Dalam mana-mana penulisan❟ saya sentiasa akan menekankan bahawa setiap orang perlu mengerahkan segala kemampuan untuk analisis dalil supaya ikutannya di atas pegangan yang jitu dan komprehensif. Sekalipun dia tidak menamakan dirinya sebagai mujtahidޱ tetapi nama tidaklah penting. Yang penting adalah usaha yang cekal dan dedikasi yang ikhlas semata-mata untuk Allah Taᓫālā dan agama ini untuk sentiasa mendahulukan argumentasi yang kukuh dan kehujahan yang konkrit. Ini menepati apa yang disebutkan Maḥmūd Saᓫīd Mamdūḥ tentang mujtahid :
هناك نوع فريد من العلماء
لاينبغي أن تخلو الأمة من أمثاله. هم المجتهدون أو قل المتبعون الذين يدورون مع
الدليل وهم من استكملوا الآلات المؤهلة للفهم الصحيح للنصوص ومشوا مع النص وداروا
معه.
"Di sana❟ ada
jenis tersendiri daripada ulama yang tidak patut ia sepi daripada umat dari
golongan terhormat. Mereka adalah mujtahid atau katakanlah bahawa mereka adalah
pengikut orang yang mengelilingi bersama dalil. Mereka adalah orang yang telah
sempurna ilmu alat yang membawa kepakaran untuk kefahaman yang tepat pada
skriptur, berjalan di atas skriptur dan mengelilingi
bersamanya". [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=242554779492136&id=100012128473491].
Makaߨ mujtahid di sini adalah orang yang
mempunyai kemampuan ilmu yang mencukupi dan berkemampuan untuk menghadam,
menganalisis dan mengikuti perbahasan dalam aspek yang ingin dia berijtihad
padanya serta mampu menetapkan keputusan sendiri bersama pembinaan hujah ilmiah
yang matang lagi rasional atas dasar dedikasi untuk mengikuti dalil tanpa
terikat dengan mana-mana seseorang imam atau kelompok tertentu atau mazhab
tertentu.
Selalu sahaja gambaran tentang mujtahid ini terlalu berlebihan
sehingga di luar layar realistikߨ bahkan seakan-akan
dewa yang martabatnya hampir mustahil untuk dicapai untuk orang zaman sekarang.
Aḥmad bin Muḥammad ibn aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy; tokoh ahli hadis sufi
berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ telah
pun membahaskan secara tuntas tentang hal ini dan memurnikan salah faham
sebahagian orang tentang mujtahid dengan menjawab beberapa syubhat dan kemusykilan
yang ditimbulkan dari orang yang salah faham ini.
Perbahasannya tentang ini telah dikumpulkan ᓫAbdullah
bin ᓫAbdul Qōdir at-Talīdiyy dalam «Darr
al-Ġomām ar-Roqīq Bi Rosā^il aš-Šayẖ as-Sayyid Aḥmad Ibn
aṣ-Ṣiddīq». Kalaulah bukan kerana ketokohan Aḥmad al-Ġumāriyy
dalam kewibawaan ilmunya sehingga digelar al-Ḥāfiẓ dan diperakui dengan
kedudukan mujtahidޱ pasti pandangannya tentang mujtahid tidak
ada merit pada sebahagian orang. Oleh ituߨ sewajarnya kita menimba pandangan dari mujtahid sendiri supaya
kita mengambil berat apa yang diutarakan tentang mujtahid.
Ini juga diikuti oleh adiknya; ᓫAbdul Ḥayy al-Ġumāriyy
dalam «Iqōmah al-Ḥujjaẗ ᓫAlā ᓫAdam Iḥāṭoẗ Aḥad Min al-A^immaẗ
al-Arbaᓫaẗ Bi as-Sunnaẗ». Judul
penulisan ini sahaja seolah-olah menampakkan bahawa penulis ingin merendahkan
kedudukan para imam yang memiliki kekurangan pengetahuan dalam hadis dan
sunnah.
Padahalߨ tujuan besar penulisan ini adalah untuk
menjernihkan salah faham orang tentang martabat mujtahid dan meletakkan mereka
dalam kedudukan yang sebenarnya serta menyninggung pentaklid yang berlebihan
dalam pengimejan kedudukan mujtahid demi menjustifikasikan taklid mereka.
