Masing-masing dalam setiap individu akan ada pemahaman yang diperjuangkan dan dijadikan pengamalan hidup yang berupa pemikiran, persepsi atau pengamalan peribadi. Kadangkalaܦ mereka tidak menamakan secara spesifik atau tidak mengetahui nama bagi ideologi dan fahaman tersebutߨ tetapi bukan bermakna ia tidak mengandungi apa-apa inti dalamnya. Hanya nama sahaja yang tidak dinisbahkan.
Di sini❟ saya kongsi ideologi
yang saya berpegang padanya supaya kita boleh mengenal antara satu sama lain
dan merapatkan jurang pemahaman kita dalam interaksi.
Dalam isu agama❟ saya bermanhaj ahli
sunnah. Namunߨ jika ada ideologi yang boleh saya nisbahkan untuk diri saya
sendiri adalah saya adalah seorang pascasalafi (post-salafist), bukan
salafi semata-mata.
Istilah ini saya lihat
ia tidaklah begitu popular dan masih belum ada definisi yang jelas untuknya.
Jika ada punޱ
ia tidak menepati dasar ilmu yang diperlukan dan samar-samar. Makaߨ
dalam penulisan ini❟ saya ambil inisiatif
untuk membuat pendefinisian yang boleh dipegang secara bersama serta alasan
saya untuk menggerakkan dan memperjuangkan ideologi ini.
Mungkin timbul
persoalan; mengapa saya memilih salafi sebagai teras kepada proses mencipta ❛pasca‒❜? Saya sebenarnya
berpegang kepada ideologi salafi sebagai batu asas dan penggerak kepada
perletakan metodologi dalam kefahaman dan perjuangan agama. Apa sahaja
penafsiran akan dimenangkan kepada ideologi salafi yang bukanlah atas dasar
ketaksubanߨ
tetapi dasar disiplin ilmu yang sistematik.
Pun begituߨ setelah melalui penelitian yang mendalam❟ saya meyakini bahawa
kita memerlukan penafsiran, pendekatan dan wajah baharu yang lebih segar dan
lebih relevan untuk mendepani pelbagai cabaran dan perubahan di hadapain kita.
Jika kekal dalam keadaan sedemikianߨ kita akan berhadapan dengan pelbagai masalah yang saya akan
terangkan kemudian.
Momentum salafi perlu
dikekalkan memandangkan ideologi ini pada pengamatan saya❟ sememangnya kejituan
yang kukuh dalam keseimbangan titik cerapan. Namunߨ adakalanya aliran itu terbentuk secara
kolektif oleh majoritiߨ lantas majoriti itu dijadikan foundasi asas, estalibisimen dan
menjadi kesepakatan bagi orang yang terkemudian yang belajar, mengajar dan
berjalan di atas aliran ini. Kemudianߨ sesiapa sahaja yang menyalahinya akan dianggap tidak cukup
salafi walaupun ia adalah sebahagian daripada yang diterima, dipraktikkan dan
diamalkanߨ
khususnya daripada pendahulu dan fasa awalnya.
Kita ambil contoh
pada aliran ahli sunnah itu. Mereka yang terkemudian bersepakat bahawa Abū
Bakr ⁃semoga Allah meredhainya⁃
adalah lebih tinggi kedudukannya berbanding para Sahabat ⁃semoga
Allah meredhai mereka⁃ yang lain. Akan tetapiߨ dalam kalangan ahli sunnah terdahulu❟ terdapat segelintir
ahli sunnah yang melebihkan ᓫAliyy
bin Abū Ṭōlib ⁃semoga
Allah meredhainya⁃ berbanding yang lain.
Ini adalah seperti ᓫĀmir bin Wāṯilah sepertimana yang disebutkan Ibn Ḥajar al-ᓫAsqolāniyy dalam «al-Iṣōbaẗ Fī Tamyīz aṣ-Ṣoḥābaẗ» dan al-Ḥakam bin ᓫUtaybah sepertimana yang disebutkan aḏ-Ḏahabiyy dalam «Siyar Aᓫlām an-Nubalā^». Malahߨ Ibn ᓫAbdul Barr dalam «al-Istīᓫāb Fī Maᓫrifaẗ al-Aṣḥāb» menyebutkan bahawa salaf berselisih
pandangan dalam pelebihan ᓫAliyy
bin Abū Ṭōlib ⁃semoga
Allah meredhainya⁃ berbanding Abū Bakr dan ᓫUṯmān -semoga Allah meredhai mereka
berdua-.
Sebegitu juga keluar
menentang pemerintah penindas. Ibn Ḥazm dalam «Marōtib al-Ijmāᓫ» yang membantah dakwaan ijmak terhadap
penegahan ini. Malahߨ Ibn Ḥajar al-ᓫAsqolāniyy dalam «Taẖdīb at-Taẖdīb» pada pembiografian
al-Ḥasan bin Ṣōliḥ al-Hamdāniyy menyebutkan
bahawa pandangan keluar menentang pemerintah penindas adalah mazhab salaf yang
terdahulu.
Di sini❟ jelas bahawa kalau
ini yang berlaku pada ahli sunnahޱ maka yang menjadi kefahaman kepada salafi pada hari ini tidak
semestinya mencerminkan apa yang sebelum daripada orang yang terkemudian
membuat persefahaman secara kolektif sama ada tertulis atau diwarisi secara
lisan atau terus menjadi tradisi zaman-berzaman secara tidak langsung sehingga
ia terestaliblisi dalam identiti salafi.
Ini bukanlah salah
manhaj atau aliran salafi itu sendiriߨ tetapi ia adalah pembentukan kolektif daripada yang terkemudian
untuk menyesuaikan pengenalan yang lebih harmoni. Ini tidaklah salah kerana
sememangnya lumrah kepada zaman pengasasannya atau kemunculannya memiliki
pelbagai tafsiran, pandangan dan prinsipߨ lalu yang terkemudian mencorakkan secara kolektif dan
mendominasi supaya pengidentitian lebih stabil dan mudah untuk dikenali.
Oleh ituߨ apabila saya mengusulkan pascasalafiޱ bukan bermakna saya sebenarnya menyalahi
salafi itu sendiri atau menganggap bahawa terdapat kekurangan bagi aliran
salafi. Yang saya maksudkan adalah penafsiran baharu daripada beberapa yang
menjadi kolektif secara dominan sama ada yang dahulu atau sekarang untuk
menampilkan wajah yang lebih realistik, lebih konsisten dan lebih segar
daripada apa yang menjadi establisimen.
Sepertimana yang
jelas tadi bahawa apa yang menjadi kolektif kepada pendirian ahli sunnah yang
terkemudian tidak semestinya berasaskan yang terdahulu. Bukan bermakna ahli
sunnah itu adalah salah atau mempunyai kekurangan. Sebegitu juga dengan salafi.
Kolektiviti walaupun
tidak mencerminkan apa yang sebenarnya atau keseluruhan daripada suatu
kelompok, aliran pemikiran dan manhaj sepertimana yang minoriti juga tidak
sedemikianޱ
ia tetap penting kerana itulah yang menstabilkan pengidentitian dan mampu
menjadi teras utama dalam perujukan jika ada permasalahan atau kemusykilan yang
berkaitan dengan identiti.
Mana-mana mereka yang
terkemudian daripada aliran yang dinisbahkan kepadanya pun membuat peraturan,
pendirian, prinsip dan metodologi secara kolektif supaya identiti bagi sesebuah
aliran itu nyata. Akan tetapiߨ kita semua perlu akui bahawa adakalanya yang terkemudian pada
sebahagian perkara tidak sama seperti dahulu atau sebahagian orang daripada
aliran itu memiliki keunikan yang tersendiri yang tidak ada pada majoritinya.
Lantasߨ
ini bukan bermakna ia bukan menyalahi aliran itu sendiriߨ tetapi ia tidak diterima dalam lingkungan
kolektiviti sahajaߨ bukan semestinya aliran itu sendiri.
Perkara ini perlu
dihadam dengan baik sama ada orang luar atau orang di dalamnya. Ini agar kita
tidak mengeluarkan seseorang kelompok atau pendapat tersebut tidak mewakili
pandangan itu disebabkan ia tidak sepertimana pandangan kolektif yang
terkemudian. Selagimana masih dalam landasan asasnya dan lingkungannyaޱ sebahagian pendapat atau sebahagian manhaj
pilihannya yang berbeza tidak mewajarkannya untuk diketepikan dan diasingkan.
Apabila disebutkan
salafiߨ
ada empat ciri yang menjadi identiti kepada salafi seperti berikut dan saya
akan menyertakan bersama perbandingan antara salafi semata-mata dengan
pascasalafi.
Pertamaߨ salafi merupakan golongan ortodoks.
Ortodoks menurut pendefinisian kamus Cambridge adalah kepercayaan, idea atau
aktiviti yang dikira bertradisi, normal dan diterima oleh kebanyakan orang.
Makaߨ
di sini ada dua perkara yang ingin disentuh؛ iaitu tradisi dan penerimaan.
Oleh sebab mereka
adalah ortodoksߨ secara automatiknyaܦ mereka adalah tradisionalis. Mereka sangat
berpegang kepada nilai-nilai yang dibawa oleh para pendahulu yang hidup pada
zaman kurun ketiga yang awal. Tidak menghairankan perkara pertama yang
ditekankan adalah kepentingan untuk mengembalikan pemikiran dan pemahaman
kepada jalan yang ditempuh oleh para pendahuluߨ selain berpegang kepada Quran dan sunnah.
Pendapat mereka dan
praktik hidup mereka sering sahaja diketengahkan dan dibesar-besarkan sehingga
menjadi dominan. Malahߨ ada yang keterlaluan menganggap bahawa mana-mana isu yang tidak
dibahaskan oleh salafޱ
maka ia adalah salah.
Kita juga perlu
terbuka dengan pendapat, kajian dan pembawaan mereka yang terkemudian serta
yang kontemporari yang di landasan di atas Quran dan sunnah. Kita tidak boleh
bersikap lapuk dan rigid untuk menerima keluasan atau pembaharuan yang terbukti
kebaikan dan kebenarannya. Atas sebab itu pascasalafi adalah
pascatradisionalis.
Kita mengambil nilai
yang ditekankan dan diadaptasi oleh mereka yang terkemudian tanpa
mengesampingkan ajaran-ajaran pendahulu. Kita terbuka menerima perubahan dan
beradaptasi dengannya tanpa mengenepikan warisan tradisional yang mulia.
Kita menghargai
sumbangan para pendahulu dan mengakui sinar gemilang yang menyala pada zaman
itu, namun zaman yang berbeza melahirkan cabaran yang berbeza. Jika kita
terlalu tenggelam dalam nostalgia lamaޱ kita tidak akan dapat mendepani realiti.
Bilal Muhammad dari
Kanada pernah berkata: ※Aku pernah memihak kepada idea tentang
ulama yang hidup dalam keterasingan dan mencabut dari mana-mana pengaruh di
luar Quran dan sunnah. Aku menyangka bahawa orang Marikh yang menjadi buah
mulut akan memiliki Islam yang paling murni lagi yang tunakorup daripada konsep
dan ideal yang asing. Akan tetapiߨ ulama hipotetikal ini bukan sahaja tidak wujudߨ tetapi dia juga tidak mampu memahami atau
menghadapi isu yang sebenar. Utusan Allah tidak pernah mendokong monastisisme.
Sebaliknyaߨ
tanda-tanda tuhan ada pada ufuk dan dalam diri (41:53). Tuhan berkata bahawa
Dia menciptakan beraneka bangsa dan suku supaya kita tahu (49:13). Al-Quran dan
sunnah adalah perujukan yang menarik perhatian kita untuk kejadian dunia
sebenar. Kehancuran bangsa terdahulu ada di sana untuk kita meneroka (30:9).
Al-Kitāb itu berbicara tentang orang yang mengetahui paganisme, Yahudi dan
Kristian. Kitab itu menggunakan aksiom berlogik.
Ulama yang tidak ada
pemahaman tentang kebudayaan yang mana ini adalah terserak, teknologi yang mana
ia pantas berkembang, sejarah yang mana ia menceritakan di mana kita pada hari
ini, apa yang terjadi dan apa yang telah gagal pada masa lepasވ, retorik yang mana membolehkan kita
bercakap dengan orang bersesuaian dengan apa yang mereka perlu, logik yang mana
ia menyerikan pengetahuan kita, kesihatan yang mana ia adalah eksponen kepada
minda dan seterusnyaވ
dan masyarakat tidak mampu untuk menerapkan hikmah daripada Quran dan sunnah.
