Jika tiada Allah dan rasul-Nyaޱ saya tidak ada lagi sesiapa yang saya puja dan puji. Sebab ituߨ apabila saya ditanya tentang siapakah tokoh kegemaran dan tokoh yang saya memandang hebat terhadapnyaޱ maka saya sendiri pun sebenarnya menghadapi kesukaran untuk menentukannya.
Saya tidak menafikan
bahawa sebahagian orang telah pun membimbing saya sehingga ke tahap yang saya
berada sekarang. Saya juga tidak menafikan sebahagian orang telah memberi
inspirasi yang besar kepada saya sehingga saya ke peringkat pencapaian saya
sekarang. Namunߨ semua itu masih belum mencukupi untuk saya kira sebagai tokoh
walaupun dalam masa yang sama saya mengucapkan terima kasih yang banyak atas
segala sumbangan kepada manusia dan dunia.
Sebab kesukarannya
kemungkinan pola berfikir saya semasa mengkaji "yang mana satu kenyataan
yang paling tepat" berbanding untuk bertanya "siapa yang memberi
pendapat yang tepat". Saya telah melihat pelbagai jenis analisis dan
perspektif terhadapnya sama ada kepelbagaian olahan itu menjurus kepada makna
dan argumentasi yang menghasilkan sesuatu yang sama atau hal itu mempunyai
pelbagai pandangan terhadapnya.
Namunߨ saya tidak begitu menggemari untuk
meneliti nama-nama kerana tumpuan saya ialah perolehan tentang data sesuatu isuߨ bukan biografi atau maklumat mengenai
seseorang. Misalnya adalah jika ada pandangan yang beraneka tentang masalah
psikologiޱ
saya lebih meneliti hasil kajian dan kemunasabahan dalam menyatakan alasannyaߨ
bukan terlalu memberi keutamaan mengkaji siapakah yang sedang memberi pendapat
itu.
Kadangkalaܦ
saya sendiri tidak menafikan bahawa peribadi seseorang itu memainkan peranan
penting dalam penganalisisan argumentasi. Jika seseorang atau sesuatu pihak
berterusan dalam melakukan kajian yang gopoh, suka mengutip penukilan tanpa
menyatakan sumber, terlalu bermudah-mudahan menyampaikan khabar dan lain-lain
yang merosakkan kualiti kajianޱ maka saya berhak untuk merasa skeptik yang kuat atau lebih
bersikap tawaqquf dahulu atau mencari sesuatu yang lebih reliabiliti
berbandingnya.
Sekalipun seseorang
melazimi penjagaan kualitinyaܦ belum tentu ia mencukupi agar saya mengiranya sebagai tokoh.
Kemungkinan disebabkan skop pembelajaran dan kajian saya begitu rawak dan tidak
selalu melalui proses pengkhususan yang bersepadu menyebabkan saya tidak begitu
menekuni tokoh-tokoh yang memberi kontribusi kualiti yang banyak sehingga saya
perlu merasa takjub terhadapnya.
Salah satu sebab yang
lain mungkin refleksi dari personaliti saya sendiri. Saya akui kadangkala saya
tamak untuk terkehadapan dan terunggul dalam sesuatu perkara. Personaliti INTP
pada saya sebenarnya memegang kebanggaan untuk entusiastik terhadap kuriositi
dan bidang pengetahuan.
Tidak hairan saya
begitu mengejar dan melahap dalam perkara ini kerana saya benci untuk sekadar
basi-basi dan biasa-biasa sahaja. Saya terlalu mengharapkan sesuatu yang luar
biasa dan di luar kenormalan yang diperoleh manusia yang biasa. Harga diri yang
pada diri saya mendesak saya untuk mendapatkan lebih lagi dari yang secukupnya.
Saya cuba menjadi
sesuatu yang hebat sepertimana tokoh-tokoh lain yang dipuja kerana itu antara
matlamat dan pemenuhan kepuasan diri untuk saya. Segala puji bagi Allah yang
membantu dan membimbing segala-galanya untuk mencapai sesuatu yang bermakna
bagi diri saya. Dengan itu❟ saya terlalu asyik terhadap diri saya
dengan pencapaian yang dianugerahkan oleh-Nya yang merupakan sesuatu yang agung
untuk disyukuri dan dinikmati.
Saya telah melangkaui
beberapa orang yang dianggap genius dan yang berdarjat kebesaran dalam
pengukuhan saya terhadap hujah-hujah ilmu sehingga tiada tokoh yang dikenali
dan terpencil mampu memadamkan swakeseronokan saya melainkan yang lain telah
jauh ketinggalan. Disebabkan keagungan inilah saya tidak terlalu memandang
orang lain melainkan diri saya yang dianugerahkan keunikannya atas izin Allah
Taᓫālā. Semoga Allah
sentiasa tambahkan nikmat ini, lalu Dia membahagiakan diriku di dunia dan di
akhirat.
Saya mengungkapkan
kesyukuran ini bukan semestinya saya menafikan kekurangan, keaiban dan
kesilapan yang ada pada diri saya. Saya tidak sepertimana yang lain juga yang
mungkin ada kelompongan. Bahkanߨ saya masih merasakan bahawa saya agak jauh keterbelakang
dibandingkan dengan tokoh yang telah dijulang tinggi dan mendapat kedudukan
yang gemilang. Saya bukanlah sesiapa pun jika ingin dibandingkan diri saya
dengannya.
Cumaߨ bukan bermakna saya menafikan nikmat yang
telah Allah berikan. Saya mengungkapkan ini sebagai menzahirkan kesyukuran
kepada Allah sepertimana yang dilakukan oleh para ulama dahulu. Ibn al-Jawziyy
pernah menghasilkan puisi yang memuji dirinya secara melambung-lambung di akhir
kitabnya «Dafᓫ Šubaẗ at-Tašbīh Bi Akaff at-Tanzīh», as-Suyūṭiyy di banyak
karyanya menyebutkan kelebihan dirinya, Aḥmad bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy dalam «al-Baḥr al-ᓫAmīq Fī Marwiyyāt Ibn aṣ-Ṣddīq», adiknya; ᓫAbdullah juga menyebutkan perolehan
yang hebat pada dirinya melalui karyanya «Sabīl at-Tawfiq Fī Tarjamaẗ ᓫAbdillah Ibn aṣ-Ṣiddīq» dan begitu juga
adiknya; ᓫAbdul ᓫAzīz melalui karyanya «Taᓫrīf al-Mu^tasī Bi Aḥwāl Nafsī». Mereka semua
mengungkapkannya sebagai menzahirkan kesyukuran.
Apa salahnya jika
saya dan orang lain meneladani apa yang dilakukan oleh para ulama kita?
Bukankah ini cara kita menunjukkan ikutan kepada seseorang yang dinamakan
sebagai tokoh? Kemudianߨ tidak patut kita menafikan atau buat-buat jahil terhadap apa
yang Allah telah limpahkan kepada kita hanya kerana ingin merendah diri dan
tawaduk.
Apabila Allah telah
memberikan penguasaan dalam sesuatu bidang ilmuޱ maka perakuilah dan jangan mengkufurinya dengan menafikannya.
Sama ada ingin mengungkapkan secara terbuka atau tidak❟ itu terpulang pada
pilihan masing-masing. Yang penting adalah kita menterjemahkan kesyukuran kita
melalui pengamalan kita dan menggunakannya dengan sebaik-baiknya ketika waktu
yang berhajat kepadanya.
Bagi yang ingin
mengungkapkannya❟ biarlah yang sesuai
dengan kadarnya. Apabila kita benar-benar menguasai 20 kitabޱ maka cukuplah kita menyatakan bahawa kita
menguasai 20 kitab. Sesiapa yang berkata lebihޱ maka dia orang yang berdusta. Sesapa yang berkata kurangޱ maka dia pun pendustaߨ
bukan tawaduk atau merendah diri.
Kemudianߨ janganlah sampai rasa riyak dan ujub
menyusup masuk. Pastikan pengungkapan itu benar-benar tulus dan sememangnya
untuk dipersembahkan kenikmatan itu untuk kesyukuran kepada Yang Maha
Penyayang.
Apapunߨ bagi saya❟ tidak penting untuk tahu siapakah
tokoh yang penting kerana kita tidak perlu sibuk bertanya apakah yang telah
mereka sumbangkan kepada kitaߨ tetapi kita bertanya apakah yang telah kita sumbangkan kepada
dunia dan manusia. Orang lain sudah memainkan peranan dan melangkah. Giliran
kita pula untuk membina kebahagiaan dan menciptakan sebuah idaman yang
dinanti-nantikan dan dinikmati manusia.
Cumaߨ jika ingin berbicara tentang tokoh
kegemaran secara seriusޱ
sebenarnya ada beberapa faktor yang lain juga yang menyebabkan saya sukar untuk
memberikan walau satu daripadanya. Antaranya adalah kerana bukan semua orang
kehidupannya sama seperti kita seolah-olah hampir seratus peratus atau mungkin
separuh daripadanya memiliki perjalanan hidup yang seiras dengan kita.
Mengehadkan kita kepada hanya kepada satu tokoh atau beberapa sahaja barangkali
sukar untuk ditemukan walau seorang pun.
Sebab itulah tokoh
kegembaran ini sememangnya akan ada beberapa yang berbeza mengikut sudut yang
kita pilih. Maksudnya adalah jika penguasaan ilmu kita pada bahagian teologiޱ maka kita akan ambil inspirasi daripada
tokoh dalam bidang tersebut. Namunߨ adakalanya kita mungkin mahir dalam bidang
fiqh. Makaߨ di sini❟ kita akan mencari
tokoh yang lain yang selain teologi pula untuk diteladani dan dipelajari. Jika
ada teologi yang mapan dalam kemahiran fiqhޱ maka ini dikira bonus.
