Firman Allah Ta*ālā :
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّـهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّـهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
"Dihalalkan untuk kalian bersetubuh dengan isteri-isteri kamu pada waktu
malam. Mereka adalah pakaian bagi kalian dan kalian adalah pakaian bagi mereka.
Allah mengetahui bahawasanya kamu sememangnya tidak mampu menahan diri kamu.
Maka, Allah menerima taubat kamu dan memaafkan kamu. Maka sekarang, setubuhilah
mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan oleh Allah untuk kalian. Makan dan
minumlah sehingga jelas antara benang putih dengan benang hitam pada waktu
fajar. Kemudian, sempurnakanlah puasa sampai waktu malam". [Surah
al-Baqoroh ayat 187].
حَدَّثَنَا أَبُو اليَمَانِ ، أَخْبَرَنَا
شُعَيْبٌ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، قَالَ : أَخْبَرَنِي حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ ، أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : بَيْنَمَا
نَحْنُ جُلُوسٌ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، إِذْ
جَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكْتُ . قَالَ : مَا لَكَ ؟
قَالَ : وَقَعْتُ عَلَى امْرَأَتِي وَأَنَا صَائِمٌ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : هَلْ تَجِدُ رَقَبَةً تُعْتِقُهَا ؟ قَالَ :
لاَ ، قَالَ : فَهَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تَصُومَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ ،
قَالَ : لاَ ، فَقَالَ : فَهَلْ تَجِدُ إِطْعَامَ سِتِّينَ مِسْكِينًا . قَالَ :
لاَ ، قَالَ : فَمَكَثَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَبَيْنَا
نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِعَرَقٍ
فِيهَا تَمْرٌ - وَالعَرَقُ المِكْتَلُ - قَالَ : أَيْنَ السَّائِلُ ؟ فَقَالَ :
أَنَا ، قَالَ : خُذْهَا ، فَتَصَدَّقْ بِهِ فَقَالَ الرَّجُلُ : أَعَلَى أَفْقَرَ
مِنِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ فَوَاللَّهِ مَا بَيْنَ لاَبَتَيْهَا - يُرِيدُ
الحَرَّتَيْنِ - أَهْلُ بَيْتٍ أَفْقَرُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي ، فَضَحِكَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى بَدَتْ أَنْيَابُهُ ، ثُمَّ
قَالَ : أَطْعِمْهُ أَهْلَكَ
Abū al-Yamān telah merawi hadis kepada kami➤ Šu*ayb telah merawi khabar kepada kami➤ Daripada az-Zuhriyy,
dia berkata፥➤ Ḥumayd bin *Abdul Roḥmān telah merawi khabar
kepadaku➤ Bahawasanya Abū Huroyroh -semoga
Allah meredhainya- berkata፥ Ketikamana kami
duduk bersama Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-,
tiba-tiba datang seorang lelaki kepadanya, lalu dia berkata: "Wahai
Rasulullah, binasalah aku!". Dia berkata: "Kenapa dengan kamu?".
Dia berkata: "Aku menyetubuhi isteriku sedangkan aku berpuasa".
Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- berkata: "Adakah engkau memiliki
hamba sahaya untuk engkau bebaskan?". Dia berkata: "Tidak".
Baginda berkata: "Adakah engkau berkemampuan untuk berpuasa dua bulan
berturut-turut?". Dia berkata: "Tidak". Baginda berkata:
"Adakah engkau mampu untuk memberi makan enam puluh orang miskin?".
Dia berkata: "Tidak". Abū Huroyroh berkata፥ Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
terdiam, maka kamu pun dalam keadaan sebegitu. Kemudian, Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
membawa ₍*Aroq₎ yang kurma di
dalamnya. -Dan ₍*Aroq₎ ialah keranjang-.
Baginda berkata: "Mana orang yang bertanya?". Dia berkata:
"Saya". Baginda berkata: "Ambillah, lalu bersedekahlah
dengannya". Berkata lelaki itu: "Adakah ada yang lebih miskin
daripadaku wahai Rasulullah? Maka, demi Allah! Tidak ada di antara dua tanah
berbatu hitam -dia bermaksud dua tanah tandus- dalam sesebuah keluarga lebih
miskin daripada ahli keluargaku". Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
pun ketawa sehingga terlihat gigi-giginya. Kemudian baginda berkata:
"Berilah makan kepada ahli keluargamu". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb aṣ-Ṣowm﹇no.
1853].
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ
أَبُو الحَسَنِ ، أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ ، أَخْبَرَنَا الأَوْزَاعِيُّ ،
قَالَ : حَدَّثَنِي ابْنُ شِهَابٍ ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، أَنَّ رَجُلًا أَتَى رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكْتُ ،
قَالَ : وَيْحَكَ قَالَ : وَقَعْتُ عَلَى أَهْلِي فِي رَمَضَانَ ، قَالَ :
أَعْتِقْ رَقَبَةً قَالَ : مَا أَجِدُهَا ، قَالَ : فَصُمْ شَهْرَيْنِ
مُتَتَابِعَيْنِ قَالَ : لاَ أَسْتَطِيعُ ، قَالَ : فَأَطْعِمْ سِتِّينَ
مِسْكِينًا قَالَ : مَا أَجِدُ ، فَأُتِيَ بِعَرَقٍ ، فَقَالَ : خُذْهُ
فَتَصَدَّقْ بِهِ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَعَلَى غَيْرِ أَهْلِي ،
فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ ، مَا بَيْنَ طُنُبَيْ المَدِينَةِ أَحْوَجُ مِنِّي
، فَضَحِكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى بَدَتْ
أَنْيَابُهُ
Muḥammad bin Muqōtil Abū al-Ḥasan telah merawi hadis kepada kami➤ *Abdullah telah
merawi khabar kepada kami➤ Al-Awzā*iyy telah merawi
khabar kepada kami, dia berkata፥➤ Ibn Syihāb telah
merawi hadis kepadaku➤ Daripada Ḥumayd bin *Abdul Roḥmān➤ Daripada Abū Huroyroh -semoga
Allah meredhainya- , bahawasnaya seorang lelaki datang kepada Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-,
lalu berkata: "Wahai Rasulullah, binasalah aku". Baginda berkata:
"Kasihan kamu". Dia berkata: "Aku menyetubuhi isteriku pada
bulan Romaḍōn". Baginda berkata: "Bebaskan seorang hamba
sahaya". Dia berkata: "Aku tidak memilikinya". Baginda berkata:
"Berpuasalah dua bulan berturut-turut". Dia berkata: "Aku tidak
mampu". Baginda berkata: "Berilah makan kepada enam puluh orang
miskin". Dia berkata: "Aku tidak menemuinya". Maka, baginda pun
membawakan sekeranjang. Baginda berkata: "Ambillah ia, lalu bersedekahlah
dengannya". Baginda berkata: "Wahai Rasulullah, adakah ada yang
selain daripada keluargaku? Maka, demi yang diriku di tangan-Nya! Tidak ada di
antara dua penjuru Madinah yang lebih miskin daripadaku". Nabi -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- pun ketawa sehingga terlihat gigi-giginya". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb
al-Adab﹇no. 5835].
Sebahagian agamawan berdelusi dengan pergantungan yang mutlak bahawa
semata-mata berpuasa dapat mengekang syahwat seseorang, walhal dalam puasa
wajib di bulan Ramadhan pun masih sebahagian orang tidak mampu menahan diri
dengan desakan syahwatnya. Hal tersebut dinyatakan sendiri oleh Allah dan telah
tersiar dalam perkhabaran sahih yang sampai kepada kita.
Tidak perlu dinafikan
lagi hakikat ini bahawa kita tidak boleh terlalu bergantungan dengan puasa
semata-mata. Bayangkan pula dengan bulan-bulan selain Ramadhan, apakah syahwat
akan terus mendiamkan diri?
Praktik agama ini usahlah hanya terlalu lihat dengan teks semata-mata tanpa
memerhati suasana dan realiti semasa. Misalnya, seseorang menyuruh seseorang
berkahwin walaupun fakir dengan berdalilkan ayat ini tanpa mengambil kira
pertimbangan manfaat dan mudarat :
وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ
وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚإِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ
يُغْنِهِمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
"Nikahkanlah orang bujang kalian dan orang-orang yang layak daripada
hamba-hamba sahaya lelaki kamu dan hamba-hamba sahaya wanita kamu. Jika mereka
dalam keadaan fakir, Allah akan memberikan kekayaan daripada keutamaan-Nya. Dan
Allah Maha Meluas dan Maha Mengetahui". [Surah an-Nūr ayat 32].
Harap maaf. Kita tidak berbicara mereka yang fakir, tetapi kita berbicara
mereka yang lebih rendah daripada fakir! Salah satu sebab mereka terhalang
bukan sekadar jerutan ekonomi dalam kepungan mereka, tetapi paling besar cabarannya
adalah mereka berhadapan dengan persepsi masyarakat.
Apabila seseorang
ingin melangsungkan pernikahan, kita ditekan seolah-olah perlu membuat arus
perubahan kehidupan yang baru. Padahal, kita hanya ingin menghalalkan kemaluan
mereka sahaja, bukan untuk membawa kepada kehidupan yang berbeza.
Melahirkan anak bukan kewajipan dalam agama. Jika ia merupakan suatu kewajipan,
maka ia tidak bermakna apa-apa apabila Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi
wasallam- menghalalkan nikah mutaah ketika dahulu sebelum ditegah semula.
Begitu juga tidak bermakna apa-apa dengan keizinan dalam melakukan azl dalam
perhubungan seks.
Jelas sekali bahawa
jarang orang sangat terdesak untuk memperoleh zuriat, tetapi yang sangat pasti
adalah penghalalan ini hadiah untuk meredakan kegusaran jiwa mereka yang tidak
memiliki pasangan.
Perbahasan yang
selanjutnya boleh dibaca dalam «Ḥukm Taḥdīd an-Nasl» karya *Abdul *Azīz bin
Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy; tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah
-ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam-.
