ᐉSoalan ≂ Apakah hukum menonton pornografi yang berunsur penzinaan kerana menontonnya seolah-olah meredhainya?
ᐉJawapan ≂ Apabila disebutkan
tentang pornografi, maka ia adalah paparan erotik yang wujud dalam multimedia
yang berupa gambar dan video. Oleh itu, aspek yang ditujukan selain ini tidak
masuk dalam perbahasan ini. Sebelum saya memulakan perbahasan dengan lebih lanjut,
ingin saya ingatkan bahawa penulisan ini memiliki gabungan dan adunan daripada
pelbagai penulisan saya yang lain yang diringkaskan penghujahannya di sini.
Dengan itu, sesiapa yang ingin mendapatkan penghujahan lanjut, boleh merujuk
kepada judul penulisan yang saya nyatakan.
Sebagai permulaan,
*Abdullah bin Muḥammad al-Haroriyy berkata :
هنا سؤال أن من ينظر، يتفرج على الأفلام
الخلاعية. ما حكمه؟ الذي يتفرج عليها ونفسه تنجر، تنجر الى المعصية التي يشاهد
هيئتها في الفيلم حرام عليه أن يتفرج عليها. أما الإنسان الذي لا تؤثر عليه، إنسان
متزوج وهو مقتنع بزوجته نفسه لا تحدثه مهما رأى في الأفلام الخلاعية لا تحدثه نفسه
أن يفعل هذا يطبق هذا الفعل الحرام، هذا ليس حراما عليه إن تفرج. ليس حرامًا. هذا
يرى المرأة حقيقتها، يرى شخصها الحقيقي؟ لا. إنما هذا خيال. ليس حراماً على الذي
لا يتأثر.
"Di sana ada
soalan tentang seseorang yang melihat, menenung filem-filem lucah. Apa
hukumnya? Orang yang menenung kepadanya dan dirinya terheret, iaitu terheret ke
maksiat yang dia menyaksikan bentuknya adalah haram ke atasnya. Adapun seseorang
yang tidak terkesan kepadanya, iaitu orang yang berkahwin dan dia merasa puas
dengan isterinya, tetapi dirinya tidak menceritakannya kendatipun dia melihat
filem-filem lucah, iaitu dirinya tidak menceritakannya untuk melakukan
perbuatan yang ini, iaitu mempraktikkan perbuatan haram ini, maka tidaklah
haram ke atasnya jika dia menenung. Ia tidak haram. Ini yang dia lihat adalah
wanita yang hakikatnya, iaitu sosoknya yang hakiki? Tidak. Ini cumalah
bayangan. Tidaklah haram ke atas orang yang tidak terkesan". [Rujuk ᗒ
https://www.youtube.com/watch?v=NT3oL1WXFsU].
Abū al-*Abbās
Šihābuddīn Aḥmad bin Salamah al-Qolyūbiyy berkata :
وَخَرَجَ بِهِ رُؤْيَةُ الصُّورَةِ فِي
الْمَاءِ أَوْ فِي الْمِرْآةِ فَلَا يَحْرُمُ وَلَوْ مَعَ شَهْوَةٍ
"Terkecuali daripadanya (pengharaman lihatan badan) ialah lihatan bayangan
pada air atau pada cermin. Tidaklah ia haram walaupun bersyahwat".
[Ḥāšiyatā Qolyūbiy wa *Umayrah *Alā Šarḥ al-Muḥallā *Alā Minḥāj at-Ṭōlibīn﹇jilid
3﹇m/s 209﹇keluaran Dār al-Fikr].
Antaranya adalah Sulaymān bin Muḥammad bin *Umar al-Bujayrimiyy berkata :
وَخَرَجَ بِهِ رُؤْيَةُ الصُّورَةِ فِي
نَحْوِ الْمِرْآةِ وَمِنْهُ الْمَاءُ فَلَا يَحْرُمُ وَلَوْ مَعَ شَهْوَةٍ
"Terkecuali daripadanya (pengharaman lihatan badan) ialah lihatan pada
bayangan di cermin dan air termasuk daripadanya (pengecualian). Tidaklah ia
haram walaupun bersyahwat". [Tuḥfah al-Ḥabīb *Alā Šarḥ al-H̱otīb﹇jilid
4﹇m/s 372﹇keluaran Dār al-Fikr].
Asas bagi perbahasan
ini, hukumnya adalah harus sama seperti melihat aurat yang diserupakan sepertimana
yang telah saya bahaskan dalam penulisan saya yang berjudul «Aurat : Penjelasan
Tuntas». Di dalamnya, telah dijelaskan bahawa aurat yang wujud dalam ukiran,
lukisan, pantulan cermin dan yang terpapar di skrin digital bukanlah aurat yang
sebenar-benarnya sepertimana yang ada pada anggota jasad. Ia adalah sesuatu
yang diserupakan seperti aurat.
Oleh sebab objek yang
terpapar di situ bukanlah anggota yang sebenar-benarnya, maka hakikatnya
seseorang itu tidak menonton orang lain sedang melakukan aktiviti itu, tetapi
dia menonton objek yang diserupakan itu melakukan aktiviti itu.
Jika kita tidak
mengatakan bahawa watak lukisan yang membunuh itu dikira membunuh secara hakiki
kerana ia tidak menghilangkan nyawa secara sebenar, maka kita juga tidak
mengatakan bahawa watak pada paparan itu melakukan aktiviti seks secara hakiki.
Atas sebab itulah, penontonan itu tidak dianggap maksiat secara mutlak kerana
paparan itu sendiri bukanlah melakukan maksiat.
Kalau ada pun, ia
adalah perkara yang mendatang dan itu pun perlu dikemukakan alasan yang jelas
serta wajar mengambil kira pelbagai pertimbangan yang sebahagiannya akan
diperincikan nanti yang jika diabaikan mengakibatkan pertuduhan yang membawa
kepada qazaf dan kegampangan yang serius kesalahannya.
Sekalipun paparan itu bukanlah anggota jasad yang hakiki, ini tidaklah bermakna
ia akan terkeluar kepemilikan diri yang hakiki kerana walaupun yang terpapar
itu bukanlah anggota jasad yang hakiki, tetapi hanya sekadar apa yang
diserupakan anggota jasadnya, namun ia adalah sesuatu yang boleh dimiliki dan
orang tersebut boleh meletakkan autoriti padanya secara tidak langsung dan
kepemilikan ini bersifat tidak konkrit.
Misalnya, jika
pornografi itu adalah bersumberkan pencabulan dan pemerkosaan, maka tidak boleh
sama sekali seseorang memanfaatkannya seperti menontonnya dan memuatnaik ke
laman maya kerana mangsa tersebut tidaklah redha untuk diperlakukan atas dasar
untuk menjadi hiburan bagi pornografi. Penegahan di sini adalah kerana ia
sesuatu kepemilikan diri yang telah diambil secara zalim dan bukan dengan cara
kerelaan dan keredhaan mangsa.