Malahߨ mempelajari jahiliah atau syair jahiliah membantu kita untuk
memahami Quran dan sunnah. Pengetahuan memberikan faedah kepada pengetahuan
yang lebih. Islam bukan penggalakan untuk menyelindungkan diri kita di pulau
sulit. Ya༡ Budaya adalah degil
dan syaitan selalu ada di segenap sudut.
Semua ini mampu ada
kesan yang berlawanan dengan penafsiran kita dan praktik agama. Akan tetapiߨ selagimana kamu ada prinsip pertama dalam
susunanܦ
kamu mampu untuk menempatkan mana-mana informasi baru ke tempat yang betul.
Selagimana kamu memiliki ego dalam susunanܦ syaitan akan pengaruh yang kecil terhadap
kami. Pulau Muslim sulit tidak akan melindungi kamu daripadanya. Sentiasa
waspada daripada biasmu dan analisis dengan betul setiap idea baharu yang
engkau berhadapan. Fokus kepada metafizik, etika dan pengamalan. Nabi
memberitahu kita untuk mengetepikan perkara yang meragukan. Cumaߨ jangan membiarkan kepalamu dalam
tempurung.※ [Terjemahan daripada ᗒ https://www.facebook.com/mr.bilal.muhammad/posts/pfbid02wmR2zCRsSndJPzoUrm5P8JpezJGH9pDDzgDSZfsxejWipYXvxNYM8WCKRga7EUMgl].
Daripada penjelasan
ini❟ jelaslah bahawa
agama ini bukan monasitisme dan bukan juga tradisional yang terhad. Agama ini
tidak hanya untuk menetap dalam satu pulau yang terpencil dan hanya kekal murni
dengannya. Agama Islam adalah agama penerokaan, agama untuk berbilang bangsa
yang diciptakan agar kita saling mengenali dan agama yang mendepani cabaran
semasa.
Kita belajar daripada
sejarahߨ
tetapi kita tidak boleh abaikan realiti semasa yang menyapa kita. Kita ambil
pelajaran daripada nilai yang telah diwariskanߨ tetapi implementasinya melihat kepada kesesuaian semasa. Agama
ini tidak mengajarkan apabila datangnya sesuatu daripada luarޱ maka kita perlu memutuskannya dengan
mengasingkannya atau berpindah ke pulau sulit yang lain semata-mata untuk
memelihara kemurniaan agama! Agama Islam adalah agama penyelesaianߨ
bukan agama yang melarikan diri.
Kemudianߨ pemahaman dan pengamalan agama mereka
adalah bersesuaian dengan penerimaan orang ramai padanya. Penerimaan di sini
bukanlah atas dasar ia berdiri dengan sebab ikutan Quran dan sunnahߨ tetapi ia adalah pandangan secara kolektif
yang mana kebanyakan daripada mereka menetapkan norma atau dogma kesesuaian
bagi pemahaman atau praktik yang diterima sebagai golongan beragama.
Walaupun salafi
selalu sahaja menegaskan bahawa supaya tidak mudah terikut dengan majoritiߨ tetapi mereka juga akhirnya tidak boleh
keluar dari ikatan ini. Jika wujud pun merekaޱ selalunya mereka akan bersikap bias keinginan sosial demi
mengelakkan tersisih daripada orang ramai.
Namunߨ bagi pascasalafi❟ adalah tidak
bermasalah bagi seseorang menyelisihi pandangan kolektif itu jika ia
berlandaskan Quran dan sunnah. Malahߨ pascasalafi mengutuk mereka yang menganggap bahawa hal itu
bukan termasuk dalam agamaߨ sedangkan itu cumalah adat atau norma mereka sahajaߨ bukan berasas daripada dalil.
Misalnya adalah
membincangkan isu-isu seks merupakan sesuatu yang sensitif untuk dibuka kepada
awam dan ia tidak diterima dalam norma. Saya memahami perasaan sensitiviti iniߨ lebih-lebih lagi ia bukan berkaitan dengan
kesihatan dan keselamatanߨ tetapi ia berkaitan dengan tips-tips untuk memperoleh
keseronokan. Cumaߨ apabila kita sedar betapa pentingnya isu seksologi yang ia
adalah sama-sama diperlukan untuk dididik dan dikongsikan bersama sepertimana
bidang ilmu yang lainޱ
kita tidak boleh menjadikannya sebagai perbincangan eksklusif dan
menyisihkannya. Mereka yang berkeahlian perlu menyuarakan dan menyampaikan hal
ini.
Mungkin ada yang
tertanya: "Tidakkah ini keluar daripada salaf dan membentuk fahaman salafi
yang berlainan sepertimana yang telah mantap dan diterima pakai?".
Sepertimana saya katakan tadi❟ ia tidak sebegitu. Ini kerana salaf
sentiasa terbuka dengan penerokaan bahagian ilmu yang baru sama ada pada
beberapa sudut atau bidang ilmu itu sendiri. Mereka tidak tersepit pada sekadar
yang ada pada wacana mereka sahaja.
Kita ambil contoh
penggunaan kaedah sains dan matematik dalam menentukan kiblat, waktu solat dan
tarikh bagi hari-hari penting seperti bulan Ramadhan dan hari raya. Ini mungkin
pengamalan bukan popularߨ tetapi penerimaan kaedah seperti ini bukanlah menyalahi salafߨ apatah lagi ia akan mengeluarkan seseorang
dari lingkungan salafi itu sendiri.
Ini juga sama seperti
penghasilan metodologi secara sistematik ilmu uṣūl fiqh dalam satu buku khas
sepertimana yang dilakukan oleh Muḥammad bin Idrīs aš-Šāfiᓫiyy melalui kitabnya «ar-Risālah». Walaupun praktik itu
sudah menjadi kebiasaan dalam mengistinbat hukum dan diwacanakan dalam
pembelajaran secara lisanߨ tetapi pembukuan khas tentangnya masih belum dihasilkan. Oleh
ituߨ
salaf sama sekali tidak mengenepikan penerokaan cabang ilmu baru atau kajian
spesifik pada tema tertentu.
Pemaparan hadis-hadis
yang memiliki illah juga adalah seperti ini. Perbincangan tentangnya sudah adaߨ tetapi rekod dalam penulisan yang khas
belum ada. Makaߨ beberapa nuqqad seperti ᓫAliyy bin al-Madiniyy, Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy, at-Tirmiḏiyy
mengambil inisiatif untuk menghasilkan karya khas untuk ini.
Sebegitu juga
pembukuan hadis yang hanya untuk hadis yang sahih sahaja. Ini tidak pernah
dilakukan oleh mana-mana ahli hadis sehingga Abū Zurᓫaẗ ar-Rōziyy menyindir terhadap pembukuan «Ṣoḥīḥ» oleh Muslim bin
al-Ḥajjāj dengan berkata :
هؤلاء قوم أرادوا التقدم قَبْلَ أوانه،
فعملوا شيئا يتسوَّقون بِهِ، ألفوا كتابا لم يسبقوا إليه ليقيموا لأنفسهم رياسة
قَبْلَ وقتها
"Mereka ini
adalah kaum yang berkemahuan untuk menonjol sebelum waktunya. Mereka melakukan
sesuatu yang mereka mengkomersialkan dengannya. Mereka mengarang suatu kitab
yang belum pernah mereka mendahuluinya untuk menegakkan sebelum waktunya".
[Tārīẖ Baġdād﹇jilid 5﹇m/s 451﹇keluaran
Dār al-Ġorob al-Islāmiyy﹇tahqiq
Baššār ᓫAwwād Maᓫrūf].
Akan tetapiߨ pada hari ini❟ semua orang telah
maklum betapa besarnya usaha ini dan betapa agungnya sumbangannya kepada
generasi seterusnya. Kadangkalaܦ kita perlu merentas arus dan tidak mempedulikan sindiran atau
celaan daripada tokoh kebesaran pun untuk membangunkan, menyusun metodologinya
dan memantapkan suatu cabang ilmu yang bermanfaat untuk umat.
Kesimpulannya adalah
pascasalafi adalah mereka yang mengamalkan dan berfahaman pascaortodoks.
Keduaߨ mereka juga terkenal dengan alergik mereka
dan sikap keras mereka untuk memberi ruang kepada aliran-aliran yang dianggap
menyimpang daripada ahli sunnah. Pendapat atau penafsiran daripada aliran yang
dianggap menyimpang dan bidaah seperti sufi selalu sahaja dicela, diketepikan,
tidak diberikan keutamaan atau tidak diberikan layanan sebaiknya.
Mereka sangat jelas
pada pengasingan identiti mereka dengan yang lain. Mereka ini tidak ubah
seperti kelompok muslim yang mengasingkan diri pulau sulit dan memutuskan diri
dari sebarang apa jua penafsiran baru atau unsur luar daripada komuniti mereka.
Makaߨ pascasalafi tidak mendiskriminasikan
mana-mana pihak dan terbuka untuk menerima kebenaran walau daripada sesiapapun.
Pun begituߨ
bukanlah bermakna ahli bidaah atau aliran yang menyimpang atau individu yang
terpesong diberikan kedudukan yang setara sepertimana aliran salafi ataupun
manhaj ahli sunnah. Masing-masing berbeza dalam neraca Quran dan sunnah. Kita
perlu pemisah yang nyata antara kebenaran dan kebatilan. Kita perlu dahulukan
aliran atau individu yang sentiasa istiqamah dengan ilmu dan kebenaran.
Namun demikianߨ bukanlah bermakna kita sengaja menutup
mata untuk melihat kebaikan dan meneliti hujah secara saksama dari pihak yang
lain. Apabila nyata kebenaranޱ kita akui dan tunduk dengannya. Akan tetapiߨ
bukan bermakna apabila kita menerima satu pendapat yang benar, bermakna kita
menerima keseluruhannya.
Ini juga pada
hakikatnya adalah pengamalan salaf ketika berinteraksi dengan Qotādah yang
merupakan penganut qodariah dan ᓫIkrimah; maula Ibn ᓫAbbās yang merupakan ibāḍian. Bahkanߨ Muḥammad bin Idrīs aš-Šāfiᓫiyy pernah mempelajari fiqh daripada Muḥammad bin al-Ḥasan aš-Šaybāniyy yang merupakan
jahmian. Ketiga-tiga mereka adalah menganut akidah bidaahߨ tetapi mereka dimanfaatkan tafsirnyaߨ bahkan diperakui keagungannya dalam bidang
tafsir. Mereka juga dilazimi, dihadiri majlis ilmunya dan dijadikan teladan .
Apapunߨ bidaah mereka bukanlah berat sehingga
perlu ditinggalkan secara total. Malahߨ bukan semua yang dilabel sebagai ahli bidaah adalah sama tahap
bidaahnya. Ada yang boleh kita manfaatkan dalam pengajaran yang lainߨ tetapi tidak bolehߨ bahkan perlu memboikot pengajian akidah
daripadanya.
Salaf lebih bertegas
dan memboikot bidaah yang berat seperti jahmian, muᶜtazilian, rōfiḍian dan
lain-lain. Akan tetapiߨ tidak seperti qodariah, murjiah dan khawarij. Bahkanߨ hadisnya tetap diambil dan diriwayatkan.
Misal untuk ini
adalah fiqh zaydian. Universiti Al-Azhar telah membenarkan pengamalannyaߨ tetapi tidak pada akidahnya. Pada saya❟ pihak Universiti
Al-Azhar mengambil langkah yang tepat kerana sememangnya zaydian sangat mirip
dengan ahli sunnah dalam cara mengaplikasikan uṣūl fiqh dan beberapa ilmu yang
lain secara umum sekalipun terdapat beberapa perbezaan dari sudut dasar yang
dipegang seperti kehujahan ijmak ahli bait. Hanya sahaja akidahnya tidak
diterima kerana akidahnya adalah persis dengan muᶜtazilian, qodariah dan
khawarij.
Misal yang lain
adalah pengambilan ilmu kalam. Kita memang akui dalam sejarah yang tokoh salaf
sangat menentang ilmu kalam ini. Salah satu faktornya adalah kerana ilmu kalam
ini dipelopori oleh jahmianߨ seterusnya muᶜtazilian.
Kemudianߨ dalam ilmu kalam ini juga bertujuan untuk
membentangkan penafian terhadap sifat kalam Allah dengan pelbagai pembahagian
dan penjelasan yang rumit yang masing-masing menuju kepada kesesatan dan
kerosakan dalam agama.
