Mungkin ada yang tertanya-tanya sebab saya menyebut nama-nama tokoh hanya seperti Ibn Taymiyyaẗ, an-Nawawiyy, Ibn Ḥajar al-ᓫAsqolāniyy dan lain-lainߨ tetapi tidak menyandangkan gelaran seperti Šayẖ al-Islām Ibn Taymiyyaẗ, al-Imām an-Nawawiyy, al-Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar al-ᓫAsqolāniyy, Syeikh Ibn Ṣōliḥ al-ᓫUṯaymīn dan lain-lain dalam penulisan saya. Saya katakan౼ hal tersebut sudah menjadi kebiasaan dalam penulisan ilmiah.
Contohnya adalah nama-nama para sahabat Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃. Banyak
sahaja dalam penulisan yang tidak menyebutkan gelaran seperti daripada Ibn ᓫAbbās,
daripada Anas bin Mālik, daripada Abū Saᓫīd al-H̱udriyy
dan lain-lain. Walaupun ada yang menambah ₍Sayyidinā₎;
penghulu kitaߨ tetapi kebiasaannya tidak sedemikian.
Contoh yang lain adalah nama-nama tabiin yang besar seperti
Mujāhid, Ṭōwūs, Ibn Sīrīn dan lain-lain. Contoh yang lain adalah nama-nama
perawi hadis kebesaran seperti Ḥammād bin Zayd, Ayyūb as-Saẖtiyāniyy, ᓫAbdullah
bin Idrīs dan lain-lain. Malahߨ dalam menyatakan
sumber hadis pun❟ disebutkan "Hadis riwayat al-Buẖōriyy,
riwayat Muslim" dan seterusnya. Sama sekali tidak ada isu besar pun kalau
tidak disebutkan gelaran. Begitu juga dengan nama-nama generasi yang seterusnya
sehinggalah yang kontemporari.
Al-Buẖōriyy tidak pernah menyandangkan ᓫAliyy
bin al-Madiniyy dengan al-Imām
sebagai kekerapan. Begitu juga dengan ᓫAbdullah bin al-Mubārok, Yaḥyā bin Saᓫīd al-Qoṭṭōn dan
lain-lain dalam kitab Ṣoḥīḥ miliknya. Banyak lagi mereka yang lain yang mereka semua tidak
melazimi menyebutkan nama-nama tokoh dengan menyandangkan gelaran dalam
penulisan mereka.
Mereka menjawab bahawa mereka itu adalah ahli ilmu yang
masing-masing sama tarafnyaߨ maka tidak ada masalah bagi mereka tidak
menyandangkan gelaran kepadanya. Saya katakan౼ apakah
wahyu diturunkan kepada mereka untuk menyatakan bahawa mereka sama-sama taraf?
Sejak bilakah ada dalil yang mengkhususkan orang awam dan ahli ilmu?
Apakah para ahli ilmu itu bukan contoh teladan untuk semua orang
sehingga perbuatan mereka hanya untuk diri mereka dan sekelompok mereka? Apa
masalahnya jikalau saya atau orang lain mencontohi mereka dengan berbuat
seperti itu? Adakah mereka tidak tahu kesannya terhadap orang yang mengikuti
mereka dengan melakukan seperti itu? Adakah menyebutkan tanpa sandangan gelaran
itu adalah perbuatan menghinakan atau merendahkan darjat seseorang?
Namunߨ saya di pelbagai tempat❟ saya
akan memperkenalkan seseorang tokoh kebesaran yang saya sebut namanya sebagai
ahli bait sebagai pemuliaan saya kepada mereka yang berzuriat Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ dan
dalam masa yang sama❟ memperkenalkan kepada orang ramai yang tidak tahu bahawa nama
yang saya sebut adalah dari kalangan ahli bait.
Dengan memperkenalkan seseorang ulama itu ahli bait apabila disebutkan
namanya❟ tampaklah kebesaran kedudukan mereka dan menjadi berat
perhatian kita untuk mengamati kalam daripada mereka.
Ini boleh ditemukan dalam banyak penulisan sayaߨ khususnya apabila saya menyebutkan salah seorang nama daripada
keluarga al-Ġumāriyy. Mereka telah memberikan cetusan yang besar dan
meninggalkan khazanah yang berharga untuk saya dan juga kepada mereka yang
mendalami tentang keluarga ini.
