Firman Allah Ta*ālā :
وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا
"Dan noni berdada mungil mampat
berbulat lagi sebaya usia". [Surah an-Nabā^ ayat 33].
Sebahagian terjemahan bagi ₍Kawā*ib₎
(كَوَاعِبَ) yang
saya temui ialah perawan, gadis atau bidadari dan seumpamanya, tetapi
sebenarnya kalimah ₍Kawā*ib₎ (كَوَاعِبَ) yang
merupakan jamak kepada ₍Kā*ib₎ (كَاعِب) yang maksudnya tidak terlepas untuk
merujuk makna wanita yang menombol buah dadanya, terutamanya pada fasa
pra-tumbesaran. Ini adalah sepertimana yang dinyatakan Aḥmad bin Fāris
ar-Rōziyy :
وهي كاعب، إذا نتأ ثديها
"Dia adalah ₍Kā*ib₎ apabila
bertunas buah dadanya". [Mujmal al-Luġoh﹇jilid 1﹇m/s
787﹇keluaran Mu^assasah ar-Risālah﹇tahqiq
Zuhayr *Abdul Muḥsin Sulṭōn].
Pemaknaan buah dada ini adalah
penafsiran ahli tafsir seperti Abū al-Ḥasan *Aliyy bin Muḥammad an-Naysāburiyy
al-Wāḥidiyy dalam «al-Wasīṭ Fi Tafsīr al-Qur^ān al-Majīd», Abū Ḥayyān
al-Andalusiyy dalam «al-Baḥr al-Muḥīṭ Fī at-Tafsīr», Ibrōhīm bin *Umar
al-Buqō*iyy dalam «Naẓm ad-Duror Fī Tanāsub al-Āyāt Wa as-Suwar» dan Šamsudiīn
Muḥammad bin Aḥmad al-H̱oṭīb aš-Šarbīniyy dalam as-«Sirōj al-Munīr Fī al-I*ānah
Ma*rifah Ba*ḍ Ma*ānī Kalām Robbunā al-Ḥakīm al-H̱obīr».
Kebiasaannya kalimah ₍Kawā*ib₎
dimaknakan sebagai ₍Nawāhid₎ (نَوَاهِد) yang
mufradnya adalah ₍Nāhid₎ (ناهد) oleh
para ahli tafsir seperti Ibn Jarīr aṭ-Ṭobariyy dalam «Jāmi* al-Bayān *An Ta^wīl
Āy al-Qur^ān», Abū Manṣūr al-Māturīdiy dalam «Ta^wīlāt Ahl as-Sunnah», Abū
Isḥāq aṯ-Ṯa*labiyy dalam «al-Kašf wa al-Bayān Fī at-Tafsīr al-Qur^ān», Abū
Muḥammad Makkiyy bin Abū Ṭōlib al-Andalusiyy dalam «al-Hidāyah Ilā Buluġ
an-Nihāyah Fī *Ilm Ma*ānī al-Qur^ān Wa Tafsīrih Wa Aḥkāmih Wa Jumal Min Funūn
*Ulūmih», Abū Muẓoffar as-Sam*āniy dalam «Tafsīr al-Qur^ān», Abū Muḥammad
al-Baġowiyy dalam «Ma*ālim at-Tanzīl Fī at-Tafsīr al-Qur^ān», *Izuddin *Abdul
*Azīz bin *Abdul Salām dalam «Tafsīr al-Qur^ān», Al-Qurṭubiyy dalam «al-Jāmi*
Li Aḥkām al-Qur^ān», Abū al-Barokāt an-Nasafiyy dalam «Madārik at-Tanzīl Wa
Haqō^iq at-Ta^wīl», Ibn Juzay dalam «at-Tashīl Li *Ulūm at-Tanzīl», «*Alā^uddīn
al-H̱ōzin dalam Lubāb at-Ta^wīl Fī Ma*āni- at-Tanzīl», Mujīruddīn bin Muḥammad
al-Ḥanbaliyy dalam «Fatḥ ar-Roḥmān Fī Tafsīr al-Qur^ān» dan Abū Zayd *Abdul
Roḥmān bin Muḥammad bin Maẖlūf dalam «al-Jawāhir al-Ḥisān Fī Tafsīr al-Qur^ān».
Disebabkan pemakanaan ₍Kawā*ib₎
selalu berkait dengan ₍Nawāhid₎, maka wajar untuk kita lihat makna perkataan
ini. ₍Nāhid₎ yang merupakan mufrad kepada ₍Nawāhid₎ adalah ₍Fā*il₎ yang berasal
daripada ₍Nahada₎ (نَهَدَ).
Aḥmad bin Fāris ar-Rōziyy berkata :
نَهَدَ: النُّونُ وَالْهَاءُ وَالدَّالُ أَصْلٌ صَحِيحٌ
يَدُلُّ عَلَى إِشْرَافِ شَيْءٍ وَارْتِفَاعِهِ. وَفَرَسٌ نَهْدٌ: مُشْرِفٌ
جَسِيمٌ. وَنَهَدَ ثَدْيُ الْمَرْأَةِ: أَشْرَفَ وَكَعَبَ
"₍Nahada₎: ⁽An-Nun⁾, ⁽al-Hā^⁾
dan ⁽ad-Dal⁾ adalah asal yang sahih yang menunjukkan menaiknya sesuatu dan
peninggiannya. Kuda yang ₍Nahd₎, iaitu kuda yang tinggi dan besar. ₍Nahada₎
buah dada wanita, iaitu menombol dan membonjol". [Mu*jam Maqōyis al-Luġoh﹇jilid
5﹇m/s 361﹇keluaran Dār
al-Fikr﹇tahqiq *Abdul Salām
Muḥammad Hārūn].
Abū Bakr Muḥammad bin al-Ḥasan
al-Azdiyy berkata :
الناهد: الَّتِي قد عظم حجمُ ثديها حَتَّى بدا
"₍An-Nāhid₎ ialah wanita yang
telah membesar dan menonjol buah dadanya sehingga nyata". [Jamharoh
al-Luġoh﹇jilid 2﹇m/s 687﹇keluaran
Dār al-*Ilm Li al-al-Malāyī﹇tahqiq Romziyy Munīr
Ba*albakiyy].
*Ali bin al-Ḥasan al-Hunā^iyy
al-Azdiyy berkata :
النَّاهِد من النِّساء: التي نَهَدَ ثَدْياها، أي: امْتَلأ
"₍An-Nāhid₎ daripada kalangan
wanita, iaitu yang ₍Nahada₎ buah dadanya, iaitu termampat". [Al-Munjid Fī
al-Luġoh﹇m/s 336﹇keluaran *Ālim
al-Kutub﹇tahqiq Dr. Aḥmad
Muẖtār *Umar dan Ḏoḥiy
*Abdul Bāqī].
Yang dapat kita simpulkan daripada
pemaknaan semua ini adalah, ia merujuk kepada buah dada yang telah membesar
sehingga mampat isinya dan ia menombol secara membulat. Jika ini makna
₍an-Nāhid₎, maka demikian juga apabila dimaknai dengan ₍al-Kā*ib₎.
