Saturday, May 2, 2020

Hukum Berkhalwat Dengan Yang Bukan Mahram

Berkhalwat dengan yang bukan mahram dibolehkan selagimana aman daripada fitnah dan boleh menahan diri daripada kancah dosa memandangkan asal tiap-tiap sesuatu perkara adalah harus melainkan didatangkan dalil yang melarangnya. Kebanyakan orang membantah keharusan ini dengan membawakan hadis berikut :

حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنْ عَمْرٍو ، عَنْ أَبِي مَعْبَدٍ ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " لَا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ ، وَلَا تُسَافِرُ امْرَأَةٌ إِلَّا وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ " ، وَجَاءَ رَجُلٌ ، فَقَالَ إِنَّ امْرَأَتِي خَرَجَتْ إِلَى الْحَجِّ ، وَإِنِّي اكْتَتَبْتُ فِي غَزْوَةِ كَذَا وَكَذَا ، قَالَ : " انْطَلِقْ فَاحْجُجْ مَعَ امْرَأَتِكَ " .

Sufyān telah merawi hadis kepada kami
ܒ daripada Amrܒ daripada Abū Mabadܒ daripada Ibn Abbās bahawasanya Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Tidak boleh sama sekali seorang lelaki bersendirian bersama seorang wanita serta tidak boleh wanita bermusafir kecuali bersama mahramnya". Datang seorang lelakiߨ lalu berkata: "Sesungguhnya isteriku ingin keluar mengerjakan hajiߨ manakala aku tersenarai untuk misi peperangan itu dan ini". Baginda berkata: "Pergilah dan berhajilah bersama isterimu". [Musnad Aḥmadno. 1881].

Apapun
ߨ illah yang pasti untuk hal ini adalah penemanan yang bukan mahram hanyalah untuk mengelakkan fitnah. Ini kerana mahram adalah orang yang rapat dalam pertalian keluarga serta mereka menyedari sesama mereka bahawa mereka tidak boleh dikahwini antara satu sama lain.

Dengan kesedaran ini؛ iaitu masing-masing tidak ada harapan untuk menikmati persetubuhan atas sebab halangan hubungan mahram maka ini memberikan jaminan keselamatan kepada seseorang itu. Inilah kebiasaannya yang ada pada hal ini dan sememangnya pertimbangan yang dibuat selalunya diambil daripada perkara yang berlaku secara kebiasaan.

Akan tetapi
ߨ jika tercapai illah yang dikehendaki؛ iaitu bersendirian tanpa mahramޱ maka tidak ada masalah. Hal ini kerana boleh jadi juga dengan adanya mahram masih ada ruang fitnah untuk berlaku. Ini berdasarkan hadis berikut :

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الطُّفَاوِيُّ ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ بَكْرٍ السَّهْمِيُّ الْمَعْنَى وَاحِدٌ ، قَالَا : حَدَّثَنَا سَوَّارٌ أَبُو حَمْزَةَ ، عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ جَدِّهِ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " مُرُوا أَبْنَاءَكُمْ بِالصَّلَاةِ لِسَبْعِ سِنِينَ ، وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا لِعَشْرِ سِنِينَ ، وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ .

Muḥammad bin
Abdul Romān aṭ-Ṭufāwiyy dan Abdullah bin Bakr as-Sahmiyy telah merawi hadis kepada kami yang sama makannyaܒ Sawwār Abū Ḥamzah telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada Amr bin Šuaybܒ daripada ayahnyaܒ daripada datuknya dia berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda "Perintahkanlah anak-anak kalian untuk bersolat pada tujuh tahun dan pukullah mereka kerananya pada sepuluh tahun serta asingkanlah tempat tidur mereka antara mereka". [Musnad Amadno. 6579].

Pengasingan tempat tidur menunjukkan sememangnya ada potensi kebejatan yang boleh berlaku meskipun sesama mahram. Oleh itu
ߨ mengambil pertimbangan secara fleksibel adalah wajar untuk memerhati yang mana masih boleh menjamin keselamatan.

