Tidak berkredibiliti itu ada dua. Pertama, tiada kredibiliti dalam periwayatan. Ini semua berkaitan dengan kesesuaian penyampaian khabar oleh seseorang dengan hakikatnya dan kelazimannya dalam menjaga kualiti khabar. Ini semua telah dibincangkan secara terperinci dalam ilmu hadis. Jika dia berjaya memenuhi syarat kredibiliti, maka dia layak menjadi saksi.
Kedua, tiada
reliabiliti dalam cara beragama. Kadangkala seseorang itu berkredibiliti dalam
periwayatan yang khabar disampaikan daripadanya dapat dipercayai, benar dan
sentiasa melazimi kesahihannya. Namun, kadangkala cara fikirnya dan
metodologinya tidak kukuh dan sentiasa ralat sehingga cara beragama ini tidak
boleh diambil.
Orang seperti ini
tidak boleh menjadi hakim sekalipun di belakangnya memikul longgokan berita
yang konkrit. Begitu juga pemutusan keputusan, penganalisisan dan perinciannya
ditolak untuk diambil sebagai hujah jikalau seringkali dia gopoh, cuai, leka,
alpa dan lain-lain yang mencacatkan kata putusnya. Dengan kata lain, orang ini
layak menjadi saksi, tetapi tidak layak menjadi penganalisis situasi.
Pendasaran ini
diambil daripada kaedah Aḥmad bin Ḥanbal seperti berikut :
أخبرنا الحسين بن الحسن بن المنذر
القاضي والحسن بن أبي بكر البزاز، قالا: أخبرنا محمد بن عبد الله الشافعي، قال:
سمعت إبراهيم بن إسحاق الحربي يقول: سمعت أحمد بن حنبل وسئل عن مالك، فقال: حديث
صحيح ورأي ضعيف. وسئل عن الأوزاعي، فقال: حديث ضعيف ورأي ضعيف. وسئل أبي حنيفة،
فقال: لا رأي ولا حديث. وسئل عن الشافعي، فقال: حديث صحيح ورأي صحيح.
Al-Ḥusayn bin
al-Ḥasan bin al-Munḏir al-Qōḍī dan al-Ḥasan bin Abū Bakr al-Bazzāz telah merawi
khabar kepada kami, mereka berdua berkata፥➤ Muḥammad bin *Abdullah aš-Šāfi*iyy telah merawi
khabar kepada kami, dia berkata፥➤ Aku mendengar Ibrōhīm bin Isḥāq al-Ḥarbiyy berkata፥ Aku mendengar Aḥmad bin Ḥanbal ketika ditanya
tentang Mālik, dia pun berkata: "Hadisnya sahih, tetapi pendapatnya
dhaif". Ditanya tentang al-Awzā*iyy, dia pun berkata: "Hadisnya dhaif
dan pendapatnya dhaif". Ditanya tentang Abū Ḥanīfah, dia pun berkata:
"Tidak pada pendapatnya dan tidak juga pada hadisnya". Ditanya
tentang aš-Šāfi*iyy, dia pun berkata: "Hadis sahihnya dan pendapatnya
sahih". [Tārīẖ Baġdād﹇karya al-H̱oṭīb al-Baghdādiyy﹇jilid
15﹇m/s 576﹇keluaran Dār al-Ġorob al-Islāmiyy﹇tahqiq
Dr. Baššār *Awwād Ma*rūf].
أخبرنا عبد الله بن أحمد بن محمد بن
حنبل، قال: قال أبي: ابن أبي ليلى كان سيء الحفظ مضطرب الحديث وكان في فقه ابن أبي
ليلى أحب إلينا من حديثه، حديثه فيه اضطراب.
*Abdullah bin Aḥmad
bin Muḥammad bin Ḥanbal telah merawi khabar kepada kami, dia berkata፥ Ayahku berkata: "Ibn Abū Laylā
seorang yang buruk hafalannya lagi bergoncang hadisnya. Aku lebih sukai fiqh
Ibn Abū Laylā berbanding hadisnya. Hadisnya mempunyai kegoncangan".
[Al-Jarḥ wa at-Ta*dīl﹇karya Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy﹇jilid
7﹇m/s 322﹇keluaran Dār Iḥyā^ at-Turōṯ al-*Arobiyy].