Sekalipun kebanyakan ahli tafsir
al-Quran memaknakan ₍al-Kā*ib₎ sebagai ₍an-Nāhid₎, tetapi sebilangan ahli
bahasa kadangkala memperincikannya dan membezakannya antara kedua-dua itu. Abū
Naṣr Ismā*īl bin Aḥmad al-Jawhariyy al-Farobiyy berkata :
الكاعِب، وهي الجارية حين يبدو ثَدْيُها للنُهود
"₍Al-Kā*ib₎ dan dia adalah gadis
ketikamana zahir dadanya untuk membonjol". [Aṣ-Ṣiḥāḥ Tāj al-Luġoh wa Ṣiḥāḥ
al-*Arobiyyah﹇jilid 1﹇m/s 213﹇keluaran
Dār al-*Ilm Li al-Malāyīn﹇tahqiq
Aḥmad *Abdul Ġofūr
*Aṭṭōr].
Abū *Ubayd berkata :
إِذا نَهَدَ ثَدْيُ الْجَارِيَة قيل: هِيَ ناهِد. والثُّدِيُّ
الفَوالكُ دون النَّواهد
"Apabila menombol buah dada
gadis, disebutkan bahawa dia adalah ₍Nāhid₎ dan buah dada yang membulat itu
adalah sebelum terjadinya penombolan itu". [Tahḏīb al-Luġoh﹇karya
Abū Manṣūr Muḥammad
bin Aḥmad bin al-Azhariyy﹇jilid
6﹇m/s 118﹇keluaran Dār
Iḥyā^ at-Turōṯ al-*Arobiyy].
Maksudnya adalah ₍al-Kā*ib₎ adalah
ketika seorang wanita itu berada dalam fasa pratumbesaran buah dada. Ini
dinyatakan Ṣolāḥuddīn as-Ṣofadiy :
ويقولون للجارية التي استكملت النّهود: كاعِبٌ، والكاعب التي
كعَبَ ثديُها، وذلك قبل النهود، يقال: كعَبَ ثديُها وتكعّبَ، إذا تدوّر
"Mereka menyifatkan gadis yang
telah sempurna penombolan buah dadanya sebagai ₍Kā*ib₎, sedangkan ₍Kā*ib₎
adalah wanita yang membonjol buah dadanya dan itu sebelum penombolan. Dikatakan
₍Ka*aba₎ buah dadanya dan ₍Ta*akkaba₎, iaitu apabila membulat". [Taṣḥīḥ
at-Taṣḥīf wa Taḥrīr at-Taḥrīf﹇m/s 430﹇keluaran
Maktabah al-H̱ōnajiyy﹇tahqiq
as-Sayyid aš-Šarqōwiyy].
Ini dijelaskan lagi oleh Abū Isḥāq
Ibrōhīm bin Ismā*īl al-Ajdābiyy tentang sifat seorang perempuan itu :
فَإِذا كَعْب ثديها: أَي اسْتَدَارَ فِي صدرها فَهِيَ كاعب.
فَإِذا ارْتَفع ثديها: فَهِيَ ناهد.
"Apabila ₍Ka*aba₎ buah dadanya,
iaitu membulat pada dadanya, maka dia adalah ₍Kā*ib₎. Apabila ia meninggi, maka
dia adalah ₍Nāhid₎". [Kifāyah al-Mutaḥaffiẓ wa Nihāyah al-Mutalaffiẓ Fī
al-Luġoh al-*Arobiyyah﹇m/s 74﹇keluaran Dār
Iqro^ Li aṭ-Ṭiba*ah wa
an-Našr wa at-Tarjamah﹇tahqiq
as-Sā^iḥ *Aliy Ḥusayn].
Abū Bakr Muḥammad bin al-Ḥusayn
al-Azdiyy menerangkan fasa tumbesaran wanita :
وَهِي كاعب أوّلا إِذا كعب ثديُها كَأَنَّهُ مفلك، ثمَّ يخرج
فَتكون ناهداً، ثمَّ يَسْتَوِي نهودها فَتكون مُعْصِراً
"Dia adalah ₍Kā*ib₎. Mula-mula
apabila membonjol buah dadanya, ia seolah-olah membulat. Kemudian, ia meninggi,
maka jadilah dia seorang ₍Nāhid₎. Kemudian, apabila sempurna penombolannya,
maka jadilah dia seorang remaja". [Jamharoh al-Luġoh﹇jilid
3﹇m/s 1268﹇keluaran
Dār al-*Ilm Li al-Malāyīn﹇
tahqiq Romziy Munīr Ba*albakiyt].
Namun apapun, makna ₍Ka*aba₎ (كَعَبَ) dan ₍Nahada₎ (نَهَدَ) kedua-duanya merujuk kepada proses yang
terjadi pada buah dada wanita. Jika dikatakan seseorang itu adalah ₍Kā*ib₎ atau
₍Nāhid₎, ia tetap bermakna yang sama, iaitu wanita yang berada dalam fasa
tumbesaran buah dadanya kerana hal itu berlaku bersamaan dengan kedatangan haid
dan mulai baligh. Yang membezakannya cumalah pada perincian proses pembesaran
itu. Ini sama sepertimana yang dinyatakan Muḥammad bin aṭ-Ṭoyyib al-Fāsiyy :
والذي في دواوين اللغة هو اتحاد معناهما, وأنه لا فرق بين نهد
وكعب, ولا فرق بين الناهد والكاعب
"Apa yang dalam daftar pustaka
bahasa, ia adalah pengehadan makna bagi kedua-duanya sedangkan tidak ada beza
antara ₍Nahada₎ dan ₍Ka*aba₎ serta tidak ada beza antara ₍an-Nāhid₎ dan
₍al-Kā*ib₎". [Šarḥ Kifāyah al-Mutaḥaffiẓ﹇m/s 229﹇keluaran
Dār al-*Ulūm
Li aṭ-Ṭibā*ah
wa an-Našr﹇tahqiq Dr.
*Aliy Ḥusayn al-Bawwāb].
Terdapat penafsiran daripada
Niẓōmuddīn an-Naysābūriy yang kelihatan bertentangan dengan makna an-Nāhid,
iaitu wanita yang mampat buah dadanya :
والكواعب النواهد واحدها كاعب كطالق وطامث وهي التي ظهر ثديها
كالكعب لها نتوّ قليل
"₍Kawā*ib ₎adalah ₍Nawāhid₎,
tunggal untuknya adalah ₍Kā*ib₎ seperti ₍Ṭōliq₎ dan ₍Ṭōmiṯ₎. Dia adalah wanita
yang zahir buah dadanya seperti buku lali. Padanya terdapat pemumbulan
sedikit". [Ġorō^ib al-Qur'an wa Roġō^ib al-Furqōn﹇jilid
6﹇m/s 434﹇keluaran Dār
al-Kutub al-*Ilmiyyah﹇tahqiq Zakariyyā
*Umayrōt].
