Ilmu seksologi adalah ilmu yang berkaitan dengan aktiviti seks
seharian kita. Skop cakupannya begitu luas sekali kerana pembelajaran atau
pengkajian ilmu ini adalah merangkumi banyak aspek seperti psikologi, patologi,
kriminiologi, falsafah, kardiologi, sosiologi dan lain-lain. Tidak hanya terhad
dalam agama sahaja.
Seks merupakan aktiviti rutin dalam sesebuah masyarakat, maka
tidak dapat tidak, sememangnya kita perlu berikan perhatian yang besar
terhadapnya dan membawanya ke arus perdana. Jika penggunaan gajet mendapat
tumpuan dan perkembangan yang besar sehingga mencipta banyak perkara dalam
kemajuan dan pengkajian, apakah mungkin isu seksual hanya terhad dalam ruangan
yang terbantut?
Kita perlu tahu mengapa pentingnya pengkajian secara
komprehensif dan terkehadapan serta pembelajaran yang membuka kecelikan dalam
perkara yang berkaitan dengannya. Saya sebutkan sebab yang penting yang
sewajarnya diberikan keutamaan dalam rangkuman kajian dan lingkungan
pembelajaran.
🄰 Aspek Kesihatan Dan Keselamatan
Sudah tentu tidak ada yang perlu diberikan keutamaan dalam
kehidupan manusia melainkan kesihatan yang terjamin dan keselamatan yang
terjaga untuk mereka. Penting untuk kita belajar dan kenal kedua-dua aspek ini
kerana tidak ada guna keseronokan yang kita rasai dalam senggama jika kita
melalaikannya yang kesannya akan tampak sama ada dalam jangka masa pendek atau
jangka masa panjang.
Seks bukan sahaja perlu seronok, tetapi kita juga perlu waspadai
mudarat dan kerosakan yang berpotensi untuk menyerang sepanjang kita
beraktiviti dengannnya. Mahu atau tidak mahu, kita perlu celik dengan
mempelajarinya dan mereka yang berkeahlian juga perlu menceburkan diri untuk
menyumbangkan ilmu dan kajian tentangnya.
Kita tunjukkan contoh mengapa pentingnya untuk kita mengetahui
aspek keselamatan dan kesihatan dalam aktiviti ini. Contoh pertama, amalan seks
secara oral sebenarnya boleh menyebabkan kanser kepala dan leher menurut kajian
daripada Albert Einstein College of Medicine di New York yang telah diterbitkan
online di JAMA Onchology[1] dan Journal of the American Medical
Association[2].
Walaupun amalan ini diperkenankan oleh ahli ilmu seperti
al-Qurṭubiy[3], namun kita perlu berjaga-jaga dalam hal ini. Akan
tetapi, tidak dinafikan adanya manfaat daripada seks secara oral, iaitu
mengurangkan risiko Preeclampsia sepertimana yang dinyatakan dalam kajian yang
telah diterbitkan Journal of Reproductive Immunology[4]. Contoh yang
lain adalah posisi seks Woman-on Top adalah posisi seks yang berbahaya yang
bertanggungjawab dalam fraktur penis[5].
Tanpa kita mengenal semua ini, sudah pasti kita telah menjemput
risiko kepada kita dalam aktiviti seks tanpa kita sedar walaupun pada asalnya
adalah harus dalam agama ini. Kajian kesihatan perlu lebih luas yang merangkumi
semua aspek dan bidang sama ada daripada psikologi, epidemiologi, patologi,
pediatrik, etiologi, kardiologi, sitologi, farmakologi dan lain-lain untuk
memaksimakan gaya hidup seks yang sihat.
🄱 Memaksimakan Keseronokan
Seks tidak ada makna apa-apa tanpa keseronokan antara kedua-dua
pasangan. Mempelajari seksologi, walaupun tampak seperti ilmiah dan
pembelajaran serius, tetapi praktikalnya adalah santai dan bersahaja. Ilmu
seksologi mendedahkan tentang psikologi antara lelaki dan wanita, komunikasi
yang sebetulnya dan panduan yang menjadi perisa kelazatan untuk persenggamaan,
seterusnya mengeratkan keintiman antara pasangan.
