Saturday, May 2, 2020

Analisis Pendalilan Hadis Dalam Pengharaman Menyetubuhi Wanita Pada Duburnya

Berlaku perselisihan fuqaha tentang hukum persetubuhan terhadap isterinya pada bahagian dubur sepertimana yang dinyatakan oleh aš-Šāfi*iyy dalam «al-Umm». Aš-Šāfi*iyy, Abū Ḥanīfah, Abū Yūsuf dan Muḥammad bin al-Ḥasan aš-Šaybāniyy berpendapat keharamannya, manakala Mālik bin Anas menyatakan hal tersebut harus. Ini dinukilkan oleh Ibn Jarīr aṭ-Ṭobariy dalam «Iẖtilāf al-Fuqohā^».  

Ibn Jarīr aṭ-Ṭobariyy dalam «Jāmi* al-Bayān Fī Ta^wīl al-Qur^ān» menambahkan dengan membawa riwayat daripada Zayd bin Aslam bahawa Muḥammad bin al-Munkadir membenarkannya dan Rūḥ bin al-Qōsim bahawa Ibn Abū Mulaykah melakukannya. Ibn Qudāmah dalam «al-Muġnī» menambahkan bahawa Zayd bin Aslam termasuk orang yang mengharuskannya.

Al-Qurṭubiyy dalam «al-Jāmi* Li Aḥkām al-Qur^ān» menyatakan bahawa dinisbahkan keharusan amalan ini kepada Sa*īd bin al-Musayyib, Nāfi*, Ibn *Umar, Muḥammad bin Ka*b al-Quroẓiyy dan *Abdul Mālik bin Mājišūn. Ibn *Arobiyy al-Mālikiyy dalam «Aḥkām al-Qur^ān» menyatakan bahawa pendapat keharusan ini dipegang oleh banyak golongan dan Ibn Ša*bān dalam kitabnya «Jimā* Niswān Wa Aḥkām al-Qur^ān» menyandarkan keharusannya pada sekelompok yang mulia daripada kalangan Sahabat, tabiin dan Mālik dengan riwayat yang banyak. 

Pendapat yang benar adalah tidak haram persetubuhan melalui dubur. Untuk ayat al-Quran yang menunjukkan pengharaman perbuatan tersebut berdasarkan firman Allah Tabāroka Wa Ta*ālā :

نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ

"Isteri-isteri kalian adalah tanaman kalian. Maka, datangilah tanaman kalian dari arah yang kalian mahukan". [Surah al-Baqoroh ayat 223].

Kata perintah di sini bukan menunjukkan kewajipan untuk tempat tertentu sahaja. Ia adalah perintah yang menunjukkan keharusan. Buktinya adalah sebab penurunan ayat ini adalah jawapan bagi kekeliruan dan salah faham orang yang menganggap bahawa penyetubuhan isteri dari arah belakang pada faraj adalah sesuatu yang tercela :

حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنِ ابْنِ المُنْكَدِرِ ، سَمِعْتُ جَابِرًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : كَانَتِ اليَهُودُ تَقُولُ : إِذَا جَامَعَهَا مِنْ وَرَائِهَا جَاءَ الوَلَدُ أَحْوَلَ ، فَنَزَلَتْ : { نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ }

Abū Nu*aym telah merawi hadis kepada kami Sufyān telah merawi hadis kepada kami Daripada Ibn al-Munkadir Aku mendengar Jābir -semoga Allah meredhainya- berkata: "Dahulu Yahudi berkata: Apabila seseorang menyetubuhi isterinya dari belakangnya, maka anaknya lahir dalam keadaan bermata juling. Lalu, turunlah ayat: {Isteri-isteri kalian adalah tanaman kalian. Maka, datangilah tanaman kalian dari arah yang kamu mahukan}". [Ṣoḥīḥ al-BuẖōriyyKitāb Tafsīr al-Qur^ānno. 4277].

Oleh itu, jelas bahawa perintah di sini bukan wajib untuk seseorang hanya mendatangi isteri pada satu bahagian sahaja. Ia sekadar jawapan bagi menepis kekeliruan yang timbul.

Penyebutan "tanaman" bagi isteri, bukan hanya semata-mata untuk menunjukkan bahagian faraj, tetapi ia adalah sebagai membatalkan tahyul yang dipercayai Yahudi. Ini kerana mereka beranggapan bahawa persetubuhan melalui arah belakang adalah penyebab kelahiran anak juling, sedangkan ia tidak ubah seperti tanaman. 

Maka, mendatangi dari arah mana sahaja yang dikehendaki petani sama sekali tidak akan menyebabkan apa-apa pun pada tumbuhan yang ditanam. Perintah di sini bukanlah untuk menunjukkan kewajipan, tetapi membatalkan tanggapan tahyul tersebut. Justeru, datangilah dengan cara atau dari arah yang dia kehendaki. Tidak ada masalah pada hal itu.

Malah, Muḥammad bin *Abdullah bin al-Ḥakam menceritakan :

قَالَ الشَّافِعِيُّ كَلَامًا كَلَّمَ بِهِ مُحَمَّدَ بْنَ الْحَسَنِ فِي مَسْأَلَةِ إتْيَانِ الْمَرْأَةِ فِي دُبُرِهَا قَالَ سَأَلَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ فَقُلْت لَهُ إنْ كُنْت تُرِيدُ الْمُكَابَرَةَ وَتَصْحِيحَ الرِّوَايَاتِ وَإِنْ لَمْ تَصِحَّ فَأَنْتَ أَعْلَمُ وَإِنْ تَكَلَّمْتَ بِالْمُنَاصَفَةِ كَلَّمْتُك قَالَ عَلَى الْمُنَاصَفَةِ قُلْت فَبِأَيِّ شَيْءٍ حَرَّمْته قَالَ بِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ {فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمْ اللَّهُ} وَقَالَ: {فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ} وَالْحَرْثُ لَا يَكُونُ إلَّا فِي الْفَرْجِ قُلْت أَفَيَكُونُ ذَلِكَ مُحَرِّمًا لِمَا سِوَاهُ قَالَ نَعَمْ قُلْت فَمَا تَقُولُ لَوْ وَطِئَهَا بَيْنَ سَاقَيْهَا أَوْ فِي أَعْكَانِهَا أَوْ تَحْتَ إبْطِهَا أَوْ أَخَذَتْ ذَكَرَهُ بِيَدِهَا أَفِي ذَلِكَ حَرْثٌ قَالَ لَا قُلْت أَفَيُحَرَّمُ ذَلِكَ قَالَ لَا قُلْت فلم تحتج بمالا حُجَّةَ فِيهِ قَالَ فَإِنَّ اللَّهَ قَالَ {وَاَلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ الْآيَةَ} قَالَ فَقُلْت لَهُ إنَّ هَذَا مِمَّا يَحْتَجُّونَ بِهِ لِلْجَوَازِ إنَّ اللَّهَ أَثْنَى عَلَى مَنْ حَفِظَ فَرْجَهُ مِنْ غَيْرِ زَوْجَتِهِ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُهُ فَقُلْت أَنْتَ تَتَحَفَّظُ مِنْ زَوْجَتِهِ وَمِمَّا مَلَكَتْ يَمِينُهُ

