Berlaku perselisihan fuqaha tentang hukum persetubuhan terhadap isterinya pada bahagian dubur sepertimana yang dinyatakan oleh aš-Šāfi*iyy dalam «al-Umm». Aš-Šāfi*iyy, Abū Ḥanīfah, Abū Yūsuf dan Muḥammad bin al-Ḥasan aš-Šaybāniyy berpendapat keharamannya, manakala Mālik bin Anas menyatakan hal tersebut harus. Ini dinukilkan oleh Ibn Jarīr aṭ-Ṭobariy dalam «Iẖtilāf al-Fuqohā^».
Ibn Jarīr aṭ-Ṭobariyy dalam «Jāmi* al-Bayān Fī Ta^wīl al-Qur^ān»
menambahkan dengan membawa riwayat daripada Zayd bin Aslam bahawa Muḥammad bin
al-Munkadir membenarkannya dan Rūḥ bin al-Qōsim bahawa Ibn Abū Mulaykah
melakukannya. Ibn Qudāmah dalam «al-Muġnī» menambahkan bahawa Zayd bin
Aslam termasuk orang yang mengharuskannya.
Al-Qurṭubiyy dalam «al-Jāmi* Li Aḥkām al-Qur^ān» menyatakan
bahawa dinisbahkan keharusan amalan ini kepada Sa*īd bin al-Musayyib,
Nāfi*, Ibn *Umar, Muḥammad bin Ka*b al-Quroẓiyy dan *Abdul Mālik bin Mājišūn.
Ibn *Arobiyy al-Mālikiyy dalam «Aḥkām al-Qur^ān» menyatakan bahawa pendapat
keharusan ini dipegang oleh banyak golongan dan Ibn Ša*bān dalam kitabnya
«Jimā* Niswān Wa Aḥkām al-Qur^ān» menyandarkan keharusannya pada sekelompok
yang mulia daripada kalangan Sahabat, tabiin dan Mālik dengan riwayat yang
banyak.
Pendapat yang benar adalah tidak haram persetubuhan melalui
dubur. Untuk ayat al-Quran yang menunjukkan pengharaman perbuatan tersebut
berdasarkan firman Allah Tabāroka Wa Ta*ālā :
نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ
لَّكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ
"Isteri-isteri kalian adalah tanaman kalian. Maka,
datangilah tanaman kalian dari arah yang kalian mahukan". [Surah
al-Baqoroh ayat 223].
Kata perintah di sini bukan menunjukkan kewajipan untuk tempat
tertentu sahaja. Ia adalah perintah yang menunjukkan keharusan. Buktinya adalah
sebab penurunan ayat ini adalah jawapan bagi kekeliruan dan salah faham orang
yang menganggap bahawa penyetubuhan isteri dari arah belakang pada faraj adalah
sesuatu yang tercela :
حَدَّثَنَا أَبُو
نُعَيْمٍ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنِ ابْنِ المُنْكَدِرِ ، سَمِعْتُ جَابِرًا
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : كَانَتِ اليَهُودُ تَقُولُ : إِذَا جَامَعَهَا
مِنْ وَرَائِهَا جَاءَ الوَلَدُ أَحْوَلَ ، فَنَزَلَتْ : { نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ
لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ }
Abū Nu*aym telah merawi hadis kepada kami➤ Sufyān telah
merawi hadis kepada kami➤ Daripada Ibn al-Munkadir፥➤ Aku mendengar Jābir
-semoga Allah meredhainya- berkata: "Dahulu Yahudi berkata: ❝Apabila
seseorang menyetubuhi isterinya dari belakangnya, maka anaknya lahir dalam
keadaan bermata juling❞. Lalu, turunlah ayat: {Isteri-isteri kalian adalah tanaman
kalian. Maka, datangilah tanaman kalian dari arah yang kamu mahukan}".
[Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb Tafsīr
al-Qur^ān﹇no.
4277].
Oleh itu, jelas bahawa perintah di sini bukan wajib untuk
seseorang hanya mendatangi isteri pada satu bahagian sahaja. Ia sekadar jawapan
bagi menepis kekeliruan yang timbul.
Penyebutan "tanaman" bagi isteri, bukan hanya
semata-mata untuk menunjukkan bahagian faraj, tetapi ia adalah sebagai
membatalkan tahyul yang dipercayai Yahudi. Ini kerana mereka beranggapan bahawa
persetubuhan melalui arah belakang adalah penyebab kelahiran anak juling,
sedangkan ia tidak ubah seperti tanaman.
Maka, mendatangi dari arah mana sahaja yang dikehendaki petani
sama sekali tidak akan menyebabkan apa-apa pun pada tumbuhan yang ditanam.
Perintah di sini bukanlah untuk menunjukkan kewajipan, tetapi membatalkan
tanggapan tahyul tersebut. Justeru, datangilah dengan cara atau dari arah yang
dia kehendaki. Tidak ada masalah pada hal itu.
Malah, Muḥammad bin *Abdullah bin al-Ḥakam menceritakan :
قَالَ الشَّافِعِيُّ
كَلَامًا كَلَّمَ بِهِ مُحَمَّدَ بْنَ الْحَسَنِ فِي مَسْأَلَةِ إتْيَانِ
الْمَرْأَةِ فِي دُبُرِهَا قَالَ سَأَلَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ فَقُلْت لَهُ
إنْ كُنْت تُرِيدُ الْمُكَابَرَةَ وَتَصْحِيحَ الرِّوَايَاتِ وَإِنْ لَمْ تَصِحَّ
فَأَنْتَ أَعْلَمُ وَإِنْ تَكَلَّمْتَ بِالْمُنَاصَفَةِ كَلَّمْتُك قَالَ عَلَى
الْمُنَاصَفَةِ قُلْت فَبِأَيِّ شَيْءٍ حَرَّمْته قَالَ بِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ
وَجَلَّ {فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمْ اللَّهُ} وَقَالَ: {فَأْتُوا
حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ} وَالْحَرْثُ لَا يَكُونُ إلَّا فِي الْفَرْجِ قُلْت
أَفَيَكُونُ ذَلِكَ مُحَرِّمًا لِمَا سِوَاهُ قَالَ نَعَمْ قُلْت فَمَا تَقُولُ
لَوْ وَطِئَهَا بَيْنَ سَاقَيْهَا أَوْ فِي أَعْكَانِهَا أَوْ تَحْتَ إبْطِهَا
أَوْ أَخَذَتْ ذَكَرَهُ بِيَدِهَا أَفِي ذَلِكَ حَرْثٌ قَالَ لَا قُلْت
أَفَيُحَرَّمُ ذَلِكَ قَالَ لَا قُلْت فلم تحتج بمالا حُجَّةَ فِيهِ قَالَ فَإِنَّ
اللَّهَ قَالَ {وَاَلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ الْآيَةَ} قَالَ
فَقُلْت لَهُ إنَّ هَذَا مِمَّا يَحْتَجُّونَ بِهِ لِلْجَوَازِ إنَّ اللَّهَ أَثْنَى