Malah, perkahwinan
tidak semestinya perlu kekal sepanjang hayat. Boleh sahaja jika ia didirikan
untuk sementara. An-Nawawiyy berkata :
قَالَ الْقَاضِي وَأَجْمَعُوا عَلَى
أَنَّ مَنْ نَكَحَ نِكَاحًا مُطْلَقًا وَنِيَّتُهُ أَنْ لَا يَمْكُثَ مَعَهَا إِلَّا
مُدَّةً نَوَاهَا فَنِكَاحُهُ صَحِيحٌ حَلَالٌ وَلَيْسَ نِكَاحُ مُتْعَةٍ
وَإِنَّمَا نِكَاحُ الْمُتْعَةِ مَا وَقَعَ بِالشَّرْطِ الْمَذْكُورِ وَلَكِنْ
قَالَ مَالِكٌ لَيْسَ هَذَا مِنْ أَخْلَاقِ النَّاسِ وَشَذَّ الْأَوْزَاعِيُّ
فَقَالَ هُوَ نِكَاحُ مُتْعَةٍ وَلَا خَيْرَ فِيهِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ
"Al-Qōḍī
berkata: ❝Mereka bersepakat
bahawa sesiapa yang bernikah dengan nikah yang mutlak dan niatnya adalah tidak
kekal bersamanya melainkan beberapa tempoh yang dia meniatkannya, maka nikahnya
adalah sah lagi halal. Ia bukanlah nikah mutaah. Sebenarnya nikah mutaah adalah
apa yang terjadi dengan syarat yang disebutkan. Akan tetapi, Mālik berkata: ‷Ini
bukanlah daripada perilaku orang ramai. Al-Awzā*iyy menjadi syaz, lalu dia berkata: ‷Ia
adalah nikah mutaah dan tidak ada kebaikan padanya‴❞. Allah lebih
mengetahui". [Al-Minhāj Šarḥ Ṣoḥīḥ Muslim Ibn al-Ḥajjāj﹇jilid
9﹇m/s 182﹇keluaran Dār Iḥyā^ at-Turōṯ al-*Arobiyy].
Ibn Qudāmah berkata :
فَصْلٌ: وَإِنْ تَزَوَّجَهَا بِغَيْرِ
شَرْطٍ، إلَّا أَنَّ فِي نِيَّتِهِ طَلَاقَهَا بَعْدَ شَهْرٍ، أَوْ إذَا انْقَضَتْ
حَاجَتُهُ فِي هَذَا الْبَلَدِ، فَالنِّكَاحُ صَحِيحٌ، فِي قَوْلِ عَامَّةِ أَهْلِ
الْعِلْمِ، إلَّا الْأَوْزَاعِيَّ قَالَ: هُوَ نِكَاحُ مُتْعَةٍ. وَالصَّحِيحُ
أَنَّهُ لَا بَأْسَ بِهِ، وَلَا تَضُرُّ نِيَّتُهُ، وَلَيْسَ عَلَى الرَّجُلِ أَنْ
يَنْوِيَ حَبْسَ امْرَأَتِهِ وَحَسْبُهُ إنْ وَافَقَتْهُ، وَإِلَّا طَلَّقَهَا.
"Fasal: Jika
seseorang mengahwininya dengan tanpa syarat melainkan pada niatnya adalah
menalaknya selepas sebulan atau apabila selesai hajatnya dalam suatu negara,
maka nikahnya adalah sah pada pendapat umum ahli ilmu melainkan al-Awzā*iyy.
Dia berkata: ❝Ia adalah nikah
mutaah❞. Yang benar adalah
tidak ada masalah padanya dan tidak ada mudarat niatnya. Tidak ada pada lelaki
itu untuk mengurung isterinya dan mengurung dirinya jika isterinya
menyetujuinya. Jika tidak, dia menalaknya". [Al-Muġnī﹇jilid
7﹇m/s 137﹇keluaran Dār Iḥyā^ at-Turōṯ al-*Arobiyy].
Aš-Šāfi*iyy berkata :
وَإِنْ قَدِمَ رَجُلٌ بَلَدًا وَأَحَبَّ
أَنْ يَنْكِحَ امْرَأَةً وَنِيَّتُهُ وَنِيَّتُهَا أَنْ لَا يُمْسِكَهَا إلَّا
مُقَامَهُ بِالْبَلَدِ أَوْ يَوْمًا أَوْ اثْنَيْنِ أَوْ ثَلَاثَةً كَانَتْ عَلَى
هَذَا نِيَّتُهُ دُونَ نِيَّتِهَا أَوْ نِيَّتُهَا دُونَ نِيَّتِهِ أَوْ
نِيَّتُهُمَا مَعًا وَنِيَّةُ الْوَلِيِّ غَيْرَ أَنَّهُمَا إذَا عَقَدَا
النِّكَاحَ مُطْلَقًا لَا شَرْطَ فِيهِ فَالنِّكَاحُ ثَابِتٌ وَلَا تُفْسِدُ
النِّيَّةُ مِنْ النِّكَاحِ شَيْئًا لِأَنَّ النِّيَّةَ حَدِيثُ نَفْسٍ وَقَدْ
وُضِعَ عَنْ النَّاسِ مَا حَدَّثُوا بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَقَدْ يَنْوِي الشَّيْءَ
وَلَا يَفْعَلُهُ وَيَنْوِيهِ وَيَفْعَلُهُ فَيَكُونُ الْفِعْلُ حَادِثًا غَيْرَ
النِّيَّةِ، وَكَذَلِكَ لَوْ نَكَحَهَا وَنِيَّتُهُ وَنِيَّتُهَا أَوْ نِيَّةُ
أَحَدِهِمَا دُونَ الْآخَرِ أَنْ لَا يُمْسِكَهَا إلَّا قَدْرَ مَا يُصِيبُهَا
فَيُحَلِّلُهَا لِزَوْجِهَا ثَبَتَ النِّكَاحُ وَسَوَاءٌ نَوَى ذَلِكَ الْوَلِيُّ
مَعَهُمَا أَوْ نَوَى غَيْرَهُ أَوْ لَمْ يَنْوِهِ وَلَا غَيْرَهُ وَالْوَالِي
وَالْوَلِيُّ فِي هَذَا لَا مَعْنًى لَهُ أَنْ يُفْسِدَ شَيْئًا مَا لَمْ يَقَعْ
النِّكَاحُ بِشَرْطٍ يُفْسِدُهُ
"Jika seseorang
lelaki sampai ke suatu negara dan dia suka untuk menikahi seorang wanita serta
niat lelaki itu atau niat wanita itu adalah tidak menggenggamnya melainkan
sepanjang keberadaannya di negeri itu atau selama sehari atau dua hari atau
tiga hari yang niat lelaki itu tanpa niat wanita itu atau niat wanita itu tanpa
niat lelaki itu atau niat kedua-duanya bersamaan atau niat wali itu pada tempoh
ini melainkan kedua-duanya berakad nikah secara mutlak tanpa syarat padanya,
maka nikah itu sabit dan niat tidak merosakkan sesuatu pun daripada nikah itu
kerana niat adalah bicara jiwa dan diangkat apa yang berbicara jiwa mereka
padanya daripada manusia. Kadangkala dia meniatkan sesuatu, tetapi dia tidak
melakukannya serta kadangkala dia berniat untuknya dan dia melakukannya, lalu
perbuatan itu adalah kejadian yang bukan niatnya. Sedemikian itu kalau dia
menikahinya, sedangkan niat lelaki itu dan niat wanita itu atau niat salah satu
daripada kedua-duanya tanpa yang lain untuk tidak memegangnya melainkan kadar
yang sampai kepadanya, lalu dia menghalalkannya untuk suami lamanya, maka sabit
nikah itu sama ada wali itu meniatkan bersama kedua-duanya atau selainnya
meniatkannya atau lelaki tidak meniatnnya dan tidak juga selainnya dan sebegitu
juga walinya. Wali pada ini tidak ada makna untuknya dalam merosakkan sesuatu
apa yang tidak terjadi pada nikah dengan suatu syarat yang merosakkannya".
[Al-Umm﹇jilid 5﹇m/s 86﹇keluaran
Dār al-Ma*rifah].
Aš-Šāṭibiyy berkata :
فَقَدِ اتَّفَقَ مَالِكٌ وَأَبُو
حَنِيفَةَ عَلَى صِحَّةِ التَّعْلِيقِ فِي الطَّلَاقِ قَبْلَ النِّكَاحِ،
وَالْعِتْقِ قَبْلَ الْمِلْكِ؛ فَيَقُولُ لِلْأَجْنَبِيَّةِ: إِنْ تَزَوَّجْتُكِ
فَأَنْتِ طَالِقٌ، وَلِلْعَبْدِ: إِنِ اشْتَرَيْتُكَ فَأَنْتَ حُرٌّ، وَيَلْزَمُهُ
الطَّلَاقُ إِنَّ تَزَوَّجَ، وَالْعِتْقُ إِذَا اشْتَرَى، وَقَدْ عُلِمَ أَنَّ
مَالِكًا وَأَبَا حَنِيفَةَ يُبِيحَانِ لَهُ أَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ وَأَنْ
يَشْتَرِيَ الْعَبْدَ.
"Mālik dan Abū
Ḥanīfah telah bersepakat bahawa sahnya taᶜliq pada talak sebelum nikah dan
pembebasan sebelum pemilikan. Lalu, dia berkata kepada ajnabi: ❝Jika aku
mengahwinimu, engkau tertalak❞ dan kepada hamba sahaya: ❝Jika aku membelimu,
maka engkau bebas❞. Lantas,
menjadikannya talak jika dia berkahwin dan pembebasan apabila dia membeli.
Telah pun diketahui bahawa Mālik dan Abū Ḥanīfah mengharuskan dia
mengahwini wanita dan membeli hamba". [Al-Muwāfaqōt Fī Uṣūl al-Aḥkām﹇jilid
1﹇m/s 386﹇keluaran Dār Ibn *Affān﹇tahqiq
Abū *Ubaydah Mašhūr bin Ḥasan Āli Salmān].
