"Kebodohan dibalas dengan kepintaran. Jangan balas kebodohan dengan kebodohan. Emosi dijawab dengan kebijaksanaan. Keburukan akhlak dijawab dengan kedewasaan. Kalau dua orang saling memarahi dan saling bertengkarޱ apa bezanya? Sama jelek wajahnya, sama jelek kata-katanya dan sama jelek perilakunya. Kalau seorang yang marah dan seorang lagi diamޱ mampukah kalian membezakan?".
Demikianlah kata-kata
Khalid Basalamah ketika mengulas tentang dia dihalau dari meneruskan kuliah di
Banjarmasin. Kata-kata ini sungguh memberi bekas kepada saya yang menguatkan
lagi sebab untuk saya menghindari melibatkan diri daripada saling mencela.
Walaupun saya
tidaklah sepemikiran dengan Khalid Basalamahޱ tetapi dalam urusan dakwah dan berinteraksi dengan orang❟ dia lebih berpengalaman
dan lebih banyak jerih perit berbanding saya. Atas sebab itulah nasihat ini
wajar dimanfaatkan meskipun berbeza aliran atau fikrah kerana pengamalan ini
adalah yang kita lalui tanpa mengira apa-apa aliran seseorang.
Saya sebelum
mendengarkan kata-kata ini sememangnya tidak mahu melayani pencerca dan
pengutuk kerana saya sudah tidak memiliki masa yang banyak untuk disibukkan
dengan semua itu. Hanya sahaja kata-kata ini mengukuhkan lagi motivasi dalam
diri saya. Lebih baik saya fokus kepada yang memberi manfaat kepada saya.
Untuk apa lagi saya
khuatir dengan mereka? Saya sudah bentangkan hujah saya secara ilmiah yang
diperlukan. Jika akhirnya orang mencela merekaޱ saya tidak rugi apa-apa. Mereka sebenarnya telah pamerkan siapa
diri mereka sendiri. Mereka yang mengutuk sayaߨ tetapi langsung tidak mahu keluar dari
kepompong kejahilan mereka sendiriߨ tetapi bersemangat dan pantas untuk
mengherdik dan mengeji saya.
Misalnya adalah
apabila saya nyatakan kedhaifan hadis dengan membawa kalam tajrih dari beberapa
ahli hadis dan analisis ᓫilal al-Ḥadīṯޱ yang mereka tahu cumalah kutuk, cela, ejek
dan hina saya. Mereka bukannya mahu bahas dan bawakan kajian mereka dalam hadis
tersebut untuk membantah penilaian saya.
Mereka sendiri tidak
pernah buka kitab-kitab hadis untuk meneliti rangkaian sanad, mereka sendiri
tidak pernah membuka karya al-Jarḥ wa at-Taᓫdīl untuk semak nukilan saya, mereka
sendiri tidak menelaah kitab fiqh yang saya nyatakan rujukannya untuk meneliti
semula dan mereka sendiri tidak membawakan apa-apa hujah. Mereka sendiri
langsung tidak berusaha untuk keluar dari belenggu kejahilan. Yang mereka tahu
untuk bertubi-tubi mengutuk saya.
Apa yang boleh
dibanggakan dengan mereka? Sekurang-kurangnyaܦ bagi mereka yang memandang dengan adil❟ pasti mereka tidak
dapat mengingkari bahawa saya benar-benar membawakan rujukan dan hujah
saya.
Saya bentangkan
kajian saya dan saya persembahkan wacana ilmu kepada masyarakat. Saya bukanlah
ingin berbangga-banggaߨ tetapi saya ingin buktikan bahawa saya ada penglibatan dalam
penerokaan ilmu dan saya tidak bercakap kosong dalam hal ini.
Namunߨ apa yang ada pula pada mereka? Adakah
kebanggaan mereka cumalah tahu mengutuk dengan kata-kata yang pedas sehingga
rakan-rakannya gelak berdekah-dekah bersama dan seterunya pula merasa sakit dan
pedih dengannya? Adakah itu intelektual yang mereka julang dan sanjung? Wahai
pengikut mereka yang bodoh itu! Adakah itu yang engkau akan berbangga apabila
bersahabat dengannya? Telitilah dengan minda yang rasional.
