Pornografi masih ditekan dari banyak sudut kerana masih tersisanya dogma bahawa seks itu merupakan suatu yang tidak suci dan noda. Kadangkalaܦ penyalahan itu bukan disebabkan sebab ekstrinsik padanyaߨ tetapi penyalahan itu dari sudut intrinsik padanya. Seolah-olah perkara relatif dan subjektif serta penelitian melalui konteks tidak ada ruang untuknya dalam kedudukan neutral sehingga salah tanggap ini bukan sahaja dibawa kepada persepsi dan tafsiranߨ tetapi sehingga melibatkan tindakan terhadap manusia tanpa pendirian dan metodologi yang mendasar dengan kukuh.
Kita dapat lihat perkara ini melalui tindakan undang-undang
mengambil yang menyabitkan kesalahan terhadapnya kerana memiliki dan mengedar
bahan pornografi. Atas nama keluhuran undang-undang❟
sesuatu yang legal seolah-olah dianggap benar dan sakral untuk sebarang
penilaian semula. Jika begitu gayanyaޱ pengeboman nuklear di
Hiroshima dan Nagaski pun dibolehkan atas kelegalan undang-undang[1].
Begitu juga Holocaust[2], genosida kaum asli Amerika[3],
program pengawasan perisikan secara berleluasa[4], penindasan sistem
kewangan bank[5] dan penjajahan[6]. Undang-undang mesti
berdiri di atas keluhuran tindakan dalam menghukum atas sebab besarnya jenayah
itu secara saksama dan mendidik agar rakyat yang menjadi subjek kepada ketaatan
kepada undang-undang itu tidak melakukannyaߨ bukannya
undang-undang itu sendiri yang mempunyai zat keluhuran.
Sekalipun bukan di atas tipu daya undang-undang yang terdoktrin
daripada bias autoriti[7]ܦ sebahagian penyalahan
itu kadnagkala terulit dengan argumentasi yang kelihatan bergaya ilmiah dan
perspektif yang seolah-olah realiti yang berlaku.
Akan tetapiߨ lensa mereka tidak tertumpu secara meluas,
mendalam dan tuntas. Kesan inilah yang membawa salah faham terhadap hakikat
pornografi itu sendiri sehingga mereka tidak mampu melihat dengan sebenar
isu-isu yang berlaku padanya. Hal ini wajar diperbetulkan supaya kesalahan ini
tidak menjustifikasikan tindakannya yang tidak tepat pada persepsi dan
implementasinya.
Banyak sebab pihak tertentu berargumentasi bahawa pornografi itu
sesuatu yang toksik yang merosakkan individu. Sebahagian pihak berhujah dengan
kesan dopamina yang memberi kesan kepada ketagihan seperti dadah[8].
Namunߨ ini penghujahan merupakan penghujahan
kurang kajian meluas terhadap dopamina.
Hakikatnyaܦ dopamina bertindak
sama sepertimana aktiviti yang lain seperti memakan coklat, meminum kopi,
mendengar muzik, bola sepak, beli belah, perjudian, permainan video dan
lain-lain dan lain-lain[9]. Malahߨ kurang dopamina juga
penyebab penyakit Parkinson[10]. Jelaslah bahawa argumentasi ini tidak
valid dan tidak berasas secara menyeluruh dalam menekan aspek bahaya pada
pornografi.
Sebahagian pihak yang cuba memburukkan konsumsi pornografi
dengan membangkitkan isu bahawa pornografi penyebab kepada pengecutan otak[11] dan
penyebab kepada mudah lupa[12]. Namunߨ jika ini menjadi
alasan kepada buruknya pornografiޱ hakikatnya adalah
makanan lemak tinggi[13], makanan ringan[14] dan minuman
yang bergula[15] adalah penyebab kepada pengecutan otak. Bahkanߨ permainan catur dengan banyak pun mempunyai perkaitan rapat
dengan pengecutan otak[16]. Sebegitu juga dengan pemakanan tofu[17].
Sebegitu juga tontonan televisyen untuk warga usia pertengahan yang mempunyai
kaitan dengan pereputan otak[18]. Manakalaߨ beberapa makanan juga mempunyai penyebab kepada kesan buruk
kepada memori seperti makanan bergoreng, gula tambahan, nitrat[19],
karbohidrat oalahan dan lemak trans[20].
Malang sekali yang kedua-dua ini selalu sahaja diberikan layanan
dan intonasi yang berbeza. Apabila disebutkan makanan ringan dan makanan
berlemak tinggi menyebabkan pengecutan otak atau makanan bergoreng menjejaskan
kemampuan memoriޱ sebahagian orang
memperakuinyaߨ tetapi tidak tegas.
Akan tetapiߨ apabila disebutkan
pornografi memberi kesan yang sama seperti makanan tadiޱ itulah yang selalu
diungkit, dicanang-canangkan dan dimomok-mokkkan.