Ini baru sedikit
aspek yang ada. Manusia ada kepelbagaian. Walaupun kita ada satu tema utama
dalam hidupޱ
barangkali kita akan ada cabang-cabang yang lain yang tidak berkongsi secara
signifikan dengan orang lain yang kebiasaanߨ apatah lagi tokoh kebesaran. Kerana itulah
kita sukar untuk kita menyatakan bahawa seseorang itu satu-satunya tokoh
kegemaran dalam hidupnya.
Ya༡ Mungkin tokoh tersebut membawa arus
perubahan yang signifikan dalam hidup seseorang. Akan tetapiߨ ia mungkin hanya merangkumi aspek tema
kehidupan yang utamaߨ tidak pada ranting-ranting yang lain yang mungkin sekali akan
membezakan tokoh tersebut dan diri seseorang itu sehingga cetusan inspirasi
pada tema yang ranting itu akan dicari tokoh yang lain pula.
Oleh ituߨ tokoh kegemaran kita dalam hidup mungkin
tidak akan terhad kepada seorang sahaja melainkan jika sememangnya seseorang
itu merentasi warna kehidupan sepertimana tokoh tersebut. Kita akan ada
pelbagai tokoh mengikut tema perjalanan hidup kita yang bina untuk diri kita
sendiri. Kita mungkin akan mengambil cetusan daripada beberapa tokoh mengikut
aspek tema yang ada dalam kehidupan ini untuk membentuk satu kisah cerita
tentang diri kita sendiri.
Di siniߨ saya ingin kongsi beberapa tokoh kegemaran
saya atau mungkin yang mengujakan saya sehingga ia menyentak jiwa saya atau
membekas dalam perasaan saya ketika mengamati kisah atau pengalaman yang
dilalui mereka. Pada penulisan ini❟ saya mungkin akan mengemas kini dari
semasa ke semasa jika ada pertambahan maklumat baharu tentang tokoh yang
menarik minat saya untuk dikongsi dan menjadi kekaguman buat saya.
Jalaāluddīn
As-Suyūṭiyy ߸ Tokoh Yang Luas
Ilmunya Dan Rajin Dalam Penghasilan Penulisan
Jika ditanya kepada
saya tokoh yang sememangnya benar-benar menampakkan keluasan ilmu seseorang dan
kerajinannya dalam penghasilan penulisan dalam menabur bakti kepada bidang
ilmiah di mata sayaޱ
maka dia adalah Jalaāluddīn as-Suyūṭiyy. Saya yakin sesiapa yang mengenali nama
ini beserta mengamati karya-karya peninggalannyaޱ pasti tidak akan mampu mengingkari kesaujanaan gudang
hafalannya dan memorinya.
Jalaāluddīn
as-Suyūṭiyy adalah satu-satunya manusia dalam sejarah peradaban muslim dalam
mengangkat dirinya sebagai seorang mujtahid. Selalunyaܦ
pengiktirafan mujtahid ini diberikan melalui pemerhatian orang lain dan mereka
yang menulis sejarah tentangnya. Namunߨ dia melalui seseuatu yang belum pernah
dilakukan oleh mana-mana tokoh ilmuwan. Sememangnya keunikan ini memang
sepatutnya kita curahkan perhatian terhadapnya.
Sudah tentu bahawa
pengakuannya dicabar dan diragui. Bukan semua orang di zamannya ingin
mengiktiraf pencapaian dirinya yang sememangnya melayakkan diri sebagai mujtahidߨ lebih-lebih lagi yang ada seteru
dengannya.
Akan tetapiߨ setelah kewafatannya berlalu lebih 500
tahunܦ
sesiapa sahaja yang menatap pusaka ilmunyaޱ pasti tidak akan sinis terhadap pengakuannya sebagai mujtahid.
Malahߨ mungkin sahaja kalau orang yang pernah meragui atau mungkin
mengejeknya hidup di zaman ini, pasti mereka akan tertunduk malu atau menyesali
apa yang mereka perbuat.
Dikatakan bahawa dia
telah menghasilkan lebih 600 judul kitab pelbagai bidang ilmu. Cumaߨ yang dapat direkodkan namanya adalah
sekitar 450 judul kitab. Sebahagiannya belum ditemukan percetakannya hari ini.
Kita tidak tahu apa sudah jadi selebihnya. Namunߨ yang pasti adalah peninggalan karyanya
yang sedia ada sudah cukup bermakna buat umat Islam yang mendambakan kemuliaan
dalam mahkota ilmu.
Bayangkan bagaimana
di zaman yang belum ada mesin taip dan penulisan tersebut perlu menggunakan pen
dan tenaga tangan mampu menghasilkan penulisan yang sebegitu banyak. Sebenarnyaܦ
dia lebih banyak menghabiskan sisa hayatnya secara signifikan dengan berkurung
di rumahnya untuk menghasilkan penulisan setelah berpenat lelah berkelana
pelbagai negara untuk menuntut ilmu. Ketika ituܦ fokusnya untuk penulisan tidak terganggu
dengan beberapa distraksi yang lain dan dia dapat mencurahkan segalanya yang
terbuku pada mindanya.
Kemudianߨ tidak mungkin sama sekali seseorang dapat
menghasilkan judul sebanyak itu jika seseorang tidak memiliki tampungan ilmu
yang luas dalam dadanya dan tidak mempunyai kekuatan memori. Karya yang dia
hasilkan bukan hanya sekadar pandangan peribadi yang hanya terbit dari idea dan
pemikirannya secara perseoranganߨ tetapi ia juga mengandungi nukilan dari pelbagai sumber yang
memerlukan pembacaan yang luas dan pembelajaran yang panjang. Entah bagaimana
tahap kerajinannya sepanjang dia menuntut ilmu sehingga dia mampu memuntahkan
kesemuanya tanpa sebarang masalah.
Malahߨ untuk menghasilkan satu buku pun❟ kita perlu membuat
perancangan dalam penyusunan bab, fasal dan penyampaian ayat. Bagaimana agaknya
di minda seseorang yang menghasilkan karya sedemikian sehinggakan kesemua itu
tidak menjadi bebanan buatnya sehingga dia mampu terus menulisnya secara
automatik tanpa perlunya draf dan penyemakan semula sebelum menerbitkan
penulisan secara rasmi?
Tambah lagi orang itu
di zaman yang tidak ada kemudahan teknologi penaipan dan pemadaman seperti
sekarang. Bagaimana mereka mampu menghasilkan penulisan secara tersusun dan
sistematikߨ
ditambah lagi pula ia adalah proses yang berulang yang berbeza sehingga
beratus-ratus judul?
Untuk menghasilkan
penulisan tersebut barangkali tidak siap dalam sehari sahaja mengikut ketebalan
dan perincian yang ada dalam kitab tersebut. Semakin tebal kitabޱ semakin banyak hari memakan. Bagaimana
seseorang dapat terus memfokuskan untuk menyiapkan beberapa bab dengan beberapa
perkataan yang tidak terlupa, terluput dan terlepas pandang yang mengambil masa
beberapa hari? Kalau kitaޱ
mungkin sahaja terlupa memasukkan bab tertentu atau tertinggal ayat yang patut
diungkapkan atau pelbagai lagi yang lain yang berkaitan kekurangan kita.
Jika diamati senarai
penulisan yang telah dia hasilkanޱ bukan hanya satu cabang ilmu sahaja. Ada pelbagai bidang ilmu yang
lain yang dia telah hasilkan. Dia mampu menulis dengan baik sekali tanpa
berhadapan dengan pelbagai masalah sepanjang penghasilannya.
Mungkin sahaja dia
tidak perlu berhenti sekejap untuk merujuk jika terlepas maklumat atau berfikir
sejenak untuk menghasilkan bab yang seterusnya. Apa yang tinggal hanyalah untuk
memuntahkan segala yang ada.
Apabila melihat
Jalāluddīn as-Suyūṭiyyޱ
dia tidak berhenti mengagumkan saya melihat kesungguhannya dan kecintaannya
dalam menghasilkan pelbagai judul penulisan yang mungkin tidak ditandingi oleh
sesiapa pun baik dari pendahulunya sehingga yang terkemudian. Mengumpulkan
keseluruhan kitabnya barangkali sudah cukup untuk membina perpustakaan miniߨ
seterusnya khazanah keilmuan Islam yang berharga dalam sejarah.
Sememangnya dia bukan
sahaja ditempa namanya sebagai mujtahidߨ tetapi sebagai al-Imām dan al-Ḥāfiẓ tanpa syak lagi. Pada saya❟ cukuplah dia seorang
untuk membuktikan bahawa sememangnya wujud para ulama dalam tamadun muslim yang
luas capaian pembelajarannya, kuat hafalannya yang bersaujana dan mampu
menghasilkan kitab secara sistematik tanpa ada masalah.
Yang menambah
kekaguman perhatian saya adalah penghasilan kitab «Nawāḍir al-Ayk Fī Maᓫrifah an-Nayk». Ia adalah kitab
mengandungi perkara yang berkaitan dengan seks bersama koleksi syair yang
berkaitan dengannya. Mungkin ini satu-satunya kitab yang bertema sebegini
dikarang oleh seorang tokoh ilmuwan kenamaan yang disegani.
Dapat kita katakan ia
seumpama «Kama Sutra» dari Hinduߨ tetapi tidak ada gambar lucah padanya dan adanya fokus kepada
perbahasan ilmiahߨ di samping mengongsikan beberapa bait syair yang berkaitan
dengan seks. Sukar sekali untuk menemukan kitab bertemakan seperti ini dalam
koleksi khazanah umat Islam.
Oleh sebab
kontroversi kandungannyaߨ sebahagian orang meragukan penisbahan kitab ini kepadanya.