"Aš-Šāfi*iyy berkata dalam berbicara dengan Muḥamamd bin al-Ḥasan tentang persetubuhan wanita pada duburnya. Dia berkata Muḥamamd bin al-Ḥasan bertanya kepadaku. Aku berkata kepadanya: Jika engkau mahu bermegah-megahan dan mensahihkan riwayat-riwayat meskipun ia tidak sahih, maka engkau lebih tahu. Jika engkau berbicara dengan adil, maka aku akan berbicara denganmu. Dia berkata: Dengan adil. Aku berkata: Dengan apa engkau mengharamkannya?. Dia berkata: Allah *Azza Wa Jalla berfirman: {Datangilah mereka dari arah yang Allah perintahkan kalian} dan Dia berfirman: {Datangilah tanaman kalian dari arah yang kalian mahukan}. Dia berkata: Tanaman tidak terjadi melainkan pada faraj. Aku berkata: Adakah itu menjadi pengharaman untuk selainnya?. Dia berkata: Benar. Aku berkata: Apa pendapat engkau kalau seseorang menyetubuhinya pada antara betisnya atau di lemak perutnya atau bahawa ketiaknya atau isterinya menyentuh zakarnya dengan tangannya, adakah itu semua adalah tanaman?. Dia berkata: Tidak. Aku berkata: Adakah ia mengharamkan kesemua itu?. Dia berkata: Tidak. Aku berkata: Mengapa engkau berhujah dengan apa yang tidak ada hujah padanya?. Dia berkata: Sesungguhnya Allah berfirman: {Mereka yang menjaga kemaluan mereka}. Aš-Šāfi*iyy berkata: Aku berkata kepadanya: Sesungguhnya ini daripada apa yang mereka menjadikannya sebagai hujah untuk keharusan. Sesungguhnya Allah memuji ke atas orang yang memelihara kemaluannya dari selain isterinya dan hamba sahayanya. Aku berkata: Sesungguhnya engkau menjaga dari suaminya dan hamba sahayanya". [At-Tali al-abīr Fī Tarīj Aḥādīṯs ar-Rōfi*iyy al-Kabīrkarya Ibn Ḥajar al-*Asqolāniyyjilid 3m/s 391-392keluaran Dār al-Kutub al-*Ilmiyyah].

Ya, sememangnya ini adalah pendapat lama bagi aš-Šāfi*iyy, tetapi penghujahannya masih valid dan kuat. Ini kerana penyetubuhan pada dubur adalah sama hukumnya sama seperti penyetubuhan secara oral. Ia juga adalah lubang yang dihalalkan untuk suami isteri berlazat-lazatan dengannya.

Saya menguatkan pandangan ini dengan firman Allah Tabāroka Wa Ta*ālā :

هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ

"Mereka adalah pakaian pakaian bagi kalian dan kalian adalah pakaian bagi mereka". [Surah al-Baqoroh ayat 187].

Abū al-Ḥasan *Aliyy bin Aḥmad al-Wāḥidiyy an-Naysābūriyy berkata :

أصلُ اللِّباس: ما يَلْبَسُه الإنسان مما يواري جَسَدَه، ثم المرأة تسمى لباسَ الرّجل، والرجل لباس المرأة؛ لانضمام جسد كل واحد منهما إلى جسد صاحبه، حتى يصير كل واحد منهما لصاحبه كالثوب الذي يلبسه، فلما كانا يتلابسان عند الجماع سمي كل واحد منهما لباسا للآخر

"Asal pakaian adalah apa yang sesorang memakainya dari jenis yang menutup jasadnya. Kemudian, wanita dinamakan pakaian lelaki dan lelaki adalah pakaian bagi wanita kerana peradukan jasad setiap seorang daripada kedua-duanya kepada jasad pasangannya sehingga terjadinya setiap seorang daripada mereka berdua seperti baju yang memakainya untuk pasangannya. Ketikamana kedua-duanya saling memakai pakaian ketika persetubuhan, dinamakan setiap seorang daripadanya pakaian untuk yang lain". [At-Tafsīr al-Basīṭjilid 3m/s 599keluaran *Imādah al-Baḥṯ al-*Ilmiyy].

Al-Qurṭubiyy berkata :

وَأَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ" أَصْلُ اللِّبَاسِ فِي الثِّيَابِ، ثُمَّ سُمِّيَ امْتِزَاجُ كُلِّ وَاحِدٍ مِنَ الزَّوْجَيْنِ بِصَاحِبِهِ لباسا، لانضمام الْجَسَدِ وَامْتِزَاجِهِمَا وَتَلَازُمِهِمَا تَشْبِيهًا بِالثَّوْبِ

"{Kalian adalah pakaian bagi mereka}. Asal pakaian adalah pada baju. Kemudian, dinamakan pencampuran setiap seorang daripada dua pasangan pada pasangannya sebagai pakaian kerana peradukan jasad, pencampuran kedua-duanya dan pergaulan kedua-duanya dalam keadaan serupa dengan baju". [Al-Jāmi* Li Aḥkām al-Qur^ānjilid 2m/s 316keluaran Dār al-Kutub al-Miṣriyyah].

Jika isteri adalah pakaian bagi lelaki ketika persetubuhan, maka dia boleh dipakaikan dengan sebagaimana yang dia kehendaki. Sang suami boleh menyarungkan zakarnya dengan jasad isterinya yang diseumpamakan dengan pakaian dengan cara yang dia kehendaki. Maknanya, dia boleh menyarungkan zakarnya dengan faraj atau dubur isteri jika dia kehendaki kerana dia adalah pakaian untuknya. Justeru, jelas bahawa dalil ini menjadi hujah untuk tidak ada masalah dalam menyetubuhi isteri pada duburnya.