Sebahagian orang meragukan illah yang saya mengemukakan di siniߨ padahal ia tidak berbeza dengan apa yang Rasulullah ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam bersabda :

لاَ تُسَافِرِ المَرْأَةُ مَسِيرَةَ يَوْمَيْنِ إِلَّا وَمَعَهَا زَوْجُهَا أَوْ ذُو مَحْرَمٍ

"Tidak boleh wanita merantau sejauh perjalanan dua hari melainkan ada suaminya atau yang memiliki mahram bersamnya". [Ṣoḥīḥ al-BuẖōriyyKitāb a-owmno. 1914].

Illah larangan di sini adalah kerana jalan yang ditempuhi wanita itu tidak dijamin keselamatannya dan menyebabkan marabahaya yang menimpa apabila dia bersendirian di kawasan perjalananߨ khususnya yang sunyi dan tiada pengawasan.

Sebahagian ashab šāfiᶜian dan syeikh bagi Ibn Mufliḥ membenarkan wanita bermusafir selagimana aman sepertimana yang disebutkan Ibn Mufliḥ dalam «al-Furū». Ibn ajar al-Asqolāniyy dalam «Fatḥ al-Bārī Šarḥ Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy» juga menyatakan bahawa dalam suatu pandangan ashab šāfiᶜian yang membenarkan pemusafiran wanita seorang diri serta pendapat yang dinukilkan al-Karōbīsiyy dan dia mensahihkannya dalam «al-Muhaḏḏab» menyatakan bahawa dibenarkan pemusafiran wanita seorang diri apabila jalan itu adalah aman.

Saya sangat hairan apabila sebahagian ulama fiqh kontemporari mengeluarkan illah bagi larangan wanita bermusafir seorang diri sama untuk tujuan pembelajaran, kerja dan sebagainya tanpa mahram atas sebab illah yang telah disebutkanߨ lalu mereka berpandapat lagi bahawa adapun zaman kiniޱ maka ia berlainan kerana perjalanan kita melalui imigresen dan pusat perhentian di setiap negara yang memiliki sekuriti mengawal sempadan, kemudahan komunikasi jika berlakunya masalah seperti ancaman keselamatan dan marabahaya dan pelbagai lagi aspek yang memudahkan sehingga wanita yang merantau seorang diri terjamin keselamatannya. Oleh ituߨ larangan yang zahir pada hadis itu tidak terpakai untuk situasi sebegini.

Kemudianߨ saya dikecam apabila saya menyebutkan illah larangan untuk berkhalwat supaya tidak berlakunya fitnah؛ iaitu kancah yang menjerumuskan kepada zina sepertimana pengasingan bilik tidur antara lelaki dengan perempuan apabila baligh! Sungguh menghairankan kontradiksi ini.

Apakah kerana mereka membenci khalwat,ߨ lalu bersikap tidak saksama terhadap perbahasan fiqh secara konsisten? Apakah kerana peribadi saya dibenciߨ lalu itu menjadi sebab mereka memusuhi apa sahaja yang saya bawa tanpa mengambil peduli benar ataupun tidak?

Mereka juga menggunakan dalil ini sebagai penolakan keharusan ini :

حَدَّثَنَا شَبَابَةُ بْنُ سَوَّارٍ ، قَالَ : نَا لَيْثُ بْنُ سَعْدٍ ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ ، عَنْ أَبِي الْخَيْرِ ، عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , قَالَ : " إيَّاكُمْ وَالدُّخُولَ عَلَى النِّسَاءِ " ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ : يَا رَسُولَ اللَّهِ , إلَّا الْحَمْوَ ؟ فَقَالَ : " الْحَمْوُ الْمَوْتُ "

Šabābaẗ bin Sawwār telah merawi hadis kepada kami
dia berkataܒ Layṯ bin Sad telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada Yazīd bin Abū Ḥabībܒ daripada Abū al-H̱oyrܒ daripada Uqba bin Āmir bahawasanya Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Jaga-jagalah memasuki tempat wanita". Seorang lelaki daripada Anṣōr berkata: "Wahai Rasulullahmelainkan si ipar?". Baginda berkata: "Si ipar adalah maut!". [Muṣonnaf Ibn Abū Šaybaẗno. 13506].

