahkanߨ kita semua tidak ubah sepertimana makhluk
yang lain. Mengapa perlu kita taat dan mengalah dengan orang lain pula?
Apabila nilai-nilai moral dan kepercayaan telah runtuh dan lebur di hadapan
mata sayaޱ apa lagi yang tertinggal? Keinginan untuk capai apa yang saya
mahu sepertimana Nagare Hisui. Walaupun saya percaya semuanya adalah kekosongan
dan tidak ada makna apa-apaޱ namun entah mengapa saya akan pergi
perspektifalisme.
Mungkin disebabkan dalam hidup ini❟ saya
telah melalui beberapa kesenangan dan keseronokan. Segala puji bagi Allah. Saya
panjatkan kesyukuran kerana dikurniakan hidup seperti ini dan semoga ia
berkekalan sehingga akhir hayat. Kalau saya bukan Islamޱ entah bagaimana saya
ingin ekspresikan kesyukuran saya.
Apapunߨ mungkin dari sebab itu❟ dengan
melihat perspektif jika saya bukan Islam❟ saya
masih memiliki rasa dan harapan bahawa kemungkinan akan adanya kenikmatan yang
boleh saya cicipi dalam kehidupan ini. Jika dari awal lagi saya tidak merasa
kenikmatan iniޱ barangkali saya sendiri tidak akan meneruskan kehidupan ini
atau menjadi makhluk yang lain daripada manusia.
Biarpun ia menyalahi agama atau fahaman yang didakwa ia adalah kebenaran oleh
setiap golongan yang berbeza. Walaupun hidup saya kekosonganޱ tetapi masih ada
penggerak untuk kekalkan harapan dan keseronokan dalam hidup. Ia adalah
kenikmatan. Untuk menikmati apa yang terbumi di tanah yang saya berpijak❟ saya
akan cuba sehabis yang mungkin untuk genggam, kuasai dan eksploitasi.
Ya༡ Hidup
dan mati adalah sama. Namunߨ apa salahnya untuk merasai keenakan yang
terhampar di dunia ini? Nihilisme mungkin jadi teras kehidupanߨ tetapi perspektifalisme akan menjadi hala tuju hidup. Maksudnya
adalah hidup saya bukanlah kekosongan mutlakߨ tetapi kekosongan
dalam bekas yang saya bentuk mengikut acuan saya.
Saya akan jadi orang yang patuh dan baik perilaku hanya untuk menawan hati
orang yang lain. Ya༡ Saya memang sang serigala berbaju biri-biri. Bila-bila masa
sahaja saya akan khianat jika perlu dan memberikan faedah yang besar untuk
impian saya.
Saya juga menjadi berperwatakan lunak hanya kerana tidak mahu
terkena tindakan undang-undang atau berlakunya kesukaran yang bakal menimpa
kelak. Itu sahaja. Kalau ada cara untuk saya bebaskan diri atau loloskan diri
atau lepaskan diri daripada cengkaman undang-undangߨ tentu saya akan lakukannya.
Apa salahnya menjadi hipokrit? Mengapa saya perlu tunduk dengan
akal dan pandangan orang lain? Jika saya dapat capai apa yang saya mahuޱ mengapa saya perlu
mempedulikan kata-kata orang lain?
Kalau ada cara membebaskan saya daripada dakwaan rompakanޱ saya akan merompak.
Kalau ada cara memberikan kekebalan daripada tindak balas undang-undangޱ saya akan membunuh.
Kalau ada cara untuk saya terselamat daripada bahayaޱ saya akan merogol.
Kalau ada cara untuk berselindung daripada pensabitan undang-undangޱ saya akan rasuah jika
itu mampu mencapaikan saya ke matlamat itu.
Undang-undang cumalah untuk menghambat komuniti manusia untuk memelihara
keharmonian masyarakat. Ya༡ Tanpa undang-undangܦ negara boleh huru-hara. Namunߨ apa yang saya peduli lagi jika adanya kesempatan untuk lepas
daripada kesemua belenggu itu?