عَلَى مَنْ حَفِظَ فَرْجَهُ مِنْ غَيْرِ زَوْجَتِهِ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُهُ
فَقُلْت أَنْتَ تَتَحَفَّظُ مِنْ زَوْجَتِهِ وَمِمَّا مَلَكَتْ يَمِينُهُ
"Aš-Šāfi*iyy berkata dalam berbicara dengan Muḥamamd bin
al-Ḥasan tentang persetubuhan wanita pada duburnya. Dia berkata Muḥamamd bin
al-Ḥasan bertanya kepadaku. Aku berkata kepadanya: ❝Jika
engkau mahu bermegah-megahan dan mensahihkan riwayat-riwayat meskipun ia tidak
sahih, maka engkau lebih tahu. Jika engkau berbicara dengan adil, maka aku akan
berbicara denganmu❞. Dia berkata: ❝Dengan
adil❞. Aku berkata: ❝Dengan
apa engkau mengharamkannya?❞. Dia
berkata: ❝Allah *Azza Wa Jalla berfirman: {Datangilah mereka dari arah
yang Allah perintahkan kalian} dan Dia berfirman: {Datangilah tanaman kalian
dari arah yang kalian mahukan}❞. Dia
berkata: ❝Tanaman tidak terjadi melainkan pada faraj❞. Aku
berkata: ❝Adakah itu menjadi pengharaman untuk selainnya?❞. Dia
berkata: ❝Benar❞. Aku berkata: ❝Apa
pendapat engkau kalau seseorang menyetubuhinya pada antara betisnya atau di lemak
perutnya atau bahawa ketiaknya atau isterinya menyentuh zakarnya dengan
tangannya, adakah itu semua adalah tanaman?❞. Dia
berkata: ❝Tidak❞. Aku berkata: ❝Adakah
ia mengharamkan kesemua itu?❞. Dia
berkata: ❝Tidak❞. Aku berkata: ❝Mengapa
engkau berhujah dengan apa yang tidak ada hujah padanya?❞. Dia
berkata: ❝Sesungguhnya Allah berfirman: {Mereka yang menjaga kemaluan
mereka}❞. Aš-Šāfi*iyy berkata: ❝Aku
berkata kepadanya: ‷Sesungguhnya
ini daripada apa yang mereka menjadikannya sebagai hujah untuk keharusan.
Sesungguhnya Allah memuji ke atas orang yang memelihara kemaluannya dari selain
isterinya dan hamba sahayanya‴. Aku
berkata: ‷Sesungguhnya
engkau menjaga dari suaminya dan hamba sahayanya‴❞". [At-Talẖiṣ al-Ḥabīr Fī Taẖrīj Aḥādīṯs ar-Rōfi*iyy
al-Kabīr﹇karya
Ibn Ḥajar al-*Asqolāniyy﹇jilid 3﹇m/s 391-392﹇keluaran Dār
al-Kutub al-*Ilmiyyah].
Ya, sememangnya ini adalah pendapat lama bagi aš-Šāfi*iyy,
tetapi penghujahannya masih valid dan kuat. Ini kerana penyetubuhan pada dubur
adalah sama hukumnya sama seperti penyetubuhan secara oral. Ia juga adalah
lubang yang dihalalkan untuk suami isteri berlazat-lazatan dengannya.
Saya menguatkan pandangan ini dengan firman Allah Tabāroka Wa
Ta*ālā :
هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ
وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ
"Mereka adalah pakaian pakaian bagi kalian dan kalian
adalah pakaian bagi mereka". [Surah al-Baqoroh ayat 187].
Abū al-Ḥasan *Aliyy bin Aḥmad al-Wāḥidiyy an-Naysābūriyy berkata
:
أصلُ اللِّباس: ما
يَلْبَسُه الإنسان مما يواري جَسَدَه، ثم المرأة تسمى لباسَ الرّجل، والرجل لباس
المرأة؛ لانضمام جسد كل واحد منهما إلى جسد صاحبه، حتى يصير كل واحد منهما لصاحبه
كالثوب الذي يلبسه، فلما كانا يتلابسان عند الجماع سمي كل واحد منهما لباسا للآخر
"Asal pakaian adalah apa yang sesorang memakainya dari
jenis yang menutup jasadnya. Kemudian, wanita dinamakan pakaian lelaki dan
lelaki adalah pakaian bagi wanita kerana peradukan jasad setiap seorang
daripada kedua-duanya kepada jasad pasangannya sehingga terjadinya setiap
seorang daripada mereka berdua seperti baju yang memakainya untuk pasangannya.
Ketikamana kedua-duanya saling memakai pakaian ketika persetubuhan, dinamakan
setiap seorang daripadanya pakaian untuk yang lain". [At-Tafsīr al-Basīṭ﹇jilid 3﹇m/s 599﹇keluaran *Imādah
al-Baḥṯ al-*Ilmiyy].
Al-Qurṭubiyy berkata :
وَأَنْتُمْ لِباسٌ
لَهُنَّ" أَصْلُ اللِّبَاسِ فِي الثِّيَابِ، ثُمَّ سُمِّيَ امْتِزَاجُ كُلِّ
وَاحِدٍ مِنَ الزَّوْجَيْنِ بِصَاحِبِهِ لباسا، لانضمام الْجَسَدِ
وَامْتِزَاجِهِمَا وَتَلَازُمِهِمَا تَشْبِيهًا بِالثَّوْبِ
"{Kalian adalah pakaian bagi mereka}. Asal pakaian adalah
pada baju. Kemudian, dinamakan pencampuran setiap seorang daripada dua pasangan
pada pasangannya sebagai pakaian kerana peradukan jasad, pencampuran
kedua-duanya dan pergaulan kedua-duanya dalam keadaan serupa dengan baju".
[Al-Jāmi* Li Aḥkām al-Qur^ān﹇jilid 2﹇m/s 316﹇keluaran Dār al-Kutub
al-Miṣriyyah].
Jika isteri adalah pakaian bagi lelaki ketika persetubuhan, maka
dia boleh dipakaikan dengan sebagaimana yang dia kehendaki. Sang suami boleh
menyarungkan zakarnya dengan jasad isterinya yang diseumpamakan dengan pakaian dengan
cara yang dia kehendaki. Maknanya, dia boleh menyarungkan zakarnya dengan faraj
atau dubur isteri jika dia kehendaki kerana dia adalah pakaian untuknya.
Justeru, jelas bahawa dalil ini menjadi hujah untuk tidak ada masalah dalam
menyetubuhi isteri pada duburnya.
Manakala, untuk hadis yang menunjukkan pengharamannya, Ibn Ḥajar
al-*Asqolāniyy berkata :
وَذَهَبَ جَمَاعَةٌ مِنْ
أَئِمَّةِ الْحَدِيثِ كَالْبُخَارِيِّ وَالذُّهْلِيِّ وَالْبَزَّارِ
وَالنَّسَائِيِّ وَأَبِي عَلِيِّ النَّيْسَابُورِيِّ إِلَى أَنَّهُ لَا يَثْبُتُ
فِيهِ شَيْءٌ
"Sekelompok daripada imam hadis seperti al-Buẖōriyy,
aḏ-Ḏuhliyy, al-Bazzār, an-Nasā^iyy dan Abū *Aliyy an-Naysābūriyy berpendapat
bahawa tidak ada sesuatu yang sabit padanya". [Fatḥ al-Bārī Šarḥ Ṣoḥīḥ
al-Buẖōriyy﹇jilid 8﹇m/s 191﹇keluaran Dār
al-Ma*rifah].