Mereka berkata bahawa penyifatan kepada maut adalah menunjukkan ancaman yang keras. Saya katakan
penisbahan kepada sifat yang buruk bukanlah semestinya menunjukkan keharaman yang mutlak. Misalnya adalah hadis berikut :

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ الْقَعْنَبِيُّ ، عَنْ مَالِكٍ ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَرْمَلَةَ ، عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ جَدِّهِ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " الرَّاكِبُ شَيْطَانٌ وَالرَّاكِبَانِ شَيْطَانَانِ وَالثَّلَاثَةُ رَكْبٌ " .

Abdullah bin Maslamah al-Qonabiyy telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada Mālikܒ daripada Abdul Romān bin armalaܒ Daripada Amr bin Šuaybܒ daripada ayahnyaܒ daripada datuknya dia berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Pengembara sendiri adalah syaitan, pengembara dua bersamaan adalah syaitan dan tiga orang adalah pengembara". [Sunan Abū DāwudKitāb al-Jihādno. 2243].

Melalui hadis ini
ܦ penisbahan syaitan kepada pengembara yang bersendiri ataupun secara berdua sebenarnya tidaklah menyatakan keharamannya. Ia cuma ingin menggambarkan bahaya dan kepayahan yang akan seseorang itu berhadapan dan tanggung dengan kurangnya daripada tiga dalam satu pengembaraan. Oleh ituߨ mengembara bersendirian atau secara berdua adalah dibolehkan, tetapi perlu berwaspada dan berjaga-jaga. Sedemikian juga dengan hal ini.

Penyifatan terhadap kematian bukanlah semestinya menunjukkan keharamannya
ߨ tetapi menunjukkan amaran untuk berjaga-jaga dengannya. Sebegitu juga penyebutan seseorang itu telah menyembelih sahabatnya apabila dia memujinya.

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى ، حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ ، عَنْ خَالِدٍ الْحَذَّاءِ ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : مَدَحَ رَجُلٌ رَجُلًا ، عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : فَقَالَ : وَيْحَكَ قَطَعْتَ عُنُقَ صَاحِبِكَ ، قَطَعْتَ عُنُقَ صَاحِبِكَ مِرَارًا إِذَا كَانَ أَحَدُكُمْ مَادِحًا صَاحِبَهُ لَا مَحَالَةَ ، فَلْيَقُلْ : أَحْسِبُ فُلَانًا ، وَاللَّهُ حَسِيبُهُ ، وَلَا أُزَكِّي عَلَى اللَّهِ أَحَدًا أَحْسِبُهُ ، إِنْ كَانَ يَعْلَمُ ذَاكَ ، كَذَا وَكَذَا

Yaḥyā bin Yaḥyā telah merawi hadis kepada kamiܒ Yazīd bin Zuroy telah merawi hadis kepada kamiܒ daripada H̱ōlid bin al-Ḥaḏḏā^ܒ daripada Abdul Romān bin Bakroܒ daripada ayahnya dia berkata Seseorang memuji seseorang lain di sisi Nabi ollallāhu alayhi wasallam. Dia berkata Baginda berkata: "Malang sekali engkau! Engkau telah menyembelih leher sahabatmu! Engkau telah menyembelih leher sahabatmu!" beberapa kali. Apabila salah seorang daripada kalian memuji sahabatnya secara keperluanޱ maka hendaklah berkata: Aku mengira fulan dan Allah jua yang pengiranyadan aku tidak menyucikan seseorang yang aku mengiranya di hadapan Allah jika Dia mengetahui begitu begitu begini". [oḥīḥ MuslimKitāb az-Zuhd Wa ar-Roqō^iqno. 5453].

Ini bukan bermakna untuk melarang pujianߨ tetapi sekadar memperingatkan agar tidak berlebih-lebihan dalam memuji dan pujian berlebihan sama seperti menyembelih leher seseorang. Sedemikian tentang penyebutan maut kepada adik ipar kerana ia mampu menjerumuskan seseorang ke kancah zina dan wajar seseorang itu berjaga-jaga.

