Saturday, May 2, 2020

Analisis Pendalilan Hadis Larangan Musahaqah

Musahaqah adalah sepertimana yang didefinisikan Haji Saᶜid Haji Ibrahim yang berkata: "Melakukan sesuatu perbuatan untuk memuaskan nafsu seks di antara perempuan dengan perempuan dengan menggeselkan faraj dengan faraj mereka berdua hingga mendatangkan berahi dan merasa kelazatan dengan pergeselan di antara kedua-dua orang perempuan itu". [Qanun Jinayah Syarᶜiyah Dan Sistem Kehakiman Dalam Perundangan Islam Berdasarkan Quran Dan Hadithm/s 38keluaran Darul Maᶜrifah].

Seperti ini juga pendefinisian Abu Mazaya al-Hafiz dan Abu Izzat al-Sahafi dalam «Fiqh Jenayah Islam». Ia juga dikenali dengan tribadi dan adakalanya disebut dengan sihaq.

Amalan ini tidaklah haram dan dalil-dalil pengharamannya tidak sabit untuknya. Ia seumpama sentuhan kulit dalam keadaan bersyahwat. Untuk hal ini boleh baca secara lanjut di penulisan saya yang berjudul «Adakah Syahwat Itu Sendiri Berdosa?».

 Ketidaksabitan Hadis Tribadi Wanita Adalah Zina Di Antara Mereka

🄰

حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ الصُّوفِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَمَّارُ بْنُ نَصْرٍ الْخُرَاسَانِيُّ ، سَنَةَ ثَمَانٍ وَعِشْرِينَ وَمِائَتَيْنِ قَالَ : أَخْبَرَنَا عُثْمَانُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحَرَّانِيُّ ، عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْقُرَشِيِّ ، عَنِ الْعَلاءِ ، عَنْ مَكْحُولٍ ، عَنْ وَاثِلَةَ بْنِ الأَسْقَعِ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " سِحَاقُ النِّسَاءِ زِنًا بَيْنَهُنَّ " .

Abū
Abdullah Amad bin usayn bin Abdul Jabbār a-Ṣūfiyy telah merawi hadis kepada kami dia berkataܒ Ammār bin Nar al-H̱urosāniyy telah merawi hadis kepada kami pada tahun dua ratus dua puluh tiga dia berkataܒ Umān bin Abdul Romān al-arrōniyy telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada Anbasaܒ daripada al-Alā^ܒ daripada Makḥūlܒ daripada Wāṯilaẗ bin al-Asqo dia berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Tribadi wanita adalah zina di antara mereka". [Riwayat al-Ājurriyy dalam Tarīm al-Liwāṭno. 22 riwayat al-Bayhaqiyy dalam Šuab al-Īmānno. 3341].

Hadis ini dhaif kerana
Anbasa bin Saīd dinilai orang yang ditinggalkan hadis oleh an-Nasā^iyy dalam «a-uafā^ wa al-Matrūkūn». Ad-Dāroquniyy menyenaraikannya adalam kelompok dhaif dalam «a-uafā^ wa al-Matrūkūn». Al-Buẖōriyy dalam «at-Tārīẖ al-Kabīr» menyatakan bahawa mereka meninggalkannya. At-Tirmiḏiyy dalam «as-Sunan» menyatakan bahawa dia dilemahkan pada hadisnya. Yaḥyā bin Maīn menyatakan bahawa dia tidak bernilai dan Abū Ḥātim ar-Rōziyy menyatakan bahawa dia ditinggalkan hadisnya serta dia pereka cipta hadis sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy dalam «al-Jarḥ Wa at-Tadīl». Ibn Adiyy dalam «al-Kāmil Fī uafā^ ar-Rijāl» menilainya sebagai diingkari hadisnya.

🄱

حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ إِسْحَاقَ، ثنا سُوَيْدُ بْنُ سَعِيدٍ، ثنا بَقِيَّةُ بْنُ الْوَلِيدِ، حَدَّثَنِي عُثْمَانُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ مَكْحُولٍ، عَنْ وَاثِلَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : " السِّحَاقُ بَيْنَ النِّسَاءِ زِنًا بَيْنَهُنَّ "

Al-Ḥusayn bin Isḥāq telah merawi hadis kepada kamiܒ Suwayd bin Saīd telah merawi hadis kepada kamiܒ Baqiyyah bin al-Walīd telah merawi hadis kepadakuܒ Umān bin Abdul Romān telah merawi hadis kepadakuܒ daripada Anbasa bin Saīdܒ daripada Makḥūlܒ daripada Wāṯilaẗ dia berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Tribadi antara wanita adalah zina antara mereka". [Riwayat a-obrōniy dalam al-Mujam al-Kabīrno. 17469].