Mereka mungkin tidak memakan makanan ringan atau seterusnya
secara kerap atau tidak menjamahnya sama sekali dalam hidup mereka kecuali
sedikit. Adakalanyaܦ mereka menyatakan
penegahan dan melarang kepada anak-anaknya memakan atau orang lain serta
menolak pelawaan hidangan orang lain untuk menerimanya dan memakannya.
Akan tetapiߨ apabila ia berkaitan dengan pornografiޱ sikapnya ditonjolkan dengan lebih meluap-luap berangnya,
membuas kebenciannya dan memuncak kemarahannya. Bermacam-macam alasan
dikemukakan untuk membezakan antara pornografi dengan makanan seolah-olah
walaupun ia memberi kesan yang samaޱ pornografi jauh lebih
teruk lagi menurutnya. Pada hakikatnya❟ mereka
sebenarnya terpengaruh dengan apa yang dibesar-besarkan tentang pornografiߨ khususnya berkaitan dengan stigma terhadapnyaߨ lalu mengheret sentimen itu sehinggakan yang lain-lain tidaklah
sebesar pornografi.
Ini disebabkan makanan itu adalah sesuatu yang biasa dilihat di
khalayak atau yang mudah terjumpa dalam mana-mana komuniti. Atas sebab itulah
ia tidak dilihat setara atau lebih teruk daripada pornografi. Sama sahaja dia
dengan seseorang yang lebih sensitif terhadap orang yang menonton pornografi di
tempat umum berbanding perokok meskipun perokok itu jauh lebih banyak
mudaratnya berbanding pornografi. Namunߨ disebabkan perbuatan
rokok itu ada di persekitaran dan biasaܦ itulah sebabnya rokok
tidak ditimbang sebagai sebesar atau lebih teruk keseriusannya berbanding
pornografi.
Mereka juga mengatakan bahawa makanan itu akan menjadi mudarat
jika diambil secara berlebihanߨ kemudian pada mereka seakan-akan
beranggapan menonton seminit video pornografi bersamaan memakan makanan yang
berlemak tinggi, berkahobidrat olahan, bergula tambahan, bergoreng , dicampur
dengan nitrat bersamaan dan meminum sekali beberapa cawan daripada minuman
bergula. Sebegitulah kaprah tontonan pornografi berbanding yang lain di sisi
mereka.
Jika dikatakan kepada mereka: "Semakin banyak pengambilan
minuman yang bergulaޱ semakin cepat otak
mengecut"ޱ mengapa sukar sekali untuk berkata yang
sama pada pornografi: "Semakin banyak konsumsi pornografiޱ semakin cepat otak mengecut"? Pengingkaran mereka,
penyorotan sesisi mereka dan dalih mereka dalam menempelak konsumsi pornografi
adalah tidak lain tidak bukan hanyalah kerana sentimen nista mereka terhadap
pornografi.
Sebahagian pihak juga berhujah dengan bahawa pornografi penyebab
disfungsi erektil[21]. Namunߨ ini kenyataan rambang
yang tidak meneliti sebabnya secara mendalam. Penyebab sebab disfungsi erektil
ini bukanlah pornografi itu sendiriߨ, tetapi kesan
pornografi yang berlebihan mengubah selera seks yang nyata.
Hal ini kerana apabila pembanjiran dopamina yang berlebihan
disebabkan penggunaan pornografi yang berlebihanޱ maka saraf penerima
yang dahulunya sangat sensitif menjadi kurang sensitif sehingga hubungan intim
fizikal yang normal tidak dapat menghasilkan dopmaina yang cukup untuk
merangsang saraf penerima dopamina[22].
Pada asalnya❟
rasangan visual selalunya akan menambahkan keghairahan seks pada lelaki dan
wanita. Namunߨ apabila majoriti menghabiskan masa untuk
menonton dan melancap pada pornografiޱ mereka menjadi kurang
tertarik dengan dunia nyata pertembungan seks[23]. Atas sebab inilah
berlakunya disfungsi erektil kerana lelaki tidak dapat memperoleh keghairahan
seks[24] yang optimumߨ bahkan mengubah
prestasi seksnya[25] disebabkan lancap yang kerap melatih otak dan
badan untuk mengikut tindakan seks hanya kepada jenis visual dan sentuhan yang
spesifik[26] atau secara asasnya tangan dan gambar di skrin
komputer menjadi pencetus seks. Oleh itu, kenyataan rambang sebegini tidak
berasas untuk menyalahkan pornografi.
Begitu juga sebahagian pihak yang menyatakan bahawa pornografi
penyebab kerosakan perhubungan suami isteri[27]. Namunߨ perlu kita ingat bahawa di sini masih ada perbincangan tentang
impaknya sama ada ia membawa kepada kesan positif atau negatif. Beberapa
laporan telah mengutarakan bahawa pornografi masih memberi impak positif kepada
rumah tangga. Seseorang tidak meninggalkan pasangannya walaupun menggunakan
pornografi dan beberapa pandangan yang sama tentang hal itu juga tidak
diingkari oleh beberapa orang pakar[28].