Selalunya atas alasan tidak mungkin seorang tokoh ulama yang besar sanggup
mencoretkan kandungan yang agak eksplisit lucahnya dan kelihatan tidak malu
untuk mengongsikannya kepada orang ramai.
Saya katakan౼ alasan seperti ini tidak boleh
diterima. Hanya kerana wujudnya pertentangan realiti dengan persepsi kita
terhadap seseorang tokoh menyebabkan kita ragu penisbahannya atau menuduh kitab
tersebut mengandungi sisipan palsu. Ini bukan hujah yang wajar diterima.
Inilah akibat apabila
kita terlalu rigid dengan dogma ultraortodoks. Seseorang hanya berfikir sempit
tentang bagaimana sepatutnya seseorang itu menjadi ulama tanpa memikirkan sifat
manusiawi dan perasaan yang mungkin dikongsi bersama oleh orang awam dan orang
kebiasaan. Pada saya❟ sekurang-kurangnya
penghasilan kitab seperti ini mengubah pandangan alam tentang karakteristik
sang tokoh ilmuwan.
Keluarga
Al-Ġumāriyy ߸ Keluarga Yang
Memiliki Pola Pemikiran Yang Unik
Bagi tokoh sufi yang
hidup di era ini❟ pasti akan mengakui
ketokohan yang ada keluarga al-Ġumāriyy؛ iaitu anak-beranak Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq yang berketurunan
Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃.
Mereka ini adalah tokoh sufi yang membawa tajdid dalam tradisi kesufian dengan
menghidupkan budaya kritis dan usaha mengembalikan kepada sunnah.
Yang menariknya
adalah Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq berjaya melahirkan kesemua tujuh anaknya sebagai
ulama. Ini adalah pencapaian gemilang yang jarang didapati dalam sejarah
muslim. Mereka semua adalah Aḥmad, ᓫAbdullah, Muḥammad az-Zamzamiyy, ᓫAbdul Ḥayy, ᓫAbdul ᓫAzīz, al-Ḥasan dan Ibrōhīm. Yang paling
menonjol adalah lima yang awal.
Seorang ayah tidak
dapat melahirkan kesemua anak yang hebat melainkan ayahnya juga seorang yang
hebat. Ini diperakui oleh anak-anaknya sendiri yang mencatatkan biografi atau
menceritakan tentang dirinya.
Ayahnya menguasai
pelbagai bidang ilmu seperti ilmu kalam, bahasa, fiqh, tafsir dan luas
pembacaannya. Kerajinannya dalam penglibatan kepada ilmu dan kemuliaan
peribadinya menempa kekaguman dalam penceritaan anak-anaknya.
Cumaߨ Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq tidak begitu
menggemari populariti. Dia selalu sahaja mencari jalan yang sunyi jika keluar
untuk mengajar atau memenuhi undangan atau ziarah walaupun jauh kerana
mengelakkannya diri dikenali.
Malahߨ dia juga tidak ada minat dalam penulisan
sepertimana anak-anaknya walaupun kemampuan ilmuya sudah begitu membantu untuk
menjayakannya kerana tidak suka dikenali. Kalau pun menulisޱ dia akan membakar sebahagiannya.
Sebahagiannya pula tidak lagi ditemukan seperti penulisan tentang ₍at-Taᓫawwuḏ₎ dan pembacaan basmalah dalam solat
menurut mazhab Mālik.
Kita dapat tahu
cerita Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq kerana anaknya adalah ulama yang tersohor. Jika
tidakޱ
pasti dia juga termasuk permata yang terselindung di persada sejarah. Semoga
Allah mencucuri rohnya dan mengangkat darjatnya ke martabat yang tinggi.
Kehebatannya telah diwarisi melalui anak-anaknya dan mereka menterjemahkannya
melalui penulisan mereka serta pengajaran mereka.
Di mana paksi
kehebatannya sehingga ia diwarisi kepada anak-anaknya? Ia adalah semangat dalam
usaha pengamalan kepada sunnah, menjauhi ketaksuban mazhab dan mencela taklid
yang keji. Inilah asas yang diperjuangkan dalam keluarga al-Ġumāriyy sehingga
masing-masing dari kalangan adik-beradik ada pemikiran yang unik yang
mengagumkan saya dan mungkin sahaja mereka yang lain yang menelusuri kehidupan
keluarga ini. Akan tetapiߨ kebanyakan sufi yang gemar mengangkatnya jarang untuk
memerhatikan perkara ini.
Muḥammad bin
aṣ-Ṣiddīq ketika hayatnya agak aktif dalam usaha seperti ini. Dia pernah
berdebat dengan beberapa ilmuwan yang tegar dengan ketaksuban kepada mazhab.
Dia juga telah menyeru masyarakat untuk mengikuti sunnah sehingga zahirnya
suara sumbang pentaklid jelek. Dia juga mengembalikan tradisi kesufian dengan
keilmuan seperti pengutamaan pembacaanQuran berbanding wirid dan pengajaran
«Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy». Dia juga meraikan kepelbagaian mazhab dan tidak terikat
dengan satu mazhabߨ khususnya mālikian dalam usaha untuk beramal yang menepati
sunnah.
Legasi seperti ini
juga disambung oleh anak-anaknya. Aḥmad; anak sulungnya agak keras terhadap
ketaksuban mazhab. Ṣōdiq bin Sālim bin Ṣōdiq melalui karyanya «Ḏamm al-Ašāᓫiroẗ Wa al-Mutakallimīn Wa al-Falāsifaẗ» yang di samping
mengumpulkan kalamnya dalam penentangan terhadap ašᶜarianߨ dia juga lantang menyuarakan orang yang
bertaklid kepada mazhab secara taksub.
Saya ketika membaca
kalamnya dalam menyuarakan kutukannya terhadap isu tersebutܦ
saya tidak akan membayangkan yang kebiasaan salafi pun tidak akan bercakap
sedemikianߨ apa lagi seseorang yang menjadi ikon penting kepada sufiߨ
bahkan ahli bait secara khusus.
Kalaulah ini
diungkapkan oleh salafiޱ
pasti akan dipersoalkan akhlaknya kerana beberapa daripada katanya terlalu
tajam dan keras. Akan tetapiߨ ini adalah daripada zuriat Rasulullah! Sebegitulah hebat
semangatnya dalam menentang ketaksuban.
Maḥmūd Saᓫīd Mamdūḥ menyatakan bahawa Aḥmad bin
Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy sangat dibenci oleh golongan pentaklid.
[Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=492624834485128&id=100012128473491].
Antara polemik yang
Aḥmad al-Ġumāriyy yang berhadapan dengan pentaklid ini adalah isu solat jenazah
dengan tujuh takbir. Pertikaian ini berlaku sangat hebat sehingga ada yang
menyindir: "Apakah ini solat jenazah atau solat hari raya?"
sepertimana yang dia menceritakannya dalam «al-Baḥr al-ᓫAmīq Fī Marwiyyāt Ibn aṣ-Ṣiddīq» ia mendorongnya untuk
menulis «al-Ijāzaẗ Li at-Takbīrōt as-Sabᓫ ᓫAlā al-Janāzaẗ» bagi merespons orang yang
mempertikaikannya.
Ini juga berlaku
ketika dia menyatakan bahawa terdapat pandangan yang muktabar yang menyatakan
bahawa tidak wajib qadha bagi mereka yang meninggalkan solat berjemaah dengan
sengaja. Sebahagian orang mempertikaikan pandangan ini bahawa ia adalah yang
merobek ijmak. Dia kemudiannya menghasilkan «Wasā^il at-Tarjīḥ al-Murtaḍō Li
al-Qowl Bi Anna al-Fā^itaẗ ᓫAmadan
Lā Tuqḍō» untuk membuktikan
sebaliknya.
Adiknya; ᓫAbdullah juga seorang yang sangat
kritis dalam hal ini. Sebab itulah dia telah menghasilkan karya yang berkaitan
dengan kritikan terhadap sufi dan tidak begitu menampakkan sikap apologetik
terhadapnya. Salah seorang muridnya; Maḥmūd Saᓫīd Mamdūḥ berkata dalam menyifatkannya :
ومما يمتاز به شيخنا المترجم سلامة
الصدر وسرعة الفيء وكان محبا للحق أنما كان لا يتعصب لرأي أو إمام، بل دينه تقديم
سنة سيد الأنام صلى الله عليه وسلم مع احترام آخرين
"Antara apa yang
mengistimewakan syeikh kami yang dibiografikan ini adalah tenang dadanya, cepat
anteng dan pecinta kebenaran walau di mana sahaja ia berada tanpa taksub kepada
sesuatu pandangan atau seseorang imam. Bahkanߨ agamanya mendahulukan sunnah pemimpin kepada penghuni bumi ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wasallam⁃
bersama memberi penghormatan kepada yang lain". [Tašnīf al-Asmā^ Bi Šhuyūẖ al-Ijāzaẗ al-Asmāᓫ﹇m/s 658﹇keluaran
Dār al-Kitāb al-Miṣriyyah].
«Bidaᓫ at-Tafāsīr» antara yang paling jelas dalam hal
ini. Di muqaddimah kitab tersebut❟ dia mengingatkan agar tidak mencari
helah dalam mentakwilkan ayat itu dan mencari-cari bentuk-bentuk yang jauh
daripada iᶜrab atau menanggungnya dengan makna yang tidak selari dengan
konteksnya atau sebab penurunannya untuk memanfaatkan pandangan fulan atau akidah
fulan. Kemudianߨ dia melanjutkan kritikan tersebut kepada Abū Jaᓫfar aṭ-Ṭoḥāawiyy, al-Bayhaqiyy dan Abū al-Walīd al-Bājiyy. Kata-kata ini
juga dikutip oleh adiknya; ᓫAbdul
Ḥayy dalam «at-Tayammum Fī al-Kitāb Wa as-Sunnaẗ Wa Ibṭōl al-Maḏhab al-Qō^il Inna at-Tayammum
Lā Yajūz Bi Ġoyr at-Turōb».