حَدَّثَنَا أَبُو هَمَّامٍ ، قَالَ : حَدَّثَنِي بَقِيَّةُ بْنُ الْوَلِيدِ ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْقُرَشِيِّ ، قَالَ : حَدَّثَنِي عَنْبَسَةُ بْنُ سَعِيدٍ الْقُرَشِيُّ ، عَنْ مَكْحُولٍ ، عَنْ وَاثِلَةَ بْنِ الأَسْقَعِ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " سِحَاقُ النِّسَاءِ بَيْنَهُنَّ زِنًى " .

Abū Hammām telah merawi hadis kepada kami
dia berkataܒ Baqiyyaẗ bin al-Walīd telah merawi hadis kepadakuܒ daripada Umān bin Abdul Romān al-Qurošiyy dia berkataܒ Anbasa bin Saīd al-Qurošiyy telah merawi hadis kepadakuܒ daripada Makḥūlܒ daripada Wāṯilaẗ bin al-Asqo dia berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Tribadi wanita adalah zina di antara mereka". [Musnad Abū Yalāno. 7436].

Masalah pada sanad hadis ini adalah pada
Umān bin Abdul Romān al-Qurošiyy dan Anbasaẗ bin Saīd al-Qurošiyy. Saya tidak menemukan identiti yang layak untuk memenuhi perawi ini. Untuk mereka yang bernama dan bernasab bagi Umān bin Abdul Romān al-Qurošiy saya menemukan ada tujuh orang.

Yang pertama adalah
Umān bin Abdul Romān bin Ubaydullah al-ijāziyy yang meriwayatkan daripada Robīa bin al-Hudayr dan ayahnyaܒ daripada Umar semoga Allah meredhainya serta diriwayatkan oleh Abū Bakr bin al-Munkadir, Muammad bin ulā^ dan Abdul Majīd bin Suhayl.

Yang kedua adalah Umān bin Abdul Romān bin Saīd bin Yarbū yang meriwayatkan Urwa bin az-Zubayr dan diriwayatkan oleh anaknya؛ iaitu Abū Bakr.

Yang ketiga adalah Umān bin Abdul Romān bin uoyn bin Ubaydah bin Allāq aš-Šāmiyy ad-Dimašqiyy yang meriwayatkan daripada Zayd bin Wāqid dan Amr bin Qoys serta diriwayatkan oleh al-Walīd bin Muslim, al-Hayam bin H̱ōrija dan Hišām bin Ammār.

Yang keempat adalah
Umān bin Abdul Romān a-orō^ifiyy؛ iaitu Abū Abdul Romān al-Muktib yang meriwayatkan Aša bin Abdul Mālik, Hišām bin Ḥassān, Jafar bin Burqōn, Abdullah bin al-Alā^, Saīd bin Abdul Azīz dan Ibn aubān serta diriwayatkan oleh an-Nufayliyy dan Šurobīl.

Yang kelima adalah Umān bin Abdul Romān bin Umar bin Sad bin Abū al-Waqqōṣ؛ iaitu Abū Amr al-Waqqōṣiyy yang meriwayatkan daripada az-Zuhriyy, Ā^iša binti Saīd, Nāfi, Muammad bin al-Munkadir dan Aṭō^ bin Abū Robāḥ serta diriwayatkan oleh Ṣōli bin Mālik al-H̱owārizmiyy, Ismāīl bin Abān al-Warrōq dan Yūnus bin Bukayr aš-Šaybāniyy.

Yang keenam adalah Umān bin Abdul Romān bin Abān bin Umān al-Umawiyy yang meriwayatkan daripada Abān dan diriwayatkan oleh Ibn Abū az-Zinād.

Yang ketujuh adalah Umān bin Abdul Romān al-Jumaiyy؛ iaitu Abū Amr al-Bariyy yang meriwayatkan daripada Ayyūb as-Satiyāniyy, Abdullah bin Ṭōwus, Hišām bin Urwa dan Yūnus bin Bukayr serta diriwayatkan oleh Suwayd bin Saīd, Bišr bin al-akam an-Naysāburiyy, Aliy bin al-Madiniyy dan Abū Kāmil Fuoyl bin usayn al-Jaduriyy.

