❛Jadong❜. Kadangkalaߨ saya rasa terpesona dengan perkataan yang asalnya akronim kepada jahat, bodoh dan sombongߨ lalu ia menjadi suatu makna dalam perkataan yang ringkas lagi padat. Adakalanya saya kagum betapa kreatifnya orang yang mencipta perkataan sebegini. Jadong ini boleh berada di mana-mana bahagian sama ada bidang agama, politik dan lain-lain.
Untuk ini❟ saya ingin
menumpukan kepada agamawan. Saya sebenarnya sudah menghasilkan penulisan yang
memberikan bantuan, tips dan nasihat untuk sampai kepada ilmu alat yang penting
dalam pemahaman agama. Untuk bahasa Arab❟ saya telah menulisnya dalam «Diari Diri ߸ Nasihat, Tips Dan Panduan Untuk
Belajar Bahasa Arab Bagi Pemula». Untuk ilmu hadis❟ saya telah
menulisnya dalam «Jalan Menuju Kepada
Kemahiran Ilmu ᓫIlal al-Ḥadīṯ» dalam kolum «al-H̱iṭōb al-Wajīz ߸ Isu Hadis». Untuk ilmu uṣūl fiqh pula❟ saya telah
menulisnya dalam «Menuju Kepada
Kemahiran Ilmu Uṣūl al-Fiqh dan al-Qowāᓫid al-Fiqhiyyah» dalam kolum «al-H̱iṭōb
al-Wajīz ߸ Isu Fiqh Dan Uṣūl Fiqh».
Saya akui bahawa saya
bukanlah ahli ilmu yang layak dibandingkan dengan mereka yang lain yang
memiliki kedudukan yang tinggi dan kewibawaan yang berprestij. Apa yang saya
usahakan yang sedikit ini jika ia tidak melahirkan seorang ahli ilmuޱ sekurang-kurangnya ia mampu merapatkan
jurang antara tahap ahli ilmu yang tinggi dan tahap sang awam secara purata. Di
samping itu❟ mengharapkan juga
agar sama-sama kemahiran ilmu ini membawa kita kepada jalan yang lurus dan
istiqamah di dalamnya dengan manhaj yang tulen lagi mapan sehingga akhir hayat
kita.
Saya tidak ada
apa-apa kepentingan untuk menyembunyikan tangga untuk mencapai kemahiran ilmu
alat. Saya ikhlas kerana Allah Subḥānahu Wa Taᓫālā ingin membantu semua orang meski dari
orang yang memusuhi saya supaya mereka pun mampu meningkatkan diri mereka
dengan pengetahuan yang berguna. Mudah-mudahan boleh menjadi lawan yang setara
atau lebih baik daripada saya sehingga dia mampu mengenal pasti dan membetulkan
bahagian yang saya kurang dan silapߨ tetapi saya tidak nampak dan menjadi orang yang saya boleh
tadah ilmu daripadanya.
Itu pun ada yang
menyindir saya dengan berkata: "Ini semua adalah pembelajaran dengan cara
memandai-mandai sendiri tanpa bimbingan guru". Dalam seumur hidup saya ini❟ saya dan mereka yang
lain yang menggalakkan pembacaan tidak pernah kata pembelajaran melalui guru
adalah tidak diperlukan.
Demi Allah! Ini
tuduhan dusta terhadap saya dan mereka yang lain. Dalam bahasa Arab❟ guru yang saya
cadang untuk belajar adalah Rusdi Alias. Malahߨ saya juga menekankan pembelajaran secara talaqqi dalam
menguasai ₍al-Jumlah al-Ismiyyah₎ dan ₍al-Jumlah al-Fiᓫliyyah₎ serta kemahiran iᶜrab adalah sangat
penting. Begitu juga saya secara peribadiܦ mengikuti kelas talaqqi secara langsung
sama ada dalam talian atau di luar dan mengambil kesempatan yang semampunya
untuk menghadiri ke kelasnya.
Jelas sekali bahawa
ia adalah tuduhan dusta. Marilah kita bersumpah laknat kalau berani menanggung
tuduhan itu di akhirat kelak. Sejujurnyaܦ saya tidak pernah sama sekali mengajak
sesiapa untuk bersumpah laknat meskipun dari musuh saya. Ia sebenarnya
tanggungan yang berat baik di pihak saya atau di pihak lawan.
Namunߨ tuduhan untuk menggalakkan memantapkan
ilmu melalui pembacaan selalu sahaja dilemparkan secara sembarangan sebagai
orang yang tidak menghargai pembelajaran secara berguru dan lain-lain
seumpamanya. Oleh sebab ada orang sengaja memburukkan orang lain dengan tuduhan
jahat lagi rambang sebeginiߨ mereka ini sewajarnya diajarkan secukup-cukupnya.