Dia juga menghasilkan
karya yang khas dalam mengkritik qasidah Burdah. Malahߨ kerana lantangnya dalam mencurahkan kritis
dalam tradisi keilmuan kesufian❟ dia pernah dituduh cenderung kepada
wahabi sepertimana penyebutannya dalam muqaddimah kitabnya «Awliyā^ Wa Karōmāt»
apabila kitab ini ditampilkan kepada kebanyakan orang di sekelilingnya kerana
karya ini menyajikan penapisan yang kritis terhadap cerita karamah para wali
yang dusta yang dibawa oleh pelampau sufi.
Malahߨ kuatnya semangat kepada ketidaktaksuban
kepada sesuatu pandangan atau seseorang tokoh, dia pernah mengutarakan pendapat
yang menyalahi keseluruhan ulama dalam isu nasakh pembacaan Quran melalui
karyanya «Ḏawq al-Ḥalāwaẗ Bi Bayān Imtināᓫ Nasẖ at-Tilāwaẗ» dengan berbangga sambil
mengucapkan kesyukuran terhadapnya. Sama ada benar atau salahܦ
yang penting ini menunjukkan keteguhannya dalam mengikuti kebenaran yang telah
nyata padanya.
Yang menarik sekali
adalah selain dia tidak taksub kepada seseorang tokohߨ dia juga tidak taksub terhadap dirinya.
Ini terbukti beberapa penulisannya yang dia tarik balik kerana didapati ada
kepincangan padanya dan tidak segan untuk mengakui bahawa ia adalah salah dari
sisinya.
Contohnya adalah
«al-Kanz aṯ-Ṯamīn Fī Aḥādīṯ an-Nabiyy al-Amīn». Dia menarik balik kitab ini
kerana didapati banyak hadis dhaif di dalamnya sepertimana yang dia sebutkan
dalam «Sabīl at-Tawfīq». Cumaߨ dia bukanlah sengaja melakukan sedemikian kerana kitab itu
ditulis ketika di penjara sehingga dia menghadapi kekangan untuk melakukan
semakan.
Bayangkan bahawa
menyedari hadis dhaif sahaja sudah ingin ditarik balik karya tersebut!
Bagaimana pula dengan orang yang pernah menghasilkan kitab atau berceramah yang
menyampaikan riwayat palsu? Pernahkah golongan al-Ḥabīb secara khusus untuk
melakukan sebegini?
Contoh yang lain
adalah «al-Qowl al-Masmūᓫ Fī Bayān al-Hajr al-Mašrūᓫ». Dia menarik balik pandangan dalam
kitab ini dan menggantikannya dengan judul baharu؛ iaitu «an-Nafḥaẗ aḏ-Ḏakiyyaẗ Fī Anna al-Hajr Bidᓫaẗ Širkiyyaẗ». Penarikan balik ini
setelah dia mengamati semula lebih mendalamߨ lalu dia mendapati kesilapan pandangan dalam kitab tersebut
walaupun pandangannya berasaskan majoriti ulama dan dia menghasilkan judul yang
baru untuk menjelaskannya.
Daripada sini❟ jelas bahawa ᓫAbdullah al-Ġumāriyy sama sekali tidak menjadikan
keturunan baginda untuk menjustifikasikan bahawa segala apa yang terbit
daripadanya adalah benarߨ apatah lagi dikuduskan dan dikultuskan. Ada masa yang dia
mungkin melakukan kesilapan yang jika dia sedarޱ dia akan menarik balik.
Sangat berbeza dengan
pengikut al-Ḥabīb yang selalu sahaja mengkultuskan dan mengkuduskan apa yang
ada daripada tokoh berketurunan Rasulullah. Apabila dibentangkan kesilapan yang
ada merekaޱ
itu pasti dianggap satu bentuk ancaman untuk memusuhi ahli bait! Semoga Allah
memecahkan kepala batu yang bersemadi di minda mereka.
Kemudianߨ adiknya; Muḥammad az-Zamzamiyy juga
mengambil peranan yang sama dalam menyeru kepada pengamalan sunnah dan
menentang ketaksuban. Jika dibandingkan ketegasan Aḥmad dan Muḥammad
az-Zamzamiyyޱ
barangkali yang lebih tersohor dalam mengkehadapankan suara ini adalah Muḥammad
az-Zamzamiyy. Karya paling menonjol dalam hal ini adalah «az-Zāwiyaẗ Wa Mā Fihā
Min al-Bidaᓫ Wa al-Aᓫmāl al-Munkaroẗ».
Karya ini untuk
memaklumkan dua perkara yang penting. Yang pertama adalah dia telah berubah
pandangannya tentang kesufian dan menarik balik beberapa pandangan dari karya
lamanya, «al-Intiṣōr Li Ṭorīq aṣ-Ṣūfiyyaẗ al-Aẖyār». Karya yang lama ini
mengumpulkan dalil-dalil yang menjustifikasikan beberapa pengamalan kesufian
seperti zikir sambil menari dan pelbagai lagi.
Malahߨ dalam kitab «az-Zāwiyaẗ» ini❟ selain untuk
menyatakan bahawa dia telah menarik balik pandangan lama dalam kitabnya «al-Intiṣōr»ߨ dia juga ingin menyatakan bahawa dia
berlepas diri daripada tarekat darqōwianߨ bahkan menyatakan bahawa dia tidak terikat dengan mana-mana
mazhab.
Yang kedua adalah
untuk menyuarakan penentangan terhadap sufi yang jahil yang berleluasa di
persekitarannya dengan membongkar beberapa praktik yang dilihat bidaah dan
kemungkaran yang dilakukan bersama penjelasan secara ilmiahߨ tetapi tajam dan keras. Saya pasti
golongan al-Ḥabīb sendiri akan gerun untuk membaca kitab iniߨ apatah lagi para pengikutnya walaupun
karya ini adalah daripada keturunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃
kerana lembing yang dilontar dalam kitab ini sememangnya ditujukan orang
seperti mereka.
Sesiapa sahaja yang
membaca karyanya «az-Zāwiyaẗ» tanpa mengenali penulis terlebih dahuluޱ pasti penulis tersebut dilabel wahabi
secara pantas. Akan tetapiߨ penulis ini adalah tokoh sufi ahli bait. Dia masih mengakui
bahawa tasawwuf adalah sebahagian intipati daripada Islam sepertimana fiqh.
Akan tetapiߨ dia memfokuskan kritikannya kepada sufi yang jahil yang
menyebarkan pengamalan yang menyeleweng daripada sunnah dan kefahaman yang
merosakkan akidah.
Yang menariknya lagi
adalah kitab «az-Zāwiyaẗ» ini juga menyinggung abang sulungnya dalam beberapa
isu. Malahߨ
jika kita menelusuri sejarah kehidupan Muḥammad az-Zamzamiyyޱ sememangnya berlaku saling berbalas
kritikan dengan adik beradiknya yang lain. Konfliknya bersama adik beradiknya
yang lain agak terkenal diceritakan.
Antaranya adalah isu
pemandian anak lelaki pada jenazah ibunya. ᓫAbdullah al-Ġumāriyy mendapat tahu
bahawa az-Zamzamiyy menyuruh anak lelakinya untuk memandikan jenazah ibunya.
Ini mencetuskannya menulis judul «Ismāᓫ aṣ-Ṣumm Li Iṯbāt Taḥrīm Ġusl al-Ibn Li Umm». [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0pgStDRzPkkGRmPmAS61brfBNpM5VgBzFRi4utC4FhsE1LALXt3aK5JJEV5p95Pbjl&id=100011710382387].
Sebegitu juga
penghasilan ᓫAbdullah al-Ġumāriyy pada karya yang
berjudul «Iᓫlām an-Nabīh Bi Sabab Barō^aẗ Ibrōhīm Min Abīh» setelah mendapat
tahu bahawa az-Zamzamiyy menuduh ayahnya sebagai sesatߨ lalu dia berlepas diri daripada ayahnya
dan alasannya adalah Ibrōhīm ⁃ᓫalayh as-Salām⁃
juga melakukan yang sama setelah nyata kesesatannya. Karya ini dihasilkan bagi
menepis alasan ini. [Rujuk ᗒ
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0giVGx9TikVLcABvBJzF4Dc8NxY8beJzw7ndZznifKsU1LS3ZHNE9f4oTyPdd2C9Pl&id=100011710382387].
Muḥammad Ilyās
al-Marrōkišiyy dalam «ᓫAbd al-Ḥayy Ibn aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy ߸ Al-Uṣūliyy an-Nāqid Wa al-Mujtahid al-Mujaddid» menyatakan bahawa ᓫAbdul Ḥayy al-Ġumāriyy menghasilkan karya
«ad-Dalā^il al-Qoṭᓫiyyaẗ ᓫAlā al-Aẖṭō^ aš-Šanīᓫaẗ al-Wāqiᓫaẗ Fī al-Qunbulaẗ aḏ-Ḏarriyaẗ» atau «al-Fāḍiḥaẗ al-Maẖziyaẗ Li Ṣōḥib al-Qunbulaẗ aḏ-Ḏarriyyaẗ» untuk membantah
karyanya yang berjudul «al-Qunbulaẗ aḏ-Ḏarriyyaẗ ᓫAlā al-H̱oṭīb Allaḏī Ya^muru an-Nās Bi
Ḥalq al-Liḥyaẗ».
Ini sama sekali tidak
membina persepsi bahawa kritikan terhadap ahli bait adalah sama seperti orang
yang membenci zuriat baginda sepertimana yang selalu digembar-gemburkan oleh
pengikut al-Ḥabīb! Alangkah bezanya dua paksi keluarga ini!