Namunߨ masalah ini pada dasarnya bukan sebab
pornografi itu sendiriߨ tetapi cara interaksi pasangan terhadap
pornografi[29]. Sebahagiannya disebabkan cemburu kerana mereka merasakan
bahawa orang yang terpapar di skrin itu lebih menawan daripada dirinya, merasa
bimbang bahawa pasangannya akan mengabaikannya dan lain-lain.
Hal ini boleh diselesaikan dengan perbincangan yang baik dan
memahami tingkah laku dari sudut saintifik seperti psikologi, sosiologi dan
neurologiߨ bukan berdasarkan persepsi kolot berdiri
atas dogma dan dimensi perspektif peribadinya yang tidak berasas semata-mata
kerana selain daripada perspektif saintifik dan ilmiah hanyalah argumentasi
yang tidak ada nilai pengukuhan. Konflik ini akan berlaku sekiranya
perselisihan faham tidak ditangani dengan sebaik-baiknya.
Makaߨ dasar masalah itu bukanlah pornografiߨ tetapi disebabkan pergelutan cara interaksi terhadapnya. Bahkanߨ jika pornografi itu normal dan diterima secara umumޱ konflik tidak akan berlaku. Misalnya adalah jika pasangan
menganggap bahawa tidak ada masalah melakukan seks analޱ maka tidak akan
konflik pada hal ini.
Sama juga dengan hal ini. Namunߨ masalah yang berlaku
di sini pornografi masih belum dapat diterima sepenuhnya oleh pasangan. Kita
wajar mengetahui bahawa masing-masing tidak sama justifikasi dalam tindakannya
sekalipun selain urusan pornografi. Oleh ituߨ perbezaan seperti ini
bukannya diinteraksi dengan cara persengketaan.
Begitu juga sebahagian pihak menyatakan bahawa pornografi
mempunyai perkaitan dengan pemerdagangan seks[30]. Kita katakan bahawa
di sana terdapat juga pemerdagangan kerja[31]. Oleh ituߨ kita tidak boleh mengatakan pornografi punca berlakunya
pemerdagangan manusia secara mutlak walaupun hal itu merupakan perkara yang
mendatang.
Apa-apa perkara pun pasti ada unsur eksploitasi dan seseorang
atau beberapa pihak yang cuba mengambil keuntungan melaluinya. Barang tiruan,
pakej pelancongan palsu, bahan yang berlebihan dosnya dari yang sewajarnya,
penipuan kewangan dan lain-lain semuanya perkara mendatang demi memenuhi
kehendak pengguna dan pelanggan dengan cara yang batil. Bukan semestinya ia
terbitan dari dasar itu sendiri.
Begitu juga sebahagian pihak mendakwa bahawa pornografi
penyumbang jenayah rogol[32]. Namunߨ hal tersebut tidak
benar. Dalam artikel «Pornography And Sex Crime In The Czech Republic» yang
diterbitkan di Pacific Center For Sex And Society❟ ia
menunjukkan bahawa jenayah rogol menunjukkan tahap pengurangan setelah Republik
Czech membenarkan pornografi kepada penduduknya[33].
Manakalaߨ di USA yang mana ia merupakan negara
pengguna pornografi yang terbesar di dunia❟ ia
mengalami penyusutan kes rogol secara konsisten daripada 1990 sehingga 2013[34].
Begitu juga kajian terhadap negara lain seperti Kanada, Croatia, Denmark,
Jerman, Finland, Hong Kong, Shanghai dan Sween menunjukkan kadar pengurangan
jenyah rogol[35]. Malahߨ kajian yang diterbitkan di BMC Psychiatry
menunjukkan hanya 1% sahaja salah laku seksual kanak-kanak berbanding
keseluruhan pengguna dan seseorang yang memiliki bahan pornografi kanak-kanak[36].
Kajian terkumpul dalam sembilan kajian oleh pengkaji pedofilia
yang penting; Michael Seto dan rakan sekolejnya menemukan bahawa mereka yang
ditangkap atas kesalahan memiliki pornografi kanak-kanak hanya mempunyai 2%
sahaja risiko kecenderungannya untuk mencabul kanak-kanak.
Karen Franklin PhD menyimpulkan bahawa orang yang ditangkap atas
kesalahan memiliki pornografi kanak-kanak kurang berisiko untuk melakukan
jenayah cabulߨ di samping menyimpulkan bahawa
penganiayaan seks kanak-kanak merudum tahun baru-baru ini sekalipun ledakan
peningkatan pornografi kanak-kanak yang berlawanan dengan kaitan sebab langsung
antara pengguna pornografi kanak-kanak dengan perlakuan yang salah[37].