Bahkanߨ saya juga akan menyebutkan bahawa dia
adalah salah seorang syeikh atau anggota yang terbabit dengan Universiti
Al-Azhar apabila disebut namanya. Ini juga sebagai menampakkan bahawa pandangan
mereka dalam sesuatu itu isu memiliki merit yang tinggi apabila dinukilkanߨ bahkan saya pasti tidak ramai akan sesuka hati untuk
mempersoalkannyaߨ apatah lagi mempertikaikannya.
Malahߨ ada beberapa ketika❟ saya
menyebutkan bahawa tokoh ini adalah ulama salaf atau seumpamanya yang berbentuk
pujian apabila menyebutkan namanya supaya mereka mengambil berat terhadap apa
yang saya nukilkan daripada merekaߨ khususnya ketika
mempertahankan pandangan saya dalam sesuatu permasalahan.
Ini bermakna saya sama sekali tidak mengabaikannya. Saya hanya
tidak melazimi dalam setiap kali penyebutan nama sahaja. Apabila saya tidak
melaziminyaޱ bukan bermakna saya tidak menghormati mereka sama sekali.
Semua orang sama taraf kemanusiaannya. Cumaߨ yang membezakan mungkin beberapa bahagian yang mana-mana ada
yang unggul dalam sesuatu rangkaian dan ada yang kurang dari sesuatu sudut.
Banyak atau sedikitܦ itu cumalah aksesori
yang Allah bahagian untuk hamba-Nya. Yang kekal sama adalah keberadaan
kedudukan insan itu.
Inilah lensa mata saya ketikamana melihat manusia. Semua orang
sama pada asalnya. Cumaߨ berbeza kefungsian. Yang tertinggi dalam
Quran dan sunnah. Yang ini jualah yang akan menjadi hakim dan neraca bagi
sesuatu perkara. Saya tidak peduli sesiapa sahaja yang menyelisihi kedua-dua
ini sekalipun ia dipertahankan habis-habisan oleh tokoh yang terkemuka.
Sebab itu apabila orang menyebut nama al-Albāniyy, Ibn Bāz,
al-Haytamiyy, Ibn al-Qoyyim dan lain-lainޱ saya seperti
menganggap mereka ini adalah kawan-kawan yang pernah bermain bola sepak
bersama-sama semasa kanak-kanak dahulu. Mereka ada kemahiran masing-masingߨ tetapi mereka adalah kawan sepermainan di sama-sama gelanggang.
Tidak lebih daripada itu.
Saya tidak melihat mereka sebagai orang yang ada mempunyai
kedudukan kasta dan aura sakral terhadapnya. Mereka adalah saudara mara yang
kami sama-sama melepak di kafe hipster yang menikmati kapucino dan saling
berdiskusi ilmu agama secara ilmiah. Mungkin tidak berdiri sama tinggi dan
duduk sama rendahߨ tetapi ikatan persaudaraan dan kasih
sayang serta pengiktirafan seorang manusia tetap tersemat dalam jiwa.
Pun begituߨ bukan bermakna saya tidak ada rasa hormat
dan julang mereka di kedudukan yang tertinggi. Mereka mungkin seumpama rakan
sepermainan bola sepakߨ tetapi masing-masing ada kemahiran,
kepengkhususan dan keahlian dalam seni permainannya.
Ada yang senior dan ada yang mungkin usia setara atau lebih mudaߨ tetapi kemampuannya mengungguli saya. Ada yang meraih kejayaan
seperti pingat johan, pingat gangsa dan lain-lain pencapaian yang tinggi dan
banyak berbanding yang lain. Penghormatan yang selayaknya sememangnya patut
diberikan pada mereka atas dasar nikmat yang Allah lebihkan kepada mereka dan
mengangkat darjat mereka dengannya.
Saya secara jujur merasa kerdil di sisi mereka jika dibandingkan
dengan lautan ilmu dan ketajaman berfikir. Kalau dapat melepak di satu meja
yang sama punޱ jurang antara saya dan mereka adalah sangat jelas.
Saya tidak ada masalah kalau dipandang lekeh secara peribadi
jika dibuat perbandingan dengan mereka. Saya sememangnya merasakan saya cumalah
setitis air daripada lautan. Sama seperti perbezaan darjat antara mereka yang
elit dan mereka yang pemula. Sama seperti perbezaan darjat antara mereka yang
berpengalaman luas dan mereka yang baru menceburinya.