Pada asalnya, mangsa
tersebut tidak mengizinkan ia diperlakukan sebegitu, apatah lagi disiarkan
untuk tujuan seperti itu, maka kita beramal sepertimana hukum asalnya, iaitu
tidak melanggar haknya. Samalah sepertimana wang seseorang itu dirampas,
kemudian kita ambil beberapa sen yang terjatuh daripadanya, lalu kita
manfaatkannya seperti berbelanja dan menyimpannya, sedangkan dari awal lagi
mangsa tersebut tidak rela wang itu dijarah, maka tentu tidak patut duit yang
bertaburan itu kita kutip untuk kegunaan peribadi atau yang bukan diizinkan
pemilik tersebut.
Dalam kes ini, ia
memiliki persamaan dalam pemilikan, tetapi jenis pada pemilikan adalah
berlainan. Wang adalah pemilikan konkrit, tetapi apa yang dipaparkan dalam
pornografi merupakan pemilikan yang tidak konkrit.
Sebab itu jika seseorang pernah mendedahkan gambar pornografinya, lalu dia
menetapkan agar seseorang tidak boleh melihat gambarnya atau menyebarkannya,
maka tidak boleh seseorang melanggar ketetapan ini walaupun gambar itu telah
tersebar luas. Ini kerana gambar tersebut masih mempunyai perkaitan dengan
kepemilikannya walaupun gambar tersebut bukanlah jasad anggota yang hakiki.
Kes yang sama juga
apabila tersebarnya rakaman mesyuarat yang dilakukan secara tertutup dan
rakaman itu hanya untuk simpanan dan kegunaan pihak tertentu. Maka, tidak boleh
seseorang yang tidak termasuk dalam pihak itu melanggar haknya dengan
mendengarnya dan menyebarkannya sekalipun ia telah tersebar luas.
Walaupun pandangan
yang diutarakan dalam mesyuarat itu adalah cebisan daripada idea yang
dipersembahkan dalam bentuk rakaman, tetapi ia masih memiliki nilai pemilikan
secara tidak langsung. Demikian juga dalam hal ini disebabkan setiap orang
berada di atas syarat orang lain :
ثنا أَبُو حَامِدٍ مُحَمَّدُ بْنُ
هَارُونَ الْحَضْرَمِيُّ , نا أَبُو عَمَّارٍ الْحُسَيْنُ بْنُ حُرَيْثٍ , نا
عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي حَازِمٍ , ح وَنا أَبُو بَكْرٍ النَّيْسَابُورِيُّ ,
نا يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى , نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ , أَخْبَرَنِي
سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ , جَمِيعًا عَنْ كَثِيرِ بْنِ زَيْدٍ , عَنِ الْوَلِيدِ
بْنِ رَبَاحٍ , عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ , أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Abū Ḥāmid Muḥammad
bin Hārūn al-Ḥaḍromiyy telah merawi hadis kepada kami➤ Abū *Ammār al-Ḥusayn bin Ḥuroyṯ telah merawi hadis
kepada kami➤ *Abdul *Azīz bin Abū Ḥāzim telah merawi
hadis kepada kami =riwayat lain= Dan Abū Bakr an-Naysābūriyy; telah merawi
hadis kepada kami➤ Yūnus bin *Abdul A*lā^ telah merawi hadis
kepada kami➤ *Abdullah bin Wahb
telah merawi hadis kepada kami➤ Sulaymān bin Bilāl telah merawi khabar kepada kami➤ Kesemuanya daripada
Kaṯīr bin Zayd➤ Daripada al-Walīd bin Abū Robāḥ➤ Daripada Abū Huroyroh,
bahawasanya Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- bersabda: "Muslimin
berada di atas syarat-syarat mereka. Perdamaian itu harus antara
muslimin".| Ini ialah lafaz Yūnus. Berkata yang lain: "Antara sesama
manusia". [Sunan ad-Dāroquṯniyy﹇no. 2526].
Disebabkan mereka
memiliki autoriti terhadap perkara yang berkaitan dengan haknya seperti
pemilikan hak yang tidak konkrit atau maya, maka dia merupakan ulil amri yang
perlu ditaati. Firman Allah Ta*ālā :
ا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا
اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ
"Wahai
orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada rasul serta
pemilik autoriti di antara kalian". [Surah an-Nisā^ ayat 59].
Mungkin ada yang
mengatakan bahawa walaupun apa yang terpapar itu diserupakan dengan anggota
jasad, tetapi ia berasal daripada anggota jasad. Sememangnya benar hal ini,
tetapi sesuatu hukum akan berubah dengan berubahnya hakikat sehingga kita tidak
boleh mengatakan bahawa paparan pada cetakan atau skrin itu merupakan suatu
perkara yang maksiat sehingga menontonnya adalah orang yang terlibat itu
tergolong dalam maksiat secara mutlak dan gampang.
Misalnya, bayangan
pada pantulan air, ia terpisah dengan anggota jasad dan apa yang terpapar pada
pantulan air itu bukanlah dapat kita katakan bahawa itu adalah suatu jasad yang
berbuat sesuatu, tetapi ia adalah bayangan yang menyerupai jasad berbuat
sesuatu. Ini tidak sama dengan idea yang diterjemahkan melalui penulisan atau
kepercayaan pembayangan yang diungkapkan melalui khayalan kerana ia adalah
sebahagian daripada diri yang berupa kepercayaan.
Kalaulah kemaluan
yang tersiar pada bayangan itu adalah sebahagian daripada diri yang hakiki,
atas dasar apa dapat disamakan atau disebahagiankan daripada anggota jasad,
lalu dengan itu kita benar-benar dapat memperakui bahawa menyentuh bayangan
kemaluan itu membatalkan wuduk sama seperti kemaluan yang sebenar pada anggota
jasad?
Dengan memahami ini, ada dua perkara yang perlu ditimbangkan. Pertama, jika
seseorang itu memanfaatkannya atas dasar sekadar apa yang terpapar yang berupa
bayangan yang diserupakan, iaitu seseorang hanya terhibur disebabkan pengaruh
pada paparan pada gambar dan video itu sendiri, bukan menyatakan kesukaan
perbuatan itu terhadap pelaku yang asal seumpama seseorang menikmati keamanan
negara tanpa mengaitkannya dengan pemerintah, maka ini tidak menatijahkan
bahawa penontonan itu adalah maksiat kerana paparan itu sendiri bukanlah
maksiat.
Ini kerana ia tidak
ada kaitan lagi dengan anggota jasad. Ia sama seperti sesuatu benda yang telah
dilalui proses istihalah. Yang diambil kira ialah pada status keadaan yang
terkini, bukan apa yang berasal daripadanya. Arak tetap haram walaupun asalnya
adalah nabiz yang suci dan halal sebagai contoh.