Adapun hadis yang menggambarkan buruknya perbuatan khalwat dengan mahram yang seperti berikut :

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ ، ثنا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ ، أنا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ زَحْرٍ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَزِيدَ ، عَنِ الْقَاسِمِ ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " إِيَّاكُمْ وَالْخَلْوَةَ بِالنِّسَاءِ ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ ، مَا خَلا رَجُلٌ وَامْرَأَةٌ إِلا دَخَلَ الشَّيْطَانُ بَيْنَهُمَا ، وَلَيَزْحَمُ رَجُلٌ خِنْزِيرًا مُتَلَطِّخًا بِطِينٍ ، أَوْ حَمْأَةٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَزْحَمَ مَنْكِبِهِ مَنْكِبَ امْرَأَةٍ لا تَحِلُّ لَهُ "

Yaḥyā bin Ayyūb telah merawi hadis kepada kami
ܒ Saīd bin Abū Maryam telah merawi hadis kepada kamiܒ Yaḥyā bin Ayyūb telah merawi khabar kepada kamiܒ daripada Ubaydullah bin Zarܒ daripada Aliyy bin Yazīdܒ daripada al-Qōsimܒ daripada Abū Umāmaẗܒ daripada Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam baginda bersabda: "Berhati-hatilah! Jangan sampai kalian bersendirian dengan wanita. Demi diriku yang berada di tangan-Nya! Tidaklah berduaan seorang lelaki dan wanita melainkan masuk syaitan di antara keduanya. Bahawa sesungguhnya adalah lebih baik seorang lelaki untuk bergeseran dengan khinzir yang berlumuran dengan tanah atau lumpur daripada dia menggeserkan bahunya dengan bahu seorang wanita yang tidak halal baginya". [Aṭ-Ṭobrōniy dalam al-Mujam al-Kabīrno. 7732].

Hadis ini dhaif kerana ia diriwayatkan oleh seorang perawi yang dhaif yang bernama Aliyy bin Yazīd al-Hilāliyy. Abū Ḥātim ar-Rōziyy berkata bahawa dia dhaif pada hadis dan hadisnya munkar. Abū Zura menyatakan bahawa dia tidaklah kuat sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Abū Ḥātim ar-Rōziyy dalam «al-Jar Wa at-Tadīl». An-Nasā^iyy dalam «aḍ-Ḍuafā^ Wa al-Matrūkūn» menilainya sebagai orang yang ditinggalkan hadisnya. Al-Buẖōriyy dalam «at-Tārīẖ al-Kabīr» menilainya sebagai orang yang diingkari hadisnya. Ibn Šāhīn menilainya dhaif dalam «Tārīẖ Asmā^ a-uafā^ wa al-Kaḏḏābīn». Ad-Dāroquṯniyy menyenaraikannya dalam perawi yang dhaif di dalam kitabnya «aḍ-Ḍuafā^ Wa al-Matrūkūn». Ibn Adiyy di dalam «al-Kāmil Fī uafā^ ar-Rijāl» menyebutkan bahawa dia itu sendiri adalah orang yang baik kecuali pada periwayatan daripadanya adalah dhaif dan dia mendatangkan pada sudut kedhaifan itu. Maka, tidak sah penghujahan hadis ini.

An-Nawawiy mendakwa bahawa pengharaman khalwat ini adalah kesepatakan :

تحريم الخلوة بالأجنبية وإباحة الخلوة بمحارمها وهذان الأمران مجمع عليهما

"Pengharaman terhadap khalwat bersama ajnabi dan keharusan berkhalwat dengan mahramnya. Dua perkara ini adalah kesepatakan ke atasnya". [Al-Minhāj Šarḥ Ṣoḥīḥ Muslim bin al-Ḥajjāj
jilid 14m/s 153keluaran Dār Iyā^ at-Turōṯ al-Arobiyy].

Menariknya adalah bahawa di sana terdapat dalil lain yang menyatakan bahawa seakan-akan keharusan untuk berkhalwat.