Muḥammad bin *Abdullah bin al-Ḥakam berkata bahawa aš-Šāfi*iyy
berkata :
لم يصح عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ في تحريمه ولا تحليله شئ والقياس أنه
حلال
"Tidak sahih daripada Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi
wasallam- dalam pengharamannya dan penghalalannya walau sesuatu. Qiyasnya
adalah ia adalah halal". [Al-Majmū* Šarḥ al-Muhaḏḏab﹇karya an-Nawawiyy﹇jilid 16﹇m/s 419,﹇keluaran Dār
al-Fikr].
Dari sini jelas bahawa hadis-hadis yang menunjukkan
pengharamannya tidak sabit.
Di sini, dibentangkan beberapa hadis yang tidak sahih
daripadanya tentang hal ini. Antaranya adalah :
حَدَّثَنَا حَسَنٌ
حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ يَعْنِي الْقُمِّيَّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ
جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَاءَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ إِلَى رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكْتُ
قَالَ وَمَا الَّذِي أَهْلَكَكَ قَالَ حَوَّلْتُ رَحْلِيَ الْبَارِحَةَ قَالَ
فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ شَيْئًا قَالَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى رَسُولِهِ هَذِهِ
الْآيَةَ نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ أَقْبِلْ
وَأَدْبِرْ وَاتَّقِ الدُّبُرَ وَالْحَيْضَةَ
Ḥasan telah merawi hadis kepada kami➤ Ya*qūb,
yakni al-Qummiyy telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada Ja*far➤ Daripada Sa*īd bin
Jubayr➤ Daripada Ibn *Abbās, dia
berkata; *Umar al-Khattab datang kepada Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi
wasallam-, lalu dia berkata፥ "Wahai Rasulullah! Celakalah aku!". Baginda bertanya:
"Apa yang celaka?". Umar menjawab: "Aku telah mengubah arah
tunggangganku malam tadi". Ibn *Abbās
berkata፥
Baginda tidak menjawab apa-apa. Lantas, Allah mewahyukan kepada Rasulullah ayat
ini: {Isteri-isteri kalian adalah tanaman kalian. "Maka, datangilah
tanaman kalian dari arah yang kalian kehendaki}. Arah hadapan dan belakang,
tetapi berjaga-jagalah bahagian dubur dan haid". [Musnad Aḥmad﹇no. 2698].
At-Tirmiḏiyy berkata tentang hadis ini :
هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ
غَرِيبٌ
"Ini adalah hasan gharib". [Al-Jāmi* al-Kabīr,﹇jilid 5﹇m/s 66﹇keluaran Dār al-Ġorob
al-Islāmiyy﹇tahqiq
Baššār *Awwād Ma*rūf].
Perlu kita tahu bahawa istilah gharib di sisinya adalah
sepertimana yang dia sebutkan :
وما ذكرنا في هذا الكتاب
حديث غريب، فإن أهل الحديث يستغربون الحديث
"Apa yang kami sebutkan dalam kitab ini sebagai hadis
gharib, maka sesungguhnya ahli hadis memandang aneh terhadap hadis itu".
[Al-Jāmi* al-Kabīr﹇jilid 6﹇m/s 25﹇keluaran Dār al-Ġorob
al-Islāmiyy﹇tahqiq
Baššār *Awwād Ma*rūf].
Boleh jadi hadis yang dia sebutkannya sebagai gharib adalah
dhaif dan memiliki illah. Hadis ini sebenarnya memiliki illah. Pertama, riwayat
sebab penurunan ini bertentangan apa yang telah dikenali dengan riwayat yang
sahih seperti yang telah dibentangkan tadi.
Kedua, telah pun maklum bahawa *Umar bin al-H̱oṭṭōb -semoga
Allah meredhainya- adalah dari golongan Muhājirīn. Sedangkan, riwayat yang lain
menunjukkan wanita dari golongan Anṣōr yang mengadukan masalah itu, iaitu
persetubuhan dari arah belakang dan golongan Muhājirīn tidak ada masalah
terhadap hal itu :
حَدَّثَنَا عَفَّانُ ،
حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ خُثَيْمٍ ،
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَابِطٍ ، قَالَ : دَخَلْتُ عَلَى حَفْصَةَ ابْنَةِ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، فَقُلْتُ : إِنِّي سَائِلُكِ عَنْ أَمْرٍ ، وَأَنَا
أَسْتَحْيِي أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْهُ ، فَقَالَتْ : لَا تَسْتَحِي يَا ابْنَ أَخِي
، قَالَ : عَنْ إِتْيَانِ النِّسَاءِ فِي أَدْبَارِهِنَّ ؟ قَالَتْ : حَدَّثَتْنِي
أُمُّ سَلَمَةَ ، أَنَّ الْأَنْصَارَ كَانُوا لَا يُجِبُّونَ النِّسَاءَ ،
وَكَانَتِ الْيَهُودُ تَقُولُ : إِنَّهُ مَنْ جَبَّى امْرَأَتَهُ ، كَانَ وَلَدُهُ
أَحْوَلَ ، فَلَمَّا قَدِمَ الْمُهَاجِرُونَ الْمَدِينَةَ ، نَكَحُوا فِي نِسَاءِ
الْأَنْصَارِ ، فَجَبُّوهُنَّ ، فَأَبَتْ امْرَأَةٌ أَنْ تُطِيعَ زَوْجَهَا ،
فَقَالَتْ لِزَوْجِهَا : لَنْ تَفْعَلَ ذَلِكَ حَتَّى آتِيَ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَدَخَلَتْ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ ،
فَذَكَرَتْ ذَلِكَ لَهَا ، فَقَالَتْ : اجْلِسِي حَتَّى يَأْتِيَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَلَمَّا جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَحْيَتِ الْأَنْصَارِيَّةُ أَنْ تَسْأَلَهُ ،
فَخَرَجَتْ ، فَحَدَّثَتْ أُمُّ سَلَمَةَ ، رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : ادْعِي الْأَنْصَارِيَّةَ ، فَدُعِيَتْ ، فَتَلَا
عَلَيْهَا هَذِهِ الْآيَةَ : { نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ
أَنَّى شِئْتُمْ } صِمَامًا وَاحِدًا
*Affān telah merawi hadis kepada kami➤ Wuhayb
telah merawi hadis kepada kami➤
*Abdullah bin *Uṯmān bin H̱uṯaym telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada *Abdul Roḥmān bin Sābiṭ, dia berkata፥ Aku berkunjung ke rumah Ḥafṣah bin
*Abdul Roḥmān, lalu aku berkata: "Aku ingin bertanya kepadamu tentang
suatu perkara, tetapi aku malu untuk bertanya kepadamu tentangnya". Dia
berkata: "Jangan engkau malu wahai anak saudaraku". Dia berkata:
"Tentang persetubuhan wanita pada duburnya". Dia berkata: "Ummu
Salamah telah menceritakan kepadaku bahawasanya golongan Anṣōr dahulu tidak
melangkupkan isterinya. Dahulu Yahudi berkata: ❝Sesungguhnya
sesiapa yang melangkupkan isterinya, maka anaknya adalah bermata juling❞.