Pernyataan penumbulan yang sedikit
seolah-olah menampakkan ia tidak begitu mampat. Yang menjadi pertentangan lagi
adalah apabila bertembungnya dengan salah satu pendapat yang dinukilkan Abū
al-Ḥasan *Aliy bin *Ismā*īl al-Mursiy tentang saiz buah dada apabila disifatkan
sebagai ₍al-Kā*ib₎ :
يُقَال جارِيَةٌ كاعِبٌ إِذا كَعَب ثَدْيُها أَي بَرَزَ حتَّى
مَلاَءَ الكَفَّ
"Disebutkan bahawa gadis yang
₍Kā*ib₎, iaitu apabila menombol buah dadanya, iaitu nyata oleh ia sehingga
memenuhi pergelangan tangannya". [Al-Muẖaṣṣoṣ﹇jilid
5﹇m/s 83﹇keluaran Dār
Iḥyā at-Turōṯ
al-*Arobiyy﹇tahqiq H̱olīl
Ibrōhīm Jaffāl].
Mungkin kerana Niẓōmuddīn
an-Naysābūriyy mengambil kira ₍al-Kā*ib₎ dan ₍an-Nāhid₎ itu adalah sama, lalu
dia mendefinisikan bahawa ₍al-Kā*ib₎ sebagai wanita yang dalam fasa
pra-tumbesaran buah dada dan kerana itu dia menganggap ia adalah pemumbulan
yang sedikit.
Untuk mengharmonikan kedua-dua ini,
dapat kita katakan bahawa ia boleh merujuk kepada buah dada yang saiznya
sekecil tapak tangan, tetapi padat isinya. Kalau ingin diambil kira realiti
pun, saiz pergelangan tangan dewasa adalah besar ukurannya pada gadis yang baru
untuk matang. Itu pun sudah dikira padat bagi usia mereka. Sebab itulah saya
memilih perkataan ‛mampat' dalam
terjemahan kerana ia menyatakan sesuatu itu kecil bersama kepadatannya.
Oleh itu, ₍al-Kā*ib₎ dapat
disimpulkan sebagai wanita yang berada di fasa pra-tumbesaran buah dada dan
dalam masa yang sama, buah dadanya sudah mampat berbulat. Apapun, ini ukuran
para gadis di dunia. Ia mungkin sahaja akan berbeza di akhirat. Allah lebih
tahu kebenarannya.
Kadangkala ia ditafsirkan sebagai
₍Fallaka₎ (فَلَّكَ)
sepertimana yang ditafsirkan oleh Abū al-Layṯ as-Samarqondiyy dalam «Baḥr
al-*Ulūm» dan al-Bayḍōwiyy dalam «Anwār at-Tanzīl Wa Asrōr at-Ta^wīl».
Kadangkala, ₍Nahada₎ disifatkan
bersama dengan ₍Fallaka₎ atau ₍Tafallaka₎ (تَفَلَّكَ) sepertimana yang dinyatakan oleh
az-Zamaẖšariyy dalam «al-Kaššāf *An Ḥaqō^iq Ġowāmiḍ at-Tanzīl», Faẖruddīn
ar-Rōziyy dalam «Mafātīḥ al-Ġoyb», Sirōjuddīn ad-Dimašqiyy dalam «al-Lubāb Fī
*Ulūm al-Qur^ān», Muḥammad bin *Aliy aš-Šawkāniyy dalam «Fatḥ al-Qodīr» dan Abū
as-Su*ūd al-*Imādiyy dalam «Iršād al-*Aql as-Salīm Ilā Mazāyā al-Kitāb
al-Karīm»
₍Fallaka₎ atau ₍Tafallaka₎ bermaksud
₍Istidāro₎ (اسْتِدَارَ),
iaitu membulat. Penafsiran ₍Istidāro₎ adalah sepertimana yang dinyatakan oleh
Muḥammad bin *Abdul Roḥmān bin Muḥammad bin *Abdullah al-Ḥusayniyy dalam «Jāmi
* al-Bayān Fī Tafsīr al-Qur^ān» dan Ni*matullah bin Maḥmūd an-Naẖjawāniyy dalam
«al-Fawātiḥ al-Ilāhiyyah Wa al-Mafātīḥ al-Ġoybiyyah al-Muwaḍḍiḥah Li al-Kalim
al-Qur^āniyyah Wa al-Ḥikam al-Furqōniyyah».
Kemudian, Ibn Kaṯīr memberikan
perincian :
نَوَاهِدَ، يَعْنُونَ أَنْ ثُدُيَّهن نَوَاهِدَ لَمْ
يَتَدَلَّيْنَ
"₍Nawāhid₎. Mereka maksudkan
bahawa buah dada mereka membonjol dan tidak berjuntai" [Tafsīr al-Qur^ān
al-*Aẓīm﹇jilid 8﹇m/s 308﹇keluaran
Dār Ṭoyyibah Li
an-Našr Wa At-Tawzī*﹇tahqiq
Sāmī Muḥammad
Salāmah].
Maksudnya adalah buah dada tersebut
tidaklah besar sehingga ia umpama buah betik yang tergantung. Ini menepati
penafisran Abū Bakr *Abdul Qōhir al-Jurjāniyy :
وهي الجارية التي نهد ثديها كالرّمّانة
"Ia adalah remaja yang menombol
dadanya seperti buah delima". [Darj ad-Duror Fī Tafsīr al-Āyi Wa as-Suwar﹇jilid
2﹇m/s 685﹇keluaran Dār
al-Fikr].
Oleh itu, kesimpulan yang kita dapat
adalah ₍Kawā*ib₎ adalah gadis pramatang yang berbuah dada bulat sebesar
memenuhi pergelangan tangan apabila diramas lagi mampat.
Apapun, pemaknaan ₍Kā*ib₎ dengan
₍Nāhid₎ atau yang seerti dengannya boleh dirujuk dalam kamus yang terkemuka
yang lain seperti ٍ«Šams
al-*Ulūm wa Dawā^
al-Kalām al-*Arob Min al-Kulūm» karya Našwān
bin Sa*īd al-Ḥimyariyy, «al-Jarōṯīm» karya Ibn Qutaybah ad-Daynūriyy, «Maqōyis
al-Luġoh» karya Aḥmad bin Fāris ar-Rōziyy, «al-Muḥkam wa al-Muḥiṭ al-A*ẓom»
karya Abu al-Ḥasan *Aliyy bin Ismā*īl al-Mursiyy, «Lisān al-*Arob» karya Ibn Manẓūr
dan «Tāj al-*Urūs Min Jawāhir al-Qōmus» karya Abu al-Fayḍ Muḥammad bin Muḥammad
bin *Abdul Rozzāq al-Ḥusayniy az-Zabīdiyy.
Maka, saya kira tafsiran dan
pemaknaan yang berkaitan dengan buah dada wanita itu adalah kesepakatan
daripada sekalian ahli bahasa sepanjang zaman berzaman. Oleh itu, pakailah
dengan makna itu kerana menyembunyikannya atau terlalu menapis menyebabkan kita
menghilangkan maksud yang ingin disampaikan oleh Allah secara sebenar kepada
kita semua.