Akan tetapiߨ kita perlu ingat bahawa mereka ini bukan
seperti dewa yang dibubuhkan pelbagai aura sakralߨ lalu dikultuskan. ᓫAlā^uddīn Abū al-Ḥasan
al-Ḥanbaliyy ad-Dimašqiyy berkata :
وَقَالَ رجل لِأَحْمَد:
إِن ابْن الْمُبَارك قَالَ كَذَا، قَالَ: " ابْن الْمُبَارك لم ينزل من
السَّمَاء "
"Berkata seseorang kepada Aḥmad: ❝Sesungguhnya
Ibn al-Mubārok berkata sedemikian❞. Dia
berkata: ❝Ibn al-Mubārok tidak turun dari langit❞".
[At-Taḥbīr Šarḥ at-Taḥrīr Fī Uṣūl al-Fiqh﹇jilid 8﹇m/s 4112﹇keluaran Maktabaẗ ar-Rušd﹇tahqiq ᓫAbdul
Roḥmān al-Jibrīn﹇ᓫAwḍ
al-Qorniyy dan Aḥmad as-Sarrōḥ].
Mereka semua bukan turun dari langit. Inilah hakikat yang perlu
diterima. Mereka adalah manusia dan saudara seagama kitaߨ tetapi dianugerahkan lebihan yang tidak diistimewakan kepada
orang lain. Kita hormat merekaߨ tetapi bukan bermakna kita mendewakannya.
Kalau saya sandangkan gelaran pada merekaޱ majoriti sebabnya
cuma dua. Pertamaߨ bertoleransi dengan
penulisan yang bukan saya punya kerana saya tidak mahu mengubah hanya kerana
saya kurang menggemarinya. Saya kekalkan petikan atau terjemahan daripada teks
asalnya untuk tidak mengubah apa yang disampaikan oleh penulis atau penutur
asal. Itu adalah apa yang dilihat pada peribadi orang tersebut, bukan saya
sendiri.
Keduaߨ ingin tegaskan supaya pandangan mereka
dalam sesuatu isu diambil berat. Hakikatnya saya tidak perlu pun untuk
menyatakan sedemikianߨ lebih-lebih lagi nama yang telah dikenali
ramai. Cumaߨ kadangkala saya melihat ada orang mencela
pandangan saya kerana menyelisihi merekaߨ wallhal saya ambil
daripada para ulama dan membela pandangan mereka bersama dalil. Oleh sebab saya
ingin cantas keingkaran merekaߨsaya menyebutkan gelaran mereka supaya mereka beringat.
Salah satu sebab saya enggan menyandangkan gelaran adalah kerana
ia adalah perisai ilusi supaya pendapat dari mereka tidak terbantah atau
disalahi. Seolah-olah apabila menyebutkan al-Imāmޱ aura sakral itu
muncul lalu menghidupkan persepsi kasta antara kita dengan diaߨ lantas kita hanya berdiam untuk berkomentar pendapatnya atau
kita mencari-cari takwilan semata-mata untuk menyelamatkan tirai yang telah pun
tercabut.
Inilah yang terjadi ketika saya membentangkan hujah ilmiah.
Setiap kali saya menegakkan dalil yang menjadi dasar pegangan sayaޱ yang mereka buat
adalah menjaja nama-nama tokoh bersama penyebutan yang membesar-besarkan
gelaran ketinggian semata-mata untuk menyahkreditkan nilai penghujahan saya,
memperlekehkan saya dan ingin kekal dalam kedegilan yang tidak mahu fokus
dengan hujah. ᓫAlā^uddīn Abū al-Ḥasan al-Ḥanbaliyy ad-Dimašqiyy
berkata :
وَقَالَ ابْن
الْجَوْزِيّ: التَّقْلِيد للأكابر أفسد العقائد وَلَا يَنْبَغِي أَن يناظر بأسماء
الرِّجَال إِنَّمَا يَنْبَغِي أَن يتبع الدَّلِيل
"Ibn al-Jawziyy berkata: ❝Taklid
kepada senior adalah serosak-rosak kepercayaan. Tidak sepatutnya dia berdebat
dengan nama-nama orang. Sepatutnya dia mengikut dalil❞".