Begitu juga dengan
hal ini. Yang diambil kira ialah status terkini, iaitu sesuatu yang telah
menjadi yang bukan anggota jasad yang sebenar. Ia juga sama seperti kes anggota
yang tercerai yang terkeluar perkaitan hukum taklifinya dengan anggota yang
berbaki pada diri seseorang itu. Fahamkan ibarat yang diungkapkan oleh
ar-Romliyy seperti berikut :
وَاعْلَمْ أَنَّ كُلَّ مَا حَرُمَ
نَظَرُهُ مِنْهُ أَوْ مِنْهَا مُتَّصِلًا حَرُمَ نَظَرُهُ مُنْفَصِلًا
"Ketahuilah bahawa setiap yang haram untuk melihat padanya ketika dalam
keadaan tersambung, maka haram juga melihatnya ketika dalam keadaan
terpisah". [Nihāyah al-Muḥtāj Ilā Šarḥ al-Minhāj﹇jilid
6﹇m/s 200﹇keluaran Dār al-Fikr].
Ibn *Ābidīn berkata :
ذَكَرَ بَعْضُ الشَّافِعِيَّةِ أَنَّهُ
لَوْ أُبِينَ شَعْرُ الْأَمَةِ ثُمَّ عَتَقَتْ لَمْ يَحْرُمْ النَّظَرُ إلَيْهِ،
لِأَنَّ الْعِتْقَ لَا يَتَعَدَّى إلَى الْمُنْفَصِلِ اهـ وَلَمْ أَرَهُ
لِأَئِمَّتِنَا وَكَذَا لَمْ أَرَ مَا لَوْ كَانَ الْمُنْفَصِلُ مِنْ حُرْمَةٍ
أَجْنَبِيَّةٍ، ثُمَّ تَزَوَّجَهَا وَمُقْتَضَى مَا ذَكَرَ مِنْ التَّعْلِيلِ
حُرْمَةُ النَّظَرِ إلَيْهِ
"Sebahagian šāfiᶜian menyebutkan bahawa kalau dipotong rambut wanita hamba
sahaya, kemudian dia merdeka, maka tidak haram melihatnya kerana kemerdekaan
itu tidak lagi berkait dengan yang terputus. ⩲Tamat⩲ Aku tidak menemui kenyataan ini daripada
para imam kami. Demikian juga apa yang kalau terputus daripada ajnabi, kemudian
dia mengahwininya. Yang ditetapkan berdasarkan apa yang disebutkan daripada
alasan ini adalah haramnya lihatan padanya". [Radd al-Muḥtār *Alā ad-Durr
al-Muẖtār﹇jilid 6﹇m/s 372﹇keluaran
Dār al-Fikr].
Yang boleh difahami adalah apabila terputusnya sesuatu anggota, maka anggota
yang terputus itu tidak ada kaitan lagi dengan anggota yang masih berbaki pada
diri seseorang itu. Misalnya, kalau seseorang itu terbatal wuduknya, maka tidak
wajib membasuh bahagian anggota yang terputus setiap kali berhadas.
Kes lain yang boleh
dikaitkan dengan teks tersebut adalah apabila ada anggota yang terputus
daripada isterinya, lalu seseorang itu menceraikan isterinya, maka tidak haram
untuk orang itu melihat anggota tersebut kerana status anggota tersebut tidak
dipengaruhi oleh tubuh badan yang telah diceraikan olehnya. Ini disokong oleh
dalil berikut :
أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ
بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَغْدَادِيُّ ، ثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِسْحَاقَ الْقَاضِي ،
ثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ ، ثَنَا زَيْدُ بْنُ أَسْلَمَ ،
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ ، عَنْ أَبِي وَاقِدٍ اللَّيْثِيِّ ، قَالَ : كَانَ
النَّاسُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ قَبْلَ الْإِسْلَامِ يَجُبُّونَ أَسْنِمَةَ الْإِبِلِ
وَيَقْطَعُونَ أَلْيَاتَ الْغَنَمِ فَيَأْكُلُونَهَا وَيَحْمِلُونَ مِنْهَا
الْوَدَكَ فَلَمَّا قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
سَأَلُوهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ : مَا قُطِعَ مِنَ الْبَهِيمَةِ وَهِيَ حَيَّةٌ
فَهُوَ مَيِّتٌ
Abū Ja*far Muḥammad bin Muḥammad al-Baġdādiyy telah merawi hadis kepada kami➤ Ismā*īl bin Isḥāq al-Qōḍī telah merawi hadis
kepada kami➤ *Aliyy bin *Abdullah
bin Ja*far telah merawi hadis kepada kami➤ Zayd bin Aslam telah merawi hadis
kepada kami➤ Daripada *Aṭō^ bin Yasār➤ Daripada Abū Wāqid al-Layṯiyy, dia berkata፥ Dahulu orang pada zaman Jahiliah
sebelum Islam memotong bonggol-bonggol unta dan mereka memotong
punggung-punggung kambing, lalu mereka pun memakannya dan mereka
memanfaatkannya pada lemak itu. Ketikamana Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi
wasallam- hadir, mereka bertanya tentangnya. Baginda pun bersabda:
"Apa-apa yang terpotong pada haiwan yang masih hidup, maka ia adalah
bangkai". [Al-Ḥākim dalam al-Mustadrok *Alā aṣ-Ṣoḥiḥayn﹇no.
7250 dan no. 7250].
Sisi pendalilannya adalah jika haiwan itu disembelih, tetap juga anggota yang
terpotong sebelum sembelihan itu dikira bangkai kerana anggota yang terpisah
tidak lagi berkait dengan anggota yang masih berbaki.
Demikian juga dengan
kes ini, walaupun ia terbit daripada yang haram, itu pun jikalau benar-benar
terbukti keharaman itu dengan meneliti perincian yang akan diterangkan nanti,
apa yang terpapar pada bayangan air atau cermin bukan lagi yang berkait dengan
anggota jasad yang sebenar. Sebab itulah bagi kes pertama ini, tidak layak
untuk dihukumkan seseorang itu meredhai maksiat apabila menontonnya kerana yang
terpapar itu telah terpisah dengan diri seseorang itu.
Kedua, jika seseorang itu memanfaatkannya atas dasar perkaitan daripada apa
yang asalnya seperti seseorang menyatakan kesukaan perbuatan itu kepada pelaku
asalnya seumpama seseorang menikmati keamanan negara dengan mengaitkannya
dengan pemerintah, maka ini juga perlu dilihat daripada beberapa aspek.
