Bertanya merupakan salah satu perkara penting mendapatkan pengetahuan dan kebenaran. Firman Allah Subḥānahu Wa Ta*ālā :
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن
كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
"Maka,
bertanyalah kepada orang yang berpengetahuan jika kalian tidak
mengetahui". [Surah an-Naḥl ayat 47].
Firman Allah
Subḥānahu Wa Ta*ālā :
فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا
أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ
ۚلَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ
"Jika engkau
berada dalam keraguan terhadap apa-apa yang kami turunkan kepadamu, maka
bertanyalah orang yang membaca kitab sebelum kamu. Benar-benar sesungguhnya
telah datang kebenaran daripada Tuhanmu kepadamu. Janganlah engkau termasuk
daripada kalangan orang yang keraguan". [Surah Yūnus ayat 94].
Kadangkala pertanyaan
itu bukan didasari untuk mencari kebenaran, memperoleh pengetahuan atau
mengukuhkan kefahaman, tetapi untuk menghalangi diri daripada kebenaran sampai
kepadanya, mencari-cari kelemahan orang lain yang tidak sepatutnya dan tidak
berkaitan serta menzahirkan kedegilan dirinya untuk berubah. Firman Allah *Azza
Wa Jalla :
وَقَالُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ
آيَاتٌ مِّن رَّبِّهِ ۖ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِندَ اللَّـهِ وَإِنَّمَا أَنَا
نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿٥٠﴾ أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ
يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَرَحْمَةً وَذِكْرَىٰ لِقَوْمٍ
يُؤْمِنُونَ ﴿٥١
"Mereka berkata:
❝Mengapa tidak diturunkan
mukjizat daripada Tuhannya kepadanya?❞. Katakanlah: ❝Mukjizat itu urusan
Allah dan aku cumalah permberi amaran yang jelas❞. Adakah tidak cukup bahawasanya Kami
telah menurunkan kitab kepada engkau yang dibaca kepada mereka? Sesungguhnya
pada itu benar-benar rahmat dan peringatan bagi kaum yang beirman". [Surah
al-*Ankabūt ayat 50-51].
Di sini Allah
menemplak orang yang bertanya soalan yang tidak berkaitan untuk menafikan
kebenaran atau memperkukuh hujah mereka. Mereka mencari dalih agar isi utama
dipalingkan dan disibukkan pula dengan sesuatu yang remeh, tidak penting dan
tidak bermanfaat.
Mereka menjauhkan
diri daripada al-Quran dan mencari sesuatu yang keajaiban kononnya itulah yang
membenarkan kebenaran dibawa, sedangkan al-Quran itu sendiri sudah cukup
menzahirkan kebenaran dan membidas segala kebatilan. Keajaiban bukan isi yang
penting kerana itu cumalah perhiasan luar semata-mata.
Jika diturunkan
keajaiban, tetap tidak ada lagi keajaiban daripada al-Quran itu sendiri.
Keajaiban itu juga bukan menjadi pendasar bagi kebenaran al-Quran. Maka,
al-Quran itu sendirilah yang tonggak pendasar segala-galanya. Malah, jika
didatangkan keajaiban pun, belum tentu mereka akan beriman dan tunduk kepada
kebenaran. Firman Allah *Azza Wa Jalla :
لَّوْ مَا تَأْتِينَا بِالْمَلَائِكَةِ
إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ
(Mereka berkata):
"Mengapa engkau tidak bawakan malaikat kepada kami jika engkau termasuk
orang yang benar?". [Surah al-Ḥijr ayat 7].
Firman Allah *Azza Wa
Jalla :
وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ
الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ
قُبُلًا مَّا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّـهُ وَلَـٰكِنَّ
أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ
"Jika
benar-benar Kami turunkan malaikat kepada mereka dan orang-orang yang mati berbicara
dengan mereka serta Kami kumpulkan segala sesuatu secara berkelompok, tidaklah
mereka akan menjadi beriman kecuai jika Allah kehendaki, tetapi kebanyakan
mereka adalah jahil". [Surah al-An*ām ayat 111].
Persoalan-persoalan
itu cumalah dalih kepada kedegilan. Sekalipun seseorang itu tidak mengungkapkan
kedegilan itu secara lafaz, tetapi nyata pada perbuatannya dengan bertopengkan
soalan-soalan. Akan tetapi, persoalan itu langsung tidak ada kaitan, tidak
bermanfaat dan tidak berguna untuk ditanya.
Mereka merasakan
seolah-olah pertanyaan itu menjadikan mereka kebal daripada disanggah, tetapi
sebenarnya itulah yang menebalkan diri dalam kebodohan dan menjauhkan diri
daripada kebenaran. Firman Allah Tabāroka Wa Ta*ālā :
قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ
﴿١٨٥﴾ وَمَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّكَ لَمِنَ
الْكَاذِبِينَ ﴿١٨٦﴾ فَأَسْقِطْ عَلَيْنَا كِسَفًا مِّنَ السَّمَاءِ إِن كُنتَ
مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿١٨٧﴾ قَالَ رَبِّي أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿١٨٨﴾
فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ ۚ إِنَّهُ كَانَ عَذَابَ
يَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿١٨٩
"Mereka berkata:
❝Engkau cumalah
termasuk orang yang terkena sihir. Dan engkau hanyalah manusia seperti kami dan
kami benar-benar mengira engkau termasuk orang pendusta. Maka, jatuhkanlah kepada
kami gumpalan daripada langit jika engkau termasuk orang yang benar❞. Šu*ayb berkata: ❝Tuhanku lebih
mengetahui tentang apa-apa yang kalian lakukan❞. Mereka pun mendustakannya, lantas
Allah menimpa mereka dengan azab pada hari yang gelap. Sesunguhnya itulah azab
pada hari yang agung". [Surah aš-Šu*arō^ ayat 185-187].
Malah, mereka
menjadikan soalan itu sebagai ejekan dan piawaian untuk menyatakan seseorang
itu tidak mempunyai argumentasi, sedangkan soalan mereka itulah yang bodoh
kerana tidak berkaitan dengan kehujahan dan topik yang dibicarakan.