Memperoleh keseronokan dalam aktiviti ini sememangnya mendapat
sarana di dalam agama, terutamanya apabila Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa
ālihi wasallam- menyarankan kepada Jābir -semoga Allah meredhainya- untuk
berkahwin dengan perawan berbanding yang janda :
فَهَلَّا جَارِيَةً
تُلَاعِبُهَا وَتُلَاعِبُكَ وَتُضَاحِكُهَا وَتُضَاحِكُكَ ؟
"Mengapa tidak perawan yang engkau boleh bermain dengannya
dan dia pun bermain dengan engkau serta engkau bercanda dengannya dan dia pun
bercanda dengna engkau?". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb an-Nafaqōt﹇no.
4973].
Di sini bukan untuk membahas sama ada berkahwin dengan yang
perawan lebih atau selainnya, mahupun untuk menafikan bahawa janda juga boleh
sahaja menjadi teman sepermainan, tetapi yang ingin difokuskan bahawa
perkahwinan terbina dengan rasa seronok dan kegirangan sesama pasangan.
Sebab itu sangatlah penting perhubungan intim dapat dikekalkan
atmosferanya dan klimaksnya supaya perjalanan panjang berkeluarga tidaklah
hambar dan membawa kepada duka dan menjemukan. Sekurang-kurangnya ilmu
seksologi boleh membantu untuk membimbing pasangan dalam mencapai kesemua ini.
Masalah ketidakpuasan untuk memperoleh kenikmatan dalam
senggaman selalu sahaja menjadi rungutan dan keluhan kepada ahli terapi seks[6] atau
mereka yang berkeahlian dengannya, terutamanya wanita. Paling teruk, kadang
aktiviti itu dipura-purakan rasa kenikmatan semata-mata untuk menjaga hati
pasangan[7].
Ini tidak lebih daripada penyeksaan terhadap diri. Ia boleh
mengganggu keharmonian dan kemesraan dalam ruangan kasih. Sebab itu kita tidak
boleh abaikan nilai keseronokan dalam hubungan intim. Untuk mengekalkan dan
memeliharanya, ilmu seksologi memberi bekalan yang dihajati dalam berlayar di
samudera perkahwinan.
🄲 Menjaga Kualiti Ilmu
Jika tiada siapa yang ingin memperhebatkan kajian seksologi dan
mewacanakan bidang ini, daripada mana lagi sumber yang orang ramai boleh ambil?
Apakah kita hanya mahu bergantung kepada cakap-cakap orang atau cuba-cuba
sendiri yang tidak dapat disahkan dan dibuktikan secara saintifik?
Inilah sebab yang penting kepada ilmu ini wajar diketengahkan
kepada prioriti yang tertinggi disebabkan seks merupakan rutin harian dan
kebiasaan. Kita tidak boleh biarkan masyarakat melakukan sesuatu secara
berterusan tanpa mengetahui dan memahami kesannya dan keberkesanannya.
Ahli ilmu yang berkemampuan perlu ambil tanggungjawab dan fokus
untuk memastikan pengukuhan ilmu dalam masyarakat. Maslahat yang diperlukan
sangat terdesak dan tidak boleh dibiarkan bertangguh. Walaupun kita telah hidup
di zaman globalisasi dan maklumat yang terlalu padat, ini bukan bermakna kita
seharusnya menjadi perlahan dalam produktiviti. Masih banyak persoalan yang
belum terungkai, masih banyak kajian yang perlu disemak semula dan masih belum
selesai perkembangannya sehinggalah ke hujung waktu dunia.
Cabaran Dalam Pengukuhan Ilmu Seksologi
Apabila isu seksual disentuh, sememangnya kita akan dapati atau
mungkin sahaja kita sendiri akan tersipu malu dan berperasaan janggal yang akan
menjadi reaksi kita. Tidaklah kita katakan ia adalah subjek yang tabu, tetapi
perbincangan mengenainya adalah sesuatu yang sensitif yang mencucuk
ketidaksenangan tatkala hal ini diketengahkan. Meskipun seks adalah rutin
normal bagi seseubuah masyarakat, stigma rasa segan masih menebal. Mungkin
inilah pengaruh pengaiban seks (sex shaming) yang telah terbina
berpanjangan dan terus-menerus menekan.
