Bagi yang tidak tahu, doujin adalah istilah komik hentai dan selalunya berpaksikan pada Jepun. Saya memang menjadikan ia bahan bacaan dalam mengisi masa yang lapang. Dan ada sebab saya mengambil berat untuk meluangkan masa dalam membaca bahan hiburan seks seperti ini.
Saya pernah disergah
dalam menzahirkan pendapat saya bahawa bacaan doujin amat menyeronokkan dan
membuka minda serta memberi idea tentang cara kita ingin mencipta suasana seks
dengan pasangan kita. Katanya mengapa kita perlu doujin sedangkan di luar sana
sudah banyak buku atau penulisan yang menjelaskan seara kritikal terhadap
pandangan falsafah dan pendirian terhadap perhubungan romantik? Aktiviti
senggama sepatutnya lebih kepada kehangatan emosional berbanding keseronokan
semata-mata.
Sudah tentu pendapat
ini adalah berdasarkan pandangan yang menanggap nista terhadap doujin kerana
iadalah bahan bacaan pornografi. Walau apapun, saya berbeza persepsi seperti
ini, bukan sahaja terhadap dirinya, tetapi pandangan umum sekeliling. Dalam
nilai intrinsik, saya tidak menganggap doujin adalah sesuatu yang seperti itu.
Namun, mengambil kira
nilai ekstrinsik, jika kita bawakannya kepada umum atau kawasan normi atau arus
perdana, tidak perlu hairan lagi jika di ada reaksi yang tidak senang dan
getik. Apapun, mereka ini tidak memberi kesan dalam pandangan saya dan saya
hormati perasaan mereka. Ia cuma masalah berbeza subbudaya yang hanya diterima
secara terbatas.
Nilai intrinsik saya
maksudkan adalah pandangan agama terhadapnya. Bagi saya, ia tidaklah berdosa
jika dibaca atau dinikmati. Saya telah membahas hal ini dalam «Hukum Melihat
Aurat Yang Bukan Hakiki» dan «Adakah Syahwat Itu Sendiri Berdosa?». Dengan
mengambil kira bolehnya melihat aurat yang bukan hakiki dan syahwat itu sendiri
bukanlah berdosa secara mutlak, maka inilah sebabnya saya berpendirian tidak
ada kesalahan dalam agama untuk membaca doujin.
Ia bukanlah aib
peribadi bagi saya pada asalnya. Cuma, mungkin jika ia dibawa ke luar ke tempat
umum atau kawasan normi, barangkali boleh jadi ia menjadi sebab orang memandang
nista terhadapnya. Ia menjadi aib secara ekstrinsik jika adanya reaksi yang
dingin terhadapnya.
Apapun, kita kembali
kepada perbincangan asal. Suka acita ingin saya maklumkan terlebih dahulu
bahawa doujin yang saya sedang beri tumpuan adalah bahagian vanilla, iaitu
perhubungan seksual yang normal, biasa dan mesra semua orang. Saya tidak
menyentuh tentang doujin yang mempunyai sesuatu yang agak luar tabii dan
imaginasi "keterlaluan" seperti seks haiwan, gore, fetish yang cukup
pelik dan aktiviti seks yang sukar dihadam.
Mengapa saya membaca
doujin? Bukankah jika ingin berhibur atau mendapatkan idea atau memahami
perspektif keintiman dan percintaan boleh didapati banyak dalam drama atau filem
yang tiada unsur pornografi padanya? Tidak cukupkah dengan semua itu?
Pada saya, hubungan
romantik tidak hanya pengakhirannya pada ciuman. Untuk mendalamkan hubungan
percintaan, ikatan kemistri akan mengambil tempat dengan memperuntukkan masa
bersama di katil pada waktu malam. Bagi saya, seks tidak terpisah dalam
hubungan percintaan. Firman Allah Tabāroka Wa Ta*ālā :
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم
مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم
مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
"Di antara
tanda-tandanya ialah penciptaan pasangan dari jenis kalian agar kalian merasa
senang terhadapnya dan Dia menjadikan keintiman dan romantik di antara kalian.
Sesungguhnya pada itu benar-benar terdapat tanda bagi kaum yang berfikir".
[Surah ar-Rūm ayat 21].
₍Sakana₎ (سَكَنَ) dalam ayat ini juga dinyatakan sebagai
₍Iṭmi^nāna₎, (اطْمِئْنَان),
iaitu tenang atau ₍Mayl" (مَيْل), iaitu cenderung atau ₍Inqiṭō*₎ (انْقِطَاع), iaitu setia atau ₍llf₎ (إِلْف) iaitu jinak sepertimana pernyataan az-Zamaẖšariyy dalam
«al-Kaššāf *An Ḥaqō^iq Wa Ġowāmiḍ at-Tanzīl». Maksudnya, ₍Sakana₎ di sini
bermaksud perasaan senang apabila berinteraksi, bergaul, melihat, berdamping
dan bersama dengannya.