Ketikamana golongan Muhājirīn sampai ke Madinah, mereka menikahi wanita Anṣōr.
Lalu, mereka pun melangkupkannya. Isterinya enggan untuk taat kepada suaminya.
Dia pun berkata kepada suaminya: ❝Kami
tidak akan melakukan perbuatan itu sehingga aku menemui Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam-❞. Lalu, dia pun berkunjung ke rumah Ummu Salamah. Lalu, dia
menyebutkan hal itu kepadanya. Dia berkata: ❝Duduklah
engkau sehingga Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- datang❞.
Ketikamana Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- datang, wanita Anṣōr itu
malu untuk menanyakannya. Lalu, dia pun keluar. Ummu Salamah menceritakannya
kepada Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-. Lalu, dia berkata: ❝Panggilah
wanita Anṣōr itu❞. Dia pun memanggilnya. Lalu, baginda membacakan ayat ini:
{Isteri-isteri kalian adalah tanaman kalian. Maka, datangilah tanaman kalian
dari arah yang kamu mahukan}, iaitu penyumbat yang satu". [Musnad Aḥmad﹇no. 26034].
Oleh itu, benarlah hadis ini adalah gharib dan hadis tersebut
tidak sahih kerana bertentangan dengan dua riwayat ini.
Kemudian, hadis berikut :
وَوَجَدْنَا رَوْحَ بْنَ
الْفَرَجِ قَدْ حَدَّثَنَا قَالَ : حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ
الشَّافِعِيُّ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ قَالَ : كُنْتُ مَعَ مُحَمَّدِ
بْنِ كَعْبٍ الْقُرَظِيِّ ، فَسَأَلَهُ رَجُلٌ : يَا أَبَا حَمْزَةَ ، مَا تَرَى
فِي إِتْيَانِ النِّسَاءِ فِي أَدْبَارِهِنَّ ؟ فَأَعْرَضَ ، أَوْ سَكَتَ ،
وَقَالَ : هَذَا شَيْخٌ مِنْ قُرَيْشٍ ، فَاسْأَلْهُ يَعْنِي عَبْدَ اللَّهِ بْنَ
عَلِيِّ بْنِ السَّائِبِ ، فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ : اللَّهُمَّ قَذَرٌ ، وَلَوْ
كَانَ حَلَالًا ، قَالَ : حَدَّثَنِي ، وَلَمْ يَكُنْ سَمِعَ فِيَ ذَلِكَ شَيْئًا
، قَالَ : ثُمَّ أَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِيٍّ أَنَّهُ لَقِيَ عَمْرَو
بْنَ أُحَيْحَةَ بْنِ الْجُلَاحِ ، فَسَأَلَهُ عَنْ ذَلِكَ ، فَقَالَ : أَشْهَدُ
لَسَمِعْتُ خُزَيْمَةَ بْنَ ثَابِتٍ الَّذِي جَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَهَادَتَهُ بِشَهَادَةِ رَجُلَيْنِ : أَتَى رَجُلٌ
النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ،
إِنِّي آتِي امْرَأَتِي مِنْ دُبُرِهَا ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : نَعَمْ ، قَالَهَا مَرَّتَيْنِ ، أَوْ ثَلَاثًا ، قَالَ : ثُمَّ
فَطِنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : فِي أَيِّ
الْخُرْبَتَيْنِ ، أَوْ فِي أَيِّ الْخُرْزَتَيْنِ ، أَوْ فِي أَيِّ
الْخَصَفَتَيْنِ , أَما مِنْ دُبُرِهَا فِي قُبُلِهَا ، فَنَعَمَ ، وَأَمَّا فِي
دُبُرِهَا ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَنْهَاكُمْ أَنْ تَأْتُوا النِّسَاءَ فِي
أَدْبَارِهِنَّ .
Kami mendapati Rowḥ bin al-Faroj telah pun merawi hadis kepada kami dia berkata፥➤ Ibrōhīm bin
Muḥammad aš-Šāfi*iyy telah merawi hadis kepada kami➤ Muḥammad
bin *Aliyy telah merawi hadis kepada kami, dia berkata፥➤ Dahulu
aku bersama Muḥammad bin Ka*b al-Quroẓiyy,
lalu seorang lelaki bertanya kepadanya: "Wahai Abū Ḥamzah,
apa pendapat kamu tentang penyetubuhan isteri pada duburnya?". Lalu, dia
pun berpaling atau diam. Dia pun berkata: "Ini adalah syeikh daripada
Quroyš. Bertanyalah kepadanya", yakni *Abdullah bin *Aliyy bin as-Sā^ib.
Berkata *Abdullah: "Ya Allah! Ya Allah! Ia sangat kotor walaupun ia adalah
halal". Lelaki itu berkata: "Seseorang pernah mengatakan hal itu kepadaku,
tetapi dia pun belum mendengar sesuatu tentang itu". Muḥammad berkata፥ Kemudian *Abdullah bin
*Aliyy mengkhabarkan kepadaku bahawasanya dia bertemu *Amr bin Uḥayḥaḥ bin
al-Julāḥ, lalu dia bertanya kepadanya tentang hal itu. Dia berkata:
"Aku bersaksi bahawa aku benar-benar mendengar H̱uzaymah bin Ṯābit yang
Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- menjadikannya saksinya setara dengan
saksi dua orang. Datang seorang lelaki kepada Nabi -ṣollallāhu *alayhi
wasallam-, lalu berkata: ❝Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku ingin menyetubuhi isteri
melalui belakangnya❞. Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- berkata: ❝Silakan❞.
Baginda mengatakannya dua kali atau tiga kali. H̱uzaymah
berkata: ❝Kemudian Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- terdetak, lalu berkata: ‷Pada dua lubang luas yang mana?‴ atau ‷Pada
dua lubang jahitan mana?‴ atau ‷Pada dua lubang tambalan
sepatu yang mana? Adapun jika melalui belakangnya itu adalah pada depannya,
maka silakan. Adapun, jika pada duburnya, maka sesungguhnya Allah Ta*ālā
melarang kalian untuk menyetubuhi isteri pada duburnya‴❞".
[Aṭ-Ṭoḥāwiyy dalam Muškil al-Āṯār﹇no. 5364].
Untuk hadis ini, al-Mizziyy berkata ketika membawa biografi *Amr
bin Uḥayḥaḥ bin al-Julāḥ :
وفي إسناد حديثه اختلاف
كبير
"Pada sanad hadisnya terdapat perbezaan yang besar".