Adiknya; ᓫAbdul ᓫAzīz al-Ġumāriyy juga merespons sebahagian sangkaan orang bahawa capaian
kepada independen untuk menganalisis dalil di luar keterikatan dengan mazhab
tertentu. Dia berkata :
وأما الفروع، فلست بحمد
الله مقيدا فيها بمذهب من المذاهب، بل مذهبي في ذلك ما صح عن رسول الله صلى الله
عليه وآله وسلم من غر نظر إلى موافق أو مخالف. ولعلك تستغرب هذا وتستبعده لقصورك
وقصور من حولك عن إدراكه ولكن فضل الله يؤتيه من يشاء ولا ينكر فضله إله القوم
الخاسرون. وقبل أن تنكر وتعرض علي وعل من يقول مثل قولي، جرِّبْ نفسك في الدخول في
مثل ما دخلنا فيه وروِّضْها على العمل بمقتضاه واعمل على الحصول على الأسباب
الموصلة إليه فإنك إن شاء الله سندرك ما أدركناه وتبلغ إلى المقام الذي بلغناه. ثم
تصير تعجب ممن يزعم بعد حصول مثل هذا كما تحتقر من يرضى في دينه بالدنية فيقلد فيه
كل ناعق ويتبع كل داع كاذب أو صادق. والوصول إلي هذا المقام سهل لمن وفقه الله
وهداه إلى العمل على الحصول عليه. فبشيء من الاجتهاد والمباثرة على مطالعة كتب
الخلاف العالي مع دوام النظر والمراجعة في كتب الأحكم من الحديث والوقوف على
شروحها المبينة لنساخها من منسوخها ومجملها من مُفَصَّلها وخاصها من عامتها،
تستطيع أن تصل إلى المرتبة تختار فيها القول الذي تراه موافقا للدليل الصحيح من
غير أن ترجع إلى قول إمام من أئمة المذهب مطلقا. والله أعلم.
Adapun bahagian furukޱ bukanlah aku ⁃dengan segala puji bagi
Allah⁃
terikat dengan suatu mazhab dari mana-mana mazhab. Bahkanߨ mazhabku pada hal itu adalah apa yang sahih daripada Rasulullah
⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ tanpa
perlu melihat orang yang menyetujui atau menyalahinya.
Mungkin sahaja engkau merasa hairan terhadap ini dan merasa
asing terhadapnya kerana keterhadanmu dan keterhadan upayamu dari mencapainya.
Akan tetapiߨ kurniaan Allah adalah pemberian-Nya kepada
sesiapa yang Dia kehendaki. Tidak mengingkari kurniaan ini melainkan kaum yang
rugi. Sebelum engkau mengingkari dan merintangiku serta orang yang berkata
sepertimana kata-katakuܦ uji kajilah dirimu
dalam memasuki semisal apa yang kami masuk ke dalamnya dan latihlah untuk
pengamalan yang bersesuaian dengannya serta lakukanlah sampai ke perolehan
sebab-sebab yang menyampaikan kepadanya. Ini kerana sesungguhnya dengan izin
Allah❟ engkau akan mencapai apa yang kami telah mencapainya dan engkau
sampai kepada kedudukan yang kami telah sampai kepadanya. Kemudianߨ engkau akan hairan terhadap orang yang mendakwa jauhnya
perolehan seperti ini sepertimana engkau memperlekeh terhadap orang yang puas
beragama dengan kenistaanߨ lalu dia bertaklid
pada setiap yang mengoceh serta mengikut penyeru yang berdusta atau benar.
Penyampaian kepada kedudukan ini adalah mudah bagi orang yang
dituntun oleh Allah dan orang yang Dia beri hidayah kepadanya kepada
perlaksanaan untuk memperolehnya. Dengan sesuatu daripada ijtihad, ketekunan
dalam menelaah kitab-kitab khilaf yang tinggi bersama kesentiasaan pemerhatian
dan ulangkaji dalam kitab hukum-hakam hadis serta mengetahui
syarahan-syarahannya yang menjelaskan nasikh pada mansukhnya, mujmal pada
mufassolnya dan kekhasannya pada keumumannya❟ engkau
mampu mencapai martabat yang engkau memilih pendapat yang engkau lihat
bertepatan dengan dalil yang sahih padanya tanpa merujuk kepada pendapat salah
seorang imam daripada para imam mazhab secara mutlak. Allah lebih mengetahui.
[Taᓫrīf al-Mu^tasī Bi Aḥwāl Nafsī﹇m/s 34⇀35﹇keluaran Dār ar-Rowḍoẗ
al-Islāmiyyah].