Ada beberapa sebab
saya tidak mencadangkan nama-nama guru yang memiliki penguasaan dalam ilmu
tersebut dan mengajarkannya. Pertamaߨ walaupun saya kenal beberapa guru yang terbaik untuk bidang
tersebutޱ
sebahagian mereka tidak membuat rakaman video pengajiannya sama ada sengaja
atau sememangnya tidak berkemampuanߨ sudah tentu lagi tidak akan berpeluang
untuk mendapat video pengajiannya dalam kuliahnya dalam laman maya supaya boleh
dipelajari setiap orang.
Malahߨ bukan semua rakamannya adalah pengajian
yang berkaitan dengan ilmu yang dihajatkan. Lagipunߨ kalau pun saya mencadangkan untuk menonton
video pengajianޱ
ini pun akan disindir oleh si jadong yang tidak mengerti menghargai kontribusi
ilmu.
Kemudianߨ kalau pun adanya guru yang sesuaiޱ kadangkala ajal telah menjemput guru
tersebut. Makaߨ penulisan saya yang mencadangkan guru untuk dipelajari menjadi
tidak relevan lagi dan tidak mampu membantu lagi. Sebab itulah saya lebih
menekankan penamaan karya kerana ini adalah sesuatu yang akan kekal relevan
dengan izin Allah dan sekurang-kurangnya ia mampu digapai meskipun penulis
karya tersebut telah pun lama meninggalkan dunia.
Saya akan
mencadangkan guru yang masih hidup lagi berdekatan kepada para penanya di luar
penulisan rasmi saya. Jika dalam penulisan yang rasmiޱ maka saya tidak melakukannya melainkan
jika kuliahnya atau pengajarannya direkod dalam laman yang boleh diakses semua
orang.
Keduaߨ bukan semua orang berkesempatan untuk
duduk bersimpuh dalam mengaji secara berhadapan. Faktor jarak sudah menjadi
penyukar dalam menyampaikan hajatnya. Faktor masa dan faktor pekerjaan juga
adalah punca yang menghalang untuk mendapatkan pengajian secara sempurna atau
baik secara minimum.
Kadangkalaܦ
si jadong ini dengan mudahnya berkata: "Hendak seribu daya❟ tidak hendak seribu
dalih". Seolah-olah dia tidak memerhati latar belakang setiap orang dan
menyamakan setiap orang sebenarnya mempunyai kelapangan dan peluang sama
seperti mereka.
Bagaimana jika
pengajiannya adalah waktu pagi di hari Khamisߨ tetapi dia perlu bekerja untuk menyara hidupnya dan
keluarganya? Mereka suruh ingin berulang-alik di tempat yang jauhߨ sedangkan kos minyak adalah mahal dan
hidupya tidak ubah seperti kais pagi makan pagiܦ kais petang makan petang. Sang jadong ini
sudah tidak ada rasa simpati sampai bersikap sebegini? Ini adalah retorik
burung murai yang tidak melihat kepada bumi yang dipijak.
Oleh sebab bukan
semua orang mempunyai peluang yang samaߨ maka yang mampu menghubungkan mereka dengan ilmu ini adalah
bahan pembacaan supaya mereka serba sedikit mampu mendalami ilmu ini dan
meningkatkan diri dengan penguasaan ilmu serta merapatkan jurang kepada
kemahiran ilmu. Si jadong buat apa untuk membantu mereka ini? Hanya tahu
mempersenda orang lain yang menguasai ilmu melalui pembacaan. Itu sahaja yang
mereka mampu buat.
Malahߨ saya melihat saudara Solah Abdul Aziz atau
nama saluran Youtube untuknya adalah Ustaz Solah al-Jengkawi berkongsi terima
kasih dari penontonnya yang mengikuti kuliahnya dan dia berbesar hati dengan
respons sedemikian. Kalaupun kita membenci orang yang mengambil ilmu daripada
pembelajaran kendiriޱ
di sana tetap ada orang ingin mempelajari sebegitu dan merebut peluang yang
ada. Baginya❟ itulah kesempatan
yang dia ada dan peluang yang boleh dia manfaatkan.
Pada saya❟ sememangnya ada
orang mengizinkan ilmunya diambil melalui Youtube atau mungkin dari
pembacaannya seperti Solah Abdul Aziz. Malahߨ Solah Abdul Aziz juga menyatakan bahawa dia mengizinkan
kuliahnya didengari ketika dalam perjalanan balik ke kampung, menjaga anak
ketika isteri membeli belah dan dalam apa jua situasi pun sama ada berdiri,
duduk dan terlentang. [Rujuk ᗒ
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2902336763400077&id=100008713459406].