Ini bukan soal kita suka atau tidak
suka secara peribadi, tetapi jika ianya datang daripada Allah, tiada siapa yang
boleh mendahului-Nya atas segala urusan. Respons yang negatif tidak sesekali
akan mengubah realitinya, iaitu sama sekali tidak akan megubah ketetapan Allah
untuk memilih perkataan dan makna itu.
Jadi, mana-mana terjemahan yang
enggan menggunakan makna ini secara eksplisit adalah perlakuan fitnah terhadap
agama sekalipun niatnya adalah murni. Kemurniaan jiwa untuk penerapan nilai
kesantunan dan kesopanan sama sekali tidak menjustifikasikan dalam penghalalan
cara.
Sesungguhnya itu bukanlah adab
mahupun keluhuran budi melainkan hal yang demikian adalah perbuatan syaitan
yang bersantun dan lunak. Menghilangkan makna yang sebenar-benarnya Allah ingin
sampaikan secara jelas adalah tiada keraguan lagi bahawa itu adalah fitnah
kerana hal itu menyebabkan seseorang mendapat kekaburan makna atau hilang nilai
bayan yang dipersembahkan oleh Allah.
Semoga Allah mengampunkan mereka yang
tersilap tanpa mereka sengaja dan yang tidak tahu, tetapi sesiapa yang telah
ditegakkan hujah ini tetap bersikap enggan, maka sangsikan imannya. Sebabnya
dia lebih mendahulukan perasaan dirinya atau persepsi orang lain tanpa meneliti
sama ada Allah redha terhadap itu ataupun tidak atas pilihannya.
Sesiapa yang mengubah makna lain
daripada ini dengan mengurangkan makna atas alasan untuk bertapis supaya tampak
lebih sopan, seperti menterjemah kepada perempuan, gadis, wanita atau bidadari
semata-mata, maka ia sama sahaja seperti mengubah ₍Kawā*ib₎ kepada ₍Jāriyāt₎ (جاريات).
Sesungguhnya pengurangan makna ini
sememangnya menghilangkan maksud yang Allah Ta*ālā ingin sampaikan kepada
hamba-Nya. Apa pula alasan kita untuk mendahulukan ketetapan-Nya dalam urusan
ini? Dengan itu, sampaikanlah kepada manusia dengan makna ini kerana jika kita
tidak tergamak untuk menukarkan lafaznya, apatah lagi menghilangkan maknanya
yang tidak akan terpisah dengan lafaz.
Ada beberapa sebab Allah menyatakan
tentang sifat bidadari dengan menyebutkan berbuah dada mampat berbulat.
🄰 Penawaran Sesuatu Yang Paling Digemari Manusia
Antara sebab Allah sebutkan sifat ini
secara eksplisit adalah kerana apabila Allah ingin tawarkan sesuatu kepada
hamba-Nya dan menceritakan nikmat di dalamnya, Allah akan menyebutkan sesuatu
yang paling digemari dan paling disukai oleh manusia.
Contohnya adalah arak yang tidak
memabukkan, tiadanya perasaan dengki dalam jantung manusia, tidak kedengaran
kata-kata yang melalaikan dan pelbagai kenikmatan dalam syurga yang
diperincikan. Ia merupakan sesuatu dambaan manusia yang mereka begitu idamkan
untuk nikmatinya dalam kehidupan.
Sebab itulah Allah tawarkan
penyediaan minuman berupa arak secara spesifik supaya manusia tertarik untuk
memenuhi tuntutan yang Dia anugerahkan. Begitu juga dengan perawan-perawan yang
disucikan, ia juga adalah sesuatu yang manusia mengimpikan untuk memilikinya.
Maka, penyebutan ini untuk
menunjukkan bahawa Allah Maha Mengetahui bahawa buah dada sepertimana yang
disifatkan itulah yang menjadi kegemaran dan dambaan seorang lelaki padanya.
Itulah sebabnya Allah sebutkan secara eksplisit tanpa berlapik supaya manusia
mencari jalan untuk memenuhi tuntutan-Nya agar memperoleh apa yang Dia tawarkan
kepada-Nya.
Mungkin sahaja seorang hamba yang
benar-benar beriman sudah cukup untuk pemberitahuan secara umum bahawa
kenikmatan syurga adalah memperoleh kepelbagaian nikmat yang tidak tertanding
dan seseorang mendapat apa yang dia menggemarinya.
Namun, Allah tetap tawarkan lebih
banyak secara spesifik supaya hamba-Nya terpikat dengan lebih banyak tawaran
yang sehinggakan jiwanya telah penuh hanya dengan apa yang Allah akan
anugerahkan kepadanya, lalu dengan sebab itu, dia tidak tersibuk dengan
tawaran-tawaran lain yang memalingkan daripada-Nya.
🄱 Lumrah Bahawa Sememangnya Bahagian Itu Merupakan
Organ Yang Merangsang Seksual
Ini semestinya tidak perlu ditanyakan
lagi bagaimana asyiknya para lelaki khususnya tertarik, terliur, tergiur dan
terpesona dengan bahagian tubuh yang sangat memberikan keghairahan dan
kelazatan dalam jiwa mereka.
Para wanita khususnya perlu menyedari
dan menerima hakikat ini secara realistik dan jiwa yang terbuka bahawa bahagian
dada sememangnya mempunyai unsur tarikan dan godaan bagi lelaki sama ada mereka
sedar ataupun tidak sedar. Bersifat berang dan menafikan tidak akan mengubah
realiti kerana penyebutan Allah sememangnya tepat mengenai realiti semasa.
Namun, menerima realiti semacam ini
bukan semestinya akan menghasilkan gundah, gelisah, ketidaktenteraman dan
kebimbangan bagi wanita, tetapi seharusnya mereka melihat perspektif yang
berbeza dari sudut yang semestinya memberikan impak yang positif dalam emosi
dan persepsi.
Kita perlu ingat bahawa Allah tidak
menciptakan sesuatu dengan kesia-siaan. Dia bertindak di atas ilmu-Nya,
kebijaksanaan-Nya, keadilan-Nya dan ketelitian-Nya yang sama sekali tidak ada
kecacatan dan kekurangan yang wujudnya unsur alpa, lalai, leka, cuai, tersilap
dan tersasar dalam penciptaan-Nya dan pentadbiran-Nya.
Maka, janganlah kita merasa sesuatu
yang menyapa ini adalah pembawa kepada kebinasaan, tetapi ia mempunyai hikmah
terhadapnya sama ada kita mengetahui atau mengetahuinya jika kita benar-benar
memerhatikannya. Dengan itu, kita sama sekali tidak akan menyalahkan realiti
atau hidup di atas igauan sendiri semata-mata untuk melepaskan diri apa yang
dia anggap tidak sukai dengan menganggap bahawa hal itu bukan realiti atau
belum cukup realiti, walhal boleh jadi sesuatu yang tidak kita sukai adalah
sesuatu yang baik daripada Allah. Tidaklah Allah menempatkan suatu keadaan
melainkan sesuai untuk kedudukan diri kita dan bahagian rezeki yang melimpah
padanya.