[Tahḏīb al-Kamāl Fī Asmā^ ar-Rijāl﹇jilid 21﹇m/s 549﹇keluaran Mu^assasah
ar-Risālah﹇tahqiq
Dr. Baššār *Awwād Ma*rūf].
Hadis ini sememangnya idtirob antara satu sama lain. Yāsīn Māhir
al-Faḥl dalam «al-Jāmi* Fī al-*Ilal Wa al-Fawā^id» telah pun membahaskan hal
ini dengan panjang lebar sehingga saya tidak perlu mengulanginya di sini.
Silakan rujuk di sana.
Untuk permulaan, silakan rujuk «as-Sunan al-Kubrō» karya
an-Nasā^iyy dalam bab ini. Di situ, ditunjukkan beberapa hadis yang mempunyai
pelbagai sanad yang berbeza yang menunjukkan berlakunya idtirob antara satu
sama lain.
Sebahagian orang berkata Muḥammad bin Idrīs aš-Šāfi*iyy berhujah
dengan hadis ini untuk menetapkan keharamannya, lalu menyatakan bahawa dia
mengisbatkan kesahihannya. Katanya :
عَمِّي ثِقَةٌ وَعَبْدُ
اللَّهِ بْنُ عَلِيٍّ ثِقَةٌ وَقَدْ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدٌ عَنِ الْأَنْصَارِيِّ
الْمُحَدِّثِ بِهَا أَنَّهُ أَثْنَى عَلَيْهِ خَيْرًا وَخُزَيْمَةَ مِمَّنْ لَا
يَشُكُّ عَالِمٌ فِي ثِقَتِهِ فَلَسْتُ أُرَخِّصُ فِيهِ بَلْ أَنْهَى عَنْهُ
"Pakcikku berkredibiliti dan *Abdullah bin *Aliy adalah
berkredibiliti. Muḥammad telah merawi khabar kepadaku, daripada al-Anṣōriy,
iaitu periwayat riwayat ini bahawasanya dia memuji baik padanya. Manakala
H̱uzaymah, tidak diragui oleh orang yang berilmu pada kredibilitinya. Maka, aku
tidak memberikan keringanan padanya. Bahkan, aku melarang daripadanya".
[Al-Umm﹇jilid 5﹇m/s 186﹇keluaran Dār
al-Ma*rifah].
Telah pun dinukilkan bahawa aš-Šāfi*iyy tidak menetapkan
kesahihan hadis yang melarang atau menghalalkan hal ini. Adapun penghujahannya
ini, maka tidaklah bertentangan dari kenyataannya. Malah, dia sama sekali tidak
mengomentari status *Amr bin Uḥayḥaḥ bin al-Julāḥ.
Kita perlu tahu bahawa sebahagian fuqaha, termasuk aš-Šāfi*iyy
ada menggunakan hadis yang dhaif sebagai pengamalan fatwa apabila tidak ada
hadis sahih padanya. Ibn aṣ-Ṣolāḥ berkata :
إِنَّ عَمَلَ الْعَالِمِ
أَوْ فُتْيَاهُ عَلَى وَفْقِ حَدِيثٍ لَيْسَ حُكْمًا مِنْهُ بِصِحَّةِ ذَلِكَ
الْحَدِيثِ، وَكَذَلِكَ مُخَالَفَتُهُ لِلْحَدِيثِ لَيْسَتْ قَدْحًا مِنْهُ فِي
صِحَّتِهِ وَلَا فِي رَاوِيهِ، وَاللَّهُ أَعْلَمُ
"Sesungguhnya pengamalan ahli ilmu atau fatwanya yang
menepati hadis bukan bermakna penghukuman sahih terhadap hadis itu. Sedemikian
juga penyelisihannya terhadap hadis, bukanlah bermakna celaan pada kesahihannya
dan tidak juga pada perawinya. Allah lebih mengetahui". [Ma*rifah Anwā*
al-Ḥadīṯ﹇m/s 111﹇keluaran Dār
al-Fikr﹇tahqiq
Nūruddīn *Itr].
Contohnya hadis berikut :
حَدَّثَنَا هَنَّادٌ،
قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدَةُ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي عَرُوبَةَ، عَنْ مَعْمَرٍ،
عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ
غَيْلاَنَ بْنَ سَلَمَةَ الثَّقَفِيَّ أَسْلَمَ وَلَهُ عَشْرُ نِسْوَةٍ فِي
الجَاهِلِيَّةِ، فَأَسْلَمْنَ مَعَهُ، فَأَمَرَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَتَخَيَّرَ أَرْبَعًا مِنْهُنَّ
"Hannād telah merawi hadis kepada kami, dia berkata፥➤ *Abdah
telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada Sa*īd bin Abū *Arūbah➤ Daripada Ma*mar➤
Daripada az-Zuhriyy➤ Daripada Sālim bin
*Abdullah➤ Daripada Ibn *Umar, bahawasanya Ġoylān bin Salamah aṯ-Ṯaqofiyy
memeluk Islam dan dia memiliki sepuluh isteri pada zaman Jahiliah. Mereka pun
memeluk Islam bersamanya. Lalu, Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- menyuruhnya
untuk memilih empat daripadanya". [Sunan at-Tirmiḏiyy﹇no. 1102].
Al-Buẖōriyy berkata tentang hadis ini :
هَذَا حَدِيثٌ غَيْرُ
مَحْفُوظٍ
"Ini adalah hadis yang tidak terpelihara". [Al-Jāmi*
al-Kabīr﹇karya
at-Tirmiḏiyy﹇jilid 2﹇m/s 426﹇keluaran Dār al-Ġorob
al-Islāmiyy﹇tahqiq
Baššār *Awwād Ma*rūf].
Kemudian, at-Tirmiḏiyy berkata :
وَالعَمَلُ عَلَى حَدِيثِ
غَيْلاَنَ بْنِ سَلَمَةَ عِنْدَ أَصْحَابِنَا مِنْهُمُ الشَّافِعِيُّ، وَأَحْمَدُ،
وَإِسْحَاقُ
"Diamalkan hadis Ġoylān bin Salamah di sisi sahabat kami.
Antara mereka adalah aš-Šāfi*iyy, Aḥmad dan Isḥāq". [Al-Jāmi* al-Kabīr﹇jilid 2﹇m/s 426﹇keluaran Dār al-Ġorob
al-Islāmiyy﹇tahqiq
Baššār *Awwād Ma*rūf].