Kata-kata ini sememangnya sukar untuk dihadam melainkan
seseorang itu sendiri menempuh ke jalannya dan saksikan sendiri capaian
hasilnya. Kata ini juga mungkin akan dipandang sinis terhadap seseorang yang
tidak menghargai kemampuan dirinya dan sengaja untuk bertakuk di genang yang
sama atau orang yang menganggap bahawa martabat ini adalah untuk orang yang
ingin membongkakkan diri.
Walaupun demikianޱ sekalipun ada
kemudahan jalannyaܦ bukanlah bermakna
kita boleh mengambil mudah kerana perkataan ijtihad pada sudut bahasa adalah
kerahan kemampuan. Tidak mungkin ia adalah untuk orang yang mengambil sambil
lewa, culas dan seakan-akan bersikap menanti tuah di pintu langit.
Jika kita membaca bagaimana perjalanan ᓫAbdul ᓫAzīz al-Ġumāriyy
dalam menuntut ilmu dan belajar sehingga ke tahap yang dia sendiri bersyukur
terhadapnya sepertimana yang dia menceritakannya dalam kitabnya «Taᓫrīf
al-Mu^tasī Bi Aḥwāl Nafsī»ޱ tidak akan ada siapa yang tidak malu untuk
berkata ia adalah perjalanan yang mudah dan sekejap. Oleh ituߨ mujtahid dan kesungguhan adalah sesuatu yang tidak dipisahkan.
Akan tetapiߨ bukan bermakna kita tidak boleh bersikap
realistik dan membiarkan habuk-habuk gambaran yang berlebihan terhadap martabat
ini mengotori minda. Walaupun ada kesukarannyaޱ jangan sampai
menyatakan bahawa hanya dewa sahaja yang boleh merangkul kedudukan itu atau ia
hanyalah relik yang lepas yang tidak akan dikecapi untuk generasi hari ini.
Saya telah membahaskan dalam «「Tafsir
Surah Az-Zumar Ayat 17⇀18」 Dan Perkara Yang
Berkaitan Dengan Ijtihad». Penulisan ini untuk memberikan set kefahaman yang
realistik tentang ijtihad dan mujtahid sepertimana yang menjadi ketetapan bagi
ulama uṣūl dan berasaskan rasionalistik. Saya menegaskan bahawa sesiapa sahaja
yang ingin mendapatkan pendapat yang terbaik, maka dia telah melakukan ijtihad
dan dia seorang mujtahid meskipun tidak menamakan dirinya sebagai mujtahid.
Sesungguhnya saya menyeru sebegini bukanlah untuk jadi pelagak
pandai seakan-akan ia mengajak untuk duduk bersama di barisan yang sama dengan
para ulama yang terbilang dari kalangan mujtahid atau jadi pengacau dalam
mana-mana komuniti masyarakat seakan-akan seruan ini menegah seseorang daripada
mengamalkan apa yang menjadi pegangan masyarakat dalam bermazhab dan
meninggalkan apa yang menjadi ketetapan dalam mazhab. Namunߨ seruan untuk ini disebabkan beberapa perkara yang saya kira
agak penting untuk dinyatakan.
Kita perlu tahu terlebih dahulu bahawa seruan kepada ijtihad ini
bukan pada zaman Jamāluddīn al-Afġōniyy atau Muḥammad ᓫAbduh
atau Rašīd Riḍō atau mereka yang kononnya memperjuangkan gerakan pembaharuan
dan progresifߨ tetapi ia telah pun dinyatakan oleh
Jalāluddīn as-Suyūṭiyy dalam «ar-Rodd ᓫAlā Man Aẖlada Fī al-Arḍ Wa
Jahila Anna al-Ijtihād Fī Kull ᓫAṣr Wa Farḍ» yang dalam bab ketiganya bertajuk gesaan kepada
ijtihad dan menjauhi taklid.
Dalam bab ini❟ dia
mengumpulkan pelbagai nukilan daripada para ulama zaman berzaman yang
menegaskan seruan kepada ini. Malahߨ ini juga menjadi
bahagian perjuangan kepada tokoh ulama berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ dari
keluarga al-Ġumāriyy yang begitu menekankan penentangan terhadap ketaksuban
kepada mazhab dan taklid yang tercela.