Manakala bagi
₍Mawaddah₎ (مَّوَدَّةً)
dan ₍Roḥmah₎ (رَحْمَة).
Penafsiran salaf ada empat pendapat sepertimana yang dinyatakan oleh Abū
al-Ḥasan al-Māwardiyy :
أحدها: أن المودة المحبة والرحمة
والشفقة، قاله السدي. الثاني: أن المودة الجماع والرحمة الولد، قاله الحسن.
الثالث: أن المودة حب الكبير والرحمة الحنو على الصغير , قاله الكلبي. الرابع:
أنهما التراحم بين الزوجين، قاله مقاتل.
"Yang pertama,
₍Mawaddah₎ adalah cinta dan ₍Roḥmah₎ adalah simpati. As-Suddiy berkata
sedemikian. Yang kedua, ₍Mawaddah₎ adalah persetubuhan dan ₍Roḥmah₎ adalah
anak. Al-Ḥasan berkata sedemikian. Yang ketiga, ₍Mawaddah₎ adalah cinta kepada
yang tua dan ₍Roḥmah₎ adalah kasih sayang terhadap yang kecil. Al-Kalbiyy
berkata sedemikian. Yang keempat adalah saling mengasihani antara dua pasangan.
Muqōtil berkata sedemikian". [An-Nukat Wa al-*Uyūn﹇jilid
4﹇m/s 305﹇keluaran Dār al-Kutub
al-*Ilmiyyah﹇tahqiq as-Sayyid *Abdul Maqṣūd bin *Abdul Roḥīm].
Yang menariknya
adalah penafsiran al-Ḥasan terhadap ₍Roḥmah₎ sebagai persetubuhan.
Al-Māturīdiyy pula membawa dua kemungkinan penafsiran terhadap ₍Mawaddah₎ dan
₍Roḥmah₎.
أحدهما: يودها؛ لما جعل له موضعًا لقضاء
شهوته وحاجته، وكذلك هي توده لذلك، (وَرَحْمَةً) أي: يرحم بعضهم بعضًا، ويتحنن
إليه، إذا نزل بواحد منهما ما يمنع قضاء الشهوة والحاجة. والثاني: يود بعضهم بعضًا
ويرحم بالطبع والخلقة؛ إذ كل ذي طبع يود شكله وجنسه إذا كان في حال السعة والرخاء
والسرور، ويرحمه إذا نزل به البلاء والشدة؛ هذا معروف عند الناس أن يتراحم بعضهم
على بعض في حال نزول البلاء والشدة، وتوادهم في حال السعة والسرور.
"Salah satunya
adalah merasa intim terhadapnya kerana apa dijadikan untuk lelaki tempat bagi
melunaskan syahwatnya dan keperluannya. Demikian wanita itu kepada lelaki itu.
₍Roḥmah₎, iaitu mengasihani antara satu sama lain dan rindu kepadanya apabila
seseorang itu mendatangi yang lain, tidaklah terhalang untuk melunaskan syahwat
dan keperluan. Kedua, merasa intim antara satu sama lain pada tabiat dan
perilaku yang mana setiap orang memiliki tabiat merasa intim terhadap bentuknya
dan jenisnya apabila seseorang dalam situasi senang, bahagian dan seronok dan
dia merasa kasihan apabila bala dan kesepitan menimpanya. Ini dikenali pada
manusia bahawa saling merasa kasihan antara satu sama lain pada hal tertimpanya
bala dan kesempitan dan mereka saling merasa intim pada hal senang dan
seronok". [Ta^wīlāt Ahl as-Sunnah﹇jilid 8﹇m/s
260﹇keluaran Dār al-Kutub
al-*Ilmiyyah﹇tahqiq Dr. Majdiyy Bāsilūm].
Barangkali ada
pertanyaan tentang mengapa tiba-tiba ada penafsiran yang berkaitan dengan seks?