Tidak hairan apabila sebahagian kes rogol tidak dilaporkan dan
direkodkan[8]. Jelas bagi kita bahawa maruah tentang seks ini seperti
mempunyai suatu tempat yang khas yang tidak sama interaksi kita apabila
berhadapan dengan kes kecurian, rompakan, pembunuhan dan lain-lain padahal
rogol juga adalah jenayah yang agak berat.
Bahkan, kita boleh lihat bagaimana pihak polis di Malaysia
langsung tidak mendapat keterangan mangsa dalam kalangan kanak-kanak yang
dicabul oleh pedofilia Britain yang bernama Richard Huckle. Walaupun jumlah
kanak-kanak yang dicabul sebanyak 200 orang[9], namun dia masih mampu
berkeliaran sepanjang 12 tahun[10] tanpa dapat dikesan oleh pihak
polis beberapa lama.
Sengaja saya ketengahkan perkara ini terlebih dahulu. Sebab
utamanya adalah supaya kikiskan sifat malu yang tidak terkawal dan tidak kena
pada tempatnya. Saya tidak nafikan trauma tersendiri yang memberi pengaruh
kepada psikologi bagi wanita dan saya minta maaf jika ini sememangnya
menyinggung seseorang, tetapi jika kita bersikap segan tidak bertempat, kita
sebenarnya membiarkan penjenayah itu akan mencabul orang lain atau mencabul
kita pada hari yang lain. Ada masanya kita tidak boleh bersikap mementingkan
diri, terutamanya apabila ia melibatkan maslahat orang ramai dan keselamatan
jangka masa yang panjang.
Kita mungkin patut berterima kasih dan bangga dengan gerakan
#MeToo yang menyuarakan dan memperjuangkan dalam penentangan terhadap
pencabulan serta membela mereka yang menjadi mangsa kepada salah laku seksual[11].
Di United States telah menerima perubahan yang besar dalam revolusi dan
pembaharuan dalam undang-undang serta pembinaan moral masyarakat hasil daripada
aktif dan kuat resistansi daripada gerakan ini[12]. Kalaulah mereka
semua hanya terus-menerus dalam mengurungkan diri, pasti kita tidak akan nampak
hasil yang cukup besar seperti ini
Jangan biarkan pengaiban seks sebati dan menebal di dalam minda
dan jiwa sehingga ia merasuk kewarasan kita. Tidak mengapa ada rasa malu kerana
itu juga boleh menjadi bayu yang mencipta atmosfera dan suasana keseronokan.
Malu boleh menjadi panduan untuk kita memahami di mana kita berpotensi untuk
terangsang dan ia juga boleh menjadi pembatas dalam memelihara diri.
Namun, jika sampai tidak mengenal tempat dan keterlaluan dalam
mencela seolah-olah seperti tidak ada assosiasi dengan urusan seksual,
lebih-lebih lagi dalam aspek kebenaran, ia adalah sesuatu penyakit yang
merosakkan pertimbangan akal.
Penyakit ini berjangkit boleh terjadi dalam penafsiran dan
garapan kefahaman dalam agama. Misalnya, saya ada terbaca blog milik syiah[13] yang
mencela riwayat tentang Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam-
menyetubuhi para isterinya dalam satu malam dengan satu mandian[14] walaupun
sanadnya sahih.
Rasanya kalau dia lebih terbuka dan tidak terlalu melayani
tanggapan buruk itu yang bersadur dalam jiwanya, pasti dia akan melihat
perspektif yang berbeza. Kita sendiri tidak tahu apa yang tercela sangat dengan
riwayat sebegini. Inilah masalah stigma pengaiban seks yang menjadi dasar dalam
menilai sesuatu. Apa sahaja yang berkaitan dengan seks mahu sahaja diburukkan
dan dikeji semberono tanpa bersikap objektif dalam menilai.
Kemudian, penterjemahan ₍al-Kawā*ib₎ (الْكَوَاعِب) dalam 「Surah an-Nabā^ ayat
33」. Saya melihat beberapa
terjemahan yang sekadar menyebutkan gadis atau bidadari atau perawan atau
wanita atau seumpama dengannya tanpa menyifatkan bersama berbuah dada menombol
atau yang selari dengannya secara eksplisit[15], sedangkan apabila kita
melihat tafsir al-Quran, hampir kesemua ahli tafsir mentafsirkan sedemikian
tanpa berlapik[16]. Adakah ini kebetulan? Adakah para penterjemah tidak
tahu apa sebenarnya yang dimaksudkan?