Untuk
Anbasa bin Saīd al-Qurošiyy saya menemukan tiga orang seperti ini. Yang pertama adalah Anbasa bin Saīd bin Abū Ayyāš al-Umawiyy yang meriwayatkan daripada nenek kepada ayahnya؛ iaitu Ummu Ayyāš dan diriwayatkan oleh anaknya؛ iaitu Rowḥ.

Yang kedua adalah Anbasa bin Saīd bin Kaṯīr bin Ubayd al-Kūfiyy at-Taymiyy yang meriwayatkan daripada datuknya; Abū al-Anbas dan diriwayatkan oleh cucunya؛ iaitu Abū aṣ-Ṣobbaḥ Ismāīl bin iddīq, Abdul Romān bin Mahdiyy, Abū al-Walīd a-oyālisiyy, Abū an-Nar dan Muammad bin Abdullah al-Anṣōriyy. Dia merupakan perawi yang berkredibiliti.

Yang ketiga adalah Anbasa bin Saīd bin Abān al-Kūfiyy al-Umawiyy yang meriwayatkan daripada Šarīk dan Ibn al-Mubārok serta diriwayatkan oleh Saīd bin Yayā, Muammad bin assān al-Arzaq dan Aliyy bin Amr bin al-Ḥarīṯ al-Anṣōriyy. Dia juga merupakan perawi yang berkredibiliti.

Lantas
ߨ siapakah yang sesuai untuk diisi dalam sanad ini? Saya dapat andaikan penambahan al-Qurošiyy adalah kesilapan. Kemudianߨ kalau pun kita ingin memakai tanpa nasab al-Qurošiyyޱ maka Umān bin Abdul Romān adalah al-arrōniyy dapat kita pastikan berdasarkan riwayat sebelumnya. 

Mungkin ada yang akan mempertikaikan bahawa al-Ḥarrōniyy ini tidak ada rekod untuknya yang mengambil riwayat daripada mana-mana individu yang bernama Anbasaẗ bin Saīd dan tidak juga rekod yang menyatakan bahawa dia meriwayatkan kepada al-arrōniyy sehingga tidak boleh ditetapkan bahawa itu adalah al-arrōniyy. Saya katakanini pun dapat kita andaikan bahawa ini juga suatu kesilapan.

Oleh sebab kita berhadapan dengan masalah ini
ߨ maka hadis ini tidak dapat disahihkan dan tidak dapat juga dijadikan hujah.

🄲

أَخْبَرَنَا الْبَرْقَانِيُّ ، قَالَ : أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ الْهَيْثَمِ الأَنْبَارِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي الْعَوَّامِ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ الْحَكَمِ بْنِ عَوَانَةَ ، عَنِ الْعَلاءِ بْنِ كَثِيرٍ ، عَنْ مَكْحُولٍ ، عَنْ وَاثِلَةَ بْنِ الأَسْقَعِ ، وَأَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، قَالا : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " لا تَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّى يَسْتَغْنِيَ الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَالنِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ ، وَالسِّحَاقُ زِنَا النِّسَاءِ بَيْنَهُنَّ " .

Al-Burqōniyy telah merawi khabar kepada kami
dia berkataܒ Muḥammad bin Jafar bin al-Hayam al-Anbāriyy telah merawi khabar kepada kami dia berkataܒ Ibn Abū al-Awwām telah merawi hadis kepada kami dia berkataܒ Sulaymān bin al-Ḥakam bin Awāna telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada al-Alā^ bin Kaṯīrܒ daripada Makḥūlܒ daripada Wāṯilaẗ bin al-Asqo dan Anas bin Mālik mereka berdua berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Tidak hancur dunia sehingga seorang lelaki merasa cukup dengan lelaki dan wanita dengan wanita. Tribadi adalah zina wanita di antara mereka". [Riwayat al-H̱oṭīb al-Baġdādiyy dalam Tārīẖ Bahgdādno. 2493].

Hadis ini dhaif kerana al-Alā^ dinilai dhaif oleh an-Nasā^iyy dalam «a-uafā^ Wa al-Matrūkūn». Al-Buẖōriyy dalam «at-Tārīẖ al-Kabīr» menyatakan bahawa dia diingkari hadisnya. Abū Zura ar-Rōziyy mendhaifkannya dan Abū Ḥātim ar-Rōziyy menyatakan bahawa dia adalah dhaif hadisnya lagi diingkari hadisnya sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy dalam «al-Jarḥ Wa at-Tadīl». Yayā bin Maīn menyatakan bahawa hadisnya tidak bernilai apa-apa sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Adiyy dalam «al-Kāmil Fī uafā^ ar-Rijāl» dan dia menyimpulkan bahawa dia diingkari hadisnya.