Dan banyak lagi penolakan bahawa pornografi sentiasa menjadi
seiringan dalam jenayah seksual[38]. Oleh ituߨ rogol bukanlah korelasi daripada pornografi melainkan
sebahagian kecil sahaja yang merupakan kes-kes terpencil.
Cukuplah penjelasan kesemua ini yang membetulkan argumen utama
dalam penyalahan terhadap pornografi. Setelah ituܦ tidak wajar bagi kita
meneruskan persepsi buruk dan tindakan yang tidak berdiri di atas landasan
kukuh kerana itu merupakan suatu tindakan yang zalim sekalipun tampak seperti
baik dan murni.
Penjelasan sehebat mana punܦ kita masih tidak ada
kuasa untuk menyeleraskan persepsi peribadi terhadapnya. Namunߨ yang dapat kita peringatkan ialah sesuatu yang kita tidak suka
jangan membawa kepada kebencian dan permusuhan apatah lagi jikalau itu cumalah
hal yang bersifat peribadi, relatif dan kontekstual. Perbalahan ini cuma
perbuatan yang sia-sia dan tidak bermanfaat buat diri kita.
Dalam usaha merintangi pornografi yang telah tersebar luas dalam
kalangan masyarakat❟ perlu kita tahu bahawa penerimaannya telah pun berlaku semenjak
zaman purbakala. Dengan kata lain❟ ia
telah pun menjadi budaya banyak tamadun yang menjadikannya sebagai salah satu
seni dan perlambangan. Misalnya adalah lukisan batu erotik orang asli di Anherm
Land﹇Australia
memaparkan lukisan pornografi yang terawal semenjak lebih 28,000 tahun yang
lalu[39].
Tidak kurang juga dengan kertas papirus erotik Turin yang
merupakan lukisan erotik memaparkan babak binatang atau manusia pelbagai
perlakuan dan posisi seks yang dilukis pada zaman Ramesside (1292-1075 SM) yang
digunakan untuk pelbagai perkara seperti jenaka, satira dan juga kegunaan
pornografi[40].
Ukiran patung berupa erotik juga meluas di tamadun Mocha di
pantai utara Peru yang sekitar 200-850 SM[41]. Daripada beberapa ribu
jag yang wujud❟ sekurang-kurangnya ada 500 yang memaparkan ukiran seks secara
eksplist seperti seks secara oral, ciuman, pemanjaan, lancap lelaki,
persetubuhan antara heteroseksual, seks secara anal dan lain-lain[42].
Melihat kepada tamadun China pulaܦ Sotheby's Hong Kong
Gallery telah mengadakan pameran gambar erotik yang bertarik pada zaman Dinasti
Han (206 sebelum Masihi-220 setelah Masihi) sehingga Dinasti Qing (1644-1911).
Lukisan erotik dan lingga yang dipaparkan ialah suasana kehidupan seks di Pusat
Kerajaan purbakala[43].
Asal usul seni erotik China boleh dilihat semula pada zaman
Dinasti Han yang merupakan contoh paling awal yang ditemui pada abad pertama
yang lukisan itu dimuatkan dalam «Buku Han (Book of Han)»; sebuah buku sejarah
klasik China sekitar waktu yang sama. Abad ke-10 telah menyaksikan perkembangan
karya seni itu dan mula merancak pada abad ke-17 ketikamana lukisan itu
mencapai kemuncak ketika Dinasti Ming yang sememangnya mempunyai polisi yang
liberal terhadap seni dan sains.
Era kebebasan bersuara ini seterusnya membawa kepada Tang Bohu
dan Qiu Ying; antara pelukis yang berprestij dalam sejarah seni China. Mereka
berdua mempunyai minat yang besar dalam penghasilan gambar erotik. Karya mereka
merupakan nilai estetik yang hebat bagi gaya yang halus, kedalaman warna dan
potret yang terang.
Ketikamana lukisan menjadi bemtuk komunikasi yang dominan
ketikamana Dinasti Mingܦ pelbagai bentuk seni
erotik yang bukan sahaja untuk digunakan mengghairahkan seksualߨ tetapi menjadi alat untuk pengantin perempuan dan pasangan muda
dalam keperluan pembelajaran seks. Sikap China terhadap seks juga sangat
liberal dan lebih terbuka berbanding yang sebelumnya daripada yang digambarkan.
Cinta homoerotik begitu lazim sepertimana lukisan kelas atasan
yang mewah mengadakan seks dengan lelaki dan wanita. Dalam Taiosme❟ seks
merupakan jalan menuju kebahagiaan dan tahan lamaߨ khususnya ₍Fangzhongshu₎; amalan seksual penganut Taoist
ditujukan kepada para pengamal untuk mencapai matlamat ini melalui pertukaran
tenaga. Bukan sahaja falsafah ini mempunyai impak yang kuat bagi orang cina
purbakalaߨ malah ia mengembangkan seni erotik pada
pasaran China
Latar belakang falsafah yang mendalam inilah yang membezakan
seni erotik China dengan negara lain dalam penghasilan karya yang mempunyai
tenaga yang hebat, nilai esteik yang unik dan makna simbolik yang khusus[44].