Pasti tidak mungkin kerana kitab tafsir yang menjadi rujukan
utama seperti al-Qurṭubiy, Ibn Kaṯīr, aṭ-Ṭobariyy, az-Zamaẖšariy, al-Bayḍowiy,
Ibn Ḥayyān, al-Baġowiy dan lain-lain sama sekali tidak menyembunyikan maksud
sebenar. Mustahil mereka langsung tidak menyedari hal ini.
Jelas, inilah kesan nyata apabila kita bersikap acah-acah suci
yang tidak terbabit dengan seks dan akhirnya menuruti rasa malu tanpa melihat
tempatnya. Kesannya adalah mereka sembunyikan kebenaran yang wajib untuk
disampaikan sepertimana keadaannya.
Ia juga boleh memberi impak negatif kepada kajian saintifik.
Kesan buruk yang paling dominan dan nyata dalam hal ini adalah Bias Keinginan Sosial
(Social Desirablity Bias)[17] ketika temubual berkenaan
seksual. Kita boleh lihat bahawa sebahagian yang ditemubual sanggup untuk
menipu atau tidak menjawab persoalan dengan jelas dan tepat semata-mata untuk
selari daripada apa yang diterima oleh sosial[18].
Padahal, ini akan menyukarkan kajian khususnya dalam bidang
perubatan dalam memahami transmisi HIV dan STI[19]. Kesan paling parah
adalah mereka akan memberikan maklumat yang salah dan tidak benar sepertimana
realitinya semata-mata untuk tidak mahu dipulaukan dan dipandang serong oleh
masyarakat sekitar[20].
Ini tidak berlaku secara sendiri, tetapi ia adalah kesan dari
perpanjangan yang terbina dan dikukuhkan dalam norma. Kita terlalu biarkan
nista ini melekat dan terus berjangkit sehingga membentuk suatu konstruk
pemikiran yang melagak suci dan doktrin pengaiban terhadap apa sahaja yang
dikaitkan dengan seks.
Mungkin sahaja atas dasar untuk memelihara maruah yang ia boleh
tercemar apabila seseorang berasosiasi dengannya, tetapi apa gunanya kalau ia
menggadaikan nilai kebaikan yang lebih besar? Rasa malu yang ada bukan alasan
untuk mempertahankan kebatilan, menjumudkan kuriositi, mencela apa sahaja yang
berkaitan dengan seks serta membina dasar yang bercelaru dalam kotak penilaian.
Saat sekarang, kita boleh lihat bidang kajian ini telah meluas
dan pengetahuan yang dapat dicapai boleh dikatakan ia di paras optimum. Semua
ini bukan sahaja atas sumbangan dan tanggungjawab yang dipikul oleh para
pengkaji seksologi, tetapi anda juga sendiri yang memberikan manfaat kepada
mereka agar memperoleh pengetahuan tentang kesihatan dan keseronokan dalam
aktiviti ini.
Kalaulah setiap orang hanya merendam dalam stigma ini, nescaya
ilmu ini tidak dapat membangun dan maju sepertimana sekarang. Sebab itulah kita
tidak boleh berminda simplistik yang hanya bergelumang dengan sentimental dan
tanggapan buruk yang salah haluannya. Nilai kajian saintifik dan dapatan
empirikal sesungguhnya terlalu tinggi dan lebih berharga jika dibandingkan
dengan sikap jelek yang menjadi dinding penghalang kepada ilmu.
Saya bukanlah orang yang ingin menghilangkan perasaan malu dan
segan dalam hal seksual. Apa yang saya ingin nyatakan bahawa adalah supaya
hal-hal seksual ini dapat diketengahkan dalam arus perdana yang mempunyai
kedudukan yang setaraf dengan ilmu astronomi, biologi, sosiologi dan lain-lain
sama ada dalam keutamaan dalam ilmu mahupun penerimaan dalam masyarakat tanpa
diskriminasi.