Kemudianߨ dari ilmu kalam inilah adanya pengembangan
pemikiran induktif untuk menghasilkan teori dan pewacanaan yang asing daripada
agama dan terlalu jauh skop liputannya sehingga ia menjadi seakan-akan sang burung
terbang jauh yang tidak menemukan pangkal jalannya.
Namunߨ objektifnya adalah bertujuan untuk
melakukan takwil yang batil, penolakan hadis yang bukan berdasarkan manhaj
ilmiah yang diterima dan melakukan penyelewengan dalam kefahaman agama. Atas
faktor inilah ilmu kalam dicela.
Pun begituߨ ilmu kalam ini tidaklah seperti dahulu dan
telah mengalami fasa perubahan secara berperingkat dan ia masih terus digiatkan
dan diusahakan agar selaras dengan prinsip-prinsip agama yang jernih lagi
murni. Kita tidak boleh menafikan kepentingan ilmu kalam dalam membina
metodologi dan penghujahan agar dapat menangkis dan menolak syubhat dengan cara
yang lebih teguh dan memberi bekas daripada kekuatan capaian akal.
Daripada ilmu kalam
yang mengembangkan pemikiran induktif ini❟ ia mampu menghasilkan pewacanaan
secara kritis dengan melihat dimensi lebih luas dan mengamati lebih terperinci
dalam sesuatu isu supaya kita waspada dan cakna kelompongan yang berpotensi
wujudߨ
lalu kita menampalnya dengan argumen yang teguh lagi jitu.
Justeruߨ menolak ilmu kalam sepenuhnya hanya kerana
bergantung kepada apa yang salaf berpendirian padanya tidak sepatutnya
diterima. Walaupun ia dibangunkan daripada aliran yang sesatߨ tetapi setelah melalui proses penyaringan
yang ketat dan penelitian yang mendalamܦ maka kita boleh mengambil manfaatnya demi
kepentingan pemeliharaan dasar keilmuan Islam.
Seperti inilah yang
dilakukan Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy melalui «an-Naqd ᓫAlā al-Marīsiyy» dan Aḥmad bin Ḥanbal melalui «ar-Rodd ᓫAlā al-Jahmiyyah Wa az-Zanādiqoh». Walaupun
kedua-duanya tidak menamakannya sebagai ilmu kalamޱ tetapi orientasi mereka dalam menegakkan
hujah mereka dalam mempertahankan akidah ahli sunnah dan membantah aliran sesat
persis sepertimana ilmu kalam.
Sebegitu juga dengan
ḥanbalian seperti Abū Naṣr as-Sijziyy melalui risalahnya, Abū al-Faroj
aš-Šīrōziyy melalui «at-Tabṣiroẗ Fī Uṣūl ad-Dīn», Ibn az-Zāġūniyy melalui
«al-Īḍōḥ Fī Uṣūl ad-Dīn», al-Qōḍī Abū Yaᓫlā melalui «Ibṭōl at-Ta^wīlāt Li Aẖbār aṣ-Ṣifāt», Ibn
Qudāmah dalam «aṣ-Ṣirōṭ al-Mustaqīmm Fī Iṯbāt al-Ḥarf al-Qodīm», Ibn Ḥamdān
melalui «Nihāyaẗ al-Mubtadi^īn Fī Uṣūl ad-Dīn» dan ᓫImāduddīn al-Wāsiṭiyy melalui «Risālaẗ Fī Iṯsbāt al-Istiwā^ Wa al-Fawqiyyaẗ Wa Mas^alaẗ al-Ḥarf Wa aṣ-Ṣowt Fī
al-Qur^ān al-Majīd Wa Tanzīh al-Bārī ᓫAn al-Ḥaṣr Wa at-Tamṯsīl Wa al-Kayfiyyaẗ».
Bahkanߨ Ibn Taymiyyaẗ juga mengambil pendekatan
ilmu kalam walaupun ia adalah versi dirinya. Ini sepertimana yang dinyatakan
al-Albāniyy :
ولقد أطال ابن تيمية رحمه الله الكلام
في رده على الفلاسفة محاولا إثبات حوادث لا أول لها، وجاء في أثناء ذلك بما تحار
فيه العقول، ولا تقبله أكثر القلوب، حتى اتهمه خصومه بأنه يقول بأن المخلوقات
قديمة لا أول لها، مع أنه يقول ويصرح بأن ما من مخلوق إلا وهو مسبوق بالعدم، ولكنه
مع ذلك يقول بتسلسل الحوادث إلى ما لا بداية له. كما يقول هو وغيره بتسلسل الحوادث
إلى ما لا نهاية، فذلك القول منه غير مقبول، بل هو مرفوض بهذا الحديث وكم كنا نود
أن لا يلج ابن تيمية رحمه الله هذا المولج، لأن الكلام فيه شبيه بالفلسفة وعلم
الكلام الذي تعلمنا منه التحذير والتنفير منه، ولكن صدق الإمام مالك رحمه الله حين
قال: " ما منا من أحد إلا رد ورد عليه إلا صاحب هذا القبر صلى الله عليه وسلم
".
Ibn Taymiyyaẗ ⁃semoga
Allah merahmatinya⁃ telah memanjangkan pada bicara ini
dalam bantahannya terhadap falsafah demi usaha mengisbatkan kebaharuan yang
tiada awal baginya. Dia membawa sesuatu yang menghairankan akal padanya ketika
itu dan yang terbanyak jantung hati tidak menerimanya sehingga seterunya
menuduhnya bahawa makhluk itu adalah qadim tanpa awal baginya meskipun dia berkata
dan menyatakan secara jelas bahawa tidak ada dari suatu makhluk pun melainkan
ia didahului dengan ketiadaan. Akan tetapiߨ kendatipun begituޱ dia berpendapat dengan rantaian baharu sehingga tidak ada
permulaan padanya sepertimana dia dan selainnya berkata rantaian baharu yang
sehingga tanpa penghujungnya.
Makaߨ pendapat itu tidak diterimaߨ bahkan ditolak dengan hadis ini. Betapa
banyak dahulu kami mengimpikan agar Ibn Taymiyyaẗ ⁃semoga
Allah merahmatinya⁃ tidak masuk ke dalam pintu masuk ini
kerana bicara ini padanya mirip dengan falsafah dan ilmu kalam yang telah kita
mempelajari daripadanya untuk mentahzir dan berpaling jauh daripadanya. Akan
tetapiߨ
benar kata al-Imām Mālik ⁃semoga Allah merahmatinya⁃
ketika beliau berkata: "Tidak ada seseorang daripada kita melainkan
menolak dan ditolak ke atasnya kecuali penghuni kubur ini ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wasallam⁃".
[Silsilaẗ al-Aḥādīṯ aṣ-Ṣoḥīḥaẗ Wa Šay^ Min Fiqhihā Wa Fawā^idihā﹇jilid
1﹇m/s 258﹇keluaran Maktabaẗ al-Maᓫārif Li an-Našr Wa at-Tawzīᓫ].
Padahalߨ bagi ahli kalam atau mereka yang telah
bergelumang dengan ilmu ini❟ ia sememangnya adalah ilmu kalam
meskipun ia adalah versi Ibn Taymiyyaẗ. Oleh ituߨ tidak perlu memperpanjangkan dan
memperhebatkan konflik pada namaߨ tetapi fokus pada inti.
Malahߨ dalam isu ini❟ ia sama juga dengan
ilmu kritik hadis. Sekalipun ia mungkin ilmu yang dipelopori, dibangunkan,
dikembangkan dan diperkukuhkan oleh orientalis dan para pengingkar sunnahߨ namun sebahagian ulama semasa menjadikan
subjek ini sebagai salah satu bahagian kajian hadis dengan menyusun
metodologinya agar kita hadam dalam mengkritik hadis secara betul.
Antara yang terlibat
dalam sumbangan bahagian ini adalah Ṣolāḥuddīn al-Idlībiyy melalui karyanya
«Manhaj Naqd al-Matn ᓫInda ᓫUlamā^ al-Ḥadīṯ an-Nabawiyy» dan Nūruddīn ᓫItr melalui karyanya «Manhaj an-Naqd Fī ᓫUlūm al-Ḥadīt». Malahߨ sudah banyak karya yang berkaitan dengan kajian kritikan ini
dalam berbentuk buku, kertas kerja, tesis dan pelbagai lagi.
Sebab itulah yang
penting adalah dilihat pada kandungannya dan hala tujunya. Bukan pada nama
serta hanya bergantung pada penghukuman yang lamaߨ lalu terbawa-bawa untuk sepanjang waktu
tanpa mengambil kira konteksnya, aspeknya yang tertentu dan sudut yang
berlainan.
Makaߨ ideologi pascasalafi adalah mengakui
nilai-nilai ilmiah yang ada pada aliran lawan setelah melalui proses-proses
perbandingan dan analisis untuk mencari ketepatan yang bermakna buat aliran
ahli sunnah.
Ketigaߨ walaupun salafi sangat menekankan ₍Ittibāᓫ as-Sunnah₎؛ iaitu ikutan kepada sunnah dan bersikap keras terhadap taklidߨ terutamanya taklid butaޱ mereka tidak begitu menekankan perlunya
berijtihad sebagai usaha untuk menemukan kebenaran. Jika ada punޱ gerak usaha ijtihad tidak ditegaskan
sebagai aspek yang penting untuk menuju kepada ₍Ittibāᓫ as-Sunnah₎ walaupun mereka
selalu menyebutkan tentang kewajipan untuk meneliti, analisis, banding dan
berfikir secara mendalam.
Malahߨ seruan untuk ijtihad pun masih ada
konotasi negatif dan respons yang sumbang dari kalangan salafi meskipun itulah
yang diserukan ulama sepetimana kutipan Jalāluddīn as-Suyūṭiyy dalam «ar-Rodd ᓫAlā Man Aẖlada Fī al-Arḍ Wa Jahila Anna al-Ijtihād Fī Kull ᓫAṣr Wa Farḍ».
Makaߨ ideologi pascasalafi sangat mengalu-alukan
dan membuka kebebasan yang seadilnya bagi mereka yang berkemampuan untuk
melakukan ijtihad demi kebenaran, keadilan dan penegakan terhadap agama Allah ᓫAzza Wajalla ke peringkat yang
tertinggi. Kita sama sekali tidak memandang lekeh dan menyindir mereka yang
sememangnya ada keupayaan dalam ilmu dalam mendirikan pandangannya dan mebina
penghujahannya.
Kita juga akan
menentang mana-mana yang jahil yang jelasߨ tetapi masih meluncur di tanah yang bukan selayaknya untuk
mereka. Dalam masa yang sama❟ ideologi ini juga memberikan ruangan
kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk bertaklidߨ di samping mengingatkan mereka tentang
pembodohan akal, kepandiran dan ikutan buta dan menggalakkan mereka untuk
entusias dalam gerakan intelektual.
Keempatߨ salafi juga terkenal dengan berfahaman
fundamentalisme. Untuk fundamentalisme❟ pelbagai definisi yang diberikan oleh
pelbagai sumber. Secara umumnya❟ menurut definisi Cambdrige❟ ia bermaksud
kepercayaan bahawa prinsip atau agama atau set kepercayaan bertradisi perlu
dikekalkan. Menurut kamus Collins❟ ia adalah kepercayaan kepada bentuk
agama atau teori yang asli tanpa menerima mana-mana idea mendatang.
Menurut kamus
Macmillion❟ ia adalah
kepercayaan bahawa undang-undang agama yang asli perlu diikuti secara tegas dan
tidak diubah. Kemudianߨ ia juga dimaknai sepertimana yang didefinisikan oleh kamus
Merriam Webster؛
iaitu ia adalah gerakan atau sikap yang menekankan ketegasan dan kepatuhan
literal kepada set prinsip yang asas. Menurut kamus Oxford Learners❟ ia adalah amalan
yang mengikuti secara tegas terhadap prinsip asas kepada subjek atau idealogi.
Secara keseluruhannyaܦ
sepertimana yang dinyatakan dalam laman sesawang Teaching History؛
iaitu ia adalah sikap mempertahankan fundamental kepada sesuatu kepercayaan.
Kemudianߨ ia boleh dilihat dari sudut aplikasi
kepada agamaߨ
terutamanya Kristian dan Islam, Menurut kamus Oxford❟ ia adalah
kepercayaan yang berdasarkan setiap yang tertulis dalam kitab suci adalah
sememangnya benar. Demikian juga definisi Macmillion.
