Nampaknya kolum bahagian seksual «Fiqh Seksual», «Wacana Isu Seksual» dan «al-H̱iṭōb al-Wajīz : Isu Seksual» nampaknya merangkul populariti berbanding yang lain di laman Wattpad. Saya memang jangka hal ini kerana Wattpad sememangnya antara lubuk pembacaan pornografi yang berupa novel atau penulisan.
Pada mulanya❟ saya bergerak solo
dan agak tidak terbuka dengan masyarakat. Penulisan saya ini banyak kepada
tertutup dan tidak mudah untuk diperoleh. Salah satu sebabnya adalah ia begitu
kontroversi dan kelihatan pelik daripada yang lain. Kalau bolehޱ saya mahu mengurangkan impak ini semampu
yang boleh dengan hanya membiarkannya kepada beberapa orang yang lalu lalang
yang ingin mengambil faedah daripadanya.
Pun begituߨ bukanlah bermakna saya seperti duduk
menanti bulan jatuh ke bumi. Saya juga ada mengongsikannya kepada beberapa
individu dan pihak apabila adanya isu dan konteks yang bersesuaian. Sejujurnyaޱ bukan semua yang menerima. Ada juga yang
menzahirkan penentangan.
Itu baru usaha secara
perlahan. Saya mungkin menjangkakan cabaran lebih dahsyat berbanding apa yang
bakal saya tempuhi nanti. Semoga Allah memberikan kekuatan yang teguh kepada
saya jika ia menerpa saya kemudian.
Cumaߨ baru-baru ini sahaja pada awal tahun 2020❟ saya berasa saya
perlu cari inisiatif untuk mengembangkan ilmu dan mula berinteraksi dengan
masyarakat. Saya cuba mencari wahana yang sesuai supaya saya dapat interaksi
daripada masyarakat.
Pada mulanyaߨ saya enggan menggunakan Wattpad kerana
tidak ada kemudahan carian dan pelbagai lagi isu teknikal. Penulisan saya ada
pelbagai judul dan sebahagiannya tidak ada susunan tema. Namunߨ oleh sebab ia adalah wahana yang membantu
dalam pencapaian objektifߨ saya membina pusat ilmu di sana. Dalam masa yang sama❟ bagi menampung
kekurangan yang ada di Wattpad❟ saya menghasilkan tapak lain di
Blogger.
Saya bersyukur kepada
Allah Tabāroka Wa Taᓫālā kerana penulisan
saya sampai kepada masyarakat. Lebih pantas daripada saya jangkakan dan lebih
banyak daripada saya fikirkan. Antara keunikan yang saya lakukan adalah tatkala
pengguna di sana mencari pembacaan erotik yang berbentuk fiksyen dan novelޱ saya menghidangkan kepada mereka penulisan
yang berbentuk ilmiah. Sesuai dengan minat para pengguna Wattpad. Saya pun
tidak tahu bahawa saya berkemungkinkan yang pertama melakukan sedemikian.
Apapunߨ saya berharap agar Yang Maha Mengasihi
menurunkan faedah kepada para pembaca agar mereka selain berhibur dengan
pembacaan erotika mereka❟ mereka juga diisi
akal dan minda mereka dengan pengetahuan dan kefahaman.
Dalam masa yang sama❟ saya mengongsikan
juga beberapa penulisan ilmiah yang lain yang tidak berkaitan dengan seksual.
Saya memang jangka penulisan ini agar terpinggir dan tidak dipandang berat.
Mungkin kerana pada pemerhatian saya❟ apa yang sebahagian mereka lakukan
adalah sesuatu yang berdosa pada tanggapan mereka.
Justeruߨ apabila mereka dijamu dengan menu uṣūl
fiqh, hadis, manhaj dan lain-lainޱ mereka tidak tergamak untuk menjamahnya kerana mereka merasakan
mereka adalah pendosa yang tidak layak bagi mereka mendekatiߨ
apatah lagi menikmati ilmu tersebut. Walhalߨ sebenarnya tidak sebegitu. Apa yang mereka
buat selama ini sebenarnya ada landasannya. Tinggal lagi mereka perlu
memahaminya dan mereka perlu menilai sama ada mereka tetap di atasnya atau
terbabas.
Mereka yang minat
akan erotika tentu mereka menyukai penulisan saya yang mengupas isu seksual.