Melalui ini, fahamlah
bahawa orang berkredibiliti dalam periwayatan, bukan bermakna reliabilitinya
dalam rangka fikirnya berasas. Orang yang tiada kredibiliti dalam periwayatan,
kadangkala terbaik dalam reliabilitinya dalam rangka fikirnya. Yang memiliki
kedua-duanya semestinya orang yang terbilang. Hakikat ini tidak dapat dinafikan
lagi dari kaca mata ahli hadis.
Sebab itu periwayatan
dari murjiah, khawarij, syiah, qodariah dan lain-lain masih diterima kerana
para ahli hadis mengerti dua jenis berkredibiliti ini. Aliran menyimpang ini
berkredibiliti dalam riwayatnya, tetapi pendapat mereka tidak diambil kira.
Bezanya seumpama
menyampaikan berita dan mengulas berita. Kita boleh percaya beritanya, tetapi
ulasannya belum tentu ia diterima. Jika sukar untuk memahami hakikat perbezaan
ini, maka dia akan berdepan dengan kesukaran untuk memahami kalam Aḥmad bin
Ḥanbal ini.
Kaedah ini disokong
oleh firman Allah Ta*ālā seperti berikut :
فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿١٧﴾ الَّذِينَ
يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ
هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿١٨
"Maka,
khabarkanlah gembira kepada hamba-Ku. Iaitu, mereka yang mendengarkan
₍al-Qowl₎, lalu mereka mengikuti yang terbaik padanya. Mereka itulah orang yang
Allah berikan hidayah dan mereka itulah ahli perseptif". [Surah az-Zumar
ayat 17-18].
Mengikuti ₍al-Qowl₎
ini merangkumi dua, iaitu kesaksian dan kehakiman. Oleh hal yang demikian,
perkara ini penting untuk diteliti supaya kita mampu menyaring dengan benar apa
yang boleh diterima dan apa yang boleh ditolak.
Kadangkala kita
menolak suatu khabar hanya kerana penafsirannya terhadap sesuatu isu itu salah,
sedangkan itu merupakan dua perkara yang berbeza. Kadangkala pula kita menerima
perbahasan dan syarahan yang komprehensif, tetapi penukilannya bukan semestinya
khabar yang sahih untuk mendukung argumentasinya.
Namun, boleh jadi
kedua-duanya saling berkaitan. Kita kadangkala menolak periwayatannya yang
tidak kukuh dan pendapatnya yang tidak konkrit. Kita juga menerima
kesaksiannya, mahupun kehakimannya. Sebab itulah hal ini penting untuk dikenal
pasti supaya kita tidak terkeliru bahagian yang kita teirma dan bahagian yang
kita tolak.
Misalnya seperti
menerima nasihat. Kadangkala kita tidak sanggup menelan suapan yang diberikan
kerana personaliti seseorang tidak sepertimana yang kita mahukan atau dia tidak
sepertimana yang dikatakan. Sedangkan apa-apa yang ada pada dirinya, maka itu
urusannya dengan Allah.
Jika kita berpaling
untuk mengikuti nasihatnya yang benar, maka itu amanah diri kita dengan Allah.
Mengambil nasihatnya adalah mengambil kalamnya itu, bukan mencontohi watak pada
dirinya.
Atas sebab itulah
kita boleh terbuka dengan nasihat diberi sekalipun kita mengingkari apa yang
ada dirinya. Perbezaan inilah yang membantu supaya kita tidak menolak nasihat
atas dasar kita peribadinya yang tidak sepadan dengan katanya atau kemahuan
kita.
Jika seseorang
pencuri menasihati kita supaya jangan mencuri, maka kita tidak berhak mencuri.
Kita cuma mengambil perkataannya, bukan mencontohi perbuatannya.
