ASWAJA adalah pada awalnya adalah akronim kepada manhaj Ahl as-Sunnaẗ Wa al-Jamāᓫaẗ. Akan tetapiߨ apabila menjadi nisbah kepada aswajaeanޱ mereka ini tidak ubah seperti Ahl as-Saqom Wa Jamd؛ iaitu ahli sakit lagi rigid. Bahkanߨ mereka ini juga boleh dipanggil sebagai Ahl as-Safīh Wa al-Jarīmah؛ iaitu ahli dangkal lagi kriminal.
Selayaknya makna akronim ini diberikan kerana mereka ini adalah
punca penyakit dalam budaya ilmu dan kebekuan dalam perkembangan ilmu dan
pelajar dalam mengecapi pencapaian yang tinggi dan kritis dalam kefahamannya.
Saya tidaklah mencela Ahl as-Sunnaẗ Wa al-Jamāᓫaẗ itu
sendiri sepertimana si aswajean bodoh ini menuduh saya sepertimana seseorang
mengkritik Parti Islam Se-Malaysia dianggap dan dituduh sebagai membenci
perjuangan kepada politik Islam itu sendiriߨ tetapi saya mencela
orang yang mengguna pakai nama aliran iniߨ tetapi mereka cumalah
pencemar kepada manhaj ini.
Mereka ini didominasi oleh aliran ašᶜarian atau māturīdian yang
antitalfiq. Jika mereka membenarkan talfiq punޱ selalunya mereka
sangat benci dengan ikutan sunnah, ijtihad dan sebagainya. Selalunya mereka ini
begitu memusuhi dengan golongan wahabi dan mengatasnamakan tindakan mereka atas
nama Ahl as-Sunnaẗ Wa al-Jamāᓫaẗߨ padahal mereka jauh
menyimpang daripada manhaj ini.
Malahߨ lebih teruk lagi adalah mereka ini ada
dari kalangan penglipur lara yang suka membeberkan riwayat-riwayat tidak
berasas, cerita dongeng dan hadis-hadis palsu. Ada juga dari kalangan mereka
ini termasuk dukun dan bomoh yang berselindung di sebalik ustaz untuk meraih
pengaruh dari orang ramai atas nama agama.
Ada juga dari golongan batiniah yang terang-terangan
meninggalkan solat dan mentafsirkan ayat Quran dan hadis dengan membabi buta.
Namunߨ mereka ini dianggap sebaris dengan akronim
ASWAJA atas sebab memusuhi golongan yang dilabel sebagai wahabi.
Mereka ini hanya tinggal akronim dan tiada makna dalam
penghayatan mereka apabila mempergunakan akronim ini. Tidak ubah seperti tin
yang berlabel ASWAJAߨ tetapi isinya adalah kosong. Mereka ini
persis seperti pengingkar sunnah dengan kibaran bendera al-Qur^āniyyߨ padahal golongan ini sebenarnya tidak mengikut Quran sama
sekali.
Makaߨ penyebutan mereka sebagai al-Qur^āniyy
atau ASWAJA adalah sekadar meraikan nama yang mereka ingin mengkehadapankanߨ bukan kerana mengakui manhaj mereka dan kebatilan di sisi
mereka setelah dibuktikan. Nama tidaklah penting sekalipun kita perlu menegah
dari penyebutan nama yang tidak layak untuk mereka pada hakikatnya. Yang
penting adalah intipati dan metodologi yang diaplikasikan pada nama ini.
Penggunaan saya untuk golongan ini dalam banyak penulisan saya
adalah aswajaean. Di luar sanaߨ adakalanya mereka ini dipanggil ❛asamjawa❜ untuk
jenis yang kaprah dari kalangan mereka.
Akan tetapiߨ bukan semua di antara mereka yang sama
tahap keterukannya. Adakalanyaߨ sebahagian daripada ini adalah dari
kalangan ahli ilmu yang kita hormati keilmuannya, kewibawaannya, kepakarannya
dan kesolehannya yang mana mereka ini selayaknya dihormati dan dijunjung dengan
penuh kasih.