Solah Abdul Aziz
sangat tidak kedekut untuk menyampaikan ilmu dan menyebarkannya untuk tontonan
umum bagi yang ingin mempelajarinya secara kendiri. Mengapa kita ingin menjadi
penyempit rahmat yang telah diluaskan Allah, membebankan orang yang kesibukan
bekerja sebagai contoh untuk sesuatu yang di luar kemampuannya dengan
memomokkan sesuatu yang tidak patut dilakukan sebegitu sama sekali dan hanya
tahu mengecam orang sahaja?
Kadangkalaܦ
para pencemuh ini tidaklah sebagus Solah Abdul Aziz pun. Beza antara dia dengan
pencemuh ini bagai gunung dengan satu habuk. Bahkanߨ
sebahagian mereka ini dari kalangan yang jahil dalam bahasa Arabߨ
tetapi mahu menjadi wira kepada masyarakat dalam isu agama. Yang lebih teruk
lagi mereka ini adakalanya berlapik dengan kesantunan yang penuh beradabߨ
tetapi kebuasan di jiwanya jauh lebih teruk daripada yang suka memaki dan
mencarut secara terang-terangan.
Ketigaߨ sementara tidak ada guru yang mengajar di
tempat dan di masa yang munasabah dengannyaܦ apa seharusnya yang mereka boleh buat?
Merenung bodoh? Buat aktiviti lain yang tidak berfaedah?
Lebih baik buat apa
yang patut supaya mereka juga berpeluang untuk mendalami ilmu. Tidak bolehkah
sekurang-kurangnya pembacaan yang sesuai dengan keadaan mereka dicadangkan kepada
mereka agar mengisi masa mereka dengan santapan minda yang berguna untuk masa
hadapannya?
Keempatߨ bukan semua buku ditulis untuk menyesatkan
orang secara sengaja atau tiada kesungguhan untuk membantu para pembaca dari
segenap lapisan untuk faham dengan sebetulnya. Sanggupkah kita buat tuduhan ini
kepada para penulisnya secara melulu? Mahu menanggung tuduhan ini di akhirat
kelak?
Para penulis juga
ikhlas kerana Allah untuk memberikan kefahaman dan membantu para pembacanya
supaya mendapat faedah. Ada buku yang sememangnya untuk para pemula. Makaߨ layaklah buku tersebut diketengahkan untuk
para pemula. Dan seterusnya.
Apa pula si jadong
ini buat untuk membantu mereka ini supaya mereka boleh juga mendapat pelajaran
ilmu alat? Mereka ini tidak pernah berfikir pun cara untuk menggalakkan orang
kepada ilmu dalam situasi individu yang terhad peluangnya. Hanya tahu
memperlekeh orang yang tidak sependapat.
Kelimaߨ untuk pengetahuan❟ Aḥmad bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy; tokoh ahli
hadis sufi berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃
dalam «al-Baḥr al-ᓫAmīq Fī Marwiyyāt Ibn aṣ-Ṣiddīq» sendiri menyatakan bahawa dia
menguasai ilmu hadis sehingga ke tahap huffaz kebesaran tanpa bertalaqqi dengan
sesiapa pun. Malahߨ adiknya; ᓫAbdullah al-Ġumāriyy dalam «Sabīl
at-Tawfīq Fī Tarjamaẗ ᓫAbdillah Ibn aṣ-Ṣiddīq» menguasai ilmu
balaghah tanpa bertalaqqi dengan sesiapa pun.
Ini menunjukkan
bahawa pembelajaran kendiri atau pembacaan yang luas juga boleh membantu
seseorang untuk mencapai penguasaan yang diimpikan. Makaߨ janganlah sama sekali meremehkan pembacaan
dan pembelajaran kendiri.
Saya sedar usaha saya
ini mungkin kecilߨ tetapi saya berharap sekurang-kurangnya menjadi panduan yang
berguna. Malahߨ ini juga peluang untuk si jadong menambahkan dan memantapkan
ilmu yang diperlukan. Namunߨ apa yang mereka buat? Menyia-siakan tawaran yang baik agar
mereka juga sampai kepada penguasaan ilmu alat walaupun sedikit.
Saya tidak ada
masalah jika seseorang tidak mahu mengambil peduli apa yang saya bentangkan. Namunߨ sungguh rugi jika sedar diri itu penuh
dengan kebodohanߨ lebih-lebih lagi tahu bahawa tidak ada kemampuan bahasa Arabߨ kemudian masih lagi ke sana ke sini mahu
melagak menjadi pahlawan.
Mereka sedar bahawa
mereka tidak mahir dalam bahasa Arabߨ malah pengetahuan kandungan yang ada dalam uṣūl fiqh dan ilmu
hadis hanya sekadar suam-suam kuku sahaja. Kesungguhan untuk menekuni pun
selalu sahaja hangat-hangat tahi ayam atau sekadar mengikut trendi semasa.