Menurut kamus
Cambridge❟ ia adalah
kepercayaan kepada bentuk agama yang lama dan bertradisi atau apa yang tertulis
dalam kitab suci adalah sememangnya benar. Menurut Britannica❟ ia adalah gerakan
keagamaan yang konservatif yang dicirikan sebagai sokongan kepada kepatuhan
yang tegas dalam teks suci. Menurut Merriam Webster yang mengkhususkan definisi
kepada Kristian❟ ia adalah gerakan
yang menekankan penafsiran Bible secara literal sebagai fundamental kepada
kehidupan dan pengajaran Kristian.
Bagi definisi Collins
ia dibahagikan kepada Kristian dan Islam. Untuk Kristian❟ ia adalah
kepercayaan yang setiap kata-kata di Bible adalah cetusan ilahi dan secara
tidak langsungܦ ia adalah benar. Manakalaߨ untuk Islam❟ ia adalah gerakan yang memihak kepada
pemerhatian yang tegas dalam pengajaran Quran dan undang-undang Islam.
Dapat kita simpulkan
adalah sepertimana yang tertera dalam Wikipedia؛ iaitu ia kebanyakannya bercirikan literalisme yang tegas yang
jelas ketikamana ia diaplikasikan teks, dogma, ideologi atau rasa yang kuat
terhadap kepentingan dalam pengasingan sama-kumpulan atau lain-kumpulan yang
spesifik yang membawa kepada penekanan kepada kesucian dan keinginan untuk
kembali kepada ideal yang terdahulu daripada penyokong kepercayaan yang
menyimpang. Penolakan terhadap kepelbagaian pendapat sepertimana yang
diaplikasikan kepada fundamental ini dan penafsiran yang diterima dalam
kumpulan itu adalah disebabkan daripada kecenderungan ini.
Secara asasnyaܦ
pascasalafi boleh dikatakan pascafundamentalis. Kita memang mempercayai apa
yang datang kepada kita adalah wahyu dan benar-benar dari kalam yang suci. Kita
juga menekankan supaya mengikut apa yang tertera dalam teks dan apa yang
diajarkan dalam Islam. Kita tidak mengubah apa-apa yang terkandung di dalamnya.
Jika nampak berlakunya perubahanߨ misalnya perubahan fatwaޱ ia cumalah perubahan dari segi adaptasiߨ
bukan prinsip dan juga undang-undang.
Kita tidak menerima
elemen-elemen asing yang bercanggah dengan ajaran Islam. Kalau kelihatan kita
menerima apa yang dari asing punߨ ia sebenarnya menepati apa yang digariskan oleh syariat ini.
Kita juga hanya menerima kepelbagaian yang hanya mempunyai asas daripada Quran
dan sunnah. Cumaߨ keluasan penerimaan itu barangkali berbeza mengikut individu
atau aliran. Ini juga berkaitan dengan yang telah dijelaskan pada bahagian
pertama dan kedua.
Kita juga tegas
dengan pembezaan antara kelompok ahli sunnah dan kelompok ahli bidaah yang
lain. Beberapa penulisan saya pun menjadi saksi kepada penegakan ideologi ini.
Walaupun demikianޱ
bukan bermakna kita hanya terhadkan atau sempitkan kajian dan pembelajaran kita
kepada apa yang ada dalam aliran kita.
Perlu juga bagi kita
untuk meneroka lebih luas؛
iaitu dengan melihat pandangan dan dapatan daripada yang di luar dan asing
daripada kelompok kita. Pun begituߨ kita tegas dengan prinsip Islam dan sangat menekankan pemisahan
antara yang benar dan batil.
Ideologi salafi juga
terkenal dengan literalisme atau dikenali sebagai ẓōhirian. Walaupun mereka
tidaklah mengatakan bahawa mereka bermazhab Dāwud aẓ-Ẓōhiriyyޱ namun pengaruh-pengaruh literalis banyak
menyata pada ideologi ini. Banyak penafsiran akan ditekankan pada aspek
harfiahnya yang tidak begitu melihat pertimbangan qiyas, mafhūm muẖōlafah,
kinayah dan lain-lain. Kaedah-kaedah ini kadangkala tidak dijadikan sebagai
alat yang penting dalam penafsiran dan pengekstrakan isi. Hanya diambil jika
situasi kesempitan dan penafsiran secara tekstual tidak dapat dimenangkan.
Di sini❟ saya menyatakan
secara jelas dimana pembezaan salafi dengan pascasalafi. Sememangnya pemahaman
asal pada kalam adalah pada hakikatnya. Namunߨ kita juga perlu teliti pada aspek konteks yang munasabah yang
ada padanya supaya pemahaman kita tidak rigid.
Terdapat kaedah fiqh
yang menyebutkan bahawa hukum berputar pada illahnya sama ada wujud ataupun
tidak. Untuk memahami hal ini❟ kita lihat persoalan ini; bagaimana
kita dapat tahu bahawa sesuatu amalan itu adalah taabbudi? Ia setelah kita cuba
mencari illah yang munasabah terhadapnya dan gagal memperolehnya. Makaߨ atas dasar itulah kita dapat mengatakan
bahawa amalan itu taabbudi.
Sekarang jelas di
mana pembeza antara salafi dan pascasalafi secara konsep. Saya tunjukkan contoh
yang lain yang menunjukkan perbezaan antara kedua-duanya. Pertamaߨ isu takwil. Salafi sangat terkenal dengan
menentang keras dengan takwil. Setiap skriptur tentang sifat Allah seolah-olah
tidak akan difahami makna yang menunjukkan selain zahirnya.
Ini sebenarnya ada
asas pemahaman ortodoks atau tradisionalis bahawa takwil sememangnya jalan yang
disempitkan dan takwil adalah jalan yang perlu dihadapi dengan tentangan keras
sehinggalah tertegaknya hujah yang kukuh. Sesiapa yang membaca «an-Naqḍ ᓫAlā al-Marīsiyy» karya Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy akan nyata pada hal ini. Betapa
kerasnya dia dalam menolak keluasan dalam takwil meskipun ada sebahagian
skriptur yang dia takwilkan. Maknanya adalah takwil bukanlah jalan yang mudah
di sisi salaf.
Cumaߨ jika kita biasa dengan karya Ibn Qutaybahޱ kita akan melihat sebahagian skriptur
ditakwilkan berdasarkan kaedah ilmu. Walaupun tidaklah selonggar sepertimana
yang dilakukan ašᶜarianߨ tetapi ini jelas bahawa ruang takwil tidaklah sesempit sepertimana
yang digambarkan.
Ini menunjukkan
sebahagian skriptur sifat ada yang boleh ditakwil dan ada yang tidak diketahui
takwilnya melainkan Allah ᓫAzza
Wajalla. Misal yang boleh diketahui takwilnya adalah firman-Nya seperti berikut
:
وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ
بِأَعْيُنِنَا
"Bersabarlah
dengan ketetapan tuhanmu kerana sesungguhnya engkau dalam pengawasan-pengawasan
kami". [Surah aṭ-Ṭūr ayat 48].
Perkataan ₍Aᓫyun₎ (أَِعْيُن) adalah jamak kepada ₍ᓫAyn₎ (عَيْن) yang bermaksud mata. Jika kita perhatikan ayat iniޱ sangat tidak munasabah ayat ini sekadar
mahu mengisbatkan mata untuk Allah atau ayat ini tidak dapat dicerapi maksudnya
yang sebenar dengan melihat konteks. Maksudnyaߨ tidak mungkin ini hendak mengatakan lokasi
fizikal Rasulullah berada di mata-mata tuhan.
Sebeginilah yang
disebutkan Ibn Bāz :
فلا يدور بخلد أحد أن السفينة تجري بعين
الله ولا أن محمدًا عليه الصلاة والسلام في عين الله وإنما المراد بذلك أن السفينة
تجري برعاية الله وعنايته وتسخيره لها وحفظه لها، وأن محمدًا صلى الله عليه وسلم تحت
رعاية مولاه وعنايته وحفظه وكلاءته، وهكذا قوله في حق موسى: وَلِتُصْنَعَ عَلَى
عَيْنِي أي تحت رعايتي وحفظي
"Tidaklah
berlegar di benak seseorang bahawa kapal itu berlayar di mata Allah dan tidak
juga bahawa Muḥammad ⁃ᓫalayhi aṣ-Ṣolāh Wa as-Salām⁃
di mata Allah. Sebenarnyaߨ maksud dengan itu adalah bahawa kapal itu berlayar di bawah
pengawasan Allah, pertolongan-Nya, penundukan-Nya untuknya dan pemeliharaan-Nya
untuknya serta bahawasaya Muḥammad ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wasallam⁃
di bawah pengawasan pengayomnya, bantuan-Nya, pemeliharaan-Nya dan naungan-Nya.
Seperti ini pada hak Mūsā: {Agar engkau diasuh pada mata-Ku}, iaitu di bawah
pengawasan-Ku dan pemeliharaan-Ku". [Tanbīhāt Hāmmaẗ ᓫAlā Mā Katabahu aš-Šayẖ Muḥammad ᓫAliyy aṣ-Ṣōbūniyy﹇terhimpun dalam judul
«Majallaẗ al-Jāmiᓫaẗ al-Islāmiyyaẗ Bi al-Madīnaẗ al-Munawwaroẗ»﹇jilid
30﹇m/s 312].
Cumaߨ perbahasan mengapa Allah disifatkan dengan
sifat mata adalah kerana majaz itu disandangkan dengan mata dan tidak mungkin
Dia menyandarkan majaz itu dengan sifat mata yang disandarkan kepada diri-Nya
melainkan Dia juga memiliki sifat itu.
Demikian juga dengan
firman-Nya :
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ
إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّـهَ يَدُ اللَّـهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ
"Sesungguhnya
mereka yang berbaiah kepadamu sebenarnya mereka berbaiah kepada Allah.
Perjanjian Allah bersama dalam perjanjian mereka". [Surah al-Fatḥ ayat
10].
Sangat tidak
munasabah kalau ayat ini sekadar mahu untuk mengatakan bahawa lokasi fizikal
tangan Allah itu letaknya di atas tangan mereka yang berbaiah secara zahir.
Adakah itu bermanfaat bagi-Nya dalam menyebutkan hal itu? Sudah tentu ada
takwilannya yang sesuai.
Salafi mungkin enggan
untuk mengakui ia adalah yang ditakwilkan. Akan tetapiߨ perbezaan istilah untuk menerangkan
pemalingan makna dari lafaznya tidak menjadi isu.
Keduaߨ pengistilahan jisim, aradh, anggota,
tempat, ruang dan pergerakan dalam menafikan keserupaan Allah terhadap makhluk
secara terperinci. Saya akui sememangnya para salaf tidak menjadikan perbahasan
ini atau istilah ini untuk merincikan lagi aspek penafian keserupaan Allah
terhadap makhluk melainkan Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy dalam kitabnya «an-Naqḍ ᓫAlā al-Marīsiyy» yang mungkin dapat dikatakan pencetus
utama dalam hal ini.
Akan tetapiߨ kita perlu berhadapan dengan realiti. Ini
kerana kita tidak hanya berhadapan dengan muᶜtazilian atau jahmian sahajaߨ tetapi kita juga akan berhadapan dengan
golongan yang menentang Islam atau membawa penyelewengan terhadap agama ini.
Kita berhadapan dengan dunia global yang mana penghubungan sempadan tidak lagi
dikenali dan perolehan maklumat mudah didapati.
Kaedah salaf yang
berprinsip "lalukan sahaja sepertimana ia datang tanpa kayf dan tidak
mentafsirkannya serta tidak menyibukkan tentangnya" sememangnya selamat
daripada hiruk-pikuk pemikiran dan fitnah. Akan tetapiߨ ia tidak semudah sepertimana disebut dan
dicanangkan.
Bahkanߨ ia pada hakikatnya bukan sepertimana yang
disalahfahami tanggapannya bahawa salaf tidak mentakwilkan sama sekali. Ia
bermaksud ayat tersebut tidak ada penafsiran lanjut sama ada berbentuk takwil
atau seumpamanya sehingga kita tidak perlu memanjangkan bicara, tidak
mendalaminya sama ada melalui perbincangan atau debat dan beriman sepertimana
yang ia datang tanpa iktikad tasybihߨ lalu setiap kali teks itu dibaca❟ cukup lalukan sahaja.
Diskusi, dialog dan
debat antara agama telah terbuka dan disambut mesra. Kita memerlukan pendekatan
yang baharu supaya penerangan dan penyampaian tentang akidah menjadi jelas dan
murni dari sebarang kejelekan yang terpalit.
Sekurang-kurangnya
perincian yang dilakukan ini memberikan penegasan jelas perbezaan antara orang
yang telah melakukan tasybih terhadap Allah dengan orang yang membersihkan-Nya
daripada sebarang bentuk cacat cela dan kekurangan.