Cumaߨ sekalipun mereka menyerlah dalam bidang
dan lapangan merekaޱ adakalanya mereka kelihatan terbabas dan
tidak terkawalߨ khususnya ketika
menyasarkan serangan terhadap mereka yang dilabel sebagai wahabi. Dengan kata
lain❟ mereka ini boleh ditimba ilmunya dari bahagian yang mereka
berkepakaranߨ tetapi tidak perlu
mempedulikan bicaranya tentang wahabi.
Sepanjang perjalanan saya mendalami ilmu, menyelami dan menekuni
pelbagai perbahasan tentang ilmu agamaܦ saya selalu sahaja
banyak mengambil manfaat kupasan dan pembentangan daripada kalangan salafi
khususnya dalam bidang fiqh dan hadis. Jika saya ingin mencari perbahasan
berkaitan dengan hal ehwal berkaitan dengan kedua-dua iniޱ saya lebih mencari
perincian dan kajian daripada salafi berbanding yang lain.
Semua ini bukan disebabkan saya beraliran salafi kerana beberapa
bahagian dalam penulisan saya terdapat kritikan yang keras dan pedas terhadap
golongan salafiߨ tetapi disebabkan kelaziman mereka dalam
beberapa sikap ini menyebabkan golongan ini sentiasa mendapat tempat di jantung
saya.
Pertamaߨ sikap keterbukaan mereka untuk berbincang
dalam pelbagai ilmu secara komprehensif menarik minat saya untuk mengikuti
wacana daripada mereka. Mereka sememangnya sangat entusiastik terhadap
penerokaan ilmu daripada yang ringan sehingga berat tahap kritikal dan mereka
sememangnya menghalakan tujuan mereka untuk ke pencapaian yang tinggi dan
maksimum.
Sentiasa sahaja mereka mengasyikkan diri untuk diskusi dan
perbincangan banyak perkara yang kadangkala terpinggir dan tidak arus perdana
di persada komuniti dan bab-bab yang eksotik diluaskan untuk perbahasan ilmu.
Disebabkan keterbukaan inilah saya peroleh banyak ilmu dan banyak tempat baharu
untuk diterokai sehingga sukar untuk saya berpindah hajat untuk yang lain dan
merasa jemu dengan kepelbagaian yang mereka persembahkan untuk bidang ilmu.
Berbanding dengan aswajaean yang bersikap sempit dan terhimpit.
Pertanyaan tentang dalil selalu sahaja diejek, diherdik dan dikecam. Walhalߨ sikap yang sepatutnya ditonjolkan ialah menjawab bahawa dia tidak
mengetahuinya atau minta berikan masa dan ruang untuk semakan semula atau suruh
bertanya orang lain yang lebih mahirߨ bukan tempelak dan
bersangka buruk bahawa orang yang bertanya sedang mencari perbalahan dan
bersikap biadab terhadap ahli ilmu.
Jika kita ingin mendapat penjelasan tentang mazhab lain selain
daripada satu mazhab yang dipegang oleh arus setempatޱ mereka selalu
merendahkan dan menghina kita atas lemparan nista yang kita tidak layak untuk
mengikuti perbahasan tentangnya dan bukan ahlinya untuk menelaahnya. Jika kita
ingin berbahas tentang perawi dan status hadisޱ mereka menemplak
bahawa kita cuba menerajang ulama.
Bagaimana aswajaean seperti ini dapat didekati jikalau ingin
mempelajari dan mendalami ilmu dengan tahqiq dan teliti pun mereka selalu
membentak kita? Mereka selalu melaungkan cinta dan hormat ulamaߨ tetapi sikap ulama dalam kritis dan tuntas dalam berpengetahuan
dan celik dalam pemahaman tidak mahu diteladani dan dicontohi. Hanya sekadar
menjadi seumpama kisah mistik yang dibaca dan dikhayalkan.
Apa guna dikatakan seseorang yang faqih apabila sekadar
mengulangi kutipan dahulu tanpa menelitinya secara kritis? Itu bukan penuntut
ilmu kerana penuntut ilmu ialah orang yang menuntut nilai pada ilmu itu؛ iaitu kebenaran.
Mereka bukannya keldai yang merantau ke merata negeri dan menanggung kitabߨ lalu sekadar menjadi posmen semata-mata.