Malahߨ dengan mempersendakan orang yang belajar
tanpa guru❟ hanya sekadar
bergantung kepada pembacaan dapat menjadi indikasi bahawa mereka ini sebenarnya
kurang pembacaan untuk mencukupkan bekalan ilmu dalam dada mereka. Bagaimana
orang ini sekurang-kurangnya diyakini mampu menghasilkan pandangan yang berasaskan
ilmiah secara mapan?
Orang yang
memperlekeh pemahaman melalui pembacaan ini sama ada sememangnya tidak cukup
rujukan yang diperlukan dalam menghadapi perbahasan ilmiah atau sebenarnya
menjilat ludahnya sendiri. Maksudnya adalah dia sendiri sebenarnya membaca
artikel, karya atau buku yang mempertahankan pandangannya atau perkongsian di
alamn sosialߨ
tetapi dia juga tidak segan silu mempersenda orang yang mengambil kemahiran
melalui buku.
Semamangnya hipokrit.
Dia membanyakkan pembacaan serta mengambil kefahaman daripada penulisan itu
adalah bolehߨ
tetapi orang lain tidak boleh disebabkan berbeza aliran.
Mereka ini jahat
kerana mereka ini langsung tidak mengendahkan adab dalam diskusi dengan
mempersiapkan diri dengan bekalan ilmu yang secukupnya. Mereka juga suka
memperlekeh kemampuan orang lain hanya kerana pemahaman berdasarkan pembacaan.
Sesiapa pun yang
berdiskusi dengannya pasti akan tahu bahawa mereka ini tidak ada kecelikan
dalam ilmu yang diperlukanߨ tetapi masih lagi berdegil dan keras penentangannya. Tidak ada
faedah ilmu walau sedikit pun jika dia dibawa ke meja perbincangan.
Mereka ini bodoh
kerana tidak memiliki bekalan ilmu yang secukupnya. Punca kebodohan kerana
keegoan mereka sendiri. Musuh dia sendiri sudah beri bekalan, panduan dan pembuka
jalan untuk pemantapanߨ tetapi dia sendiri menyia-nyiakan peluang itu. Mahu juga kekal
dalam kebodohan hanya kerana ia datang daripada aliran yang berlainan.
Mereka ini sombong
kerana sudah tahu mereka ini jahilߨ tetapi masih lagi melagak pandai untuk melawan dan membantah.
Menuduh orang lain memandai-mandaiߨ tetapi mereka lebih teruk daripada yang dituduh. Mereka sedar
betapa bodohnya diri merekaߨ tetapi itu pun tidak mahu berusaha lagi untuk memperbaiki
kekurangan mereka setelah diberi peluang. Ini bodoh yang tidak boleh diajar
lagi.
Kesemua ciri dalam
perkataan jadong telah terkumpul. Ciri-ciri mereka ini yang paling senang
dikenali adalah suka bermain kad ₍Argumentum Ad Verecundiam₎, ₍Ad Hominem₎ dan
kesan Kontras. Sepanjang pertemuan saya dengan sang jadongܦ
tiga kad utama inilah yang selalu menjadi perisai untuk menutup pekung sang
jadong dan modal untuk menjatuhkan lawannya. Mereka memang dari awal lagi tidak
ada asas ilmuߨ lantas bagaimana mungkin mereka akan bertindak dan berbincang
dengan ilmu?
Ini baru salah satu
dari siri yang banyak saya hadapi bersama sang jadong ini. Antara isu yang saya
bertelingkah dan berkonflik dengan mereka ini adalah isu fiqh yang berkaitan
dengan seksual. Saya akui bahawa pandangan saya kontroversi dan sememangnya mencetuskan
bahang yang menggelegak apabila ia diwacanakan kepada umum.
Namunߨ sesiapa yang membaca dengan saksama ada
sebahagiannya yang didasari dari pandangan ulama sebelumnya dan kesemua
daripadanyaޱ
saya membentangkan hujah saya. Saya tidak bercakap kosong dalam hal ini.
Malahߨ penghujahan saya adalah sepertimana yang
menjadi ketetapan para ulama uṣūl dan ahli hadis. Kalaupun liberal membaca
penulisan sayaޱ
pasti akan mendapati bahawa saya berhujah sama seperti cara fundamentalisme,
konservatif, ortodoks dan tradisionalis.
Apabila saya
mengatakan tentang perbezaan aurat di skrin digital dan aurat yang yang pada
anggotaޱ
saya diherdik dan dicemuh dengan pelbagai respons yang busuk dan kata-kata yang
tidak elok. Padahalߨ saya mengkehedapankan pandangan fuqaha mazhab dan
mempertahankannya dengan hujah. Akan tetapiߨ sang jadong ini tidak cukup dengan
menghina dan memburukkan saya. Bahkanߨ mereka sanggup berkata bahawa pandangan
ulama ini adalah syaz!