Manakala, untuk hadis yang menunjukkan pengharamannya, Ibn Ḥajar al-*Asqolāniyy berkata :

وَذَهَبَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَئِمَّةِ الْحَدِيثِ كَالْبُخَارِيِّ وَالذُّهْلِيِّ وَالْبَزَّارِ وَالنَّسَائِيِّ وَأَبِي عَلِيِّ النَّيْسَابُورِيِّ إِلَى أَنَّهُ لَا يَثْبُتُ فِيهِ شَيْءٌ

"Sekelompok daripada imam hadis seperti al-Buẖōriyy, aḏ-Ḏuhliyy, al-Bazzār, an-Nasā^iyy dan Abū *Aliyy an-Naysābūriyy berpendapat bahawa tidak ada sesuatu yang sabit padanya". [Fatḥ al-Bārī Šarḥ Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyyjilid 8m/s 191keluaran Dār al-Ma*rifah].

Muḥammad bin *Abdullah bin al-Ḥakam berkata bahawa aš-Šāfi*iyy berkata :

لم يصح عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ في تحريمه ولا تحليله شئ والقياس أنه حلال

"Tidak sahih daripada Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- dalam pengharamannya dan penghalalannya walau sesuatu. Qiyasnya adalah ia adalah halal". [Al-Majmū* Šarḥ al-Muhaḏḏabkarya an-Nawawiyyjilid 16m/s 419,keluaran Dār al-Fikr].

Dari sini jelas bahawa hadis-hadis yang menunjukkan pengharamannya tidak sabit.

Di sini, dibentangkan beberapa hadis yang tidak sahih daripadanya tentang hal ini. Antaranya adalah :

حَدَّثَنَا حَسَنٌ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ يَعْنِي الْقُمِّيَّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَاءَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكْتُ قَالَ وَمَا الَّذِي أَهْلَكَكَ قَالَ حَوَّلْتُ رَحْلِيَ الْبَارِحَةَ قَالَ فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ شَيْئًا قَالَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى رَسُولِهِ هَذِهِ الْآيَةَ نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ أَقْبِلْ وَأَدْبِرْ وَاتَّقِ الدُّبُرَ وَالْحَيْضَةَ

Ḥasan telah merawi hadis kepada kami Ya*qūb, yakni al-Qummiyy telah merawi hadis kepada kami Daripada Ja*far Daripada Sa*īd bin Jubayr Daripada Ibn *Abbās, dia berkata; *Umar al-Khattab datang kepada Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam-, lalu dia berkata "Wahai Rasulullah! Celakalah aku!". Baginda bertanya: "Apa yang celaka?". Umar menjawab: "Aku telah mengubah arah tunggangganku malam tadi". Ibn *Abbās berkata Baginda tidak menjawab apa-apa. Lantas, Allah mewahyukan kepada Rasulullah ayat ini: {Isteri-isteri kalian adalah tanaman kalian. "Maka, datangilah tanaman kalian dari arah yang kalian kehendaki}. Arah hadapan dan belakang, tetapi berjaga-jagalah bahagian dubur dan haid". [Musnad Aḥmadno. 2698].

At-Tirmiḏiyy berkata tentang hadis ini :

هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ

"Ini adalah hasan gharib". [Al-Jāmi* al-Kabīr,jilid 5m/s 66keluaran Dār al-Ġorob al-Islāmiyytahqiq Baššār *Awwād Ma*rūf].

Perlu kita tahu bahawa istilah gharib di sisinya adalah sepertimana yang dia sebutkan :

وما ذكرنا في هذا الكتاب حديث غريب، فإن أهل الحديث يستغربون الحديث

"Apa yang kami sebutkan dalam kitab ini sebagai hadis gharib, maka sesungguhnya ahli hadis memandang aneh terhadap hadis itu". [Al-Jāmi* al-Kabīrjilid 6m/s 25keluaran Dār al-Ġorob al-Islāmiyytahqiq Baššār *Awwād Ma*rūf].

Boleh jadi hadis yang dia sebutkannya sebagai gharib adalah dhaif dan memiliki illah. Hadis ini sebenarnya memiliki illah. Pertama, riwayat sebab penurunan ini bertentangan apa yang telah dikenali dengan riwayat yang sahih seperti yang telah dibentangkan tadi.

Kedua, telah pun maklum bahawa *Umar bin al-H̱oṭṭōb -semoga Allah meredhainya- adalah dari golongan Muhājirīn. Sedangkan, riwayat yang lain menunjukkan wanita dari golongan Anṣōr yang mengadukan masalah itu, iaitu persetubuhan dari arah belakang dan golongan Muhājirīn tidak ada masalah terhadap hal itu :

حَدَّثَنَا عَفَّانُ ، حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ خُثَيْمٍ ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَابِطٍ ، قَالَ : دَخَلْتُ عَلَى حَفْصَةَ ابْنَةِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، فَقُلْتُ : إِنِّي سَائِلُكِ عَنْ أَمْرٍ ، وَأَنَا أَسْتَحْيِي أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْهُ ، فَقَالَتْ : لَا تَسْتَحِي يَا ابْنَ أَخِي ، قَالَ : عَنْ إِتْيَانِ النِّسَاءِ فِي أَدْبَارِهِنَّ ؟ قَالَتْ : حَدَّثَتْنِي أُمُّ سَلَمَةَ ، أَنَّ الْأَنْصَارَ كَانُوا لَا يُجِبُّونَ النِّسَاءَ ، وَكَانَتِ الْيَهُودُ تَقُولُ : إِنَّهُ مَنْ جَبَّى امْرَأَتَهُ ، كَانَ وَلَدُهُ أَحْوَلَ ، فَلَمَّا قَدِمَ الْمُهَاجِرُونَ الْمَدِينَةَ ، نَكَحُوا فِي نِسَاءِ الْأَنْصَارِ ، فَجَبُّوهُنَّ ، فَأَبَتْ امْرَأَةٌ أَنْ تُطِيعَ زَوْجَهَا ، فَقَالَتْ لِزَوْجِهَا : لَنْ تَفْعَلَ ذَلِكَ حَتَّى آتِيَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَدَخَلَتْ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ ، فَذَكَرَتْ ذَلِكَ لَهَا ، فَقَالَتْ : اجْلِسِي حَتَّى يَأْتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَلَمَّا جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَحْيَتِ الْأَنْصَارِيَّةُ أَنْ تَسْأَلَهُ ، فَخَرَجَتْ ، فَحَدَّثَتْ أُمُّ سَلَمَةَ ، رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : ادْعِي الْأَنْصَارِيَّةَ ، فَدُعِيَتْ ، فَتَلَا عَلَيْهَا هَذِهِ الْآيَةَ : { نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ } صِمَامًا وَاحِدًا