Aš-Šāṭibiyy berkata :
وَفِي "الْكَافِي" فِي
الَّذِي يَقْدَمُ الْبَلْدَةَ فَيَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ وَمِنْ نِيَّتِهِ أَنْ
يُطَلِّقَهَا بَعْدَ السَّفَرِ: "أَنَّ قَوْلَ الْجُمْهُورِ جوازه".
وَذَكَرَ ابْنُ الْعَرَبِيِّ مُبَالَغَةَ مَالِكٍ فِي مَنْعِ نِكَاحِ الْمُتْعَةِ،
وَأَنَّهُ لَا يُجِيزُهُ بِالنِّيَّةِ؛ كَأَنْ يَتَزَوَّجَهَا بِقَصْدِ
الْإِقَامَةِ مَعَهَا مُدَّةً وَإِنْ لَمْ يَلْفِظْ بِذَلِكَ، ثُمَّ قَالَ:
وَأَجَازَهُ سَائِرُ الْعُلَمَاءِ، وَمَثَّلَ بِنِكَاحِ الْمُسَافِرِينَ، قَالَ:
"وَعِنْدِي أَنَّ النِّيَّةَ لَا تُؤَثِّرُ فِي ذَلِكَ؛ فَإِنَّا لَوْ
أَلْزَمْنَاهُ أَنْ يَنْوِيَ بِقَلْبِهِ النِّكَاحَ الْأَبَدِيَّ؛ لَكَانَ
نِكَاحًا نَصْرَانِيًّا، فَإِذَا سَلِمَ لَفْظُهُ؛ لَمْ تَضُرُّهُ نِيَّتُهُ،
أَلَا تَرَى أَنَّ الرَّجُلَ يَتَزَوَّجُ عَلَى حُسْنِ العشرة ورجاء الأُدْمَة،
فَإِنْ وَجَدَهَا وَإِلَّا فَارَقَ، كَذَلِكَ يَتَزَوَّجُ عَلَى تَحْصِيلِ
الْعِصْمَةِ، فَإِنِ اغْتَبَطَ ارْتَبَطَ، وَإِنْ كَرِهَ فَارَقَ"، وَهَذَا
كَلَامُهُ فِي كِتَابِ "النَّاسِخِ وَالْمَنْسُوخِ"، وَحَكَى
اللَّخْمِيُّ عَنْ مَالِكٍ فَمَنْ نَكَحَ لِغُرْبَةٍ أَوْ لِهَوًى لِيَقْضِيَ
أَرَبَه وَيُفَارِقَ؛ فَلَا بَأْسَ.
"Dalam «al-Kāfī»
pada yang sampai ke suatu negera, lalu dia berkahwin dengan wanita dan dari
niatnya untuk menceraikannya selepas perantauan adalah pendapat majoriti
mengharuskannya. Ibn al-*Arobiyy menyebutkan berlebih-lebihan Mālik pada
tegahan nikah mutaah dan bahawasanya dia mengharuskannya dengan niat seperti seseorang
mengahwininya dengan tujuan tinggal bersamanya beberapa tempoh sekalipun dia
tidak melafazkan itu. Kemudian, dia berkata: ❝Sekalian ulama mengharuskannya dan
mereka memisalkan dengan nikah orang yang bermusafir❞. Dia berkata: ❝Di sisiku, niat tidak
memberikan kesan pada itu. Sesungguhnya kalau kita mengobligasikan apa yang
seseorang berniat nikah selama-lamanya dalam jantung, pasti ia adalah nikah
orang Nasrani. Apabila lafaznya tiada masalah, niatnya tidak memudaratkannya.
Tidakkah engkau melihat bahawa seorang lelaki berkahwin atas sebab perhubungan
baik dan mengharapkan pertalian jika dia mendapatkannya dan jika tidak, dia
menceraikannya? Sebegitu juga seseorang berkahwin untuk mencapai pemeliharaan
diri. Jika dia senang hati, maka dia berpaut. Jika dia membenci, dia berpisah❞. Ini adalah kalamnya
dalam kitab «an-Nāsiẖ Wa al-Mansūẖ». Al-Luẖoymiyy memetik
daripada Mālik bahawa sesiapa
yang berkahwin kerana perantauan atau kemahuan untuk menunaikan keterdesakannya
dan bercerai, maka tidak ada masalah". [Al-Muwāfaqōt Fī Uṣūl al-Aḥkām﹇jilid
1﹇m/s 387-388﹇keluaran
Dār Ibn *Affān﹇tahqiq
Abū *Ubaydah Mašhūr bin Ḥasan Āli Salmān].
Keharusan ini
memudahkan dua pihak. Yang pertama adalah pihak yang membantu. Mereka boleh
menceraikan salah satu isterinya untuk ditawarkan kepada orang lain atau mereka
yang hanya memiliki satu isteri, tetapi memiliki kemudahan untuk mendapatkan
yang selainnya boleh menceraikannya untuk ditawarkan kepada pihak yang
memerlukan.
Lihat bagaimana
warga Anṣōr membantu Muhājirīn yang berhijrah dengan sehelai
sepinggang atau tidak memiliki apa-apa bekalan untuk menstabilkan kehidupannya
di Madinah. Anas bin Mālik berkata :
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بَيْنَهُ وَبَيْنَ سَعْدِ بْنِ الرَّبِيعِ ، وَكَانَ كَثِيرَ المَالِ ، فَقَالَ
سَعْدٌ : قَدْ عَلِمَتِ الأَنْصَارُ أَنِّي مِنْ أَكْثَرِهَا مَالًا ، سَأَقْسِمُ
مَالِي بَيْنِي وَبَيْنَكَ شَطْرَيْنِ ، وَلِي امْرَأَتَانِ فَانْظُرْ
أَعْجَبَهُمَا إِلَيْكَ فَأُطَلِّقُهَا ، حَتَّى إِذَا حَلَّتْ تَزَوَّجْتَهَا ،
فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ : بَارَكَ اللَّهُ لَكَ فِي أَهْلِكَ
"*Abdul Roḥmān
bin *Awf telah sampai kepada kami dan Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
mempersaudarakan antara dia dengan Sa*d bin ar-Robī*. Dahulu dia mempunyai
banyak harta. Sa*d berkata: ❝Orang Anṣōr telah tahu bahawa aku antara orang
yang paling banyak harta di antara mereka. Aku akan bahagikan hartaku dua
bahagian antara aku dengan engkau. Aku mempunyai dua isteri. Maka, lihatlah
yang paling mengujakan untukmu. Lalu, aku akan menceraikannya sehingga apabila
ia halal, berkahwinlah dengannya❞. *Abdul Roḥmān berkata: ❝Semoga Allah
memberkait engaku pada ahli keluargamu❞". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇no. 3604].
Dengan keharusan
perkahwinan yang sementara, mereka yang pada pihak ini boleh membantu
saudaranya yang memerlukan isteri dengan menawarkan apa yang ada pada mereka.
Apabila selesai penceraian dan iddah, maka isteri itu halal untuk orang yang
memerlukan.
Yang kedua adalah
pihak yang memerlukan isteri, tetapi tidak memiliki kemampuan yang cukup untuk
menanggungnya. Mereka ini adalah seperti pelajar yang terhalang untuk
melangsungkan perkahwinan atau mereka yang bekerja, tetapi tidak memiliki
pendapatan yang stabil lagi cukup untuk menyara perkahwinan. Mereka ini sekadar
memerlukan pelunasan terhadap keperluan seksual sahaja.
Apabila kita cakna
terhadap keringanan ini, maka berhentilah menekan terhadap anak-anak muda
secara khusus, sedangkan mereka yang sangat mendesak terhadap desakan seks.
Membiarkan mereka terus menerus dalam penderitaan adalah tanggungan yang
malapetaka dalam kehidupan mereka. Luaskanlah jalan untuk mencapai jalan yang
halal agar yang haram dipersempitkan laluannya.
Jika tidak mampu
membantu dari segi ekonomi, maka bantulah dari segi persepsi. Jika mereka
bujang, pernikahan bukanlah merubahkan arus hidup mereka sepertimana masuk ke
dimensi alam yang lain. Biarkan rutin, corak dan hala tuju kehidupan mereka
sama, namun kemaluan mereka sejahtera dan terpelihara.
Setelah kita tahu
ketidakwajiban hukum perkahwinan yang sementara dan tidak wajib memperoleh
zuriat serta perealisasian keperluan yang ada dalam kemudahan ini, maka tidak
perlu menekan-nekan untuk menjadikan perkahwinan itu sesuatu yang dimomokkan
dan diberat-beratkan. Itu semua bergantung pada pasangan masing-masing dan
pihak yang ingin menjayakan kemudahan ini.
Maksudnya, cukuplah
seseorang hanya sekadar menunaikan keperluan seks di hotel atau di mana-mana
tempat yang berpatutan, manakala yang selebihnya diberikan keringanan untuk
digugurkan urusan nafkah, penyediaan makanan, rumah dan lain-lain buat
sementara. Masing-masing boleh terus fokus untuk belajar atau bekerja yang
semampunya dengan tanggungan ekonominya.
Antara kaedah yang dapat saya cadangkan ialah jika anak-anak muda yang tidak
mampu atau tidak mempunyai kelayakan bekerja, namun urusan pernikahan dalam
ekonomi ditanggung oleh ibu bapa, penjaga atau pihak pemerintah, maka tidak
perlu lagi dipermasalahkan kewajipan bagi suami untuk mencari nafkah untuk
isterinya sehinggalah anak itu mampu dan berusaha untuk bebas daripada
ditanggung oleh sesiapa dalam urusan nafkah.
Jika masing-masing
sepakat untuk sepakat supaya perkahwinan itu sementara atau meredhai
kesementaraan itu, boleh sahaja diceraikan apabila selesai hajat dan apabila
tidak ada apa-apa masalah pada urusan tersebut sekalipun isteri tidak mendapat
sesen pun daripada nafkah selagimana dia redha dengannya.