Mereka tidak
ragu-ragu terhadap kebenaran itu, tetapi mereka cuba sembunyikan hal itu dengan
berpura-pura tidak jelas, sedangkan mereka cuba mencari dalih supaya kebenaran
itu jauh kepada mereka dan mereka berharap agar itu bukan kebenaran yang
merupakan rezeki Allah yang diturunkan tanpa disangka. Mereka cuba sembunyikan
penentangan mereka dengan bertanyakan soalan yang bertubi-tubi itu dengan
berpura-pura masih tidak jelas terhadapnya. Firman Allah Tabāroka Wa Ta*ālā :
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ
اللَّـهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا
ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّـهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ ﴿٦٧﴾ قَالُوا ادْعُ
لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا
بَقَرَةٌ لَّا فَارِضٌ وَلَا بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَٰلِكَ ۖ فَافْعَلُوا مَا
تُؤْمَرُونَ ﴿٦٨﴾ قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا ۚ
قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ
النَّاظِرِينَ ﴿٦٩﴾ قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ إِنَّ
الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِن شَاءَ اللَّـهُ لَمُهْتَدُونَ ﴿٧٠﴾
قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا
تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا ۚ قَالُوا الْآنَ جِئْتَ
بِالْحَقِّ ۚ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ ﴿٧١﴾
"Ketikamana Mūsā
berkata kepada kaumnya: ❝Sesungguhnya Allah
memerintahkan kalian untuk menyembelih seekor lembu betina❞. Mereka berkata: ❝Adakah engkau menjadikan
kami sebagai ejekan?❞. Dia berkata: ❝Aku berlindung kepada
Allah agar aku tidak menjadi orang yang jahil❞. Mereka berkata: ❝Beritahulah kepada
tuhanmu agar Dia menjelaskan jenisya kepada kami❞. Dia berkata: ❝Sesungguhnya lembu
itu itu tidak tua dan tidak muda yang berusia di antara itu. Maka, kerjakanlah
apa-apa yang kalian diperintahkan❞. Mereka berkata: ❝Beritahulah kepada
tuhanmu agar Dia menjelaskan warnanya kepada kami❞. Dia berkata: ❝Sesungguhnya lembu
itu berwarna kuning tua yang menyenangkan orang yang memandangnya❞. Mereka berkata: ❝Beritahulah kepada
tuhanmu agar Dia menjelaskan tentangnya kerana kami masih samar dan jika Allah
mengkehendaki, nescaya kami mendapat petunjuk❞. Dia berkata: ❝Lembu itu belum
pernah membajak tanah dan mengairi tanaman serta sihat dan tidak ada tompokan
padanaya❞. Mereka berkata: ❝Sekarang, engkau
telah terangkan dengan jelas❞. Lantas, mereka menyembelihnya,
sedangkan mereka hampir tidak melakukannya". [Surah al-Baqaroh ayat
67-71].
Pada zaman ini,
pertanyaan mereka berwajah ilmiah dan pengetahuan, tetapi sebenarnya penuh
dengan kehampaan dan kebodohan. Mereka sangka mereka sedang meneliti hujah dan
mencari kebenaran dengan bertanya penuh adab dengan bergegak gempita dengan
persoalan yang zahir kelihatan hebat, tetapi hakikatnya mereka cuba membina
hijab untuk terus-menerus dalam kelalaian diri.
Mereka sangka
ketidakjawaban orang yang ditanya itu menunjukkan kebenaran yang dibawa itu
adlaah samar, sedangkan kesamaran itulah ciptaan mereka sendiri dan sesuatu
yang mereka sendiri cuba jauhkannya. Kalau dijawab dan dipenuhi kriteria yang
mereka mahukan, nescaya mereka masih tetap dalam penentangan dan kedegilan.
Bukan soalan yang tidak terjawab, tetapi jantung mereka yang terkunci.
Kadangkala pertanyaan
mereka itu hanya dilontarkan untuk lawan mereka sahaja agar orang itu
digugurkan kredibliti walau apa-apa jua cara sudut, tetapi mereka sendiri tidak
mahu memerika kualiti tokoh agung yang sealiran dengan pertanyaan yang sama.
Mengharapkan jawapan
daripada musuh, tetapi di pihak mereka sendiri langsung tidak diketahui
kualitinya dan samar-samar kedudukannya. Mereka sangka melontarkan soalan itu
dapat memperbodohkan lawan mereka, tetapi masih tidak dapat menjamin kualiti
segolongan yang bersama mereka.
Orang yang bertanya
tentang perkara yang penting kadangkala bukan daripada kalangan orang yang
jahil, tetapi wujud juga daripada kalangan orang dianggap terpelajar dan
berpengetahuan. Misalnya, pada kisah berikut :
أخبرني الأزهري، قال: أخبرنا محمد بن
العباس، قال: حدثنا محمد بن خلف بن المرزبان بن بسام، قال: حدثني أبو العباس أحمد
بن يعقوب، قال: كان يحيى بن أكثم يحسد حسدا شديدا وكان مفتنا. فكان إذا نظر إلى
رجل يحفظ الفقه سأله عن الحديث، فإذا رآه يحفظ عن الحديث سأله عن النحو، فإذا رآه
يعلم النحو سأله عن الكلام ليقطعه ويخجله فدخل إليه رجل من أهل خرسان ذكي حافظ
فناظره فرآه مفتنا، فقال: نظرت في الحديث؟ قال: نعم. قال: فما تحفظ من الأصول؟
قال: أحفظ: شريك عن أبي إسحاق عن الحارث أن عليا رجم لوطيا. فأمسك فلم يكلمه بشيء.
Al-Azhariyy telah
merawi khabar kepadaku➤ Dia berkata፥➤ Muḥammad bin al-*Abbās telah merawi
khabar kepada kami, dia berkata፥➤ Muḥammad bin Ḥolaf bin Murzibān bin Bassām telah merawi hadis
kepadaku, dia berkata፥➤ Abū al-*Abbās Aḥmad bin Ya*qūb telah merawi hadis
kepadaku, dia berkata፥ Yaḥyā bin Akṯam selalu mendengki
dengan kedengkian yang sangat. Dia seorang penyesat. Dahulu, apabila dia
melihat seseorang menguasai ilmu fiqh, dia menyoalnya tentang ilmu hadis.
Apabila dia melihatnya menguasai ilmu hadis, dia menyoalnya tentang ilmu nahu.
Apabila dia melihat seseorang mengetahui tentang ilmu nahu, dia menyoalnya
tentang ilmu kalam untuk menyerang dan memalukannya. Lantas, datang seseorang
kepadanya daripada penduduk Khurasan yang pandai lagi hafiz. Lalu, Yaḥyā
memerhatikannya. Lalu, dia mengujinya untuk melakukan kekacauan. Yaḥyā berkata
kepadanya: "Engkau celik dalam ilmu hadis?". Dia berkata:
"Ya". Yaḥyā berkata: "Apa yang engkau hafal daripada ilmu
uṣūl?". Dia berkata: "Aku menghafal bahawa Šarīk➤ Daripada Abū Isḥāq➤ Daripada al-Ḥāriṯ: ❝Bahawasanya *Aliyy
merejam peliwat❞". Lalu, dia pun
terdiam dan tidak berkata apa-apa kepadanya. [Tārīẖ Baġdād﹇karya al-H̱oṭīb al-Baġdādiyy﹇jilid
16﹇m/s 286﹇keluaran Dār al-Ġorob al-Islāmiyy﹇tahqiq
Dr. Baššār *Awwād Ma*rūf].