Sentimen moral ingin menghukum tindakan saya? Maafkan saya. Itu
tidak ada apa-apa makna bagi saya lagi. Jiwa saya sudah kekosongan dengan nilai
itu. Yang menjadi penggerak untuk jasad ini adalah gereget dan kebebasan yang
tidak ingin tunduk kepada sesiapa walaupun ahli falsafah yang paling cerdik
dalam sejarah.
Apabila saya ingin berlepas diri daripada undang-undangޱ saya juga akan
jadikan undang-undang untuk kawal dan pertahan legasi saya. Jika adanya rasuah
untuk menjatuhkan sayaޱ maka saya akan gunakan undang-undang itu.
Jika adanya rompakan yang merampas apa yang saya milikiޱ maka undang-undang
akan saya jadikan senjata.
Ya༡ Saya
memang tidak ada masalah untuk menyakiti dan menzalimi orang lainߨ tetapi saya tidak teragak-agak untuk melakukannya terhadap
orang lain. Keadilan? Apakah semua itu? Tinggal nama sahaja. Untuk yang
berpihak pada saya sahaja yang dianggap keadilanߨ manakala untuk orang lain adalah bergantung apa yang saya mahu
terhadapnya.
Demikianlah yang terjadi pada diri saya atau mungkin para pembaca yang lain
apabila Islam itu tidak ada lagi di dunia ini. Sekarang❟
apabila kita tahu sifat yang bertentangan dengan agama Islam sendiriޱ maka kita tahu apa yang
perlu kita bentuk dalam diri kita.
Kalau kita rasa tanpa agama menyebabkan hidup kita hanya
didorong untuk kepentingan diri yang tamakޱ maka kita ubah diri
kita untuk menjadi seorang insan yang berbelas kasihan, simpati dan
mengharapkan kebaikan bersama daripada masyarakat sekeliling. Inilah sebabnya
kita perlu tahu pertentangan yang ada. Dengan keburukan❟ kita
kenal wajah kebaikan. Kita kenal erti pendengaran setelah kita menjadi tuli.
Demikianlah halnya.
Bagaimana saya menemukan agama Islam sebagai agama kebenaran? Saya telah pun
membentangkannya dalam penulisan saya yang berjudul «Kebenaran Kerasulan
Muḥammad Bin ᓫAbdullah Dan Keagungan Mukjizatnya».
Di sinilah tempat yang saya cari kebenaran Islam dan di situ
jualah yang menyemai, menumbuhkan dan meneguhkan keyakinan saya kepada Islam.
Benar-benar telah datang seorang utusan dari entiti yang dinamakan tuhan yang
membawa kebenaran yang tidak ternafi lagi serta mukjizat yang melemahkan segala
keraguan dan syubhat terhadapnya.
Segala puji bagi Allah yang menzahirkan kebenaran agama-Nya yang Dia redhai
melalui rasul-Nya; Muḥammad bin ᓫAbdullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ kepada
saya dan seluruh umat yang mengharapkan kebahagiaan di dunia dan di akhirat.
Segala puji bagi Allah atas nikmat yang paling besar dan yang paling mulia.
Segala puji bagi Allah. Kemudianߨ segala puji bagi
Allah dengan setinggi-tinggi pujian.
Daripada sini❟ saya
mendapati kepentingan dakwah kepada tauhid walaupun para rasul berhadapan
dengan masalah moral yang ada pada kaumnya. Ini kerana moral tidak akan dapat
berdiri dan tidak bernilai tanpa agama.
Pengutusan rasul tidak akan bermakna kalau sekadar
memperjuangkan moral yang kosong. Kalaulah bukan kerana tauhidޱ pasti kaumnya akan
berkata: "Apa masalahnya kalau kami mengurangi takaran dalam perniagaan?
Orang lain rugi? Apa masalahnya? Kalau kami memiliki kekebalan dalam
undang-undangޱ apa masalahnya?".
Tanpa agamaܦ moral hanyalah nama
dan bekas kosong sahaja. Peranan tauhid adalah supaya membina kemasyarakatan
berasaskan moral yang memiliki nilai dan menjernihkan akal dari sebab
penyembahan berhala yang membibitkan kebodohan serta jusitikasi yang ngawur
kerana kepercayaan yang kolot dan penuh dengan dakwaan yang kosong.