Lihatlah perangai
sebahagian orang yang mendakwa bahawa perselisihan ulama adalah rahmat dan
menegaskan kewajipan kita semua untuk mengikuti para ulama. Akan tetapiߨ apabila saya mempertahankan pandangan
ulamaޱ
saya pula dituduh sebagai penunggang agama dan mengikut hawa nafsu. Apakah
ulama yang memfatwakan sedemikian dengan hawa nafsu mereka sehingga mereka yang
mengambilnya juga termasuk pengikut hawa nafsu?
Dengan ulama
kebesaran pun mereka berani mempertikaikan, menolak dengan sekeras-kerasnya,
mengingkari sehabis-habisnya dan menuduh ia adalah pandangan syaz. Kemudianߨ saya pula menjadi sasaran! Ulama besar
dalam fiqh yang pandangannya menjadi muktamad bagi mazhab pun mereka
membakulsampahkannya apabila tidak memenuhi keinginan mereka!
Bayangkan kalau saya
mengkritik pandangan ilmuwan mereka dan menolaknya sehabis-habisnya. Mereka
akan berkata bahawa saya bersikap biadap terhadap ulama, tidak menghormati
kewibawaan mereka, melagak ahli ilmu dan mempersoalkan kedudukan saya dengan
membanding-bandingkan saya dengan ulama yang saya kritik.
Akan tetapiߨ itukah yang mereka buat ketika saya
mengkehedapankan padangan ulama mazhab tentang perbezaan aurat yang diserupakan
dengan aurat yang hakiki yang ada pada anggota tubuh badan? Itukah yang mereka
buat ketika saya mempertahankan pandangan keharusan lancap? Bahkanߨ merekalah sebenarnya biadap terhadap
ulama, tidak menghormati kewibawaan mereka dan melagak ahli ilmu. Siapalah
mereka jika ingin dibandingkan nama-nama yang saya sebut?
Lihat sahaja kata Nur
Hidayat Muhammad yang menjadi ustaz rujukan tempatan bagi menentang wahabi
ketika mengkritik tokoh ilmuwan ahli bait; Muḥammad bin Ismāᓫīl aṣ-Ṣonᓫāniyy: "Tentu sahaja kami bukan taraf aṣ-Ṣonᓫāniyy dalam ilmu dan amal. Akan tetapiߨ dakwaan beliau yang ghuluw dan telah
disebar oleh salafi wahabi perlu kami jawab melalui kalam-kalam ulama Ahl
as-Sunnaẗ Wa al-Jamāᓫaẗ agar tidak
mengelirukan kaum awam dan membuka pintu takfir di kalangan masyarakat awam.
Atau paling tidakߨ dengan munculnya jawapan buku ini❟ kaum awam boleh tahu bahawa bukan
hanya pendapat beliau sahaja satu-satunya dalam masalah ini. Dan sekali lagiܦ
kami hanya menukil dan menterjemah kalam ulama yang pakar untuk menjawab
syubhat beliauߨ bukan analisis atau pemikiran kami secara peribadi".
[Jawapan Balas Terhadap Buku Pemuja Kubur﹇m/s ix﹇keluaran
ARG Training & Consultancy dengan sedikit penyesuaian teknikal].
Padahalߨ sebeginilah prinsip saya dalam mengkritik
beberapa pandangan ulama. Namunߨ sebahagian sang dungu lagi bebal yang keras permusuhannya
beranggapan bahawa kita berlaku biadap terhadap ulama, merobek kewibawaan
mereka dan melagak ahli ilmu. Sang jadong dalam kalangan agamawan ini cukup
bermasalah.
Apabila mereka gagal
menjawab apa yang saya bentangkanޱ apa yang mereka mampu adalah mengaibkan saya di hadapan orang
ramai dengan bermain isu erotisisme pada saya. Itulah yang terus dimainkan
sehingga penghujahan saya dinyahkreditkan dan seakan-akan tidak berharga
sekalipun ada pandangan ulama mengenainya.
Yang menghairankan
adalah sang jadong ini adalah dari kalangan yang menampilkan akhlak yang murni
dan adab yang tiada siapa mempersoalkan kebaikannya. Namunߨ jiwa serigalanya jauh lebih buas dari
rata-rata perusuh yang suka memaki dan menghambur kata-kata kesat. Mereka ini
kononnya mahu berbincang dengan baikߨ tetapi kepala batunya jauh lebih keras daripada samseng yang
liar perilakunya.
Pengingkarannya
terhadap hujah dan sikap bencinya terhadap perbincangan ilmiah jauh lebih teruk
daripada sang bengis yang gemar merusuh terhadap orang lain. Adakalanyaߨ apabila mereka ini tahu tentang
erotisismeޱ
itulah isu yang dimainkan dan sama-sama menjajanya kepada orang ramai demi
mengaibkan saya.