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ ، حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ المُفَضَّلِ ، حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ ذَكْوَانَ ، قَالَ : قَالَتِ الرُّبَيِّعُ بِنْتُ مُعَوِّذِ ابْنِ عَفْرَاءَ ، جَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَخَلَ حِينَ بُنِيَ عَلَيَّ ، فَجَلَسَ عَلَى فِرَاشِي كَمَجْلِسِكَ مِنِّي ، فَجَعَلَتْ جُوَيْرِيَاتٌ لَنَا ، يَضْرِبْنَ بِالدُّفِّ وَيَنْدُبْنَ مَنْ قُتِلَ مِنْ آبَائِي يَوْمَ بَدْرٍ ، إِذْ قَالَتْ إِحْدَاهُنَّ : وَفِينَا نَبِيٌّ يَعْلَمُ مَا فِي غَدٍ ، فَقَالَ : دَعِي هَذِهِ ، وَقُولِي بِالَّذِي كُنْتِ تَقُولِينَ

Musaddad telah merawi hadis kepada kamiܒ Bišr bin al-Mufaḍḍol telah merawi hadis kepada kamiܒ H̱ōlid bin Ḏakwān telah merawi hadis kepada kami dia berkataܒ Ar-Rubayyi binti Muawwi bin Afrō^ berkata Nabi ollallāhu alayhi wasallam datangߨ lantas masuk ke rumah ketikamana perkahwinanku. Dia pun duduk di atas katilku sepertimana duduk kamu di hadapanku. Kanak-kanak kami mula memukul rebana dan menyebut-nyebut ayah-ayah mereka yang terbunuh pada hari Badar. Tiba-tibaܦ salah seorang daripada mereka berkata: "Kami ada Nabi yang mengetahui pada hari esok". Baginda berkata: "Tinggalkan yang ini dan sebutkanlah apa-apa yang kamu sebutkan tadi". [Ṣoḥīḥ al-BuẖōriyyKitāb an-Nikāḥno. 4869].

Antara ulasan Ibn Ḥajar al-Asqolāniyy pada hadis ini :

وضح لنا بالأدلة القوية أن من خصائص النبي صلى الله عليه وسلم جواز الخلوة بالأجنبية والنظر إليها وهو الجواب الصحيح عن قصة أم حرام بنت ملحان في دخوله عليها ونومه عندها وتفليتها رأسه ولم يكن بينهما محرمية ولا زوجية.

"Yang tampak jelas bagi kami berdasarkan dalil-dalil yang sangat kuat bahawasanya hal ini termasuk dalam kategori kekhususan Nabi
ollallāhu alayhi wasallam pada bolehnya berkhalwat dengan wanita ajnabi dan memandangnya. Pendapat ini merupakan jawapan yang paling tepat dalam kisah Ummu Ḥarōm bin Milḥān tentang kisah Nabi ollallāhu alayhi wasallam masuk menemuinya dan menginap di rumahnyaߨ bahkan Ummu Ḥarōm membersihkan kutu kepala baginda. Padahalߨ tidak ada hubungan mahram mahupun ikatan pernikahan di antara keduanya". [Fatḥ al-Bāri Šarḥ Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyyjilid 9m/s 203keluaran Dār al-Marifa].

Sebenarnya
ܦ kita langsung tidak boleh sama sekali yang menetapkan kekhususan Nabi ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam kerana terdapat larangan untuk menetapkan sesuatu hukum itu khusus untuk baginda ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam semata-mata tanpa didasari dalil :

حَدَّثَنِي هَارُونُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَيْلِيُّ ، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ ، أَخْبَرَنِي عَمْرٌو وَهُوَ ابْنُ الْحَارِثِ ، عَنْ عَبْدِ رَبِّهِ بْنِ سَعِيدٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ كَعْبٍ الْحِمْيَرِيِّ ، عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ ، أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَيُقَبِّلُ الصَّائِمُ ؟ ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " سَلْ هَذِهِ لِأُمِّ سَلَمَةَ " ، فَأَخْبَرَتْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْنَعُ ذَلِكَ ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " أَمَا وَاللَّهِ إِنِّي لَأَتْقَاكُمْ لِلَّهِ ، وَأَخْشَاكُمْ لَهُ " .