Allah perhiaskan langit dengan
bintang-bintang sememangnya untuk kita merasa kagum dan takjub terhadap
keindahan cakerawala dan angkasaraya yang padat dengan kerlipan cahaya. Jika
langit Allah perhiaskan, tentu sahaja Allah perhiaskan sesuatu yang di bumi.
Salah satunya adalah diri kita yang
Allah ciptakan tubuh badan dengan sebaik-baik kejadian. Sememangnya
membahagiakan apabila kita menghayati kecantikan yang Allah persembahkan pada
kita semata-mata agar kita menjadi orang yang memikirkan kekuasaan-Nya, lalu
membawakan diri kepada takwa.
Mungkin akan ada gangguan daripada
orang lain yang beragam bentuk sama ada siulan atau pandangan yang bersyahwat
khususnya para lelaki. Maka, dalam urusan interaksi ini, kita cuba melihat
dimensi berbeza selain daripada merasa sakit atau loya dengan perangai mereka.
Perlulah kita tahu bahawa mereka sama
sekali tidak akan tertarik melainkan hal itu menjadi kekaguman dan pesona yang
indah bagi mereka. Oleh itu, jikalau mereka terpesona dengan dirimu, maka
bukankah itu tanda dirimu seorang yang cantik lagi jelita?
Atas hal itu, maka bersyukurlah
kepada Allah Ta*ālā atas karunia yang dia berikan kepada kita yang berupa
keindahan. Sesungguhnya hal itu bukan sahaja memberikan pahala dan rahmat
terhadap kita, bahkan Allah menjanjikan pertambahan nikmat bagi mereka yang
bersyukur.
Jika engkau bersyukur, maka
mudah-mudahan Allah akan perhiaskan lagi kecantikanmu sehingga tiada yang akan
mampu tertanding dengan pesona dirimu. Jika tarikan makanan yang enak dinikmati
adalah pada memakannya selain aromanya dan aksesori padanya, maka tarikan pada
wanita adalah pada keghairahan seksual.
Dari penelitian daripada 700 orang
wanita, tiga perempat daripada mereka menyatakan bahawa keterujaan terhadap
buah dada adalah tidak memudaratkan. Tujuh puluh peratus menganggap bahawa
kebanyakan lelaki adalah ‛penggiur buah
dada'. "Ia membuatkan saya sangat asyik dan ada sesuatu tentang organ
seksual itu", kata Rachel; 23 tahun. [Rujuk : http://www.menshealth.com/sex-women/breasts].
Bahkan, kesukaan terhadap buah dada
bukan pada lelaki sahaja, tetapi kadangkala wanita sendiri lebih menyukainya
daripada orang lain. Enam puluh dua peratus menyatakan bahawa ia lebih
mengujakan untuk ditanggalkan pakaian bahagian dadanya berbanding bahagian
farajnya dan tujuh puluh lapan peratus menyatakan lebih untuk memilih kedudukan
tegak berdiri dalam seks kerana ia mempamerkan buah dada mereka semasa seks.
Mereka juga menjadikannya sebagai
kepentingan mereka. Lapan puluh tujuh peratus menyatakan bahawa wanita yang
berusaha untuk mempamerkan buah dadanya layak mendapat layanan istimewa.
"Wanita sepatutnya bangga dengan buah dada mereka. Ia adalah keajaiban
dalam evolusi, serba guna seperti pisau tentera Swiss, penyuap bayi, penambah
keseronokan dan perolehan sanjungan", kata Vicky; 23 tahun. [Rujuk : http://www.menshealth.com/sex-women/breasts].
Sebenarnya, bukan semua budaya yang
mempunyai rasa kesukaan seksual terhadap buah dada. Dalam kajian 191 budaya
pada tahun 1951, Chellan Ford dan Frank Beach melaporkan bahawa hanya 13 budaya
yang menganggap bahawa buah dada sebagai bahagian penting seksual [Rujuk : http://www.askmen.com/news/dating/why-do-men-love-breasts-so-much.html]
Dalam sebuah bab pada buku
«Breastfeeding : Biocultural Perspectives» (1995) karya Adlin de Gruyter, ahli
antropologi kebudayaan, Katherine Dettwyler menyatakan bahawa menceritakan
kepada kawan di Mali tentang pra-seks yang melibatkan buah dada menyebabkan
respons berjulat dari mengkagetkan kepada menakutkan.
Bagaimana jua pun, mereka menganggap
bahawa ia tidak natural, kelakuan miang dan mendapati sangat sukar untuk
mempercayai bahawa lelaki boleh ghairah dengan buah dada wanita atau wanita
mendapati aktiviti itu menyeronokkan. Dalam sudut pandang kebudayaan, lelaki
tidak begitu tertarik secara biologi melainkan ia dilatih dari awal usia untuk
memperoleh rasa erotik. "Jelasnya bahawa manusia boleh belajar untuk
melihat buah dada sebagai tarikan seksual. Kita boleh memilih buah dada panjang
yang terjumbai atau buah dada tegak yang berhemisfera", tulis Dettwyler.
[Rujuk : http://www.livescience.com/23500-why-men-love-breasts.html]
Terdapat hipotesis sains yang
menyatakan bahawa buah dada yang dibesarkan lagi dipadatkan adalah sememangnya
untuk tujuan seksual. Hal itu semata-mata supaya menggalakan perhubungan
pasangan. Larry Young; seorang professor psikiatrik di Universiti Emory yang
mengkaji dasar neurologikal pada perlakukan sosial yang kompleks menyatakan
bahawa jika dahulu ia berfungsi sebagai pertalian ibu dan bayi ketika penetekan,
sekarang ia mempengaruhi litar otak untuk memperkuatkan di antara pasangan
juga. Hasilnya ialah lelaki menyayangi bayi dan pasangannya. Apabila tetek
wanita terangsang ketikamana penetekan, okistosin neurokemikal atau dikenali
sebagai ❛dadah cinta❜
membanjiri otaknya yang membantunya untuk fokus perhatian dan curahan kasihnya
terhadap bayinya. Namun, litar ini tidaklah dieksklusfkan hanya untuk bayi.
Kajian baru-baru ini menemukan bahawa
stimulasi tetek meningkatkan kegahirahan seksual yang tinggi dalam majoriti
wanita dan ia mengaktifkan bahagian yang sama pada otak ketikamana stimulasi
vagina dan klitoris. Ketikamana pasangan seks menyentuhnya, menraba atau
menggigitnya, Young berkata, ini mencetuskan perembesan oksitosin pada otak
wanita sepertimana bayi ketikamana diasuh. Akan tetapi, pada konteks ini,
oksitosin fokus pada perhatian wanita terhadap pasangan seks, mengukuhkan
keinginannya untuk berhubung dengan orang itu. Dengan kata lain, lelaki boleh
membuatkan ia lebih diidamkan untuk diri mereka sendiri dengan merangsangkan
buah dada wanita ketikamana praseks dan seks. [Rujuk : http://www.livescience.com/23500-why-men-love-breasts.html].