Malahߨ kebanggaan zaydian yang tokohnya adalah
ramai dari kalangan ahli bait adalah kenyataan bahawa nisbah zaydian dalah
nisbah pemuliaanߨ bukan taklid sepertimana mazhab yang
empat. Bayangkan kalau seseorang berkata nisbah azharian adalah sama seperti
yang disebutkan ini. Pasti golongan dari azharian akan merasa getik dan
kehairanan melihat penuturnya sebegini. Padahalߨ jika kata-kata ini
disebutkan oleh seorang beraliran zaydian kepada seluruh tokohnya sebeginiޱ mereka akan
mengiyakannya dan berbangga dengannya.
Mengapa aliran yang kononnya lebih benar dan lebih tulen
manhajnya sangat maluߨ bahkan getik untuk mengucapkan sebeginiߨ apatah lagi berbangga dengannya? Adakah kerana kita bangga
dengan bertaklid dan ijtihad yang kalau ada pun sekadar biasa-biasa sahaja?
Adakah mengikut buta para imam atau mazhab tertentu atau tersepit dengan yang
tertentu sahaja adalah manhaj yang mulia lagi terpuji?
Oleh ituߨ menyahut seruan kepada ijtihad adalah
menyahut seruan para ulama yang muktabar dan ahli ilmu yang berwibawa sepanjang
zaman. Sepatutnya kita perlu ambil berat terhadap perkara iniߨ lebih-lebih lagi yang apabila para ulama memberi penekanan
tegas terhadapnya. Apabila para ulama mencela taklid dan mengingatkannya secara
lantangޱ mereka mungkin sahaja nampak kepentingannya lebih besar
daripada orang yang tidak menceburkan diri dalam medan ijtihad.
Untuk hal ini❟ saya
telah menerangkannya dalam penulisan saya yang berjudul «Risalah
Kesedaran Bahaya Taklid». Bagi mereka yang tidak nampak tentang parahnya taklid dan
realiti tentang bahayanya❟ maka dipersilakan membaca judul tersebut. Saya juga telah
menghasilkan beberapa penulisan yang berkaitan dengan ini dalam memaparkan
realiti ijtihad yang mungkin terlindung, samar dan salah difahami.
Untuk kesempatan ini❟ saya
akan berkongsi mengapa begitu disarankan untuk menjadi mujtahid. Pertamaߨ menjadi mujtahid adalah langkah kepada seseorang untuk
mengenali potensi diri masing-masing setahap mana pencapaian yang boleh
dijangkau. Ini sebagai respons untuk sebahagian orang membawa ura-ura kepada
masyarakat bahawa ilmu agama ini terlalu susah sehingga hanya beberapa orang
sahaja yang boleh menyelami samudera itu.
Apabila kamu mengerahkan tenaga kamu untuk cuba membuka kajian
dan memulakan analisis, kamu akan tahu bahagian yang boleh dicapai dan bahagian
yang sukar untuk digapai. Susah senang ini masih dalam sesuatu yang relatif
sehingga ia berbeza-beza mengikut kadar setiap orang.
Bahkanߨ pada hakikatnya bukan semua terlalu sukar
untuk dihadam sehingga orang awam merasa jauh ketinggalan untuk memahami
penganlisisan dalil itu. Malahߨ mungkin sahaja akan mengerti kata-kata ᓫAbdul ᓫAzīz al-Ġumāriyy
dalam meluahkan rasa kehairanan terhadap orang yang hairan bahawa jalan ini
boleh dicapai.
Saya tidaklah kata menjadi mujtahid semestinya mahir semua
perkara dalam pengalisisan agama. Akan tetapiߨ apabila kita
mengerahkan kudrat sedaya yang mungkinޱ maka ini sekaligus
menafikan bahawa setiap arah penyelidikan itu terlalu sukar untuk dicakna.
Pegangan itu hanyalah daripada orang yang membenci sahaja dan hanya selesa
menjadi katak di bawah tempurung. Mungkin kita dapat katakan bahawa tempurung
itu adalah rahmat yang menyelamatkan katak dari segala marabahaya luar. Namunߨ adakah itu yang semestinya?
Realiti kehidupan ini sememangnya penuh dengan keganasan dan
kacau bilau kepayahan yang pelbagai rupa. Kita semua sentiasa mahukan yang
selamat dan selesa berbanding mengambil risiko dan cabaran yang menyulitkan
jiwa kita. Akan tetapiߨ apakah orang yang rela berjuang itu
sengaja mencari susah bagi diri mereka sendiri?