Menjadi keturunan
baginda bukan untuk memenangkan aliran tertentu atau berpihak kepada mereka
yang sama dalam pertalian darahߨ tetapi menjadi orang yang menegakkan sunnah datuknya
-ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam- kepada
masyarakat.
Saya melihat Muḥammad
az-Zamzamiyy menjadi orang yang dipinggirkan setelah masuk ke fasa perubahan
pandangannya. Sekalipun setelah kematiannyaܦ legasi perjuangannya yang terabadi dalam
kitabnya «az-Zāwiyah» masih di tempat wira yang tidak didendangkan.
Ini kerana sufi tetap
membenci mana-mana yang datang untuk menyanggahi tradisinya sekalipun daripada
keturunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃.
Walaupun para sufi menyebutkan cintanya kepada ahli baitޱ hakikatnya mereka tidak akan mampu menghadam
apa yang dibentangkan Muḥammad az-Zamzamiyy.
Bagi sufi yang
benar-benar ikhlas untuk mencari kebenaran dan ingin mereformasikan pemikiran❟ saya sememangnya
mencadangkan pembacaan kitab «az-Zāwiyaẗ» ini. Yakinlah bahawa sesiapa yang
menghadam kandungan dalam kitab iniޱ perspektif sufinya akan berubah dan dia akan berada di dimensi
berbeza.
Saya faham yang
kadangkala sufi sangat berat perasaan untuk membaca kritikan daripada aliran
yang berbeza dengan mereka. Mengapa tidak mereka membaca dari tokoh besar
mereka sendiri? Bukankah ia lebih dekat jurang perbezaannya?
Kemudianߨ adiknya; ᓫAbdul Ḥayy juga menonjol dan menyerlah dalam
usaha pembasmian taklid yang tercela dan ketaksuban terhadap imam atau mazhab.
Boleh dikatakan seluruh kitabnya sememangnya lantang menghentam pentaklid yang
buta habis-habisan serta seakan-akan tidak memberikan ihsan dan belas kasihan
ketika mengkritiknya secara pedas sekalipun tema utama adalah membahaskan isu
fiqh atau uṣūl fiqh. Mana-mana golongan al-Ḥabīb, para pengikutnya dan
aswajaean secara umumnya pasti gerun dengan kandungan kitab ini sekalipun
mereka mendakwa bahawa mereka ini pecinta ahli bait!
Banyak lagi keunikan
yang boleh dipelajari daripada keluarga ini. Semakin didalamiޱ kita akan dapati bahawa keluarga ini
adalah ahli bait yang paling unik dalam sejarah muslim dalam sumbangan
ilmiahnya dan pola pemikirannya. Ia mungkin sahaja tidak dapat ditiru oleh
sesiapa pun sesudah mereka. Sesiapa sahaja yang mendalami manhaj keluarga
al-Ġumāriyy iniޱ
pasti tidak akan berhenti merasa teruja dengan menjengah keistimewaan yang ada
pada mereka.
Malang sekali yang
kitab mereka ini tidak begitu diberikan perhatian penjagaannya melainkan ᓫAbdullah al-Ġumāriyy. Seolah-olah
mereka ini masih terpencil di persada dunia walaupun pengaruh mereka ini besar
di mata duniaߨ khususnya kesufian. Ada di antara kitab mereka yang boleh
diisytiharkan sebagai telah ditelan zaman.
ᓫAbdul Ḥayy al-Ġumāriyy pernah menyatakan hasrat agar
karangan abang sulungnya; Aḥmad al-Ġumāriyy yang masih
berbentuk penulisan tangan dapat dicetak untuk manfaat bersama. Dia berkata :
وقد كان رحمه الله تعالى هذا شأنه في كل
ما كتب من التآليف التي تبلغ مائة وخمسين. لا زال أكثرها مخطوطا ولا يدري أحد ما
مصيرها لأنه رحمه الله تعالى مات بمصر وكان حملها معه عند هجرته من مسقط رأسه إليها.
وإني أسأل الله سبحانه أن يهيئ الأسباب لطبعها أو طبع بعضها لئلا يذهب ما فيها من
علم قل من يتقنه في عصرنا إلى بطون العثة ولا يستفيد منه أحد.
"Dahulu❟ ⁃semoga
Allah Taᓫālā merahmatinya⁃
adalah begini keadaannya pada apa yang dia menulis dari karangan-karangan yang
mencapai seratus lima puluh. Sentiasa ia yang terbanyak daripadanya adalah
penulisan tangan dan tidak ada seoranag pun mengetahui apa kesudahannya kerana
dia ⁃semoga Allah Taᓫālā merahmatinya⁃
meninggal dunia di Mesir dan dia membawanya bersamanya ketika hijrahnya dari
tanah airnya. Sesungguhnya aku mengharapkan Allah Subḥānahu mempersiapkan
sebab-sebab untuk pencetakannya atau pencetakan sebahagiannya supaya tidak
hilang apa yanag ada padanya yang berupa ilmu yang sedikit orang yang menekuninya
di masa kita sehingga ke perut ngengat dan tiada seorang pun yang mengambil
faedah daripadanya". [At-Tayammum Fī al-Kitāb Wa as-Sunnaẗ Wa Ibṭōl
al-Maḏhab al-Qō^il Inna at-Tayammum Lā Yajūz Bi Ġoyr at-Turōb﹇terhimpun
dalam judul «al-Ajwibaẗ al-Fiqhiyyah Li
al-Uṣūliyy Li ᓫAbd al-Ḥayy Ibn aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy» yang dihimpunkan
oleh Muḥammad Ilyās al-Marrōkišiyy﹇m/s
233﹇keluaran Dār al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Sememangnya inilah
yang diharapkan dari para pecinta keluarga ini. Bukan sahaja ada sebahagian
karangan-karangan Aḥmad al-Ġumāriyy yang masih belum tercetak pada hari
ini. Ia juga adalah dari selainnya. Walaupun disenaraikan karangan
peninggalannya ketika pembiografian merekaޱ sebahagiannya tinggal memori yang terukir di catatan biografiߨ
tetapi karya tersebut entah apa yang terjadi.
Saya tidak tahu
mengapa ini terjadiߨ sedangkan khazanah mereka sangat berharga. Saya berharap bahawa
ada yang benar-benar mengumpulkan dan mencetak semula karya mereka ini dalam
berbentuk ensiklopedia sepertimana kitab ᓫAbdullah al-Ġumāriyy telah
diberikan khidmatnya.
Keluasan Ilmu Ibn
Ḥajar Al-ᓫAsqolāniyy
Ibn Ḥajar al-ᓫAsqolāniyy sudah cukup terkenal dengan magnum
opusnya; «Fatḥ al-Bārī Šarḥ Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy». Kitab ini walaupun
menjadikan aras tanda keluasan ilmunya dan kekuatan hafalannyaޱ jika kita telusuri lebih banyak
penulisannyaߨ khususnya dalam bidang hadisޱ kita akan dapati sesuatu yang mengagumkan yang di luar jangkaan
kita.
Sudah tentu kitab
«Fatḥ al-Bārī» mendapat jolokan kata-kata: "Kitab syarahan «Ṣoḥīḥ
al-Buẖōriyy» yang kalian tidak memerlukan selainnya apabila memilikinya".
Sememangnya benar kerana Ibn Ḥajar telah mencurahkan segala ilmunya secara
maksimum untuk menjelaskan, mengupas dan menganalisis kandungan di dalam «Ṣoḥīḥ
al-Buẖōriyy».
Kajian sanadnya juga
sudah ada pelbagai aspek yang dia sentuh. Jika ada kemusykilan tentang perawiޱ dia membahaskannya tanpa membiarkan ia
tertinggal. Kemudianߨ dibawakan hadis melalui sumber lain atau jalur yang lain jika
ia dapat memperkuatkannya atau menjelaskan bahagian yang tidak ada pada «Ṣoḥīḥ
al-Buẖōriyy». Kemudianߨ dia merungkaikan makna dan teks bagi hadis tersebut yang bukan
sahaja pada «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy»ߨ tetapi pada yang lain jika ada kemusykilan yang mendatang yang
ada kaitan dengan hadis di dalam «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy».
Hakikatnya adalah
kitab ini bukan semata-mata syarahanߨ tetapi ia adalah kitab analisis «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy» pada
sanadnya dan matannya dengan mengumpulkan pelbagai jalur dan pandangan
terhadapnya. Sememangnya tidak akan ditemui syarahan «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy»
seperti ini. Jika ada persamaan pada syarahan hadisޱ barangkali ia adalah «al-Minhāj Šarḥ Ṣoḥīḥ
Muslim Ibn al-Ḥajjāj» karya an-Nawawiyyߨ tetapi yang lebih terperinci lagi.
Tidak sekadar itu
sahaja yang Ibn Ḥajar menonjolkan kemahiran ilmu hadisnya. «Taġlīq at-Taᓫlīq» juga kita boleh menganggapnya sebagai
karyan yang menakjubkan. Dia berusaha sedaya yang sehabis mungkin bagi
melengkapkan sanad-sanad hadis yang muᶜallaq dalam «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy» dalam pelbagai
sumber yang mana sebahagiannya tidak terfikir pun untuk kita merujuknya. Agak
sukar untuk mencari sanad yang tidak disebutkan atau sanad yang hilang dari
sekadar bahasa semata-mata melainkan seseorang memerlukan pengkajian yang luas.
Setiap hadis muᶜallaq
daripadanya berjaya disambungkan dengan menyebutkan sanad penuhnya tanpa gagal.
Bukan mudah untuk melengkapkannya kerana ada beratus-ratus sanad yang muᶜallaq
dalam «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriy» sehingga seseorang perlu menekuni dengan
bersungguh-sungguh untuk mencarinya.