Orang yang digelar sebagai guru pula ialah orang yang memenuhi
tuntutan penuntut ilmu yang menuntut nilai ilmu. Jikalau seseorang tidak
memenuhi tuntutan ini dan sekadar mewariskan apa-apa yang dikutip tanpa
mengamati nilai padanyaޱ maka tidak layak digelar guru.
Mereka hanya lebih layak dipanggil posmen ilmu sahaja. Mereka
tidak ada jiwa pendidik dan mematangkan murid. Hanya tahu untuk tanam
dogmatsime turun-temurun, mengulang tradisi yang lama, beranggapan sekarang
masih sama seperti dahulu dan sekadar mementingkan pembinaan transmitter data
sebagai pewaris setelah peninggalannyaߨ bukan manusia yang
berfikir.
Sebab itulah keterbukaan salafi selalu sahaja mendapat keutamaan
bagi saya untuk meluaskan liputan pengetahuan. Mereka tidak pernah kecam dan
herdik pun seseorang yang meminta penjelasan tentang pandangan mazhab fiqh yang
berlainan daripada satu mazhab yang dipegang secara arus perdana. Mereka selalu
sahaja memberikan ruang untuk perbincangan perawi dan hadis secara komprehensif
dan kritikal demi memperoleh kebenaran dan kebaikan.
Tidak pernah mereka merendahkan dan memandang hina terhadap
orang yang bertanya tentang dalilߨ apatah lagi untuk
mengajak berbincang dengan mereka. Sikap mereka inilah yang banyak memberikan
saya manfaat kepada ilmu dalam kajian terhadap pelbagai aspek ilmu.
Keduaߨ sikap transparensi yang mereka selalu jaga
dan pelihara ini juga penambat jantung saya untuk terus mengutamakan mereka.
Transparensi ialah ketelusan dalam menyatakan sumber yang sebenar dalam
kehujahan؛ iaitu Quran dan sunnah.
Saya tahu sememangnya ada salafi yang keras dan bengisߨ tetapi mereka sentiasa ada dalil Quran dan sunnah di tangan
mereka setiap kali mereka ingin nyatakan kehujahan mereka. Sebab itulah
pertanyaan tentang dalil tidak sama sekali menjadi kekalutan mereka kerana
sikap ini sentiasa diamalkan. Cumaߨ sama ada ia tepat
kefahamannya atau tidakܦ yang lebih penting
adalah ada rujukannya.
Sememangnya Quran dan sunnah terdapat cara penafsiran daripada
sudut bahasa, uṣūl fiqh dan beberapa aspek lainߨ tetapi
sekurang-kurangnya fokus utama yang ditumpukan diketahui. Tidaklah perbincangan
yang panjang lebar hanya membiarkan penghujahan agama untuk mendirikan sesuatu
pendapat kosong daripada wacana dan kita sendiri tidak tahu atas dasar apa
bicara yang dikeluarkan daripada lidah untuk berkata bahawa itu ni daripada
agama yang diturunkan oleh Allah.
Berbeza dengan aswajaean. Meminta dalil sahaja sudah disangka buruk
sebagai orang melagak dan tidak beradab dalam ilmu. Memperlekehkan orang yang
bertanya selalu menjadi bahan permainan dan senjata tusukan mereka. Selalu
sahaja mereka slogankan bahawa tidak mungkin ulama tidak kritis dan tidak tahu
dalam penghujahan dalil mereka. Sedangkanߨ soal utamanya bukan
ulama tidak kritis dan tidak tahuߨ tetapi soalnya ialah
kita ingin bersikap tuntas dan menyeluruh dalam memahami sesuatu perkara.
Kita inginkan pengetahuan yang sarat dengan faedah komprehensif
dan mencukupkan segala bekalan yang membawa kepada kehujahan yang jituߨ bukan soal apa yang ada pada ulama. Kemudianߨ mereka melalak untuk bersungguh dalam menuntut ilmu dan gigih
dalam pencarian ilmuߨ tetapi hakikatnya mereka sebenarnya
mematikan semangat akal dan tenaga untuk menghabiskan masa dan harta untuk
pengetahuan.