Ini mungkin sahaja pada penyebutan ₍Baynakum₎ (بَيْنَكُم) pada ayat tersebut. Penyebutan ini menunjukkan bahawa ada
perasaan yang unik yang tidak akan didapati dalam hubungan yang lain. Kita
boleh renungi penafsiran as-Sam*āniyy tentang maksud ₍Mawaddah₎ :
الْمَوَدَّة: الْحبّ والعطف، وَقد
يتَّفق بَين الزَّوْجَيْنِ من الْعَطف والمودة مَا لَا يتَّفق بَين الْأَقَارِب
"₍Mawaddah₎
adalah cinta dan sayang yang selalu terjalin antara dua pasangan dari segi
kasih sayang dan ₍Mawaddah₎ adalah apa yang tidak terjalin pada kerabat".
[Tafsīr al-Qur^ān﹇jilid 4﹇m/s 204﹇keluaran
Dār al-Waṭon﹇tahqiq
Yāsir bin Ibrōhim dan
Ġunaym bin *Abbās bin Ġunaym].
Maksudnya, ₍Mawaddah₎
yang ada pada ayat ini adalah khusus yang tidak akan dirasai oleh mana-mana
pertalian melainkan melalui perkahwinan. Maka, agak tepat untuk mengatakan
bahawa ia adalah hubungan seksual. Malah, firman Allah Ta*ālā :
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ
حَافِظُونَ ﴿٥﴾ إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ
فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﴿٦﴾ فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ
فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿٧
"Dan orang-orang
yang menjaga kemaluannya kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba
sahaya wanita yang mereka miliki kerana sesungguhnya mereka tidak tercela.
Sesiapa menginginkan di balik itu, maka mereka itulah orang-orang yang
melampaui batas". [Surah Mu^minūn ayat 5-7].
Kalaulah percintaan
suami dan isteri itu sesuatu yang terpencil daripada elemen seks, tidak ada
manfaat Allah menyebut perkara ini, iaitu menjaga kemaluan daripada yang haram
melainkan disalurkan kepada pasangannya yang sah. Jelaslah bahawa sememangnya
perkahwinan itu sendiri memang tidak terpisah dengan seks. Saya telah
membahaskannya lebih panjang dalam penulisan saya yang berjudul «Adakah Seks
Dalam Perkahwinan Itu Sesuatu Yang Kecil Dan Tidak Siginfikan?».
Sekarang jelas mengapa
saya berpandangan bahawa romantik dan cinta tidak dipisahkan serta ia adalah
teras dalam perkahwinan dan sesuatu yang signifikan dalam perhubungan suami dan
isteri. Saya faham ada sahaja beberapa kes yang mana perkahwinan atau
perhubungan suami dan isteri tidak begitu didasari dengan seks.
Pun begitu, bukan
bermakna jika ada beberapa kes seperti ini bermakna kita boleh cela seseorang
yang menganggap tidak terpisahnya romantik dengan seks. Malah, celaan ini boleh
dianggap berlebihan kerana ia telah menafikan apa yang Allah berikan kepada
pasangan suami isteri untuk melakukan sesuatu yang tidak dapat diperoleh
daripada perhubungan yang lain.
Saya telah
menyebutkan tadi bahawa saya diherdik kerana mengeluarkan pandangan bahawa
doujin baik dibaca untuk mendapatkan idea dalam mencipta keseronokan seks.
Sebelum saya menyatakan sedemikian, saya sudah lama mengikuti beratus-ratus
jurnal, penulisan dan rencana yang berkaitan dengan pelbagai isu seks dalam
pelbagai portal seperti Men's Health, Women's Health, Psychology Today, Science
Of Us (pada waktu dulu, ia adalah laman web yang berdiri sendiri, kini ia
adalah bahagian kolum The Cuts), The Guardians, Huffington Post dan portal
berita yang lain yang mempunya kolum untuk jurnalis untuk menulis pandangan
peribadi mereka untuk lebih empat tahun. Justeru, saya tidak mengeluarkan
pandangan dengan gagasan separuh masak atau sekadar luahan sentimental. Saya
mengeluarkan pandangan itu dalam keadaan sedar yang cakna dengan beberapa
pengetahuan.
Apa yang saya telah
baca? Sudah tentu, ia bukan sahaja hal biologi yang kita belajar di sekolah,
tetapi saya juga membaca dan meneliti skop yang lebih terhadap perbincangan
seksual seperti menyuarakan isu sosial, feminisme, rogol, pencabulan, sejarah,
sosiologi, undang-undang dan gerakan, pendedahan perbezaan psikologi antara
lelaki dan wanita, cara untuk menangani konflik dalam keperluan seksual serta
tips untuk mendapatkan kesedapan dan keseronokan dalam perhubungan seksual.