🄳

حَدَّثَنَا أَبُو الْقَاسِمِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ الْبَغَوِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو إِبْرَاهِيمَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ التَّرْجُمَانُ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَيُّوبُ بْنُ مُدْرِكٍ ، عَنْ مَكْحُولٍ ، عَنْ وَاثِلَةَ بْنِ الأَسْقَعِ ، وَأَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، قَالا : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " لا تَذْهَبِ الدُّنْيَا حَتَّى يَسْتَغْنِيَ الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ ، وَالنِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ ، وَالسِّحَاقُ زِنَا النِّسَاءِ بَيْنَهُنَّ .

Abū al-Qōsim
Abdullah bin Muammad bin Abdul Azīz al-Baġowiyy telah merawi hadis kepada kami dia berkataܒ Abū Ibrōhīm Ismāīl bin Ibrōhīm at-Tarjumān telah merawi hadis kepada kami dia berkataܒ Ayyūb bin Mudrik telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada Makḥūlܒ daripada Wāṯilaẗ bin al-Asqo dan Anas bin Mālik mereka berdua berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Tidak hancur dunia sehingga seorang lelaki merasa cukup dengan lelaki dan wanita dengan wanita. Tribadi adalah zina wanita di antara mereka". [Riwayat al-Ājurriyy dalam Taḥrīm al-Liwāṭno. 23].

Hadis ini dhaif kerana Ayyūb bin Mudrik dinilai dhaif oleh Yaqūb bin Sufyān al-Fārisiyy dalam «al-Marifah wa at-Tārīẖ». An-Nasā^iyy menilainya sebagai orang yang ditinggalkan hadisnya dalam «a-uafā^ wa al-Matrūkūn». Yayā bin Maīn menyatakan bahawa dia tidak bernilai dan di tempat lain dia mengatakan bahawa dia adalah pendusta sepertimana yang dinukilkan oleh Abū Jafar al-Uqoyliyy dalam «a-uafā^ al-Kabīr». Ad-Dāroquniyy menilainya sebagai orang yang ditinggalkan dalam «a-uafā^ wa al-Matrūkūn». Abū Ḥātim ar-Rōziyy menyatakan bahawa dia lemah hadisnya lagi ditinggalkan dan Abū Zura ar-Rōziyy» menyatakan bahawa dia lemah hadisnya sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy dalam «al-Jar Wa at-Tadīl». Ibn Adiyy dalam «al-Kāmil Fī uafā^ ar-Rijāl» menyatakan bahawa riwayat daripada Makḥūl adalah munkar.

 Ketidaksabitan Hadis Laknat Terhadap Wanita Yang Menunggang dan Ditunggang

عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنَ مُحَمَّدٍ ، عَنْ حَرَامِ بْنِ عُثْمَانَ ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ ثَابِتٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ ، قَالَ : " لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّاكِبَةَ ، وَالْمَرْكُوبَةَ " .

Daripada Ibrōhīm bin Muḥammadܒ daripada Ḥarōm bin Umānܒ Daripada Saīd bin Ṯābitܒ Daripada Abdullah bin Kab bin Mālik dia berkata: "Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam melaknat wanita yang menunggang dan yang ditunggang". [Muṣonnaf Abdul Rozzāqno. 13012].

Hadis ini dhaif kerana
arōm bin Umān adalah tidak berkredibiliti menurut Mālik bin Anas dan Yayā bin Maīn. Muammad bin Idrīs aš-Šāfiiy berkata hadis daripada arōm bin Umān adalah haram. Al-Buẖōriyy menyatakan bahawa dia diingkari hadisnya. Demikian semua itu dinukilkan oleh Abū Jafar al-Uqoyliyy dalam «a-uafā^ al-Kabīr». Amad bin anbal menyatakan bahawa dia tidak diriwayatkan hadisnya, Abū Ḥātim ar-Rōziyy menyatakan bahawa dia diingkari hadisnya lagi orang yang ditinggalkan hadisnya dan Abū Zura menyatakan bahawa dia lemah hadisnya. Demikian hal itu dinukilkan oleh Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy dalam «al-Jar Wa at-Tadīl». Ibrōhīm bin Yaqūb menyatakan bahawa hadis daripada Ḥarōm bin Umān adalah haram adalah haram, Amr bin Aliyy al-Fallās menyatakan bahawa dia adalah orang yang ditinggalkan hadisnya dan an-Nasā^iyy menilainya sebagai tidak berkredibiliti dan tidak amanah sepertimana yang dinyatakan oleh Ibn Adiyy dalam «al-Kāmil Fī Ḍuafā^ ar-Rijāl».