Persoalan utama
adalah adakah pelaku seks itu merupakan bukan dari kalangan suami dan isteri
sehingga layak dia dihukum sebagai ia berasal daripada maksiat? Ini perkara
penting untuk dilihat kerana membuat pertuduhan secara melulu menatijahkan
seseorang termasuk dalam perbuatan qazaf. Prinsip agama ini ialah tidak menuduh
sesiapa pun sebagai penzina melainkan dibawakan bukti yang jelas. Jika tidak
ada bukti terhadapnya, maka boleh memanfaatkannya.
Walaupun pelaku itu menzahirkan pemakaian atau penampilan yang orang
menganggapnya sebagai lambang islamik seperti kopiah, jubah, serban, rida,
niqab, tudung dan lain-lain, maka kita tetap tidak berhak untuk menyabitkannya
sebagai penzina dalam keadaan tiada bukti terhadapnya dan itu pun belum tentu
menunjukkan pelaku itu adalah muslim secara mutlak.
Selagimana tiada
empat orang saksi atau mengambil pengakuan daripadanya atau membawakan keraguan
yang munasabah dalam mahkamah, maka seseorang itu boleh terheret dalam kancah
qazaf. Lagipun, siapalah yang akan sengaja menyibukkan diri untuk menggeladah dan
mencari kepastian sumber sama ada ia berasal daripada perbuatan zina ataupun
tidak?
Persoalan yang asal ialah jika ia berasal daripada orang bukan Islam, maka apa
yang mereka perbuat tidak dianggap zina secara mutlak. Ini kerana mereka tidak
dibebankan hukum taklif pensyariatan nikah sehingga apa jua cara pernikahan
mereka, ia tetap sah. Ibn *Abdul Barr berkata :
فَقَدْ أَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ أَنَّ
الزَّوْجَيْنِ إِذَا أَسْلَمَا مَعًا فِي حَالٍ وَاحِدَةٍ أَنَّ لَهُمَا
الْمُقَامَ عَلَى نِكَاحِهِمَا إِلَّا أَنْ يَكُونَ بَيْنَهُمَا نَسَبٌ أَوْ
رَضَاعٌ يُوجِبُ التَّحْرِيمَ وَأَنَّ كُلَّ مَنْ كَانَ لَهُ الْعَقْدُ عَلَيْهَا
فِي الشِّرْكِ كَانَ لَهُ الْمُقَامُ مَعَهَا إِذَا أَسْلَمَا مَعًا وَأَصْلُ
الْعَقْدِ مَعْفِيٌّ عَنْهُ لِأَنَّ عَامَّةِ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانُوا كُفَّارًا فَأَسْلَمُوا بَعْدَ التَّزْوِيجِ
وَأُقِرُّوا عَلَى النِّكَاحِ الْأَوَّلِ وَلَمْ يُعْتَبَرْ فِي أَصْلِ
نِكَاحِهِمْ شُرُوطُ الْإِسْلَامِ وَهَذَا إِجْمَاعٌ وَتَوْقِيفٌ وَإِنَّمَا
اخْتَلَفَ الْعُلَمَاءُ فِي تَقَدُّمِ إِسْلَامِ أَحَدِ الزَّوْجَيْنِ عَلَى مَا
نَذْكُرُهُ ههنا
"Sesungguhnya para ulama sepakat bahawa kedua-dua pasangan apabila mereka
masuk Islam secara bersama untuk hal yang sama, iaitu bahawasanya kedua-duanya
mempunyai kedudukan dalam nikah mereka berdua kecuali jika ada hubungan nasab
atau persusuan pada kedua-duanya, maka wajib pengharamannya. Sesungguhnya
setiap daripada mereka yang mempunyai akad pada zaman syirik, mereka mempunyai
kedudukan bersamanya apabila mereka memeluk Islam bersama. Asal akad adalah
toleransi daripadanya kerana sesungguhnya para sahabat Rasulullah -ṣollallāhu
*alayhi wasallam- dahulu mereka adalah kafir, lalu mereka masuk Islam setelah
perkahwinan dan mereka kekal dalam pernikahan yang asal. Tidak ditanya syarat-syarat
Islam dalam asal perkahwinan mereka dan ini adalah kesepakatan dan pendirian.
Yang para ulama perselisihkan adalah apabila salah seorang daripada pasangan
itu masuk Islam terlebih dahulu pada apa yang kami sebutkannya di sini".
[At-Tamhīd Limā Fī al-Muwaṭṭo^ Min al-Ma*ānī Wa al-Asānīd﹇jilid
12﹇m/s 23﹇keluaran Wizāroh *Umum al-Awqōf Wa aš-Šu^ūn al-Islāmiyyah﹇tahqiq
Muṣṭofā Aḥmad al-*Alawiyy dan
Muḥammad bin *Abdul Kabīr al-Bakriyy].
Ibn al-Qoyyim al-Jawziyyah berkata :
وَقَدْ أَسْلَمَ خَلْقٌ فِي زَمَنِ
النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَنِسَاؤُهُمْ، وَأُقِرُّوا
عَلَى أَنْكِحَتِهِمْ، وَلَمْ يَسْأَلْهُمْ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَنْ شُرُوطِ النِّكَاحِ، وَلَا عَنْ كَيْفِيَّتِهِ، وَهَذَا
أَمْرٌ عُلِمَ بِالتَّوَاتُرِ، وَالضَّرُورَةِ، فَكَانَ يَقِينًا.
"Ramai orang memeluk Islam pada zaman Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
dan isteri-isteri mereka dan mereka kekal dalam pernikahan mereka. Rasulullah
-ṣollallāhu *alayhi wasallam- tidak pernah bertanya kepada mereka tentang
syarat-syarat pernikahan dan tidak juga tatacaranya. Ini adalah perkara yang
diketahui secara mutawatir dan tidak dapat tidak. Maka, ini adalah sesuatu yang
diyakini". [Aḥkām Ahl aḏ-Ḏimmah﹇jilid 2﹇m/s
641﹇keluaran Romādiyy Li an-Našr﹇tahqiq
Yūsuf bin Aḥmad
al-Bakriyy dan Šākir bin Tawfīq al-*Ārowriyy].
Ibn Qudāmah berkata :
أَنَّ الزَّوْجَيْنِ إذَا أَسْلَمَا
مَعًا، فَهُمَا عَلَى النِّكَاحِ، سَوَاءٌ كَانَ قَبْلَ الدُّخُولِ أَوْ بَعْدَهُ.
وَلَيْسَ بَيْنَ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي هَذَا اخْتِلَافٌ بِحَمْدِ اللَّهِ. ذَكَرَ
ابْنُ عَبْدِ الْبَرِّ أَنَّهُ إجْمَاعٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ
"Sesungguhnya kedua-dua pasangan apabila masuk Islam bersama, maka mereka
tetap dengan sah pernikahannya. Sama sahaja sebelum persetubuhan atau
sesudahnya. Tidak ada perselisihan dalam kalangan ahli ilmu. Segala puji bagi
Allah. Ibn *Abdul Barr menyebutkan bahawa ini adalah kesepakatan ahli
ilmu". [Al-Muġnī﹇jilid 7﹇m/s 153﹇keluaran
Maktabah al-Qōhiroh].