Mengapa perlu saya
sibukkan diri dengan orang yang degil dan malasߨ namun ingin jadi jaguh kepada orang bodoh sesama mereka? Apa
beza mereka dengan sang bodoh yang lain melainkan mereka lebih hebat dalam
mencela dan mengeji orang?
Saya semestinya tidak
berbakat dan berkebolehan seperti mereka dalam mencarut, mengeluarkan kata-kata
kesat dan penistaanߨ lebih-lebih lagi secara spontan yang mampu membuatkan
rakan-rakannya ketawa berdekah-dekah dan menyebabkan lawannya disakiti yang
mana jika boleh dibunuh dengan kata-kata ituޱ dia akan melakukannya.
Tentu dalam
pertarungan seperti itu❟ saya akan berpihak
pada yang kalah. Namunߨ apabila saya terkenang dengan kata-kata Khalid Basalamah tadiޱ lebih baik saya menerima kekalahan.
Biarlah sang bodoh yang berotak binatang ini terus menerus dengan permainannya.
Mereka sendiri pun
kalau tiba-tiba mereka diterjah dengan maki hamun dan cemuhan apabila mereka
berhujahޱ
mereka akan mengamuk dan menganggap orang itu tidak menghormati majlis dan
kawasan merekaߨ tetapi kenapa mereka buat sebegitu pada orang lain? Mana satu
yang lebih mesra dengan perbincangan ilmiah? Apakah kata-kata: "Bodoh!
Orang penunggang agama yang mahu ikut sedap nafsu dia sahaja!" atau
"Ini tidak betul dan salah. Yang benar adalah seperti itu dan ini"?.
Mana-mana orang yang
waras akan pilih yang kedua. Yang menghairankannya adalah ada yang suka untuk
berpihak pada yang pertama sekalipun mereka mendakwa mereka menyukai kepada
pendekatan yang kedua! Walaupun mereka berhujahޱ tetapi cara mereka lebih kepada pertama berbanding yang kedua.
Kalau kedua-dua belah
pihak memilih yang pertamaޱ
sampai bila mereka akan temui kebenarannya? Sebab itu❟ agama tidak akan
berdiri dan kukuh hanya dengan sentimen yang pertama. Agama ini kekal
keagungannya kerana hujah dan kebenaranߨ bukan caci maki dan cemuhan daripada
individu atau pihak tertentu.
Jika sedar hal iniޱ mahukah para pencela akan terus
mengungkapkan kata-kata nista itu di hari akhirat kelak? Perlukah mereka
meneruskan sesuatu yang mereka sendiri benci dilayan sedemikian rupa? Mahukah
mereka berbalah dengan saya nanti di hadapan Allah di mahkamah yang paling adil
hanya dengan caci maki sepertimana mereka lakukan sekarang?
Yang mengikut para
pencela adalah lebih berganda-ganda kebodohan mereka. Tidakkah mereka sedar
agama mereka sedang berpaksi ke mana? Hanya sebab kawan-kawan mereka pandai
membuat jenaka yang membuat mereka tergelak terbahak-bahak memerli saya dan
mengaibkan saya sehebat yang boleh terus dianggap itu adalah intelektual yang
dijunjung. Itukah kebenaran yang didambakan oleh mereka?
Tentu sahaja yang
paling buruk adalah mereka yang sudah faham hujah yang saya telah tegakkan ke
atas mereka dan mereka pura-pura tidak faham dan tidak nampak. Dengan sebab ia
tidak memenuhi citarasa mereka❟ sanggup mereka berpaling dan berpihak
pada mereka yang menghentam saya cukup-cukup. Mereka redha berada di golongan
itu dan tidak ada sedikit pun di jiwa mereka untuk membenci keingkaran golongan
ituߨ
sedangkan mereka tahu itu adalah kebatilan.
Saya berharap orang
yang suka mencela ini akan menerima nasib yang sama seperti saya atau lebih
teruk lagi. Setiap kali mereka mengutarakan penghujahanޱ yang mendapat adalah cemuhan dan cacian
daripada orang ramai yang langsung tidak mengambil endah terhadap hujahnya.
Saya mahu mereka sedar betapa teruknya perangai seperti ini tidak kira terhadap
saya atau orang lain.
