Menghafal Quran adalah impian yang diharapkan bagi seorang muslim. Apa jua pun matlamatnya dan fokusnyaܦ jika dapat dikumpulkan ayat-ayat Quran dalam dada seseorangޱ sesungguhnya ia adalah nikmat yang besar.
Hafalan Quran juga akan menjadikan seseorang itu menjadi rajin
mengulangi bacaannya. Jika seseorang menghafal Quranޱ maka seseorang perlu
berbuat apa sahaja supaya dia konsisten memelihara hafalan agar tidak luput
dari ingatan.
Hafalan tersebut akan mengheretnya untuk menyemak dan meneliti
tanpa mengira mana-mana masa, tempat dan situasi. Pilihan yang seseorang itu
ada cumalah mengekalkannya atau menghilangkannya. Tidak ada yang lebih daripada
itu. Mahu atau tidak mahuܦ dia akan kerap kali
menelaah Quran agar hafalannya tidak terlepas.
Malahߨ hafalan itu tanda kita cinta terhadap
Quran. Apakah kita membiarkan solat kita hambar hanya dengan surah-surah lazim
sepanjang 30 tahun kita hidup di muka bumi? Saya tidaklah meremehkan
surah-surah lazim yang kerap dibaca oleh kebanyakan orangߨ namun cuma agak kekurangan jika hari baharunya tiada sebarang
usaha untuk perubahan.
Sebenarnya hafalan itu untuk pemurniaan kepada ibadah kita
sendiri supaya kita terus maju dan terkehadapan untuk yang lebih baik. Pada
asalnya❟ sememangnya ibadah hanya untuk Allah semata-mata. Akan tetapiߨ apakan daya jika itu langsung tidak memberi kebaikan,
keseronokan dan kenikmatan untuk diri sendiri.
Walaupun niat kita hanya untuk Allahޱ tetapi dalam masa
yang kita dalam keadaan suasana yang hambar dan bosan. Sedangkanߨ ada ruang untuk meningkatkan lagi mutu persembahannya.
Sesungguhnya syariat tidak diturunkan untuk kelesuan sebegini.
Hafalan Quran tentu sahaja bukan hafalan semata-mataߨ tetapi yang lebih penting ialah penerokaan ilmu. Apabila kita
cuba melangkaui kelazimanޱ kita akan mendapati sesuatu yang baharu
dan memperoleh pelbagai pengetahuan yang baru terhadapnya. Perspektif kita
bertambah luas dimensinya apabila kita mulai menelaah lensa dan skop yang
berlainan yang sekaligus mempengaruhi gaya hidup kita terutamanya sebagai
seorang muslim.
Hidup ini ialah bergantung kepada keseluruhan isi Quran. Jika
hanya berputar pada piscisan 30 juzukߨ kita akan tersepit
dengan sekadar itu sahaja. Walaupun banyak ibrah dan ilmu pada piscisan ituߨ tetapi lebih luas lagi dengan yang di luar wilayah itu. Kita
tiada liputan dan pencapaian yang besar dalam kehidupan kita dengan hanya
penjelajahan kita pada ruangan yang kecil.
Tentu sahaja hafalan Quran ini juga penting bagi penutur dan
pelajar bahasa Arab kerana di sinilah terkumpulnya hujah-hujah tatabahasa dari
segi sintaks dan morfologi. Inilah sumber rujukan bahasa Arab yang tiada lagi
keraguan terhadap penghujahan kita dalam perbicaraan, pembinaan ayat dan
pemahaman kalimah Arab sama ada dari sudut makna atau aspek tatabahasa.
Semakin luas penghafalanޱ semakin kukuh
kekuatan bahasa arab. Walaupun ini tidaklah menjamin kelancaran pertuturan
seseorang kerana hal itu merupakan kemahiran tambahan yang perlu diasah dan
digilap sendiriߨ tetapi sandarannya akan
mudah dirujuk dan menjadi bukti kukuh untuk pembinaan ayat kita.