Menafikan keperluan
seksual pada anak-anak sama seperti menafikan keperluan untuk seseorang fakir
yang memerlukan kenderaan ke tempat kerjanya agar mereka dapat terus bekerja
dengan lebih efisyen serta menafkahkan dirinya dan kerabatnya secara produktif.
Kita selalu menggunakan corak fikir terhadap anak-anak muda terhadap seks
dengan "usah berfikir tentangnya" atau "tidak perlu sibuk
mengenainya". Sedangkan, orang dewasa sendiri pun benci untuk mengambil
corak fikir sebegitu. Lantas, mengapa mahu implementasi hal itu kepada mereka
dan mengharapkan mereka akan taat dengan perintah sebegitu?
Kita juga selalu
tekan anak-anak muda agar menahan diri mereka sendiri, sedangkan orang dewasa
sendiri pun tidak mampu tahan diri jika sudah didesak syahwatnya. Cukuplah
lihat 「Surah
al-Baqoroh」 di atas sebagai bukti. Mengapa
menyuruh sesuatu yang kita sendiri tidak suka disuruh sebegitu?
Lonjakan seksual muncul pada bila-bila masa tanpa mengira umur dan hal ini
telah pun diperakui oleh para pakar psikologi, neurologi dan psikiatrik.
Undang-undang yang menetapkan had umur tidak terlibat dalam sistem biologi
manusia. Ia juga bukan jaminan bahawa seks seseorang stabil dengan kesihatan,
keselamatan dan keseronokan. Begitu banyak kes yang melibatkan pura-pura
orgasme ketika seks khususnya wanita, keegoan suami dalam urusan seks dan
lain-lain.
Namun, bukan soal itu
yang ingin dibincangkan sekarang ini. Apabila kita sedar perkara ini, jelaslah
bahawa seks merupakan keperluan apabila tiba masanya. Ia berhak untuk
diperuntukkan bahawa pembahagian zakat bagi kategori ₍Ibn as-Sabīl₎ kerana kita
membantu golongan ini selamat dari perkara yang membawa kemaksiatan kepada
Allah.
Apabila kita tidak mampu selesaikan semuanya, jangan tinggalkan semua. Sebab
itulah walaupun anak-anak muda masih belum mampu untuk bekerja dan mencari
nafkah, bukan bermakna mereka terabai dalam keperluan seks.
Bantulah mereka dari
segi ekonomi sehinggalah waktu yang sesuai untuk dia bekerja dan berdikari
mencari nafkah atau bekalkan keperluan perkahwinan sementara yang diredhai
antara sesama pasangan atau keluarga supaya urusan ini dapat direalisasikan.
Jika tidak mahu
menanggung kos yang lebih, maka ibu bapa atau penjaga bagi suami tidak perlu
tanggung nafkah isterinya. Nafkah isterinya pula ditanggung oleh ibu bapa atau
penjaganya.
Cukuplah mereka
dilegakan dengan seks yang halal dengan melempiaskannya di hotel atau mana-mana
tempat yang berpatutan supaya mereka tidak terjebak dengan kancah penzinaan
atas alasan bahawa mereka ditekan tidak boleh berkahwin kerana tidak
bersesuaian waktu untuk bekerja.
Cara yang lain untuk menjimatkan kos ialah jangan sesekali membenarkan mereka
memperoleh zuriat. Jika demikian, maka kos itu akan ditanggung kesemuanya oleh
pihak suami dengan persetujuan bahawa ia adalah perlanggaran pada perjanjian
bersama. Bahkan, ibu bapa, penjaga khususnya bahagian isteri atau pemerintah
boleh menarik balik pembiayaan dan bantuan kewangan pada pernikahan mereka.
Dengan kaedah ini,
tidak perlu lagi seseorang meninggalkan semua penyelesaian hanya kerana tidak
mampu menyelesaikan semua masalah. Anak-anak muda tidak perlu lagi berkerut
dahi memikirkan perjuangannya untuk mengekang syahwat sambil berhadapan dengan
kerjaya yang belum dia ceburi lagi untuk menanggung kos dalam merealisasikan
impian syahwatnya. Apabila kita membantu menyelesaikan satu masalah, iaitu
masalah syahwat, sekurang-kurangnya mereka boleh fokus untuk menyelesaikan
permasalahan yang lain.
Seseorang perlu bekerja agar mendapatkan teman seks yang halal. Namun, jika
seseorang belum selayaknya, maka dia tidak akan mendapatkan keperluan seksnya.
Akan tetapi, apabila bahagian seks sudah dapat dipenuhi dengan bantuan, maka
mereka tinggal untuk fokus terhadap pendidikan mereka agar mereka mampu membina
kerjaya untuk dependen dalam penafkahan atau mereka yang bekerja, tetapi kurang
pendapatan yang stabil dapat meneruskan fokusnya untuk menjana yang lebih baik.
Demikianlah, jika kita sememangnya berfikir untuk memudahkan dan meluaskan
bahagian yang telah Allah halalkan kepada umatnya.
Melakukan syarat-syarat seperti ini dalam perkahwinan dibolehkan berdasarkan
hadis ini :
حَدَّثَنَا أَبُو الوَلِيدِ هِشَامُ
بْنُ عَبْدِ المَلِكِ ، حَدَّثَنَا لَيْثٌ ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ ،
عَنْ أَبِي الخَيْرِ ، عَنْ عُقْبَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ : أَحَقُّ مَا أَوْفَيْتُمْ مِنَ الشُّرُوطِ أَنْ تُوفُوا بِهِ
مَا اسْتَحْلَلْتُمْ بِهِ الفُرُوجَ
Abū al-Walīd H̱išam
bin *Abdul Mālik telah merawi hadis kepada kami➤ Layṯ telah merawi hadis kepada kami➤ Daripada Yazīd bin Abū Ḥabīb➤ Daripada Abū al-H̱oyr➤ Daripada *Uqbah➤ Daripada Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-,
baginda bersabda: "Syarat-syarat yang paling berhak untuk kalian tunaikan
adalah apa-apa yang kalian menghalalkan faraj padanya". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb an-Nikaḥ﹇no.
4873].
Hal ini kerana supaya
dapat mengelakkan beban yang lebih besar pada masa akan datang dan seseorang
mengambil kesempatan terhadapnya terutamanya apabila melibatkan hal ehwal
wanita. Ketetapan syarat bahawa wali bagi wanita untuk melepaskan tanggungan
jika anak wanitanya hamil sebagai langkah berjaga-jaga agar masing-masing tidak
menanggung tanggungan yang besar dalam keadaan mereka belum bersedia untuk
menjalani hal ehwal anak.
Juga sebagai tekanan
terhadap lelaki yang menjadi suami wanita itu supaya tidak mengambil kesempatan
terhadap hal-hal yang dihalalkan oleh Allah. Malah, pihak wali bagi wanita juga
boleh menetapkan tuntutan yang berat di mahkamah atau luar mahkamah apabila
berlakunya penceraian dengan alasan tidak munasabah.
Begitu juga pihak
wali wanita boleh menetapkan syarat bahawa bolehnya penceraian apabila walinya
dan anak perempuannya bersetuju untuk berpisah sekalipun tanpa pernyataan talak
daripada suami. Walau apapun syaratnya, keharusan ini dibolehkan bagi
memastikan kepentingan yang dibenarkan bagi kedua-dua belah pihak.
Cara yang lain untuk
kurangkan kos ialah tidak perlu mengadakan majlis walimah. Sekeras-keras
pandangan terhadap syarat sah nikah pun ialah memadai dengan keizinan wali dan
dua orang saksi. Jika ada kewajipan untuk hebahan pun, tidak semestinya dengan
melaksankan kenduri mega. Perkara ini sudah mencukupi kerana kita mementingkan
kesejahteraan anak-anak itu, bukan untuk kepuasan orang lain untuk merayakan
pesta perkahwinan.
Bahkan, antara
perkara yang paling dibenci ialah majlis walimah yang mewah lebih dari
sekadarnya. Hal ini kerana seseorang membazirkan hartanya untuk sesuatu yang
tidak berfaedah dan tidak perlu, sedangkan orang lain terhimpit dengan belenggu
kemiskinan yang terlendir-lendir mazinya menahan syahwat tetapi tidak mampu
benrikah.
Jikalau saya seorang
penguasa, pasti saya akan rampas aset tersebut dan serahkan kepada mereka yang
lain yang mempunyai masalah kewangan untuk pernikahan. Mana-mana peniaga yang
mengambil untung berlebihan atas majlis perkahwinan juga akan disita hartanya
dan diserahkan kepada yang tidak berkemampuan.
Bantuan yang paling penting ialah bantuan persepsi. Janganlah kita cuba
delusikan anak-anak bahawa perkahwinan merupakan perbuahan dimensi kehidupan
yang berbeza. Sedangkan, tujuan asal pernikahan hanya untuk menghalalkan
kemaluan sahaja, bukan mengubah hidup seseorang. Anak-anak boleh teruskan
kehidupan seperti biasa, cuma mereka mempunyai teman seks yang memenuhi
keperluan mereka.
Soal tentang mahu
merubah dimensi kehidupan ataupun tidak, itu apabila kedua-dua pihak bersetuju
untuk berwawasan tentang zuriat. Namun, yang penting adalah bukan soal zuriat
itu yang perlu ditekankan dalam perkahwinan. Anak-anak remaja kita ini perlu
diselesaikan dahulu ialah masalah desakan syahwat, bukan pembinaan keluarga dna
kelangsungan rumah tangga.
Begitu juga bantuan yang lain ialah keadilan sosial. Kadangkala orang kita
meluat apabila seseorang didapati melakukan lancap, menonton pornografi,
terlibat dengan liwat dan sihaq, tetapi soal untuk membantu pernikahan
kadangkala bersikap lengah, acuh tak acuh dan berlepas tangan.