[At-Taḥbīr Šarḥ at-Taḥrīr Fī Uṣūl al-Fiqh﹇jilid 8﹇m/s
4112﹇keluaran
Maktabaẗ ar-Rušd﹇tahqiq ᓫAbdul
Roḥmān al-Jibrīn﹇ᓫAwḍ
al-Qorniyy dan Aḥmad as-Sarrōẗ].
Sekarang ini❟ sedang
saya membawakan hujah ilmiah yang menjadi dalilܦ mereka pula berdebat
dengan nama-nama senior. Tidak cukup lagikah ini sebagai bukti bahawa taklid
kepada senior adalah serosak-rosak kepercayaan? Bahkanߨ barangkali kata-kata Ibn al-Jawziyy ini sendiri pun tidak ada
nilai di sisi mereka sehingga mereka tidak mempedulikannya atau mengambil berat
terhadapnya.
Kalau mereka buang sandangan gelaran ituޱ pasti persepsi itu
berubah lalu menjadi seperitmana yang saya pandang. Tanpa menyebutkan al-Imām,
aš-Šayẖ dan lain-lain❟ saya tidak perlu teragak-agak lagi untuk menyinggung mereka
jikalau pendapat mereka didapati Quran dan sunnah yang sememangnya sudah tidak
dapat diselamatkan lagi.
Tanpa menyebutkan gelaran ituܦ seolah-olah nama itu
seperti teman sepasukan yang bersantai sahaja. Tidak akan ada sesiapa lagi yang
khuatir untuk berhukum dengan Quran dan sunnah kerana tidak mahu menyelisihi
tokoh kesayangan mereka. Lihat bagaimana Muḥammad bin Ismāᓫīl aṣ-Ṣonᓫāniyy;
tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃ ketika
mengkritik Jalāluddīn as-Suyūṭiyy. Dia berkata :
ولقد راجت هذه الدعاوى
الفارغة على جماعة من علماء الإسلام صاروا كالعامة في قبول المحالات، فلقد ألف
الحافظ السيوطي رسالة نقلها المنجلي في تطورات الولي"، وأتى فيها بحكايات
باطلة، وأقوال عن الأدلة عاطلة، حتى كأنَّه ما عرف السنة والكتاب، ولا ملأ الدنيا
بمؤلفاته التي أتى فيها بكلِّ عجاب، فلا يغتر الناظر بنقل ما يخالف السنة والكتاب،
وإن حكاه من العلماء بحرُ علمٍ عبابٍ، وما أحسن ما قاله ابنُ الجوزي في كتابه صيد
الخاطر قال: "واعلم أنَّ المحقق لا يهوله اسمٌ معظمٌ، كما قال رجل لعلي رضي
الله عنه: أتظن أنَّا نظن أنَّ طلحة والزبير كانا على باطل؟ فقال له عليٌّ عليه
السلام: "إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله" ولعمري إنَّه
قد وقر في النفوس تعظيم أقوام، فإذا نقل عنهم شيءٌ فسمعه الجاهلُ بالشرع قبله
لتعظيمهم في نفسه.
"Telah terserak dakwa-dakwa yang kosong terhadap sekelompok
daripada ulama Islam. Mereka menjadi seperti orang awam dalam penerimaan yang
mustahil. Al-Ḥāfiẓ as-Suyūṭiyy telah mengarang «al-Munjalī Fī Taṭowwurōt
al-Waliyy». Dia membawakan hikayat-hikayat batil padanya dan kata-kata yang
kontang daripada dalil sehingga seolah-olah dia tidak mengenali sunnah dan
al-Kitāb. Tidaklah dia memenuhi dunia dengan karangan-karangannya yang dia
membawakan setiap keanehan padanya. Janganlah peneliti terpedaya dengan nukilan
apa yang menyalahi sunnah dan al-Kitāb kendatipun ulama yang selautan ilmu yang
melimpah yang menghikayatkannya. Betapa bagusnya apa yang Ibn al-Jawziyy
berkata tentangnnya dalam kitabnya «Ṣoyd al-H̱ōṭir». Dia berkata: ❝Ketahuilah
bahawa orang yang tahqiq tidak dimomokkan dengan nama yang diagungkan
sepertimana kata seseorang berkata kepada ᓫAliyy ⁃semoga Allah meredhainya⁃: "Adakah engkau
menyangka bahawa kami menyangka bahawa Ṭolḥah dan
az-Zubayr berada di atas kebatilan?". ᓫAliyy ⁃ᓫalayh as-Salām⁃: "Sesungguhnya
kebenaran tidak dikenali dengan orangnya. Kenalilah kebenaranޱ pasti engkau
mengenali ahlinya". Demi umurku! Sesungguhnya telah membekas pengagungan
beberapa kaum pada jiwa. Apabila dinukilkan sesuatu daripada merekaߨ lalu orang jahil pada syarak mendengarnyaޱ dia menerimanya
dengan pengagungan terhadap mereka pada jiwanya". [Al-Inṣōf Fī Ḥaqīqoẗ
al-Awliyā^ Wa Mā Lahum Min al-Karōmāt Wa al-Alṭōf﹇m/s 76﹇keluaran
Dār Ibn ᓫAffān Li an-Našr Wa at-Tawzīᓫ﹇tahqiq ᓫAbdul
Rozzāq bin ᓫAbdul Muḥsin al-Badr].