Di sini❟ saya akan cuba kongsikan cara untuk menghafal Quran dengan
lebih efisyen berdasarkan pengalaman saya dalam menghafal Quran. Saya akui saya
belum menghafal keseluruhan ayat Quranߨ namun saya telah
menghafal beberapa banyak ayat-ayat Quran yang lain sekalipun berselerak dan
tidak tersusun tertib hafalannya.
Yang saya maksudkan ialah saya menghafal sebahagian ayat 「Surah al-Baqoroh」,
sebahagian ayat 「Surah an-Nisā^」, sebahagian 「Surah
Yūnus」 dan lain-lain. Saya
tidak fokus dengan menghabiskan sesuatu surah terdahuluߨ kemudian baru menghafal surah yang lain. Apapunߨ perkongsian ini diharapkan dapat membantu agar sahabatߨ terutamanya yang bukanlah seorang hafiz Quranߨ tetapi tekad untuk menghafalnya agar dapat mendapat hafalan
Quran.
Yang pertama adalah mulakan dengan ayat-ayat yang dibaca oleh
qari kegemaran kita. Inilah sebenarnya yang mempengaruhi kita untuk menghafal
sesuatu surah atau ayat dalam Quran yang tidak dinafikan lagi. Walaupun ayat
Quran bukan semata-mata pada lagu atau nada yang merduߨ tetapi sekurang-kurangnya itu mampu mendorong kita untuk
menghafal Quran.
Misalnya adalah saya sendiri tidak akan terdorong untuk
menghafal 「Surah al-Baqoroh ayat 142⇀147」 kalau bukan pembacaan dari guru saya. Saya sendiri tidak akan
terdorong untuk menghafal 「Surah
al-Anᓫām ayat 1⇀14」 kalau bukan pembacaan
dari Mišārī Rošīd. Saya juga tidak akan terdorong untuk menghafal 「Surah Hūd ayat 1⇀5」 kalau bukan kerana
pembacaan Muḥammad al-Luḥaydan.
Dengan itu❟ mulakan hafalan dengan qari kegemaran kita dahulu.
Yang kedua adalah pernahkah kalian menggunakan sesuatu ayat
Quran untuk menghujah seseorang? Maksud saya adalah apabila anda berhadapan
dengan seseorangޱ anda akan membawakan ayat Quran yang menyatakan
ciri yang sama pada orang yang disebutkan dalam Quran. Atau anda menjadikan
ayat itu sebagai asas kepada hujah anda.
Makaߨ hafallah ayat itu. Disebabkan kita selalu
berinteraksi dengan ayat tersebutܦ maka pasti rugi
jikalau kita tidak menghafalnya. Bahkanߨ itu bekalan yang penting untuk penghujahan kita supaya tidak
tercicir apabila diperlukan nanti. Namun begituߨ saya menghafal beberapa ayat sebelumnya atau beberapa ayat
selepasnya kerana saya ingin menjadikannya bacaan dalam solat saya melainkan
ayat yang saya perlukan sudah panjang.
Misalnya adalah pada asalnya❟ saya
memfokuskan 「Surah az-Zuẖruf
ayat 32」 sebagai kehujahan. Namunߨ saya menghafal beberapa ayat sebelumnya, iaitu ayat 「26⇀31」 supaya saya boleh
jadikannya sebagai bacaan solat. Jika saya menghafal satu ayat sahajaޱ maka saya tidak dapat
membawanya ke dalam solat atau solat itu menjadi terlalu ringkas. Jika ayatnya
panjangߨ maka memadai yang
diperlukan.
Misalnya adalah fokus saya pada 「Surah
az-Zuẖruf ayat 51⇀54」. Makaߨ banyak ini sudah mencukupi bagi saya untuk
menghafalnya dalam membawanya ke solat. Akan tetapiߨ saya sambung ayat 「55⇀56」 untuk tambahan lebih panjang. Yang saya fokuskan ayat ini ialah
pada asalnya menjadi ayat kehujahan saya terhadap seseorang. Namunߨ bagi saya sangatlah rugi jika tidak dihafal dan dibawa dalam
solat untuk sama-sama kita merenunginya.