Mereka marah apabila
gejala seks bebas dan pelempiasan syahwat yang bukan dari jalan pernikahan,
tetapi apabila ditanya tentang soal kemudahan perkahwinan, mereka sendiri akui
bahawa ia adalah sukar untuk direalisasikan. Mengapa marah orang yang menuju kepada
haram di sisi mereka, tetapi halal di sisi mereka sangat sempit dan derita?
Mereka ini ingin
mengulangi, bahkan meneruskan apa yang terjadi pada zaman Muḥammad al-Ġozzāliyy
yang mana dia berkata :
وقد استقرت هذه التقاليد الجائرة في أرض
الإسلام شرقا وغربا فجعلت الشباب لا يستطيع الحلال إلا بشق الأنفس. ولذلك عندما
يذهب هؤلاء الشبان إلى أوروبا يتحولون إلى ذئاب مسعورة وراء الشهوة الميسرة وما
دام باب الحلال قد أحكم رتاجه فقد تهمد إلى الحرام ألف طريق!
"Telah
berlarutan tradisi-tradisi ini di bumi Islam sama ada di timur dan di barat,
lalu ia menyebabkan para pemuda tidak mampu untuk memperoleh yang halal kecuali
melalui kepayahan. Sebab itulah ketikamana para pemuda pergi ke Eropah, mereka
berubah menjadi serigala kelaparan di balik keinginan-keinginan yang dimudahkan.
Selagimana pintu halal terkunci rapat pintunya, maka menjadi mudah kepada
seribu jalan yang haram!". [Turōṯsnā al-Islāmiy Fi Mīzān aš-Sar* Wa
al-*Aql﹇m/s 66-67﹇keluaran keluaran Dār asy-Syurūq].
Samalah seperti
segolongan pihak yang kerapkali ke sana sini menggeladah dan menyerbu atas
alasan membasmi khalwat hatta ke lubang cacing sekalipun pasangan yang bukan
mahram itu bersembunyi. Mereka sangat suka menangkap dan menghukum pasangan ini
dengan penuh keaiban dan bebanan yang memeritkan. Dalam masa yang sama, mereka
tertanya-tanya mengapa pasangan ini dan lain-lain mudah sekali terjebak dengan
perlakuan seperti ini.
Apabila kita bertanya
pihak penghukum ini tentang prospek perkahwinan bagi pasangan ini tanpa
membicarakan soal birokrasi pun, nampak pada respons mereka sama ada secara
eksplisit atau terselindung tentang bebanan untuk merealisasikan perkahwinan
sepertimana bebanan mereka dalam menghukum kesalahan khalwat. Memindahkan
gunung Uhud ke Syam jauh lebih mudah jika dibandingkan dengan melaksanakan
perkahwinan itu sendiri.
Perkahwinan di sisi
orang yang suka menggeladah, menangkap dan menghukum inilah yang sangat sempit
ruangnya. Kemudian, mereka tertanya-tanya mengapa terjebaknya sebahagian orang
kepada yang haram di sisi mereka. Tidakkah mereka merenung
kata-kata Muḥammad al-Ġozzāliyy tadi?
Saya tidaklah
menafikan kepentingan birokrasi seperti pendaftaran, semakan kesihatan dan
lain-lain kerana ia termasuk dalam syarat-syarat penghalalan kemaluan yang
disebutkan hadis serta usaha untuk melindungi kepentingan pasangan dan keluarga
kedua-dua belah pihak bersama. Namun, kalau dengan mengenepikan isu birokrasi
pun sudah cukup memayahkan, mengapa perlu hairan apabila pasangan itu mudah
sekali terjebak dengan khalwat?
Ia sama sahaja dengan
orang tertanya-tanya mengapa kadar kes pencurian meningkat apabila prestasi
ekonomi sangat tidak memuaskan dan indeks rasuah begitu tinggi. Ia sama sahaja
dengan orang tertanya-tanya mengapa graduan universiti banyak yang menganggu
dan memilih pekerjaan di luar bidang pengajiannya serta mengapa para
professional lari ke luar negara apabila gaji mereka dibayar secara rendah dan
kebolehpasaran lulusan pendidikan dengan dunia pekerjaan berjurang besar.
Pihak ini lebih suka
menghukum berbanding menawarkan solusi dan memikirkan langkah proaktif. Mereka
hanya tahu menyalahkan orang lain, tetapi mereka sendiri menjadi penyumbang
kepada kesempitan. Mereka ini tidak ubah seperti psikopat yang tiada rasa
simpati dan ingin mencari penyelesaian.
Kita masih
mengekalkan norma kolot bahawa apabila seseorang ingin bernikah perlu bekerja
dan memperoleh pendapatan dan kepemilikan begitu begini. Anak-anak muda yang
ingin bernikah awal sebahagiannya diejek dan dipermainkan dengan nama-nama gila
seks, pemikir ke ranjang dan miang menggatal. Apakah jijik sangat seks yang
mereka sendiri nikmati?
Juga sebahagian
mereka berdelusi dengan suruhan menikah dahulu, kemudian rezeki akan datang
menyusul tanpa memikirkan soal teks dan konteks. Sedangkan, pernikahan sewajarnya
diiringi dan dijayakan dengan sejahtera, selamat, sihat dan seronok. Apabila ia
menambah mudarat dan luka, itu bukanlah maksud yang dikehendaki oleh Allah
dalam pensyariatan untuk umat Islam.
Salah satu perkara lain yang jarang kita bincangkan ialah seseorang yang
mempunyai masalah libido yang tinggi dari kebiasaan orang lain. Perlu kita
ingat bahawa setiap orang tidak sama tahapan libido antara satu sama lain. Kita
perlu menerima hakikat kepelbagaian ini supaya kita tidak salah dalam
menyelesaikan kerumitan yang ada pada diri manusia. Cara interaksi masalah
tidak semestinya sama kaedahnya antara satu sama lain.
Saya berpandangan seseorang tidak akan dikenakan hukuman had apabila dia
tertangkap melakukan zina jika terbukti dari ahli psikologi, neurologi,
psikiatrik dan lain-lain yang berkaitan dan terlibat bahawa dia sememangnya
mempunyai masalah libido yang tinggi. Mereka wajar diberi hak untuk pemulihan
dan bantuan agar ia tidak terjebak dengan jenayah itu sekali lagi.
Namun, tentu sama
sekali tidak akan diberi kemaafan jikalau para psikiatrik, psikologi dan ahli
yang terlibat telah membuka tangan sedia membantu, namun mereka sengaja untuk
menjauhkan diri bimbingan para ahli, tetapi apabila tertangkap, mereka merayu
terhadap permasalahan mereka.
Saya juga berpandangan seseorang tidak akan dikenakan hukuman had apabila dia
tertangkap melakukan zina jika dia seseorang tidak memiliki kemampuan untuk
mendirikan pernikahan. Hal ini kerana mereka terkekang keperluan asas mereka
disebabkan kesempitan pada diri mereka sehingga mereka terpaksa mengambil jalan
yang haram. Ini sama seperti seseorang yang mencuri setelah sabit bahawa mereka
ini terhimpit dalam kesukaran untuk mendapatkan keperluan asas.
Namun, jikalau dia
sengaja tidak memohon bantuan kewangan untuk meringankan bebannya sehingga dia
terheret kepada kemudaratan yang lebih besar, maka dia wajar dikenakan hukuman.
Saya juga berpendapat seseorang tidak dikenakan hukuman had bagi seseorang yang
muda apabila norma masyarakatnya membuli perkahwinan di usia muda dari segi
persepsi. Walaupun mereka dipertimbangkan untuk hukuman takzir, tetapi
perlaksanaan hukuman had perlu dihenti kerana norma masyarakat yang kolot
sebegitu.
Kita lebih berfikir dengan orientasi dalam penghukuman berbanding untuk
penyelesaian. Minda psikopat yang sadis lebih dominan berbanding jiwa doktor
yang simpati. Sebahagian mereka seolah-olah bangga apabila berjaya menangkap
lebih banyak penzina untuk dikenakan hukuman had, sedangkan keramaian dan
pertambahan itu tanda adanya masalah dalam orde pemerintahan dan norma
masyarakat sepertimana banyaknya kemiskinan menandakan wujudnya ketirisan dan
kelompongan yang ada dalam pengagihan kewangan.
Bahkan, mereka
merasakan mengenakan hukuman had sudah mencukupi segala-galanya tanpa ingin
mengkaji kes, menganalisis dan meneliti untuk langkah pencegahan agar tidak
berulang. Mereka hanya berfikir tangkap dan hukum seperti psikopat yang suka
membunuh. Tidak mampu menelaah ke dimensi yang lebih luas seperti pencagahan,
rawatan dan insentif.
Mereka tidak mampu berfikir bagaimana untuk kurangkan jenayah dan mencegah
serta merawat tanpa bergantung dengan hukuman had. Mereka tidak mahu memikirkan
soal realiti suasana, ekonomi dan norma masyarakat yang sebenarnya hal itu
mampu menjadi penyumbang kepada zina atau aset penting dalam menangani masalah.
Dari segi ekonomi
telah pun maklum implikasinya dalam pernikahan dan penzinaan. Norma masyarakat
telah pun dijelaskan tadi tentang pola fikir yang meracau, perintah yang
mengarut dan perspsi yang sakit terhadap asas utama pernikahan yang semuanya
menyumbang kepada penyempitan pintu halal. Persepsi yang buruk dan tanggapan
yang negatif yang wujud pada wacana pernikahan ini sebenarnya membuli anak-anak
muda kita untuk mencapai akses kemudahannya.
Soal realiti suasana adalah tentang perkembangan dalam budaya dan gaya seks
dalam sosial. Hal tersebut barangkali menerima perubahan mengikut arus zaman,
tempat dan keadaan. Jika gagal beradaptasi dengannya, kita tidak mampu
terkehadapan dalam menzahirkan syariat Islam yang memberikan keadilan dalam
keperluan seks dalam masyarakat.