Lihat penyebutannya: "Janganlah peneliti terpedaya dengan
nukilan apa yang menyalahi sunnah dan al-Kitāb kendatipun ulama yang selautan
ilmu yang melimpah yang menghikayatkannya". Sebeginilah yang kita mahu.
Gelaran dan manaqib bukan penghalang untuk kita berprinsip sedemikian.
Saya begitu benci seseorang cuba bertaut dengan kesilapan
seseorang tokoh hanya kerana sandaran gelaran padanya. Orang lain yang tidak
ada gelaran atau tidak disanjung-sanjung namanya sepertimana tokoh tersebut
atau insan yang tersenarai dalam biografi ilmuwan terus diketepikan dan tidak
dipandang. Apa sahaja hujah yang dikemukakan semacam tidak bernilai apa-apa
hanya kerana tidak pernah mendapat gelaran sepertimana tokoh ikutan mereka.
Mereka ini tidak ubah sepertimana yang aṣ-Ṣonᓫāniyy
berkata: "Demi umurku! Sesungguhnya telah membekas pengagungan beberapa
kaum pada jiwa. Apabila dinukilkan sesuatu daripada merekaߨ lalu orang jahil pada syarak mendengarnyaޱ dia menerimanya
dengan pengagungan terhadap mereka pada jiwanya".
Saya pernah sahaja melihat orang mengangkat tinggi dan
melebih-lebih dalam penyebutan namanya bersama gelaran ketinggian terhadap
seseorang yang dianggap tokoh ulamaߨ tetapi hakikatnya
penglipur lara atau yang sememangnya layak ditahzir dan disingkirkan daripada
ahli sunnah melalui neraca ilmu yang jelas sekali di mata mereka yang celik
padanya.
Setiap kali kita mengemukakan penghujahan kitaޱ yang menjadi pemberat
dalam respons balas mereka adalah mempergunakan penyebutan berlebihan dalam
nama tokohߨ bukan hujah ilmiah.
Ketaksuban kerana terpedaya dengan aura yang mereka sendiri getarkannya telah
mencelarukan mindanya.
Sesungguhnya mereka itulah orang yang hidup dalam ilusi.
Penggelaran seperti itu bukan sahaja pembodohanߨ malah ia adalah virus
bagi umat ini. Hindarilah hal itu demi kesejahteraan minda masing-masing jika
ia membawa kepada taklid yang tercela dan ketaksuban.
Bahkanߨ terhadap diri saya sekalipun tidak perlu
menyandangkan saya dengan gelaran-gelaran sedemikian. Saya tetap manusia yang
sama dengan kamuߨ cuma mungkin lebih atau kurang dari
beberapa sudut. Tidak lebih daripada itu.
Lihatlah kata Tājuddīn as-Subkiyy selepas mengkritik gurunya;
Šamsuddīn aḏ-Ḏahabiyy :
هُوَ شَيخنَا ومعلمنا غير
أَن الْحق أَحَق أَن يتبع
"Dia adalah syeikh kita dan guru kitaߨ tetapi kebenaran lebih berhak untuk diikuti". [Ṭobaqōt
aš-Šāfiᓫiyyaẗ al-Kubrō﹇jilid 2﹇m/s 13﹇keluaran Dār Hajr
Li aṭ-Ṭobāᓫaẗ Wa an-Našr Wa at-Tawzīᓫ﹇tahqiq Maḥmūd Muḥammad aṭ-Ṭonāḥiyy dan
ᓫAbdul Fattāḥ Muḥammad al-Ḥalw].