Yang ketiga adalah hafal ayat yang selalu kita lazim
mendengarnya. Jika kita selalu melazimi mendengar ayat Quran itu walaupun tidak
selalu menjadikannya sebagai hujahޱ maka rugi jikalau
kita hanya biarkan sekadar mainan di telinga. Cubalah serapkannya ke dalam dada
agar menjadi hafalan.
Misalnya adalah saya telah dibiasakan mendengar 「ayat 81」 pada 「Surah al-Isrō^」. Makaߨ saya memotivasikan diri saya untuk
menghafalnya. Cumaߨ satu ayat sahaja untuk dijadikan bacaan
dalam solat tidak memadai. Makaߨ saya pun menghafal 「ayat 80」 dan 「ayat 83⇀85」 supaya ia berbaloi
dijadikan bacaan dalam solat. Bahkanߨ amalan pembacaan 「Surah Yasin」 dan 「Surah al-Kahfi」 sebati
dalam masyarakat kita. Oleh ituߨ sangat elok kita
memulakan penghafalannya.
Yang keempat adalah buka buku teks subjek pendidikan Islam untuk
sekolah menengahߨ kemudian cari bahagian ayat hafazan.
Sebenarnya ayat itulah yang sentiasa berlegar dalam bacaan solat. Misalnya adalah
「Surah al-Jumuᓫah ayat
9⇀11」, 「Surah al-Ḥaṣr ayat 20⇀24」 dan 「Surah 「Luqmān ayat
12⇀19」. Hafal ayat ini kerana
inilah yang akan biasa didengar dari para imam pada pembacaannya dalam solat.
Yang kelima adalah hafal ayat kegemaran peribadi. Mungkin kita jarang
mendengar di pembacaan umum, tetapi kita menyukai ayat tersebut untuk tatapan
berulang kali secara peribadi. Makaߨ hafal ayat itu dan
jangan biarkan sekadar tatapan yang tidak sebati.
Misalnya adalah antara ayat kegemaran saya ialah 「Surah Yūnus ayat 8⇀10」 dan 「Surah al-Aᓫrōf ayat 41⇀45」. Makaߨ saya cuba menghafalnya agar saya dapat mengulangnya dan
menelaahnya berulang kali tanpa bergantung dengan penatapan mushaf secara
nyata.
Yang keenam adalah ini sebenarnya bergantung kepada tuah di
tempat seseorang؛ iaitu kenalpasti surah atau ayat yang
selalu dibaca oleh imamߨ kemudian hafalkan itu. Misalnya adalah di
tempat saya❟ imam kadangkala gemar membaca surah 「Fuṣṣilat ayat 30⇀36」, 「Surah al-Mu^minūn ayat
115⇀118」 dan surah 「Āli ᓫImrōn ayat 190⇀194」. Dengan itu❟ saya
terdorong untuk menghafalnya agar selepas ini solat berjemaah saya tidak
dibiarkan dalam keadaan tidak mengetahui ayat yang sedang dibacakan.
Selain sebagai penambahan hafalanܦ bacaan imam juga akan
menyemak hafalan kita secara tidak langsung. Namunߨ jika di tempat yang imam hanya mengulang surah lazimޱ maka ini tidak dapat
begitu membantu. Cumaߨ janganlah kerana ini
menyebabkan kita hilang dorongan untuk menghafal demi kebaikan peribadi kerana
hafalan untuk kepuasan diri sendiri pada asalnyaߨ bukan orang lain.
Demikianlah praktik saya dalam menghafal Quran. Semoga
perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada sahabat agar mereka dapat
menghafal Quran secara efisyen.