Ini saya boleh
simpulkan dengan lantunan syair seperti berikut :
إِنَّمَا الْعِلْمُ يُؤْخَذُ
بِسَدِيدِهِ # وَالْأُسْوَةُ يُقْتَدَى بِهَا بِمَنْهَجِهِ
وَكَمْ مِمَّنْ يَتَبَحَّرُ أنْ
يَضْطَرِبَ # وَصَاحِبِ الْخُلُقِ أَنْ يَسْفِهَ؟
※Ilmu itu diambil
dengan sebab ketepatannya # Teladan diikuti kerana manhajnya
Betapa ramai yang
berlautan ilmunya yang berbadai # Begitu juga berperilaku santun yang lamban※
Pun begitu, bukanlah
bermakna kita tidak menzahirkan pengingkaran atau berdiam diri sahaja terhadap
mereka yang berkata sesuatu yang tidak mereka buat atau berlainan apa yang dia
kata. Namun, fokus di sini adalah kita membezakan dan mempertimbangkan dua
perkara ini.
Mereka juga pada
hakikatnya tidaklah berbohong atas pesanan yang diberikan sebab hal itu bukan
khabar. Ia juga bukanlah suatu kesilapan pada kata-katanya kerana ia adalah
nasihat yang benar. Tidak wajar ditolak kebenaran itu atas sebab pengucapnya
fasik dan tidak memuaskan hati kita.
Kebenaran juga
merupakan rezeki yang mendatang tanpa kita sangka dan jangka. Ia boleh datang
dari mana arah jua pun jika Allah kehendaki. Maka, terimalah rezeki itu dengan
kerelaan dan kesyukuran.
Kepahitan itulah
penawarnya. Ini supaya kita sedar bahawa hakikatnya diri kita tiada hak untuk
menentukan bagaimana rezeki diagihkan kepada kita. Allah jualah di atas segala
sesuatu.
Menolak kurniaan Yang
Maha Agung adalah penghinaan terhadap-Nya kerana kita merasakan kitalah yang
lebih tahu daripada-Nya tentang kebenaran yang terbit. Kita mengambil pelajaran
yang disampaikan dari lidah itu, bukan teladan dari diri orang itu.
Sebab itu sesiapa
sahaja yang selalu menyibuk tentang siapa yang berkata berbanding orang yang
berkata adalah orang yang rugi. Mereka kerapkali menyombongkan diri untuk
mendengarkan nasihat yang benar atas alasan tiada cerminan sepertimana yang
dikata dan tidak menepati piawaian mereka. Akibatnya, mereka tidak sedar bahawa
mereka menjauhkan diri daripada kebenaran atas anggapan orang itu tidak terpakai
dari personalitinya.
Misalnya, seseorang
yang tidak mempunyai pembelajaran bersanad seolah-olah tidak akan cerdik dan
pandai serta pendapatnya adalah dhaif dan tidak dijadikan pegangan lagi hujah.
Bahkan, mereka dianggap lemah dan tidak akan berkemampuan untuk mempersembahkan
yang terbaik untuk kebenaran.
Persoalan tentang ❛siapa❜ tidak akan diketahui
melainkan setelah kita meneliti apa yang dikata tentang itu. Bagaimana apa pun
cara dia tampilkan diri, semua itu belum jelas sehinggalah dia menzahirkan
perkaitan sesuatu hakikat yang kita ingin menelitinya. Atas sebab itulah
penyibukan terhadap siapa yang berkata adalah kesia-siaan.
Sememangnya tidak
dinafikan bahawa kita akan berpinsip untuk sesuatu perkara dan mempertegaskan
pendirian itu berdasarkan kekukuhan yang kita bina, lalu kita menyalahi sesiapa
yang berselisih dan mengingkari sesiapa yang menongkah pegangannya. Apabila
muncul seseorang yang menyalahi kita, maka kita tidak perlu menanti apa yang
dikatakan kerana di sisi kita tetap batil.
Sememangnya
pertentangan seperti itu lumrah kehidupan dunia. Kita berhadapan dengan
pelbagai ragam manusia dalam berpihak sesuatu pendirian. Ada yang dalam keadaan
ketidaktahuan, lalu terus ignoran terhadapnya. Kadangkala pertikaian itu tidak
berakhir kerana kedua-dua belah pihak tiada kata putus, tetapi salah satu pihak
atau kedua-duanya berdegil atas prinsip itu. Itu semestinya akan berterusan
sehingga kiamat.