Saya sudah menerima
bermacam-macam celaan dan cemuhan. Yang selalu dibangkitkan adalah isu
erotisisme yang ada pada diri saya. Itu sahajalah yang menjadi modal untuk
mengaibkan saya dan memburukkan saya serta menjadi jajaan untuk menyahkredit
pandangan saya.
Kadangkalaܦ
saya merasa lucu bahawa mereka ini mendakwa mereka ini lebih baik daripada saya
dalam keberagamaan dan melangkah di atas manhaj yang lebih benar daripada saya.
Namunߨ mereka sendiri tidak mahir dalam bahasa Arab. Apabila saya
mengutip pandangan dari teks Arabޱ mereka hanya mampu terlopong dan menganga sahaja. Apalagi jika
ingin mengharapkan mereka mengkaji apa yang telah saya nyatakan rujukan.
Mereka ini juga tidak
mampu berhujah secara kendiri. Yang mereka mampu hanyalah syeikhnya berkata
sedemikian, gurunya berkata sedemikian, ustaznya berkata sedemikian dan
berterusan membeber ₍Argumentum Ad Populum₎ atau ₍Argumentum Ad Verecundiam₎.
Malahߨ adakalanyaܦ pandangan saya ini berasaskan daripada
para ulama yang mereka harapkan saya mengikutinya dan berhujah dengannya. Namunߨ
mereka sendiri tidak dapat menyangkalnya dan menafikannya. Kemudianߨ
mereka menyasarkan celaan kepada diri sayaߨ bukan para ulama yang telah saya kutip
pandangan dan penghujahannya.
Kemudianߨ mereka bermain slogan: "Perselisihan
ulama adalah rahmat". Namunߨ mereka langsung tidak hormat pandangan daripada pihak lawannya
atau orang lain. Selagimana kita berbeza dengannyaޱ kita tidak akan lepas daripada lidah keji
daripada orang yang jumud lagi dangkal akalnya.
Mereka ini adalah
orang yang tidak menghormati perbahasan ilmu secara objektifߨ apatah lagi mengharapkan manfaat ilmu
daripada mereka. Ilmu hadis pun kosong dan penghujahan pun caca merba.
Bagaimana orang ini berkata bahawa mereka boleh faham tentang manhaj jika hanya
mampu bertaklid dan jawapan orang yang hanya cuma menaburkan hafalannyaߨ tetapi tiada fikiran?
Dengan orang seperti
saya pun mereka tidak dapat berhadapan dengan baikߨ bahkan menunjukkan sikap ketidakmatangannya
dan kecelaruannya. Apalagi orang yang jauh lebih berkompeten dan lebih dahsyat
daripada saya apabila orang itu menjadi seteru bagi pencela saya. Tidak malu
lagikah orang yang mengikuti para pencela ini? Entah di mana matanya untuk
menjengah hakikat kebobrokan orang yang mereka sorak dan sanjung!
Kalaulah ada orang
seperti saya wujud dalam komuniti mereka atau dari kalangan orang yang mereka
hormat dan sanjungޱ
entah bagaimana sikap mereka. Adakah mereka akan melonggokkan celaan kepadanya
sama seperti yang mereka lakukan terhadap saya?
Hairan sungguh mereka
ini menuduh orang lain orang baru mula mahu menjadi jaguh, pemecah belah
masyarakat dan tidak menghormati ulama. Padahalߨ merekalah sebenarnya memecahbelahkan masyarakat dengan hanya
tahu bertengkar dan mengutuk orang yang berbeza pandangan. Bahkanߨ mereka juga adalah pencela para ulama
tanpa mereka sedar disebabkan kebencian yang membara terhadap orang yang mereka
diselisihi.
Para pencela ini ada
pelbagai wajah. Selain daripada yang dikenali dengan agresifߨ ada juga yang dari kalangan mereka yang
menampilkan adab yang lunak dan perilaku yang orang sekeliling pun malu
dengannya. Akan tetapiߨ hakikatnya adalah dia jauh lebih teruk daripada perusuh yang
agresif dan jiwa serigalanya jauh lebih buas daripada orang lain.
Mereka ini adakalanya
berselindung di sebalik doa: "Semoga Allah memberikan kamu hidayah"
yang mana ini adalah isyarat untuk menunjukkan kita ini adalah sesat dan
menyeleweng. Mereka ini walaupun menampilkan akhlak yang kita semua pujiߨ tetapi akhlak pada sudut wacana, perbincangan
ilmiah dan yang berkaitan❟ semuanya
tertelanjang daripadanya.