Misalnya adalah
tentang majlis walimah yang telah diperbincangkan tadi. Apabila kita memahami
perkara ini, kita sama sekali tidak hanya memikir tentang perawatan semata-mata
melalui hukuman, tetapi kita berinovasi dan mencerap ke arah insentif.
Suatu perkara yang penting juga ialah keseronokan juga termasuk keperluan dalam
Islam. Sebab itu beberapa dalam beberapa perkara, agama ini tidak mahu
membebankan umat dengan kebosanan, kelesuan dan kejemuan dalam amal dan
kehidupan.
Misalnya, dalam
dakwah kita tidak boleh membuatkan orang melarikan diri kerana kita menzahirkan
sesuatu yang menggerunkan mereka sepertimana hadis berikut :
حَدَّثَنَا آدَمُ ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ
، عَنْ أَبِي التَّيَّاحِ ، قَالَ : سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ ، قَالَ : قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
"يَسِّرُوا وَلَا تُعَسِّرُوا وَسَكِّنُوا وَلَا تُنَفِّرُوا
" .
Ādam telah merawi hadis kepada kami➤ Šu*bah telah merawi hadis kepada kami➤ Daripada Abū at-Tayyāḥ, dia berkata፥➤ Aku mendengar Anas bin Mālik -semoga Allah
meredhainya- , dia berkata፥ Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
bersabda: "Permudahkanlah mereka! Janganlah menyusahkan mereka.
Tenangkanlah mereka! Jangan membuat mereka lari". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb al-Adab﹇no.
5687].
Dalam ibadah pula, kita dituntut untuk melakukan sesuatu yang mampu agar tidak
menyusahkan diri kita yang menyebabkan kita kejemuan dan kelesuan.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ المُثَنَّى ،
حَدَّثَنَا يَحْيَى ، عَنْ هِشَامٍ ، قَالَ : أَخْبَرَنِي أَبِي ، عَنْ عَائِشَةَ
، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ عَلَيْهَا
وَعِنْدَهَا امْرَأَةٌ ، قَالَ : مَنْ هَذِهِ ؟ قَالَتْ : فُلاَنَةُ ، تَذْكُرُ
مِنْ صَلاَتِهَا ، قَالَ : مَهْ ، عَلَيْكُمْ بِمَا تُطِيقُونَ ، فَوَاللَّهِ لاَ
يَمَلُّ اللَّهُ حَتَّى تَمَلُّوا وَكَانَ أَحَبَّ الدِّينِ إِلَيْهِ مَادَامَ
عَلَيْهِ صَاحِبُهُ
Muḥammad bin al-Muṯannā telah merawi hadis kepada kami➤ Yaḥyā telah merawi hadis
kepada kami➤ Daripada Hišām, dia berkata፥➤ Ayahku telah merawi khabar kepadaku➤ Daripada *Ā^išah, bahawasanya Nabi
-ṣollallāhu *alayhi wasallam-
datang kepadanya dan ada seorang wanita di sisinya. Baginda berkata:
"Siapakah ini?". Dia berkata: "Fulanah. Dia menyebutkan tentang
solatnya". Baginda berkata "Sudahlah! Lakukanlah apa-apa yang kalian
mampu. Maka, demi Allah! Tidaklah Allah itu jemu sehingga kalian jemu. Yang
paling dicintai dalam agama terhadapnya ialaha apa-apa sahaja yang berterusan
amalannya". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb al-Īmān﹇no.
43].
Nasihat juga tidak boleh dilakukan secara kerap kerana hal itu boleh
menyebabkan seseorang meluat dan memberontak untuk mendengarkannya.
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ وَأَبُو مُعَاوِيَةَ ح وَحَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ وَاللَّفْظُ
لَهُ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ شَقِيقٍ قَالَ كُنَّا
جُلُوسًا عِنْدَ بَابِ عَبْدِ اللَّهِ نَنْتَظِرُهُ فَمَرَّ بِنَا يَزِيدُ بْنُ
مُعَاوِيَةَ النَّخَعِيُّ فَقُلْنَا أَعْلِمْهُ بِمَكَانِنَا فَدَخَلَ عَلَيْهِ
فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ خَرَجَ عَلَيْنَا عَبْدُ اللَّهِ فَقَالَ إِنِّي أُخْبَرُ
بِمَكَانِكُمْ فَمَا يَمْنَعُنِي أَنْ أَخْرُجَ إِلَيْكُمْ إِلَّا كَرَاهِيَةُ
أَنْ أُمِلَّكُمْ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ
يَتَخَوَّلُنَا بِالْمَوْعِظَةِ فِي الْأَيَّامِ مَخَافَةَ السَّآمَةِ عَلَيْنَا
.
Abū Bakr bin Abū Šaybah telah merawi hadis kepada kami➤ Wakī* dan Abū Mu*āwiyah telah merawi
hadis kepada kami =riwayat lain= Ibn Numayr telah merawi hadis kepada kami dan
lafaz ini miliknya➤ Abū Mu*āwiyah telah merawi
hadis kepada kami➤ Daripada al-A*maš➤ daripada Šaqīq, dia berkata፥ Dahulu kami duduk di sisi pintu rumah
*Abdullah sambil menantikannya. Lalu Yazīd bin Mu*āwiyah an-Naẖo*iyy melewati kami,
lalu kami berkata: "Beritahulah kepadanya keberadaan kami". Lalu dia
pun masuk ke rumahnya. Tidak lama kemudian, *Abdullah pun keluar kepada kami.
Dia pun berkata: "Sesungguhnya aku diberitahu tentang keberadaan kalian.
Tidaklah ada yang menegah aku untuk bertemu kalian kecuali aku membenci jika
aku membosankan kalian. Sesungguhnya Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
dahulu pernah menahan nasihatnya kepada kami untuk beberapa hari kerana khuatir
menjemukan kami". [Ṣoḥīḥ Muslim﹇Kitāb Sifah al-Qiyāmah Wa al-Mawẓi*ah﹇
no. 2821].
Bahkan, dalam penghukuman pun, kita tidak boleh menjalankan sesuatu yang
menyebabkan orang memulaukan kita walaupun tujuan kita murni.
حَدَّثَنَا عَلِيٌّ ، حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ ، قَالَ عَمْرٌو : سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُمَا ، قَالَ : كُنَّا فِي غَزَاةٍ - قَالَ سُفْيَانُ : مَرَّةً فِي جَيْشٍ
-فَكَسَعَ رَجُلٌ مِنَ المُهَاجِرِينَ ، رَجُلًا مِنَ الأَنْصَارِ ، فَقَالَ
الأَنْصَارِيُّ : يَا لَلْأَنْصَارِ ، وَقَالَ المُهَاجِرِيُّ : يَا
لَلْمُهَاجِرِينَ ، فَسَمِعَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقَالَ : مَا بَالُ دَعْوَى الجَاهِلِيَّةِ قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ،
كَسَعَ رَجُلٌ مِنَ المُهَاجِرِينَ رَجُلًا مِنَ الأَنْصَارِ ، فَقَالَ : دَعُوهَا
فَإِنَّهَا مُنْتِنَةٌ فَسَمِعَ بِذَلِكَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُبَيٍّ ، فَقَالَ :
فَعَلُوهَا ، أَمَا وَاللَّهِ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى المَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ
الأَعَزُّ مِنْهَا الأَذَلَّ ، فَبَلَغَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَقَامَ عُمَرُ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ : دَعْنِي أَضْرِبْ
عُنُقَ هَذَا المُنَافِقِ ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
: دَعْهُ ، لاَ يَتَحَدَّثُ النَّاسُ أَنَّ مُحَمَّدًا يَقْتُلُ أَصْحَابَهُ
وَكَانَتِ الأَنْصَارُ أَكْثَرَ مِنَ المُهَاجِرِينَ حِينَ قَدِمُوا المَدِينَةَ ،
ثُمَّ إِنَّ المُهَاجِرِينَ كَثُرُوا بَعْدُ
*Aliyy telah merawi hadis kepada kami➤ Sufyān telah merawi hadis kepada kami➤ *Amr berkata፥ Aku mendengar Jābir bin *Abdullah
-semoga Allah meredhainya- berkata፥
Dahulu kami keluar pada suatu peperangan -Sufyān berkata pernah berkata sekali: Dalam
satu pasukan-, tiba-tiba seorang lelaki daripada Muhājirīn menolak seorang
lelaki daripada Anṣōr. Lalu orang Anṣōr memanggil: "Wahai Anṣōr!".
Orang Muhājirīn memanggil: "Wahai orang Muhajirin". Rasulullah
-ṣollallāhu *alayhi wasallam- mendengarkan itu, lalu berkata: "Apa yang
menyebabkan kalian menyerukan hal Jahiliah?". Mereka berkata: "Wahai
Rasulullah, seorang lelaki Muhājirīn menolak lelaki daripada orang Anṣōr".
Baginda berkata, "Biarkanlah ia kerana ia adalah kebusukan".
*Abdullah bin Ubayy mendengarkan itu, lalu berkata: "Lakukanlah! Demi
Allah! Jika kami kembali ke Madinah, pasti yang mulia mengeluarkan yang
hina". Hal itu sampai kepada Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-, lalu
*Umar berkata: "Wahai Rasulullah, biarkan aku penggal leher munafik
ini". Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- berkata: "Biarkanlah.
Janganlah. Nanti orang ramai memperkatakan bahawa Muḥammad membunuh
sahabat-sahabatnya". Ketika itu Anṣōr lebih banyak daripada golongan
Muhājirin ketikamana mereka sampai ke Madinah. Kemudian, sesungguhnya Muhājirin
menjadi ramai selepas itu. [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb Tafsīr al-Qur^ān﹇no.
4640].