*Affān telah merawi hadis kepada kami Wuhayb telah merawi hadis kepada kami *Abdullah bin *Uṯmān bin H̱uṯaym telah merawi hadis kepada kami Daripada *Abdul Romān bin Sābi, dia berkata Aku berkunjung ke rumah afah bin *Abdul Romān, lalu aku berkata: "Aku ingin bertanya kepadamu tentang suatu perkara, tetapi aku malu untuk bertanya kepadamu tentangnya". Dia berkata: "Jangan engkau malu wahai anak saudaraku". Dia berkata: "Tentang persetubuhan wanita pada duburnya". Dia berkata: "Ummu Salamah telah menceritakan kepadaku bahawasanya golongan Anṣōr dahulu tidak melangkupkan isterinya. Dahulu Yahudi berkata: Sesungguhnya sesiapa yang melangkupkan isterinya, maka anaknya adalah bermata juling. Ketikamana golongan Muhājirīn sampai ke Madinah, mereka menikahi wanita Anṣōr. Lalu, mereka pun melangkupkannya. Isterinya enggan untuk taat kepada suaminya. Dia pun berkata kepada suaminya: Kami tidak akan melakukan perbuatan itu sehingga aku menemui Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam-. Lalu, dia pun berkunjung ke rumah Ummu Salamah. Lalu, dia menyebutkan hal itu kepadanya. Dia berkata: Duduklah engkau sehingga Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- datang. Ketikamana Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam- datang, wanita Anṣōr itu malu untuk menanyakannya. Lalu, dia pun keluar. Ummu Salamah menceritakannya kepada Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam-. Lalu, dia berkata: Panggilah wanita Anṣōr itu. Dia pun memanggilnya. Lalu, baginda membacakan ayat ini: {Isteri-isteri kalian adalah tanaman kalian. Maka, datangilah tanaman kalian dari arah yang kamu mahukan}, iaitu penyumbat yang satu". [Musnad Aḥmadno. 26034].

Oleh itu, benarlah hadis ini adalah gharib dan hadis tersebut tidak sahih kerana bertentangan dengan dua riwayat ini.

Kemudian, hadis berikut :

وَوَجَدْنَا رَوْحَ بْنَ الْفَرَجِ قَدْ حَدَّثَنَا قَالَ : حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الشَّافِعِيُّ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ قَالَ : كُنْتُ مَعَ مُحَمَّدِ بْنِ كَعْبٍ الْقُرَظِيِّ ، فَسَأَلَهُ رَجُلٌ : يَا أَبَا حَمْزَةَ ، مَا تَرَى فِي إِتْيَانِ النِّسَاءِ فِي أَدْبَارِهِنَّ ؟ فَأَعْرَضَ ، أَوْ سَكَتَ ، وَقَالَ : هَذَا شَيْخٌ مِنْ قُرَيْشٍ ، فَاسْأَلْهُ يَعْنِي عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَلِيِّ بْنِ السَّائِبِ ، فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ : اللَّهُمَّ قَذَرٌ ، وَلَوْ كَانَ حَلَالًا ، قَالَ : حَدَّثَنِي ، وَلَمْ يَكُنْ سَمِعَ فِيَ ذَلِكَ شَيْئًا ، قَالَ : ثُمَّ أَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِيٍّ أَنَّهُ لَقِيَ عَمْرَو بْنَ أُحَيْحَةَ بْنِ الْجُلَاحِ ، فَسَأَلَهُ عَنْ ذَلِكَ ، فَقَالَ : أَشْهَدُ لَسَمِعْتُ خُزَيْمَةَ بْنَ ثَابِتٍ الَّذِي جَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَهَادَتَهُ بِشَهَادَةِ رَجُلَيْنِ : أَتَى رَجُلٌ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي آتِي امْرَأَتِي مِنْ دُبُرِهَا ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : نَعَمْ ، قَالَهَا مَرَّتَيْنِ ، أَوْ ثَلَاثًا ، قَالَ : ثُمَّ فَطِنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : فِي أَيِّ الْخُرْبَتَيْنِ ، أَوْ فِي أَيِّ الْخُرْزَتَيْنِ ، أَوْ فِي أَيِّ الْخَصَفَتَيْنِ , أَما مِنْ دُبُرِهَا فِي قُبُلِهَا ، فَنَعَمَ ، وَأَمَّا فِي دُبُرِهَا ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَنْهَاكُمْ أَنْ تَأْتُوا النِّسَاءَ فِي أَدْبَارِهِنَّ .

Kami mendapati Rowḥ bin al-Faroj telah pun merawi hadis kepada kami dia berkata
Ibrōhīm bin Muammad aš-Šāfi*iyy telah merawi hadis kepada kami Muammad bin *Aliyy telah merawi hadis kepada kami, dia berkata Dahulu aku bersama Muammad bin Ka*b al-Quroiyy, lalu seorang lelaki bertanya kepadanya: "Wahai Abū amzah, apa pendapat kamu tentang penyetubuhan isteri pada duburnya?". Lalu, dia pun berpaling atau diam. Dia pun berkata: "Ini adalah syeikh daripada Quroyš. Bertanyalah kepadanya", yakni *Abdullah bin *Aliyy bin as-Sā^ib. Berkata *Abdullah: "Ya Allah! Ya Allah! Ia sangat kotor walaupun ia adalah halal". Lelaki itu berkata: "Seseorang pernah mengatakan hal itu kepadaku, tetapi dia pun belum mendengar sesuatu tentang itu". Muḥammad berkata Kemudian *Abdullah bin *Aliyy mengkhabarkan kepadaku bahawasanya dia bertemu *Amr bin Uaya bin al-Julāḥ, lalu dia bertanya kepadanya tentang hal itu. Dia berkata: "Aku bersaksi bahawa aku benar-benar mendengar H̱uzaymah bin Ṯābit yang Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- menjadikannya saksinya setara dengan saksi dua orang. Datang seorang lelaki kepada Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-, lalu berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku ingin menyetubuhi isteri melalui belakangnya. Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam- berkata: Silakan. Baginda mengatakannya dua kali atau tiga kali. H̱uzaymah berkata: Kemudian Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam- terdetak, lalu berkata: Pada dua lubang luas yang mana? atau Pada dua lubang jahitan mana? atau Pada dua lubang tambalan sepatu yang mana? Adapun jika melalui belakangnya itu adalah pada depannya, maka silakan. Adapun, jika pada duburnya, maka sesungguhnya Allah Ta*ālā melarang kalian untuk menyetubuhi isteri pada duburnya". [A-oḥāwiyy dalam Muškil al-Āṯārno. 5364].