Yaḥyā bin Akṯam
merupakan salah seorang fuqaha sepertimana yang dinyatakan oleh an-Nasā^iyy
yang dinukilkan oleh al-H̱oṭīb al-Baġdādiyy dalam «Tārīẖ Baġdād». Abū
*Abdullah al-Ḥākim an-Naysābūriyy dalam nukilan yang sama menyatakan bahawa dia
adalah salah seorang imam ahli ilmu dan sesiapa yang melihat kitab «at-Tanbīh»,
pasti dia mengenali keunggulannya dalam segenap ilmu. At-Tanūẖiyy dalam nukilan
yang sama menyatakan bahawa dia salah seorang ilmuwan dunia, luas ilmunya dalam
fiqh dan pelbagai lagi pujian. Tambahan pula, al-H̱oṭīb al-Baġdādiyy menyatakan
bahawa dia seorang yang berilmu dalam fiqh dan celik dalam ilmu hukum-hakam.
Aḏ-Ḏahabiyy dalam «Siyar A*lām an-Nubalā^» menyifatkannya sebagai yang sangat
berpengetahuan. Ibn Kaṯīr dalam «al-Bidāyah Wa an-Nihāyah» menyatakan bahawa
dia termasuk salah seorang tokoh besar dalam fiqh dan hadis serta pengikut
atsar.
Maka, berjaga-jagalah
walaupun terhadap orang yang dianggap sebagai tokoh besar dan mempunyai
pencapaian ilmu yang tinggi. Kedengkian dan kekotoran jiwa seorang ahli ilmu
sangat berbahaya berbanding dengan pengingkaran dan penentangan orang yang
jahil.
Salah satu cara ahli
ilmu yang jahat dalam melakukan serangan ialah melalui pertanyaan yang sama
sekali bukan bertujuan untuk aspek pengukuhan ilmu, tetapi atas dasar untuk
menghina seseorang dan bersuka ria dalam memperbodohkan seseorang.
Melontarkan
pertanyaan demi bermuslihat dalam penentangan dan memperbodohkan lawan dengan
sesuatu yang tidak berkaitan padanya merupakan tanda orang munafik. Hal ini
kerana munafik bersikap berlebihan apabila berbalah.
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ . ح وحَدَّثَنَا ابْنُ
نُمَيْرٍ ، حَدَّثَنَا أَبِي ، حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ . ح وحَدَّثَنِي زُهَيْرُ
بْنُ حَرْبٍ ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنِ الأَعْمَشِ ،
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُرَّةَ ، عَنْ مَسْرُوقٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عَمْرٍو ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
" أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقًا خَالِصًا ، وَمَنْ كَانَتْ
فِيهِ خَلَّةٌ مِنْهُنَّ ، كَانَتْ فِيهِ خَلَّةٌ مِنْ نِفَاقٍ حَتَّى يَدَعَهَا ،
إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ ، وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ ،
وَإِذَا خَاصَمَ فَجَرَ " ، غَيْرَ أَنَّ فِي حَدِيثِ سُفْيَانَ : وَإِنْ
كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ ، كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفَاقِ
.
Abū Bakr bin Abū
Šaybah telah merawi hadis kepada kami➤ *Abdullah bin Numayr telah merawi
hadis kepada kami =riwayat lain= Ibn Numayr telah merawi hadis kepada kami➤ Ayahku telah merawi
hadis kepada kami➤ Al-A*maš telah
merawi hadis kepada kami =riwayat lain= Zuhayr bin Ḥarb telah merawi hadis
kepadaku➤ Wakī* telah merawi hadis
kepada kami➤ Sufyān telah merawi hadis
kepada kami➤ daripada al-A*maš➤ Daripada *Abdullah
bin Murroh➤ Daripada Masrūq➤ Daripada *Abdullah
bin *Amru, dia berkata፥ Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-,
bersabda:"Empat perkara yang sesiapa memilikinya, maka dia adalah munafik
yang sejati. Sesiapa yang padanya memiliki satu satu daripadanya, maka dia
memiliki ciri munafik sehingga dia meninggalkannya. Apabila dia bercerita, dia
berdusta. Apabila dia membuat perjanjian, dia khianat. Apabila dia berjanji,
dia menyalahinya. Apabila dia bertengkar, maka dia berlebihan". Akan
tetapi, pada hadis Sufyān: "Apabila padanya kesejatian salah satu
sifatnya, maka padanya kesejatian daripada ciri munafik". [Ṣoḥīḥ Muslim﹇Kitāb al-Imān﹇no.
91].
Mereka bertanya
soalan yang tidak berkaitan semata-mata untuk dapat menzahirkan kebodohan dan
kelemahan yang tidak penting, bukan tujuan untuk pengukuhan hujah. Mereka
mengenakan itu supaya dapat mengejek dan mencela agar orang itu tersinggung
dengan kekurangan yang dilondehkan, sedangkan mereka sama sekali tidak berjaya
meragukan kebenaran yang dibawa.
Hanya mengotorkan
perhiasan luaran, tetapi mereka tidak dapat menolak isi yang sebenar-benarnya
perkara penting untuk difokuskan. Walhasil, kebenaran itu tidaklah lenyap
akibat ketidakjawabannya, tetapi mereka jauh daripada kebenaran yang mereka
ciptakan sendiri kesamarannya.
Mencari-cari aib dan
menganggap lemah dengan perkaitan sesuatu yang tidak penting. Mereka sangka
Allah tidak akan membalas perbuatan mereka kerana kajahatan mereka.
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَكْثَمَ ،
وَالْجَارُودُ بْنُ مُعَاذٍ ، قَالَا : حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى ،
حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ وَاقِدٍ ، عَنْ أَوْفَى بْنِ دَلْهَمٍ ، عَنْ نَافِعٍ،
عَنِ ابْنِ عُمَرَ ، قَالَ : صَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ الْمِنْبَرَ فَنَادَى بِصَوْتٍ رَفِيعٍ ، فَقَالَ : " يَا مَعْشَرَ
مَنْ أَسْلَمَ بِلِسَانِهِ ، وَلَمْ يُفْضِ الْإِيمَانُ إِلَى قَلْبِهِ ، لَا
تُؤْذُوا الْمُسْلِمِينَ ، وَلَا تُعَيِّرُوهُمْ ، وَلَا تَتَّبِعُوا
عَوْرَاتِهِمْ ، فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَةَ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ تَتَبَّعَ
اللَّهُ عَوْرَتَهُ ، وَمَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ وَلَوْ فِي
جَوْفِ رَحْلِهِ " ،
Yaḥyā bin Akṯam dan
al-Jārūd bin Mu*āḏ telah merawi hadis kepada kami, mereka berdua berkata፥➤ Al-Faḍl bin Mūsā telah merawi hadis kepada kami➤ Al-Ḥusayn bin Wāqid telah merawi
hadis kepada kami➤ Daripada Awfā bin Dalham➤ Daripada Nāfi*➤ Daripada Ibn *Umar,
dia berkata፥ Rasulullah -ṣollallahu *alayhi
wasallam- naik ke mimbar, lantas baginda menyeru dengan suara yang tinggi:
"Wahai sekalian yang telah menerima Islam pada lisannya, tetapi tidak
sebati imannya pada jantungnya! Jangan kalian menyakiti muslimin, jangan kalian
mengejek mereka dan jangan mencari-cari aib mereka. Sesiapa yang mencari-cari
aib saudara muslimnya, maka Allah mencari-cari aibnya. Barangsiapa yang Allah
mencari-cari aibnya, maka Dia membongkarkannya walaupun di celah
rumahnya". [Sunan at-Tirmiḏiyy﹇Kitāb al-Birr wa aṣ-Ṣillah﹇no.