Ini sememangnya
membuktikan keluasan pembacaan Ibn Ḥajarߨ sekaligus ketepatan al-Buẖōriyy dalam menukilkan sumbernya
secara taᶜliq dan kesahihan yang terjamin sekalipun tidak disebutkan sanad
secara penuh. Hadis-hadis muᶜallaq dalam «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy» terbukti sama
sekali tidak menemukan percanggahan dan isu dalam aspek penyebutan sanad.
Tidak sekadar itu
sahaja. Dia juga melengkapkan apa yang kurang daripada «Tahḏīb al-Kamāl Fī
Asmā^ ar-Rijāl» karya al-Mizziyy dengan penghasilan «Tahḏīb at-Tahḏīb». Tidak
lengkap jika seseorang merujuk «Tahḏīb al-Kamāl» tanpa merujuk «Tahḏīb
at-Tahḏīb» kerana «Tahḏīb at-Tahḏīb» menambahkan lagi aspek yang kurang seperti
qaul nuqqad tentang periwayatan yang mursal daripada perawi atau qaul tajrih
dan taᶜdil yang tidak ada dalam «Tahḏīb al-Kamāl» atau yang berkaitan dengan
perkara yang memberi kesan kepada status perawi.
Rujukan yang dia cari
untuk mengumpulkannya sangat pelbagai sehingga yang tidak terfikir untuk kita
merujuknya. Bukan mudah untuk melengkapkannya kerana ada beratus-ratus perawi
dan maklumat tentangnya yang perlu diingat.
Orang yang tidak luas
hafalannya dan tidak kuat memorinya pasti akan menemukan kecundang untuk
melengkapkan karya al-Mizziyy ini. Sesiapa yang meragukan hafalannyaޱ sememangnya wajar untuk kerap mengamati
karyanya.
Bahkanߨ dia juga melengkapkan maklumat perawi yang
terkandung «Mizān al-Iᓫtidāl Fī Naqd ar-Rijāl» karya aḏ-Ḏahabiyy melalui
kitabnya «Lisān al-Mīzān». Perawi yang ada
dalam kitab «Mizān al-ᓫItidāl» bukan semata-mata pada Kutub Sittah
sahajaߨ
tetapi lebih banyak daripada itu.
Sememangnya seseorang
memerlukan kesungguhan dan minat yang mendalam terhadap kajian perawi. Jika
tidakޱ
kitab ini tidak akan dapat ditambah faedahnya dan disempurnakan pengisiannya.
Dia juga menabur
bakti dalam khidmat hadis melalui kitabnya «Talẖīṣ al-Ḥabīr Fī Taẖrīj Aḥādīṯ
ar-Rōfiᓫiyy al-Kabīr» dalam melakukan
pentakhrijan hadis yang terkandung dalam «Šarḥ al-Kabīr» karya ar-Rōfiᓫiyy dengan menyebutkan pelbagai sumber
dan memberi komentar terhadap hadis tersebut bersama pandangan ahli hadis
tentangnya.
Begitu juga dengan
kitab «al-Iṣōbaẗ Fī Tamyīz aṣ-Ṣoḥābaẗ» dalam mengensklopediakan nama-nama
sahabat Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃
secara terperinci. Banyak lagi karyanya yang lain yang menunjukkan aspek
kehebatan penguasaan ilmunya.
Sumbangannya dalam
ilmu hadis sememangnya besar dan bermanfaat. Sememangnya layak digelar al-Imām
dan al-Ḥāfiẓߨ
bahkan Amīr al-Mu^minīn dalam hadis. Kalaulah dia hidup di zaman salafޱ sememangnya layak untuk dia berdiri
menyerlah bersama para nuqqad yang lain yang terbilang. Bahkanߨ
as-Suyūṭiyy berkata tentang Ibn Ḥajar al-ᓫAsqolāniyy :
حكى أَنه شرب مَاء زَمْزَم ليصل إِلَى
مرتبَة الذَّهَبِيّ فِي الْحِفْظ فبلغها وَزَاد عَلَيْهَا
"Dia
menceritakan bahawa dia meminum air zamzam untuk sampai kepada martabat
aḏ-Ḏahabiyy dalam hafalan. Laluߨ dia sampai kepadanya dan bertambah hal itu kepadanya".
[Ṭobaqōt al-Ḥuffāẓ﹇m/s 552﹇keluaran Dār al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Sekarang ini❟ kita melihat bagaimana
Allah perkenankan hajatnya menjadi orang yang persis seperti aḏ-Ḏahabiyy yang
merupakan tokoh besar dalam hadis yang memiliki keupayaan hafalan yang mantap
dan keluasan dalam pembacaan. Semoga Allah merahmati mereka berdua dan
mengurniakan pahala yang berkekalan atas jasa besarnya dalam ilmu hadis.
Semangat Waja Ibn
Taymiyyaẗ
Sejujurnyaߨ saya memandang Ibn Taymiyyaẗ sama
sepertimana Jalāluddīn as-Suyūṭiyy dalam kerajinannya dalam menuntut ilmu dan
menyampaikannya serta kekuatan hafalannya, luas pembacaannya dan banyak
penghasilan karyanya. Cumaߨ yang membezakan antara kedua-dua ini pada dua aspek.
Pertamaߨ aliran akidah Ibn Taymiyyaẗ tidak sama
dengan as-Suyūṭiyy. Bahkanߨ kalau kedua-dua ini hidup di zaman yang samaޱ pasti akan berlaku pergeseran dan
perseteruan semasa mereka. Pun begituߨ as-Suyūṭiyy terkesan dengan kitab Ibn
Taymiyyaẗ yang berjudul «Naṣīḥaẗ Ahl al-Imān Fī Rodd ᓫAlā Manṭiq al-Yunān» dan memuji karya iniߨ
lalu meringkaskannya dengan judul «Jahd al-Qorīḥaẗ Fī Tajrīd an-Naṣīḥaẗ» dalam merobohkan
keberdirian ilmu mantiq.
Keduaߨ Ibn Taymiyyaẗ agak aktif dalam urusan
luaran seperti penyampaian syarahan dan menghadapi pelbagai peristiwa. Manakalaߨ as-Suyūṭiyy pula lebih menghabiskan masa
hayatnya setelah perantauan dalam menuntut ilmu dalam berkurung di rumah.
Kisah yang Ibn
Taymiyyaẗ lalui pada dunia luar sememangnya ada pengajaran yang berguna.
Meskipun ada beberapa perkara yang kita tidak persetujuiߨ kita masih boleh mengambil pengajaran dan
teladan yang baik daripadanya serta tidak mengenepikan sumbangan ilmiahnya
sepertimana as-Suyūṭiyy tidak mengabaikan sumbangannya dalam merobohkan ilmu
mantiq.
Kesungguhan Ibn
Taymiyyaẗ dalam menuntut ilmu semestinya persis sepertimana as-Suyūṭiyy yang
agak rajin pembelajarannya sehingga kitab yang mereka hasilkan memuatkan
pelbagai pandangan dan beraneka idea dapat dicurahkan melalui pena. Kita semua
sebenarnya ingin tahu bagaimana rutin harian mereka dalam menuntut ilmu dapat
mengumpulkan dan menguasai pelbagai bidang ilmu.
Antara semangat
wajanya adalah berhadapan dengan tentera Tatar. Ini adalah perkara yang penting
sebagai tamparan kepada kita semua kerana boleh jadi sebahagian kita yang
memiliki ilmu yang luas tidak mahu melibatkan dalam kancah peperangan atau yang
membawa kepada kematian kerana kita merasakan segala fasa pembelajaran yang
dihabiskan akan menjadi sia-sia jika mati sebegitu sahaja. Baginya❟ lebih baik
meneruskan kehidupan supaya dapat menabur bakti dalam lapangan ilmiah atau
dapat merebut tempat kerana kedudukan ilmunya.
Pemikiran sebegini
tidak ada di minda Ibn Taymiyyaẗ dan dia tidak hanya bertindak sebagai belakang
tabir dalam memberikan kata-kata rangsangan dan semangat atau sekadar merekrut
orang lain sahaja atau sekadar mendesak para penguasa untuk berjihadߨ tetapi dia juga termasuk orang yang
sama-sama turun ke medan perang bersama tentera Syam ketikamana Mongol cuba
masuk ke arahnya 702 Hijrah.
Terjadilah
pertempuran pada 2 Ramadhan dan tamat pada waktu petang 4 Ramadhan yang
diakhiri dengan kemenangan muslim. Malahߨ dia juga menyahut undangan sultan an-Nāṣir Muḥammad bin Qolāwūn
pada bulan Syawal 712 Hijrah untuk menghadapi tentera Tatar. Akan tetapiߨ niat jihadnya ketidaksampaian kerana Tatar
telah berundur sebelum sampainya Ibn Taymiyyaẗ.
Antaranya adalah
sanggup dipenjarakan dalam mempertahankan pandangannya tanpa gentar. Tidaklah
saya kata semua pandangannya betul. Akan tetapiߨ mempertahankan prinsip ini bukan mudahߨ lebih-lebih lagi jika penjara sedang
menarik kakinya ke sana. Lebih-lebih lagi isu yang berkaitan dengan ijtihad
atau yang menyalahi majoriti atau mungkin seluruh ulama.
Ketika diuji dengan
isu kemakhlukan Quran yang ditimbulkan muᶜtazilianܦ
ada beberapa tokoh besar terpaksa menjawab yang salah dalam keadaan
berpura-pura seperti Yaḥyā bin Maᓫīn dan ᓫAliyy bin al-Madīniyy. Ada juga yang
berani menyuarakan kebenarannya secara jelasߨ tetapi dipenjara seperti Aḥmad bin Ḥanbal.