Ibn Qoyyim al-Jawziyyah berkata :
الْأَخْذُ بِالْمُرْسَلِ
وَالْحَدِيثِ الضَّعِيفِ، إذَا لَمْ يَكُنْ فِي الْبَابِ شَيْءٌ يَدْفَعُهُ،
وَهُوَ الَّذِي رَجَّحَهُ عَلَى الْقِيَاسِ، وَلَيْسَ الْمُرَادُ بِالضَّعِيفِ
عِنْدَهُ الْبَاطِلَ وَلَا الْمُنْكَرَ وَلَا مَا فِي رِوَايَتِهِ مُتَّهَمٌ
بِحَيْثُ لَا يَسُوغُ الذَّهَابُ إلَيْهِ فَالْعَمَلُ بِهِ؛ بَلْ الْحَدِيثُ
الضَّعِيفُ عِنْدَهُ قَسِيمُ الصَّحِيحِ وَقِسْمٌ مِنْ أَقْسَامِ الْحَسَنِ،
وَلَمْ يَكُنْ يُقَسِّمُ الْحَدِيثَ إلَى صَحِيحٍ وَحَسَنٍ وَضَعِيفٍ، بَلْ إلَى
صَحِيحٍ وَضَعِيفٍ، وَلِلضَّعِيفِ عِنْدَهُ مَرَاتِبُ، فَإِذَا لَمْ يَجِدْ فِي
الْبَابِ أَثَرًا يَدْفَعُهُ وَلَا قَوْلَ صَاحِبٍ، وَلَا إجْمَاعَ عَلَى
خِلَافِهِ كَانَ الْعَمَلُ بِهِ عِنْدَهُ أَوْلَى مِنْ الْقِيَاسِ وَلَيْسَ أَحَدٌ
مِنْ الْأَئِمَّةِ إلَّا وَهُوَ مُوَافِقُهُ عَلَى هَذَا الْأَصْلِ مِنْ حَيْثُ
الْجُمْلَةُ، فَإِنَّهُ مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ إلَّا وَقَدْ قَدَّمَ الْحَدِيثَ
الضَّعِيفَ عَلَى الْقِيَاسِ.
"Pengambilan hadis mursal dan hadis dhaif apabila tidak ada
sesuatu yang menolaknya pada bab tersebut. Ia adalah yang dirajihkan berbanding
qiyas. Bukanlah maksud pada dhaif di sisinya adalah yang batil, munkar dan
bukan juga apa yang dituduh berdusta pada riwayatnya yang mana tidak elok dalam
berpendapat dengannya dan beramal dengannya. Bahkan, hadis dhaif di sisinya
adalah kategori sahih dan salah satu dari kategori hasan. Tidaklah dia
mengkategorikan hadis kepada sahih, hasan dan dhaif, tetapi sahih dan dhaif.
Dhaif di sisinya ada beberapa martabat. Apabila tidak didapati dalam bab
tersebut atsar yang menolaknya dan tidak juga pendapat sahabat serta tidak ada
ijmak dalam penyelisihannya, maka beramal dengannya di sisinya lebih utama
berbanding qiyas. Tidak ada seorang pun daripada para imam kecuali dia
bersepakat dalam asal ini dari keseluruhannya. Sesungguhnya tidak ada seorang
daripadanya melainkan mendahulukan hadis dhaif berbanding qiyas". [I*lām
al-Muwaqqi*īn *An Robb al-*Alāmīn﹇jilid 1﹇m/s
25-26﹇keluaran
Dār al-Kutub al-*Ilmiyyah﹇tahqiq Muḥammad *Abdul Salām Ibrōhīm].
Kemudian, Ibn Qoyyim al-Jawziyyah membawakan contoh :
وَقَدَّمَ الشَّافِعِيُّ
خَبَرَ تَحْرِيمِ صَيْدِ وَجٍّ مَعَ ضَعْفِهِ عَلَى الْقِيَاسِ، وَقَدَّمَ خَبَرَ
جَوَازِ الصَّلَاةِ بِمَكَّةَ فِي وَقْتِ النَّهْيِ مَعَ ضَعْفِهِ وَمُخَالَفَتِهِ
لِقِيَاسِ غَيْرِهَا مِنْ الْبِلَادِ، وَقَدَّمَ فِي أَحَدِ قَوْلَيْهِ حَدِيثَ
«مَنْ قَاءَ أَوْ رَعَفَ فَلِيَتَوَضَّأْ وَلِيَبْنِ عَلَى صَلَاتِهِ» عَلَى
الْقِيَاسِ مَعَ ضَعْفِ الْخَبَرِ وَإِرْسَالِهِ.
"Aš-Šāfi*iyy mendahulukan khabar pengharaman buruan burung
unta meski kedhaifannya berbanding dengan qiyas. Dia juga mendahulukan
keharusan solat di Makkah pada waktu pengharaman meskipun kedhaifannya dan
menyalahi qiyas selainnya dari sekalian negara. Dia juga mendahulukan -pada salah
satu pendapatnya- hadis: ❝Sesiapa yang muntah atau keluar darah pada hidung, maka
berwuduklah dan sambung solatnya❞
berbanding qiyas meski kedhaifan khabarnya dan mursalnya". [I*lām
al-Muwaqqi*īn *An Robb al-*Alāmīn﹇jilid 1﹇m/s 26﹇keluaran Dār
al-Kutub al-*Ilmiyyah﹇tahqiq
Muḥammad *Abdul Salām Ibrōhīm].
Maka, jelas bagi manhaj ini. Selebihnya boleh membaca «Qobūl
al-Ḥadīṯ : Dirōsah Fī Manāhij al-Muḥaddiṯīn Wa al-Uṣūliyyīn» karya Mu*taz
al-H̱oṭīb atau membaca karya yang berkaitan dengan penghujahan hadis dhaif di
sisi fuqaha dan uṣūlian.
Adapun, hadis yang menunjukkan ia termasuk sebagai dosa besar
seperti berikut :
أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ
بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ : أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ ، عَنْ مَعْمَرٍ ، عَنْ
سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ ، عَنِ الْحَارِثِ بْنِ مَخْلَدٍ ، عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لَا
يَنْظُرُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَى رَجُلٍ أَتَى امْرَأَتَهِ فِي
دُبُرِهَا
Isḥāq bin Ibrōhīm telah merawi khabar kepada kami➤ *Abdul
Rozzāq telah merawi khabar kepada kami➤
Daripada Ma*mar➤ Daripada Suhayl bin Abū Ṣōliḥ➤
Daripada al-Ḥāriṯ bin Maẖlad➤ Daripada Abū
Huroyroh➤ Daripada Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam-, baginda bersabda: "Allah tidak memandang kepada lelaki
yang menyetubuhi isterinya pada duburnya pada hari kiamat". [An-Nasā^iyy
dalam as-Sunan al-Kubrō﹇no.
7773].
حَدَّثَنَا هَنَّادٌ ،
عَنْ وَكِيعٍ ، عَنْ سُفْيَانَ ، عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ ، عَنِ
الْحَارِثِ بْنِ مَخْلَدٍ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى امْرَأَتَهُ
فِي دُبُرِهَ
Hannād telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada Wakī*➤ Daripada Sufyān➤
Daripada Suhayl bin Abū Ṣōliḥ➤ Daripada al-Ḥāriṯ bin Maẖlad➤
Daripada Abū Huroyroh, dia berkata; Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
bersabda: "Dilaknat mereka yang menyetubuhi isterinya pada duburnya".
[Sunan Abū Dāwud﹇Kitāb
an-Nikāḥ﹇no.