1951].
Maka, beringatlah
apabila bertanya soalan yang tidak penting dan tiada kaitan dengan pengukuhan
hujah ilmu. Ini kerana seseorang itu bukan sahaja akan terbawa-bawa dengan
perbuatan yang sia-sia, dia juga akan terheret untuk penentangan terhadap
kebenaran dan kedegilan untuk tunduk kepadanya.
Di sini akan
dipaparkan beberapa peringatan daripada Allah dan rasul-Nya agar menjauhi
pertanyaan-pertanyaan yang membinasakan diri. Firman Allah Ta*ālā :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا
تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُوا عَنْهَا
حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّـهُ عَنْهَا ۗ وَاللَّـهُ
غَفُورٌ حَلِيمٌ
"Wahai orang
yang beriman! Jangan kalian bertanya tentang sesuatu yang jika kalian dijelaskan,
kalian menjadi susah. Jika kalian bertanya ketika turunnya al-Quran, nescaya
dijelaskan yang kalian yang Allah lapangkan terhadapnya. Dan Allah itu Maha
Pengampun lagi Maha Pekerti". [Surah al-Mā^idah ayat 101].
Kesusahan di sini
termasuklah pertanyaan-pertanyaan yang menjauhkan diri daripada kebenaran.
Mereka lebih rela memilih kesesatan yang meracuni diri mereka, berbanding
kebenaran yang meringankan beban mereka, menenangkan jiwa mereka dan
membahagiakan hidupa mereka.
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَزِيدَ
المُقْرِئُ ، حَدَّثَنَا سَعِيدٌ ، حَدَّثَنِي عُقَيْلٌ ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ ،
عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : إِنَّ أَعْظَمَ المُسْلِمِينَ جُرْمًا
، مَنْ سَأَلَ عَنْ شَيْءٍ لَمْ يُحَرَّمْ ، فَحُرِّمَ مِنْ أَجْلِ مَسْأَلَتِهِ
*Abdullah bin Yazīd
al-Muqri^ telah merawi hadis kepada kami➤ Sa*īd telah merawi hadis kepada kami➤ *Uqoyl telah merawi
hadis kepada kami➤ Daripada Ibn Syihāb➤ Daripada *Āmir bin Sa*d bin Abū Waqqōṣ➤ Daripada ayahnya፥ Bahawasanya Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
bersabda: "Sesungguhnya kesalahan yang paling besar untuk muslimin ialah
apabila seseorang bertanya tentang sesuatu yang tidak diharamkan padanya,
kemudian menjadi haram disebabkan pertanyaannya". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriy﹇Kitab
al-I*tiṣōm Bi al-Kitāb wa as-Sunnah﹇no.
6897].
Juga pertanyaan yang
dilarang menyebabkan kebenaran menjadi sesuatu yang dipermainkan, menjadi suatu
perkara yang rumit dan sesuatu yang membawa diri kepada yang haram, iaitu
menjadi degil dan sombong. Malah, pertanyaan yang membawa kepada haram ialah
mengaib-aibkan penyampai kebenaran dan melemahkannya dengan sesuatu yang tidak
ada kaitan.
حَدَّثَنَا عَفَّانُ ، حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ ، حَدَّثَنَا عَاصِمٌ الْأَحْوَلُ ، عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ الْحَارِثِ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ : كَانَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ
بِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَالْهَرَمِ وَالْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَعَذَابِ
الْقَبْرِ ، اللَّهُمَّ آتِ نَفْسِي تَقْوَاهَا ، وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ
زَكَّاهَا ، أَنْتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلَاهَا ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ
مِنْ قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ ، وَنَفَسٍ لَا تَشْبَعُ ، وَعِلْمٍ لَا يَنْفَعُ ،
وَدَعْوَةٍ لَا يُسْتَجَابُ لَهَا ، قَالَ : فَقَالَ زَيْدُ بْنُ أَرْقَمَ : كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَاهُنَّ وَنَحْنُ
نُعَلِّمُكُمُوهُنَّ
*Affān telah merawi
hadis kepada kami➤ *Abdul Wāḥid bin Ziyād telah merawi hadis
kepada kami➤ *Āṣim al-Aḥwal telah merawi
hadis kepada kami➤ Daripada *Abddullah
bin al-Ḥāriṯ➤ Daripada Zayd bin
Arqom, dia berkata፥ Dahulu Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
berdoa: "Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat lemah, malas,
tua renta, pengecut, kedekut dan azab kubur. Ya Allah! Berikanlah kepada diriku
akan ketakwaannya dan penyuciannya. Engkaulah sebaik yang menyucikannya dan
Engkau juga penolongnya. Ya Allah! Aku berlindung daripada jantung yang tidak
khusyuk, jiwa yang tidak puas, ilmu yang tidak bermanfaat dan doa yang tidak
dimustajabkan untuknya". *Abdullah berkata፥
Zayd bin al-Ḥāriṯ berkata:
"Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
mengajarkan kepada kami dan kami pula yang mengajarkan kepada kalian".
[Musnad Ahmad﹇no. 18967].
Doa ini menunjukkan
wujudnya ilmu yang tidak bermanfaat. Jika seseorang diminta untuk dijauhkan
daripada ilmu yang tidak bermanfaat, maka tidak patut seseorang meminta sesuatu
yang tidak ada manfaat pun tentang wacana yang difokuskan dan tidak berkaitan
dengan pengukuhan ilmu.
Malah, jiwa yang
tidak puas ialah jiwa yang begitu tamak untuk penentangan yang tegar dan
semangat untuk memperbodohkan orang dengan topengan soalan ilmiah yang
kelihatan megah lagi hebat, sedangkan itu semua membawa kepada kecelakaan diri
dan kehampaan dalam pemenuhan sesuatu matlamat.
حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ ، عَنْ
شُعْبَةَ ، قَالَ : حَدَّثَنِي خُبَيْبٌ ، عَنْ حَفْصِ بْنِ عَاصِمٍ ، عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : كَفَى
بِالْمَرْءِ كَذِبًا ، أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ " .
Abū Usāmah telah
merawi hadis kepadaku➤ Daripada Šu*bah➤ Dia berkata; H̱ubayb telah merawi
hadis kepadaku➤ Daripada Ḥafṣ bin *Āṣim➤ Daripada Abū Hurayroh➤ Daripada Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-,
baginda bersabda: "Cukuplah seseorang itu dikira berdusta bagi yang
menceritakan semua yang dia dengar". [Muṣonnaf Ibn Abū Šaybah﹇no.
25029].