Untuk hadis ini, al-Mizziyy berkata ketika membawa biografi *Amr bin Uḥayḥaḥ bin al-Julāḥ :

وفي إسناد حديثه اختلاف كبير

"Pada sanad hadisnya terdapat perbezaan yang besar". [Tahḏīb al-Kamāl Fī Asmā^ ar-Rijāljilid 21m/s 549keluaran Mu^assasah ar-Risālahtahqiq Dr. Baššār *Awwād Ma*rūf].

Hadis ini sememangnya idtirob antara satu sama lain. Yāsīn Māhir al-Faḥl dalam «al-Jāmi* Fī al-*Ilal Wa al-Fawā^id» telah pun membahaskan hal ini dengan panjang lebar sehingga saya tidak perlu mengulanginya di sini. Silakan rujuk di sana.

Untuk permulaan, silakan rujuk «as-Sunan al-Kubrō» karya an-Nasā^iyy dalam bab ini. Di situ, ditunjukkan beberapa hadis yang mempunyai pelbagai sanad yang berbeza yang menunjukkan berlakunya idtirob antara satu sama lain.

Sebahagian orang berkata Muḥammad bin Idrīs aš-Šāfi*iyy berhujah dengan hadis ini untuk menetapkan keharamannya, lalu menyatakan bahawa dia mengisbatkan kesahihannya. Katanya :

عَمِّي ثِقَةٌ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِيٍّ ثِقَةٌ وَقَدْ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدٌ عَنِ الْأَنْصَارِيِّ الْمُحَدِّثِ بِهَا أَنَّهُ أَثْنَى عَلَيْهِ خَيْرًا وَخُزَيْمَةَ مِمَّنْ لَا يَشُكُّ عَالِمٌ فِي ثِقَتِهِ فَلَسْتُ أُرَخِّصُ فِيهِ بَلْ أَنْهَى عَنْهُ

"Pakcikku berkredibiliti dan *Abdullah bin *Aliy adalah berkredibiliti. Muḥammad telah merawi khabar kepadaku, daripada al-Anṣōriy, iaitu periwayat riwayat ini bahawasanya dia memuji baik padanya. Manakala H̱uzaymah, tidak diragui oleh orang yang berilmu pada kredibilitinya. Maka, aku tidak memberikan keringanan padanya. Bahkan, aku melarang daripadanya". [Al-Ummjilid 5m/s 186keluaran Dār al-Ma*rifah].

Telah pun dinukilkan bahawa aš-Šāfi*iyy tidak menetapkan kesahihan hadis yang melarang atau menghalalkan hal ini. Adapun penghujahannya ini, maka tidaklah bertentangan dari kenyataannya. Malah, dia sama sekali tidak mengomentari status *Amr bin Uḥayḥaḥ bin al-Julāḥ.

Kita perlu tahu bahawa sebahagian fuqaha, termasuk aš-Šāfi*iyy ada menggunakan hadis yang dhaif sebagai pengamalan fatwa apabila tidak ada hadis sahih padanya. Ibn aṣ-Ṣolāḥ berkata :

إِنَّ عَمَلَ الْعَالِمِ أَوْ فُتْيَاهُ عَلَى وَفْقِ حَدِيثٍ لَيْسَ حُكْمًا مِنْهُ بِصِحَّةِ ذَلِكَ الْحَدِيثِ، وَكَذَلِكَ مُخَالَفَتُهُ لِلْحَدِيثِ لَيْسَتْ قَدْحًا مِنْهُ فِي صِحَّتِهِ وَلَا فِي رَاوِيهِ، وَاللَّهُ أَعْلَمُ

"Sesungguhnya pengamalan ahli ilmu atau fatwanya yang menepati hadis bukan bermakna penghukuman sahih terhadap hadis itu. Sedemikian juga penyelisihannya terhadap hadis, bukanlah bermakna celaan pada kesahihannya dan tidak juga pada perawinya. Allah lebih mengetahui". [Ma*rifah Anwā* al-Ḥadīṯm/s 111keluaran Dār al-Fikrtahqiq Nūruddīn *Itr].

Contohnya hadis berikut :

حَدَّثَنَا هَنَّادٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدَةُ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي عَرُوبَةَ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ غَيْلاَنَ بْنَ سَلَمَةَ الثَّقَفِيَّ أَسْلَمَ وَلَهُ عَشْرُ نِسْوَةٍ فِي الجَاهِلِيَّةِ، فَأَسْلَمْنَ مَعَهُ، فَأَمَرَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَتَخَيَّرَ أَرْبَعًا مِنْهُنَّ

"Hannād telah merawi hadis kepada kami, dia berkata *Abdah telah merawi hadis kepada kami Daripada Sa*īd bin Abū *Arūbah Daripada Ma*mar Daripada az-Zuhriyy Daripada Sālim bin *Abdullah Daripada Ibn *Umar, bahawasanya Ġoylān bin Salamah aṯ-Ṯaqofiyy memeluk Islam dan dia memiliki sepuluh isteri pada zaman Jahiliah. Mereka pun memeluk Islam bersamanya. Lalu, Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- menyuruhnya untuk memilih empat daripadanya". [Sunan at-Tirmiḏiyyno. 1102].

Al-Buẖōriyy berkata tentang hadis ini :

هَذَا حَدِيثٌ غَيْرُ مَحْفُوظٍ

"Ini adalah hadis yang tidak terpelihara". [Al-Jāmi* al-Kabīrkarya at-Tirmiiyyjilid 2m/s 426keluaran Dār al-Ġorob al-Islāmiyytahqiq Baššār *Awwād Ma*rūf].

Kemudian, at-Tirmiḏiyy berkata :

وَالعَمَلُ عَلَى حَدِيثِ غَيْلاَنَ بْنِ سَلَمَةَ عِنْدَ أَصْحَابِنَا مِنْهُمُ الشَّافِعِيُّ، وَأَحْمَدُ، وَإِسْحَاقُ

"Diamalkan hadis Ġoylān bin Salamah di sisi sahabat kami. Antara mereka adalah aš-Šāfi*iyy, Aḥmad dan Isḥāq". [Al-Jāmi* al-Kabīrjilid 2m/s 426keluaran Dār al-Ġorob al-Islāmiyytahqiq Baššār *Awwād Ma*rūf].