Kita semua sentiasa mahukan aktiviti seks itu sihat, selamat dan
juga menyeronokkan sepertimana sihatnya, selamatnya dan seronoknya bermain alat
muzik, mendaki gunung, berlayar dan lain-lain aktiviti.
Justeru, kita perlu lebih terbuka dan lebih waras. Kalau
perasaan malu masih kuat ketika perbualan biasa tentang seks,
sekurang-kurangnya kita tidak perlu malu untuk isu-isu yang melibatkan
kesihatan dan keselamatan. Malah, memahami bagaimana untuk menggapai
keseronokan juga adalah penting kerana keseronokan adalah antara yang
terpenting dalam kebahagiaan rumah tangga.
Analisis dan nilai sama ada ia ada nilai praktikal ataupun tidak
tanpa diskriminasi sebagaimana kita mengambil tips tentang pemasakan yang
memberikan keseleraan kepada teman.
Nota Kaki
[3]Al-Qurṭubiy menyebutkan :
وَقَدْ قَالَ أَصْبَغُ
مِنْ عُلَمَائِنَا: يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَلْحَسَهُ بِلِسَانِهِ.
Berkata Aṣbaġ dari kalangan ulama kami: "Diperbolehkan
untuk menjilatnya (faraj) dengan lidahnya". [Al-Jāmi* Li Aḥkām al-Qur^ān﹇jilid 12﹇m/s 232﹇keluaran Dār
al-Kutub al-*Aṣriyyah﹇tahqiq
Aḥmad al-Bardawiy dan Ibrōhīm Aṭfayš].
[7]https://psychcentral.com/blog/why-women-fake-orgasm-and-why-most-no-longer-do/
[8]http://www.nij.gov/topics/crime/rape-sexual-violence/pages/rape-notification.aspx
[9]http://www.bbc.com/news/uk-36458472
[10]http://www.theweek.co.uk/73210/richard-huckle-britains-worst-paedophile-handed-22-life-sentences
[11]https://metoomvmt.org/about/#history
[12]https://www.vox.com/identities/2019/10/4/20852639/me-too-movement-sexual-harassment-law-2019
[13]Antaranya di sini ⮯
⟾https://jakfari.wordpress.com/2010/04/10/potret-sang-nabi-mulia-dalam-hadis-bukhari-2/
⟾http://syiahindonesia.net/kajian-ilmu-hadis-perlakuan-buruk-ahli-hadis-terhadap-nabi-muhammad-saw/
[14]Riwayatnya adalah seperti berikut :
حَدَّثَنَا عَبْدُ
الرَّحْمَنِ ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ ، عَنْ ثَابِتٍ ، عَنْ أَنَسٍ ،
أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " طَافَ عَلَى
نِسَائِهِ فِي لَيْلَةٍ وَاحِدَةٍ ، فِي غُسْلٍ وَاحِدٍ " .
*Abdul Roḥmān telah merawi hadis kepada kami➤ Ḥammād bin
Salamah telah merawi hadis kepada kami➤
Daripada Ṯābit➤ daripada Anas: "Bahawasanya Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- menyetubuhi isteri-isterinya pada satu malam dengan satu
mandian". [Musnad Aḥmad﹇no.
12682].
[15]Boleh semak beberapa terjemahan di sini : http://tanzil.net/#78:33
[16]Saya sudah bahaskan secara terperinci dalam penulisan saya yang
berjudul «Tafsir 「Surah an-Nabā^ Ayat
33」 Dan Isu Yang Berkaitan
Dengan Seksual».
[17]Bias Keinginan Social bermaksud laporan diri yang mana seseorang
memberikan laporan yang tidak tepat dalam topik sensitif untuk mempamerkan diri
mereka di kedudukan yang terbaik. Rujuk : http://www.psychologyconcepts.com/social-desirability-bias/
Kadangkala mereka melaporkan dalam bentuk penipuan, mengurangi
dan menambah deskripsi dalam sesuatu maklumat supaya selari dengan norma
masyarakat yang mana ia sama sekali tidak menepati piawaian kehendak yang
diperlukan dalam keterangan deskripsi itu.
[18]https://www.blogger.com/]https://psychology.wikia.org/wiki/Social_desirability
No comments:
Post a Comment