Begitu juga pada tamadun Jepun yang menghasilkan ₍Shunga₎؛ iaitu gambar aktiviti
seks yang mepersembahkan platform visual yang tidak memalukan di mana
keseronokan seksual, nilai seks wanita dan homoseksual bukan sahaja diiktirafߨ tetapi digalakkan. Imej-imej yang dihasilkan itu menekankan
ekspresi keseronokan dan kepuasan serta menekankan bahagian genital pada lelaki
dan perempuan yang boleh diakses oleh setiap lapisan golongan.
Kewujudan asalnya pada zaman Heian (794-1192)ߨ namun kekurangan teknologi bagi menyalin imej sangat mahal dan
sukar. Akhirnyaߨ hanya kelas atasan sahaja yang mempunyai barang
mewah itu. Selepas ituܦ zaman Edo menyaksikan
penciptaan cetakan bongkah kayu yang membolehkan penghasilan kualiti imej yang
banyak. Melalui teknik ini❟
pelukis mengukir imej pada bongkah kayu yang bersalut dengan dakwatߨ lalu ditekankan ke kertas. Ia pun menghasilkan cetakan.
Ketikamana teknologi berkembangܦ penghasilan besar
imej itu membawa kepada perolehan yang meluas, mengurangkan harga dan lebih
banyak pengagihan cetakan. Shinga dihasilkan untuk pendidikan seks, bahan
pornografi, hiburan serta menggalakkan para pahlawan untuk berperang dan
mempertahankan negara.
Shunga merupakan tanda firman bagi yang keasyikan, masyarakat
yang minda terbuka dan menyediakan peluang bagi artisan untuk mengekspresikan
keaslian dan tidak berkekang[45].
Kemudianߨ antara karya agung tamadun India ialah
«Kama Sutra» yang dikumpulkan oleh Vatsyayana Mallanaga juga menyelitkan enam
puluh empat gambar yang bersifat erotik selain mempunyai teks-teks erotik bagi
tujuan pendidikan seks[46]. Kemudianߨ ia diikuti oleh
banyak tamadun yang lain dan perkembangan era dari semasa ke semasa dari zaman
kelahiran semula Itali, era Barouqe, era Rococo, zaman revolusi Perancis dan
lain-lain sentiasa sahaja menyusul dan berterusan sehingga kini[47].
Bahkanߨ era moden yang serba digital ini juga
tidak berhenti pada perkembangan, pembangunan dan pemodenannya. Antaranya ialah
pembangunan realiti virtual pornografi yang membolehkan pengguna merasai tiga
dimensi yang dijanakan oleh komputer yang menambahkan keseronokan dalam
aktiviti pornografi[48]. Kemudianߨ pembangunan robot
seks yang menjadi igauan orang ramai mengenainya[49].
Pemaparan fakta ini mendorong kita untuk perlu merenung sebab
penerimaan ini berlaku secara meluas dan diwarisi turun temurun. Bersikap tidak
realistik hanyalah pemusnah diri dengan angan-angan ciptaan kita kerana
pergerakan dunia bukan di bawah jangkaan kita. Realitinya ialah seks itu
merupakan salah satu seni yang dizahirkan sama seperti perkara lain seperti
muzik, pakaian, upacara dan lain-lain. Seks bukan sekadar pelampias hajat
desakan biologiޱ ia perkara yang
memuaskan dari segala stres dan memberikan kelegaan dari tekananߨ bahkan sehingga kepada seni yang dihiasi dalam hidup sebagai
individu, pasangan dan masyarakat.
Ia sesuatu pembebasan dalam menzahirkan cinta, emosi,
swaekspresi dan keseronokan[50]. Apabila kita menonton pornografiޱ otak akan menghasilkan serotonin[51] yang mana
neurotransmitter ini bertanggungjawab untuk memberikan relaksasi dan ketenangan
yang mana ia mampu menghindarkan seseorang daripada depresi[52].
Pornografi merupakan seni kerana seni ialah ekspresi atau
aplikasi kemahiran kreatif dan imaginasi manusia[53]. Manusia mempunyai
kemampuan yang unik untuk mencipta persembahan mental berbentuk bahan erotik
menurut hipotesis Jesse Bering. Inilah antara sebab manusia mempunyai
keistimewaan tersendiri dalam seks berbanding spesies yang lain kerana kita
berkemampuan menulis, mencipta, menyunting dan berlakon di minda pornografi
kita sendiri[54].
Makaߨ penzahiran seks berbentuk erotika,
pornografi dan setiap jenis pengghairah merupakan sesuatu yang normal dalam
diri manusia. Sebab itulah ia sentiasa menjadi seni ciptaan yang terus
dilangsungkan sepanjang zaman.