Pengambilan dalil mereka adalah berdasarkan hadis berikut :
حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ عِيسَى ، قَالَ
: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ، قَالَ : حَدَّثَنَا إِسْرَائِيلُ ، عَنْ سِمَاكِ بْنِ
حَرْبٍ ، عَنْ عِكْرِمَةَ ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ ، أَنَّ رَجُلًا جَاءَ مُسْلِمًا
عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، ثُمَّ جَاءَتِ امْرَأَتُهُ
مُسْلِمَةً ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّهَا كَانَتْ أَسْلَمَتْ مَعِي
فَرُدَّهَا عَلَيَّ ، " فَرَدَّهَا عَلَيْهِ " ، هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ
،
Yūsuf bin *Īsā telah merawi hadis kepada kami, dia berkata፥➤ Wakī* telah merawi hadis kepada kami, dia
berkata፥➤ Isrō^īl merawi hadis kepada kami➤ Daripada Simāk bin Ḥarb➤ Daripada *Ikrimah➤ daripada Ibn *Abbās፥ Bahawasanya seorang lelaki telah
datang kepada muslim pada zaman Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-, kemudian datang
isterinya yang muslim. Dia berkata: "Wahai Rasulullah. Sesungguhnya dia
pernah memeluk Islam bersamaku. Pulangkanlah dia kepada pangkuanku". Lalu,
baginda memulangkannya kepadanya.| Ini adalah hadis sahih. [Sunan at-Tirmiḏiyy﹇no.
1059].
Daripada semua ini, jelas bahawa pernikahan orang yang bukan Islam tetap sah
walau apapun cara sekalipun. Meskipun tiada mahar atau berlakunya perhubungan
sesama mahram atau mengambil pasangan yang ramai atau cara yang tidak memenuhi
cara Islam, mereka tidak dikira berzina.
Walaupun undang-undang
atau tanggapan masyarakat menyatakan bahawa mereka berzina atau mereka sendiri
mengakui bahawa mereka berzina di sisi agama mereka, selagimana tidak mengikut
lunas Islam, itu semua tidak diambil kira.
Apabila mereka
memeluk Islam, barulah dipertimbangkan. Ini berdasarkan dalil berikut :
حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ ، أَخْبَرَنَا
مَعْمَرٌ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، عَنْ سَالِمٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، أَنَّ غَيْلَانَ
بْنَ سَلَمَةَ الثَّقَفِيَّ أَسْلَمَ وَتَحْتَهُ عَشْرُ نِسْوَةٍ ، فَقَالَ لَهُ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " اخْتَرْ مِنْهُنَّ
أَرْبَعًا " .
Ismā*īl telah merawi hadis kepada kami➤ Ma*mar telah merawi khabar kepada kami➤ Daripada az-Zuhriyy➤ Daripada Sālim➤ Daripada ayahnya,
bahawasanya Ġoylān bin Salamah aṯ-Ṯaqofiyy memeluk Islam
dan dia mempunyai sepuluh orang isteri. Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
berkata kepadanya: "Pilih empat daripada mereka". [Musnad Aḥmad﹇no.
4470].
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ
بْنِ أَبِي عَوْنٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو عَمَّارٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا الْفَضْلُ
بْنُ مُوسَى ، عَنْ مَعْمَرٍ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، عَنْ سَالِمٍ ، عَنِ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ : أَسْلَمَ غَيْلَانُ الثَّقَفِيُّ وَعِنْدَهُ عَشْرُ نِسْوَةٍ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَمْسِكْ أَرْبَعًا
، وَفَارِقْ سَائِرَهُنَّ
Muḥammad bin Aḥmad
bin Abū *Awn telah merawi khabar kepada kami, dia berkata፥➤ Abū *Ammār telah merawi hadis kepada kami, dia
berkata፥➤ Al-Faḍl bin Mūsā telah merawi hadis kepada kami➤ Daripada Ma*mar➤ Daripada az-Zuhriyy➤ Daripada Sālim➤ Daripada Ibn *Umar,
dia berkata፥ Ġoylān aṯ-Ṯaqofiyy memeluk Islam dan dia mempunyai
sebelas orang isteri. Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- bersabda:
"Tahanlah empat orang dan pisahkan yang berbakinya". [Ṣoḥīḥ Ibn Ḥibbān﹇no.
4231].
Pada hadis ini,
Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam- tidak menyuruh untuk
melakukan akad sekali lagi, tetapi sekadar menyuruh menceraikan yang berbaki
tujuh daripada isteri-isterinya. Ini menunjukkan bahawa status isteri daripada
perkahwinan sebelum Islam adalah sah walau dengan macam mana cara sekalipun ia
dilangsungkan walaupun cara yang dilakukan pada itu mengandungi syubhah yang
tidak memenuhi syarat perkahwinan yang sah. Jika tidak sah dari awal lagi, maka
tidak ada makna dalam suruhan untuk menceraikannya.
Oleh itu, kita sama
sekali tidak boleh mengatakan bahawa mereka berzina sekalipun mereka
melakukannya tanpa mahar, menyetubuhi mahramnya, bertukar-tukar pasangan dengan
pantas dan mengambil ramai pasangan sekaligus.
Kemudian, kalau benar pelaku itu sememangnya benar bukan suami dan isteri yang
sah, apakah jenis aktiviti seks yang dilakukan? Kalau sekadar bermesraan atau
senggolan sahaja, maka ini tidak dapat dikira kerana sentuhan dan rasa syahwat
yang datang bersama bukanlah maksiat. Ini telah saya bahaskan dalam penulisan
saya yang berjudul «Hukum Bersentuhan Kulit Dengan Bukan Mahram Baginya» dan
«Adakah Syahwat Itu Sendiri Berdosa?».
Kalau ia adalah
persetubuhan pada dubur, maka ini tidak termasuk bahagian zina kerana dubur
bukanlah anggota khitan sehingga ia mewajibkan seseorang untuk mandi, lalu
penyebab kepada batalnya puasa dan dikenakan hukuman had. Ia adalah persentuhan
yang umum yang dibenarkan. Rujuk dua penulisan tadi. Saya telah membahaskannya
di situ.
Kalau ia adalah persetubuhan melalui faraj dengan memakai kondom, maka ini juga
tidak dikira maksiat kerana ia seumpama seseorang menyetubuhi pada batang paip
yang dimasukkan ke dalam faraj. Maka, ini tidak dikira sebagai persetubuhan
yang sebenarnya kerana ia cumalah menyetubuhi pada objek yang menyelaputinya,
bukan pada anggota jasad. Ini telah saya bahaskan dalam penulisan saya yang
berjudul «Yang Dikira Sebagai Persetubuhan Yang Sebenar Dan Kesan Hukumnya».