Terutamanya Men's
Health dan Women's Health, saya dapat katakan ia adalah bahan bacaan pornografi
berakademik. Saya banyak belajar bimbingan dan tips untuk mencipta dan
memperoleh kenikmatan dengan pasangan. Saya belajar bagaimana untuk
berkata-kata kotor yang boleh menyalakan keasyikan, posisi seks yang boleh cecah
klimaks dan banyak lagi. Pun begitu, apa yang masih kurang? Ia adalah gambaran
ideal pada praktikal.
Sekarang, di sinilah
peranan doujin. Ia memberikan projeksi tentang bagaimana kita boleh
aplikasikannya kepada realiti melalui cerita fiksyen. Sepertimana ∠The Jokers⦣ memberikan projeksi
tentang bagaimana gagasan nihilis golongan kiri boleh memberi impak kepada
masyarakat. Sebahagian filem panjang mewakili pemikiran, falsafah atau
pandangan peribadi pengkarya atau seumpamanya kepada orang ramai supaya mereka
terkesan untuk berfikir dan membuka perbincangan atau mendapatkan gambaran
untuk kefahaman yang lebih baik dan memiliki gambaran ideal dalam perspektif
tersebut.
Apa yang Men's Health
atau Women's Health tidak -atau tidak mampu- berikan? Ia adalah projeksi
praktikal. Bagaimana seharusnya kita dapat pandangan ideal yang secara kasar
tentang seks yang menyeronokkan? Sudah tentu doujin -atau mungkin bahan
pornografi, tetapi saya berpandangan doujin adalah lebih baik- akan membantu.
Doujin akan
memaparkan cara untuk mengusik pasangan, bermain-main dengan seronok, meluahkan
rasa keasyikan yang sedap dalam perhubungan dan mencipta plot jungkiran yang
tidak terjangka yang boleh mencipta kelucuan. Sekarang, fahamlah kita
bagaiamana doujin boleh menyediakan sedikit pemahaman, lalu membimbing kepada
gambaran untuk menghidupkan dan mengabadikan saat yang dicintai.
Cadangan saya untuk
menjadikan pornografi sebagai bahan pendidikan bukanlah daripada idea saya
sendiri, tetapi saya juga mengambil inspirasi dan setelah mengambil
pertimbangan daripada penulisan yang berjudul «Porn In The Classroom» yang
ditulis oleh Jenny Murray yang disiarkan dalam portal The Guardians yang
bertarikh 17 Oktober 2016. [Rujuk ᗒ
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/oct/17/educate-teenagers-porn-attitudes-sex-parents-schools].
Apa yang dipaparkan
di sini adalah sepertimana objektif yang ingin dicapai dalam penerangan di
sini. Kalau penulisan tersebut memfokuskan pada pornografi, maka di sini pada
doujin.
Bagi saya, seks
bukanlah sesuatu yang cuba-cuba untuk menggapai kepuasan dan keseronokan.
Seseorang perlu mendapat pandangan yang ideal tentang seks yang menyeronokkan
dan menu apa-yang-harus-dilakukan. Kita mungkin sahaja akan ada perhubungan
seks selama 40 tahun dengan pasangan kita. Adakah kita akan kekal di momentum
yang sama untuk tempoh lama itu?
Sekurang-kurangnya
doujin membekalkan stok kepada kita supaya kita mengaplikasikan cara yang lebih
kreatif untuk menggiurkan pasangan kita. Kita perlu tetap belajar untuk
memahami psikologi pasangan kita serta keperluan dan sokongan emosional.
Begitu juga dengan
permainan yang pasangan kita akan bermain dalam masa bersenggama. Bagaiamna
kita boleh menjadi seorang yang kreatif sehingga dapat mencipta aktiviti
bersama yang menyeronokkan jika kita jahil tentang gambaran yang ideal dalam
seks yang menghiburkan dan kurangnya persediaan?
Lantas, bagaimana
dengan buku akademik yang romantik atau drama romantik? Adakah itu tidak cukup?
Izinkan saya jelaskan hal ini. Cerita atau buku romantik lebih memfokuskan
tentang cinta, manakala doujin memfokuskan kepada nafsu. Cinta dan nafsu adalah
kewujudan bersama dalam perhubungan romantik. Jika kita menyeimbangkan
kedua-duanya, maka itu tidak akan meributkan.
Ya. Seseorang itu
tidak akan dapat memahami keseluruhan perkara tentang nihilis golongan kiri
hanya dengan menonton ∠The Jokers⦣. Kita perlu membaca
buku untuk yang berkaitan untuk ke topik itu. Begitu juga dengan hal ini.