Dengan itu, nyatalah bahawa syariat ini diturunkan bukan semata-mata untuk
melegakan, tetapi memberikan penganutnya kepuasan dan keseronokan dalam praktik
agama. Keseronokan pengamalan agama ini bukan semata-mata supaya umat tidak
lari dan memberontak terhadap agama, tetapi juga memberikan impak yang positif
bagi emosi, minda, intelektual, kerohanian dan psikologi. Kemudaratan adalah
sesuatu yang tidak diundang untuk syariat ini sekalipun melibatkan yang kecil
dan remeh.
Maka, begitu juga dalam soal seks ini. Hal ini kerana seks bukan semata-mata
untuk kelegaan syahwat sahaja, tetapi demi keseronokan dalam kehidupan dan
aktiviti bagi seorang manusia. Penciptaan pasangan sememangnya untuk kita
merasai kenikmatan dan keseronokan sepertimana yang dinyatakan firman Allah
Ta*ālā :
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم
مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم
مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
"Di antara tanda-tandanya ialah penciptaan pasangan dari jenis kalian agar
kalian senang terhadapnya dan Dia menjadikan keintiman dan romantik di antara
kalian. Sesungguhnya pada itu benar-benar terdapat tanda bagi kaum yang
berfikir". [Surah ar-Rūm ayat 21].
₍Sakana₎ di sini dirujuk sebagai ₍Iṭma^nān₎, (اطْمِئْنَان), iaitu tenang atau ₍Mayl₎ (مَيْل), iaitu cenderung atau ₍Inqiṭō*₎ (انْقِطَاع), iaitu setia atau ₍llf₎ (إِلْف) iaitu jinak sepertimana pernyataan az-Zamaẖšariyy dalam
«al-Kaššāf *An Ḥaqō^iq Ġowāmiḍ at-Tanzīl».
Namun, sebenarnya ia
merujuk kepada seluruh rasa yang memberikan kesenangan, keceriaan dan
kebahagiaan rumah tangga. Begitu juga dengan saranan Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wa ālihi wasallam- terhadap perkahwinan dengan yang dara supaya
masing-masing saling berseronok dan saling bermesraan antara satu sama lain :
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ ، حَدَّثَنَا
حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ ، عَنْ عَمْرٍو ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ : " هَلَكَ أَبِي وَتَرَكَ سَبْعَ بَنَاتٍ أَوْ
تِسْعَ بَنَاتٍ ، فَتَزَوَّجْتُ امْرَأَةً ثَيِّبًا ، فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : تَزَوَّجْتَ يَا جَابِرُ ؟ فَقُلْتُ : نَعَمْ
، فَقَالَ : بِكْرًا أَمْ ثَيِّبًا ؟ قُلْتُ : بَلْ ثَيِّبًا ، قَالَ : فَهَلَّا
جَارِيَةً تُلَاعِبُهَا وَتُلَاعِبُكَ وَتُضَاحِكُهَا وَتُضَاحِكُكَ ؟ قَالَ :
فَقُلْتُ لَهُ إِنَّ عَبْدَ اللَّهِ هَلَكَ وَتَرَكَ بَنَاتٍ وَإِنِّي كَرِهْتُ
أَنْ أَجِيئَهُنَّ بِمِثْلِهِنَّ ، فَتَزَوَّجْتُ امْرَأَةً تَقُومُ عَلَيْهِنَّ
وَتُصْلِحُهُنَّ ، فَقَالَ : بَارَكَ اللَّهُ لَكَ ، أَوْ قَالَ : خَيْرًا
"
Musaddad telah merawi hadis kepada kami➤ Ḥammad bin Zayd telah merawi hadis
kepada kami➤ Daripada *Amr➤ Daripada Jābir -semoga Allah
meredhainya-፥ Ayahku terkorban dan dia meninggal
tujuh anak atau sembilan anak perempuan. Aku berkahwin dengan wanita janda.
Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- berkata kepadaku: "Engkau
telah berkahwin wahai Jābir?". Aku berkata: "Ya". Baginda
berkata: "Dara atau janda?". Aku berkata: "Janda". Baginda
berkata: "Mengapa tidak perawan yang engkau boleh bermain dengannya dan
dia pun bermain dengan engkau serta engkau bercanda dengannya dan dia pun
bercanda dengna engkau?". Dia berkata፥
Aku berkata kepadanya: "Sesungguhnya *Abdullah telah terkorban dan
meninggalkan beberapa anak perempuan. Sesungguhnya aku benci jika aku
bertandang dengan mereka yang sebaya usia. Aku berkahwin dengan wanita yang
boleh menguruskan mereka dan membaikkan mereka". Baginda berkata:
"Semoga Allah memberkati kamu" -atau- baginda berkata: "Semoga
Allah memberikan kebaikan". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇Kitāb an-Nafaqōt﹇no.
4973].
Maka, sangat penting untuk kita beri perhatian bahawa usaha selamatkan kemaluan
generasi kita ini bukan semata-mata supaya mereka selamat dari kemaksiatan,
tetapi supaya mereka merasai kenikmatan dalam hal-hal yang Allah Ta*ālā
menghalalkannya kepada mereka. Sesuatu yang halal mempunyai nilai kelazatan
padanya. Firman Allah Ta*ālā :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا
تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ
اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kalian mengharamkan
kebaikan-kebaikan yang Allah halalkan kepada kalian. Janganlah kalian melampaui
batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang melampaui batas". [Surah
al-Mā^idah ayat 87].
₍Aṭ-Ṭoyyibāt₎ di sini bukan sahaja suci, tetapi sesuatu yang melazatkan
sepertimana yang dinyatakan oleh aš-Šawkāniyy dalam «Nayl al-Awṭōr». Oleh itu,
tidak wajar sama sekali kita mengharamkan dan mengeji sesuatu yang mempunyai nilai
kelazatan padanya selagimana ia halal. Seks merupakan sesuatu yang halal dan
perkara yang halal semestinya diperluaskan supaya umat tidak lagi terdorong
untuk mencuba yang haram.
Dengan itu, kita
patut meletakkan matlamat mencapai seks sebagai suatu aktiviti yang
menyeronokkan yang termasuk keutamaan yang perlu diberi perhatian sebagai
keperluan penting kerana sememangnya itu elemen yang wujud pada seks.
Menjauhkan
keseronokan dari unsur seks sebenarnya kemusnahan bagi seks itu sendiri.
Apabila suami isteri tidak dapat mencapai elemen keseronokan, maka seks ini
bukan menjadi sesuatu yang hambar dan tidak memuaskan, tetapi sebagai suatu
kerja yang berat dan tidak memberikan apa-apa kelegaan bagi keresahan.
Akhirnya, seks
menjadi suatu rutin yang memberi trauma khususnya wanita kerana prestasi seks
mereka sekadar memberi laluan kepada pasangannya, tetapi diri mereka tidak
memperoleh apa-apa kebaikan daripadanya. Kadangkala ini juga menggelisahkan
suami kerana mereka langsung tidak dapat menyumbangkan kelazatan bagi isterinya
kerana ejakluasi yang cepat dan kepuasan seks yang sepihak sahaja.
Masing-masing akan menjadi lesu dan jemu dalam perhubungan seks.
Inilah antara masalah
yang dihadapi oleh para ahli terapi yang mendengar keluhan tentang masalah
seks. Apabila masalah ini tidak diselesaikan secara tuntas, seks yang pada
asalnya menghubungkan seseorang dan memberi makna bagi diri berubah menjadi
sesuatu pemusnah kepercayaan akibat masing-masing tidak mendapat keselesaan,
mahupun kelegaan yang memuaskan jiwa.
Banyak aktiviti seks yang perlu diperluaskan supaya penganut agama ini sama
sekali tidak berhajat untuk penzinaan dan supaya mereka merasa cukup dan puas
dengan kehalalan yang telah diluaskan untuk mereka.
Misalnya dalam
aktiviti lancap, kita tidak sama sekali hanya sekadar lelaki menggunakan tangan
atau bantal dan perempuan pula menggunakan tangan atau mana-mana objek yang
dicapai untuk capai. Untuk para lelaki, kita boleh membuat rekaan patung seks
supaya seks mereka lebih berperisa. Begitu juga untuk para wanita dengan
penciptaan teknologi vibrator yang meningkatkan lagi prestasi seks solo mereka.
Bagi kemudahan
perolehannya, maka saya akan memperuntukkan wakaf dan harga subsidi kalau saya
sebagai seorang penguasa. Ini kerana keperluan seks ini sangat penting untuk
ditunaikan yang bukan sekadar melampiaskan syahwat, tetapi menikmaati
keseronokan padanya.
Kita tidak perlu menafikan lagi bahawa melancap sememangnya aktiviti yang
normal pada perkembangan seks dan hal itu telah meluas praktiknya sepertimana
yang diperakui oleh para psikologi. Kita menambahkan keseronokan ini
semata-mata untuk tujuan yang murni dan maslahat yang memberi faedah kepada
umat.
Pencelaan terhadapnya
sememangnya tidak bermakna apa-apa. Peluasan yang halal sangat dituntut supaya pintu
dan jalan kepada keharaman menyempit dan sukar untuk diakses. Bahkan,
penecelaan terhadap sesuatu yang halal merupakan sesuatu kekejian yang nyata
kerana melekehkan sesuatu yang Allah Ta*ālā melekehkan. Apabila tidak menyukai
sesuatu, maka janganlah sampai membenci.
Malah, saya menyediakan penulisan-penulisan yang berjudul «Analisis Pendalilan
Hadis Dalam Pengharaman Menyetubuhi Wanita Pada Duburnya», «Analisis Pendalilan
Hadis Larangan Sihaq», «Analisis Pendalilan Dalam Pengharaman Liwat» dan «Hukum
Fiqh Berkaitan Dengan Pornografi» bukan semata-mata untuk menjadi perisa bagi
lahapan seks, tetapi sebenarnya bertujuan untuk selamatkan generasi daripada
kejahatan yang lebih besar sepertimana yang saya bahas di sini.