Pornografi pada hari ini masih tetap mendapat sambutan hangat
walaupun di era digital yang masih kuat tabunya. Laman web pornografi menerima
lebih banyak trafik berbanding jumlah campuran trafik Netflix, Amazon dan
Twitter. 35% muat turun internet adalah yang berkaitan dengan pornografi,
sekurang-kurang 30% pemindahan data sekitar internet yang berkaitan dengan
pornografi[55], 30% kandungan internet adalah porno, lebih daripada 2
bilion carian laman web ialah porno[56], kira-kira 22% akaun Tumblr
ialah porno[57], 1 daripada 1000 ciapan ialah pornografi, kira-kira 10
juta akaun Twitter didedikasikan untuk pornogrrafi[58], laman web
Pornhub mendapat kunjungan 23 Billion pada tahun 2016 sahaja, 91,980,225,000
video telah ditonton, 82% mereka yang berusia 18 tahun hingga 42 tahun melihat
pornografi pada majalah, 84% daripadanya melihat filem pornografi dan 34%
menonton pornografi dalam talian[59].
Juga kunjungan pameran Shunga di muzim Tokyo kecil seramai
90,000 yang berbaris selama sejam setengah[60].
Tambahan pulaߨ penglibatan pornografi ini bukannya
direkrut atau diarah untuk terlibatߨ tetapi ia adalah
aktiviti sukarela dari setiap golongan sama ada amatur dan professional sama
ada dewasa mahupun remaja. Penglibatan remaja baru-baru ini semakin mendapat
sambutan dan menjadi kebiasaan yang baru bagi aktiviti remaja.
Kajian daripada Drexel University yang diterbitkan pada bulan
Jun oleh Journal Sexuality Research and Social Policy menyatakan bahawa lebih
separuh mahasiswa yang ditinjau dalam talian mengakui bahawa mereka menghantar
tekseks (sext). Hampir 30% daripada mereka mengepilkan sekali bersama
gambar.
Kajian lain daripada University of Texas cawangan Galveston
menemukan bahawa 32% yang mengakui menghantar tekseks kemungkinan akan
melakukan seks pada tahun hadapan. Penghantaran tekseks oleh remaja tidak
dikaitkan dengan perlakuan seks yang berisiko. Kajian yang diterbitkan dalam
jurnal Pediatric pada bulan Oktober menyatakan bahawa remaja yang menghantar
tekseks tidak berkemungkinan untuk terjebak untuk memperoleh pasangan seks
berganda, penggunaan dadah atau alkohol atau tidak menggunakan kawalan kelahiran.
Penghantaran tekseks kemungkinan kenormalan yang baharu apabila
ia berkaitan dengan perlakuan seksual dewasa menurut kesimpulan kajian itu.
Elizabeth Englader; professor psikologi di Bridgewater State University dan
pengarah Massachusetts Aggression Reduction Centre menyatakan bahawa terdapat
beberapa jenis kajian sekarang ini yang tertumpu pada penemuan yang sama؛ iaitu ini bukanlah
perlakuan yang janggal. Dia juga menyatakan bahawa hal ini berlaku secara
meluas. Ia melibatkan ramai anak-anak yang baik dan tidak mempunyai masalah. Ia
juga bukanlah pelik dan janggal[61].
Tinjauan 653 remaja yang berusia 13-19 tahun daripada The
National Campaign to Prevent Teen and Unplanned Pregnancy and CosmoGirl•com
telah menemukan bahawa 20% remaja yang terdiri daripada 22% perempuan dan 18%
lelaki pernah menghantar gambar dan video yang memaparkan seks. 39% remaja yang
terdiri daripada 37% perempuan dan 40% lelaki pernah menghantar mesej tidak
senonoh serta 48% daripada mereka mengakui bahawa mereka menerima mesej itu.
Remaja yang menghantar gambar seks terdiri daripada 71%
perempuan dan 67% lelaki telah berkongsi mesej atau gambar pada teman lelakinya
atau teman wanitanya, 21% perempuan dan 39% lelaki telah berkongsi mesej atau
gambar seks dengan seseorang yang mereka minat atau yang ingin melakukan seks
dengannya. 15% remaja mengaku bahawa mereka menghantar gambar menggayakan
separuh bogel atau bogel sepenuhnya kepada seseorang yang mereka kenal dalam
talian[62].
Perkara yang saya ingin nyatakan di sini ialah pornografi
merupakan sebahagian daripada budaya manusia yang saling erat dan tidak
terpisah. Selagimana manusia terus berhubungan seks dan memperoleh kenikmatan
padanyaޱ selagi itulah wujudnya seni seks yang dizahirkan oleh para
artisan. Kita perlu memandangnya secara neutral dan kontekstual tanpa prejudis
dan diskriminasi kerana hal itu merintangi arus yang tidak dapat lagi
diceraikan.