🄲 Seks Merupakan Sesuatu Yang Normal Sekalipun Di
Dalam Syurga
Apabila berbicara mengenai seks, ia
bukan semata-mata hanya untuk produksi anak, tetapi untuk menghasilkan
keseronokan di antara dua pasangan dan memberikan hiburan untuk individu.
Penyebutan ini sebagai bukti yang ampuh untuk membenarkan perkara ini.
Adakah penyebutan buah dada itu
sekadar untuk menyusukan anak? Pastinya tidak. Bahkan, penghuni syurga
dikuatkan tenaga syahwatnya sebanyak seratus orang :
حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ ، حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ ، عَنْ
ثُمَامَةَ بْنِ عُقْبَةَ ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ : أَتَى النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ مِنَ الْيَهُودِ فَقَالَ : يَا أَبَا
الْقَاسِمِ ، أَلَسْتَ تَزْعُمُ أَنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ يَأْكُلُونِ فِيهَا
وَيَشْرَبُونَ ؟ وَقَالَ لِأَصْحَابِهِ : إِنْ أَقَرَّ لِي بِهَذِهِ خَصَمْتُهُ .
قَالَ : فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : بَلَى
وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ ، إِنَّ أَحَدَهُمْ لَيُعْطَى قُوَّةَ مِائَةِ رَجُلٍ
فِي الْمَطْعَمِ وَالْمَشْرَبِ وَالشَّهْوَةِ وَالْجِمَاعِ . قَالَ : فَقَالَ لَهُ
الْيَهُودِيُّ : فَإِنَّ الَّذِي يَأْكُلُ وَيَشْرَبُ تَكُونُ لَهُ الْحَاجَةُ .
قَالَ : فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : حَاجَةُ
أَحَدِهِمْ عَرَقٌ يَفِيضُ مِنْ جُلُودِهِمْ مِثْلُ رِيحِ الْمِسْكِ ، فَإِذَا
الْبَطْنُ قَدْ ضَمُرَ
Abū Mu*āwiyah telah merawi hadis
kepada kami➤ Al-A*maš
telah merawi hadis kepada kami➤ Daripada Ṯumāmah
bin *Uqbah➤ Daripada Zayd bin Arqom, dia berkata፥ Seorang
lelaki daripada Yahudi datang kepada Nabi -ṣollallāhu
*alayhi wasallam-, lalu dia berkata: "Wahai Abū
al-Qōsim, adakah engkau mendakwa bahawa
ahli syurga memakan dan meminum di dalamnya?". Dia berkata kepada
temannya: "Jika dia menetapkan akan hal ini, maka dia adalah musuh
bagiku". Rasulullah ṣollallāhu *alayhi wasallam- berkata: "Benar.
Demi diriku yang di tangan-Nya. Sesungguhnya setiap seorang daripada mereka benar-benar
diberikan kekuatan sebanyak seratus lelaki pada selera makan, minum, syahwat
dan setubuh". Dia berkata፥ Yahudi berkata kepadanya:
"Maka, sesungguhnya yang memakan dan yang meminum akan berkumuh
baginya"". Dia berkata፥ Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- berkata: "Kumuh setiap orang daripada mereka adalah
peluh yang mengalir dari kulit-kulit mereka semisal wangian kasturi. Maka,
perutnya menjadi mengecut". [Musnad Aḥmad﹇no. 18932].
Ini menunjukkan bahawa seks adalah
aktiviti yang menghasilkan keseronokan dan kenikmatan dari dunia hinggalah ke
akhirat dan lebih diberi perhatian berbanding meneruskan generasi. Ini adalah
realiti yang pasti tidak dapat dinafikan oleh sesiapa pun. Cara Santa Maria
dalam penulisannya yang berjudul «Is Sex For Pleasure Uniquely Human?» di
portal Huffington Post menyatakan bahawa dalam budaya manusia, seks adalah
sesuatu yang lebih daripada pemaknaan untuk reproduksi. Seks adalah emosional.
Seks adalah komunikatif. Seks adalah keseronokan. Apabila kita berbicara mengenainya,
untuk kebanyakan kita, seks merasa enak. [Rujuk : http://www.huffingtonpost.com/2011/11/13/sex-for-pleasure_n_1090811.html].
Sebab itulah Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wa ālihi wasallam- bersabda :
يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ
الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ ، وَأَحْصَنُ
لِلْفَرْجِ
"Wahai sekalian pemuda!
Barangsiapa yang berkemampuan pada pembekalannya, maka hendaklah dia berkahwin
kerana sesungguhnya ia menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan".
[Ṣoḥīḥ Muslim﹇Kitāb an-Nikāḥ﹇no. 2577].
Rasa syahwat yang menggemari seks dan
berseronok dengannya adalah suatu rasa semulajadi yang ada pada diri manusia.
Dengan adanya pasangan sepermainan menjadi teman romantik di ranjang, maka
gelojaknya dapat diredakan melalui asmara yang penuh mesra dan intim. Dengan
itu, terpeliharalah mata daripada meliar dan kemaluan daripada membuas jika
dibiarkan tertambat terlalu lama dan tidak dipedulikan.
Inilah apa yang dituntut dalam hadis
ini. Perkahwinan menjadi wadah melepaskan segala keseronokan yang terpendam dan
tersimpan. Sesiapa yang menyusahkannya, dia sebenarnya telah menternak binatang
buas kepada generasinya.
Seks sebagai suatu keseronokan juga
tel diwariskan semenjak dari awal ketamadunan manusia. Iaitu, mereka menjadikan
seks sebagai suatu aktiviti yang lebih daripada sekadar membina generasi. Steve
Albrecht DBA dalam penulisannya yang berjudul «Everything End Up As
Pornography» dalam portal Psychology Today membawa rentetan sejarah betapa
kebudayaan seks memang sebati dalam ketamadunan. Bermula daripada lukisan
manusia yang menyerupai badan yang bogel dan perlakuan seks pada 40,000 tahun
yang lalu di gua yang terletak di Sulawesi, Indonesia, El Castillo di utara
Sepanyol dan Chauvet di Perancis sehingalah era teknologi elektronik dan
digital serta globalisasi yang kita saksikan di skrin televisyen, komputer atau
telefon. Bahkan, sehingga pembangunan robot dan realiti maya yang semata-mata
untuk merealisasikan cetusan erotik yang lebih aksesibel [Rujuk ᗒ https://www.psychologytoday.com/blog/the-act-violence/201504/everything-ends-pornography].
Semua ini bukti bahawa budaya yang
menerima seks sebagai suatu riadah yang menghiburkan sememangnya meluas,
semulajadi dan normal, tetapi cara ekspresinya berbeza menurut masing-masing
dan budaya tersendiri serta zamannya tersendiri.