Mungkin ada orang
menyinggung: "Terdapat sesuatu yang menjijikkan dan meloyakan dalam doujin
yang pergi terlalu jauh daripada yang berkaitan dengan romantik". Saya
tidak menafikan hal itu. Namun, adakah ia adalah apa yang pengkarya fikirkan
tentang keinginan seksual dan hala tuju dalam nafsu mereka? Ia tidak lebih
sekadar untuk suka-suka sahaja.
Apapun, ia seperti
kartun untuk kanak-kanak yang memaparkan aksi ganas dan berbahaya seperti
memukul, menikam dan terjun dari tempat yang tinggi Adakah ia adalah sesuatu
yang baik untuk kanak-kanak mempelajarinya dan merealisasikannya? Sudah tentu
tidak. Ia sekadar suka-suka sahaja.
Maka, samalah halnya
dengan doujin. Apapun, jika seseorang ingin merealisasikannya dalam
perhubungannya, pastikan adanya perbincangan dan pemahaman bersama terlebih
dahulu sebelum menjayakannya.
Ia mengingatkan saya
dengan petikan: "Mencium dan mendakap menjadikan aku dicintai. Kejutan,
kenakalan dan seks yang kasar menjadikan aku didambakan". Ya. Kadangkala
yang melangkaui jenis vanilla memberi perencah kepada keseronokan dalam
perhubungan. Sama seperti keganasan dalam Tom and Jerry untuk menjadikan
rancangan itu seronok dan menghiburkan.
Sudah cukup dengan
kupasan berbentuk ilmiah. Sekarang, kita pergi kepada sudut pandang peribadi
saya. Di awal penulisan ini, saya nyatakan bahawa saya pernah mengeluarkan
pendapat tentang mengapa doujin begitu bagus dibaca pada bahagian awal tadi.
Apa yang saya
tuliskan selepas ini adalah pendapat beserta penjelasan sebab baginya sebelum
saya disergah. Ia mungkin akan mengulangi apa yang telah dibincangkan di atas,
namun ia lebih melihat daripada sudut emosional peribadi berbanding ilmiah.
Penulisan yang seterusnya ini ada sedikit berlainan dengan apa yang saya pernah
tuliskan dahulu kerana adanya semakan semula.
Sebab pertama saya
suka membaca doujin adalah saya percaya bahawa cinta tidak ada makna apa-apa
tanpa seks. Jika saya berkemahuan untuk kemistri yang baik dalam perhubungan,
saya perlu ‛membuat hubungan'. Cinta yang saya
kejar adalah nafsu yang mengikut bersama.
Apabila saya
meluahkan: "Aku mencintaimu", ia adalah sama dengan maksud kata-kata:
"Saya ingin melakukan seks denganmu". Ya. Ia tidaklah dalam keadaan
tergesa-gesa. Namun, perlahan-lahan dan berperingkat. Akan tetapi, jika ia
dapat dijayakan dalam masa yang cepat, sememangnya ia adalah anugerah yang
hebat yang saya panjatkan kesyukuran kepada Allah Tabāroka Wa Ta*ālā.
Mungkin sebahagian
orang tersinggung bahawa doujin cumalah memaparkan bahagian miang lelaki dan
karakter jalang untuk wanita. Intipati cinta sangat terhad untuk dipaparkan dan
ditekankan. Saya katakan, apa masalahnya?
Apa salahnya
seseorang lelaki menjadi miang untuk gadis yang dia cintai atau perempuan
menjadi jalang bagi lelaki yang dia idamkan? Itulah saat ikatan kasih mengambil
tempat dan keseronokan dalam berpasangan akan terusik.
Saya faham ❛cinta sejati❜ adalah sesuatu yang
jarang kita nampak dalam doujin. Kita perlu tahu bahawa doujin memfokuskan
kepada nafsu. Jika kita seimbangkan dengan bahan pembacaan atau rancangan
romantik, maka ini tidak menimbulkan keributan.
Saya tahu bahawa seks
bukanlah hanya satu-satu perkara dan bahagian dalam cinta. Akan tetapi, mengapa
saya tidak boleh menikmati semangat kemudaan saya sepertimana yang lain dan apa
yang sang berusia lanjut yang memberikan sergahan ini telah lakukannya semasa
mereka muda?
Ya. Di sana adanya
cinta yang tiada atau sedikitnya seks, tetapi maafkan saya, itu bukan bahagian
dalam hidup saya. Mereka yang menyergah saya mungkin boleh laluinya dengan
baik, tetapi saya tidak. Cerita dan hidup setiap orang beragam untuk masing-masing.
Kedua, saya pun
seperti insan yang lain yang mengikut rancangan-rancangan atau bahan pembacaan
seperti komik dan novel yang berkaitan dengan percintaan semasa remaja. Itulah
waktu di mana saya didedahkan dan meneroka perhubungan romantik dan pasangan ceria
yang manis. Lalu, saya mempelajari nilai yang bermakna pada ciuman.