Menjadi suatu
kecelakaan lagi adalah apabila seseorang melontarkan semua persoalan dan
meleretkan persoalan secara berleluasa. Mereka tidak mahu menyaring soalan yang
penting untuk kebaikan diri sendiri dan pencarian yang ingin dituntut. Dengan
pertanyaan itu membawa kepada kesesatan dan menjauh daripada kebenaran.
Inilah kebinasaan
yang merosakkan diri mereka. Ini juga sebagai peringatan orang yang ditanya
agar tidak melayani kerenah mereka dengan menjawab dan memenuhi kesemuanya
kerana itu cumalah meletihkan diri yang seumpama mencurah air ke daun keladi.
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى
التُّجِيبِيُّ ، أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ ، أَخْبَرَنِي يُونُسُ ، عَنِ ابْنِ
شِهَابٍ ، أَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، وَسَعِيدُ بْنُ
الْمُسَيِّبِ ، قَالَا : كَانَ أَبُو هُرَيْرَةَ يُحَدِّثُ ، أَنَّهُ سَمِعَ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : مَا نَهَيْتُكُمْ
عَنْهُ ، فَاجْتَنِبُوهُ وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ فَافْعَلُوا مِنْهُ مَا
اسْتَطَعْتُمْ ، فَإِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَثْرَةُ
مَسَائِلِهِمْ ، وَاخْتِلَافُهُمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ
Ḥarmalah bin Yaḥyā
at-Tujībiyy telah merawi hadis kepadaku➤ Ibn Wahb telah merawi khabar kepada
kami➤ Yūnus telah merawi
khabar kepadaku➤ Daripada Ibn Šihāb➤ Abū Salamah bin *Abdul
Roḥmān dan Sa*īd bin al-Musayyib
telah merawi khabar kepadaku, mereka berdua berkata፥ Dahulu Abū Huroyroh bercerita
bahawasanya dia mendengar Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- bersabda:
"Apa-apa yang aku tegah untuk kalian daripadanya, maka jauhilah
daripadanya. Apa-apa yang aku perintahkan untuk kalian padanya, maka lakukanlah
dengan kemampuan kalian. Maka, telah binasa mereka yang daripada sebelum kalian
kerana banyak persoalan mereka dan perselisihan terhadap nabi mereka".
[Ṣoḥīḥ Muslim﹇Kitāb al-Faḍō^il﹇no. 4474].
Sebab itu wajar
dijauhi banyak soalan, terutamanya yang tidak penting terhadap sesuatu yang
telah difokuskan topiknya dan soalan yang tidak mendatangkan faedah terhadapnya
kerana itu mampu membawa kepada kekaburan diri untuk melihat kebenaran dan
membawa kepada penentangan.
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ ، حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ ، عَنْ مَنْصُورٍ ، عَنِ الشَّعْبِيِّ ، عَنْ وَرَّادٍ مَوْلَى
الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ ، قَالَ : قَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ
عَلَيْكُمْ عُقُوقَ الْأُمَّهَاتِ ، وَوَأْدَ الْبَنَاتِ ، وَمَنَعَ وَهَاتِ ،
وَكَرِهَ لَكُمْ قِيلَ وَقَالَ ، وَكَثْرَةَ السُّؤَالِ ، وَإِضَاعَةَ الْمَالِ
" .
*Uṯmān telah merawi
hadis kepada kami➤ Jarīr telah merawi hadis
kepada kami➤ Daripada Manṣūr➤ Daripada aš-Ša*biyy➤ Daripada Warrōd; maula al-Muġiroh bin Šu*bah➤ Daripada al-Muġiroh bin Šu*bah, dia berkata፥ Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- bersabda:
"Sesungguhnya Allah mengharamkan penderhakaan terhadap para ibu, penanaman
anak perempuan hidup-hidup dan pemonopolian dan penindasan. Dan Dia membenci
desas desus, banyak menyoal dan membuang-buang harta". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇no.
2242].
Tentu sahaja banyak
soalan tersebut ialah soalan yang tidak ada faedah dan tidak ada nilai dengan
topik yang dibahaskan.
Bukan Semua Soalan
Perlu Dijawab
Perlu kita ketahui
bahawa bukan semua soalan yang dilontarkan perlu dijawab. Adakalanya perlu
dijawab dengan tidak tahu atau tidak perlu diendahkan langsung untuk
mencari-cari jawapannya. Firman Allah Ta*ālā :
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ
وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
"Jadilah pemaaf,
suruhlah kepada kebaikan dan berpalinglah daripada orang yang jahil".
[Surah al-A*rōf ayat 199].
Firman Allah Ta*ālā :
وَعِبَادُ الرَّحْمَـٰنِ الَّذِينَ
يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا
سَلَامًا
"Hamba-hamba
ar-Roḥmān ialah orang yang berjalan di bumi dengan rendah diri dan apabila
bertemu dengan orang yang jahil, mereka berkata: ❝Selamat tinggal❞". [Surah
al-Furqōn ayat 63].
Jika orang yang jahil
perlu kita berpaling, maka mana-mana unsur yang mempunyai unsur kejahilan juga
perlu dijauhi.
Firman Allah Tabāroka
Wa Ta*ālā :
وَإِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ قَالُوا
آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلِهِ
مُسْلِمِينَ ﴿٥٣﴾ أُولَـٰئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا
وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿٥٤﴾
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا
وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ ﴿٥٥
"Apabila
dibacakan kepada mereka, mereka berkata: ❝Kami berikan kepadanya kerana inilah
kebenaran daripada Tuhan kami. Sesungguhnya kami menjadi orang yang berserah
diri❞. Mereka itulah ynag
diberikan pahala dua kali kerana mereka bersabar dan mereka menolak kejahatan
dengan kebaikan serta mereka menafkahkan apa-apa yang Kami rezekikan kepada
mereka. Apabila mereka mendengar perkataan buruk, mereka berpaling daripadanya.
Mereka berkata: ❝Ini ialah amalan kami
dan itu ialah amalan kalian. Selamat tinggal. Kami tidak melayani orang jahil❞". [Surah al-Qoṣoṣ ayat 53].
Di antara tanda-tanda
orang yang bodoh ialah bertanya soalan sesuatu yang tidak penting dan tidak ada
kaitan dengan topik yang diperbahas dan diwacanakan. Malah, mereka menjadikan
persoalan itu sebagai senjata untuk menelanjangkan orang lain agar terlihat kelemahan
yang tidak berkaitan dan kononnya untuk menyatakan bahawa kebenaran masih
samar-samar.
Hakikatnya, mereka
ingin kekal dengan kebodohan dan kedegilan mereka. Jika jelaskan walau apa-apa
jua perincian pun, mereka bukan mahukan itu. Maka, tinggalkan mereka dan
biarkan mereka dengan haluan yang mereka pilih.
حَدَّثَنَا أَبُو خَلِيفَةَ ، ثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ ، ثَنَا سُفْيَانُ ، عَنِ الْأَعْمَشِ ، عَنْ أَبِي
وَائِلٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ : " إِنَّ الَّذِي يُفْتِي النَّاسَ
فِي كُلِّ مَا يَسْتَفْتُونَهُ فِيهِ مَجْنُونٌ " .