 Ketidaksabitan Hadis Wanita Yang Menyetubuhi Wanita Lain Adalah Penzina

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ ، وَأَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ ، ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ ، ثنا يَحْيَى بْنُ أَبِي طَالِبٍ ، أنا أَبُو بَدْرٍ ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، عَنْ خَالِدٍ الْحَذَّاءِ ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ ، عَنْ أَبِي مُوسَى ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِذَا أَتَى الرَّجُلُ الرَّجُلَ فَهُمَا زَانِيَانِ ، وَإِذَا أَتَتِ الْمَرْأَةُ الْمَرْأَةَ فَهُمَا زَانِيَانِ " .

Abū Abdullah al-Ḥāfi dan Abū Bakr Amad bin al-asan telah merawi khabar kepada kamiܒ Abū al-Abbās Muammad bin Yaqūb telah merawi hadis kepada kamiܒ Yaḥyā bin Abū Ṭōlib telah merawi hadis kepada kamiܒ Abū Ḏarr telah merawi khabar kepada kamiܒ Muḥammad bin Abdul Romān telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada H̱ōlid al-Ḥaḏḏā^ܒ daripada Ibn Sīrīnܒ daripada Abū Musā dia berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Apabila lelaki menyetubuhi lelakiޱ maka kedua-duanya penzina dan apabila wanita menyetubuhi wanitaޱ maka kedua-duanya penzina". [Al-Bayhaqiyy dalam Šuab al-Īmānno. 5045. Diriwayatkan juga oleh al-Ājurriyy dalam Tarīm al-Liwāṭno. 16].

Selepas al-Bayhaqiyy membawakan riwayat iniܦ dia menyebutkan :

مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ هَذَا لا أَعْرِفُهُ ، وَهُوَ مُنْكَرٌ بِهَذَا الإِسْنَادِ .

"Muḥammad bin Abdul Romān ini tidaklah aku mengenalinya dan dia diingkari dengan sanad ini". [As-Sunan al-Kubrōjilid 8m/s 406keluaran Dār al-Kutub al-Ilmiyyatahqiq Muammad Abdul Qōdir Aṭō].

 Penolakan Bentuk Istidlal Daripada Hadis Larangan Mencampuri Sesama Wanita

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ ، حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ ، عَنْ الْأَعْمَشِ ، عَنْ أَبِي وَائِلٍ ، عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "لَا تُبَاشِرُ الْمَرْأَةُ الْمَرْأَةَ لِتَنْعَتَهَا لِزَوْجِهَا كَأَنَّمَا يَنْظُرُ إِلَيْهَا " .

Musaddad telah merawi hadis kepada kamiܒ Abū Awāna telah merawi hadis kepada kamiܒ dari al-Amāšܒ dari Abū Wā^ilܒ dari Ibn Masūd dia berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Janganlah seorang wanita mencampuri wanita lain untuk menceritakan ciri-cirinya kepada suaminya sehingga seolah-lah dia melihat dirinya". [Sunan Abū DāwudKitāb an-Nikāḥno. 1838].

Menurut mereka keharaman liwat ini pada perkataan Bāšaro (بَاشَرَ) boleh membawa makna kepada persetubuhan. Daripada hadis ini dilarang untuk wanita melakukan persetubuhan terhadap wanita yang lain. Kata sendi Li (لِ) pada ₍Tanataha (تَنْعَتَهَا) di sini bukan merujuk kepada illah kepada laranganߨ tetapi sebagai menyatakan larangan tambahan؛ iaitu jika pencampuran sesama wanita sudah dilarangߨ maka lebih-lebih lagi dengan perbuatan menceritakan sifatnyaޱ maka hal itu lebih bertambah dosanya. Ibrah pengamalan hadis ini diamalkan untuk semua sekalipun lafaznya merujuk kepada wanita.