Bagaimana apa pun tamadun dan
masyarakat itu, sememangnya seks merupakan suatu hiburan yang pasti mendapat
tempat kerana ia adalah rutin harian dan kerap dalam sesebuah masyarakat. Sudah
tentu akan adanya perkembangan dan pembangunan daripadanya dengan pelbagai
aspek.
Hika gajet yang menjadi penggunaan
harian akan menerima impak produktiviti dalam menghasilkan sesuatu yang lebih
luas daripada sedia ada, bagaimana mungkin hal seksual akan terhimpit dalam
ruangan terhad sahaja?
🄳 Bangkitnya Rasa Syahwat Dan Geloranya Serta
Merasa Asyik Terhadap Itu Sendiri Tidaklah Salah
Sememangnya apabila Allah menyebutkan
buah dada semestinya akan ada unsur emotif padanya apabila dibacakan, iaitu
terbangkitnya rasa syahwat, lalu bergelora dan asyik terhadap ungkapan kalimat
Allah yang agung. Kita tidak boleh menafikan akan hakikat ini kerana jika
orang-orang beriman apabila disebutkan nama Allah kepada mereka, pasti merasa
gentar terhadapnya,.
Mana mungkin kalam-Nya tidak akan
memberi apa-apa kesan emosi, perasaan dan respons internal di jiwa? Firman
Allah Ta*ālā :
اللَّـهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا
مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ
تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ ۚذَٰلِكَ هُدَى
اللَّـهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُضْلِلِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِنْ
هَادٍ
"Allah menurunkan sebaik-baik
perkataan yang saling menyerupai lagi berulang ayatnya, lalu menjadi menggigil
kulit orang-orang yang takut kepada tuhan mereka kerananya, kemudian menjadi
tenteram kulit mereka dan jantung mereka ketika mengingati Allah. Itulah
petunjuk Allah yang Dia berikan kepada yang Dia kehendaki. Sesiapa yang Allah
sesatkan, maka tiada petunjuk baginya". [Surah az-Zumar ayat 23].
Lihatlah terhadap ayat ini bahawa
Allah menurunkan al-Quran sememangnya akan ada wujud unsur emotif di dalamnya.
Ia bukan bacaan dan telaahan yang biasa-biasa atau basi-basi sahaja sehingga
jiwa tidak hidup dengan rasa yang dihidangkan oleh al-Quran. Maka, usah merasa
janggal lagi tatkala penyebutan ini dipamerkan yang sememangnya untuk membawa
kita kepada keasyikan terhadap syahwat. Perasaan ini sudah sememangnya
semulajadi dan dinikmati selagimana manusia itu bernafas.
Saya tidak tahu atas alasan apa lagi
yang cuba didalihkan oleh sebahagian orang untuk dilontarkan orang-orang yang
menganggap dosa terhadap rasa syahwat. Jika tidak mahu menganggapnya dosa, apa
yang mereka buat adalah sekurang-kurangnya ia akan dianggap sebagai kewujudan
yang dikeji dan dipandang jelek.
Sesungguhnya ini adalah cubaan
melanggar arus anugerah Allah yang kurniakan pada hamba-Nya. Seakan-akan
apabila Allah sebutkan unsur seksual secara eksplisit ini, dia menganggap
bahawa Allah mahukan hamba-Nya merasa gerun atau geram atau sedih terhadapnya!
Ini adalah jungkiran perasaan yang hilang kewarasan penilaian emosi! Ini juga
jelas bahawa dalil ampuh bahawa syahwat bukanlah dosa secara mutlak.
Sememangnya memadai untuk mencirikan
bidadari syurga sebagai ₍Azwāj Muṭohharoh₎ (أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ), iaitu pasangan-pasangan yang disucikan
atau ₍Ḥūr *Īn₎ (حُورّ
عِينٌ), iaitu bidadari yang bermata bulat hitam, tetapi apakah
penyebutan ₍al-Kā*ib₎ hanya sekadar sisipan sahaja?
Ini sebab Allah ingin mencuit perasaan
kita sehingga keasyikan yang tidak tertanggung melalui penyebutannya secara
eksplisit. Ia juga sememangnya perasaan semulajadi manusia yang dia menyukai
dan menikmatinya. Jadi, untuk apa benamkan kelazatannya dengan menjadi manusia
yang tidak terasa apa-apa dengan penyebutan kalam yang Maha Mulia, apatah lagi
membentaknya atas dasar sentimental yang bengis dan panas baran?
🄴 Adanya Perhatian Terhadap Isu Seksual
Tidak dapat tidak, perkaitan dengan
unsur seksual pasti tidak terlepas dalam hal ini. Oleh sebab ia berkaitan
dengan seksual dan ia pun adalah suatu lumrah yang wujud dalam syurga, tentu
sahaja fenomena atau kejadian ini akan memberikan impak kepada pembukaan
pelbagai diskusi. Selagi adanya peristiwa, selagi itulah ada perbincangan
tentangnya. Semakin besar temanya dan dominasi dalam masyarakat, maka semakin
hebat wacana yang akan berkembang.
Justeru, mengapa isu seksual ini
dibuka secara eksplisit? Ia bukan semata-mata untuk mengkhabarkan kenikmatan
atau kenormalan yang ada dalam syurga. Ini menunjukkan bahawa isu seks ada
perhatian yang penting dalam kehidupan. Seperti penyebutan bantal-bantal yang
tersusun dalam penyebutan nikmat syurga di dalam al-Quran, semestinya ada
refleksi dalam kehidupan seharian kita.
Apapun topik yang akan menyusul untuk
membedah pengetahuan tentangnya, yang pasti penyebutannya bukan sesuatu yang
sia-sia. Apakah isu-isu seksual ini langsung tidak ada kepentingan untuk
ditaruh perhatian setelahmana kitab ini menghamparkan lembaran tentang perkara
ini? Pasti tidak mungkin.
Oleh sebab seks ada perhatian dalam
agama ini, maka seharusnya kita perlu terkedepan dan menjadi paling maju dalam
kajian ini. Kita patut malu jika kita menjadi golongan yang ketinggalan dan
dependen dengan golongan lain dalam memenuhi keperluan ini.
Agama ini adalah agama ilmu. Tidak
sepatutnya kita hanya kekal di takuk kebodohan dan lemah semangat dalam
kemajuan ilmu. Kalau Yang Maha Benar secara eksplisit menyampaikan khabar
seperti ini, maka kita sewajarnya berani untuk kebenaran dan pengetahuan yang
jitu.
Namun, malangnya, realiti tidak
seperti itu. Kita terlebih melayani sentimen berbanding untuk bersikap waras.
Antara buktinya adalah apabila ada pendakwah wanita membuka wacana untuk wanita
memperoleh kepuasan dan kenikmatan hubungan intim dengan suami, pasti kita akan
melihat respons negatif dan cercaan kerana ia dianggap seolah-olah sedang
membuka topik lucah dan tidak merasa malu dengannya.