1885].
Ini tidaklah sahih kerana al-Bazzār menilai al-Ḥāriṯ bin Maẖlad
sebagai tidak masyhur sepertimana yang dinyatakan oleh Ibn Ḥajar al-*Asqolāniyy
dalam «Tahḏīb at-Tahḏīb». Penisbahan tidak mashyur di sisinya adalah tidak
boleh dijadikan hujah jika riwayat itu bersendirian sepertimana ulasannya pada
Ibrōhīm bin Qudāmah seperti berikut dan memadai dengan petunjuk ini tanpa perlu
mencari makna yang lain :
وإبراهيم بن قدامة إذا
تفرد بحديث لم يكن حجة لأنه ليس بالمشهور، وَإن كان من أهل المدينة.
"Ibrōhīm bin Qudāmah apabila bersendirian pada hadis, maka hadisnya bukan
hujah kerana dia tidak masyhur walaupun dia daripada penduduk Madinah".
[Al-Baḥr az-Zaẖẖōr﹇jilid
15﹇m/s 65﹇keluaran Maktabah
al-*Ulum wa al-Ḥikam].
Demikian juga hadis berikut :
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ
مُحَمَّدِ بْنِ نَافِعٍ قَالَ : نا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ الْفَضْلِ بْنِ خَالِدٍ
الرَّبَعِيُّ قَالَ : نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ قَالَ : أَخْبَرَنِي ابْنُ
لَهِيعَةَ ، عَنْ مِشْرَحِ بْنِ هَاعَانَ ، عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ
الْجُهَنِيِّ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
لَعَنَ اللَّهُ الَّذِينَ يَأْتُونَ النِّسَاءَ فِي مَحَاشِّهِنَّ لَمْ يَرْوِ
هَذَا الْحَدِيثَ عَنِ ابْنِ لَهِيعَةَ إِلَّا ابْنُ وَهْبٍ ، تَفَرَّدَ بِهِ :
عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ الْفَضْلِ
Aḥmad bin Muḥammad bin Nāfi* telah merawi hadis kepada kami, dia
berkata፥➤ *Abdul
Ṣomad bin al-Faḍl bin H̱ōlid
ar-Rōbi*iyy telah merawi hadis kepada kami, dia berkata፥➤
*Abdullah bin Wahb telah merawi hadis kepada kami, dia berkata፥➤ Ibn
Lahī*ah telah merawi khabar kepadaku➤ Daripada
Mišrōḥ bin Hā*ān➤ Daripada *Uqbah bin *Āmir
al-Juhaniyy, dia berkata፥ Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- bersabda: "Sesungguhnya Allah melaknat mereka yang
menyetubuhi wanita pada duburnya". Tidak ada yang meriwayatkan hadis ini
daripada Ibn Ibn Lahī*ah melainkan Ibn Wahb. *Abdul Ṣomad bin al-Faḍl
bersendirian padanya. [Aṭ-Ṭobrōniyy dalam al-Mu*jam al-Awsoṭ﹇no. 2004].
Hadis ini munkar. Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy berkata :
قَال أبِي : هذا حدِيثٌ
مُنكرٌ بِهذا الإِسنادِ ، ما أعلمُ رواهُ عنِ ابنِ وهبٍ غيرهُ.
Ayahku berkata: "Ini hadis munkar dengan sanad ini. Tidak
aku mengetahui orang selainnya meriwayatkan daripada Ibn Wahb". [Al-*Ilal﹇jilid 4﹇m/s 33﹇keluaran Maṭōbi* al-Ḥumayḍiyy].
Abū Ja*far al-*Uqoyliyy berkata :
عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ
الْفَضْلِ الرَّبَعِيُّ عَنِ ابْنِ وَهْبٍ، لَا يُتَابَعُ عَلَى حَدِيثِهِ وَلَا
يُعْرَفُ إِلَّا بِهِ
"*Abdul Ṣomad bin al-Faḍl ar-Rōbi*iyy daripada Ibn Wahb
tidak ditunjangi hadisnya dan tidak dikenali melainkan melaluinya".
[Aḍ-Ḍu*afā^ al-Kabīr﹇ jilid
3﹇m/s 84﹇keluaran Dār al-Maktabah
al-*Ilmiyyah﹇tahqiq
*Abdul Mu*ṭī Amīn Qol*ajiyy].
Demikian juga hadis berikut :
حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ،
حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ ، عَنْ حَكِيمٍ الْأَثْرَمِ ، عَنِ أَبِي
تَمِيمَةَ ، عَنِ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ أَتَى حَائِضًا ، أَوْ امْرَأَةً فِي دُبُرِهَا
، أَوْ كَاهِنًا فَصَدَّقَهُ بِمَا يَقُولُ ، فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أَنْزَلَ
اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Wakīi* telah merawi hadis kepada kami፥➤ Ḥammād bin
Salamah telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada Ḥakīm al-Aṯrom➤ Daripada Abū Tamīmah➤
Daripada Abū Huroyroh, dia berkata፥ Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- bersabda: "Sesiapa yang mendatangi wanita haid atau
wanita pada duburnya atau dukun, lalu membenarkannya apa yang dia katakan, maka
dia telah kafir terhadap apa yang Allah turun ke atas Muḥammad -ṣollallāhu
*alayhi wasallam-". [Musnad Aḥmad﹇no. 9999].
Hadis ini dhaif kerana terputusnya sanad antara Abū Tamīmah dan
Abū Huroyroh. Al-Buẖōriyy berkata :
لا نعلم له سماعا من أَبي
هُرَيرة
"Kami tidak mengetahui samaᶜ untuknya daripada Abū
Huroyroh". [Tahḏīb at-Tahḏīb﹇karya Ibn Ḥajar al-*Asqolāniyy﹇jilid 5﹇m/s 13﹇keluaran Maṭba*ah Dā^iroh
al-Ma*ārif an-Niḏōmiyyah].
Demikian juga dengan hadis berikut :
حَدَّثَنَا مُوَرِّعُ
بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، ثَنَا عُمَرُ بْنُ يَزِيدَ السَّيَّارِيُّ، ثَنَا عَبْدُ
الْوَارِثِ، عَنْ لَيْثٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ أَتَى النِّسَاءَ فِي
أَعْجَازِهِنَّ فَقَدْ كَفَرَ». لَمْ يَرْوِ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ لَيْثٍ إِلَّا
عَبْدُ الْوَارِثِ، تَفَرَّدَ بِهِ عُمَرُ بْنُ يَزِيدَ
Muwarri* bin *Abdullah telah merawi hadis kepada kami➤ *Umar
bin Yazīd as-Sayyāriyy telah merawi hadis kepada kami➤ *Abdul
Wāriṯ telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada Layṯ➤ Daripada Mujāhid➤
Daripada Abū Huroyroh, dia berkata፥ Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- bersabda: "Sesiapa yang menyetubuhi wanita pada
duburnya, maka dia telah kafir".| Tiada sesiapa meriwayatkan hadis ini
daripada Layṯ, melainkan *Abdul Wāriṯ. *Umar bin Yazīd bersendiri padanya.