Apakah sukar untuk mengatakan sedemikian? Sehebat mana gelaran
yang disandangkanܦ setiap orang wajib
menurut dan mengikuti manhaj ilmu yang sahih dan hak-hak neraca ilmu. Tiada
seorang pun akan terlepas dan terbebas daripada penghakiman ilmiah terhadapnya.
Gelaran kehormat bukan alasan atau dalih untuk mengenepikan perkara ini.
Tiada hakim yang patut diangkat tinggi melainkan Quran dan
sunnah serta neraca ilmiah yang tulen, sejati, teruji dan mapan. Inilah
satu-satunya landasan bagi sesiapa sahaja yang ingin berada di jalan lurus.
Tentu lagi bagi sesiapa yang ingin mendaki ke kedudukan yang terpuji lagi tertinggi.
Oleh ituߨ menjunjung seseorang tokoh jangan sampai
ia setara martabatnya dengan kecintaan kita pada kebenaran.
Walaupun kita akui bahawa mereka bukan dewa yang turun daripada
langitߨ kita juga perlu akui ketokohan mereka dan
kesarjanaan mereka dalam lapangan ilmu. Kata-kata mereka dalam sesuatu lapangan
mungkin ada pemberat dan nilai ilmiah yang perlu diambil kira. Walaupun mereka
tidak maksumޱ bukan bermakna tidak ada sudut yang benar, kritis yang unggul
dan kebaikan yang bermanfaat dari sisi mereka. Mereka juga barangkali telah
berwaspada sebaik mungkin dalam mengeluarkan pandangan.
Sebab itulah kita memanfaatkan karya-karya peninggalan mereka.
Ini kerana mereka memuatkan pelbagai khazanah yang berharga di dalamnya yang
berguna bagi generasi yang ingin mengambil manfaat daripadanya. Dari sumbangan
mereka dan keperibadian yang mereka tampilkan❟ inilah
yang menjadi asas rasa penghormatan kita kepada mereka. Meski tercampurnya besi
dalam longgokan emasޱ itu tidak bermakna gudang keilmuan mereka
tidak ada nilai langsungߨ apatah lagi rendah
kualitinya.
Saya sendiri mengangkat tinggi ahli hadis dan saya sendiri
menyebutkan bahawa paksi kebenaran dalam manhaj agama ini adalah pada pihak
mereka. Saya menjulang tinggi kedudukan mereka setelah terbukti kemampuan, kewibawaan
dan kompeten mereka dalam bidang ilmu tersebut. Saya menyarankan orang ramai
untuk teguh dalam manhaj ahli hadis agar tidak tersesat.
Malah, saya telah menyebut manaqib dan menyatakan rasa kagum
terhadap tokoh-tokoh ilmuwan yang unggul yang menarik perhatian saya dalam
penulisan saya yang berjudul «Diari Diri ߸ Jika Ditanya Siapakah Tokoh Kegemaran Saya». Saya
sama sekali tidak merendahkan para ulama apabila itu seberhaknya sekalipun
mengakui kemanusiaan mereka.
Kemudianߨ oleh sebab mereka adalah saudara kitaߨ maka sewajarnya kita membela mereka jika mereka dicela dan
dicemuh. Jika nyata di mata kita kebenaran yang berpihak padanyaޱ maka zahirkan dan
bentangkan hujahߨ bukan dengan sentimen
atau respons balas yang kosong daripada kematangan intelektual.
Mereka diangkat bukan kerana ikut-ikutan kita atau menumpang
sanjungan daripada orangߨ tetapi kerana bukti yang sabit dan
terteguh dalam peninggalan mereka. Tidak wajar bagi sesiapa yang cuba
menconteng maruahnyaߨ apatah lagi meruntuhkan kredibilitinya
hanya kerana tidak setuju dalam beberapa pandangan tanpa hak.
Inilah yang saya lakukan dalam membela Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy
yang dituduh mujassim atau korporealis oleh jahmian yang berbaju ašᶜrian.
Inilah yang saya lakukan dalam membela ḥanbalian
dalam isu isbat suara dan huruf bagi kalam Allah yang dituduh musyabbihah atau
assimilasionis oleh pelampau ašᶜrian. Saya membela mereka di samping saya
menjunjung keagungan mereka yang telah menempa namanya di persada sejarah.