Abū H̱olīfah telah
merawi hadis kepada kami➤ Muḥammad bin Kaṯīr telah merawi hadis
kepada kami➤ Sufyān telah merawi hadis
kepada kami➤ Daripada al-A*maš➤ Daripada Abū Wā^il➤ Daripada *Abdullah,
dia berkata: "Sesungguhnya orang yang menjawab pertanyaan manusia pada
setiap yang dinyatakan kepadanya tentangnya, maka dia seorang yang gila".
[Aṭ-Ṭobrōniy dalam al-Mu*jam al-Kabīr﹇no. 8923].
Ibn *Aṭō^illah
berkata :
من رأيته مجيبا عن كل ما سئل ومعبرا عن
كل ما شهد وذاكرا كل ما علم فاستدل بذلك على وجود جهله
"Sesiapa sahaja
yang engkau melihatnya menjawab segala persoalan dan menyingkapkan segala
perkara yang dia saksikan serta menyebutkan segala yang diketahui, maka itu
menunjukkan wujudnya kejahilan padanya". [Ihkam al-Hikam Fi Syarh al-Hikam﹇karya
Abū aṭ-Ṭoyyīb Burhānuddīn Ibrōhīm bin Maḥmūd
al-Aqṣorō^iyy﹇m/s 66﹇keluaran Dār al-Kutub
al-*Ilmiyyah].
Sengaja saya
membawakan kalam tokoh sufi ini kerana ada sebahagian kalangan sufi sibuk
mencari-cari kelemahan orang lain atas dasar orang itu tidak mengenali Allah
dan tidak memiliki suatu pendapatan hakikat perjalanan kerohaniannya. Mereka
sibuk memperkatakan orang lain tidak mengenal Allah, tidak makrifat serta
kenyataan itu bercanggah dengan perkara hakikat.
Pertanyaan itu bukan
untuk membantu seseorang terbimbing untuk mengenali Allah dan menyucikan jiwa,
tetapi untuk memperbodohkan orang lain dan berseronok dengan perbuatannya.
Ini juga sebagai
peringatan kepada pengamal kerohanian sufi supaya tidak perlu melayani tuntutan
orang yang bodoh kerana mereka bukan sahaja tidak mahu mempelajarinya, tetapi
mereka mencari desakan untuk keseronokan dalam perbalahan yang berbangkit dan
berterusan. Orang yang mengungkapkan segala jawapan tanpa memerhatikan
audiennya merupakan kebodohan yang nyata.
Ini juga peringatan
bagi kaum sufi terutamanya apabila berhadapan dengan polemik wahabi. Mereka
kadangkala gemar bertanya soalan-soalan yang tidak penting dalam sesuatu
perbahasan dan kadangkala menjadikan pertanyaan sebagai serangan untuk
menyakiti dan memalukan lawan tanpa hak. Alangkah malang jika jaguh dalam
penyucian jiwa mencemarkan diri dengan sifat-sifat yang tidak mencerminkan
kemurnniaan.
Jika mereka
mengagungkan peringatan tokoh untuk tidak mengungkapkan segala yang para salik
dan ahli wusul saksikan, rasai dan alami secara sembarangan walaupun ditanya
dan ditekan, mengapa pula terhadap berlawanan aliran sanggup menyelongkar dan
mendesak untuk dijawab?
Kadangkala tidak ada
ada kaitan terhadap topik yang dibincangkan seperti rekod pengajian bersanad,
wasilah pembelajaran, jumlah guru dan lain-lain. Jika ingin berbahas, fokus
pada isunya, bukan melambakkan pertanyaan yang penting untuk dijadikan perisai
mempertahankan kebodohan diri dan merosakkan penzahiran kebenaran dalam
pewacanaan itu.
Sebegitu juga
persoalan yang tidak bermanfaat yang menjawabnya juga tidak menghasilkan
apa-apa manfaat, bahkan menambahkan lagi polemik jika direspons seperti
pertanyaan tentang sifat ₍al-Istiwā^₎ bagi Allah. Atas sebab itulah Mālik bin
Anas merespons pertanyaan ini dengan :
الِاسْتِوَاءُ غَيْرُ مَجْهُولٍ،
وَالْكَيْفُ غَيْرُ مَعْقُولٍ، وَالْإِيمَانُ بِهِ وَاجِبٌ، وَالسُّؤَالُ عَنْهُ
بِدْعَةٌ، وَمَا أَرَاكَ إِلَّا مُبْتَدِعًا
"₍Al-Istiwā^₎
bukan perkara yang tidak diketahui, sedangkan bagaimana itu tidak dapat
dicerna. Beriman dengannya adalah wajib dan bertanya tentangnya adalah bidaah.
Aku tidak melihatmu melainkan pelaku bidaah". [Al-Asmā^ Wa aṣ-Ṣifāt﹇karya
al-Bayhaqiyy﹇jilid 2﹇m/s 305﹇keluaran
Maktabah as-Sawwādiyy﹇tahqiq
*Abdullah bin Muḥammad al-Ḥāšidiyy].
Adakalanya, kita
tidak perlu menjawab soalan yang kesudahannya adalah mencelakakan nasib diri
kita apabila kita menjawabnya walaupun jawapan itu adalah betul dan didasari
hujah. Al-Buẖōriyy pernah ditanya tentang pelafazan al-Quran; sama ada ia
makhluk ataupun tidak. Akan tetapi, dia berpaling daripadanya dan tidak
menjawabnya. Sehinggalah didesak tiga kali, barulah dia menjawab. Katanya :
القُرْآنُ كَلاَمُ اللهِ غَيْرُ
مَخْلُوْقٍ، وَأَفْعَالُ العبَادِ مَخْلُوْقَةٌ وَالامْتِحَانُ بِدْعَةٌ
"Al-Quran adalah
kalam Allah, bukan makhluk. Perbuatan-perbuatan hamba adalah makhluk. Pengujian
itu adalah bidaah". [Siyar A*lām an-Nubalā^﹇jilid 12﹇m/s
454﹇keluaran Mu^assasah ar-Risālah﹇Beirut].
Namun, apa jadi
dengannya setelah menjawab persoalan ini? Walaupun ia adalah betul dan didasari
hujah, tetapi ia juga tetap dijadikan modal untuk dijatuhkan sehingga
menyebabkan dia menjadi orang buangan dalam fasa akhir hidupnya sehinggalah
kepada kewafatannya.
Kita perlu sedar
bahawa para seteru kita secara khusus ada niat yang beracun di sebalik
pertanyaan itu. Salah satu daripadanya atau beberapa daripadanya adalah
perangkap untuk merobek kita. Kerana itulah kita perlu berjaga-jaga dengan
setiap soalan yang dilontarkan dan menapis longgokan soalan yang ditaburkan
kepada kita. Para penanya ini bukan semestinya mahu jawapan daripada kita atau
mendengar penjelasan daripada kita.