Mereka merasakan bahawa penulisan tersebut adalah terbaik. Sejujurnyaߨ jika ada penulisan yang boleh saya anggap
sebagai mahakarya atau magnus opumޱ jika untuk isu seksualޱ bagi saya❟ hanya yang berjudul «Hukum Melihat Aurat
Bukan Hakiki», «Hukum Melancap», «Adakah Syahwat Itu
Sendiri Berdosa», «Analisis Pendalilan
Dalam Pengharaman Liwat», «Yang Dikira Sebagai
Persetubuhan Yang Sebenar Dan Kesan Hukumnya» dan «Perincian Kaedah Redha Terhadap Maksiat
Adalah Maksiat Pada Tontonan Pornografi».
Namunߨ itu semua tidak setanding dengan «Intiasri
Penting Dalam Ilmu Takhrij Hadis Dan ᓫIlal al-Ḥadīṯ» dan «Antara Sumber Rujukan Taᶜdil Dan Tajrih Perawi». Ya༡ Cabang ilmu hadis ini merupakan yang
paling saya gemari antara yang lain. Saya anggap ia adalah terbaik di antara
yang terbaik.
Saya bersyukur kepada
Allah dengan setinggi-tinggi kesyukuran kerana saya berjaya menghasilkan judul
«Intiasri Penting Dalam Ilmu Takhrij Hadis Dan ᓫIlal al-Ḥadīṯ» yang merupakan penulisan
yang komprehensif yang pertama di tanah Malaysia ini dalam membahaskan praktik
ilmu ᓫilal al-Ḥadīṯ.
Seingat saya ia telah
saya menyiapkannya pada tahun 2017ߨ kemudian ditambah baik dan dipersembahkan versi yang terbaru
pada tahun 2020. Malahߨ pada tahun 2020 lagi❟ belum ada lagi pun penulisan yang
bertemakan sebegini untuk membahaskan secara tuntas tentang praktik ilmu ᓫilal al-Ḥadīṯ atau topik mengenainya secara
komprehensif. Segala puji bagi Allah kerana memberikan kesempatan yang baik
untuk diri saya.
Yang lain dalam
bidang akidah adalah seperti «Kebenaran Kerasulan Muḥammad Bin ᓫAbdullah Dan Keagungan Mukjizatnya», «Penajaman Deria Dalam
Mengenali Sifat Yang Maha Mulia», «Teguh Menyerlah Dalam Isbat Huruf Dan
Suara Bagi Kalam Allah», «Ilham Bersemi Yang Menepis Tuduhan Mujassim Terhadap
Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy», «Penjelasan Interaksi
Dengan Naṣ Tentang Sifat Allah» dan «Merungkai Paradoks
Antara Ketetapan Takdir Dengan Kebebasan Ikhtiar Manusia».
Bahkanߨ saya berbangga bersama pujian kesyukuran
yang sebanyak-banyaknya kepada Allah kerana penghasilan «Ilham Bersemi Yang
Menepis Tuduhan Mujassim Terhadap Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy» adalah yang paling komprehensif lagi
tuntas yang pertama di dunia. Walaupun ada artikel yang panjang tentangnya di
sebuah laman webޱ
tetapi ia tidak sekomprehensif sepertimana yang saya telah hasilkan.
Sebegitu juga dengan
penulisan «Teguh Menyerlah Dalam Isbat Huruf Dan Suara Bagi Kalam Allah». Ini
juga adalah yang pertama di nusantara yang membahaskan secara komprehensif lagi
tuntas dalam polemik pengisbatan huruf dan suara bagi sifat kalam Allah.
Sekalipun sudah ada beberapa artikel di laman web untuk membawakan pandangan
salaf dan ḥanbalian dalam isu ini serta membawakan dalil baginyaޱ ia belum cukup tuntas untuk menjawab
syubhat daripada ašᶜarian dan kalam mereka tentang isu ini.
Kemudianߨ saya bersyukur dengan penulisan «Kebenaran
Kerasulan Muḥammad Bin ᓫAbdullah Dan
Keagungan Mukjizatnya» kerana saya
memaparkan pembuktian dengan berdasarkan rujukan dan penulisan yang bukan
muslim bagi meneguhkan kebenaran yang disampaikan oleh insan yang mulia yang
bernama Muḥammad bin ᓫAbdullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃.
Saya juga melalui
penulisan ini melawan arus dengan meninggalkan kebergantungan penjelasan
saintifik yang hanya berpaksikan rujukan muslim yang terdedah kepada bias dan
saya membentangkan beberapa naṣ yang tidak terfikir oleh sesiapa pun untuk
dianggap sebagai muktjizat. Ini keunikan yang saya lakukan dalam judul iniߨ sekaligus menambahkan keyakinan tentang
apa yang baginda -ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam-
pamerkan kemukjizatannya.