Cumaߨ jangan terhad hanya tempat tertentu sahaja
untuk menghafal. Di mana sahaja boleh dijadikan tempat dan platform untuk
menghafal Quran. Selagimana kita ada keinginan yang kuat dan keasyikan yang
berkobarܦ maka kita tidak akan sia-siakan peluang yang ada untuk
menghafal Quran. Bukan semua hafalan saya dilakukan di rumah atau di masjid.
Kadangkalaܦ di tempat yang
berlainan.
Misalnya adalah saya menghafal 「Surah
al-Munāfiqīn」 di hospital. Saya juga
memperkukuh hafalan 「Surah ar-Roḥmān」 di restoran Kenny Rogers. Saya juga menghafal 「Surah al-Anᓫām ayat 1⇀14」 di restoran. Saya juga
menghafal 「Surah an-Nūr ayat
46⇀54」 di kereta. Di mana
sahaja boleh selagimana kita sentiasa merebut peluang. Sebab itulah di sisi
saya sentiasa Quran bersaiz poket supaya jika peluang mendatang❟ maka
saya tidak terlepas daripadanya.
Saya sebenarnya ada cadangan bagi memperkasakan keluasan hafalan
ayat Quran dari kalangan masyarakat. Kita mulakan dahulu dengan instituti imam
di surau atau masjid yang rasmi. Saya mencadangkan supaya kita melantik imam
yang luas hafalannya dan sentiasa melazimi hafalan yang selain dari surah-surah
lazim.
Sebenarnya kepentingan sebegini bukan untuk imam sahajaߨ tetapi untuk jemaah di belakangnya. Ini kerana bacaan imam
boleh menjadi semakan hafalan jemaah di belakangnya. Misalnya adalah saya
pernah tersalah hafalan dalam ayat berikut :
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ
لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِي وَقَد تَّعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ
اللَّـهِ إِلَيْكُمْ ۖ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّـهُ قُلُوبَهُمْ ۚ
وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ
"Ketikamana Mūsā berkata kepada kaumnya: ❝Wahai
kaumku! Mengapa kalian menyakiti aku sedangkan kalian benar-benar tahu bahawa
aku adalah utusan Allah untuk kalian?❞.
Tatkala mereka menyelewenangޱ maka Allah pun
selewengkan jantung mereka. Allah tidak akan memberi hidaya kepada kaum yang
fasik". [Surah aṣ-Ṣoff ayat 16].
Saya tersalah ₍Wāw al-Isti^nāf₎ dan saya tertukar dengan ₍Ḥarf
Inna₎. Bacaan imam telah membetulkan saya secara tidak langsung. Misal yang
lain juga adalah firman Allah seperti berikut :
وَمَن يَدْعُ مَعَ
اللَّـهِ إِلَـٰهًا آخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِندَ
رَبِّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ
"Sesiapa yang menyeru tuhan lain di samping Allah yang
tidak ada bukti baginyaޱ maka hanyasanya perhitungannya ada di sisi
tuhannya. Sesungguhnya tidak akan berjaya orang kafir". [Surah al-Mu^minūn
ayat 117].
Pada awalnya❟
hafalan saya tertinggal perkataan ₍Bihi₎.
Dengan sebab bacaan imam❟ saya diperbetulkan secara tidak langsung. Jelas bahawa inilah
kelebihan apabila imam luas hafalannya.
Malahߨ itu juga boleh menjadi motivasi para
jemaah untuk memulakan hafal ayat baru disebabkan biasa mendengar ayat-ayat
baru yang sentiasa dibaca berulang kali. Sebab itulah sangat penting kalau para
imam meluaskan pembacaannya ke surah-surah yang lebih luas. Ini bukanlah ajakan
untuk tinggalkan surah-surah lazimߨ tetapi kita jadikan
kepelbagaian surah dan ayat yang lain daripada surah lazim agar menjadi lazim.
Bahkanߨ jikalau saya penguasaޱ saya akan melucutkan
mana-mana jawatan imam terhadap mereka yang tidak meluaskan pembacaan kepada
surah atau ayat lain dari surah lazim. Kalau bukan surah lazimޱ ayat atau surah yang
dibaca itu selalu berulang kerap kali.