Sebenarnya mereka tidak melihat
realiti bahawa permasalahan kesukaran wanita untuk mendapatkan kenikmatan itu
seringkali diadukan kepada ahli terapi seks atau mereka yang berkeahlian
dengannya. Seolah-olah pendidikan untuk mencicip kelazatan salah satu daripada
kebahagiaan rumah tangga boleh diketepikan dan dipandang remeh.
Ya. Sememangnya ia memang menimbulkan
rasa malu dan kejutan yang menggetikkan jiwa, tetapi apa hak kita untuk
menghalang dari menyampaikan kebenaran yang dapat membantu keperluan pembinaan
hubungan akrab antara suami dan isteri? Bukankah antara tugas seorang pendakwah
adalah menjadi penyelesai kepada kemelut yang mewabak dalam umat ini?
Sesungguhnya Allah tidak malu
terhadap kebenaran. Jika itu adalah kebenaran yang memenuhi hajat yang
diharapkan untuk umat, maka ajarilah dan sampaikanlah. Jika tidak ada yang
menyampaikan, siapa lagi?
Seks adalah suatu aktiviti rutin
dalam sesebuah masyarakat. Yang rutin inilah yang perlu diberi perhatian. Ia
bukan sahaja melibatkan kesihatan dan keselamatan, memperoleh kepuasan adalah
salah satu cara supaya pertalian suami isteri tidak hambar dan retak meluka.
Jika Allah membuka cerita secara
ekspilisit supaya hamba-Nya terusik dan terhibur dengannya, lalu timbulnya
pertalian yang rapat antara dia dengan kalam-Nya, lantas apakah wajar seseorang
menganggap kecil isu kenikmatan hubungan kelamin?
🄵 Keharusan Untuk Menggunakan Ungkapan Eksplisit
Dalam Rangka Pengakraban Hubungan
Sudah cukup untuk mencirikan bidadari
syurga sebagai ₍Azwāj Muṭohharoh₎ (أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ), iaitu pasangan-pasangan yang disucikan
atau ₍Ḥūr *Īn₎ (حُورّ
عِينٌ), iaitu bidadari yang bermata bulat hitam, tetapi apakah
penyebutan ₍al-Kā*ib₎ hanya sekadar suka-suka sahaja?
Telah diterangkan tadi bahawa
penyebutan ini dalam kerangka komunikasi-Nya untuk mengasyikkan hamba-Nya
secara kuat, lalu semakin erat jalinannya dengan kalam Yang Maha Agung. Ini
menunjukkan bolehnya menggunakan kalimah yang eksplisit dalam kerangka yang
sama untuk erat perhubungan, khususnya suami isteri.
Dalam al-Quran, ada sepuluh lafaz
yang digunakan untuk menunjukkan makna persetubuhan atau persenggamaan. Iaitu,
₍Atā₎ (أَتَى),
₍Massa₎ (مَسَّ),
₍Lāmasa₎ (لَامَسَ),
₍Bāšaro₎ (بَاشَرَ),
₍Istamta*a₎ (اسْتَمْتَعَ),
₍Afḍō Ilā₎ (أَفْضَى إِلَى),
₍Daẖola Bi₎ (دَخَلَ
بِ),
₍Taġoššā₎ (تَغَشَّى),
₍Qoroba₎ (قَرَبَ) dan
₍Rofaṯa Ilā₎ (رَفَثَ
إِلَى). Adakah kebetulan lafaz ini digunakan? Adakah Allah bersikap
lalai dalam memilih lafaz berkenaan?
Yang paling menarik adalah perkataan
₍Rofaṯa Ilā₎ (رَفَثَ
إِلَى) adalah kinayah kepada hubungan seks, sedangkan maksud asalnya
adalah berkata-kata kotor. Apakah ini sekadar kalimah yang disebutkan tanpa
mempeduli etimologi yang memberi kesan makna, rasa dan penghayatan?
Ini bermaksud salah satu elemen
hubungan seks ada penggunaan kata-kata kotor dalam menyalakan rangsangan dan
kimia antara pasangan. Bagaimana mungkin ini dapat direalisasikan jika tidak
menggunakan ungkapan yang eksplisit?
Begitu juga bagaimana mungkin
ungkapan sebegini dapat diserapkan dalam pengetahuan dan idea jika masyarakat
sekitarnya tidak begitu giat dalam merutinkannya sehingga dapat
mempengaruhinya?
Sesungguhnya Allah menggunakan lafaz
ini untuk sebuah makna yang positif, bahkan dalam perbincangan surah dan ayat
ini adalah bukti yang nyata bahawa Allah secara eksplisit menyebutkan sesuatu
yang tampak seperti tidak senonoh.
Justeru, mempelajari dan menguasainya
adalah pembinaan karakter yang dapat mencipta kreativiti seseorang dalam
berbahasa, seterusnya dapat mempraktikalkan jalinan yang berkimia antara dua
insan. Maka, adab dan akhlak bukanlah semestinya perlu bebas dari unsur bicara
kotor, tetapi ia suatu adab dan akhlak jika masing-masing dapat merasa senang
dan seronok, seterusnya tercipta keakraban apabila ia dijadikan modal
konversasi.
🄶 Meruntuhkan Rasa Getik Terhadap Kadar-X
Saya tidak tahu apa motif seorang
muslim paparkan teks agama lain yang berunsur kadar-X sebagai modal untuk
memalukan penganut agama itu. Saya tidak fikir itu perbuatan yang bijak, apatah
lagi perbuatan itu adalah memakan dirinya sendiri kerana dalam teks agama Islam
pun ada juga yang berunsur kadar-X. Ini adalah contoh yang jelas.
Justeru, tidak ada hak untuk bagi
mana-mana muslim menggunakan modal ini sebagai penerajang terhadap penganut
agama lain. Inilah dampaknya apabila elemen seks itu dianggap sesuatu yang
keji, getik lagi jijik. Rasa acah-acah suci yang kononnya tidak berasosiasi
dengan seks inilah sebenarnya menatijahkan perbuatan tidak waras dan tidak
bermoral sebegini.
Apabila ia dianggap keji, getik lagi
jijik, tidak semena-mena pihak yang terlibat dan terbabit dengannya juga akan
dianggap sama. Apa yang terjadi pada kes ini baru salah satu daripadanya. Ada
lagi kesan lebih banyak akibat tanggapan seksnya berdasarkan pandangan yang
penuh dengan cemuhan dan rasa menyampah.
Adakah apabila Allah eksplistikan
sifat bidadari seperti itu untuk mengeji? Memang seks ada konontasi yang
memalukan, tetapi adakah itu sebab yang membenarkan seseorang itu untuk
memulaukan dan mengherdik segala apa yang berkaitan dengan seks? Tidak perlulah
berlebihan dalam acah-acah suci.
Seks adalah aktviti yang kita
nikmatinya dan kita dambakannya lagi dan lagi. Unsur-unsur seks pasti ada dalam
mana-mana budaya kerana ia adalah sesuatu yang wujud dan biasa dalam kehidupan
seharian. Berbanding kita melagak suci dan membenci, lebih baik kita
menerimanya secara matang tanpa menyimpang.
No comments:
Post a Comment