Saya berharap mereka
yang suka mengaibkan saya demi mengenepikan hujah saya agar mereka juga
diaibkan sama seperti mereka lakukan kepada saya. Saya mahu mereka sedar bahawa
cara ini sangat teruk dalam perbincangan ilmiah.
Yang sangat
mengharainkan adalah golongan yang berlagak beradab ini membiarkan para
pencemuh saya dengan kata-kata yang kesat yang mampu membuatkan orang sekeliling
ketawa dan seterunya boleh tersakiti yang mana kalau kata-kata itu boleh
membunuhnyaޱ
mereka sanggup melakukannya. Namunߨ saya pula menjadi sasaran atas
kegelinciran akhlak di matanya walaupun saya berbahas dengan penuh santun.
Saya bukanlah yang
terbaik dan saya bukanlah sempurna. Saya juga ada kekurangan, ketempangan,
keaiban, kegelinciran dan kesilapan. Saya memohon maaf jika saya bertindak di
luar dari akhlak yang sepatutnya. Akan tetapiߨ penulisan saya telah menampilkan yang sebaiknya dengan apa yang
diperlukan dalam penghujahan secara ilmiah.
Mereka yang jadong
ini yang suka menggembar-gembarkan tentang akhlakߨ maka di mana akhlak mereka dalam
perbahasan ilmiah? Yang saya selalu terima adalah cercaan atau omongan kosong
atau doa dari pelagak akhlak yang terselindung sindirannya dengan kata-kata:
"Semoga Allah memberikan kamu hidayah" yang mana ia adalah tuduhan
bahawa saya adalah sesat secara tidak langsung.
Mereka ini ingin
dihormatiߨ
tetapi mereka berbuat apa yang tidak selayaknya. Saya minta mereka hujah balasߨ tetapi yang saya dapat adalah sebaliknyaߨ bahkan yang berupa kenistaan dan najis.
Apabila saya bersikap kasar terhadap merekaޱ tiba-tiba saya dipersoalkan tentang akhlak saya. Alangkah
menghairankan sang jadong ini.
Seterusnyaߨ antara sikap sang jadong adalah mereka
suka buat-buat tidak faham atau sengaja berbantahan pada subjek, topik, isi,
poin atau isu yang sedang diketengahkan, diwacanakan, dibincangkan, dibahaskan,
difokuskan dan dipertikaikan.
Ia mengingatkan saya
kepada salah seorang jawatankuasa fatwa dari negeri Kedah yang berkata ketika
berbicara tentang kempen pilihan raya: "Saya mengharapkan agar hudud dan
qisas atau idealisme Islam yang bersifat teoritikal tidak lagi menjadi bahan
kempen politik. Mohon perjuangkan isu-isu yang praktikal dan menyangkut
keperluan rakyat yang semakin kritikal. Begitu juga isu perkauman, Islam
terancam dan diskriminasi bangsa selain Melayu sudah kurang releven".
Saya melihat beberapa
komen yang entah sememangnya kebingungan yang natural atau kurang akalnya atau
buat-buat tidak faham. Antaranya adalah seseorang berkata: "Kalaulah
kerajaan yang tertubuh cukup menyediakan makan, minum, ekonomi dan keperluan
untuk rakyatޱ
adakah aspek spiritual agama patut ditinggalkan?".
Entah soalan ini
sememangnya benar-benar kebingungan yang natural atau buat-buat tidak faham.
Adakah patut seseorang daripada jawatankuasa fatwa yang memiliki autoriti dalam
bidang agama berbicara untuk meninggalkan spritual agama? Apa yang ada di
fikirannya ketika membaca penulisan dari seorang autoriti dalam agama?
Spiritual apa yang difahami daripada penanya ini?
Malahߨ banyak juga komentar yang negatif yang
menuduh ahli jawatankuasa ini sebagai orang yang tidak mementingkan
perlaksanaan syariat hudud dan tidak sensitif dengan keterancaman umat Islam di
tanah air. Padahalߨ fokus daripada penyampaiannya adalah setiap politikus yang
berkempen perlu mengutamakan dan mementingkan isu yang lebih realistik dan yang
lebih patut diberikan keutamaan seperti kos sara hidup dan perbaikian ekonomi
serta berhenti daripada bermain sentimen bangsa dan.
Tidak ada rata-rata
mereka yang memegang jawatankuasa fatwa tergamak untuk mengatakan bahawa
hukuman hudud adalah tidak penting, usaha pemerkasaan mahkamah syariah adalah
perkara yang boleh dipinggirkan dan isu yang berkaitan dengan status yang getir
pada kedudukan umat Islam sekarang adalah yang remeh.