Oleh itu, tidak perlu
melayan kesemua soalan yang dilonggokkan dan didesak oleh sebahagian orang
untuk kita menjawabnya kepada kita kerana sebahagiannya tidak bernilai untuk
diambil peduli.
Malah, netizen pun
ada beribu-ribu pemikiran dan persepsi tentang kita. Mengapa perlu kita perlu
layankan semua orang dan mengapa perlu bersusah payah untuk mencari kepuasan
mereka yang mana seribu orang daripada mereka yang dating kepada kita pun belum
tentu akan jumpa satu yang cerdik dan berbaloi untuk diambil berat soalannya
serta bermanfaat untuk berbincang bersama?
Mereka ini ada yang
datang dengan cara perusuh atau orang yang bertandang dengan busana akhlak yang
penuh berbudi. Namun, bukan semuanya pandai walau apa jua rupa yang mereka
tampilkan kepada kita sehingga persoalan-persoalan mereka wajar diberikan ruang
perhatian untuknya.
Kita tidak perlu
membuang masa kita untuk melayan kerenah netizen yang berbentuk persoalan.
Mereka ada beribu-ribu reaksi, persepsi dan citarasa. Lebih baik kita fokus
yang berbaloi dan bermanfaat.
Akui Hakikatnya
Perkara yang paling
penting untuk diingati dalam urusan pertanyaan ialah sekalipun seseorang itu
memiliki keunggulan dalam sesuatu bidang, kadangkala bukanlah bermakna dia
telah menggenggam keseluruhan bidang yang dia pegang.
Ada perkara yang
seseorang itu tidak tahu dan tidak mampu untuk menyelesaikannya sama ada secara
tuntas mahupun ringkas atau sama ada segera mahupun lambat. Perkara ini perlu
diakui kerana manusia bukanlah tuhan yang menguasai segala-galanya dan
mencangkup keseluruhan isi alam ini.
Sebab itu, seseorang
yang ingin bertanya perlu difahami dahulu konteks yang dibicarkaan dan fokus
yang sedang diwacanakan. Jika seseorang tulus untuk ilmu yang bermanfaat, maka
dia perlu sedaya upaya menjauhkan diri daripada sesuatu yang membawanya kepada
kesia-siaan.
Antaranya ialah
bertanya tentang perkara yang tidak ada kaitan dengannya, apatah lagi jika
pertanyaan itu sebagai bahan untuk menghijab diri dan menjauhkan diri daripada
kebenaran serta usaha untuk merosakkan orang lain. Namun, kalau ada sesuatu
yang tidak dapat dijawab dan dipenuhi, maka tidak perlu kita menganggap orang
lain bodoh secara semberono dan mengejeknya secara melulu. Sebahagian orang
dibahagikan bahagiannya menurut kadar masing-masing.
Mari kita lihat
beberapa contoh supaya kita meneliti tentang hakikatnya bahawa bukan semua
orang yang ditanya mengetahui walaupun orang itu mempunyai perakuan yang unggul
pada dirinya.
أخبرني الوليد بن عتبة، حدثنا الهيثم بن
جميل، قال: شهدت مالك بن أنس سئل عن ثمان وأربعين مسألة، فقال في اثنتين وثلاثين
منها: لا أدري.
Al-Wālid bin *Utbah
telah merawi khabar kepadaku➤ Al-Ḥayṯam bin Jamīl telah merawi hadis
kepada kami, dia berkata; "Aku melihat Mālik bin Anas ditanya tentang
empat puluh lapan permasalahan, dia berkata pada tiga puluh dua daripadanya: ❝Aku tidak tahu❞". [At-Tārīẖ﹇karya
Abū Zur*ah ad-Dimašqiyy﹇m/s
422﹇keluaran Majma* al-Luġoh al-*Arobiyyah].
Walhal Mālik bin Anas
diperakui keilmuannya. Muḥammad bin Sa*d dalam «aṭ-Ṭobaqōt al-Kubrō» menyatakan
bahawa Mālik seorang yang berkredibiliti, amanah, kukuh, warak, faqih,
berpengetahuan dan tokoh hujah agama. Yaḥyā bin Sa*īd al-Qoṭṭōn menyatakan
bahawa Mālik bin Anas lebih mengetahui daripada Abū Ḥanīfah dan Ḥammād. *Abdul
Rozzāq menyatakan bahawa tidak didapati seseorang lebih berpengetahuan
berbanding Mālik bin Anas. *Abdul Roḥmān bin Mahdiyy menyatakan bahawa Mālik
lebih faqih daripada al-Ḥakam dan Ḥammād. Dia juga menyatakan bahawa tidak ada
ahli hadis yang lebih baik kepintarannya berbanding Mālik bin Anas. Aš-Šāfi*iyy
menyatakan bahawa kalau ketiadaan Mālik dan Sufyān, nescaya hilang ilmu di
Hijaz. Semua ini dinukilkan oleh Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy dalam «al-Jarḥ Wa
at-Ta*dīl».
حدثنا أحمد بن عبد الرحمن ابن أخي ابن
وهب، قال: سمعت عمي يقول: سمعت مالكا سئل عن تخليل أصابع الرجلين في الوضوء، فقال:
ليس ذلك على الناس، قال: فتركته حتى خف الناس. فقلت له: عندنا في ذلك سنة، فقال:
وما هي؟ قلت: حدثنا الليث ابن سعد وابن لهيعة وعمرو بن الحارث عن يزيد بن عمرو
المعافري، عن أبي عبد الرحمن الحبلي عن المستورد بن شداد القرشي، قال: رأيت رسول
الله صلى الله عليه وسلم يدلك بخنصره ما بين أصابع رجليه. فقال: إن هذا الحديث حسن
وما سمعت به قط إلا الساعة ثم سمعته بعد ذلك يسأل فيأمر بتخليل الأصابع.
Aḥmad bin *Abdul
Roḥmān; anak saudara Ibn Wahb telah merawi hadis kepada kami, dia berkata፥➤ Aku mendengar pakcikku berkata፥ Aku mendengar Mālik ditanya tentang
menyelati jari kedua-dua kaki dalam wuduk, maka dia berkata: "Tidak wajib
ke atas orang ramai". Dia berkata: "Aku meninggalkannya sehingga ia
memudahkan orang ramai". Aku berkata kepadanya: "Di sisi kami pada
hal itu adalah sunnah". Dia berkata: "Apakah ia?". Aku berkata:
"Al-Layṯ bin Sa*d, Ibn Lahī*ah dan *Amr bin al-Ḥāriṯ telah merawi hadis
kepada kami➤ Daripada Yazīd bin *Amr al-Ma*āfiriyy➤ Daripada *Abdul Roḥmān al-Ḥubuliy➤ Daripada Šaddād al-Qurōšiyy, dia berkata: ❝Aku melihat
Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
membersihkan kedua-dua jari kaki baginda dengan jari kelingkingnya❞". Mālik
berkata: "Sesungguhnya hadis ini adalah baik. Aku tidak pernah sama sekali
mendengarnya kecuali waktu ini". Kemudian, aku mendengar dia ditanya
selepas itu, lalu dia menyuruh untuk menyelati jari. [Al-Jarḥ Wa at-Ta*dīl﹇karya
Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy﹇jilid
1﹇m/s 31-32﹇keluaran Dār Iḥyā^ at-Turōṯ al-*Arobiyy﹇Beirut].