Sebabnya adalah mereka merasa cukup apa yang disuapkan dan
mendalami lebih cumalah sekadar seperti keldai mengutip untuk menjadi posmenߨ bukan meneliti nilai kandungan pada nukilan itu. Sikap
tunatransparensi inilah menyebabkan saya tidak dapat menuntut ilmu daripada
mereka kerana pembantutan dan kekolotan yang mereka binakan dalam sistem
pengajian mereka.
Ketigaߨ kalau ingin berbicara tentang tawadukޱ pasti salafi
merupakan orang yang bertawaduk walaupun sebahagian daripada mereka keras dan
bengis. Mereka sentiasa mendahulukan kebenaran berbanding tokoh. Mereka tidak
teragak-agak untuk menyalahi mana-mana orang yang tidak sejalan dengan
kebenaran.
Sebab itu perbincangan mereka lebih daripada sekadar cakupan
satu mazhab sahajaߨ tetapi melihat kepada sudut yang lebih
luas semata-mata untuk kebenaran. Sikap keterbukaan dan memelihara transparensi
inilah yang membawa mereka kepada akhlak yang mulia dalam pengetahuan sekaligus
memberikan penyejuk jiwa untuk bersahabat dan berteman dengan mereka.
Berbanding kaum aswajaean yang apabila kita nyatakan pendapat
fuqaha itu salah setelah nyata tidak ada jalan lain untuk menjadikannya ke peringkat
toleransi dan dimaafkanޱ kita dicela dan dibantai kita pula
bermacam-macam kalimah yang tidak tertahan kebusukan yang zahir pada lidahnya.
Mereka anggap kita ini cuba membelasah ulama dan tidak hormat
ulamaߨ sedangkan kita sudah menyatakan petunjuk
yang telah terang tiada lagi keraguan dan syak terhadapnya. Mereka
mengulang-ulang propaganda tentang sayang ulamaߨ tetapi suruhan ulama
untuk mengikuti kebenaran berbanding dirinya tidak mahu direnungi. Apa guna
mendakwa mencintai ulamaߨ tetapi melakukan sesuatu yang dia benci?
Malahߨ sepanjang perbincangan saya dengan salafi❟ tidak
pernah ada satu sampukan sepertimana yang dilakukan oleh golongan perosak
kononnya dengan sangka buruknya bahawa kita memandai-mandai dalam ilmu agama
dan berusaha untuk membicarakan sesuatu di luar jangkauannya. Mereka yang
kononnya belajar adab sebelum mempelajari ilmu langsung tidak beradab dalam
memelihara sangka baik dan menahan lisan daripada menuduh bukan-bukan.
Kalaupun mereka tidak menempelak secara jelas dalam sampukan
mereka dalam diskusi ilmuޱ mereka menyampuk dengan kata-kata nasihat
yang lunak lagi lembutߨ tetapi hakikat di
sebaliknya ejekan dan memandang hina terhadap orang lain. Disebabkan mereka
tidak ada sikap transparensi dan keterbukaan inilah sebab jiwa mereka sakit dan
terhjiab untuk memandang tinggi terhadap ilmu yang kukuh sandaran dan
ikatannya.
Ini sama sekali tidak pernah ada dalam salafi. Apabila mereka
tidak tahuޱmereka
menzahirkan tawaduk mereka dengan tidak berbicara dengan sesuatu yang di luar
jangkauan mereka dalam diskusi yang kritikal dan berat bagi mereka serta mereka
sama sekali tidak bersangka buruk terhadap orang lain. Mereka juga tidak pernah
menyampuk dan menggangu suasana majlis dengan sampukan yang menzahirkan
perendahan dan pengejekan terhadap orang lain.
Keempatߨ bakat kita dan pertanyaan kita seringkali
diraikan. Apabila mereka melihat seseorang yang berbakat dan ada potensi untuk
memahami kemampuan ilmu agamaޱ mereka akan membantu
untuk mencapai jalan sang cendekiawan dan memaparkan peta bagaimana ahli ilmu
memahami penghujahan, dalil dan analisis supaya kita faham sepertimana mereka
faham.