Begitu juga dengan
penulisan saya yang berjudul «Risalah Kesedaran Bahaya Taklid» yang mungkin
sahaja penulisan pertama di nusantara dalam menjelaskan secara tuntas dan
terisi dengan kejituan dalam menyinggung bahaya taklid yang belum pernah
disentuh secara kritikal oleh mana-mana orang sebelum saya di nusantara
sehingga para pentaklid dan mereka yang memusuhi saya atau orang yang
menyinggung budaya taklid ini tidak mampu menafikan apa yang terkandung
padanya.
Dan pelbagai lagi
penulisan yang lain sama ada berbentuk siri yang sentiasa berjalan atau judul
khas yang di luar topik yang berkaitan dengan seksual. Hakikatnyaܦ
saya lebih banyak memperuntukkan masa untuk mempelajari, mengkaji, menelaah,
mewacanakan dan menulis tentang penulisan yang berkaitan dengan ilmu alat
seperti ilmu uṣūl fiqh dan ilmu hadis atau bidang ilmu yang khas seperti
uṣūluddīn, fiqh dan lain-lain berbanding topik seksual semata-mata.
Oleh ituߨ silap besar bagi mereka yang beranggapan
bahawa penulisan berkaitan dengan seksual adalah magnum opus bagi saya. Pada
hakikatnya❟ saya menulis judul
penulisan yang berkaitan dengan seksual kerana sekadar ingin merespons orang
yang mempertikaikan dalam isu seksual sahajaߨ bukan kerana ia adalah suatu yang saya tumpahkan minat saya
untuk menghasilkan judul yang khas sepertimana judul yang telah saya sebutkan.
Apapunߨ mungkin akan menimbulkan kehairanan.
Mengapa orang yang berfikiran dan berpenampilan erotikawan menulis ilmu-ilmu
agama? Ada tiga sebab untuk ini. Pertamaߨ oleh sebab saya mempunyai sama minat dan kesukaan dengan mereka
ituߨ
saya ingin ambil peluang ini untuk menghapuskan pemisah bahawa erotikawan tidak
boleh mendekati agamaߨ apatah lagi untuk memiliki sentimen yang kuat dan mendalam
dengannya.
Saya ingin
membuktikan bahawa jika saya bolehޱ maka mereka juga boleh. Namunߨ neracanya adalah manhaj dan kefahaman.
Inilah yang membezakan antara mereka yang merasakan diri mereka adalah fasik kerana
bertanggapan bahawa mereka adalan pendosa dengan mereka yang tetap dalam
kebenaran dan cerapan kefahaman yang tuntas.
Keduaߨ saya ingin pamerkan kepada para pencela
saya atau mereka yang tidak berpuas hati disebabkan keraguan yang menyala dalam
jiwa mereka terhadap saya bahawa saya dalam membicarakan hal ehwal seksualߨ terutamanya yang menyentuh topik agama dan
saya tidak membabi buta dan hanya beromongan kosong sekalipun saya adalah
erotikawan. Saya juga ada kaedah dan prinsip yang mencorakkan cara saya
menggarap kefahaman dan penafsiran.
Maksudnya adalah
penulisan saya tentang isu seksual dalam lapangan agamaᚗ
di situ❟ saya persembahkan
tahap kedalaman dan kemampuan saya dalam uṣūl fiqh, hadis, bahasa Arab dan analisis
kalam ahli ilmu. Bukanlah ingin saya katakan saya adalah terbaik yang sempurna.
Allah lebih tahu tentang hal itu. Apa yang saya ingin tujukan adalah bahawa
saya juga ada landasan pemahaman dalam uṣūl fiqh, hadis, bahasa Arab dan
meneliti pendapat ilmuwan.
Penulisan seksualߨ khususnya fiqh itu juga ingin menepis
tuduhan dan dakwaan bahawa saya menuju kepada keganjilan dan menyeleweng dalam
kefahaman yang tidak berasaskan ilmu. Saya buktikan bahawa saya tidak seperti
yang mereka tuduh. Sekali lagiܦ saya bukanlah insan yang sempurna ataupun seorang yang boleh
disetarakan dengan ahli ilmu yang terjulang kedudukannya. Allah lebih tahu
keadaan itu.
Saya akui bahawa saya
juga ada banyak perkara yang perlu dipelajari dan diterokai. Pun begituߨ saya tetap berdiri di atas hujah. Jika
mahu berhadapan dengan sayaޱ
silakan kemukakan hujah. Bukan hanya mengeji dan mempersenda orang lain.