Ibn Qoyyim al-Jawziyyah berkata :

الْأَخْذُ بِالْمُرْسَلِ وَالْحَدِيثِ الضَّعِيفِ، إذَا لَمْ يَكُنْ فِي الْبَابِ شَيْءٌ يَدْفَعُهُ، وَهُوَ الَّذِي رَجَّحَهُ عَلَى الْقِيَاسِ، وَلَيْسَ الْمُرَادُ بِالضَّعِيفِ عِنْدَهُ الْبَاطِلَ وَلَا الْمُنْكَرَ وَلَا مَا فِي رِوَايَتِهِ مُتَّهَمٌ بِحَيْثُ لَا يَسُوغُ الذَّهَابُ إلَيْهِ فَالْعَمَلُ بِهِ؛ بَلْ الْحَدِيثُ الضَّعِيفُ عِنْدَهُ قَسِيمُ الصَّحِيحِ وَقِسْمٌ مِنْ أَقْسَامِ الْحَسَنِ، وَلَمْ يَكُنْ يُقَسِّمُ الْحَدِيثَ إلَى صَحِيحٍ وَحَسَنٍ وَضَعِيفٍ، بَلْ إلَى صَحِيحٍ وَضَعِيفٍ، وَلِلضَّعِيفِ عِنْدَهُ مَرَاتِبُ، فَإِذَا لَمْ يَجِدْ فِي الْبَابِ أَثَرًا يَدْفَعُهُ وَلَا قَوْلَ صَاحِبٍ، وَلَا إجْمَاعَ عَلَى خِلَافِهِ كَانَ الْعَمَلُ بِهِ عِنْدَهُ أَوْلَى مِنْ الْقِيَاسِ وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنْ الْأَئِمَّةِ إلَّا وَهُوَ مُوَافِقُهُ عَلَى هَذَا الْأَصْلِ مِنْ حَيْثُ الْجُمْلَةُ، فَإِنَّهُ مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ إلَّا وَقَدْ قَدَّمَ الْحَدِيثَ الضَّعِيفَ عَلَى الْقِيَاسِ.

"Pengambilan hadis mursal dan hadis dhaif apabila tidak ada sesuatu yang menolaknya pada bab tersebut. Ia adalah yang dirajihkan berbanding qiyas. Bukanlah maksud pada dhaif di sisinya adalah yang batil, munkar dan bukan juga apa yang dituduh berdusta pada riwayatnya yang mana tidak elok dalam berpendapat dengannya dan beramal dengannya. Bahkan, hadis dhaif di sisinya adalah kategori sahih dan salah satu dari kategori hasan. Tidaklah dia mengkategorikan hadis kepada sahih, hasan dan dhaif, tetapi sahih dan dhaif. Dhaif di sisinya ada beberapa martabat. Apabila tidak didapati dalam bab tersebut atsar yang menolaknya dan tidak juga pendapat sahabat serta tidak ada ijmak dalam penyelisihannya, maka beramal dengannya di sisinya lebih utama berbanding qiyas. Tidak ada seorang pun daripada para imam kecuali dia bersepakat dalam asal ini dari keseluruhannya. Sesungguhnya tidak ada seorang daripadanya melainkan mendahulukan hadis dhaif berbanding qiyas". [I*lām al-Muwaqqi*īn *An Robb al-*Alāmīnjilid 1m/s 25-26keluaran Dār al-Kutub al-*Ilmiyyahtahqiq Muammad *Abdul Salām Ibrōhīm].

Kemudian, Ibn Qoyyim al-Jawziyyah membawakan contoh :

وَقَدَّمَ الشَّافِعِيُّ خَبَرَ تَحْرِيمِ صَيْدِ وَجٍّ مَعَ ضَعْفِهِ عَلَى الْقِيَاسِ، وَقَدَّمَ خَبَرَ جَوَازِ الصَّلَاةِ بِمَكَّةَ فِي وَقْتِ النَّهْيِ مَعَ ضَعْفِهِ وَمُخَالَفَتِهِ لِقِيَاسِ غَيْرِهَا مِنْ الْبِلَادِ، وَقَدَّمَ فِي أَحَدِ قَوْلَيْهِ حَدِيثَ «مَنْ قَاءَ أَوْ رَعَفَ فَلِيَتَوَضَّأْ وَلِيَبْنِ عَلَى صَلَاتِهِ» عَلَى الْقِيَاسِ مَعَ ضَعْفِ الْخَبَرِ وَإِرْسَالِهِ.

"Aš-Šāfi*iyy mendahulukan khabar pengharaman buruan burung unta meski kedhaifannya berbanding dengan qiyas. Dia juga mendahulukan keharusan solat di Makkah pada waktu pengharaman meskipun kedhaifannya dan menyalahi qiyas selainnya dari sekalian negara. Dia juga mendahulukan -pada salah satu pendapatnya- hadis: Sesiapa yang muntah atau keluar darah pada hidung, maka berwuduklah dan sambung solatnya berbanding qiyas meski kedhaifan khabarnya dan mursalnya". [I*lām al-Muwaqqi*īn *An Robb al-*Alāmīnjilid 1m/s 26keluaran Dār al-Kutub al-*Ilmiyyahtahqiq Muammad *Abdul Salām Ibrōhīm].

Maka, jelas bagi manhaj ini. Selebihnya boleh membaca «Qobūl al-Ḥadīṯ : Dirōsah Fī Manāhij al-Muḥaddiṯīn Wa al-Uṣūliyyīn» karya Mu*taz al-H̱oṭīb atau membaca karya yang berkaitan dengan penghujahan hadis dhaif di sisi fuqaha dan uṣūlian.

Adapun, hadis yang menunjukkan ia termasuk sebagai dosa besar seperti berikut :

أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ : أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ ، عَنْ مَعْمَرٍ ، عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ ، عَنِ الْحَارِثِ بْنِ مَخْلَدٍ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لَا يَنْظُرُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَى رَجُلٍ أَتَى امْرَأَتَهِ فِي دُبُرِهَا

Isḥāq bin Ibrōhīm telah merawi khabar kepada kami *Abdul Rozzāq telah merawi khabar kepada kami Daripada Ma*mar Daripada Suhayl bin Abū Ṣōli Daripada al-Ḥāri bin Malad Daripada Abū Huroyroh Daripada Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam-, baginda bersabda: "Allah tidak memandang kepada lelaki yang menyetubuhi isterinya pada duburnya pada hari kiamat". [An-Nasā^iyy dalam as-Sunan al-Kubrōno. 7773].

حَدَّثَنَا هَنَّادٌ ، عَنْ وَكِيعٍ ، عَنْ سُفْيَانَ ، عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ ، عَنِ الْحَارِثِ بْنِ مَخْلَدٍ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى امْرَأَتَهُ فِي دُبُرِهَ

Hannād telah merawi hadis kepada kami Daripada Wakī* Daripada Sufyān Daripada Suhayl bin Abū Ṣōli Daripada al-Ḥāri bin Malad Daripada Abū Huroyroh, dia berkata; Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- bersabda: "Dilaknat mereka yang menyetubuhi isterinya pada duburnya". [Sunan Abū DāwudKitāb an-Nikāḥno. 1885].