Hārūn bin Sa
īd al-Ayliyy telah merawi hadis kepada kamiܒ Ibn Wahb telah merawi hadis kepada kamiܒ Amr; dia adalah Ibn al-Ḥāri telah merawi khabar kepada kamiܒ Daripada Abdu Robbih bin Saīdܒ Daripada Abdullah bin Kab al-imyariyyܒ daripada Umar bin Abū Salama bahawsanya dia bertanya kepada Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam sama ada dia mencium isterinya ketika berpuasa. Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam berkata: "Tanyalah ini kepada Ummu Salama". Laluߨ Ummu Salamaẗ mengkhabarkan bahawa Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam melakukannya. Berkata Abdullah bin Kab: "Wahai Rasulullahsesungguhnya Allah telah mengampunkan dosamu yang lalu dan juga yang akan datang". Berkata Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam kepadanya: "Demi Allah! Sesungguhnya aku benar-benar paling bertakwa kepada Allah dan paling takut kepadanya di antara kamu". [Ṣoḥīḥ MuslimKitāb a-iyāmno. 1870].

Ini juga yang al-Q
ōḍi Iyāḍ tegaskan :

الْأَوَّلَ بِأَنَّ الْخَصَائِصَ لَا تَثْبُتُ بِالِاحْتِمَالِ وَثُبُوتُ الْعِصْمَةِ مُسَلَّمٌ لَكِنَّ الْأَصْلَ عَدَمُ الْخُصُوصِيَّةِ وَجَوَازُ الِاقْتِدَاءِ بِهِ فِي أَفْعَالِهِ حَتَّى يَقُومَ عَلَى الْخُصُوصِيَّةِ دَلِيلٌ

"Yang pertama adalah kekhususan tidak sabit dengan kemungkinan meskipun kesabitan kemaksuman adalah terpelihara. Namun
ߨ asalnya adalah ketiadaan kekhususan dan harus untuk mencontohi pada perbuatannya padanya sehingga ada dalil yang mendirikan kekhususannya". [Fatḥ al-Bāri Šarḥ Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyyjilid 11m/s 78keluaran Dār al-Maߨrifaẗ].

Dengan itu
tidak layak menetapkan hal tersebut sebagai kekhususan untuk seorang nabi melainkan didatangkan dalil terhadapnya.

Sebahagian orang berhujah dengan firman Allah Taālā dalam melarang ikhtilat :

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَىٰ ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا

"Dan janganlah kalian menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat". [Surah al-Isrō^ ayat 32].

Menurut mereka
ܦ ikhtilat ini antara penyampai kepada zina. Saya katakanbukan semua kaedah ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i؛ iaitu penghadang haluan kerosakan dipakai. Misalnya pada hadis berikut :

حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ ، حَدَّثَنَا ثَابِتٌ ، عَنْ أَنَسٍ ، " أَنَّ الْيَهُودَ ، كَانُوا إِذَا حَاضَتِ الْمَرْأَةُ فِيهِمْ ، لَمْ يُؤَاكِلُوهَا ، وَلَمْ يُجَامِعُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ ، فَسَأَلَ أَصْحَابُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ سورة البقرة آية 222 إِلَى آخِرِ الآيَةِ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اصْنَعُوا كُلَّ شَيْءٍ ، إِلَّا النِّكَاحَ ، فَبَلَغَ ذَلِكَ الْيَهُودَ ، فَقَالُوا : مَا يُرِيدُ هَذَا الرَّجُلُ ، أَنْ يَدَعَ مِنْ أَمْرِنَا شَيْئًا ، إِلَّا خَالَفَنَا فِيهِ ، فَجَاءَ أُسَيْدُ بْنُ حُضَيْرٍ ، وَعَبَّادُ بْنُ بِشْرٍ ، فَقَالَا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّ الْيَهُودَ ، تَقُولُ : كَذَا وَكَذَا ، فَلَا نُجَامِعُهُنَّ ، فَتَغَيَّرَ وَجْهُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، حَتَّى ظَنَنَّا أَنْ قَدْ وَجَدَ عَلَيْهِمَا ، فَخَرَجَا ، فَاسْتَقْبَلَهُمَا هَدِيَّةٌ مِنْ لَبَنٍ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَأَرْسَلَ فِي آثَارِهِمَا ، فَسَقَاهُمَا فَعَرَفَا أَنْ لَمْ يَجِدْ عَلَيْهِمَا " .