Untuk ini ada dua bentuk jawapan. Pertamaߨ kalau kata sendi ₍Li₎ bukan bermaksud penjelas sebab bagi penyebutan sebelumnya yang dengan itu ia menjadi illah laranganޱ ini sama sahaja seperti menatijahkan ₍Li₎ tersebut sebagai ₍az-Zā^idah₎ atau fungsi ₍al-Atf₎ yang sekadar menyatakan kesinambungan dan menghubungkan dua ayat menjadi satu.

Jika ia sebagai ₍az-Zā^idah₎ޱ ia tidak menatijahkan apa-apa kesan kerana ₍Tanataha masih tetap boleh berkedudukan sebagai Maful Li^ajlih dan ini satu-satunya yang paling sesuai untuk diᶜrab apabila diandaikan ₍Li₎ tersebut boleh dibuang kerana ₍az-Zā^idah₎ hanya penegas kepada ayat yang telah lengkap. Jika ia ₍al-Atfޱ maka ini sama sekali tidak dikenali penggunaannya dalam bahasa Arab. Walau apapunߨ pernyataan tentang ₍Li₎ bukan penjelas sebab merupakan sesuatu yang menyanggahi hadis berikut :

حَدَّثَنَا أَبُو الْأَحْوَصِ ، عَنْ مَنْصُورٍ ، عَنْ أَبِي وَائِلٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ : نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ تُبَاشِرَ الْمَرْأَةُ الْمَرْأَةَ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ مِنْ أَجْلِ أَنْ تَصِفَهَا لِزَوْجِهَا

Abū al-Aḥwaṣ telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada Manṣūrܒ daripada Abū Wā^ilܒ daripada Abdullah dia berkata: "Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam melarang untuk seorang wanita mencampuri wanita lain dalam satu baju kerana untuk menyifatkan kepada suaminya". [Muṣonnaf Ibn Abū Šaybahno. 13603].

Keduaߨ jawab kepada larangan ini ialah disebabkan penyifatannya sepertimana yang dinyatakan oleh Muḥammad Aliyy bin Muammad bin Ilān al-Bakriy aṣ-Ṣiddīqiy dalam «Dalīl al-Fālihīn Li Ṭuruq Riyāḍ aṣ-Sōliḥīn».

Sebab larangan penyifatannya adalah kerana khuatir terjadinya fitnah padanya dan larangan itu berfungsi sebagai ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i sepertimana yang dinyatakan Ibn Baṭṭōl dalam «Šar oḥīḥ al-Buẖōriyy», Jamāluddīn Abdullah al-Jauziyy dalam «al-Kašf al-Muškil Min adīṯ a-oḥīḥayn», Ibn ajar al-Asqolāniyy dalam «Fat al-Bāri Šar oḥīḥ al-Buẖōriy», Šihābuddīn al-Qosolāniyy dalam «Iršād as-Sāri Li Šar oḥīḥ al-Buẖōriy», Nūruddin al-Harawiyy dalam «Mirqōẗ al-Mafātīḥ Šarḥ Miškāh al-Masōbīḥ», al-Aẓīm Ābādiy dalam «Aun al-Mabūd», Abū al-Alā^ al-Mubārokfuriy dalam «Tufa al-Awāḍi Bi Šar Jāmi at-Tirmīḏiy» dan Faiol bin Abdul Azīz dalam «Tarīz Riyāḍ a-olihīn».

Bahkanߨ larangan ini juga disebabkan penceritaan aurat tanpa seizinnya dan hal itu dilarang.

Situasi ini juga sama seperti firman Allah Taālā seperti berikut :

وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا

"Dan janganlah matamu meghala ke arah mereka dalam keadaan mengharap perhiasan dunia". [Surah al-Kahfi ayat 28].

Kalimah ₍Turīd₎ (تُرِيدُ) di sini adalah berkedudukan hal pada iᶜrabnya. Melalui ayat iniܦ sama sekali kandungannya tidak menunjukkan bahawa larangan untuk menghalakan mata orang yang tidak beriman dan pengharapan itu adalah keharaman tambahan. Yang dimaksudkan adalah usah sesekali kagum dengan kaum yang tidak beriman sambil mengharap perhiasan dunia akan dicurahkan kepada mereka.

Begitu juga dengan cara kefahaman kandungan hadis tersebut. Isi kandungan yang dimaksudkan pada hadis tersebut ialah seseorang melakukan pencampuran dengan tujuan memberitahukan ciri-ciri orang itu kepada pasangannya, bukan untuk menyebutkan haramnya pencampuran dan haramnya untuk memberitahukan ciri-ciri orang itu kepada pasangannya.

No comments:

Post a Comment