Perniagaan sememangnya ada risiko dan krisis yang ditanggung
bagi melebarkan sayapnya. Kejayaan yang besar tidak akan diperoleh melainkan
menyahut ancaman besar yang menggertak. Sememangnya mereka akan menghadapi
kerugian, liabiliti yang banyak, tekanan masa dan lain-lainߨ tetapi adakah itu yang mereka cari?
Tidak! Yang mereka cari ialah makna pada kesungguhan mereka dan
yang di sebalik susah payah itu. Mereka lebih sanggup berusaha menempuh
keperitan atau menempuh kegagalan atau mati dalam keadaan tidak tercapai
impiannya berbanding hanya menikmati keselesaan keadaannya sekarang. Mereka
mempunyai jawapan yang sangat besar dalam persoalan ❛kenapa❜.
Namunߨ pada lumrah kehidupan❟ kita
mendambakan keselamatan dan keselesaan sepanjang perjalanan kehidupan kita. Pun
begituߨ kita tidak mampu mengelak dari segala
rintangan dan tentangan yang menyapa dalam mencapai cita-cita kita. Mahu atau
tidak mahuܦ kita perlu
menghadapinya. Namunߨ bukan kepayahan
itulah yang kita cariߨ tetapi di sebalik
kepayahan itulah yang kita kejarkan. Setiap orang berhak untuk mencapai
cita-cita masing-masing.
Jika tidak semua orang berjayaߨ maka bukan bermakna
semua orang tidak ada hak baginya. Tidak mampu mencapai semua bukan bermakna
perlu meninggalkan semua. Kadangkala kegagalan bukan lawan bagi kejayaanߨ tetapi sebahagian daripada kejayaan. Oleh ituߨ menjadi mujtahid adalah supaya kita menjadi orang yang faqih di
dalam agama kerana puncak tujuan kita adalah kebaikan, seterusnya pemantapan
diri dalam keilmuan dan penghambaan kepada Allah.
Semestinya menjadi mujtahid bukan orang yang lengah untuk
meluaskan kajian, rajin menelaah, kerahkan kognitif semampu yang mungkin dan
lain-lain kesusahanߨ namun bukan kepayahan itu yang seorang
mujtahid cari, tetapi pemaknaan daripadanya.
Sebab itulah orang yang menganggap menjadi mujtahid adalah mustahil adalah
perkara yang sangat mengarut dan anggapan bahawa setiap sisi subjek, topik, isu
dan kupasan agama adalah sesuatu yang sukar dilakukan adalah anggapan
orang-orang yang dungu dan terus membelenggukan diri dalam kedunguan itu. Tahap
ilmu dan kefahaman masing-masing pasti akan berbeza-beza.
Menjadi mujtahid bukanlah perlu sehingga terlalu sempurna
sekalipun itu adalah impian yang dimahukan. Namunߨ tidak sempurna bukanlah bermaksud tidak hebat. Setiap orang
boleh menyerlah dengan cara, potensi, bakat dan kemampuan masing-masing. Yang
penting adalah mereka tidak berlebihan dalam urusan yang mereka tidak tahu dan
berdiri di atas kedudukan masing-masing.
Yang penting adalah setiap orang menyedari mujtahid bermakna
seseorang itu membina kualiti kefahaman dan pembinaan manhaj ilmu yang lebih
bermakna. Mereka tidak hanya kenyang dengan kata-kata orang: "Mengapa
bersusah payah untuk membaca kitab para ulama, meneliti dalil-dalil mereka dan
menghabiskan banyak masa dengan perkara kompleks ini? Bertaklid sudah cukup
untuk kita semua dan ia memudahkan kita banyak perkara!".
Ia seumpama kata-kata orang kepada mereka yang ingin mempunyai
tekad untuk masuk ke medan keusahawanan: "Kamu sudah memiliki pendapatan
yang stabil dan karier yang terjamin masa depanmu. Mengapa bersusah payah untuk
masuk ke lorong yang suram haluannya?".
Orang sanggup bersusah payah kerana mereka hargai nilai
perjuangan dan usaha yang kerasߨ bukan kerana mereka
ini sememangnya gila untuk menyusahkan diri. Inilah yang sebahagian orang tidak
mengerti apabila seseorang itu menjadi mujtahid.