Zuhayr bin Harb telah merawi hadis kepadakuܒ Abdul Romān bin Mahdiyy telah merawi hadis kepada kamiܒ Ḥammād bin Salamaẗ telah merawi hadis kepada kamiܒ Ṯābit telah merawi hadis kepada kamiܒ Daripada Anas Bahawasanya orang Yahudi pada dahulunya jika isterinya datang haid padanyaޱ mereka tidak makan bersama dengannya dan mereka tidak berkumpul dengannya di rumah. Laluߨ para sahabat Nabi ollallāhu alayhi wasallam bertanya kepada Nabi ollallāhu alayhi wasallam. Kemudianߨ Allah Taālā turunkan ayat: {Dan mereka bertanya tentang orang yang haid. Katakanlah: "Ianya kotor". Makaߨ hendaklah kamu semua menjauhi wanita ketika haid} [Surah al-Baqoroh ayat 222] sehingga akhir ayat. Lantasߨ Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam bersabda: "Kamu semua berbuatlah segala sesuatu kecuali persetubuhan". Laluߨ sampai tentang itu kepada Yahudi dan mereka pun berkata: "Tidaklah lelaki ini berkehendak untuk menyeru sesuatu kepada hal kami kecuali ia menyelisihi dengan kami padanya". Kemudianߨ Ḥuḍoyr dan Abbād bin Bišr berkata: "Wahai Rasulullahsesungguhnya Yahudi berkata sedemikian sedemkian. Makaߨ kami tidak berkumpul dengan mereka". Tiba-tibaܦ berubah wajah Rasulullah ollallāhu alayhi wasallam sehingga mereka berdua menyangka bahawa baginda sedang marah terhadap mereka berdua. Mereka berdua pun keluarߨ lalu mereka berdua memberikan hadiah daripada susu kepada Nabi ollallāhu alayhi wasallam. Laluߨ baginda mengutuskan seseorang untuk mengikut mereka berdua dan baginda memberi air kepada mereka berdua. Makaߨ tahulah mereka berdua bahawa baginda tidak memarahi mereka berdua. [Ṣoḥīḥ MuslimKitab al-ayno. 460].

Melalui dalil iniܦ Rasulullah ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam mengizinkan untuk berbuat apa-apa sahaja terhadap isteri yang haid kecuali persetubuhan. Jika Sadd a-arō^ wajar dipakai untuk mengelakkan terjerumus kepada kancah laraangan؛ iaitu persetubuhan ketika haidޱ maka tidak wajar seseorang itu melakukan apa-apa sahaja terhadap isterinyaߨ bahkan tidak boleh sama sekali tinggal serumah semata-mata untuk mengelakkan diri daripada keharaman. Akan tetapiߨ Rasulullah ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam tidak menyatakan hal sedemikian kerana Sadd a-arō^i bukan dipakai untuk semua keadaan.

Lagipunߨ kalau ingin diaplikasikan yang sama untuk firman Allah Azza Wa Jalla seperti berikut :

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

"Mereka bertanya tentang wanita yang haid. Katakanlah: Ia adalah kesakitan. Makaߨ jauhilah wanita itu ketika haid dan janganlah kalian mendekatinya sehinggalah mereka suci. Apabila mereka suciޱ maka datangilah mereka dari arah yang Allah telah memerintahkan kalian. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang selalu bertaubat dan menyukai orang yang menyucikan diri". [Surah al-Baqoroh ayat 222].

Adakah maksudnya suami tidak boleh tidur sekatil langsung dengan isteri yang haid kerana disebutkan larangan mendekatinya? Sebegitu juga aplikasi dengan firman Allah ini :

وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

"Janganlah kalian mendekati hari anak yatim melainkan dengan yang paling terbaik sehingga sampai kematangannya. Penuhilah takaran dan timbangan dengan saksama. Kami tidak membebankan suatu jiwa melainkan atas kemampuannya. Apabila kalian berkata-kataޱ maka jadilah adil walau terhadap kerabat dan dengan sebab perjanjian Allah maka penuhilah. Demikianlah Dia memesan kalian dengannya mudah-mudahan kalia beringat". [Surah al-Anām ayat 152].