Jika kita hanya
menegaskan Dia tidak menyerupai makhluk tanpa perincian seperti iniޱ kita perlu akui dan hadam bahawa mungkin
akan timbul tanggapan bahawa apabila disebutkan "tangan" bagi Allahޱ maka ia beranggapan adanya anggota, urat,
tulang, daging dan lain-lainߨ cuma yang berbeza cumalah bentuk, saiz, panjang dan lain-lain.
Kita tidak mahu
dituduh sedemikian rupa atau memberi waham sedemikian. Sebab ituܦ
saya kira apa yang dilakukan oleh ad-Dārimiyy merupakan pendekatan yang baik
supaya jelas prinsip ahli sunnah yang sebenarnya.
Malahߨ golongan ḥanbalian juga mengambil
pendekatan untuk menafikan jisim bagi Allah seperti Abū Naṣr as-Sijziyy dalam
risalahnya, Abū al-Faḍl at-Tamīmiyy dalam «Iᓫtiqōd al-Imām al-Munabbal Aḥmad Ibn Ḥanbalh, Abū al-Faroj aš-Širōziyy dalam «at-Tabṣiroẗ Fī Uṣūl ad-Dīn», Abū ᓫAliyy Muḥammad bin Aḥmad al-Hāšimiyy sepertimana
yang dinukilkan Ibn Abū Yaᓫlā dalam «Ṭobaqōt al-Ḥanābilaẗ», ᓫAbdul Roḥmān bin Mandah sepertimana yang
dinukilkan Ibn Rojab al-Ḥanbaliyy dalam «Ḏayl Ṭobaqōt al-Ḥanābilaẗ», Ibn az-Zāġūniyy dalam «al-Īḍōḥ Fī Uṣūl ad-Dīn», al-Qōḍī Abū Yaᓫlā dalam «Ibṭōl at-Ta^wīlāt Li Aẖbār aṣ-Ṣifāt», Ibn Qudāmah dalam «Taḥrīm an-Naẓor Fī Kutub al-Kalām», Ibn Ḥamdān al-Ḥanbaliyy dalam «Nihāyaẗ al-Mubtadi^īn Fī Uṣūl ad-Dīn», ᓫImāduddīn al-Wāsiṭiyy dalam «Risālaẗ Fī Iṯsbāt al-Istiwā^ Wa al-Fawqiyyaẗ Wa
Mas^alaẗ al-Ḥarf Wa aṣ-Ṣowt Fī al-Qur^ān al-Majīd Wa Tanzīh al-Bārī ᓫAn al-Ḥaṣr Wa at-Tamṯsīl Wa al-Kayfiyyaẗ» dan Ibn Rojab al-Ḥanbaliyy dalam «Bayān Faḍl ᓫIlm as-Salaf ᓫAlā ᓫIlm al-H̱olaf».
Ini kerana jisim
difahami sebagai unit asas bagi kewujudan pada alam ini. Atas sebab itulah ia
dinafikan dan perincian seperti ini diterina. Untuk lanjutan mengapa
justifikasi penafian seperti ini diterima❟ seseorang boleh membaca «al-Qowl at-Tamām Bi Iṯsbāt at-Tafwīḍ
Maḏhaban Li as-Salaf al-Kirōm» karya Sayf bin ᓫAliyy al-ᓫAṣriyy.
Ketigaߨ pandangan sufi dalam aspek kerohanian.
Salafi sememangnya terkenal dengan sikap keras terhadap sufiߨ malah alergik untuk mengambil
pendapat-pendapat sufi dalam penafsiran kerohanian.
Usah dialpakan bahawa
kitab-kitab biografi para ulama seperti «Tārīẖ Baġdād» karya al-H̱oṭīb
al-Baġdādiyy dan «Siyar Aᓫlām an-Nubalā^» karya aḏ-Ḏahabiyy memuatkan
beberapa tokoh sufi dan dipuji kedudukannya sama ada sebagai ahli ilmu atau
muhaddits atau selainnya. Mereka ini adalah sebahagian daripada saudara kita.
Sebenarnyaܦ jika kita menelaah «al-Ḥikam» karya Ibn
ᓫAṭō^illahޱ sudah memadai untuk kita melihat bahawa
betapa halus, kritis dan tajam pandangan mata mereka dalam menyingkapi hal ehwal
jiwa dalam perhubungan kepada Maha Pencipta, hak-hak hamba dan hakikat
perbuatan Allah. Malahߨ karya ini sudah cukup untuk menjadi permulaan dalam
memperkenalkan kehalusan sufi dalam isu penyucian jiwa.
Mereka sangat
mendalam pemerhatian mereka dan faqih dalam urusan ini. Sewajarnya kita ambil
manfaat daripada mereka supaya kita tidak terjatuh daripada maksiat jiwa yang
tidak kita sedar secara zahirnya.
Cumaߨ kita perlu mengelakkan diri daripada
terjebak penafsiran menyeleweng dan bicara-bicara yang tidak ada sandaran
daripada agamaߨ terutamanya batiniah. Sebahagian mereka walaupun halus
perinciannyaߨ
tetapi kadangkala mereka telah jauh melalut bagai layang-layang telah putus
talinya. Mereka pandai bermain kata-kataߨ namun hakikatnya semuanya kosong daripada apa-apa maknaߨ malah ia tidak lebih daripada nista dan
bidaah yang diada-adakan.
Walaupun kita
mengambil jasa daripada sudut pemerhatian mereka yang berlainan daripada
permukaan yang kasarߨ namun kita tidak boleh tenggelam dalam isinya yang terlalu dalam
sehingga teraba-raba mencari hujung dan pangkal cerita.
Saya tidak menafikan
mungkin pascasalafi ini boleh berbeza mengikut pembawaan individu yang
berbagai-bagai sepertimana salafi itu sendiri. Cumaߨ sekurang-kurangnya kita tahu bahawa setiap
individu berpegang pada prinsip yang sama sepertimana salafi yang berkongsi
beberapa nilai yang sama.
Mungkin timbul
persoalan; mengapa saya tidak menggunakan istilah neosalafi? Ada tiga sebab.
Pertamaߨ
kebanyakan penggunaan ❛neo‒❜ adalah pada satu
fahaman atau kepercayaan atau pengamalan yang kelihatan mati atau tersisihߨ lalu ia menjadi satu gerakan yang berusaha
untuk menghidupkan semulaߨ tetapi dengan beberapa perubahan dan pembaharuanߨ namun dikekalkan momentum yang asal.
Saya tidak rasa ia
sesuai kerana apa yang saya bawakan ini bukan menghidupkan fahaman yang telah
mati. Namunߨ
saya meneruskan legasinya yang telah wujud sekian lama sehingga sekarang dengan
beberapa perubahan pendefinisan setelah sekian lama dikepompongkan dalam satu
penafsiran.
Keduaߨ kebanyakan penggunaan ❛neo‒❜ juga adalah untuk
penafsiran semula untuk membentuk gagasan, idea dan perspektif baru bagi apa
yang ingin dinisbahkan walaupun mengekalkan beberapa yang lama daripadanya.
Berbeza dengan ❛pasca‒❜. Seseorang yang
pascasalafi sebagai contoh masih lagi boleh menisbahkan dirinya sebagai salafi
tanpa menggunakan ❛pasca‒❜ pun. Namunߨ jika pada penggunaan ❛neo‒❜, ia sudah berbeza
daripada yang asli dan mempunyai orientasi yang berlainan daripada yang lama.
Misalnya adalah
apabila disebut neoliberalisme pada praktik ekonomiޱ ia sudah jauh berbeza dengan apa yang
diamalkan ekonomi liberalisme sehingga seseorang tidak boleh berkata bahawa dia
menganut liberalisme. Makaߨ sebab itulah saya tidak menyebutkannya sebagai neosalafisme
kerana ia akan mengubah secara total tentang idea mengenai salafi itu sendiri.
Sememangnya benar
bahawa ❛pasca‒❜ juga ada beberapa
penafsiran dan bahkanߨ adakalanyaܦ lebih banyak perubahan penafsiran daripada apa yang ada pada ❛neo‒❜. Akan tetapi, ❛pasca‒❜ masih menisbahkan diri
dengan yang asal seperti boleh sahaja seseorang itu mengatakan bahawa dia
adalah salafi tanpa perlu ❛pasca‒❜, sedangkan ❛pasca‒❜ adalah perubahan
yang total seperti neoliberalisme, neo-Nazisme, neo-Darwinisme dan lain-lain.
Ketigaߨ saya menemukan satu penulisan yang
mendefinisikan pascasalafi adalah pengharmonian antara ultrakonservatif dengan
dunia moden. Saya tertarik dengan pendefinisian sebegini dan saya ambil istilah
iniߨ
lalu diberikan pencerahan yang sewajarnya.
Saya tidaklah
mengambil ašᶜarian yang bermazhab šāfiᶜian yang beraliran sufi yang secara
khusus diamalkan oleh nusantara secara arus perdana sebagai teras memandangkan
ia nyata berbeza pendekatan dan cara interaksi dalam beragama walaupun saya
mengambil ilmu dan idea daripada golongan ini.
Adapun neoašᶜarianޱ maka ini juga disebut sebagai ašᶜarian
mutaakhirin. Mereka lebih memilih teks-teks yang menjadi pengisbatan kepada
sifat Allah oleh ašᶜarian mutaqaddimin kepada makna majaz yang boleh
ditakwilkan sepertimana yang dinyatakan oleh al-Juwayniyy dalam «al-Iršād Ilā
Qowāṭiᓫ al-Adillaẗ Fī Uṣūl al-Iᓫtiqōd», al-Āmidiyy dalam «Abkār al-Afkār Fī Uṣūl ad-Dīn» dan at-Taftāzāniyy dalam «Šarḥ al-Maqōṣid».
Bahkanߨ mazhab isbat yang menjadi asas kepada
imam ašᶜarian terdahulu dan beberapa teks sifat yang tidak ditakwil
juga terang-terangan diselisihi oleh ašᶜarian terkemudian seperti Ibn ᓫAṭiyyah dalam «al-Muḥarror al-Wajīz Fī Tafsīr al-Kitāb al-ᓫAzīz», Faẖruddīn ar-Rōziyy dalam «al-Išāroh Fī ᓫIlm al-Kalām», Ibn at-Tilmisāniyy dalam «Šarḥ Maᓫālim Uṣūl ad-Dīn» dan Abū Ḥayan
al-Andalusiyy dalam «al-Baḥr al-Muḥīṭ Fī at-Tafsīr».
Sememangnya benar
wujudnya neoašᶜarian atau yang dikenali dengan ašᶜarian mutaakhirin
sepertimana dapatan Ḥasan Maḥmūd aš-Šāfiᓫiyy; salah seorang anggota bagi Majlis
Ulama Senior di Universiti Al-Azhar dalam «al-Madẖol Ilā Dirosāẗ ᓫIlm al-Kalām». Ini kerana mereka
membawa penafsiran yang baharu yang berbeza berbanding pengasasnya dan
pendahulunya meskipun mereka ingin mengekalkan nisbah mereka kepada ašᶜarian.
Kemudianߨ sebahagian mereka masuk ke fasa seterusnya
dengan mengintegrasikannya bersama Ibn ᓫArobiyy al-Ḥātimiyy. Mereka ini
lebih kepada pascaašᶜarian֊akbarian;
nisbah kepada gelaran aš-Šayẖ al-Akbar yang
disandangkan kepada Ibn ᓫArobiyy.
Kemudianߨ pascaašᶜarian di zaman ini pula❟ pada pandangan saya❟ telah wujud pun
golongan yang saya boleh namakan seperti ini seperti Maḥmūd Saᓫīd Mamdūḥ dan ia juga telah mendapat liputan
dalam negara kita; Malaysia seperti Wan Ji Wan Hussin, Noor Derus dan Mohamad
Izwan. Mereka semua berusaha untuk menerima semula kaedah isbat, membina ruang
toleransi yang sewajarnya bagi pihak salafi dan ḥanbalian secara umum serta
melawan arus tradisi yang berpagarkan taklid.
Fasa yang dilalui
oleh ašᶜarian telah melalui tiga fasa atau mungkin beberapa daripadanya
sepertimana gerakan feminisme.
Mereka mungkin tidak
menisbahkan diri dengan nama yang saya reka. Cumaߨ menurut pemerhatian saya❟ itulah yang mereka
bawa yang bersesuaian dengan pengistilahan saya. Mereka ini hakikatnya membawa
kepada ašᶜarian yang sejati
yang menentang segala bentuk taklid buta. Akan tetapiߨ penisbahan ❛pasca‒❜ adalah sebagai respons kepada suasana
semasa yang mana mereka berhadapan dengan tradisi taklid yang menebal dari
kalangan yang menisbahkan diri dengan ašᶜarian.