Keduaߨ menjadi mujtahid adalah menjadi seseorang
yang hanya kagum terhadap kebenaran semata-mata. Menjadi mujtahid adalah
menjadi orang yang kritis terhadap sesuatu perkara dan sentiasa ligat mindanya
untuk mencerap pemahaman. Saya telah menegaskan bahawa menjadi kritis bukanlah
semestinya menyebabkan berbeza pendapat orang lain. Yang ingin ditekankan dalam
sikap kritis adalah sama ada seseorang itu faham dalam sesuatu perkara itu
secara komprehensif ataupun tidak.
Kita selalu dengar «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy » adalah kitab yang paling
sahih selepas Quran dan nilai kesahihannya paling tertinggi daripada mana-mana
kitab hadis yang lain. Tentu sahaja ini suatu kekaguman bagi umat dalam
pencapaian pengumpulan hadis. Namunߨ adakah kagum itu sekadar
menumpang kekaguman orang lain atau ia terbit dari diri sendiri setelah kita
lakukan penelitian sendiri terhadpanya?
Kita sendiri tidak mampu merasai kekaguman yang lahir dari jiwa
sendiri melainkan kita perlu melakukan kajian terhadap «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy»
untuk benar-benar memastikan sama ada kekaguman yang diekspresikan itu sekadar
ungkapan berlebih-lebihan atau kepalsuan. Setelah ituܦ barulah kita mengerti bahawa nilai kekaguman itu yang
sebenar-benarnya.
Kenapa kekaguman ini penting? Supaya seseorang itu tidak perlu lagi untuk
terliur dengan sesuatu yang selain daripada itu. Apabila kebenaran itu telah
nyata setelah usaha yang keras berpanjangan lagi melelahkanޱ maka tidak ada harga
yang lebih mahal dan tukar ganti baginya melainkan kesebatian kebenaran itu di
dalam dada. Sangat tidak sama orang yang kagum terhadap kebenaran dengan hasil
yang dia usahakan sendiri dengan sekadar menumpang kekaguman orang lain
semata-mata.
Mahukah apabila seseorang itu ditanya atas dasar apa
ketakjubannya terhadap sesuatu ituޱ jawapannya hanyalah
kerana ada orang lain memberikan ekspresi yang hebat padanya❟ lalu
dia pun cuba meniru ekspresi seperti itu? Adalah sangat bermakna kekaguman itu
lahir dari apa yang telah kita teliti sendiri dan perhatikan sendiri.
Dengan itu❟ kita akan lebih bertahan di atas kebenaran dan sama sekali
tidak goyah kerana kita sama sekali tidak mensia-siakan apa yang kita
sungguhkan terhadapnya selama ini. Ini kerana kebenaran itu telah jelas setelah
kita telah usaha lama untuk cuba ragukan, elakkan dan padamkan.
Orang yang menumpang tidak lebih daripada orang yang mengikut
apa yang dia tidak tahuߨ kemudian dia buat-buat merasa seolah-olah
dia mengetahui hakikat sebenarnya untuk mengaguminya. Ekspresi palsu ini tidak
lebih daripada penzahiran kebodohan.
Samalah sepertimana apabila kita ingin mengecapi kemanisan iman dan rahmat yang
diberikan dalam Islam. Adakah kita sekadar menjadi penumpang daripada tutur
kata yang hanya memberi pelbagai sanjungan dan ungkapan yang murniߨ lalu kita pun hanya menjadi burung kakak tua penyambung dan
peniru kata? Atau kita benar-benar menempuh jalannya dalam keilmuan dan
pengalamanߨ lalu kita peroleh apa yang kita begitu
idamkan sekali?
Jauh sekali perbezaan antara kedua-duanya. Ekspresi tentang
kemanisan imanߨ tetapi itu hanya sekadar meniru semestinya
itu adalah penzahiran kebodohan. Tidak salah pun untuk ambil inspirasi dan
mendapat cetusan daripada yang lainߨ tetapi janganlah
sampai hanya sekadar burung kakak tua yang meniru bunyi yang lain tanpa
memahami apa-apa.
Semua ini tidak akan dapat diperoleh melainkan seseorang itu akan kerahkan akal
dan dayanya untuk menjadi seorang yang kritis. Orang yang mempertahankannya
tanpa pengetahuan dan mencanang kekaguman seolah-olah seperti dia faham cumalah
omong kosong yang ditaburkan dengan kemanisan. Mereka ingin mempertahankan
khazanah ahli hadisߨ tetapi mereka tidak tahu apa yang dibawa
oleh ahli hadis, tidak mahu mempelajari apa yang dibawa oleh ahli hadis dan
tidak mahu berfikir seperti ahli hadis dan beramal sepertimana mereka amal.