Malahߨ yang mencela ad-Dārimiyy ini juga adalah
daripada kalangan orang yang menampilkan akhlak yang tiada siapa mempertikaikan
keelokannya dan budi pekerti yang kita sendiri akan memuliakannya. Mereka ini
gemar bercakap tentang menghormati ulama, memuliakan mereka dan menjunjung
kewibawaan mereka. Akan tetapiߨ ad-Dārimiyy di sisi mereka tidak ubah
seperti orang yang layak dilanyak sehabis-habisnya sepertimana yang saya telah
menyuarakannya di banyak tempat,
Kesimpulannyaܦ tidaklah salah
memberi gelaran yang mulia dan membesar-besarkan penyebutannya setelah ternyata
kedudukannya di dunia ilmiah memandangkan mereka selayaknya merangkul hak
tersebut. Namunߨ bukan bermakna kita
mendewakan merekaߨ lalu mengkultuskan
apa sahaja yang datang kepada mereka.
Sedalam mana pun kasih sayang kita kepada merekaܦ jangan melupakan keutamaan kita kepada Allah dan rasul-Nya
serta hak-hak kebenaran. Jangan sampai semua ini terabai hanya kerana segan
untuk menyelisihi tokoh tertentu.
Kemudianߨ mungkin ada yang tertanya tentang mengapa
saya menyebutkan status PhD atau menyebut jawatan mereka yang di kedudukan yang
disegani orang ramai kepada beberapa orangߨ khususnya yang bukan
muslimߨ khususnya apabila saya menyebut nama
mereka dalam memetik penyebutan mereka tentang yang berkaitan dengan selain
perbahasan Islam?
Saya katakan౼ apabila disebutkan
nama-nama ulama muslimޱ kebanyakan orang yang mempertikaikan saya
secara khusus tidak akan sama sekali memandang kecil pandangan nama yang saya
menyebutkannya atau merendahkan merit kandungan penghujahannya. Akan tetapiߨ apabila menyebutkan selain merekaޱ pasti ia memiliki
layanan berbeza dan cara tanggapan yang berseratus lapan puluh darjah
pusingannya.
Nama-nama mereka ini adakalanya tidak dikenali oleh komuniti
agamawan atau rata-rata netizen pun. Kalau saya menyebut nama mereka sahajaޱ barangkali tiada
siapa yang ambil berat atau mereka anggap itu adalah kata-kata rakan yang
sebaya dengan mereka. Namunߨ dengan memperkenalkan
kedudukan mereka❟ diharapkan mereka membuat pertimbangan yang lebih baik atau
sekurang-kurangnya tidak merendahkannya sewenang-wenangnya.
Itu sahaja tujuan saya. Saya tidaklah bermaksud bahawa
profesional dari bukan muslim itu ada kesetaraan dengan para ulama. Namunߨ masing-masing ada tempat yang berhak untuk kita hormati dan
meletakkan pada yang layak untuknya kerana menzalimi kedudukan orang bukanlah
perbuatan terhormat lagi terpuji dalam agama ini sekalipun terhadap bukan
muslim.
Yang menghairankannya adalah orang yang mempertikaikan saya
dalam hal ini kerapkali menulis nama Allah tanpa sandangan bersama pujian
kebesaran seperti Taᓫālā, Subḥānahu Wa Taᓫālā, ᓫAzza Wa Jalla dan lain-lain. Dengan kata lain❟ mereka
hanya menyebut nama Allah semata-mata dalam ucapan dan penulisan mereka.
Apabila timbul isu menyebut nama ulamaޱ tiba-tiba jadi sebab
untuk menimbulkan isu hormat dan tidak hormat dalam penyebutan nama. Padahalߨ nama Allah lebih layak diagungkan dan dihormati berbanding nama
makhluk. Seolah-olah nama Allah lebih kecil jika dibandingkan dengan nama
ulama.
Malahߨ yang menghairankan adalah sebahagian
mereka bersungguh-sungguh ingin mempertahankan penambahan lafaz ₍Sayyidanā₎
pada azan ketika ingin menyebutkan nama junjungan nabi kita yang mulia lagi
sebaik-baik insan di alam ini; Muḥammad ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃ atas
alasan untuk memuliakan bagindaߨ tetapi tidak timbul
pula perbincangan untuk isu penyebutan nama Allah dalam azan bersama tambahan
lafaz pengagungan dan pemujaanߨ padahal nama-Nya adalah sebaik-baik nama
daripada semua nama yang lain.