Kalau ia benar-benar
persetubuhan secara eksplisit yang bukan suami isteri, maka ini juga ada perkara
yang perlu diteliti. Kadangkala timbul rasa kekaguman dalam melihat kecantikan
dan aksi yang dipamerkan. Namun, kita hanya takjub pada kejelitaan atau
ketampanan seseorang dan aksi yang dilakukan, bukan perbuatan itu sendiri
walaupun semua itu bersangkut paut dengannya.
Untuk permisalan yang
mudah adalah seperti seseorang memperagakan lukisan tatu yang berupa tatu, lalu
seseorang kagum dengan kecantikan lukisan itu. Di sini seseorang itu hanya
kagum dengan seni lukisan itu, bukan meredhai perbuatan mentatu itu. Atas sebab
itulah menuduh seseorang redha terhadap maksiat perlu diteliti dengan cermat.
Hemati hadis berikut :
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ ،
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ ، قَالَ : سَمِعْتُ الْبَرَاءَ
يَقُولُ : أُهْدِيَتْ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
حُلَّةٌ حَرِيرٌ ، فَجَعَلَ أَصْحَابُهُ يَمَسُّونَهَا وَيَعْجَبُونَ مِنْ
لِينِهَا ، فَقَالَ : تَعْجَبُونَ مِنْ لِينِ هَذِهِ ، لَمَنَادِيلُ سَعْدِ بْنِ
مُعَاذٍ فِي الْجَنَّةِ خَيْرٌ مِنْهَا أَوْ أَلْيَنُ
Muḥammad bin Ja*far
telah merawi hadis kepada kami➤ Ṣu*bah telah merawi hadis kepada kami➤ Daripada Abū Isḥāq, dia berkata፥➤ Aku mendengar al-Barrō^ berkata፥ Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
dihadiahkan pakaian daripada sutera. Para sahabatnya mula menyentuhnya dan
takjub dengan kelembutannya. Baginda berkata: "Adakah kalian takjub dengan
kelembutan ini? Benar-benar sapu tangan Sa*d bin Mu*āḏ di syurga lebih baik
daripadanya atau lebih lembut". [Musnad Aḥmad﹇no.
18388].
Kita mungkin suka
dengan kelembutan sesuatu pakaian dan kesegakan jika seseorang bergaya
dengannya, tetapi bukan bermakna kita redha perlakuan maksiatnya jika seseorang
lelaki memakai sutera.
Demikianlah juga
dengan hal ini. Namun yang jelas adalah jika benarnya hal sedemikian, maka
tidak boleh menzahirkan sokongan terhadapnya seperti meminta untuk melakukan
sesuatu aksi, mendanai mereka dan sebagainya. Ini berdasarkan apa yang
disebutkan oleh *Abdullah bin Mas*ūd :
لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ
وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ ، وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ ،
وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ
"Allah melaknat
wanita yang membuat tatu dan wanita yang diminta untuk dibuatkan tatu, wanita
yang mencabut bulu kening dan wanita yang meminta untuk dicabutkan bulu kening
serta wanita yang menjarangkan giginya untuk kecantikan yang mengubah ciptaan
Allah". [Ṣoḥīḥ Muslim﹇Kitāb al-Libās wa az-Zīnah﹇no.
3973].
Walaupun wanita
tersebut tidak dibuat tatu pada dirinya, namun menzahirkan sokongannya kepada
sesuatu yang dosa akan dirangkulkan bersama orang yang berdosa seperti
menyumbangkan dana, memberi cadangan dan lain-lain.
Itu pun kalau
benar-benar dipastikan bahawa ia sememangnya benar bahawa perbuatan menyetubuhi
adalah bukan suami dan isteri. Lagipun, siapalah yang sengaja akan menyibukkan
diri untuk menggeladah, menyelongkar dan mencari-cari kepastian sumbernya
bahawa ia sememangnya penzina ataupun tidak? Kalau sudah tahu akan hakikat ini,
maka betapa penuduhan tersebut bukan mudah untuk seseorang lakukan.
Jika status suami dan
isteri masih belum dipastikan, maka tidak ada guna untuk membuat pertuduhan
secara generalisasi dan gampang. Saya sediakan perincian ini pun sebagai
persediaan dan bekalan pada masa akan datang jika wujudnya kes sebegitu. Itu
pun hampir-hampir tidak ada aplikasi perincian ini kerana realiti kes untuk
dihakimi sukar untuk ditemui.
Bukannya mudah untuk mensabitkan satu video itu memang benar-benar berasal
daripada perbuatan makisat yang sebenar dengan cara penggeladahan melainkan
jika hal itu diikrarkan oleh pelaku itu sendiri atau adanya kajian berskala
mahkamah agar perincian yang ini menjadi panduan dan sesuatu yang berfungsi.
Justeru, tidak perlu merasakan bahawa perincian yang panjang ini seolah-olah ia
telah berlaku secara meluas pada realitinya.
Lagipun, saya
merincikan seperti ini pun untuk menunjukkan bahawa bukan mudah untuk menuduh
seseorang yang menonton pornografi itu meredhai maksiat sepertimana sikap
kegampangan yang dilakukan oleh sebahagian orang. Impaknya adalah mereka hanya
membuat tuduhan yang salah yang akhirnya sekadar merasa untuk mencegah mungkar,
tetapi ia mencegahnya dengan melakukan mungkar jua.
Lagipun, kita tidak diperintahkan untuk menyelongkar aib peribadi seseorang.
Kalau pun kita menemui suatu video pornografi yang memaparkan orang yang kita
kenal melakukan seks dengan orang yang kita lihat bahawa ia bukan pasangannya
yang sah, kita sama sekali tidak menuduhnya sebagai penzina dan kita sama
sekali tidak akan mengorek-ngorek rahsiannya dengan bertanya tentangnya. Allah
jua yang akan menentukan apa yang hamba-Nya sembunyikan dari kalangan manusia.
Kalau kita rasa tidak
patut menanyakan orang lain tentang kisah silam yang buruk dan mengaibkan
dirinya, maka kita tidak patut menanyakan seseorang lain tentang status video
yang dia terserempak dengannya.
Saya mengumpamakan hal ini dengan merasai nikmat keamanan negara dan keredhaan
terhadap pemerintah kerana bagi saya ini adalah permisalan yang terdekat untuk
menerangkan situasi ini. Jika seseorang menikmati keamanan negara tanpa kaitkan
dengan pemerintah yang menguasai negaranya, maka ini adalah harus.