Saya tahu sebahagian orang menyatakan bahawa arak juga bahan
yang sebati dalam kebudayaan manusia yang sama sekali tidak boleh
dijustifikasikan keharusannya sebagai penerimaan yang terbuka lagi normal
disebabkan wujudnya kesan mudarat padanya. Namunߨ menyamakannya dengan arak adalah penyelewengan kerana
pornografi sama sekali tidak memberi impak yang sama kepada arak.
Makaߨ budaya ini perlu kita buang kerana
terbukti kerosakan yang terhasil daripadanya. Namunߨ pornografi masih belum dibuktikan sepenuhnya kemudaratan secara
instrinsik sepertimana yang wujud pada arak. Malahߨ kita masih ada pakar yang objektif untuk menasihat dan menyelia
dalam isu pornografi secara seimbang seperti yang ada dalam portal Psychology
Today, Medical News dan lain-lain yang bukan berorientasikan umpan-klik. Oleh
ituߨ ia masih sesuatu yang dapat diterima dan
diteruskan legasinya dari semasa ke semasa.
Nota Kaki
[1]http://edition.cnn.com/2016/05/27/politics/hiroshima-obama-explainer/index.html
[2]http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/genocide/
[3]Rujuk ⮯
⟾http://www.newsweek.com/2016/08/26/california-native-americans-genocide-490824.html
[4]Rujuk ⮯
⟾http://www.bbc.com/news/world-us-canada-23123964
⟾«No Place To Hide»﹇karya Glenn Greenwald﹇terbitan Penguin Group﹇2014.
[5]«Why Gold? Why Silver? Why Now?» karya Jonathan Quek﹇terbitan TrueWealth Sdn• Bhd•.
[6]https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_colonial_possessions
[7]https://www.iaexperiment.com/blog/authority-bias-build-authority/
[8]https://www.desertsolace.com/why-you-need-to-quit-porn-now/
[9]Rujuk ⮯
⟾http://www.health.harvard.edu/newsletter_article/how-addiction-hijacks-the-brain
⟾https://www.psychologytoday.com/basics/addiction
⟾http://www.dana.org/Cerebrum/Default.aspx?id=39147
⟾http://www.tgcoy.com/addiction/addiction-the-hijacked-brain.html
⟾http://opinionator.blogs.nytimes.com/2012/06/10/the-hijacked-brain/?_r=0
⟾http://factualfacts.com/science-facts/music-is-as-addictive-to-the-brain-as-sex-and-drugs/
⟾http://addicthelp.org/drug-addiction/music-dopamine-high-drug-addict-help/
⟾http://news.discovery.com/human/psychology/music-dopamine-happiness-brain-110110.htm
⟾http://www.scientificamerican.com/article/how-the-brain-gets-addicted-to-gambling/
⟾http://www.ft.com/cms/s/0/27514afc-5444-11e2-9d25-00144feab49a.html#axzz3k7GzXqNt
⟾http://www.cbsnews.com/news/how-real-a-risk-is-social-media-addiction/
⟾http://www.huffingtonpost.com/2014/12/13/social-media-addiction_n_6302814.html
⟾http://psychcentral.com/blog/archives/2013/07/21/video-games-are-they-really-a-source-of-addiction/
⟾http://www.psychguides.com/guides/video-game-addiction-treatment-program-options/
[10]https://www.psychologytoday.com/blog/women-who-stray/201701/no-dopamine-is-not-addictive
[12]https://www.livescience.com/25543-online-porn-affects-memory.html
[13]https://scitechdaily.com/scientists-discover-that-this-type-of-diet-can-shrink-brains/
[15]Rujuk ⮯
⟾https://www.nytimes.com/2017/04/24/well/eat/sugary-drinks-brain-aging.html
⟾https://www.bu.edu/articles/2017/soda-bad-for-brain/
⟾https://healthbeat.spectrumhealth.org/study-sugary-drinks-shrink-brains/
[16]https://www.wired.com/2014/10/beware-playing-lots-chess-will-shrink-brain/
[17]Rujuk ⮯
⟾https://nowtoronto.com/news/tofus-dark-side
⟾https://drewramseymd.com/brain-food-nutrition/does-tofu-shrink-your-brain/
⟾https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2000-apr-12-me-18620-story.html
[18]https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2021/sep/13/the-proof-is-in-tv-really-does-rot-your-brain
[20]https://www.healthline.com/nutrition/worst-foods-for-your-brain#TOC_TITLE_HDR_3
[21]http://www.medscape.com/viewarticle/879982
[22]http://www.mensjournal.com/health-fitness/health/are-you-watching-too-much-porn-20130821
[24]http://metro.co.uk/2017/05/14/watching-porn-is-making-men-unable-to-have-sex-in-real-life-6637016/