Bahkanߨ mereka ini adakalanya jauh lebih membenci
dalam perbahasan ilmiah dan wacana tentangnya daripada para pencarut dan
pemaki. Mereka menggunakan adab dan akhlak untuk menjustifikasikan
kebodohannya, kedunguannya dan kebatilannya. Mereka sangka mereka mampu
memperdaya orang ramai dengannya. Allah lebih mengetahui tentangnya.
Ketidakterbukaan dan
ketidaktoleransian mereka jauh lebih keji daripada orang yang liar lagi buas
pada pertuturan dan perilaku mereka. Sesungguhnya mereka adalah virus berbisa
yang bersembunyi di selubung akhlak yang mulia. Mereka ini menyimpang
keradangan dan amukan yang jauh lebih pekat berbanding orang yang kita kenali
dengan sikap kasarnya.
Sememangnya benar bahawa
penampilan dan akhlak bukanlah ukuran kepada seseorang itu benar atau tidak.
Yang mengharamkan apa yang halal dan yang menghalalkan apa yang halal juga
adalah dari kalangan rahib dan paderi. Orang yang bodoh pula tunduk akur dan
memperakuinya tanpa mempersoalkannya. Akal mereka sudah dicampak demi
keterujaan terhadap akhlak dan sisi yang manis untuk ditatapi.
Yang anehnya adalah
orang yang melagak berakhlak ini selalu sahaja memihak kepada para pemaki saya
dan orang yang bertindak kasar terhadap saya serta yang menumpahkan
kebodohannya sepanjang interaksi saya dengannya. Saya yang berhujah dengan
sopan pun dianggap bersikap biadap terhadap ulama dan tidak mencerminkan akhlak
yang terpuji dalam Islam. Langsung tidak ada teguran terhadap para pemaki, sang
agresif dan pencemuh saya.
Adakalanyaܦ
orang seperti ini tidak bertahan lama dalam berlakon sebagai orang yang
berakhlak. Apabila mereka menemukan peluang untuk mengaibkan sayaޱ mereka akan bersungguh-sungguh
menjadikannya sebagai modal untuk memburukkan saya di mata orang sekeliling dan
menyahkreditkan pandangan saya. Sedangkanߨ Allah adalah saksi bagaimana saya
mempamerkan sikap kesantunan saya dalam bertanya dan berinteraksi.
Usah menjadikan
akhlak untuk parameter dalam menentukan kebenaran. Saya lebih suka mengambil
pendapat yang benar dari orang yang gemar mencarut berbanding orang yang
berkata sopanߨ tetapi ia adalah semburan kebatilan dan omongan kosong. Saya
akan menyambut orang yang sudi berdiskusi dengan kematangan dan kesantunanߨ tetapi itu bukan bermakna saya akan
menerima pandangannya yang bersalahan dengan kebenaran.
Saya tidaklah
mengatakan bahawa saya adalah orang yang sempurna ataupun kebal daripada
kritikan. Saya juga insan biasa yang adakalanya terbabas, tersalah, lalai, alpa
dan tersungkur. Jika ada yang salahޱ maklumkan kepada saya. Ini demi manfaat dunia dan akhirat.
Begitu juga untuk sesama saudara. Lebih baik kita selesaikan masalah dengan
ilmu dan kematangan.
Jauhkanlah daripada
saling mencela yang tidak berkesudahan dan tidak ada kebaikan apa-apa pun.
Maklumkan kepada saya di mana kesilapannya dan saya akan menilai semula.
Sesiapa yang sudah lama dengan sayaޱ pasti melihat banyak pendapat saya telah tarik balik disebabkan
saya sedar itu adalah kesilapan daripada saya.
Kalaulah didapati ada bahagian yang saya cukup degil dan ingkar walaupun telah nyata kebenarannyaޱ maka kecelakaan adalah pada diri saya. Kalian telah terlepas daripada beban tanggungjawab. Sayalah yang akan dicela oleh Allah pada hari akhirat kelak jika saya meneruskannya sebegini. Semoga Allah menjauhi saya dan kita semua daripada kebejatan ini.
No comments:
Post a Comment