Malahߨ saya juga akan mengadakan semakan secara
mengejut. Jika didapati imam itu tidak menghafal ayat-ayat yang berlainan
sebelumnya yang direkodkan pada semakan yang terdahuluޱ maka dia akan
dilucutkan jawatannya. Ini disebabkan mereka tidak menjadi penyumbang yang
walaupun kecil bagi memupuk penghafalan Quran.
Jikalau imam hanya berputar pada yang samaޱ maka ini mampu
menutup motivasi jemaah untuk memulakan penghafalan ayat yang baharu dan lebih
banyak dari yang telah biasa. Bahkanߨ jemaah di belakang juga terlepas peluang untuk menyemak hafalan
jikalau bertembung dengan surah atau ayat yang dihafal.
Tidakkah kita sekurang-kurangnya menjadi penyambung legasi
Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wasallam⁃
melalui firman Allah Taᓫālā ini? :
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي
الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ
وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ
مُّبِينٍ
"Dialah yang mengutuskan seorang rasul dari kalangan ummiyy
agar dia membacakan ayat-ayatNya kepada mereka, menyucikan mereka serta
mengajarkan al-Kitāb dan al-Ḥikmah. Sedangkanߨ sesungguhnya mereka
termasuk orang-orang yang dalam kesesatan yang nyata". [Surah al-Jumuᓫah ayat
2].
Justeruߨ peranan imam boleh menjadi insan di
tengah-tengah masyarakat dalam menyampaikan ayat yang diwahyukan kepada rasul.
Kemudianߨ bagi diri sendiri pula❟ cuba
lakukan untuk seminggu tanpa surah lazim sama ada solat fardu atau solat sunat
melainkan solat fardu subuh, maghrib dan isyak yang seseorang menjadi makmum
terhadapnya jikalau imam kerap membaca surah lazim kerana ini sesuatu yang di
luar pilihan. Ini supaya kita akan mendesak diri kita untuk menghafal ayat
Quran lebih banyak daripada yang sedia ada.
Kemudianߨ surah-surah lazim tidak sesekali dibaca
pada solat fardu atau solat sunat yang dikerjakan secara lama seperti witir dan
dhuha melainkan pengecualian yang telah dinyatakan, surah lazim hanya dibaca
pada solat sunat yang dikerjakan seperti solat sunat sebelum subuh, solat sunat
qobliah dan baᶜdiah, solat tahiyyah robbil masjid dan lain-lain. Itu pun cuba
diusahakan untuk membaca surah atau ayat lain selain surah lazim.
Tidak semestinya perlu ayat yang panjang. Dua atau tiga ayat
sudah memadai. Dengan ini❟ kita akan berusaha untuk memperluaskan hafalan kita serta tidak
membiarkan diri kita di takuk yang sama.
Adapun berkenaan dengan agar hafalan itu kekalޱ tidak ada pilihan
lain selain untuk sentiasa mengulanginya sehingga sebati. Pilihan yang ada
cumalah mengekalkannya atau menghilangkannya. Istiqamah sememangnya perlu
kepada kesungguhan, entusiastik dan kesejatian prinsip supaya kita terus
terdorong dan termotivasi untuk kekalkan hafalan.
Sekalipun kita faham konsep dan penceritaan Quranܦ usah kita lupa bahawa kita sedang menghafal teksߨ bukan menghafal konsep dan cerita. Disebabkan ituܦ jika seseorang mahir tafsir sekalipunޱ itu tidak akan
menjamin seseorang boleh melestarikan hafalannya.
Perkara yang menarik dalam sepanjang pengalaman saya menghafal
Quran adalah kadangkala keterlupaan atau kesukaran hafalan kita pada sesuatu
ayat sebenarnya ada hikmah, pelajaran dan ibrah padanya. Misalnya adalah
kadangkala saya tertukar ayat-ayat pada 「Surah
ar-Roḥmān」.