Kebodohan seperti itukah yang ingin didakwahkan kepada masyarakat?
Apa yang saya
bentangkan adalah hujah ilmiahߨ bukan sekadar hamburan celoteh-celoteh yang tidak mendasar
apa-apa. Penulisan saya adalah bukti yang nyata. Walaupun pendapat saya
kelihatan pelik daripada yang lainޱ tetapi saya tetap berdiri di atas hujah agama. Sandaran saya
adalah bukti-bukti dan kefahaman ilmiah.
Patutkah orang yang
mendakwa bahawa ajaran dia adalah yang ortodoks dan asliߨ tetapi yang dapat dibentangkan hanyalah
cercaan dan kata-kata kesat? Demi Allah aku bersumpah! Demi tuhan yang menggenggan
nyawaku! Penulisan saya akan menjadi saksi saya di akhirat, bahan bukti yang
akan dihadapkan di mahkamah paling adil dan peguam bela untuk dakwaan kepada
saya.
Jika herdikan,
cercaan, nistaan, maki hamun, kata-kata kesat, omongan kosong dan sindiran itu
mampu menjadi pematah hujah saya, pembidas yang paling ampuh dan penyebab saya
terkelu di akhiratޱ
silakan bawa semua itu. Ambillah semua itu sebagai peguam bela dan bahan bukti
untuk menjatuhkan saya.
Sekali lagiܦ
saya akui yang saya tidak maksum dan saya tidak terlepas daripada salah dan
silap. Sejujurnyaܦ saya akui bahawa ada beberapa penulisan saya tarik balik dan
perlu membuat revisi semula kerana saya menyedari kelompongan tersebut. Selaras
perkembangan pengetahuan dan penerokaan yang luasߨ ia mampu merubah set kefahaman diri.
Semoga Allah mengampuni saya atas kekhilafan tersebut. Jika ia tertimpa pada
insan lain jugaޱ
saya mendoakan yang sama.
Apapunߨ tidak bolehkah kita bersikap objektif
dalam menegakkan pendapat dan berbudaya ilmiah dalam perbincangan? Kebodohan
yang bertarung dengan kebodohan tidak akan menghasilkan kepandaian. Sama-sama
kita terbuka dan kekalkan momentum sifat intelektual untuk mencapai suatu
pemahaman yang jitu.
Ketigaߨ saya ingin membina generasi yang memiliki
daya fikir yang sistematik dan entusias untuk pengetahuan sekalipun dari
kalangan erotikawan. Disebabkan saya sememangnya erotikawanܦ
saya fokus untuk mendekati mereka yang seperti itu terlebih dahulu sepertimana
yang saya telah jelaskan di banyak tempat dan saya tidak berhajat untuk
mengulanginya di sini. Saya tahu disebabkan penzahiran saya tidak begitu
menyenangkan masyarakat umumߨ maka saya mengalirkan perkongsian saya kepada lorong-lorong
yang berlainan daripada arus perdana.
Selain saya mahu
mereka mempunyai kefahaman yang sebenar dan lurus tentang isu seksual❟ saya juga mereka
mempunyai kecelikanߨ seterusnya kemahiran dalam ilmu alat yang diperlukan bagi
mendepani cabaran yang berbentuk bidasan kepada mereka. Semoga dengan bekalan
kefaqihan tersebut❟ mereka juga mampu
menjadi seorang agamawan yang mempunyai semangat kecintaan yang mendalam
terhadapnya dan menjadi hamba Allah yang terbaik untuk berkhidmat dalam
agamanya. Wahai Tuhan Yang Mendengar! Perkenankanlah hajat ini!
Jika saya tidak
berpeluang untuk membina dan melatih generasiޱ saya berharap sekurang-kurangnya apa yang saya kongsikan dapat
menghidupkan pelita kesedaran terhadap ilmu. Dengan sebab penulisan saya❟ tergerak akal mereka
untuk meligatkan fikiran, diruntun jiwanya untuk melihat sudut pengetahuan yang
lebih luas, terdorong untuk meneroka lebih dalam dan terbuka pintu perbincangan
ilmiah.
Saya berharap saya dapat memberikan sumbangan ilmu kepada masyarakat dan dapat memenuhi khidmat saya untuk ilmu. Semoga ia bermanfaat kepada para pembaca tanpa mengira penulisan yang berkaitan dengan seksual atau selainnya.
No comments:
Post a Comment