Ibn Taymiyyaẗ antara yang membina semangat waja dalam dirinya.
Dia pernah dipenjara
di Mesir kerana bertelagah dengan al-Qōḍī al-Mālikiyy dalam isu akidah. Setelah
beberapa lamaܦ para hakim daripada mazhab šāfiᶜian, mālikian, ḥanafian dan
sekelompok dari kalangan fuqaha dijemput oleh penguasa Mesir; Sayfuddīn Sallār
untuk membincangkan tentang pembebasan Ibn Taymiyyaẗ daripada penjara.
Sebahagian yang hadir
meletakkan beberapa syarat padanya. Antaranya adalah dia perlu bertaubat
daripada akidahnya. Akan tetapiߨ Ibn Taymiyyaẗ enggan memenuhi syarat tersebut dan dia terus
berpanjangan dalam penjara. Dia hanya dapat keluar setelah lapan belas bulan kemudian
setelah ketibaan Ḥusāmuddīn Mahinnā bin ᓫĪsā yang bersumpah untuk membebaskannya.
Setelah ituܦ
dia mula berbalah dengan para sufi dalam isu pendukung Waḥdaẗ al-Wujud yang
digagaskan oleh Ibn ᓫArobiyy, Ibn Sabᓫīn, al-Qūnawiyy dan al-Ḥallāj. Lantasߨ
sultan
pun mengadakan majlis di Dār al-ᓫAdl. Ketika itu❟ tampaklah bahawa Ibn
Taymiyyaẗ mengungguli mereka.
Lantasߨ para pemerintah menjadi kucar kacir dengan riuh pikuk dan
keluhanߨ lalu mereka menawarkannya tiga pilihan sama ada balik ke Syam
yang merupakan tanah airnya atau tinggal di Iskandariah dengan beberapa syarat
atau dipenjara. Ibn Taymiyyaẗ memilih untuk dipenjara.
Akan tetapiߨ murid-muridnya mencadangkan untuk balik ke
Syam. Dia pun ke Syam pada malam 18 Syawalߨ kemudian dia balik ke Mesir keesokan harinya. Dikatakan
kepadanya: "Sesungguhnya negeri ini tidak redha dengan kamu melainkan
penjara". Akan tetapiߨ tidak ada kesepakatan dari kalangan hakim untuk
memenjarakannya. Ibn Taymiyyaẗ berkata: "Aku akan ke penjara dan aku akan
mengikut apa yang engkau rasakan ia memberi maslahat".
Beberapa lama setelah
ituܦ dia kembali ke Syam. Dia kembali kepada
tugasan lamanya dengan mengajar, menulis dan kegiatan ilmiah yang lain. Timbul
pula isu sumpah talak. Ibn Taymiyyaẗ berpandangan bahawa jatuh atau tidak talak
seseorang itu bergantung pada niatnya ketika dia bersumpah bahawa jika benar
dia melakukan sesuatu sebagai contohޱ maka isterinya tertalak. Padahalߨ dia telah pun melakukannya. Sedangkanߨ
kesepakatan empat mazhab menyatakan bahawa talaknya terus jatuh.
Sultan telah
menyampaikan surat kepada Ibn Taymiyyaẗ agar berhenti dari berfatwa sedemikian
dan diserukan ke negeri itu tentang hal itu. Kemudianߨ dia kembali berfatwa tentang hal itu dan
dia berkata: "Aku tidak merasa senang untuk menyembunyikan ilmu".
Ketikamana sultan
tahu bahawa Ibn Taymiyyaẗ mengulangi fatwa tentang masalah tersebutߨ dia menulis surat untuk menegaskan
larangan. Dia pun dibawa hadir ke dan dia dicela tentang itu. Ini kerana majlis
itu dipenuhi sekelompok besar daripada hakim dan fuqaha.
Ibn Taymiyyaẗ tekal
mempertahankan fatwa tentang isu talak. Laluߨ diadakan majlis pada 22 Rejab di Dār al-Ḥukm dengan kehadiran
wakil sultan. Di sana❟ berkumpulnya para
hakim, para mufti dan Ibn Taymiyyaẗ. Mereka mencelanya tentang isu
tersebut. Kemudianߨ dia dipenjarakan di istana selama lima bulan lapan belas hari.
Kemudian, dia dibebaskan atas perintah sultan.
Setelah ituܦ
timbul pula isu ziarah kubur ke para nabi dan orang soleh. Pada pandangan Ibn
Taymiyyaẗ❟ perantauan dan
musafir yang bertujuan hanya semata-mata untuk ziarah kubur orang soleh adalah
tidak dibolehkan. Laluߨ dia pun dipenjara di istana Damsyik. Akan tetapiߨ
kali ini Ibn Taymiyyaẗ menzahirkan rasa kegembiraan dengan berkata: "Aku
benar-benar menantikan yang itu. Ini ada kebaikan yang banyak dan maslahat yang
besar". Dia pun meninggal dunia di dalam penjara.
Sukar untuk menemukan
orang yang ada cinta kepada dunia untuk sanggup berulang alik ke penjara dan
mati di medan perang jika ditakdirkan. Ini tidak lain tidak bukan adalah
keberanian atas dasar berprinsip tanpa peduli apa yang akan terjadi pada
dirinya dan keimanan kepada hari akhirat yang mendalam. Sebahagian orang sudah
cukup serik setelah dihumban ke dalam penjara untuk beberapa tempoh lamaߨ apatah lagi sistem penjara dahulu tidak
seperti sekarang. Akan tetapiߨ tidak pada insan yang bernama Ibn Taymiyyaẗ.
Antara semangat waja
pada diri Ibn Taymiyyaẗ adalah memaafkan para musuh yang berkomplot dalam
menjatuhkannya. Sultan pernah meminta fatwa daripadanya untuk membunuh
sebahagian sebahagian hakim dengan sebab mereka mengutuknya. Menurut Ibn Kaṯīr
dalam «al-Bidāyaẗ Wa an-Nihāyaẗ»❟ sebenarnya ia bermotifkan geramnya
sultan terhadap mereka disebabkan usaha mereka untuk mengasingkannya dan
perbaiahan kepada al-Jāšnakīr.
Ibn Taymiyyaẗ faham
kehendak sultanߨ lalu dia pun mula memberi penghormatan besar kepada fuqaha dan
para hakim serta mengingkari celaan terhadap mereka dengan keburukan. Dia
berkata kepadanya: "Apabila engkau membunuh mereka ini, engkau tidak akan
menemukan semisal mereka selepas ini". Sultan menjawab: "Sesungguhnya
mereka menyakitimu dan berkeinginan untuk membunuhmu beberapa kali". Dia
menjawab: "Sesiapa yang menyakitikuޱ dia dalam pembebasan. Sesiapa yang menyakiti Allah dan
rasul-Nyaޱ
maka Allah akan membalas dendam terhadap mereka. Aku tidak akan membela untuk
diriku sendiri".
Kepemaafan ini dipuji
oleh Ibn Makẖlūf al-Mālikiyy yang merupakan antara mereka yang berkomplot
terhadap Ibn Taymiyyaẗ. Katanya :
مَا رَأَيْنَا مِثْلَ ابْنِ تَيْمِيَّةَ
حَرَّضْنَا عَلَيْهِ فَلَمْ نَقْدِرْ عَلَيْهِ وَقَدَرَ عَلَيْنَا فَصَفَحَ عَنَّا
وَحَاجَجَ عَنَّا
"Aku tidak
pernah melihat semisal Ibn Taymiyyaẗ. Kami menggesa untuk membunuhnyaߨ tetapi kami tidak berkuasa terhadapnya.
Dia berkuasa terhadap kamiߨ lalu dia memaafkan kami dan dia berhujah bela untuk kami".
[Al-Bidāyaẗ Wa an-Nihāyaẗ﹇karya Ibn Kaṯīr﹇jilid
14﹇m/s 54﹇keluaran Dār al-Fikr].
Sikap pemaaf ini
sebenarnya sangat sukar untuk diterapkan, lebih-lebih lagi setelah ada peluang
untuk membalasnya walaupun sedikit dan setelah seseorang menempuhi banyak
derita kerana orang tersebut. Benar-benar orang yang memiliki tawakkal kepada
Allah tidak akan gentar dan tidak juga memendam rasa khuatir jika musuhnya
mengulangi lagi untuk menyakitinya. Inilah semangat waja yang sememangnya patut
kita ambil teladan dan renungkan.
Stephen Hawking ߸ Sang Lumpuh Yang Menyerlah
Berjaya
Adakalanyaߨ kita perlu melihat orang yang lebih sukar
daripada kita kerana beberapa sebab. Pertamaߨ supaya kita menghargai nikmat yang telah Allah kurniakan kepada
kita. Kadangkala❟ kita merasakan
nikmat yang telah ada di tangan kita ini terlalu kecil atau tidak begitu
signifikan dalam hidup sehingga kita alpa dengan nilainya.
Akan tetapiߨ ia adalah besar di mata orang lain dan
orang lain sangat mendambakan kalau dikurniakan sebegitu. Dengan sebab itu❟ melihat kepada yang
lebih sukar kepada kita menjadikan kita seorang yang bersyukur dan menyedarkan
semula harga nikmat yang telah kita peroleh.
Keduaߨ supaya kita mengambil inspirasi daripada
merekaߨ
khususnya yang berjaya dalam mencapai cita-citanya yang murni. Kadangkalaߨ dengan limpahan kurnia yang ada pada kita
masih tidak menyedarkan kita untuk menggunakannya sebaik-baiknya dan secara
optimum dalam menjadi insan yang baik dan cemerlang. Kita merasakan apa yang
kita ada masih belum cukup untuk membantu kita menyampaikan cita-cita kita.