Apabila seseorang ada keseronokan untuk mengetahui secara kritis
dan bertanya soalan yang zahirnya kelihatan tajamޱ persoalan kita akan
divalidasi dan tidak dicemuh. Mereka akan sedaya upaya untuk membantu dalam
menjelaskan yang terbaik yang sesuai dengan pertanyaan dan kapasiti kita dengan
izin Allah.
Berbanding dengan aswajaean yang mana apabila bertanya tentang
dalil atau mazhab lainޱ mereka seringkali menempelak dengan
berkata: "Mengapa sibuk dengan dalil dan mazhab lain? Amal apa yang sudah
diajar dan dibentangkan sudah memadai! Cukup dengan satu mazhab dan orang awam
tidak perlu dalil!".
Andai kita berbicara tentang bakatޱ merekalah yang paling
terkehadapan dalam meruntuhkannya. Mereka lebih suka merendahkan kemampuannya,
membodohkan akal mereka dan menghalang mereka kepada minda yang cerdas. Mereka
lebih suka jika orang itu jadi pentaklid dan cukup sekadar penghafal. Apabila
orang itu mula menjadi pengajarޱ cukup menjadi posmen.
Tidak ada usaha pun daripada mereka untuk menyemikan daya yang
mapan agar mereka membesar sebagai ilmuwan yang berliterasi tinggi, celik dan
tajam akalnya. Yang penting dalam pendidikan mereka adalah cukup menyuapkan
sahaja dan usah mempersoalkannya. Sesiapa yang mencari jalan lebih daripada
itu, pasti dia akan diherdik dan disembelih mindanya.
Atas sebab inilah para salafi sememangnya baik untuk dijadikan
sebagai teman walaupun keras, kasar dan bengis berbanding kaum perosak yang
bertopeng adab tetapi terpendam segala kumbahan dan pencemaran dalam jiwanya.
Golongan aswajaean ini hakikatnya tidak layak untuk mengangkat
tokoh ahli bait dari keluarga al-Ġumāriyy sebagai tokoh kebanggaan mereka hanya
disebabkan keluarga ini lantang menentang wahabi dan membela beberapa aspek
dari sisi mereka seperti kesufian. Saya sudah memperkenalkan mereka di banyak
penulisan saya. Cumaߨ secara ringkasnya adalah mereka ini
bermanhaj sepertimana salafi yang sangat menyisihkan taklid dan menentang
habis-habisan terhadap ketaksuban.
Maḥmūd Saᓫīd Mamdūḥ menyatakan bahawa Aḥmad bin
Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy
sangat dibenci oleh golongan pentaklid. [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=492624834485128&id=100012128473491].
Ini adalah benar kerana sesiapa sahaja yang membaca kalamnya
tentang taklid sepertimana yang dikumpulkan oleh ᓫAbdullah bin ᓫAbdul Qōdir
at-Talīdiyy dalam «Darr
al-Ġomām ar-Roqīq Bi Rosā^il aš-Šayẖ as-Sayyid Aḥmad Ibn
aṣ-Ṣiddīq»ޱ pasti akan mendapati bahawa ia sangat
berbisa dan aswajaean tidak sanggup menelannyaߨ apatah lagi mengungkapkannya sedemikian.
Antara polemik yang Aḥmad al-Ġumāriyy yang berhadapan dengan
pentaklid ini adalah isu solat jenazah dengan tujuh takbir. Pertikaian ini
berlaku sangat hebat sehingga ada yang menyindir: "Apakah ini solat
jenazah atau solat hari raya?" sepertimana yang dia menceritakannya dalam
«al-Baḥr al-ᓫAmīq Fī Marwiyyāt Ibn aṣ-Ṣiddīq» ia mendorongnya untuk menulis «al-Ijāzaẗ Li
at-Takbīrōt as-Sabᓫ ᓫAlā al-Janāzaẗ» bagi merespons orang yang mempertikaikannya.
Ini juga berlaku ketika dia menyatakan bahawa terdapat pandangan
yang muktabar yang menyatakan bahawa tidak wajib qadha bagi mereka yang
meninggalkan solat berjemaah dengan sengaja. Sebahagian orang mempertikaikan pandangan
ini bahawa ia adalah yang merobek ijmak. Dia kemudiannya menghasilkan «Wasā^il
at-Tarjīḥ al-Murtaḍō Li al-Qowl Bi Anna al-Fā^itaẗ ᓫAmadan
Lā Tuqḍō» untuk membuktikan sebaliknya.