Namun, kita tetap
sahaja terbuka untuk menghadapinya kerana demikian lumrah kitaran dan sistem
dunia. Mengkhayalkan dengan utopia yang kita cipta, lantas cuba menidakkan
realiti dunia ini adalah kehampaan.
Kita akan bersemuka
dengannya sehingga mati dan ia akan berterusan sehingga tempoh yang ditentukan.
Kita perlu tabah menghadapinya dan akan terus di atas keghairahan untuk
kebenaran. Semangat itulah yang ditonjolkan dalam firman Allah *Azza Wa Jalla
seperti berikut :
قُلْ إِن كَانَ لِلرَّحْمَـٰنِ وَلَدٌ
فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ
"Katakanlah:
Kalaulah Yang Maha Pengasih memiliki anak, nescaya akulah yang awal-awal yang
mengabdikannya". [Surah az-Zuẖruf ayat 81].
Teruskan menempuh
alam yang tidak abadi ini dengan tabah. Orang yang menyelisihi kita mungkin
degil untuk terus menggenggam pendapatnya yang tidak dapat diselamatkan lagi
kebatilannya dan kita berhadapan berulang kali situasi itu. Semua itu akan ada
penilaian di sisi Allah pada penghujahan kita dan amalan kita ketika menghadapi
ujian itu.
Perkara yang penting
dalam kaedah ini ialah menjelaskan kekeliruan pembelajaran berguru dan
bersanad. Sebahagian orang tidak dapat membezakan kepentingan sanad pada era
periwayatan dan penyaringan serta sanad tradisi pada hari ini.
Apabila kita memahami
kaedah tersebut, sebab itulah Mālik bin Anas di sisi Aḥmad bin Ḥanbal tidak
diunggulkan pendapatnya walaupun hadis yang dikhabarkan ialah sahih, manakala
diunggulkan pendapat Ibn Abū Laylā berbanding hadisnya.
Ini kerana yang
diwariskan pada era periwayatan dan penyaringan ialah khabar, bukan semestinya
fiqh. Sekalipun khabar saling berkaitan dengan fiqh, tetapi sebahagian masa
khabar tidak berselaras dengan fiqh yang dikemukakan oleh penyampai khabar.
Jika sememangnya mutlak khabar itu bersama fiqh, tidak ada ikhtilaf dalam
pemahaman nas yang sampai kepada para fuqaha.
Sebab itulah orang
yang tidak mengambil pembelajaran secara bersanad pada hari ini, bukan
semestinya fiqh mereka akan menyeleweng dari landasan. Sebab itulah kadangkala
orang yang disampaikan hadis kepadanya lebih faqih daripada yang menyampaikan
hadis sepertimana yang dinyatakan oleh Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam-
:
نَضَّرَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ مِنَّا
حَدِيثًا فَحَفِظَهُ حَتَّى يُبَلِّغَهُ ، فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ
أَفْقَهُ مِنْهُ ، وَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ لَيْسَ بِفَقِيهٍ .
"Semoga Allah
memperindahkan seseorang yang mendengar hadis daripada kami, lalu dia
menghafalnya, kemudian ia menyampaikannya. Kadangkala seseorang menyampaikan
fiqh kepada orang yang lebih faqih daripadanya dan kadangkala orang yang
menyampaikan fiqh tidaklah faqih". [Sunan Abū Dāwud﹇Kitāb al-*Ilm﹇no.
3177].
Seseorang mungkin
sahaja mempunyai kesaksian yang cekap, tetapi bukan bermakna mereka mempunyai
kehakiman yang tajam. Situasi ini akan berterusan sepanjang zaman. Oleh itu,
tidak wajar kita menolak seseorang atas kerana dia berasal dari luar tradisi
kita.
Kebenaran ialah
kebenaran walau bagaimana sekalipun. Alam ini lebih luas dari pencapaian
fikiran kita. Bukanlah kerana tanah ini sempit, tetapi minda kita yang
tersepit.
Maka, apabila kaedah
ini tersemat dalam kefahaman kita, nyatalah apa yang berhak ditolak dan apa
yang patut diterima kerana kita mempunyai lensa cerapan yang jelas untuk
meneliti dan menyaring peneropongan kita.
No comments:
Post a Comment