Keracauan ini sebenarnya memberi peringatan tentang kadangkala
kita ini lupa untuk bersyukur terhadap nikmat Allah, menukar ganti kebaikan
dengan keburukan, saling tidak tetap kesyukuran dan kekufuran terhadapnya,
tidak konsisten ketaatan kepada Allah dan lain-lain. Keracauan ini sebenarnya
mendesak untuk kita perhatikan semula diri kita.
Kalau kita sudah boleh membaca Quran secara hafalan sambil
beraktiviti yang lainޱ kita hilang fokus untuk meneliti dan
menelaah kalam Allah yang disampaikan kepada kita. Sebab itulah kerancuan ini
sebenarnya ada faedah untuk diri kita demi iman dan kesedaran kita terhadap
urusan kerohanian.
「Surah al-Munāfiqīn」 kerapkali juga menekan saya untuk kelancaran penghafalan saya.
Barangkali disebabkan ini suatu penzahiran bahawa orang munafik ini sangat
sukar untuk kita interaksi dengannyaߨ sekaligus mempunyai
pengaruh yang tidak langsung terhadap diri kita pada pandangan saya. Ini kerana
「Surah al-Munāfiqīn」 mengulangi kenyataan menunjukkan bahawa mereka itu tidak
mengerti dan mengetahui hakikat sesuatu. Tipu daya yang wujud pada golongan ini
dan interaksi kita dengannya menyebabkan kita mengalami kepayahan dalam
bertindak.
Begitu juga 「Surah
Muḥammad ayat 30」, saya
sentiasa mengalami kesukaran untuk menyebut kalimah ₍La^aroynākahum
Falaᓫaroftum₎ (لََأرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ). Ini mengheret saya
untuk mengkaji kes dan cuba mengerti sesuatu yang berlaku. Ayat ini tentang
bahawa Allah akan menzahirkan penyakit dalam hati kepada Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ yang
tersembunyi dengan izin Allah.
Kesukaran menyebut ini sebenarnya sedikit sebanyak melambangkan
bahawa memahami hati seseorang ini sangat payah untuk membaca dan menjangka
padanya. Disebabkan itu ia merupakan sesuatu yang batin dari daya stimuli,
rangsangan dan pancaindera yang zahirܦ maka pencapaian
terhadapnya sangat terhad dan jauh untuk menjangkau. Makaߨ hanya orang yang benar-benar Allah kehendaki untuk dizahirkan
sahaja yang dapat membacanya. Kesukaran penyebutan kalian itu ada perlambangan
kepayahan pada realitinya.
Apapunߨ jangan kecewa terhadap permasalahan ini.
Kita sedang berusaha mempertingkakan ibadah yang semata-mata hanya untuk Allah
semata-mata. Setiap usaha kita akan diambil kira dan dinilai oleh Allah Taᓫālā
meskipun kecil. Setiap kemalangan ada cetusan idea dan pelajaran untuk kita.
Setiap cabaran ada pembentukan untuk diri kita. Setiap pencapaian ada makna
untuk diri kita sendiri.
Jangan putus asa untuk menjayakan hafalan demi kebaikan diri
kerana kita sedang berinteraksi dengan sebaik-baik kalam dan sebaik-baik
petunjuk. Kesungguhan kita terhadap Quran tidak terzahir melainkan kita
benar-benar cinta dan mengagungkan kalimah suci dan sakral yang sejati.
Saya juga sentiasa mendoakan diri saya agar kuat hafalannya dalam solat saya. Sebahagian teks doa khatam Quran yang berada di muka surat belakang mushaf di Malaysia juga dibaca berulang kali selepas pembacaan duduk tahiyat yang akhir sebelum salam. Kita sentiasa berharap agar Allah sentiasa menjadikan kita sentiasa cinta terhadap Quran dan menjadikan ia sebagai panduan hidup serta kebahagiaan di dunia dan di akhirat.
No comments:
Post a Comment