Adiknya; ᓫAbdullah al-Ġumāriyy
menyatakan bahawa dalam muqaddimah «Awliyā^
Wa Karōmāt» bahawa apabila orang ramai mendengar kitabnya iniޱ pasti dia akan
dituduh sebagai cenderung kepada wahabi! Ini kerana kandungan kitab ini menolak
beberapa kisah karamah yang diada-adakan dari pelampau sufi dan melucutkan
beberapa tokoh dari darjat kewalian yang diangkat sufi sebagai tokoh wali Allah
dengan membentangkan hujahnya.
Bayangkan tokoh besar sufi yang dibanggakan aswajaean kerana dia
adalah ahli bait lagi aktif menentang wahabi dan mengkritik al-Albāniyy ini
tidak terlepas dari tuduhan buruk ini. Bagaimana pula yang lain yang lebih
kerdil yang tidak bersalah? Kemudianߨ mereka berani
mendakwa bahawa ᓫAbdullah al-Ġumāriyy
dan keluarga ini adalah sekelompok dengan mereka?
Adiknya; Muḥammad az-Zamzamiyy juga mengambil peranan yang radikal
untuk mengkritik sebahagian sufi yang jahil yang berleluasa di zamannya. Bagi
sesiapa yang membaca «az-Zāwiyaẗ Wa Mā Fīhā Min al-Bidaᓫ Wa
al-Aᓫmāl al-Munkaroẗ» tanpa
mengenali penulisnya❟ pasti akan cepat berkata bahawa penulis ini adalah wahabi.
Malang untuk mereka. Penulis ini adalah dari tokoh ahli bait
dari keluarga yang mengharum namanya di mata dunia. Aswajaean yang mendakwa
bahawa mereka mencintai ahli bait yang mana pada hakikatnya adalah terhad pada
golongan al-Ḥabīb sahaja merasa gentar untuk menelaah kitab ini, apatah lagi
menjadikan subjek pengajaran dan rujukan dalam manhaj keberagamaan mereka!
Adiknya; ᓫAbdul Ḥayy al-Ġumāriyy juga antara yang lantang dalam menentang taklid. Boleh
dikatakan seluruh kitabnya menyelitkan hentaman keras terhadap golongan ini
walaupun tema asalnya adalah yang berkaitan dengan fiqh dan uṣūl fiqh. Sangat
jauh aswajaean yang mengaku pencinta ahli bait dan begitu juga dengan rata-rata
golongan al-Ḥabīb jika dibandingkan dengan ᓫAbdul Ḥayyߨ apatah lagi keluarga al-Ġumāriyy secara umumnya.
Amat menyedihkan sekali bahawa aswajaean hanya mengambil mereka
ini yang berpihak kepada praktik dan tradisi mereka serta yang menyebat
golongan yang dilabel wahabi. Namunߨ manhaj keberagamaan
dan tradisi keilmuan keluarga ini sangat jauh berbeza daripada aswajaean ini.
Sebegitulah saya melihat beberapa orang yang dikenali yang
menjadi murid kepada ahli keluarga ini atau mereka yang sangat mendalam
pengenalannya dengan keluarga ini. Mereka akan menampakkan perbezaan yang nyata
dengan rata-rata aswajaean walaupun pada zahirnya nampak bersebati dengannya.
Keluarga ini terhindar dari kebobrokan aswajaean. Sekalipun
salafi memiliki perbezaan yang besar pada isu yang berkaitan dengan kesufian
dan yang berkaitan dengan wahabiܦ mereka sebenarnya
memiliki persamaan yang mendasar dalam manhaj؛ iaitu merancakkan tradisi keilmuan yang
terbebas dari taklid serta membawa pembaharuan kepada masyarakat dengan
bertegas dalam ikutan kepada sunnah dan hujah.