Apabila kita melihat
orang yang lebih sukar daripada kitaᚗ contohnya seperti
cacatޱ
maka itu sekurang-kurangnya akan menyentak minda kita bahawa kekurangan yang
mereka hadapi bukan halangan besar dan penyebab mereka berputus asa. Bahkanߨ
mereka masih mampu membina semangat untuk mencapai matlamat yang mereka mahu.
Ketigaߨ supaya kita menjauhi remeh-temehߨ sedangkan sang cacat itu sudah mula
mengatur langkah untuk menjadi lebih maju lagi. Apabila kita merasakan terlalu
banyak nikmat yang ada pada kitaޱ mudah sahaja kita ingin menyibukkan perkara yang remeh dan
kecil sama ada untuk dipolemikkan, dibawa perbalahan atau menjadikannya sebagai
topik pergeseran sesama manusia. Padahalߨ orang lain sedang sibuk membina empayar
dirinya dan membangunkan kekuasaannya untuk merealisasikan impiannya.
Sebegitulah perasaan
saya apabila melihat dan mengenangkan Stephen Hawking yang menghidap ₍Amyotrophic
Lateral Sclerosis₎ (ALS) yang merosakan motor neuron di otak dalam tindak
balas kepada otot sehingga lumpuh keseluruhan tubuhnya. Seorang yang
berpuluh-puluh tahun hidupya dengan berkerusi roda yang tidak mampu
menggerakkan kepalanya sendiri dan tidak mampu bercakap melainkan dengan
bantuan komputer, namun tetap menempa namanya di persada dunia fizik dan
dijulang tinggi kewibawaannya.
Walaupun bukan muslimޱ ia tetap memberikan keinsafan saya secara
peribadi dan pengingat jika saya terlupa atau lalai. Apabila saya menghadapi
kesusahan dalam hidupޱ
saya kadangkala mengenang orang ini kerana kesusahan saya mungkin tidak seperit
yang dia lalu sepanjang hidupnya.
Sekurang-kurangnya
Allah masih membekalkan kesihatan fizikal buat masa sekarang ini. Mengapa perlu
mengeluh lagi apabila menyedari ada orang lebih rela menghadapi apa yang saya
hadapi berbanding menanggung kehidupannya seperti sekarang?
Malahߨ dalam keadaan terhad sekalipun❟ dia mampu untuk
belajar lebih mendalam, menjalankan kajian dan menghasilkan penulisan sama ada
berbentuk buku atau jurnal. Tidak sekadar itu. Dia mampu mencipta ketokohan
buat dirinya walaupun dalam keadaan yang penuh tersepit. Adakalanyaܦ
penghalang itu bukan kekurangan pada fizikal atau yang konkrit yang kita capai
melalui pancaindera kitaߨ tetapi ia pada minda dan set pemikiran kita. Selagimana kita
merasakan kita tidak bolehޱ
maka sebegitulah takuk yang kita akan berada.
Saya secara peribadiܦ
menyukai penulisannya kerana dia menggunakan bahasa yang mudah difahami,
pengungkapan yang tidak begitu jargon dan laras bahasa yang sesuai dengan tahap
orang kebanyakan. Saya sendiri dapat mengikuti perbahasan fizik yang dia
bincangkan tanpa merasa jurang bahasa. Cumaߨ disebabkan saya ada kekurangan dalam
bahagian fizik❟ saya mungkin tidak
dapat melihat makna di sebalik beberapa istilah atau alam yang sedang dia
tunjukkan.
Membaca bukunya
seumpama saya telah dimudahkan perjalanan meneroka hutan di setiap pinggiran
sungai dengan bot yang dikemudi Stephen Hawkingߨ tetapi saya tidak dapat mengenal nama-nama pokok dan
jenis-jenisnya kerana saya kekurangan pengetahuan dalam hal ehwal yang
berkaitan dengannya.
Saya juga berharap bahawa
penulisan saya juga mengikuti cara penjelasan sepertinya. Saya sememangnya mahu
semua orang dalam setiap lapisan masyarakat tidak berhadapan dengan isu
memahami laras bahasa dan pengungkapan yang saya sampaikan. Kalau mereka
berhadapan dengan masalah punޱ biarlah ia hanya pada isu yang melibatkan pengkhususan dalam
bidang tersebutߨ bukan masalah pengungkapan bahasa.
Saya sebenarnya
kurang gemar menggunakan bahasa jargon atau merumitkan penjelasan hanya
semata-mata untuk mempamerkan kepandaian. Tidak ada manfaat pun jika umat Islam
tidak dapat mengambil manfaat daripada penyampaian kita. Itu hanyalah
berseronok sendiri.
Kalaulah kita
benar-benar ingin melahirkan umat yang bijak pandaiޱ maka kita perlu menjadi pemudah cara dan
pembantu untuk merealisasikan hajat tersebutߨ bukan menambahkan lagi bebanan sehingga
orang ramai jemu.
Beethoven ߸ Sang Pekak Yang Menghasilkan
Muzik
Sebenarnya Ludwig Van
Beethoven bukanlah pekak semenjak dari lahirߨ tetapi ia bermula ketika tahun 1798; beberapa tahun setelah dia
berkecimpung lama dalam karier muzik dan menjadi terkenal dengannya. Kemudianߨ ia menjadi melarat sehingga ke tahun
berikutnya.
Beethoven juga
sepertimana manusia lain yang berhadapan dengan rasa keresahan apabila deria
utamanya untuk meneruskan kariernya menjadi merosotߨmalah sehingga dia ada menyatakan
hasrat untuk membunuh diri. Kalaulah pelukis menghadapi kemurungan jika
menghadapi kemerosotan dalam deria penglihatannyaޱ sebegitulah yang Beethoven yang rasai.
Namunߨ pada awalnya❟ dia menyembunyikan situasi yang dia
berada. Dia hanya memberitahu kepada rakan zaman kanak-kanak dan doktornya di
Bonn. Dia juga menjauhi majlis pertemuan sosial kerana khuatir yang orang ramai
akan sedar masalahnya sehingga menjejaskan kariernya. Malahߨ dia juga ingin menyatakan perasaan yang
bercampur baur bersama rasa dukacita yang mendalam antara rasa bunuh diri
kerana kemerosotan pendengaran dan juga menyatakan keputusannya untuk teruskan
kehidupan dengan seninya melalui dokumennya yang bernama Heiligenstadt
Testament kepada abangnya. Akan tetapiߨ surat ini tidak dihantar dan ditemukan selepas kematiannya.
Pun begituߨ perasaan resah itu tidak boleh dibawa
berpanjangan. Kehidupan perlu diteruskan dan selagimana masih bernyawaޱ masih ada lagi harapan dan peluang.
Beethoven tetap menggubah muzik yang hebat dan mempesonakan pendengar yang
bertaraf mahakarya. Dia tetap meneruskan kariernya sekalipun berhadapan dengan
masalah pendengaran. Malahߨ dia juga tetap menghasilkan muzik walaupun persekitarannya
sedang rancak dengan peperangan.
Dalam menghasilkan
muzik ketika fasa kecacatan pendengaran❟ dia menggunakan telinga trompet untuk
menggubah di piano. Dia juga menggunakan batang kayu dengan menggunakan giginya
untuk merasakan getaran ketika dia bermain.
Diceritakan bahawa
dia duduk di pianoߨ lalu meletakkan pensil ke mulutߨ lalu menyentuh bahagian hujung yang lain ke papan bunyi
instrumen untuk merasakan getarannya. Malahߨ pengalamannya dahulu dan deria ketangkasan dalam mengenal not
bunyi sepanjang penglibatannya dalam karier muzik mampu membantu untuk mengenal
bahasa muzik.
Pada awal tahun 1818❟ dia menerima piano
Broadwood sebagai hadiah daripada pembuat piano Inggeris. Disebutkan bahawa dia
mengambil langkah yang lain dari kebiasaan untuk memiliki amplifier yang
kononnya dipanggil mesin pendengaran yang dibuat untuk pianonya. Ia adalah alat
resonan berlogam cengkung yang berkemungkinan dibuat daripada zink yang
diletakkan di atas instrumen tersebut. Beethoven menggunakan alat ini atau
versi yang seterusnya sehingga kematiannya.
Ini menyatakan bahawa
walaupun di tahun terakhirnyaޱ dia mampu mendengar lebih baik untuk mendapatkan beberapa
manfaat daripadanya.
Pun begituߨ dia masih meneruskan kariernya dan
menghasilkan gubahan muzik yang hebat yang dikenang sepanjang sejarah dan
diperakui oleh mereka yang sezamannya. Sekalipun ada perubahan dalam gubahan
muziknya؛
iaitu dengan not yang lebih rendah dalam gubahannyaܦ
ia tetap mengekalkan keagungannya dan kehebatannya dalam penghasilan muzik.
Hasil yang telah
digubah pada fasa ini adalah ∠Moonlight
Sonata⦣; satu-satunya opera
Fidelio dan enam simfoni. Antara muzik yang dia hasilkan ketika pekak dan
dikatakan menggunakan imaginasinya sahaja adalah ∠Grosse Fugue Op. 133⦣ dan ∠9th Symphony⦣.
Masalah pendengaran
bukan lagi penghalang bagi seniman muzik seperti Beethoven. Pada 1806❟ dia pernah mencatat
dalam salah satu coretan muziknya: "Jangan menjadikan kepekakan sebagai
suatu rahsiaߨ
tetapi jadikan ia sebagai seni".
Donato Cabbrera pernah berkata bahawa cara dia menangani kepekakan adalah salah satu cerita kemanusiaan yang hebatߨ bukan hanya pada muzik. Sememangnya cara dia menghadapi rintangan hidupnya yang mampu memusnahkan kariernya ada pengajaran yang berguna dan cetusan yang hebat bagi jiwa.
No comments:
Post a Comment