Jika seseorang
menikmati keamanan negara dengan mengaitkan keredhaan terhadap pemerintah adil
yang menguasai negaranya, maka ini tidak dipermasalahkannya. Jika seseorang
menikmati keamanan negara dengan mengaitkan keredhaan pemerintah yang
mengekalkan keamanan dengan cara pemerintahan yang menindas, memeras ugut,
menjarah hak rakyat dan genosida, maka dosanya bukan pada rasa kenikmatan pada
hasil keamanan itu, tetapi pada perkara yang mendatang daripadanya, iaitu redha
terhadap kemaksiatan pemerintah.
Begitu juga dengan
hal ini. Jika seseorang hanya memanfaatkan objek yang diserupakan tanpa
dikaitkan dengan pelaku asalnya, maka ini tidak mengapa. Jika seseorang
memanfaatkan objek itu dengan mengaitkan kesukaan terhadap pelaku yang tidak
disabitkan bermaksiat, maka ini tidak dipermasalahkan.
Jika seseorang
berhibur dengan mengaitkan kesukaan terhadap pelaku yang sememangnya
bermaksiat, maka kesalahannya bukan pada pornografi itu sendiri, tetapi pada
sikap menyatakan rasa suka terhadap kemaksiatan itu.
Kemudian, kalau pornografi itu bersumber perbuatan liwat, maka ini juga tidak
dapat dikira maksiat. Saya telah jelaskan hujahnya pada penulisan saya yang
berjudul «Analisis Pendalilan Dalam Pengharaman Liwat».
Kalau video itu
bersumberkan perbuatan lancap, maka melancap bukanlah sesuatu yang diingkari
oleh setiap fuqaha sehingga maksiat yang diingkari hanyalah pada yang telah
disepakati, bukan pada yang diperselisihkan. Saya telah jelaskan hal ini dan
membawakan pendapat yang tarjih bagi ketidakharaman aktiviti lancap dalam
penulisan saya yang berjudul «Hukum Melancap».
Kalau pornografi itu
sekadar memaparkan ketelanjangan atau gaya erotik, maka ini juga tidak termasuk
kerana ia hanyalah paparan yang diserupakan seperti aurat. Kalau pun ia
menimbulkan syahwat, maka rasa syahwat itu sendiri bukanlah maksat secara
mutlak sehingga objek yang membangkitkannya tidak dianggap objek maksiat. Ini
telah saya jelaskan dalam penulisan saya yang berjudul «Adakah Syahwat Itu
Sendiri Berdosa?».
Jika pornografi itu adalah yang berupa reka bentuk grafik dan lukisan seperti
hentai dan animasi tiga dimensi, maka ini juga tidak dikira sebagai maksiat.
Ini kerana ia adalah berorientasikan daripada ekspresi dari jiwa yang berpusar,
lalu dizahirkan khayalan dan fantasi fikiran itu pada lukisan.
Telah dijelaskan
bahawa objek yang dilukiskan itu bukanlah anggota jasad yang sebenar sehingga
jika ia dilukiskan untuk melakukan perbuatan sesuatu, ia tidak dikira melakukan
sesuatu perbuatan secara hakiki. Oleh itu, tidak ada penentuan objek itu
bermaksiat sehingga menontonnya juga adalah bermaksiat dan meredhainya.
Menzahirkan fantasi
daripada minda bukanlah maksiat kerana apa-apa yang diungkapkan yang tidak
memenuhi makna sebenar bagi perbuatan itu tidak dikira dosa baginya berdasarkan
sabda Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam- seperti berikut :
"إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ لأُمَّتِي
عَمَّا حَدَّثَتْ بِهِ نَفْسَهَا ، مَا لَمْ تَعْمَلْ بِهِ أَوْ تَكَلَّمْ بِهِ"
"Sesungguhnya Allah memaafkan untukku pada apa-apa yang berpusar pada
jiwanya selagimana tidak mengerjakan atau berbicarakannya". [Musnad Abū
Ya*lā﹇no. 6354].
Ini tidak sama dengan idea sesuatu pandangan yang dipersembahkan melalui
penulisan kerana ia adalah hasil kepercayaan yang telah dijazamkan, sedangkan
lukisan aksi pornografi bukanlah semestinya penjazaman terhadap perbuatan zina
disebabkan perbuatan zina adalah memasukkan zakar ke dalam faraj, bukan dengan
perbuatan melukis. Dengan kata lain jika pusaran jiwa itu dizahirkan dengan
lukisan, bukan zina, maka ini bukan sama sekali dikira perbuatan hakiki
sehingga dianggap maksiat.
Seterusnya, bagaimana jika seseorang menonton pornografi yang bersifat siaran
langsung? Walaupun pada asalnya adalah apa yang dilihat itu adalah objek yang
diserupakan, tetapi ia ada kaitan masa yang sama dengan perlakuan itu dilakukan
tersebut.
Sekalipun begitu, ia
tetap tidak merubah hakikat bahawa berlakunya keterpisahan antara anggota yang
sebenar dengan anggota yang diserupakan walaupun kedua-duanya saling bergerak
dalam satu masa yang sama. Ini pun ditimbang melalui neraca yang telah
diperincikan seperti tadi.
ᐉSoalan ≂ Bolehkah saya menatap gambar
seseorang, lalu ia pun terasa syahwatnya kemudian saya melancap sambil menatap
gambar orang itu sedangkan orang pada gambar itu tidak mengetahuinya?
ᐉJawapan ≂ Pertama, perlu kita tahu seseorang itu
boleh menjadi tarikan kepada seseorang lain sama ada dia sedar atau pun tidak.
Dan hal itu adalah realiti yang tidak dapat dinafikan lagi dan ia adalah normal
serta sama ada dia suka ataupun tidak.
حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ
، حَدَّثَنَا هِشَامٌ ، عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ ، عَنْ جَابِرٍ ، أَنّ النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَى امْرَأَةً فَدَخَلَ عَلَى زَيْنَبَ
بِنْتِ جَحْشٍ فَقَضَى حَاجَتَهُ مِنْهَا ، ثُمَّ خَرَجَ إِلَى أَصْحَابِهِ ،
فَقَالَ لَهُمْ : " إِنَّ الْمَرْأَةَ تُقْبِلُ فِي صُورَةِ شَيْطَانٍ ،
فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ ، فَإِنَّهُ يُضْمِرُ مَا
فِي نَفْسِهِ " .
Muslim bin Ibrōhīm
telah merawi hadis kepada kami➤ Hišām telah merawi hadis kepada kami➤ Daripada Abū az-Zubayr➤ Daripada Jābir➤ Bahawasanya Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
melihat seorang wanita, kemudian baginda pun datang kepada Zaynab binti Jaḥš,
lantas baginda pun menunaikan hajat dengannya. Kemudian, baginda keluar kepada
sahabatnya, lantas baginda berkata kepada mereka: "Sesungguhnya wanita datang
dengan rupa syaitan. Sesiapa yang mendapati sesuatu daripada hal itu, maka
datangilah isterinya kerana ia mampu menguruskan apa-apa yang pada
dirinya". [Sunan Abū Dāwud﹇Kitāb an-Nikāḥ﹇no.