Salafi mungkin dapat berkongsi bersama dengan Aḥmad al-Ġumāriyy
dalam kritikan kerasnya terhadap ašᶜarian sekalipun berbeza dalam isu
mengisbatkan keberadaan Allah di setiap tempat. Kalamnya tentang ini boleh
dilihat dalam «Ḏamm al-Ašāᓫiroẗ Wa al-Mutakallimīn Wa
al-Falāsifaẗ» sepertimana yang dikumpulkan oleh Ṣōdiq bin
Salīm bin Ṣōdiq.
Bahkanߨ dia juga menyetujui Ibn Taymiyyaẗ dalam
beberapa permasalahan seperti lafaz talak tiga sekadar menjatuhkan satu talak
sahaja, ketiadaan majaz dalam Quran dan ketidakabadian neraka. Malahߨ dalam isu ketidakabadian neraka❟ dia
memuji Ibn Taymiyyaẗ bahawa dia memiliki peringkat keilmuan yang lebih tinggi
daripada Taqiyyuddīn as-Subkiyy.
Mungkin sahaja salafi akan menyetujui beberapa kandungan dalam
«az-Zāwiyaẗ» karya Muḥammad az-Zamzamiyy dan perjuangan yang dibawa oleh
adiknya; ᓫAbdul Ḥayy al-Ġumāriyy dalam seluruh kitabnya untuk membasmi golongan pentaklid.
Semoga Allah memuliakan nama keluarga ini di dunia dan di
akhirat serta menyerlahkan manhaj keluarga ini di mata dunia agar menjadi
peranan signifikan dalam mengubah pola fikir dan hala tuju tradisi keilmuan.
Salafi dan keluarga al-Ġumāriyy memiliki kedekatan yang jauh lebih rapat
berbanding aswajaean yang penuh dengan kerancuan. Saya berharap kedua-dua ini
akan menemukan titik perdamaian untuk fokus kepada masalah yang lebih besar
sekalipun ada kritik mengkritik antara satu sama lain.
Walaupun saya banyak mengambil faedah daripada salafiޱ tetapi saya perlu
adil untuk menyatakan bahawa sebahagian perkara yang dikeluarkan daripada
aswajaean ada memberikan manfaat kepada saya. Saya menggelarinya sebagai
perosak kerana banyaknya kerosakan yang wujud pada mereka khusus pada sikap
yang saya leretkan dalam penulisan iniߨ tetapi tidak menafikan kebaikan padanya jika ada.
Seseorang perlu mengiktiraf kebaikan walaupun kelaziman bagi
seseorang atau sesuatu pihak itu penyakit dan wabak. Hal ini dicontohkan
daripada firman Allah Taᓫālā :
يَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ
إِذَا انطَلَقْتُمْ إِلَىٰ مَغَانِمَ لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْكُمْ ۖ
يُرِيدُونَ أَن يُبَدِّلُوا كَلَامَ اللَّـهِ ۚ قُل لَّن تَتَّبِعُونَا
كَذَٰلِكُمْ قَالَ اللَّـهُ مِن قَبْلُ ۖ فَسَيَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنَا ۚ
بَلْ كَانُوا لَا يَفْقَهُونَ إِلَّا قَلِيلًا
"Berkata orang yang tidak ikut serta berperang apabila kalian pergi ke
harta ghanimah untuk kalian mengambilnya: ❝Biarkanlah
kami mengikuti kalian❞. Mereka ingin menukarkan ketetapan Allah. Katakanlah: ❝Jangan
sesekali engkau ikuti kami. Demikianlah yang Allah tetapkan sebelum ini❞. Makaߨ mereka berkata: ❝Sebenarnya
kalian hasad terhadap kami❞.
Walhal mereka tidaklah memahaminya kecuali sedikit". [Surah al-Fatḥ ayat
15].
Firman Allah Taᓫālā:
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ
يُخَادِعُونَ اللَّـهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ
قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّـهَ إِلَّا
قَلِيلًا
"Sesungguhnya kaum munafik hendak mendustai Allahߨ lalu Allah pun mendustai mereka. Jika mereka melaksanakan solatޱ mereka berdiri dalam
keadaan malas, riyak terhadap manusia dan tidak mengingati Allah kecuali
sedikit". [Surah an-Nisā^ ayat 142].