Bagi orang yang meras geli dengan perjuangan tauhid seakan-akan
itu hanyalah kepercayaan individu semata-mata dan beranggapan bahawa patut kita
fokus kepada isu-isu moral yang konon lebih besar daripada semata-mata
kepercayaan seperti rasuah, pembalakan dan lain-lain❟ maka
dia adalah orang yang buta terhadap hakikat ini.
Sememangnya benar rasuah, pembalakan dan lain-lain jenayah
adalah masalah yang besar dan patut diberikan perhatian yang besar. Akan tetapiߨ kalaulah tiada agama yang benarޱ maka perjuangan kita
hanya berasaskan matlamat yang hampa sahaja.
Bagi mereka yang masih meraba-raba dalam kegelapan keraguan❟ saya
nasihatkan janganlah khuatir dan teruskan tulus dalam kesungguhan mencari
kebenaran. Sesungguhnya Abū Ḥāmid al-Ġozzāliyy
dalam «al-Munqiḏ Min aḍ-Ḍolāl» pernah menyatakan bahawa dia pernah berhadapan dengan keraguan
terhadap perkara aksiom selama dua bulan yang mana keraguan ini membawa impak
kepada kepercayaan kepada tuhan sehingga menyebabkan dia ditimpa sakit.
Dia tidak menceritakan bagaimana dia bergelut dan terbebas
daripada kancah tersebut. Akan tetapiߨ dia menyatakan
tentang kepentingan untuk berpegang teguh kepada aksiom dan memahami nilainya.
Barangkali kitabnya itu sebenarnya menjawab bagaimana dia boleh selamat
daripada kemelut yang melanda dirinya.
Muḥammad al-Ġozzāliyy juga dalam «Kayfa Nafhamu al-Islām»
menceritakan perjalanannya dalam mencari kebenaran yang bermula dari mendepani
keraguan tentang kewujudan tuhan sehinggalah cabaran evanglis Kristian tentang ᓫĪsā.
Oleh ituߨ keraguan ini bukan masalah yang dihadapi
oleh orang awam sahaja. Ia juga dihadapi oleh tokoh besar. Anggaplah ia sebagai
seumpama demam yang menimpa setiap orang tanpa mengira status kedudukan
seseorang. Tidak ada aib pun jika diketahui tentang ini. Yang penting adalah
bagaimana cara kita merawatnya dan cara kita berinteraksi dengannya.
Keraguan ini boleh jadi sebenarnya jalan pembuka kepada nikmat Allah yang lebih
besar؛ iaitu keyakinan yang lebih utuh. Adakalanya kita tidak
mengambil endah tentang perkara teras dalam agama kerana kita merasa cukup
dengan dilahirkan dari ibu bapa muslim dan sekadar apa yang belajar di sekolah.
Dengan keraguanlah kita menelaah kembali apa yang mendasar dalam
perkara agama serta kita mulai mencari dengan lebih tajam, teliti dan mendalam
dalam mencari jawapan. Apabila kita menemukan dapatannyaޱ maka apa yang kita
peroleh adalah sesuatu yang didasari penghujahan yang bernas dan kajian yang
kritisߨ bukan sekadar
ikut-ikutan.
Mungkin benar apa yang disebutkan dalam nyanyian kumpulan muzik Amuk dalam
lagunya ∠Aku Mahu Pulang⦣: "Gelap malam pasti
terang. Sang mentari pasti datang. Kesesatan perjalananܦ rahmat tuhan menentukan". Selagimana kita percaya matahari
akan terbit setelah lama kita dilitupi malam yang gelapޱ selagi itulah kita
sabar menanti dan berjuang sehingga ketibaan cahaya.
Jika kita percaya rahmat Allah masih mencurah pada kitaޱ maka manfaatkanlah ia dengan sebaik-baiknya. Bangunkanlah tanaman apabila air telah dialirkan ke ladang kita dan usahakan dengan sedaya yang mungkin. Pasti kita akan menuai hasil yang kita nantikan.
No comments:
Post a Comment