Golongan ašᶜarian
yang mereka hadapi adalah golongan pentaklid yang sangat menutup rapat diskusi
tentang pendapat ulama, membuka semakan serta menyatakan kritikan terhadap para
ulama. Sedangkanߨ mereka menjadikan hal tersebut sebagai menghidupkan tradisi
ilmu. Mereka juga menyeru kepada pembaharuan yang mana ia bertentangan dengan
aliran ašᶜarian, bersikap toleran dengan salafi dan mencantas bidaah yang
tersebar di masyarakat setempat.
Antara yang dilakukan
oleh Maḥmūd Saᓫīd Mamdūḥ adalah mengiktiraf
bahawa golongan wahabi termasuk pecahan daripada ḥanbalianߨ tetapi dalam orientasi yang ekstrim dan
sebegitu juga Ibn Taymiyyah. Laluߨ dia menyatakan bahawa mereka ini termasuk daripada ahli
sunnah.
Kemudianߨ yang lain pula adalah mengiktiraf
pandangan bahawa kalam Allah itu berhuruf dan bersuara salah satu pandangan
ḥanbalian dan ia adalah perselisihan yang muktabar serta mengiktiraf pegangan
salafi secara umum dalam perbahasan naṣ-naṣ mutasyabihat yang berkaitan dengan
sifat Allah.
Persamaan
kedua-duanya adalah mereka ini cuba mengurangkan persengketaan antara salafi
dengan memberikan ruang toleran pada bahagian akidah yang dianggap boleh
diterima secara dasarnya. Untuk selain itu seperti isu manhaj❟ ia tidak mengenal
aliran sama ada ašᶜarian atau salafi
sepertimana yang dipamerkan oleh tokoh ahli bait dari keluarga al-Ġumāriyy.
Sekalipun Aḥmad
al-Ġumāriyy menganut akidah yang persis dengan salafi dan adiknya; ᓫAbdullah sangat tegar dengan ašᶜarianܦ
mereka berdua berkongsi manhaj dalam menyisihkan taklid dalam tradisi keilmuan
mereka dan kegiatan intelektualisme mereka.
Walaupun ini istilah
yang saya kemukakanޱ
tetapi bukan bermakna semua orang atau sesiapa sahaja pun akan menerima apa
yang saya bentangkan kerana masing-masing mendakwa dan mempertahankan bahawa
manhaj ašᶜarian yang mereka bawa adalah yang sejati dan tidak berlaku sebarang
apa-apa perubahan, penambahan dan pembaharuan walaupun realiti menunjukkan
sebaliknya. Seperti itu juga dengan salafi. Bahkanߨ
masing-masing ada keunikan sendiri dalam ideologi, fahaman dan aliran yang dia
bawa dan berjuang.
Dalam ideologi
politik pula❟ saya adalah
neokonservatif. Ia adalah penafsiran baharu terhadap konservatifisme yang
menggabungkan dan meraikan elemen sosialisme dan liberalisme. Boleh kita
katakan bahawa neokonservatif adalah seorang yang sentrisߨ tetapi berat kepada konservatif. Atau
boleh kita katakan ia adalah konservatifߨ tetapi bukan konservatif sepertimana yang biasa. Untuk garapan
yang sepintas❟ seseorang boleh baca
«Saga Neokonservatif ߸ Abdullah Badawi, UMNO Dan
Konservatisme» oleh Muhamad
Takiyuddin Ismail.
Bagi saya❟ konservatif ada
asasnya dalam Islam. Kita perlu meraikan adat dan budaya yang telah lama
diwarisi, diamalkan atau dibentuk dalam sesuatu tempat. Firman Allah Tabāroka Wa Taᓫālā :
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا
خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ
لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ
عَلِيمٌ خَبِيرٌ
"Wahai sekalian
manusia! Sesungguhnya Kami menciptakan kalian yang terdiri daripada lelaki dan
wanita serta Kami menjadikan pelbagai bangsa dan kabilah supaya kalian saling
mengenali. Sesungguhnya yang paling mulia di antara kalian di sisi Allah adalah
yang paling bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha
Teliti". [Surah al-al-Ḥujurōt ayat 13].
Saling berkenal untuk
apa? Sekadar menghafal dan menjadi catatan sejarah dan penulisan sosiologi?
Tentu tidak sama sekali. Ia adalah supaya dengan melalui mengenal❟ kita memahami
bagaimana sesuatu budaya itu berinteraksi dan memberi interpretasi dalam
fenomena alam dan tabiat manusia serta nilai yang dipegang bersama atau
pecahannya yang menjadi ciri khusus untuk mereka. Sebab itulah dalam
penghukuman fiqh atau kehakiman ada fleksibelitinya dalam melihat realiti
budaya yang berbeza-beza.
Sebab itulah ada
pepatah Melayu: "Masuk ke dalam kandang kambing mengembekᚗ
masuk ke dalam kandangkerbau menguak", "Di mana bumi dipijak❟ di situ langit
dijunjung" atau pepatah Inggeris: "Apabila berada di Romߨ buat sepertimana orang Rom lakukan".
Ini menunjukkan bahawa di setiap sempadan❟ ada budaya yang tersendiri yang perlu
kita hormati dan adaptasi dengannya.
Lihat juga hadis
berikut :
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ ،
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ، عَنْ حَبِيْبِ بْنِ الزُّبَيْرِ ، قَالَ : سَمِعْتُ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ أَبِي الْهُذَيْلِ ، قَالَ : كَانَ عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ
يَتَخَوَّلُنَا ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ : لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ
قُرَيْشٌ ، لَيَضَعَنَّ هَذَا الْأَمْرَ فِي جُمْهُورٍ مِنْ جَمَاهِيرِ الْعَرَبِ
سِوَاهُمْ . فَقَالَ : عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ كَذَبْتَ ، سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : " قُرَيْشٌ وُلَاةُ النَّاسِ
فِي الْخَيْرِ وَالشَّرِّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ "
Muḥammad bin Jaᓫfar telah merawi hadis kepada kamiܒ
Šuᓫbah telah merawi
hadis kepada kamiܒ daripada Ḥabīb bin az-Zubayrᚗ dia berkata፥ܒ Aku mendengar ᓫAbdullah
bin Abū al-Huḏayl berkata፥ Dahulu ᓫAmr bin al-ᓫĀṣ berpindah ke tempat kamiߨ
lalu seorang lelaki daripada Bakr bin Wā^il berkata: "Jika orang Quroyš
tidak mahu berhentiޱ
pasti Dia akan meletakkan urusan ini dalam kebanyakan di antara kebanyakan Arab
selain mereka". Berkata ᓫAmr
bin al-ᓫĀṣ: "Engkau salah!
Aku mendengar Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wasallam⁃
berkata: ❝Qurayš penguasa manusia
dalam kebaikan dan keburukan sehingga hari kiamat❞". [Musnad Aḥmad﹇no.
17461].
Mengapa Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃
menyebutkan sesuatu yang tampak mengangkat suatu kaum dari kaum yang lainߨ sedangkan kita telah maklum bahawa agama
ini jauh daripada semangat kepuakan?
Ini kerana dari segi
konteks bangsa Arab❟ kaum Quroyš adalah bangsa yang
dominan pada banyak perkara dan mempunyai kekuatan pada pelbagai aspek
berbanding bangsa yang lain. Oleh sebab ituߨ bangsa yang kurang dominan akan terserap atau tunduk kepada
mereka yang dominan. Ia akan menjadi berlainan jika kaum Quroyš memasuki tempat
yang bukan kawasan dominannya. Makaߨ kaum yang berada di situ akan menjadi penguasa mereka. Baginda
berkata dengan mengambil kira konteks sekeliling baginda.
Malahߨ baginda juga tidak melakukan perubahan
drastik dalam pembinaan semula Kaabah walaupun baginda memiliki kekuatan dan
kemampuan untuk melakukannya :
حَدَّثَنَا مُسدَّدٌ ، حَدَّثَنَا أَبُو
الْأَحْوَصِ ، حَدَّثَنَا أَشْعَثُ ، عَنِ الْأَسْوَدِ بْنِ يَزِيدَ ، عَنْ
عَائِشَةَ ، قَالَتْ : " سَأَلْتُ النَّبيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
" عَنِ الجَدْرِ ، أَمِنَ الْبَيْتِ هُوَ ؟ ، قَالَ : نَعَمْ ، قُلْتُ :
فَمَا لَهُمْ لَمْ يَدْخِلُوهُ فِي الْبَيْتِ ؟ ، قَالَ : إِنَّ قَوْمَكِ
قَصَّرَتْ بِهِمُ النَّفَقَةُ ، قُلْتُ : فَمَا شَأْنُ بَابِهِ مُرْتَفِعًا ؟ ،
قَالَ : فَعَلَ ذَاكِ قَوْمُكِ ليُدْخِلُوا مَنْ شَاءُوا وَيَمْنَعُوا مَنْ
شَاءُوا ، وَلَوْلَا أَنَّ قَوْمَكِ حَدِيثٌ عَهْدُهُم بِالْجَاهِلِيَّةِ ،
فَأَخَافُ أَنْ تُنْكِرَ قُلُوبُهُمْ أَنْ أُدْخُلَ الْجَدْرِ فِي الْبَيْتِ
وَأَنْ أَلْصِقْ بَابَهُ فِي الْأَرْضِ " .
Musaddad telah merawi
hadis kepada kamiܒ Abū al-Aḥwaṣ telah merawi hadis kepada kamiܒ
Ašᓫaṯ telah merawi hadis
kepada kamiܒ daripada Al-Aswad bin Yazīdܒ daripada ᓫĀ^išahᚗ dia berkata፥ Aku bertanya kepada Nabi ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wasallam⁃
tentang tembok: "Adakah ia termasuk bahagian Baitullah?". Baginda
berkata: "Ya". Aku berkata: "Justeruߨ
kenapa mereka tidak membinanya di Baitullah?". Baginda berkata:
"Sesungguhnya kaum kamu kekurangan dana untuknya". Aku berkata:
"Apa sebab pintunya meninggi?". Baginda berkata: "Kaum kamu yang
membuat itu. Mereka memasukkan apa-apa yang mereka mahu dan menegah apa-apa
yang mereka mahu. Kalau bukan kerana kaum kamu baru dengan zaman jahiliah
merekaޱ
aku khuatir akan keingkaran pada jantung mereka jika aku membina tempok pada
Baitullah dan membina pintunya di tanah". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriy﹇Kitāb at-Tamannī﹇no.
6729].
Ini merupakan antara
bukti bahawa konservatif ada asasnya dalam Islam. Jika kita bandingkan dua
hadis tadiޱ
nampak jelas bahawa dominasi memainkan peranan dalam menentukan sesuatu itu
baik atau buruk.
Apabila kita
melakukan perubahan drastikޱ
tentu sahaja ia akan menyebabkan situasi ketidakkeruan dan boleh mengguggat
toleransi antara sesama manusia. Sebab itulah baginda tidak mahu mengembalikan
semula pembinaan Baitullah sepertimana yang asalnya kerana ini boleh melahirkan
bibit-bibit ketidaksenangan pada masyarakat sekeliling.
Contoh yang lain yang
semasa adalah apa akan jadi jika pemimpin dilantik dari kalangan bukan Arab
untuk memegang tampuk pemerintahan dalam kalangan orang Arab? Tentu sahaja
pemimpin itu tidak akan dapat sokongan dari akar umbiߨ malah akan dijatuhkan kerana wujudnya rasa
dominasi atau rasa kuat digugah oleh sesuatu yang asing daripada mereka
walaupun pemimpin itu melaksanakan tugas dengan sebaiknya.
Benar bahawa Islam
tidak mempromosi kepuakanߨ tetapi Islam juga menghargai dan menghormati budaya yang ada
pada masyarakat. Sentimen bangsa, kepuakan atau kebudayaan sentiasa sahaja
wujud. Kita tidak boleh hidup dalam dunia utopia atau dunia idealistik yang melampau
seolah-olah bumi ini tidak dipisahkan oleh sempadan dan manusia berada dalam
perkongsian satu fahaman bersama.
Promosikanlah
ungkapan bahawa Islam antikepuakan atau seumpamanya. Akan tetapiߨ realitinya pemecahan kepada pelbagai
bangsa, fahaman dan budaya adalah sesuatu yang tidak akan dapat dielakkan.