Walaupun Allah mencela orang yang tidak mengikut serta berperang
dan munafikޱ Allah masih tetap memuji kebaikannya walaupun sedikit. Allah
masih mengiktiraf orang yang tidak mengikut serta berperang dengan mempunyai
kefahaman yang sedikit dan Allah mengakui bahawa orang munafik masih mempunyai
ingatan terhadap-Nya yang sedikit.
Justeruߨ jika Allah masih memberikan ruang perakuan
kebaikan yang ada pada merekaޱ apakah patut saya
perlu mengabaikan hal ini? Sebab itu wajar untuk saya nyatakan hal ini walaupun
penulisan ini sangat khusus untuk membantai mereka.
Perbahasan akidah saya adalah mengikuti orietansi ašᶜarian yang
merupakan panutan utama bagi golongan ini. Tentu sama sekali saya tidak dapat
menulis «Penajaman Deria Dalam Mengenali Sifat Yang Maha Mulia» yang merupakan
sandaran akidah saya terhadap ketuhanan yang penulisannya banyak merujuk kepada
kitab-kitab pondok mengenai tauhid dan uṣūludīn. Malahߨ asatizah aswajaean juga banyak memberikan penjelasan, mengupas
dan menerangkan beberapa perkara yang berkaitan.
Dalam fiqhߨ khususnya mazhab šāfiᶜianߨ saya banyak mengambil manfaat daripada penjelasan dan kupasan
daripada mereka dalam isu mazhab ini dan fiqhnya. Adakalanyaߨ penghujahan mereka dalam membela mazhab ini lebih meyakinkan
daripada pandangan yang lain.
Manhaj kesufian yang merupakan pakaian dan perhiasan mereka juga
merupakan jalan kerohanian saya sama ada dalam keilmuan mahupun pengamalan.
Dengan menjadikan «al-Ḥikam» milik Ibn ᓫAṭō^illah
sebagai sandaran❟ kita semua sama-sama dapat sejalan di lembah yang kaya dengan
seni dan kehalusan.
Malahߨ saya telah mengusahakan pentahqiqan syarah
Tok Fakir an-Nasirin «al-Ḥikam» milik Ibn ᓫAṭō^illah.
Walaupun saya mungkin tidak sefikrah dan semanhaj dengan pengarangޱ bukan bermakna saya
perlu mengabaikan apa yang patut kita ambil manfaat bersama dan mengetepikan
yang baik daripadanya.
Bahkanߨ saya pernah memuji sikap sebahagian mereka
yang bersikap transparensi dalam penulisan dan pewacanan. Mereka memaparkan
hadis dan analisis serta pandangan ahli ilmu tentangnya sepertimana yang
dikehendaki dengan cukup cermat dan ilmiah sepertimana yang diharapkan.
Guru saya pun adalah kalangan ašᶜarian dan mereka adalah guru
yang berkualiti yang sama sekali bukan jenis orang yang merebut dominasi dalam
aliran yang mereka pegang. Saya belajar bahasa Arab, hadis dan banyak ilmu yang
lain daripada mereka. Sekalipun berbeza manhajޱ saya masih menadah
ilmu daripada mereka.
Saya juga mengambil manfaat daripada buku «Penziarah Kubur Bukan
Penyembah Kubur» karya Maᶜruf Khozin dan «Jawapan Balas Terhadap Buku
Membungkam Pemuja Kubur» karya Nur Hidayat Muhammad yang kedua-duanya adalah
keluaran Ahli Sunnah Wal Jamaah Research Group (ARG) yang mana organisasi sudah
dikenali dengan kepekatan dengan aswajaean di tanah air kita.
Dengan manfaat yang saya peroleh daripada mereka ini❟ saya
tetap menaruh harapan bahawa manhaj beragama mereka boleh berubah dan
disesuaikan supaya lebih mesra kepada penuntut ilmu dan pewacanaan terhadap
kekritisan ilmu.
Saya harap adanya ruang untuk mereka agar kita semua sama-sama harmoni dalam membudayakan ilmu dan praktik ilmu. Tidak lupa juga kepada para salafi agar mereka terus kekal dengan akhlak dan sikap mulia mereka dalam berhayat dengan suasana ilmu supaya ilmu agama terus di atas kedudukan yang mulia dan disanjung tinggi.
No comments:
Post a Comment