Dalam masa yang sama❟ mereka
menggembar-gemburkan keagungan ahli hadis seolah-olah mereka kenal ahli hadis
itu dan manhaj mereka. Pejuang semangat berkobar-kobar dengan ilmu yang dangkal
hanya membawa kepada kebinasaan sekalipun tujuannya adalah mulia. Makaߨ menjadi mujtahid adalah orang yang berusaha membebaskan diri
daripada kebejatan ini.
Ketigaߨ menjadi mujtahid bermaksud menyedari diri
sendiri bahawa dia sedang menggalas suatu tugas yang memaksa untuk komitmen
yang cekal terhadap ilmu. Ini kerana menjadi mujtahid tidak sekadar mempunyai
idea yang geniusߨ tetapi ia memerlukan suatu kesungguhan
yang sangat keras untuk menilai, menganalisis, mengkaji, meneliti dan menyemak
segala pendapatan idea, pengetahuan dan kefahaman supaya kritis dan jitu yang
menghasilkan perolehan yang terbaik.
Apabila kita menyedari kita seorang mujtahidޱ maka kita tidak akan
membiarkan diri ini terleka dengan kemisterian, kebingungan dan kerapuhan dalam
kefahaman. Atas sebab itulah ia akan mengheret seseorang untuk terus setia dan
sentiasa entusiastik dengan segala macam penglibatan dalam kajian.
Menjadi mujtahid bermaksud seseorang akan sentiasa terheret untuk
bersungguh-sungguh dalam mengkaji dan meneliti. Rasa puas hati akan
terus-menerus dipersoalkan sehinggalah tidak ada jalan lain baginya selain
untuk menerima hal itu kebenaran yang telah tertegak hujah kukuhnya, kekuatan
argumentasinya dan teguhnya menyata.
Mereka akan sentiasa dalam keghairahan untuk belajar dan
meneroka banyak perkara demi memperoleh yang terbaik untuk mereka disebabkan
entusiastik mereka untuk menjadi orang yang kritis. Makaߨ setiap yang ada akan dimanfaatkan sebaik-baiknya demi
kecemerlangan yang didambakan.
Inilah sebab utama penekanan saya untuk setiap orang menjadi mujtahid. Menjadi
mujtahid mempunyai nilai yang besar dalam agama ini kerana kita mempamerkan
kesungguhan untuk kebenaran, kebaikan dan kefaqihan. Semoga Allah sentiasa
melimpahkan rahmat-Nya kepada mereka yang ikhlas jiwa berjuang di jalan-Nya.
Ada orang menganggap bahawa jika ingin menjadi mujtahidޱ maka dia tidak perlu
sibuk dan melihat pendapat ahli ilmu terdahulu dan menganalisis karya-karya
mereka. Tentu sahaja ini kebodohan yang nyata. Menjadi mujtahid bukanlah
dapatan yang ajaib yang datang secara tiba-tiba dan untuk berijtihad serta
bukanlah ia dari satu fikiran yang kosong. Ia adalah hasil daripada melalui
proses pembelajaran yang panjang yang terlebih dahulu.
Sepanjang pembelajaranܦ mestilah kita telah
melihat pelbagai pendapat dan hujah yang dikemukakan ahli ilmu sebelum kita
benar-benar pandai dan mampu independen. Semestinya tidak dapat tidakܦ dasar penggerak kita dan bahan rujukan untuk membina satu
pendapat adalah berdasarkan apa yang kita pelajari dahulu.
Kemudianߨ cukuplah melihat karya-karya Muḥammad bin
Idrīs aš-Šāfiᓫiyy; imam mujtahid. Adakah pendapat yang dia nyatakan ijtihadnya
sekadar daripada mindanya sendiri? Tidak. Ada sebahagiannya dipetik daripada
pendapat ahli ilmu sebelumnya dan ada yang dinyatakan sesuatu pendapat itu
terdapat perselisihan padanya. Kemudianߨ dia menyimpulkan atau
dia menjelaskan atau mencari sokongan atau melihat sudut kritikan untuk
menjustifikasikan pandangannya.