Adakah maksudnya kita sama sekali tidak boleh mendekati harta anak yatim. Jika seseorang itu menyimpan harta anak yatim di dalam petiޱ adakah kita tidak boleh meletakkan peti itu di meja yang kita melakukan kerja? Sudah tentu ini adalah kefahaman yang menyeleweng.

Apa yang dimaksudkan dengan lafaz ₍Qoruba₎ (قَرُبَ) pada ayat itu? Ia bermaksud tidak melakukannya sepertimana firman Allah Subḥānahu Wa Taālā :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ

"Wahai orang yang beriman! Janganlah kalian mendekati solatߨ sedangkan kalian dalam keadaan mabuk sehingga kalian mengetahui apa yang kalian katakan". [Surah an-Nisā^ ayat 43].

Pada ayat ini ia bermaksud: "Jangan melakukan solat". Ia bukan bermaksud tidak boleh mengambil wuduk atau mana-mana perbuatan yang mendorong kepada membuat persiapan untuk bersolat.

Mungkin ada yang tertanya-tanya sebab digunakan lafaz ₍Qoruba₎. Yang dapat difahami adalah supaya kita tidak sama sekali berfikir untuk melaksanakannya atau mencuba untuk melakukannya. Misalnya adalah larangan mendekati harta anak yatim.

Dari ayat itu ia adalah peringatan agar seseorang sama sekali tidak memikirkan harta anak yatim sesuka hati melainkan apabila adanya kepentingan besar padanya dan jangan sama sekali menjurus kepadanya melainkan jika seseorang itu bertekad untuk melaksanakan keadilan padanya.

Sebegitu juga dengan larangan mendekati zina. Ia bermaksud jangan seseorang pun berfikir atau mencuba untuk berzina. Apabila seseorang berfikir dan bertekad untuknyaޱ maka pintu pertama untuk menuju zina sudah terbuka dan langkah yang seterusnya adalah zina yang ditegah untuk mendekatinya. Selagimana ia terdorong untuk zinaܦ maka jalannya adalah haram.

Namunߨ apabila seseorang tidak terlintas untuk melakukannya atau tidak ada dorongan untuknyaޱ maka segenap jalan yang ada padanya bukan pada yang diharamkan dan apa yang seseorang melakukan tanpa dia berniat pada yang dimaksudkan adalah sama sahaja seseorang itu melencong dari arah yang dimaksudkan sepertimana yang disebutkan kaedah fiqh :

الْاشْتِغَالُ بِغَيْرِ الْمَقْصُودِ إِعْرَاضُ عَنِ الْمَقْصُودِ

"Penyibukan dengan yang bukan dimaksudkan adalah berpaling daripada yang dimaksudkan". [Al-Ašbāh Wa an-Naẓō^irkarya Jalāluddīn as-Suyūṭiyym/s 237keluaran Dār al-Kutub al-Ilmiyya].

Untuk pengetahuan keharusan khalwat ini bukan hanya untuk sekadar keseronokan gereget sahaja sepertimana orang yang simplistik lagi memiliki jiwa yang suka bermusuhan dengan orang lain dan jahat mengkonsepsikannya. Ia memberikan kemudahan pada banyak perkara.

Contohnya adalah bolehnya seorang wanita seorang diri menumpang teksi yang dibawa oleh pemandu lelaki yang melalui lorong yang sunyi. Sebegitu juga boleh seorang pekerja wanita bertemu secara berdua bersama dengan majikan lelaki bagi membincangkan isu syarikat, pekerja dan lain-lain. 

Terlalu banyak kemudahan dan keluasan yang dapat diberikan melalui keharusan ini. Tidak seperti orang yang hanya tahu fikir tentang seksߨ kemudian ingin mengimposingkan ajaran kerahiban dan puritannya. Bukan mata mereka yang butaߨ tetapi jantung mereka yang buta.

No comments:

Post a Comment