Ini tidaklah sahih kerana al-Bazzār menilai al-Ḥāriṯ bin Maẖlad sebagai tidak masyhur sepertimana yang dinyatakan oleh Ibn Ḥajar al-*Asqolāniyy dalam «Tahḏīb at-Tahḏīb». Penisbahan tidak mashyur di sisinya adalah tidak boleh dijadikan hujah jika riwayat itu bersendirian sepertimana ulasannya pada Ibrōhīm bin Qudāmah seperti berikut dan memadai dengan petunjuk ini tanpa perlu mencari makna yang lain :

وإبراهيم بن قدامة إذا تفرد بحديث لم يكن حجة لأنه ليس بالمشهور، وَإن كان من أهل المدينة.

"Ibrōhīm bin Qudāmah apabila bersendirian pada hadis, maka hadisnya bukan hujah kerana dia tidak masyhur walaupun dia daripada penduduk Madinah". [Al-Baḥr az-Zaẖẖōr
jilid 15m/s 65keluaran Maktabah al-*Ulum wa al-ikam].

Demikian juga hadis berikut :

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ نَافِعٍ قَالَ : نا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ الْفَضْلِ بْنِ خَالِدٍ الرَّبَعِيُّ قَالَ : نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ قَالَ : أَخْبَرَنِي ابْنُ لَهِيعَةَ ، عَنْ مِشْرَحِ بْنِ هَاعَانَ ، عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ الْجُهَنِيِّ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لَعَنَ اللَّهُ الَّذِينَ يَأْتُونَ النِّسَاءَ فِي مَحَاشِّهِنَّ لَمْ يَرْوِ هَذَا الْحَدِيثَ عَنِ ابْنِ لَهِيعَةَ إِلَّا ابْنُ وَهْبٍ ، تَفَرَّدَ بِهِ : عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ الْفَضْلِ

Aḥmad bin Muḥammad bin Nāfi* telah merawi hadis kepada kami, dia berkata *Abdul omad bin al-Fal bin H̱ōlid ar-Rōbi*iyy telah merawi hadis kepada kami, dia berkata *Abdullah bin Wahb telah merawi hadis kepada kami, dia berkata Ibn Lahī*ah telah merawi khabar kepadaku Daripada Mišrōḥ bin Hā*ān Daripada *Uqbah bin *Āmir al-Juhaniyy, dia berkata Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam- bersabda: "Sesungguhnya Allah melaknat mereka yang menyetubuhi wanita pada duburnya". Tidak ada yang meriwayatkan hadis ini daripada Ibn Ibn Lahī*ah melainkan Ibn Wahb. *Abdul Ṣomad bin al-Faḍl bersendirian padanya. [Aṭ-Ṭobrōniyy dalam al-Mu*jam al-Awsoṭno. 2004].

Hadis ini munkar. Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy berkata :

قَال أبِي : هذا حدِيثٌ مُنكرٌ بِهذا الإِسنادِ ، ما أعلمُ رواهُ عنِ ابنِ وهبٍ غيرهُ.

Ayahku berkata: "Ini hadis munkar dengan sanad ini. Tidak aku mengetahui orang selainnya meriwayatkan daripada Ibn Wahb". [Al-*Ilaljilid 4m/s 33keluaran Maṭōbi* al-umayiyy].

Abū Ja*far al-*Uqoyliyy berkata :

عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ الْفَضْلِ الرَّبَعِيُّ عَنِ ابْنِ وَهْبٍ، لَا يُتَابَعُ عَلَى حَدِيثِهِ وَلَا يُعْرَفُ إِلَّا بِهِ

"*Abdul Ṣomad bin al-Faḍl ar-Rōbi*iyy daripada Ibn Wahb tidak ditunjangi hadisnya dan tidak dikenali melainkan melaluinya". [Aḍ-Ḍu*afā^ al-Kabīr jilid 3m/s 84keluaran Dār al-Maktabah al-*Ilmiyyahtahqiq *Abdul Mu*ṭī Amīn Qol*ajiyy].

Demikian juga hadis berikut :

حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ ، عَنْ حَكِيمٍ الْأَثْرَمِ ، عَنِ أَبِي تَمِيمَةَ ، عَنِ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ أَتَى حَائِضًا ، أَوْ امْرَأَةً فِي دُبُرِهَا ، أَوْ كَاهِنًا فَصَدَّقَهُ بِمَا يَقُولُ ، فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Wakīi* telah merawi hadis kepada kami ammād bin Salamah telah merawi hadis kepada kami Daripada akīm al-Arom Daripada Abū Tamīmah Daripada Abū Huroyroh, dia berkata Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam- bersabda: "Sesiapa yang mendatangi wanita haid atau wanita pada duburnya atau dukun, lalu membenarkannya apa yang dia katakan, maka dia telah kafir terhadap apa yang Allah turun ke atas Muḥammad -ṣollallāhu *alayhi wasallam-". [Musnad Aḥmadno. 9999].

Hadis ini dhaif kerana terputusnya sanad antara Abū Tamīmah dan Abū Huroyroh. Al-Buẖōriyy berkata :

لا نعلم له سماعا من أَبي هُرَيرة

"Kami tidak mengetahui samaᶜ untuknya daripada Abū Huroyroh". [Tahḏīb at-Tahḏībkarya Ibn ajar al-*Asqolāniyyjilid 5m/s 13keluaran Maba*ah Dā^iroh al-Ma*ārif an-Niḏōmiyyah].

Demikian juga dengan hadis berikut :

حَدَّثَنَا مُوَرِّعُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، ثَنَا عُمَرُ بْنُ يَزِيدَ السَّيَّارِيُّ، ثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ، عَنْ لَيْثٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ أَتَى النِّسَاءَ فِي أَعْجَازِهِنَّ فَقَدْ كَفَرَ». لَمْ يَرْوِ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ لَيْثٍ إِلَّا عَبْدُ الْوَارِثِ، تَفَرَّدَ بِهِ عُمَرُ بْنُ يَزِيدَ

Muwarri* bin *Abdullah telah merawi hadis kepada kami *Umar bin Yazīd as-Sayyāriyy telah merawi hadis kepada kami *Abdul Wāriṯ telah merawi hadis kepada kami Daripada Lay Daripada Mujāhid Daripada Abū Huroyroh, dia berkata Rasulullah -ollallāhu *alayhi wasallam- bersabda: "Sesiapa yang menyetubuhi wanita pada duburnya, maka dia telah kafir".| Tiada sesiapa meriwayatkan hadis ini daripada Layṯ, melainkan *Abdul Wāriṯ. *Umar bin Yazīd bersendiri padanya. [Aṭ-Ṭobrōniyy dalam al-Mu*jam al-Wasīṭno. 9412].