Dominan atau tidak sesuatu bangsa atau budaya itu bergantung pada situasi,
tempat dan zaman.
Pun begituߨ bukan bermakna kita boleh membiarkan
sahaja kejahatan itu terus diamalkan dalam bangsa yang dominan. Perubahan
drastikߨ
tetapi terancang, terkawal dan berstrategi juga perlu diperjuangkan. Yang baikܦ
kita kekalkan sahaja atau berusaha kepada yang lebih baik. Manakalaߨ
yang jahatܦ kita hapusknnya sama ada secara berperingkat atau sepenuhnya
mengikut cara yang paling saksama. Inilah yang diperjuangkan oleh
neokonservatif.
Ada sahaja yang
mengatakan bahawa liberal adalah lawan kepada konservatifߨ tetapi saya juga melihat bahawa liberal
boleh menjadi semak dan imbang kepada konservatif. Menjadi neokonservatif
adalah bahawa kita menjadi konservatif dengan beradaptasi dan memelihara
semampu yang boleh atau membiarkan sahaja adat, tradisi dan budaya yang
diwariskan, dinormakan atau didogmakan tanpa mengganggunyaߨ tetapi dalam masa yang sama kita meraikan
dan menerapkan nilai-nilai liberal untuk tiga perkara.
Pertamaߨ hak bangsa lain untuk bebas beramal tanpa
dicabuli, diperlekehkan dan didiskriminasikan. Walaupun amalan itu menyalahi
norma masyarakatߨ bukan bermakna ia adalah sesuatu yang perlu kita ancam dan gasak.
Kita hormati pendirian, pandangan dan pengamalannya selagimana ia bukan
penyelisihan yang menimbulkan kegusaran kuat di sekeliling.
Keduaߨ kita menerima apa sahaja yang baik biarpun
ia datang daripada selain daripada apa yang dibawa oleh budaya tempatan untuk
kita serapkan dalam kebudayaan dan pengamalan kita. Untuk kemajuan dan
progresif❟ kita perlu terbuka
untuk banyak perkara dan cuba berasimilasi sebanyak yang boleh untuk membina
kekuatan dalam pembangunan.
Menjadi
neokonservatif bukan seperti xenofobia yang begitu anti dengan elemen asing.
Xenofobia ada asasnyaߨ lebih-lebih lagi jika ia mampu mengancam kedudukan warga
tempatan dan ini kita akui. Namunߨ kita tidak boleh terlalu keras kepala dengan sikap sedemikian.
Kita boleh pelajari
ilmu atau pengetahuan atau kajian yang diperoleh daripada negara atau wilayah
asing, lalu kita sesuaikan dengan persekitaran di sekeliling kita supaya ia
tidak memudarkan jati diri sesuatu bangsa. Kita ambil falsafah daripada Yunaniߨ bukan bermakna kita perlu menjadi sepertimana
sang Yunani dari segi pemikiran dan kebudayaan. Kita ambilߨ tetapi sesuaikan dengan konteks masyarakat
muslim.
Ketigaߨ perubahan yang berlaku pada sesuatu
bangsa. Saya juga percaya bahawa bukan semua bangsa, adat atau budaya itu akan
bertahan lama atau kekal selamanya. Bangsa juga boleh pupus atau terhapus serta
budaya atau adat boleh berubah dan menjadi lapuk. Saya percaya dengan perubahan
boleh berlaku dengan izin Allah.
Sebab itulah kita
meraikan nilai yang dibawa oleh liberal yang menjadi kontra kepada konservatif.
Jika praktik dan nilai yang diamalkan konservatif itu sudah dianggap lapuk,
tidak relevan atau semakin ditinggalkan masyarakatޱ maka kita biarkan sahaja ia diganti
selagimana ia tidak menyebabkan berlakunya penentangan yang keras dalam menuju
era baharu.
Tidak perlu kita
bersusah payah, melaburkan banyak tenaga dan harta serta bermati-matian untuk
pertahankan adat atau budaya jikalau perubahan itu tidak menyebabkan berlakunya
pemisahan sosial, diskriminasi ataupun penindasan hak. Apabila sampai masanya
untuk terhapusޱ
biarkan sahaja. Sepertimana kita tidak lagi menggunakan telefon yang
menggunakan butang nombor kerana ia sudah lapuk dan didominasi oleh telefon
sentuhan skrin❟ maka begitulah juga
kita merelakan sahaja perubahan mengambil tempatnya.
Ideologi ini juga
dilihat dari aspek ekonomi. Ini saya terjemahkan daripada Britannica.
Neokonservatif percaya bahawa pasaran adalah tujuan yang efisyen dalam
pembahagian barangan dan servis. Walaupun demikianޱ mereka tidak sepenuhnya menyokong pasaran
bebas kapitalisme. Sepertimana Kristol berkomentarܦ
kapitalisme layak untuk dua sorakanߨ bukan tiga kerana karakter inovatifnya
menyebabkan hampir-tekal kekucaran dan kekacauan sosial.
Tambahan pulaߨ sebagai sosilogiwan neokonservatif; Daniel
Bell berpendapat kapitalisme membawa penyakit pelbagai ❛kontradiksi budaya❜ yang menghakis dasar
sosial dan etikanya. Kapitalisme sepatutnya adalah kemahuan untuk
menyelamatkan, melaburkan dan menunda kepuasan dan dalam masa yang sama❟ melalui teknik
pengiklanan atau pemasaranܦ ia menggalakkan orang untuk memuaskan diri mereka sendiri untuk
hidup dalam kredit dan memberi perhatian sedikit kepada masa depan yang lebih
jauh.
Tambahan pulaߨ kapitalisme yang tidak diregulasi
menghasilkan kekayaan yang melimpah bersama kemiskinan yang melarat dan ia
membalas dengan mewah untuk sebahagian orangߨ tetapi meninggalkan yang lain di belakang. Memandangkan jurang
besar pada kekayaan yang membuatkan penghinaan sang kaya terhadap sang miskin
dan sang kaya iri hati kepada yang kayaܦ kapitalisme boleh mencipta keadaan yang
menyebabkan konflik kelas, kacau-bilau buruh dan ketidakstabilan politik.
Untuk mengurangkan
jurang besar❟ walaupun semestinya
bukan menghapuskanޱ
neokonservatif menyokong menetapkan cukai pendapatan, cukai pusaka, negara
berkebajikan moden dan mana-mana maksud yang jaringan keselamatan dapat
ditempatkan di bawah anggota masyarakat yang kurang bertuah.
Walau bagaimanapunߨ dalam masa yang sama❟ neokonservatif
mengingatkan bahawa program berniat baik kerajaan boleh menghasilkan
konsekuensi yang tidak disengajakan dan malang untuk orang yang sepatutnya
ditolong. Lebih jelasnyaܦ neokonservatif berpendapat bahawa program negara berkebajikan
mampu dan selalu menghasilkan kebergantungan dan menghakis inisiatif individu,
cita-cita dan tanggungjawab. Dengan itu❟ program sedemikian sepatutnya
mensasarkan untuk menyediakan bantuan pertolongan hanya bersifat sementara dan
jangka masa pendek.
Tidak juga sepatutnya
matlamat program sosial dan polisi cukai menjadi tahap yang berbeza antara
individu dan kelas. Neokonservatif mendakwa bahawa mereka memihak kepada
kesamarataan dalam peluangߨ bukan kesamarataan dalam hasil. Sambil memihak kepada kewujudan
negara berkebajikanܦ mereka juga percaya bahawa ia patut diukur semula kerana pada
pandangan mereka❟ ia menjadi terlalu
besar, terlalu birokratik, besar dan sukar dibawa serta terlalu pemurah.
Dalam tahun 1990-an❟ neokonservatif telah
menyetujui bantuan latihan yang direka untuk mengalihkan orang daripada
pusingan kebajikan kepada tenaga kerja. Dalam polisi domestik❟ penyetujuan mereka
menjadi desakan dan suara yang berpengaruh. Tamat terjemahan Britannica.
Untuk bahagian dasar
luar negara❟ sebagaimana mereka
di antara liberal dan konservatif dalam kebudayaan atau liberal dan sosialis
dalam ekonomiߨ namun mereka berat pada konservatif❟ sepatutnya mereka
berada di antara isolasionalis dengan interversionisߨ tetapi berat kepada isolasionalis.
Saya tahu ini
bertentangan dengan apa yang didefinisikan bahawa neokonservatif dicirikan
sebagai interversionis yang mana ia menjadi kritikan yang hebat dalam isu
perang Iraq buat Amerika. Namunߨ bukan bermakna kita perlu import gagasan yang dibawa oleh
Amerika secara bulat-bulat. Dan saya berpendapat ini bukanlah prinsip asas yang
dibawa oleh neokonservatif.
Masih ada lagi
perbincangan tentangnya dalam isu perang Iraq dalam menganalisis semula
identiti neokonservatif dan kita ketepikan ini di tempat yang lain. Malahߨ ada juga perbezaan antara konservatif
nasional dan konservatif internasional dalam menentukan asas hala tuju dasar
luar negara supaya kita dapat tentukan jalan yang dipilih oleh neokonservatif.
Apapunߨ saya lebih memilih bahawa konservatif pada
abstraknya berpendirian untuk tegas dalam ketidakinterversian sepertimana yang
dikemukakan oleh Texas National Security Review dalam artikelnya «Policy
Roundtable: The Future Of Conservative Foreign Policy». Sebab saya menyetujui
hal ini adalah kerana melihat asas perbezaan konservatif dan liberal dalam
pandangan alam budaya kemanusiaan.
Liberal memandang bahawa
tiada sempadan di bumi ini. Semua orang di dunia boleh berkongsi budaya,
fahaman dan pemikiran yang sama. Kepelbagaian yang ada boleh ditoleransiߨ tetapi masing-masing berkongsi nilai-nilai
kesejagatan. Manakalaߨ bagi konservatif❟ sempadan di bumi ni wujud dan setiap
dalam sempadan ada ciri-ciri tersendiri bagi sesuatu budaya. Kita tidak mampu
menyeragamkan sama dalam satu pemikiran, budaya dan adat kerana masing-masing
punya cara dan nilai tindakan.
Sebab itulah
konservatif memilih untuk menjadi isolasionalis kerana ia akan menyebabkan
krisis identiti dan ancaman kepada adat dan budaya yang lama diwarisi oleh
warga tempatan di dalamnya. Namunߨ bagi liberal❟ disebabkan kepercayaannya terhadap
budaya kemanusiaan merentas sempadanܦ maka mereka berpijak di atas dasar
intervensionisme. Oleh ituߨ neokonservatif adalah seimbang di antara kedua-dua ini, tetapi
berat kepada isolasionalisme.
Ada masanyaܦ
kita perlu mengambil langkah intervensiߨ lebih-lebih lagi jika ia memihak kepada
kepentingan tempatan dan mendapat permintaan pertolongan daripada negara
tersebut. Misalnya adalah negara yang bergelumang dalam anarki dan
pemberontakan serta ketidakstabilan politik yang menyebabkan banyaknya pelarian
ke negara kita. Semua ini akan menjadi beban sama ada jangka masa pendek atau
panjang yang akan ditanggung oleh warga tempatan dan negara.
Jika kita tidak
menjadi pendamai bagi kemelut tersebut atau mendesak supaya leraikan krisis
tersebut atau campur tangan dalam bertindak tegas dalam menghapuskan huru-haraޱ kita semua akan dihimpit dalam tiga
pilihan.
Pertamaߨ kita bersikap berkecuali dan menerima
pelarian atas dasar kemanusiaanߨ tetapi kesan jangka masa panjangnya akan menyebabkan krisis
identiti dalaman yang berlaku dalam negara akibat berlakunya multibudaya yang
menghasilkan pengasingan sosial.
Keduaߨ kita bersikap berkecualiߨ tetapi menolak pelarian kerana tegas untuk
menjaga kepentingan negara dan identiti bangsa. Namunߨ kita akan dikritik sebagai fasis atau
negara yang tidak ada belas kasihan atau sikap kemanusiaan atau bersikap
xenofobia.
Ketigaߨ campur tanganߨ lalu leraikan sengketa di dalamnya dan
kemudianߨ
kita tidak perlu menanggung pelarian lebih lama atau menerima pelarian lebih
ramai. Jika pilihan campur tangan lebih memberikan maslahat sambil mengambil
kira faktor yang lainߨmaka
neokonservatif akan memilih cara ini.