Ia adalah babak yang
terbaik dan terhebat dalam cerita. Ciuman adalah bahagian yang saya sangat
dambakan apabila menonton rancangan romantik. Namun, entah macam mana, saya
rasa ia tidak cukup. "Adakah itu sahaja?", saya mula menyoal. Saya
fikir di sana ada sesuatu yang saya kurang dan tidak tahu apa-apa tentangnya.
Pada waktu itu, saya
memang sudah tahu apa itu pornografi, tetapi saya tidak ada kefahaman yang
jelas bahawa cinta boleh wujud dalam aktivit yang bernafas yang
tercungap-cungap rakus dan gadis itu pula mengerang kenikmatan dengan kata-kata
kotor.
Kemudian, saya
menemukan maknanya apabila beberapa komik atau rancangan yang memaparkan babak
tidur bersama, tetapi bukan seperti yang kita selalu lihat dalam pornografi
atau ecchi atau seumpamanya, tetapi selalunya sekadar mencium dan bicara atau
ekspresi romantik dalam posisi missionari dengan badan yang bertelanjang yang
ditutupi selimut serta sedikit penetrasi masuk-keluar-masuk-keluar dan diakhiri
dengan babak rumah yang ditutup dengan langit malam.
Di situlah saya
secara berperingkat memahami mengapa seks adalah suatu keperluan yang mendesak
dan bahagian penting dalam hubungan percintaan. Itulah yang mencetuskan minat
saya untuk meneroka lebih banyak di doujin untuk mempelajari dan menikmati saat
membuat perhubungan.
Ketiga, saya tertarik
dengan firman Allah Ta*ālā :
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ
الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ
"Dihalalkan
untuk kalian menyetubuhi isteri pada waktu malam bulan puasa". [Surah
al-Baqoroh ayat 187].
₍Rofaṯ₎ (رفث) di sini merujuk kepada kata-kata yang
keji sepertimana yang dinyatakan dalam «Jamharoh al-Luġoh» karya Abū Bakr
Muḥammad bin al-Ḥasan al-Azdiyy, «al-*Ayn» karya Abū *Abdul Roḥmān al-H̱olīl
bin Aḥmad bin *Amr bin Tamīm al-Baṣriyy, «Tahḏīb al-Luġoh» karya Muḥammad bin
Aḥmad bin al-Azhariyy al-Harowiyy, «aṣ-Ṣiḥāḥ Tāj al-Luġoh Wa Ṣiḥāḥ
al-*Arobiyyah» karya Abū Naṣr Ismā*īl bin Ḥammād al-Fārōbiyy, «Mujmal al-Luġoh»
karya Ibn Fāris, «Mašāriq al-Anwār *Alā Ṣiḥāḥ al-Āṯār» karya *Iyāḍ bin Mūsā bin
*Iyāḍ, «Muẖtār aṣ-Ṣiḥāḥ» karya Zaynuddīn Abū *Abdullah bin Abū Bakr al-Ḥanafiyy
ar-Rōziyy, «Tāj al-*Urūs Min Jawāhir al-Qōmus» karya al-Murtaḍō az-Zabīdiyy dan
«Lisān al-*Arob», karya Ibn Manẓūr, jilid 2, m/s 153, keluaran Dār Ṣōdir.
Malah, sebahagian
mereka mendefinisikan bahawa ia merupakan ungkapan-ungkapan keji yang
menunjukkan kepada aktiviti persetubuhan dan yang membawa kepadanya sehingga
Abū al-Qōsim Maḥmūd bin *Amr az-Zamaẖšariyy dalam «Asās al-Balāġoh» menyatakan
bahawa perlunya lapikan kerana kata-kata itu. Sememangnya benar jika ar-Rofaṯ
itu disandangkan dengan ₍Ḥarf Jarr₎ ₍Ilā₎ (إلى) akan membawa kepada ₍al-Ifḍō^₎ (الإِفْضَاء), iaitu persetubuhan sepertimana yang disepakati oleh ahli
bahasa.
Dalam al-Quran, ada
sembilan lafaz lain yang digunakan untuk menunjukkan makna persetubuhan atau
persenggamaan. Iaitu, ₍Atā₎ (أَتَى),
₍Massa₎ (مَسَّ),
₍Lāmasa₎ (لَامَسَ),
Bāšaro (بَاشَرَ),
₍Istamta*a₎ (اسْتَمْتَعَ),
₍Afḍō Ilā₎ (أَفْضَى إِلَى),
₍Daẖola Bi₎ (دَخَلَ
بِ),
₍Taġoššā₎ (تَغَشَّى)
dan ₍Qoroba (قَرَبَ).