Hadis ini dhaif kerana Layṯ bin Abū Sulaym didhaifkan didhaifkan sejumlah nuqqad. Ibn *Uyaynah mendhaifkannya sepertimana yang diriwayatkan oleh Abū Ja*far al-*Uqoyliyy dalam «aḍ-Ḍu*afā^ al-Kabīr». *Īsā bin Yūnus dan Yaḥyā bin Sa*īd tidak meriwayatkan daripadanya. Aḥmad bin Ḥanbal menyatakan bahawa dia adalah orang yang bergoncang hadisnya. Yaḥyā bin Ma*īn mendhaifkannya. Abū Ḥātim dan Abū Zur*ah menyatakan bahawa dia adalah orang yang bergoncang hadisnya dan Abū Zur*ah menambah bahawa dia tidak berdiri di atas hujah menurut ahli ilmu dalam hadis. Hal tersebut dinukilkan oleh Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy dalam «al-Jarḥ Wa at-Ta*dīl». *Uṯmān bin Abū Šaybah menyatakan bahawa dia berkredibiliti lagi kepercayaan, tetapi bukan sebagai hujah sepertimana yang dinyatakan oleh Ibn Šāhīn dalam «Tārīẖ Asmā^ aḍ-Ḍu*afā^ wa al-Kaḏḏābīn». Muḥammad bin Sa*d mendhaifkannya dalam «aṭ-Ṭobaqōt al-Kubrō». An-Nasā^iyy dan Ibrōhīm al-Jurjāniy mendhaifkannya sepertimana yang dinyatakan oleh Ibn *Adiyy dalam «al-Kāmil Fī Ḍu*afā^ ar-Rijāl». Abū Bakr al-Bayhaqiyy mendhaifkannya dalam «as-Sunan al-Kubrō». Ad-Dāroquṭniy mendhaifkannya dalam «as-Sunan» Ya*qūb bin Sufyān al-Fārisiyy dalam «al-Ma*rifah wa at-Tārīẖ» menyatakan bahawa hadisnya bergoncang. Dikatakan bahawa al-Ḥākim Abū Aḥmad menyatakan bahawa dia tidak begitu kuat dan Ya*qūb bin Šaybah menyatakan bahawa dia seorang kepercayaan, namun lemah hadisnya sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Ḥajar al-*Asqolāniyy dalam «Tahḏīb at-Tahḏīb».

Malah, bukti kedhaifannya adalah dia membawa riwayat yang bercanggah dengan periwayatan mawquf :

حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: ثنا إِسْمَاعِيلُ، عَنْ لَيْثٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ: «مَنْ أَتَى النِّسَاءَ وَالرِّجَالَ فِي أَعْجَازِهِنَّ، فَقَدْ كَفَرَ»

Abū *Abdullah telah merawi hadis kepada kami, dia berkata Ismā*īl telah merawi hadis kepada kami Daripada Lay Daripada Mujāhid, dia berkata Abū Huroyroh berkata: "Sesiapa yang menyetubuhi wanita dan lelaki pada duburnya, maka dia kafir". [Abū Bakr al-H̱ollāl dalam as-Sunnahno. 1447].

Begitu juga dengan hadis berikut :

حَدَّثَنَا هُدْبَةُ ، حَدَّثَنَا هَمَّامٌ ، قَالَ : - سُئِلَ قَتَادَةُ : عَنِ الَّذِي يَأْتِي امْرَأَتَهُ فِي دُبُرِهَا ؟ - فَقَالَ قَتَادَةُ : حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ شُعَيْبٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ جَدِّهِ ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : هِيَ اللُّوطِيَّةُ الصُّغْرَى

Hudbah telah merawi hadis kepada kami Hammām telah merawi hadis kepada kami, dia berkata Qotādah ditanya tentang orang menyetubuhi isterinya pada duburnya, lalu Qotādah berkata *Amr bin Šu*ayb telah merawi hadis kepada kami Daripada ayahnya Daripada datuknya, bahawasanya Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- berkata: "Ia adalah liwat yang kecil". [Musnad Aḥmadno. 6821].

Riwayat secara marfuᶜ tidaklah sahih sepertimana yang dinyatakan al-Buẖōriyy dalam «at-Tārīẖ al-Awṣōṭ». Oleh itu, menjadikan ini sebagai kehujahan tidak sabit kerana ia bukanlah daripada kata-kata Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam- yang mana selain daripada baginda bukanlah wahyu yang layak ditetapkan sebagai pensyariatan secara mutlak.

Di sini, ada beberapa tambahan hukum fiqh yang perlu ditanyakan di sini.

Pertama, persetubuhan pada dubur tidak menyebabkan wajibnya mandi kerana dubur bukan termasuk bahagian anggota khitan sehingga ia terkeluar daripada hukum asalnya sebagai persetubuhan yang sebenar berdasarkan hadis berikut :

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَمِّي ، قَالَ : حَدَّثَنَا ابْنُ لَهِيعَةَ ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ رَبِيعَةَ ، عَنْ حَبَّانَ بْنِ وَاسِعٍ ، عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ ، عَنْ عَائِشَةَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " إِذَا جَاوَزَ الْخِتَانُ الْخِتَانَ ، فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ " .

Aḥmad bin *Abdul Roḥmān telah merawi hadis kepada kami, dia berkata Pakcikku telah merawi hadis kepada kami, dia berkata Ibn Lahī*ah telah merawi hadis kepada kami Daripada Ja*far bin Robī*ah Daripada abbān bin Wāsi* Daripada *Urwah bin az-Zubayr Daripada *Ā^išah, bahawasanya Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- bersabda: "Jika khitan menembusi khitan, maka wajib mandi baginya". [Aṭ-Ṭoḥāwiyy dalam Šarḥ al-Ma*ānī al-Āṯārno. 215].

Ini telah saya bahaskan dalam penulisan saya yang berjudul «Yang Dikira Sebagai Persetubuhan Yang Sebenar Dan Kesan Hukumnya».

Yang kedua adalah persetubuhan yang melibatkan bukan suami dan isteri pada dubur juga tidak dikira berzina melalui qiyas dari hal tadi. Kemudian, ia tidak dikira berdosa memandangkan ia termasuk dalam sentuhan umum yang dibenarkan. Saya telah membahaskannya dalam penulisan yang berjudul «Hukum Bersentuhan Kulit Dengan Bukan Mahram Dengannya» dan «Adakah Syahwat Itu Sendiri Berdosa?». 

No comments:

Post a Comment