Entah apa yang ada di
pemikiran si jadong ini tentang konsep negara islamik. Yang hanya dia mampu
fikir adalah potong tangan pencuri, sebat penzina, memburu khalwat dan
lain-lain berbentuk hukuman. Mereka ini tidak ubah seperti psikopat yang hanya
tahu menyelesaikan masalah dengan violen.
Apa guna
berbangga-bangga dapat memotong tangan pencuriߨ tetapi indeks rasuah adalah yang tertinggi, air yang kotor dari
paip masih tidak mampu diselesaikan dalam satu negeri, negara yang rendah
pendapatan per kapita, makanan ruji masih mengharapkan import secara banyak,
harga makanan ruji tempatan tidak dapat dikawalߨ khususnya disebabkan ada kartel pemanipulasi yang berkuasa di
balik tabir, pembaziran makanan menyisakan ribuan tan sehari dan pelbagai lagi?
Apa yang dibanggakan
dengan menyebat penzina kalau perkahwinan pun mereka sendiri akui sukar untuk
merealisasikannyaߨ bahkan penceraian pun sukar untuk diselesaikan dalam mahkamah?
Mereka ini ingin mengulangiߨ bahkan meneruskan apa yang terjadi pada zaman Muḥammad
al-Ġozzāliyy yang mana dia berkata :
وقد استقرت هذه التقاليد الجائرة في أرض
الإسلام شرقا وغربا فجعلت الشباب لا يستطيع الحلال إلا بشق الأنفس. ولذلك عندما يذهب
هؤلاء الشبان إلى أوروبا يتحولون إلى ذئاب مسعورة وراء الشهوة الميسرة وما دام باب
الحلال قد أحكم رتاجه فقد تهمد إلى الحرام ألف طريق!
"Telah
berlarutan tradisi-tradisi ini di bumi Islam sama ada di timur dan di baratߨ lalu ia menyebabkan para pemuda tidak
mampu untuk memperoleh yang halal kecuali melalui kepayahan. Sebab itulah
ketikamana para pemuda pergi ke Eropahܦ mereka berubah menjadi serigala kelaparan
di balik keinginan-keinginan yang dimudahkan. Selagimana pintu halal terkunci
rapat pintunyaܦ maka menjadi mudah kepada seribu jalan yang haram!".
[Turōṯsnā al-Islāmiyy Fi Mīzān aš-Sarᓫ Wa al-ᓫAql﹇m/s 66⇀67﹇keluaran
Dār asy-Syurūq].
Tidak malukah ingin
menampilkan negara islamik dengan skor yang tercorot dalam negara yang paling
bahagia, dapatan kajian saintifik perlu bertaklid, menagih dan mengemis
daripada orang yang mereka selalu memanggilnya dengan perlecehan؛ iaitu kafir, ketinggalan dalam ketenteraan, institusi
pendidikan yang tidak dapat dibanggakan, negara lebih banyak menjadi pengguna
berbanding pengeluar, kesiapsiagaan bencana adalah lembab, pengurusan pemulihan
bencana juga tidak proaktif serta banyak lagi?
Sehingga apabila
disebutkan jenama produk, sistem pendidikan dan status negara secara
keseluruhan yang diangkat sebagai islamikޱ tidak banyak yang dibanggakan. Apa yang boleh ditawarkan dari
negara yang kononnya islamik di sisi sang jadong ini kepada dunia dalam membina
negara yang makmur, progresif dan berprestij adalah potong tangan pencuri dan
sebat penzina.
Apakah semua yang
disebutkan tadi bukan perjuangan dalam agama? Apakah semua itu tidak ada nilai
spiritual untuk diberikan penyorotan? Adakah disebabkan tidak disebutkan dalam
Quran dan hadisߨ lalu aspek ini diabaikan dan dianggap remeh?
Inilah isu praktikal
dan realistik yang patut difokuskan. Tanpa melupakan apa yang termaktub dalam
skriptur atau isu kedudukan umat Islam yang di dalam tekananܦ kemakmuran rakyat
dan usaha untuk memperkasakan skor yang hebat dalam ekonomi, sosial dan lain-lain
juga patut diberikan keutamaan supaya apabila disebutkan jenama produk atau
sistem pendidikan atau pencapaian negara muslimޱ kebanggaan yang boleh dijulang setara dan bersaing dengan
negara Eropah.
Tidak ada guna
merayakan kejayaan melaksanakan potong tangan kalau sistem pendidikan masih
melesukan dan dipandang rendah, makanan ruji masih perlu diimport secara
kebanyakan, harga makanan tidak dapat dikawal serta pelbagai lagi lagi indeks
yang sepatutnya dicapai berada di tangga yang corot.
Tidak ada guna
berkata soal ketuanan muslim kalau ekonomi masih ketinggalan dan tidak mampu
bersaing dengan bangsa lain. Apabila sudah memegang tampuk kerajaan punޱ ia masih lagi tidak menyelesaikan jurang
ini. Apakah puncanya? Salah fokus perjuangan? Kepimpinan yang lemah? Kurang
kepakaran dalam parti politik?