Inilah praktikal yang diamalkan mujtahid. Lantasߨ kenapa dengan orang lain perlunya bagi orang itu meninggalkan
«Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy », «Ṣoḥīḥ Muslim », kitab-kitab fiqh dan kitab-kitab yang
lain supaya baru boleh dikira seseorang itu berijtihad? Ini tidak lain dan
tidak bukan ejekan daripada orang yang dungu dan tolol. Mereka ingin
merendahkan orang yang berijtihadߨ tetapi dalam secara
tidak sedar,❟ mereka telah memperlekehkan tokoh mujtahidnya sendiri.
Kemudianߨ lihat firman Allah ᓫAzza
Wajalla ini :
فَبَشِّرْ عِبَادِ﴿١٧﴾
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ
الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿١٨
"Makaߨ sampaikanlah khabar gemibra kepada
hamba-Ku؛ iaitu orang yang mendengarkan hujahߨ lalu mereka mengikuti yang paling terbaik. Mereka itulah orang
yang telah diberi petunjuk oleh Allah dan mereka itulah ahli perseptif".
[Surah az-Zumar ayat 17⇀18].
Dalam ayat ini❟ secara tidak langsung Allah menyuruh untuk mendengarkan hujah
sebelum mengikuti yang terbaik. Boleh sahaja perkataan "mendengarkan
hujah" digugurkanߨ lalu cukup dengan mengatakan agar mengikuti
yang terbaik.
Walaupun itu objektif utamanya yang ingin ditekankanޱ tetapi ada sebab
Allah kekalkan mesej tentang mendengarkan hujah. Maksudnya ialah kita tetap
perlu membaca, menelaah, merujuk, mengkaji dan menganalisis setiap pandangan
tentang sesuatu perkara supaya kita dapat putuskan yang terbaik dalam
argumentasinya.
Ini membuktikan bahawa menjadi mujtahid bukan bermaksud perlu membakulsampahkan
karya-karya yang dikarang ahli ilmu atau langsung tidak meneliti apa yang
dibentangkan oleh golongan cedekiawan terlebih dahulu. Seorang mujtahid perlu
analisis dan memerhati kajian-kajian atau huraian yang dijelaskan oleh
mana-mana orang pun untuk memperoleh kejituan dalam justifikasi.
Lihat juga firman Allah Tabāroka Wa Taᓫālā ini :
فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا
أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ
ۚلَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿٩٤﴾
وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ فَتَكُونَ مِنَ
الْخَاسِرِينَ ﴿٩٥
"Makaߨ jika engkau berada dalam keraguan tentang
apa yang Kami turunkan kepadamuޱ maka tanyakanlah
kepada orang yang membaca kitab sebelummu. Benar-benar sungguh telah datang
kebenaran dari tuhanmu kepadamu. Makaߨ janganlah sekali-sekali engkau termasuk orang yang ragu. Dan
janganlah sekali-sekali engkau termasuk orang yang mendustakan ayat-ayat Allahޱ nanti engkau termasuk
orang yang rugi". [Surah Yūnus ayat 94⇀95].
Kalau Allah suruh bertanya ahli kitab untuk menguatkan keimanan terhadap Quranޱ tentu lagi
kepentingan kita untuk membaca karya ilmuwan muslim supaya kita semakin mantap
dan kukuh pegangan kita terhadap Quran dan sunnah di atas argumentasi yang
terbaik.
Sekalipun Quran dan sunnah sememangnya sumber yang terbaik dan
tiada keraguan terhadapnyaޱ tetapi Allah tetap menyuruh untuk
bertanya, melihat, memerhati, menelaah dan kaji karya lain supaya kita
memperoleh kekuatan iman terhadap Quran serta mengukuhkan argumentasi terhadap
penghujahan kita terhadap sesuatu. Demikian juga pengukuhan kefahaman terhadap
teks-teks yang suci.
Saya telah melanjutkan hal ini dalam penulisan saya yang
berjudul «Apa Erti Mazhab Firman Allah Dan Sabda Rasul?» untuk merungkaikan
permasalahan yang berkaitan dengan ini.
Jelaslah bahawa menjadi mujtahid bukanlah orang yang meminggirkan dan tidak menghargai apa yang telah diwarisi oleh sarjana-sarjana terdahulu. Seorang mujtahid akan memanfaatkan apa sahaja rujukan supaya boleh membina pendapatnya yang berkualiti dan kukuh. Oleh ituߨ celaan mereka yang menunjukkan remehnya seseorang yang ingin berijtihad dengan meneliti karya ahli ilmu terdahulu adalah orang yang sama ada orang yang benci kepada ilmu atau pengingkar kebenaran.
No comments:
Post a Comment