Adakah kebetulan lafaz ₍Rofaṯa Ilā₎ (رَفَثَ إِلَى) digunakan sedangkan maksud asalnya adalah berkata-kata kotor?
Adakah Allah bersikap lalai dalam memilih lafaz berkenaan? Apakah ini sekadar
kalimah yang disebutkan tanpa mempeduli etimologi yang memberi kesan makna,
rasa dan penghayatan?
Az-Zamaẖšariyy ketika
mengemukakan sebab disebutkan ₍ar-Rofaṯ₎ yang menunjukkan maksud yang buruk
ketika dikinayahkan bagi maksud persetubuhan :
استهجانا لما وجد منهم قبل الإباحة، كما
سماه اختيانا لأنفسهم
"Kerana
menganggap buruk terhadap apa yang menimpa sebahagian mereka sebagaimana Dia
menamakannya pengkhianatan terhadap diri mereka sendiri". [Al-Kaššāf *An
Ḥaqō^iq Ġowāmiḍ at-Tanzīl﹇jilid 1﹇m/s 230﹇keluaran
Dār al-Kitāb al-*Arobiyy].
Saya tidak menyetujui
hal ini untuk dua sebab. Pertama, pendapat ini seolah-olah menyatakan Allah
mahu menghukum mereka atas keterlanjuran mereka, sedangkan kehalalan yang Allah
berikan ini semestinya bukan atas dasar mengherdik mereka secara sindir dan
sinis. Ini bermaksud seolah-olah Allah tidak meredhai penganugerahan keharusan
itu kepada hamba-Nya.
Kedua, Allah tidak
menghalalkan sesuatu yang lawan kepada ₍aṭ-Ṭoyyibāt₎, iaitu ₍al-H̱obā^iṯ₎,
iaitu sesuatu yang dianggap jijik. Tidak mungkin sama sekali Allah akan
menyatakan kehalalan bagi sesuatu dengan ungkapan yang menggambarkan sifat
buruk dan tercela padanya sehingga kehalalan itu tidak dapat didekati dan
dinikmati secara senang.
Yang saya dapat
cadangkan ialah Allah menyebut ₍ar-Rofaṯ₎ kerana Dia ingin menambahkan
keseronokan dalam menikmati rukhsah dan keharusan yang Dia berikan kepada
hamba-Nya. Bayangkan selama ini seseorang itu diharamkan untuk meneguk arak,
lalu diizinkan untuk meminumnya semahu-mahunya setelah itu? Tentu sahaja ia
kegembiraan yang hebat. Lebih-lebih lagi jika yang diharamkan dahulu kini
dihalalkan dengan nada yang begitu eksplisit dan provokatif yang menggirangkan
jiwa pendengar.
₍Ar-Rofaṯ₎ sebagai
simbolik bagi menunjukkan dihalalkan untuk seseorang menggunakan apa sahaja
cara yang lebih ekstrim, iaitu menggunakan kata-kata yang kotor supaya
memperoleh kenikmatan paling maksima setelah kelonggaran yang diberikan.
Maknanya Allah bukan
memberikan kelonggaran semata-mata untuk memberi pilihan sama ada untuk
melakukannya atau meninggalkannya, tetapi Allah merangsang hamba-Nya supaya
berlazat-lazatan kepada yang lebih ekstrim lagi dengan keharusan ini dengan
mencipta iklim aktiviti itu dengan sesuatu yang hebat.
Ini seolah-olah Allah
ingin berkata kepada hamba-Nya: "Berkata-kata kotorlah kepada isteri
kalian yang mendorong kepada perhubungan seksual pada malam hari bulan
puasa". Sama seperti jika dikatakan: "Teguklah arak dengan rakus
sampai kalian mabuk". Bukankah ini memberi kesan rasa yang berbeza?
Ini bermaksud salah satu
elemen hubungan seks ada penggunaan kata-kata kotor dalam menyalakan rangsangan
dan keintiman antara pasangan. Saya telah bawakan petikan kata-kata tadi bahawa
kata-kata dan ekspresi yang nakal boleh membarakan perasaan penuh dan ekspresi ‛woah'
dalam keterujaan.