Sebegitulah juga apabila saya menyebut nama rasul utusan kita
yang mulia serta para nabi dan para rasul yang diberkati walaupun bersama
dengan ungkapan selawat dan salamߨ lebih-lebih lagi jika
dalam konteks perujukan individu supaya jelas kepada siapa yang dimaksudkan.
Ini pun sebahagian orang menzahirkan rasa tidak puas hati konon saya tidak
menjunjung para nabi dan para rasul dengan seberhaknya sepertimana yang mereka
mahu.
Inilah kecelaruanߨ bahkan barangkali
hipokrit sebahagian orang atau mungkin sahaja sebahagian orang yang sememangnya
suka menimbulkan permusuhanߨ lalu menjadikan isu ini sebagai modal
untuk memburukkan saya atau bertengkar dengan saya. Tidakkah mereka hayati
firman Allah ᓫAzza Wa Jalla? :
وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ
وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ۖ وَإِذَا
ذُكِرَ الَّذِينَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ
"Apabila mereka disebutkan nama Allah semata-mataޱ menjadi getik jantung
orang yang tidak beriman dengan hari akhirat. Apabila disebutkan mereka yang
selain-Nya, tiba-tiba mereka bergembira". [Surah az-Zumar ayat 45].
Perangai ini sama seperti sebahagian mereka yang menimbulkan isu
penyebutan nama rasul atau nama ulamaߨ lalu menjadikannya
ini sebagai subjek pertengkaranߨ tetapi nama Allah
disebut sebegitu sahaja tanpa sandangan pemujaan dan pujian bersama sama ada
mereka sedar atau tidak.
Allah lebih tahu isi jantung setiap orang. Tidak perlu tuduh
menuduh seseorang itu hormat para nabi atau para ulama atau tidak melainkan
jika seseorang itu sememangnya kaki gaduh dan sensitif semberono.
Kalaulah saya ingin bermain dengan permainan iniޱ lihat sahaja mereka
yang memanggil nama Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy dengan panggilan kehormat dan disebut dengan penuh
pemuliaanߨ tetapi merekalah
orang yang paling jahat dalam mengotorkan namanya dan merobek kredibilitinya
dalam bidang akidah dengan menuduhnya sebagai korporealis yang mana ia tidak
pernah dilakukan sedemikian oleh mana-mana ulama pun walaupun setelah seribu
tahun kewafatannya.
Lihat sahaja orang yang memuji nama Abū Bakr al-H̱ollālߨ tetapi akhirnya memanggilnya sebagai bapa korporealis hanya
kerana tidak berpuas hati sebahagian kandungan dalam karyanya «as-Sunnah».
Lihat sahaja orang yang memanggil ᓫAbdullah bin Muḥammad
bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy; tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃
cenderung kepada wahabi sepertimana yang dia menyebutkannya dalam muqaddimah
kitabnya «Awliyā^ Wa Karōmāt» kerana tidak menyetujui beberapa perkara yang berkaitan karamah
dan kewalian pada sebahagian pelampau sufi.
Malahߨ ᓫAliyy
Jumᓫaẗ pernah memanggil aš-Šāṭibiyy
sebagai jurnalis sehingga dikecam oleh pelbagai orang sekeliling. Muḥammad Zāhid
al-Kawṯariyy yang diangkat sebagai ulama pun sebenarnya dikenali
sebagai pemaki hamun ulama sepertimana yang didedahkan oleh Aḥmad bin Muḥammad
bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy; tokoh ahli hadis sufi berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ dalam «Bayān Talbīs
al-Muftarī Muḥammad Zāhid al-Kawṯariyy», adiknya; ᓫAbdullah al-Ġumāriyy
dalam «Bidaᓫ at-Tafāsīr» dan ᓫAbdul Roḥmān al-Muᓫallimiyy dalam «at-Tankīl Bi Mā Fī Ta^nīb
al-Kawṯariyy Min al-Abātīl».
Siapa sebenarnya hipokrit dalam urusan pemuliaan terhadap ulama dan siapa sebenarnya pada hakikatnya yang tidak menghormati ulama?
No comments:
Post a Comment