Walaupun
perlaksanannya mungkin berbeza-beza mengikut situasi, tetapi kita semua
memperjuangkan seks yang sihat, selamat dan seronok. Saya tidak mengatakan
bahawa perlaksanaan ini merupakan baik secara keseluruhan tanpa mengambil kira
mudarat dan maslahat realiti untuk terapkannya ke realiti. Cuma, saya
menjustifikasikan bahawa ini masih di ruang lingkup yang halal yang sama-sama
kita fikirkan sebagai alterantif bagi meluaskan pintu kehalalan.
Dari segi penelitian kemudaratan dalam perealisasian, saya tahu bahawa liwat
memberi masalah kepada kesihatan khususnya HIV dan AIDS, tetapi kita perlu tahu
bahawa ini tidak sebanding mudarat penzinaan. Masalah HIV dan AIDS boleh
dikurangkan melalui pemakaian kondom dan mengambil langkah-langkah keselamatan
yang disarankan oleh para pakar.
Begitu juga dengan
pornografi yang menjadi penyebab disfungsi erektil dan juga pembentukan minda
dalam penafsiran tentang kecantikan dan layanan terhadap pasangan seks. Itu pun
disfungsi erektil boleh diubati dengan pengambilan aktiviti yang pelbagai
supaya pengaliran dopamina sentiasa seimbang dengan stimulasi seks yang
pelbagai rupa. Dan pembentukan minda itu boleh dikawal dengan pendidikan dan
bimbingan supaya mereka melihat konteks realiti dan fiksyen yang diciptakan.
Mana-mana pun akan
memberi kesan yang mudarat sekiranya kita tidak mahir untuk menguruskan,
menangani dan berinteraksi dengan aktiviti harian kita, termasuklah perkahwinan
yang berupa sementara yang diperkenankan oleh majoriti ulama. Orang kita hanya
tahu melontarkan bahaya dan masalah yang menjadi rintangan bagi perlaksanaan,
tetapi kita berlepas diri untuk mencari jalan penyelesaian dan menyempitkan
ruang yang halal supaya tidak terjebak apa yang mereka sendiri benci.
Tidak mampu melakukan
semua, maka tidak perlu tinggalkan semua. Sebab itulah walaupun pornografi
mempunyai ruang seseorang terkena disfungsi erektil, tetapi ia sebenarnya telah
membantu mengurangkan masalah jenayah seksual di banyak negara sepertimana
kajian Malton Diamond Eva Jozifkova, Petr Weiss yang jurnalnya berjudul
«Pornography and Sex Crimes, In The Czech Republic, Archives of Sexual
Behavior, 2010; DOI: 10.1007/s10508-010-9696-y».
Dari segi perkiraan
aspek kemudaratan, sebenarnya kita telah berjaya mengurangkan kadar kerosakan
kerana kes yang melibatkan orang lain dapat dikecilkan. Harga yang berpatutan
untuk dibayar meskipun kita menerima kesan sampingan. Itu pun kita boleh
selamatkan kesan sampingan itu dengan langkah pencegahan dan perawatan dengan
pendidikan terhadapnya dan kepelbagaian aktiviti yang lain.
Sebab itulah saya berbicara tentang liwat dan sihaq supaya seseorang tidak
bergantung kepada pornografi semata-mata. Walaupun kita boleh berbicara tentang
seks sesama pasangan heteroseksual, hakikatnya perealisasian secara realiti
sukar untuk dicapai. Sebab itu saya cuba tidak bergantung kepada teori dan
konsep semata-mata kerana hal itu tidak membawa keuntungan yang banyak atau
sedikit dalam perlaksanaannya secara nyata.
Disebabkan
perkahwinan dari kalangan masyarakat kita masih dalam suatu takuk yang sukar
untuk didapati, bahkan juga persetubuhan melalui dubur antara wanita yang bukan
mahram masih mendapat jurang yang besar, maka saya mencadangkan perbuatan liwat
dan sihaq kerana ini diharap menjadi suatu kemudahan dalam jangka masa pendek
atau panjang bagi menyelamatkan seseorang dari kerosakan seks yang tidak
berlandaskan syariat.
Teman-teman sementara
atau simpanan sebenarnya merupakan keluasan bagi jalan yang halal supaya mereka
merasa sempit untuk mencapai kemaksiatan. Apabila mereka puas dan seronok
dengan yang halal, mereka tidak lagi memikirkan untuk mendapatkan yang haram.
Sememangnya pernikahan satu-satunya yang terbaik dan pilihan yang tidak akan
diingkari keutamannya. Namun, kita perlu berpaksikan dan mencerap realiti yang
kita diami dan alami sekarang supaya teks yang dipegang tidak membawa lebih
banyak mudarat dari apa-apa yang Allah kehendaki untuk kebaikan yang lebih
bertambah.
Selagi kita ada ruang
untuk meluaskan yang halal, maka selagi itulah usaha yang akan terus dilakukan.
Walaupun di sana ada lubang kecil kebaikan dari sekitarnya yang mempunyai
marabahaya padanya, itu lebih baik kita daripada kita membiarkan ruang maksiat
terbuka dan mudah diakses.
Sekalipun pernikahan merupakan pilihan yang terbaik, tetapi realitinya ia
sesuatu yang masih dalam liku-liku rintangannya untuk mencapainya. Malah, akses
terhadapnya bukanlah seluas yang disangka. Sebab itu, saya juga sengaja
membahaskan tentang lancap kerana ini antara perkara yang penting dalam benteng
menangani umat dari perkara yang diharamkan.
Walaupun saya sudah
mencadangkan kaedah perkahwinan untuk kita semua praktik, namun saya masih
meneropong realitinya kerana kita masih dihimpit permasalahan-permasalahan yang
sukar untuk dibendung, diatasi secara ekspres dan dikawal secara sistematik
sama ada dari segi norma masyarakat, realiti semasa dan ekonomi, Atas sebab
itulah, saya tidak boleh tersekat, berhenti dan merasa puas membahaskan tentang
perkahwinan semata-mata.
Walaupun dalam masa
yang sama saya cuba perjuangkan untuk perubahan dan pembaharuan, tetapi bukan
semua akan direalisasikan sepenuhnya dalam masa yang singkat. Kita cuba
memulakan sesuatu yang mampu kita capai terlebih dahulu sebelum melangkah yang
lebih jauh lagi. Semua ini saya lakukan untuk kebaikan generasi bersama supaya
kita semua memperoleh seks yang sihat, selamat dan seeronok. Inilah moto yang
kita perjuangkan dan realisasikan.
Atas sebab itulah betapa buruknya para pencela. Mereka suka mengeji seseorang
meratah patung seks, tergiur dengan pornografi, keasyikan dengan melancap serta
muntah dan merasa jijik dengan sihaq dan liwat, tetapi mereka tidak fikir
betapa para pelaku ini sebenarnya bertarung dan bermujahadah untuk selamatkan
diri dari kebinasaan zina.
Ini kerana mereka
bukan sahaja tidak mengiktiraf keluasan yang halal dan membenci sesuka hati
terhadap perkara yang halal, tetapi mereka tidak memahami masalah yang dihadapi
oleh pelaku. Mereka mengeji pelaku tersebut dan berusaha keras untuk
membanteras pornografi, tetapi perkahwinan masih sukar didirikan walaupun untuk
melaksanakan sepertimana yang telah saya terangkan di atas.
Masing-masing tidak
berfikir bahawa soal perkahwinan untuk menyelamatkan kemaluan terlebih dahulu,
tetapi mencerap terlalu jauh untuk sebagai suatu perubahan baru bagi kehidupan.
Perkahwinan telah dimomokkan dengan pelbagai mitos, persepsi dan andaian
sepertimana yang telah disebutkan di atas dengan norma yang mengarut dan tabu
yang merugikan umat.
Akhirnya, perkahwinan
merupakan sesuatu yang ditakuti untuk didekati. Seolah-olah pernikahan untuk
menyelamatkan kemaluan terlebih dahulu tidak mencukupi dan dianggap tidak
berhak untuk dilaksanakan. Ini semacam mencela orang membeli produk import,
tetapi apabila seseorang ingin membeli produk tempatan, bermacam-macam masalah
dan kerenah yang dihadapi untuk memanfaatkannya.
Tampakkah judul-judul penulisan yang saya bentangkan tadi semata-mata untuk
sebagai rempah ratus dan sekadar untuk melawan arus kitab fiqh? Tidak sama
sekali. Bahkan, saya menulisnya dalam keadaan bimbang terhadap umat yang
kesempitan dalam menunaikan keperluan asasinya.
Saya boleh terima
perbezaan pandangan dan pendapat, tetapi sekadar berwacana tidak memberikan
apa-apa makna jika umat Islam masih meraba-raba kemaluannya sambil menahan
penderitaan kerana terpencil dari kepuasan dan keseronokan yang
sebenar-benarnya.
Kita semua sepakat
tentang kepentingan dan keutamaan perkahwinan. Marilah kita mulakan revolusi
dan transformasi supaya kekolotan dalam perlaksanaan perkahwinan dibendung,
ditangani dan dibuang demi umat yang kita sayangi.
Oleh itu, marilah sama-sama kita bekerjasama dalam membantu generasi kita agar
mereka memperoleh kesejahteraan dalam kehidupan seks mereka ke arah yang selamat,
sihat dan seronok kerana hal itu termasuk jihad di jalan Allah dan mengajak
kepada kebaikan.
Sekalipun kita
mungkin ada perspektif dan pendapat yang berbeza untuk kaedah implemntasi,
namun kita berusaha sekeras-kerasnya untuk sama sekali tidak membiarkan
kemaluan mereka menjadi sebab kesengsaraan dan kerosakan terhadap masyarakat,
kehidupannya di dunia dan di akhirat.
Kita perlu ingat bahawa generasi kita sedang bertempur dengan perebutan antara setia dengan halal yang sedia ada atau mencuba sesuatu perkara baru yang haram. Ini hakikat yang tidak akan ternafi dan perkara yang perlu dibimbangi kerana apabila keperluan asas tidak dipenuhi, kita akan menemukan kerosakan.
No comments:
Post a Comment