Itulah sebabnya saya
merasakan bahawa setiap pasangan perlu belajar banyak dalam kemahiran ini yang
dapat mendalami keintiman dalam senggama. Ini mengingatkan saya dengan puisi
Arab berkaitan dengan ini :
وَيُعْجِبُنِي مِنْكِ حَالَ الجِمَاعِ #
لِينُ الكَلامِ وَضَعْفُ النَّظَرِ
"Yang
membangkitkan keseronokan saat senggama kita adalah # Lembut bicaramu dan ramah
renunganmu". [Al-Mawsū*ah al-Fiqhiyyah al-Muyassaroh Fī Fiqh al-Kitāb Wa
as-Sunnah al-Muṭohharoh﹇karya Ḥusayn bin *Awdah﹇jilid
5﹇m/s 194﹇keluaran al-Maktabah
al-Islāmiyyah].
Ini juga ingin
membuat saya teringin untuk mendengar pasangan saya menyanyikan lagu ∠Hot⦣ oleh Avril Lavigne
dengan kelunakan dan diekspresikan dengan indah! Oh! Ia sememangnya menggodakan
jiwa!
"Aku mahu
menguncimu dalam kamar kecilku apabila tiada siapa di dalamnya. Aku ingin
memasukkan tanganmu dalam poketku kerana engkau dibenarkan! Aku mahu
mengemudimu ke penjuru dan menciummu tanpa suara! Aku mahu kekal di haluan ini
selamanya. Aku akan mengungkapkannya dengan kuat. Sekarang engkau sudah masuk
dan engkau tidak dapat keluar!".
"Engkau
membuatku panas! Engkau membuatku mahu terkulai! Ia sungguh mengajaibkan! Aku
susah untuk berhenti! Aku hampir-hampir susah untuk bernafas! Engkau membuatku
ingin menjerit! Engkau sangat mengujakan! Engkau sungguh gurih untukku!
Sayangku! Sayangku! Engkau sungguh gurih untukku! Sayangku!
Sayangku!"
"Aku boleh
membuatmu rasa lebih baik. Terima sahajalah! Aku boleh tunjukkan semua tempat
yang engkau belum pernah berada dan aku boleh membuatmu berkata semua yang
engkau tidak sebutkan! Aku akan membenarkan engkau membuat apa sahaja lagi dan
lagi! Sekarang engkau sudah masuk dan engkau tidak dapat keluar! Ciumlah aku
dengan lembut. Sentiasalah aku mengetahui! Peganglah aku! Cintailah aku!
Janganlah engkau pergi!".∦
Keempat, doujin atau
mungkin porno yang berbentuk lain yang boleh menjadi bahan yang berguna untuk
mempelajari apa yang kita suka dan apa yang kita tidak suka, meneroka pilihan
yang secocok dengan kita dan yang tidak kita minat dengannya.
Bagi saya, seks
bukanlah sesuatu yang sekadar mencuba-cuba untuk menghasilkan kepuaasan.
Seseorang perlu adanya persiapan dan senarai apa-yang-mahu-dibuat dalam menu
seks atau mempunyai ideal yang jelas tentang seks yang menghiburkan. Juga
berbincang dengan pasangan dan memahami bagaimana antara satu sama lain
berperanan.
Ia bukan sekadar
aktiviti yang lelaki memasukkan pelirnya ke dalam vagina, kemudian
masuk-keluar-masuk-keluar dengan nafas yang tercungap-cungap rakus, lalu diakhiri
dengan ejakulasi. Ia adalah tentang bagaimana kita mencipta saat yang
menyeronokkan dengan pasangan kita di katil atau di tempat lain. Lebih kreatif
seseorang itu, lebih banyak ruang seseorang itu ada untuk menambahkan perisa
keseronokan dalam membuat perhubungan.
Sebab itulah kita
perlu belajar lebih banyak lagi. Kita mungkin akan melalui kehidupan seksual
selama 40 tahun dengan pasangan kita. Adakah kita ingin kekal di pecutan yang
sama untuk waktu yang lama sebegitu? Hadiahkanlah pasangan sesuatu yang menawan
dan menghidupkan masa bersama yang tercinta.
Kelima, doujin
kadangkala mengekspresikan sesuatu yang lebih mendalam dan gelap. Saya tidaklah
menyalahkan atau seumpama dengannya rancangan televisyen atau mungkin sahaja
pengkarya atau orang yang terlibat dalam menghasilkannya yang tampaknya mahu
atau perlu menapis atau menyekat beberapa babak, kandungan dan lain-lain untuk
menjaga hati audien umum.
Saya faham keadaan itu. Justeru, jika seseorang mahu sesuatu yang dalam atau yang melangkau lebih daripada apa yang rancangan umum, maka bolehlah pelajari atau gali lebih banyak kefahaman melalui doujin. Itulah tempatnya.
No comments:
Post a Comment