Walhal, Mālik bin
Anas diperakui kehebatannya dalam hadis. Yaḥyā bin Sa*īd al-Qoṭṭōn menyatakan
bahawa Mālik bin Anas seorang imam dalam hadis. *Aliyy bin al-Madiniyy
menyebutkan bahawa tidak ada di Madinah yang lebih mengetahui tentang mazhab
tabiin di situ berbanding Mālik bin Anas. Semua ini dinukilkan oleh Ibn Abū
Ḥātim ar-Rōziyy dalam «al-Jarḥ Wa at-Ta*dīl». Aṭ-Ṭoḥāwiyy dalam «Šarḥ Muškil
al-Āṯār» menyatakan bahawa Mālik bin Anas seorang imam, hafiz dan kukuh dalam
riwayatnya.
Ibn al-Junayd berkata
:
قلت ليحيى: محمد بن كثير الكوفي؟ قال:
ما كان به بأس، كان قدم فنزل ثم عند نهركم ذاك. فظننت أنا أنه يعني نهر كرخايا.
قلت: إنه روى أحاديث منكرات. قال: ما هي؟ قلت: عن إسماعيل بن أبي خالد، عن الشعبي،
عن النعمان بن بشير يرفعه: نضر الله امرأ سمع مقالتي فبلغ بها. وبهذا الإسناد
مرفوع: اقرأ القرآن ما نهاك، فإذا لم ينهك فلست تقرؤه. فقال: من روى عنه هذا؟
فقلت: رجل من أصحابنا، أعني له محمد بن عبد الحميد الحميدي. فقال: هذا عسى سمعه من
السندي ابن شاهك. وإن كان الشيخ روى هذا فهو كذاب وإلا فإني رأيت حديث الشيخ
مستقيما.
Aku berkata kepada
Yahya: "Muḥammad bin Kaṯīr al-Kūfiyy?". Dia berkata: "Tidak ada
masalah baginya. Dahulu dia ke sini, lalu dia tinggal di seberang sungai kalian
di sana". Aku fikir mungkin dia makusdkan sungai Karkhoya. Aku berkata:
"Sesungguhnya dia meriwayatkan hadis-hadis munkar". Dia berkata:
"Apakah itu?". Aku berkata: "Daripada Ismā*īl bin Abū H̱ōlid➤ Daripada aš-Ša*biyy➤ Daripada an-Nu*mān bin Bušayr yang dimarfuᶜkan: ❝Semoga Allah
memperelokkan seseorang mendengar kata-kataku, lantas dia menyebarkannya❞". Dan dengan
sanadnya yang marfuᶜ: "Bacalah al-Quran ". Dia berkata:
"Siapakah yang meriwayatkan daripadanya?". Aku berkata: "Orang
daripada sahabat-sahabat kami, iaitu Muḥammad bin *Abdul Ḥamīd
al-Ḥumaydiyy". Dia berkata: "Ini berkemungkinan dia mendengarnya
daripada as-Sundiyy Ibn Šāhik. Jika syeikh ini meriwayatkan hadis ini, maka dia
pendusta. Jika tidak, maka aku telah melihat hadis syeikh itu lurus".
[Su^ālāt Ibn al-Junayd Li Abī Zakariyyā Yaḥyā Ibn Ma*īn﹇m/s
489﹇keluaran Maktabah ad-Dār﹇tahqiq
Aḥmad Muḥammad Nūr
Sayf].
Yaḥyā bin Ma*īn
meneliti pandangannya semula apabila mendapat tahu informasi baru sedangkan dia
seorang pakar dalam hal ehwal perawi. Sedangkan Abū Dāwud as-Sijistāniyy
menyatakan bahawa Yaḥyā bin Ma*īn adalah orang yang mengetahui tentang perawi.
Begitu juga yang diakui oleh Ṣōliḥ bin Muḥammad, Ahmad bin Hanbal dan Aḥmad bin
Ḥanbal dan Muḥammad bin Sayyār al-Farhayāniyy. Semua ini dinukilkan oleh
al-H̱oṭīb al-Baġdādiyy dalam «Tārīẖ Baġdād».
Maka, perkara yang
penting untuk diketahui ialah bahawa setinggi mana pun pencapaian seseorang,
masih ada ruang kekosongan baginya. Bertanyalah demi pembelajaran ilmu. Jika
seseorang menjadikan pertanyaan itu sebagai senjata untuk meruncingkan orang
lain, maka setiap orang akan ada kelemahan sendiri dan setiap orang akan diejek
kerannya. Namun, adakah hidup sebagai pecinta intelektual adalah menjadikan
ejekan dan perbalahan sebagai rutin harian?
Cukuplah kita akhiri
dengan perkataan Abū Ḥāmid al-Ġozzāliyy seperti berikut :
ليس من شرط المفتي أن يجيب عن كل مسألة
فقد سئل مالك رحمه الله عن أربعين مسألة فقال في ستة وثلاثين منها: لا أدري. وكم
توقف الشافعي رحمه الله، بل الصحابة في المسائل. فإذا لا يشترط إلا أن يكون على
بصيرة فيما يفتى فيفتى فيما يدري أنه يدري ويميز ما لا يدري وبين لا يدري فيتوقف
فيما لا يدري ويفتي فيما يدري.
"Bukanlah bagi
syarat seorang mufti itu untuk menjawab setiap pertanyaan. Mālik roḥimullah
ditanya tentang empat puluh masalah. Dia berkata bahawa dia tidak tahu pada
tiga puluh enam soalan. Berapa banyak aš-Šāfi*iyy -roḥimahullah- juga menahan
diri. Begitu juga para sahabat -roḍiyallahu *anhum- pada beberapa masalah. Maka
yang demikian, tidak disyaratkan melainkan seseorang itu celik terhadap apa-apa
yang dia ingin jawab, lalu dia menjawab pada perkara yang dia sedar bahawa dia
mengetahuinya. Dia juga membezakan antara perkara yang dia tahu dan yang tidak
dia tahu. Lantas, dia menahan diri daripada perkara yang dia tidak tahu dan
menjawab pada perkara yang dia tahu". [Al-Mustaṣfā Fī Uṣūl al-Fiqh﹇m/s
345﹇keluaran Dar al-Kutub al-*Ilmiyyah﹇tahqiq
Muḥammad bin *Abdul Salām aš-Šāfī].
Kalau mufti tidak diwajibkan untuk menjawab segala persoalan, maka mengapa kita perlu melonggokkan soalan, khususnya kepada seteru kita untuk menjawabnya, lebih-lebih lagi yang tidak penting sama sekali dengan apa yang menjadi pertikaian.
No comments:
Post a Comment