Intervensi bukanlah
semestinya membawa unsur ketenteraan dan penaklukanߨ tetapi boleh sahaja menjadi perunding atau
orang tengah yang mendamaikan konflik dalaman. Jika ia berjayaޱ kita sebenarnya telah membina imej yang
baik kepada negara yang mengubah pergeseran kepada kestabilan. Kita membuktikan
bahawa masalah boleh diselesaikan di meja rundingan dan perbincangan.
Inilah yang amat
diperlukan. Sifat bijaksana dapat dimanifestasikan dan diteladani oleh setiap
negara. Di kala senjata cukup canggih yang mampu membunuh ribuan manusia secara
mudah dan sikap ekstrimis manusia yang sukar dikawal serta masing-masing saling
menunjuk bahawa negara merekalah yang paling gagah❟ kita berikan
pendekatan yang aman, mesra didekati dan mudah mendapat kepercayaan. Campur
tangan sebegini memberikan kelegaan bahawa kita semua mendapat kepentingan
bersama tanpa perlu berasak-asak secara agresif untuk memperoleh hak.
Ada masanya kita
tidak boleh campur tangan dan bersikap berkecuali. Mencampur tangan bermakna
kita telah menggugat kedaulatan negara lain dan memberi ancaman kepada warga
tempatan meskipun niat kiat adalah baik.
Ada pelbagai sebab
untuk kita tidak boleh sesuka hati mencampur tangan. Kadangkalaܦ
kita perlu biarkan konflik dalam negara mereka diselesaikan sendiri oleh
mereka. Sepertimana kita tidak mengganggu konflik dalaman keluarga yang kita
bukan ahli keluarganyaܦ demikian juga dengan hal ini.
Malahߨ sikap mencampur tangan juga boleh
melemahkan menghakis maruah dan semangat negara tersebut dalam mempamerkan
kebolehan dalam menangani kecamuk yang melanda dalam negeri. Jika negara
tersebut terlalu mengharapkan campur tangan daripada orang luarޱ ia boleh menimbulkan persepsi bahawa
negara tersebut tidak kompetenߨ malah yang lebih teruk adalah dianggap boneka kepada negara
yang mencampuri urusannya.
Konservatif mengakui
sempadan yang ada dalam setiap negara dan dalam setiap sempadan ada nilai yang
dikongsi bersama yang berbeza dari yang luar dan mereka memiliki identiti dan
jati diri mereka sendiri. Mencampur tangan juga bermakna kita tidak menghormati
budaya dan cara mereka dalam menerapkan prinsip kesejagatan mereka dalam
mendepani cabaran.
Sikap intervensionis
juga boleh mencipta imej kita bahawa negara kita sebenarnya berkehendak untuk
membina empayar penjajahan dan merampas takhta yang dipegang dalam setiap
negara. Kita tidak ubah seperti negara yang tamak yang terlalu obses untuk
mengukuhkan hegemoni di setiap rantau dan benua.
Bagi saya❟ negara muslim sememangnya
perlu menjadi negara adikuasa untuk membina imej bahawa kita negara yang
cemerlang, terkehadapan dan terkuat. Negara yang lemah dan yang mundur hanyalah
memberi imej yang buruk kepada umat Islam itu sendiri. Kita perlu ada dasar
untuk membawa gagasan eksepsionalisme supaya kalimah Allah meninggi terangkat
dengan megah.
Cumaߨ kita perlu bijaksana dan merangka strategi
yang sebetulnya. Kita membina gema yang gagah perkasaߨ tetapi dalam masa yang kita bukanlah
penindas dan pencengkam negara-negara lain.
Kemudianߨ dalam isu seksual❟ saya berorientasikan
erotisisme. Saya tidak tahu kalau istilah ini boleh dikategorikan dalam
ideologi secara rasmi. Cumaߨ seringkali saya melihat topik yang menyentuh tentang erotisismeܦ
saya melihat ia tidak sedar hanya kata nama yang terbit dari perkataan erotik
semata-mata.
Saya melihat
masing-masing cuba menghasilkan naratif yang khusus dan memberikan penghuraian
yang mengkomprehensifkan makna untuk perkataan ini seakan-akan ia adalah sebuah
ideologi.
Ada dua sebab utama
topik erotisisme ini dibangkitkan dan diwacanakan yang sememangnya penting
ketika membicarakan isu seksual. Pertamaߨ ia bagi merespons sikap rasa kejemuan terhadap seks yang
dilihat sebagai aktiviti yang biasa-biasa sahaja yang tidak memberikan apa-apa
impak yang besar bagi kegembiraan dan keseronokan dalam perhubungan intim serta
persepsi negatif terhadapnya.
Erotisisme cuba
melawan arus ini dengan mengemukakan suatu sudut perspektif untuk menjengah
semula bagaimana untuk membawa kembali seks yang mendalamkan lagi keintiman
antara sesama pasangan, menjadi suatu aktiviti yang signfikan dalam hidup dan
dalam masa yang sama memberikan kesan positif yang besar dalam keseronokan
berumah tangga.
Keduaߨ ia adalah kesedaran bahawa tanggapan
manusia dalam seks bukan seperti haiwan yang hanya ingin menambahkan zuriat
atau melunaskan syahwat semata-mata. Kita adalah manusia yang memiliki minda
yang jauh lebih kompleks berbanding haiwan sehingga tidak patut kita hanya
memandang seks sama seperti itu.
Erotisisme
menampilkan bahawa aktiviti seks kita perlu disulami bersama dengan falsafah,
pengetahuan yang lurus yang mampu menciptakan impak yang hebat dalam aktiviti
seks, senarai menu yang memberi perencah kepada hubungan intim dan pelbagai
lagi yang lain.
Oleh ituߨ perjuangan erotisisme secara dasarnya
merangkumi dua lapangan yang penting ini. Pada saya❟ erotisisme tidak
seharusnya hanya terpuruk pada individu atau komuniti yang kecil semata-mata.
Ia juga perlu dipromosikan secara meluas dan dijelaskan secara umum jika sedar dasar
dan kesedaran isu yang kritikal terhadapnya.
Mengapa perlu kita
mempromosikannya kepada masyarakat tentang falsafah erotisisme ini? Sebab
utamanya seks adalah aktiviti yang ada dalam mana-mana komuniti, masyarakat dan
perabadan. Instisuti kekeluargaan tidak terbangun tanpa ada seks yang menjadi
dasar. Sebab itulah isu ini perlu diwacanakan, dibentangkan, dibincangkan dan
dilaburkan kajian supaya aktiviti seks bagi masyarakat kita terpandu dengan
sudut pandang yang benar, pengetahuan yang bermakna serta berlandaskan kepada
kesihatan, keselamatan dan keseronokan yang tulen.
Kalau kita berdiam
diriߨ
khususnya para ilmuwan dan mereka yang memiliki kepakaran dalam bidang iniޱ daripada mana lagi masyarakat ingin
mempelajari dan bina kefahaman mereka? Jika mereka berikhtiar sendiriޱ dikhuatiri yang mereka temukan adalah
sekadar cakap kosong yang tidak terbukti, seudosains, maklumat yang palsu atau
lebih teruk adalah eksploitasi dari pihak yang tidak bertanggungjawab. Sebab
itulah mereka yang berkeahlian ini perlu tampil dan menonjol untuk menyuarakan,
menyumbangkan idea, melaksanakan kajian dan memimpin masyarakat dalam hal ehwal
seksual.
Topik yang
dibincangkan dalam erotisisme sangat luas dari aspek akademik sehinggalah
kepada yang berbentuk hiburan. Masing-masing bermatlamatkan supaya kita
memperoleh maklumat yang tepat tentangnya dan mendapatkan idea yang baik supaya
boleh diimplemantasikan dalam hubungan intim dan sesama pasangan serta pelbagai
lagi yang lain untuk mencapai seks yang sihat, selamat dan seronok.
Wacana ilmiah tentang
kesihatan, psikologi, krimonologi, biologi, sosiologi, sejarah dan pelbagai
lagi yang juga adalah sebahagian daripada erotisisme. Gurauan seksual,
persentuhan ramah, membaca novel erotik dan pelbagai lagi aktiviti harian yang
mewujudkan fantasi seksual dan keasyikan berahi juga adalah erotisisme.
Erotisisme sama
sekali tidak sama dengan antunan seks yang sememangnya bermotifkan kejelekan,
eksploitasi dan kepuasan kerakusan diri. Erotisisme adalah memupuk pasangan
secara khususnya dan masyarakat secara umumnya agar sama-sama kesefahaman
tentang seks yang sihat, selamat dan seronok yang bersesuaian dengan tabiat,
minat, personaliti dan karakteristik diri masing-masing.
Erotisisme mengakui
apa yang disukai pasangan dan apa yang dibenci. Erotisisme adalah toleransi,
keterbukaan dan lapang dada terhadap pelbagai pandangan mengenainya. Erotisisme
adalah lapangan ilmiah untuk sama-sama menelaah isu secara objektif, berfakta
serta berasaskan hujah saintifik dan logik.
Erotisisme adalah
penekanan perhubungan dua hala atau lebih yang didasari atas cinta yang tulus,
persefahaman yang harmoni, tidak memiliki niat yang keji dan tiada eksploitasi
untuk kepentingan diri. Erotisime berpenghujungkan kebahagiaan, keseronokan dan
impak positif secara signfikan dalam kehidupan pada aktiviti seks. Erotisisme
berasaskan moral yang terpandu dengan ilmu yang jernih dan kefahaman yang jitu.
Inilah erotisisme
yang diperjuangkan dan yang bersesuaian dengan Islam. Dalam isu erotisisme pada
sudut saya❟ saya telah
menghasilkan beberapa judul penulisan yang berkaitan dengannya. Saya ada
membincangkan isu hukum fiqh dalam kolum «Fiqh Seksual». Saya ada mewacanakan
isu-isu yang berkaitan dengan seksual pada kolum «Wacana Isu Seksual». Saya
juga ada menyentuh hal ini dalam kolum «al-H̱iṭōb al-Wajīz : Isu Seksual».
Banyak juga di tempat
lain yang saya berbicara mengenainya. Malahߨ di media sosial pun❟ saya juga kadangkala mengongsikan
beberapa erotika untuk sama-sama meluapkan keseronkan erotisismeߨ namun berlandaskan syariat dan terkawal.
Malahߨ sebahagian inspirasi kepada erotisisme
berbentuk intelektualisme adalah melalui buku «Defending Pornography; Free
Speech, Sex And The Fight For Women's Right» karya Nadine Strossen. Saya secara
peribadi bukanlah menyetujui ideologi yang mendasar dalam perjuangannya
terhadap isu-isu ekspresi seksual memandangkan dia adalah feminis yang tidak
beragama dan saya pula adalah muslim. Cumaߨ beberapa idea dan tema dalam buku ini menepati dapatan saya
dalam isu seksual ini.
Apapunߨ mungkin perjuangan ini agak terpencil dan
ia adalah tabu untuk menjadi dasar perjuangan dalam komuniti muslim. Pun begituߨ jika kita faham teras utama erotisismeޱ kita akan tahu bahawa isu ini tidak hanya
terhad kepada yang bukan muslim sahaja.
Malahߨ tidak sepatutnya muslim ketinggalan dalam
isu ini. Aneh sekali yang muslim sangat menekankan kemajuan dari sudut sainsߨ tetapi ketinggalan dalam isu seksual dan
sekadar ambil kajian dari yang bukan muslim sama ada berbentuk jurnal, tesis,
buku atau artikel. Patutkah umat yang superior didasari dengan agama Islam yang
sepatutnya menjadi ekseptionalis ini dipimpin oleh umat yang lain?
Kita mungkin boleh
berbeza pandangan dalam beberapa isu seperti pendekatan dalam mempromosikannya
atau mengimplementasikannya. Cumaߨ jangan diabaikan teras yang besar dalam perjuangan erotisisme
ini.
Saya ada alasan
tersendiri untuk membawakannya dan menzahirkannya. Para ilmuwan juga yang ada
berkeahlian dalam bidang ini sepatutnya juga tampil ke hadapan untuk menjadi
rujukan yang berautoriti bagi masyarakat mengikut cara yang sesuai dengan diri
masing-masing.
Demikian dua ini
adalah ideologi utama yang saya pegang. Mungkin ada beberapa lagi yang lainߨ cuma ia tidak begitu signifikan atau ia
adalah pecahan daripada yang utama. Jika adaޱ saya mungkin akan tambahkan lagi dalam penulisan ini jika ia
mempunyai penjelasan yang panjang atau berbaloi untuk dikongsikan untuk
menampakkan kesignifikannya pada diri saya yang menjadi identiti diri saya.
No comments:
Post a Comment