1842].
Kedua, kadangkala ada
orang mencintai seseorang lain tetapi dia tidak memberitahunya.
حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ
، حَدَّثَنَا الْمُبَارَكُ بْنُ فَضَالَةَ ، حَدَّثَنَا ثَابِتٌ الْبُنَانِيُّ ،
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، " أَنَّ رَجُلًا كَانَ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَمَرَّ بِهِ رَجُلٌ ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ
، إِنِّي لَأُحِبُّ هَذَا , فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ : أَعْلَمْتَهُ ؟ قَالَ : لَا , قَالَ : أَعْلِمْهُ , قال : فَلَحِقَهُ
، فَقَالَ : إِنِّي أُحِبُّكَ فِي اللَّهِ , فَقَالَ : أَحَبَّكَ الَّذِي
أَحْبَبْتَنِي لَهُ " .
Muslim bin Ibrōhīm
telah merawi hadis kepada kami➤ Al-Mubārok bin Faḍōlah telah merawi
hadis kepada kami➤ Ṯābit al-Bunāniyy telah merawi
hadis kepada kami➤ Daripada Anas bin Mālik፥ Bahawasanya ada seorang lelaki berada
di sisi Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-, lantas seorang lelaki melewatinya.
Dia pun berkata: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku benar-benar
mencintainya". Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- berkata: "Engkau
sudah memberitahunya?". Dia berkata: "Tidak". Baginda berkata:
"Beritahukan kepadanya". Anas berkata; Dia pun menyusuinya, lantas
berkata: "Sesungguhnya aku mencintaimu kerana Allah". Dia berkata:
"Semoga engkau dicintai oleh yang engkau cintai kerana-Nya". [Sunan
Abū Dāwud﹇Kitāb al-Adab﹇no. 4462].
Melalui hadis ini,
hal ini jikalau Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam- menyarankan
untuk memberitahunya. Bagaimana pula dengan keadaan orang lain yang mungkin
kita tidak tahu?
Ketiga, kemungkinan
yang menjadi isu adalah sama ada dia suka ataupun tidak suka dengan hal itu
jikalau hal tersebut diketahui. Memandangkan berlaku pertembungan hebat
sebegini, perlu kita sedar bahawa sebenarnya itu adalah hal yang normal
memandangkan dalam rutin muamalat harian pun kita masih menghadapi kemungkinan
seperti ini. Apa yang kita suka untuk melakukannya, bukannya orang lain akan
merasakan yang juga.
Jika kita jujur dan berterus terang bahawa kita bersyahwat terhadapnya yang
sememangnya rupa dia memang boleh menimbulkan syahwat, mungkin sahaja dia tidak
akan senang dan menemplaknya. Malah, kalau kita mencintainya pun, belum tentu
dia akan merasakan yang sama dan itu bukan bermakna kita tidak boleh
mencintainya walaupun demikian balasan yang dia beri.
Oleh itu, tidak ada
masalah untuk melakukan demikian walaupun bertentangan dengan apa orang itu
rasakan. Cuma, lebih elok jika elakkan orang yang sememangnya pasti akan
membenci sekeras-kerasnya.
ᐉSoalan ≂ Jika saya menyetubuhi seseorang di
alam Permainan Watak Dalam Talian Bermultipemain Masif Berealiti Maya atau ₍Virtual Reality
Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (VRMMORPG)₎ sepertimana alam
dalam anime ∠Sword Art Online⦣ atau ∠Infinite Dendrogram⦣, adakah ini dikira
dosa zina?
ᐉJawapan ≂ Hal tersebut tidak dikira memandangkan
ia bukanlah persetubuhan secara hakiki, yakni persetubuhan pada faraj dan zakar
secara nyata lagi konkrit. Adapun, pada melalui dunia maya, maka hal itu tidak
dikira.
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ ، عَن
عُبَيْدِ اللَّهِ ، أَخْبَرَنِي نَافِعٌ ، عَن سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِنْدٍ ، عَن
أَبِي مُوسَى ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ :
" أُحِلَّ لُبْسُ الْحَرِيرِ وَالذَّهَبِ لِنِسَاءِ أُمَّتِي ، وَحُرِّمَ
عَلَى ذُكُورِهَا " .
Yaḥyā bin Sa*īd telah merawi hadis kepada kami➤ Daripada *Ubaydullah➤ Nāfi* telah merawi khabar
kepada kami➤ Daripada Sa*īd bin Abū Hind➤ Daripada Abū Mūsā, daripada Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
baginda bersabda: "Dihalalkan pakaian sutera dan emas untuk wanita umatku
dan diharamkan ke atas lelaki baginya". [Musnad Aḥmad﹇no.
19204].
Sutera yang diharamkan di sini adalah sutera yang hakiki. Adapun sutera tiruan,
maka ini tidak diambil kira kerana ia cumalah bahan lain yang dirupakan
seumpama sutera.
Begitu juga dengan
hal ini. Sekalipun, ia mendapat kenikmatan pada dunia realiti, maka ia bukan
zina kerana persetubuhan yang berlaku bukan secara langsung.
ᐉSoalan ≂ Adakah kita boleh
memuat turun gambar atau video tanpa seizin pemilik tersebut?
ᐉJawapan ≂ Ia dibolehkan untuk
dua perkara. Pertama, asal tiap-tiap sesuatu itu adalah harus. Maka, apa sahaja
yang kita perbuat tidak dikira salah kecuali dibuktikan hal itu. Kedua, uruf
peraturan di internet adalah seseorang boleh mengambil apa-apa sahaja yang
terbentang di dunia maya tersebut. Maka, kita meraikan uruf tersebut.
Kecuali apabila laman
sesawang itu mensyaratkan untuk meminta izin atau memenuhi syarat-syarat yang
ditetapkan. Hal ini kerana pemilik pada kawasan itu atau pemilik sesuatu itu
adalah ulil amri yang wajib kita taat. Firman Allah Ta*ālā :
ا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا
اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ
"Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada
rasul serta pemilik autoriti di antara kalian". [Surah an-Nisā^ ayat 59].
Jika ditanya sama ada boleh atau tidak untuk tidak memenuhi syarat-syarat yang
ditetepkan kerana pemilik itu mensyaratkan sesuatu yang membebankan sehingga
kita tidak mampu memenuhinya. Kita katakan, pada asalnya dia tidak membenarkan
hal tersebut sehinggalah syarat itu dipenuhi. Memandangkan dia tidak rela
menyerahkan sesuatu sehingga ada orang memenuhi syaratnya, maka pada asalnya
kita tidak boleh sama sekali mengambilnya.
No comments:
Post a Comment