Sekali lagiܦ
sang jadong sememangnya simplistik, dungu, bebal dan sempit. Sebab itulah
perspektif politik dalam Islam mereka sangat sempit. Apa yang mereka tahu
adalah pembahagian undang-undang Islam dan undang-undang kafir atau piagam
Islam dan perlembagaan kafir atau ekonomi Islam dan ekonomi kafir atau kalendar
Islam atau kalendar kafir atau sebegitulah seterusnya. Tidak hairanlah ada
orang ini seolah-olah mempersoalkan ahli jawatankuasa fatwa terhadap kepedulian
spiritual dalam kemakmuran negara.
Adakalanyaܦ
mereka lebih suka memberikan pil pelega dengan kata-kata: "Negara Barat
maju dari segi materialߨ tetapi mundur dari segi moral dan spiritual" sambil
melupakan bahawa negaranya ketinggalan dalam banyak aspek serta tercorot dalam
skor dan indeks dalam pelbagai bahagian dan kategori yang positif berbanding
negara Barat.
Wahai sang jadong!
Adakah negara yang kamu dakwa bagus dalam spiritual dapat menghasilkan cip
semikondukter sendiri? Pembinaan bangunan dan infrastruktur pun masih mengharap
kemahiran, kelengkapan dan teknologi daripada luar. Bahkanߨ dalam menandatangani perjanjian perdamaian
bersama sang kafir pun kamu menggunakan pen yang diperbuat daripada pengeluar
kafir. Untuk menghasilkan filem islamik, menyampaikan mesej Islam dan
memanfaatkan penggunaan media di internet pun masih menggunakan kamera,
komputer, perisian yang diperbuat daripada syarikat kafir!
Mengapa negara yang
didakwa spiritualnya lebih bagus daripada negara kafir tidak mampu membangunkan
kemudahan materialistik dan independen dalam pengeluaran tanpa perlu mengemis
daripada orang lain? Di manakah kelompongannya? Atau kamu berkata sedemikian
demi menutup keegoan kamu dalam mengiktiraf ignoran kamu dan kelemahan kamu?
Apabila kita menyuarakan
isu yang lebih patut diberikan perhatianޱ mereka buat-buat tidak faham dan menyelewengkan apa yang kita
tidak berkata dan tidak berpendirian padanya. Sememangnya sang jadong tidak
cukup dengan bodohߨ ditambah lagi dengan jahat.
Begitu juga sikap
sang jadong yang alergik, pekat sensitifnya dan cepat tersentap apabila ada
unsur-unsur dari lawannya dibawa masuk sama ada dari sudut pengistilahan,
perbincangan, nukilan atau seumpamanya sekalipun ia sudah ada dalam tradisi
keilmuan mereka. Bagi mereka❟ tidak ada nilai pun dari pihak
berlainan melainkan sampah yang tidak perlu diambil berat.
Kita lihat contoh
apabila Ahmad Faiz Hafizuddin atau dikenali dengan PU Faiz yang
menyuarakan sebahagian ilmuwan aswajaean membangkitkan secara negatif terhadap
pengistilah ₍Fiqh al-Muwāṭonaẗ₎; fiqh kenegaraan atas tanggapan bahawa ia
adalah daripada wahabi atau beberapa politikus yang dibenci mereka. Lantasߨ dia menyatakan bahawa penggunaan istilah
ini sudah digunakan oleh dari tokoh mereka sendiri seperti Ibn Bayyaẗ dan ᓫAliyy Jumᓫaẗ. [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/assayyidfaez.alaydrus/posts/pfbid0NTK7x6tJHDULcKgAAm2a3KJiJ4VsWSbzdquwuX15xqkRBwcSbsNWkuCky31gj6Cil].
Tidak perlu
dihairankan perkara ini berlaku kerana mereka ini menjadi kolot disebabkan
kebodohan mereka, jahat kerana melampau-lampau dalam kebencian dan sombong
kerana gemar meremehkan orang yang di pihak berlainan dengan mereka.
Ini antara wajah sang
jadong yang saya telah berinteraksi dengannya. Ini baru sedikit daripada apa
yang tercoret di sini. Jadong ini tidak mengira sama ada orang memiliki latar
belakang pengajian yang tinggi atau orang yang biasa-biasa sahaja. Bahkanߨ tidak mengira sama ada salafi, aswajaean
atau selainnya. Mereka ini ada di mana-mana sahaja dan sesiapa sahaja yang
merentas aliran dan taraf pendidikan.
Semoga Allah menghancurleburkan mereka ini dan mempamerkan kebodohannya di mata masyarakat agar orang yang berakal mengambil pelajaran.
No comments:
Post a Comment