[25]http://www.healthline.com/health/erectile-dysfunction/porn-induced-ed#sexual-appetite3
[26]http://www.menshealth.com/sex-women/porn-erectile-dysfunction
[27]https://www.mentalhelp.net/blogs/how-pornography-distorts-intimate-relationships/
[28]Rujuk ⮯
⟾http://www.washingtontimes.com/news/2014/dec/11/pornography-use-affects-real-relationships/
⟾https://www.psychologytoday.com/blog/tech-support/201407/what-porn-does-intimacy
⟾https://www.psychologytoday.com/blog/women-who-stray/201305/porn-is-not-the-problem-you-are
[29]Rujuk ⮯
⟾http://www.menshealth.com/sex-women/porn-debate
⟾https://www.psychologytoday.com/blog/women-who-stray/201706/people-watch-porn-turns-them
[30]Rujuk ⮯
⟾https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/jul/02/gail-dines-pornography
⟾http://www.huffingtonpost.com/johnhenry-westen/want-to-stop-sex-traffick_b_6563338.html
⟾http://www.covenanteyes.com/2011/09/07/the-connections-between-pornography-and-sex-trafficking/
⟾http://fightthenewdrug.org/the-internet-can-be-a-very-unsexy-place-we/
[31]Rujuk ⮯
⟾http://money.cnn.com/2014/10/21/pf/labor-trafficking/index.html
⟾https://humantraffickinghotline.org/type-trafficking/labor-trafficking
[33]http://www.hawaii.edu/PCSS/biblio/articles/2010to2014/2010-porn-in-czech-republic.html
[34]http://www.statista.com/statistics/191226/reported-forcible-rape-rate-in-the-us-since-1990/
[35]https://www.sciencedaily.com/releases/2010/11/101130111326.htm
[36]https://medicalxpress.com/news/2009-07-viewing-child-porn-factor-future.html
[37]https://www.psychologytoday.com/blog/witness/201705/why-are-these-men-downloading-child-pornography
[38]Rujuk ⮯
⟾http://www.scientificamerican.com/article/the-sunny-side-of-smut/
⟾http://freakonomics.com/2011/08/04/porn-and-rape-the-debate-continues/
⟾http://blogs.scientificamerican.com/streams-of-consciousness/porn-on-the-mind/
⟾http://www.slate.com/articles/arts/everyday_economics/2006/10/how_the_web_prevents_rape.html
⟾http://www.calcasa.org/2010/03/what-is-the-influence-of-pornography-on-rape/
⟾https://www.psychologytoday.com/blog/all-about-sex/200904/does-pornography-cause-social-harm
[40]Rujuk ⮯
⟾http://anthropology.msu.edu/anp455-fs14/2014/10/23/ancient-egyptian-sexuality/
⟾http://www.nature.com/ijir/journal/v16/n5/full/3901195a.html
[41]https://unearthingarchaeoblog.wordpress.com/2013/12/29/moche-sex-pots-part-one/
[43]http://www.ibtimes.co.uk/ancient-chinese-erotic-art-exhibition-unveiled-first-time-hong-kong-1445131
[45]Rujuk ⮯
⟾http://www.huffingtonpost.com/2013/10/01/shunga-exhibit_n_4018457.html
⟾https://www.artsy.net/article/editorial-what-is-shunga
⟾https://www.tofugu.com/japan/shunga-japanese-erotica/
[46]Rujuk ⮯
⟾http://dailycampus.com/stories/2017/2/14/a-brief-history-on-an-ancient-guide-to-sex-the-kama-sutra
⟾http://www.getfrank.co.nz/dating-romance-relationships/sex/the-story-and-history-kama-sutra
⟾http://www.spaceandmotion.com/Philosophy-Kamasutra-Kama-Sutra.htm
[48]http://mashable.com/2016/01/08/naughty-america-vr-porn-experience/#ybzDG_EGxPqo
[49]https://www.theguardian.com/technology/2017/apr/27/race-to-build-world-first-sex-robot
[50]Rujuk ⮯
⟾http://topyaps.com/sex-art-writing
⟾http://www.huffingtonpost.com/2015/01/07/to-me-sex-is-an-art-form_n_6419628.html
[52]http://www.medicalnewstoday.com/articles/232248.php
[53]http://sallymustang.com/sex-is-art/
[54]http://www.huffingtonpost.com/2011/11/13/sex-for-pleasure_n_1090811.html
[55]http://fightthenewdrug.org/10-porn-stats-that-will-blow-your-mind/
[57]http://fightthenewdrug.org/nearly-half-of-tumblr-users-see-porn/
[58]http://fightthenewdrug.org/twitters-dangerous-porn-problem/
[59]http://fightthenewdrug.org/by-the-numbers-see-how-many-people-are-watching-porn-today/
[61]http://edition.cnn.com/2014/11/18/living/teens-sexting-what-parents-can-do/index.html
[62]https://www.psychologytoday.com/blog/teen-angst/201103/sexting-teens
No comments:
Post a Comment