[Aṭ-Ṭobrōniyy dalam al-Mu*jam al-Wasīṭ﹇no. 9412].
Hadis ini dhaif kerana Layṯ bin Abū Sulaym didhaifkan didhaifkan
sejumlah nuqqad. Ibn *Uyaynah mendhaifkannya sepertimana yang diriwayatkan oleh
Abū Ja*far al-*Uqoyliyy dalam «aḍ-Ḍu*afā^ al-Kabīr». *Īsā bin Yūnus dan Yaḥyā
bin Sa*īd tidak meriwayatkan daripadanya. Aḥmad bin Ḥanbal menyatakan bahawa
dia adalah orang yang bergoncang hadisnya. Yaḥyā bin Ma*īn mendhaifkannya. Abū
Ḥātim dan Abū Zur*ah menyatakan bahawa dia adalah orang yang bergoncang
hadisnya dan Abū Zur*ah menambah bahawa dia tidak berdiri di atas hujah menurut
ahli ilmu dalam hadis. Hal tersebut dinukilkan oleh Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy
dalam «al-Jarḥ Wa at-Ta*dīl». *Uṯmān bin Abū Šaybah menyatakan bahawa dia
berkredibiliti lagi kepercayaan, tetapi bukan sebagai hujah sepertimana yang
dinyatakan oleh Ibn Šāhīn dalam «Tārīẖ Asmā^ aḍ-Ḍu*afā^ wa al-Kaḏḏābīn».
Muḥammad bin Sa*d mendhaifkannya dalam «aṭ-Ṭobaqōt al-Kubrō». An-Nasā^iyy dan
Ibrōhīm al-Jurjāniy mendhaifkannya sepertimana yang dinyatakan oleh Ibn *Adiyy
dalam «al-Kāmil Fī Ḍu*afā^ ar-Rijāl». Abū Bakr al-Bayhaqiyy mendhaifkannya
dalam «as-Sunan al-Kubrō». Ad-Dāroquṭniy mendhaifkannya dalam «as-Sunan» Ya*qūb
bin Sufyān al-Fārisiyy dalam «al-Ma*rifah wa at-Tārīẖ» menyatakan bahawa
hadisnya bergoncang. Dikatakan bahawa al-Ḥākim Abū Aḥmad menyatakan bahawa dia
tidak begitu kuat dan Ya*qūb bin Šaybah menyatakan bahawa dia seorang
kepercayaan, namun lemah hadisnya sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Ḥajar
al-*Asqolāniyy dalam «Tahḏīb at-Tahḏīb».
Malah, bukti kedhaifannya adalah dia membawa riwayat yang
bercanggah dengan periwayatan mawquf :
حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ
اللَّهِ، قَالَ: ثنا إِسْمَاعِيلُ، عَنْ لَيْثٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: قَالَ
أَبُو هُرَيْرَةَ: «مَنْ أَتَى النِّسَاءَ وَالرِّجَالَ فِي أَعْجَازِهِنَّ،
فَقَدْ كَفَرَ»
Abū *Abdullah telah merawi hadis kepada kami, dia berkata፥➤ Ismā*īl telah
merawi hadis kepada kami➤ Daripada Layṯ➤
Daripada Mujāhid, dia berkata፥➤ Abū Huroyroh berkata: "Sesiapa yang menyetubuhi wanita dan
lelaki pada duburnya, maka dia kafir". [Abū Bakr
al-H̱ollāl dalam as-Sunnah﹇no. 1447].
Begitu juga dengan hadis berikut :
حَدَّثَنَا هُدْبَةُ ،
حَدَّثَنَا هَمَّامٌ ، قَالَ : - سُئِلَ قَتَادَةُ : عَنِ الَّذِي يَأْتِي
امْرَأَتَهُ فِي دُبُرِهَا ؟ - فَقَالَ قَتَادَةُ : حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ
شُعَيْبٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ جَدِّهِ ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : هِيَ اللُّوطِيَّةُ الصُّغْرَى
Hudbah telah merawi hadis kepada kami➤ Hammām telah
merawi hadis kepada kami, dia berkata፥ Qotādah ditanya tentang orang menyetubuhi isterinya pada duburnya,
lalu Qotādah berkata፥➤ *Amr bin Šu*ayb telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada ayahnya➤ Daripada datuknya, bahawasanya Nabi -ṣollallāhu *alayhi
wasallam- berkata: "Ia adalah liwat yang kecil". [Musnad Aḥmad﹇no. 6821].
Riwayat secara marfuᶜ tidaklah sahih sepertimana yang dinyatakan
al-Buẖōriyy dalam «at-Tārīẖ al-Awṣōṭ». Oleh itu, menjadikan ini sebagai
kehujahan tidak sabit kerana ia bukanlah daripada kata-kata Rasulullah
-ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam- yang mana selain daripada baginda
bukanlah wahyu yang layak ditetapkan sebagai pensyariatan secara mutlak.
Di sini, ada beberapa tambahan hukum fiqh yang perlu ditanyakan
di sini.
Pertama, persetubuhan pada dubur tidak menyebabkan wajibnya
mandi kerana dubur bukan termasuk bahagian anggota khitan sehingga ia terkeluar
daripada hukum asalnya sebagai persetubuhan yang sebenar berdasarkan hadis
berikut :
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَمِّي ، قَالَ : حَدَّثَنَا ابْنُ
لَهِيعَةَ ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ رَبِيعَةَ ، عَنْ حَبَّانَ بْنِ وَاسِعٍ ، عَنْ
عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ ، عَنْ عَائِشَةَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " إِذَا جَاوَزَ الْخِتَانُ الْخِتَانَ ،
فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ " .
Aḥmad bin *Abdul Roḥmān telah merawi hadis kepada kami, dia
berkata፥➤
Pakcikku telah merawi hadis kepada kami, dia berkata➤ Ibn
Lahī*ah telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada Ja*far bin Robī*ah➤ Daripada Ḥabbān bin Wāsi*➤ Daripada *Urwah bin az-Zubayr➤
Daripada *Ā^išah, bahawasanya Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
bersabda: "Jika khitan menembusi khitan, maka wajib mandi baginya".
[Aṭ-Ṭoḥāwiyy dalam Šarḥ al-Ma*ānī al-Āṯār﹇no. 215].
Ini telah saya bahaskan dalam penulisan saya yang berjudul «Yang
Dikira Sebagai Persetubuhan Yang Sebenar Dan Kesan Hukumnya».
Yang kedua adalah persetubuhan yang melibatkan bukan suami dan isteri pada dubur juga tidak dikira berzina melalui qiyas dari hal tadi. Kemudian, ia tidak dikira berdosa memandangkan ia termasuk dalam sentuhan umum yang dibenarkan. Saya telah membahaskannya dalam penulisan yang berjudul «Hukum Bersentuhan Kulit Dengan Bukan Mahram Dengannya» dan «Adakah Syahwat Itu Sendiri Berdosa?».
No comments:
Post a Comment