Kita sedia maklum dalam kehakiman bahawa tersalah melepaskan hukuman lebih baik daripada tersalah menjatuhkan hukuman. Bukanlah kata-kata ini bermakna kita bermudah-mudahan untuk memberi maaf kepada orang lain atau bersikap longgar dalam urusan kehakiman, namun jika ditimbang antara tahap keseriusan kesalahan, maka tersalah melepaskan hukuman lebih kurang seriusnya berbanding tersalah menjatuhkan hukum.
Mengapa tersalah
melepaskan hukuman ditimbang lebih kurang seriusnya berbanding tersalah
menghukum orang lain? Ini kerana dalam Islam, apabila seseorang yang mengaku
dirinya berzina, maka ada lebih baik menghindarkan diri dalam perbicaraan
mahkamah. Jika pengaku itu berkeras juga, kemudian dia dijalani hukuman had,
lalu tidak mampu menanggung hukuman tersebut, maka tidak boleh meneruskan
hukumannya. Sebaliknya, lepaskan dia dan tidak perlu lagi mengganggunya. Lihat
kisah berikut :
حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ قَالَ :
حَدَّثَنَا عَبْدَةُ بْنُ سُلَيْمَانَ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ :
حَدَّثَنَا أَبُو سَلَمَةَ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : جَاءَ مَاعِزٌ
الأَسْلَمِيُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ :
إِنَّهُ قَدْ زَنَى ، فَأَعْرَضَ عَنْهُ ، ثُمَّ جَاءَ مِنْ شِقِّهِ الآخَرِ ،
فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّهُ قَدْ زَنَى ، فَأَعْرَضَ عَنْهُ ، ثُمَّ
جَاءَ مِنْ شِقِّهِ الآخَرِ ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّهُ قَدْ زَنَى
، فَأَمَرَ بِهِ فِي الرَّابِعَةِ ، فَأُخْرِجَ إِلَى الحَرَّةِ فَرُجِمَ
بِالحِجَارَةِ ، فَلَمَّا وَجَدَ مَسَّ الحِجَارَةِ فَرَّ يَشْتَدُّ ، حَتَّى
مَرَّ بِرَجُلٍ مَعَهُ لَحْيُ جَمَلٍ فَضَرَبَهُ بِهِ ، وَضَرَبَهُ النَّاسُ
حَتَّى مَاتَ ، فَذَكَرُوا ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنَّهُ فَرَّ حِينَ وَجَدَ مَسَّ الحِجَارَةِ وَمَسَّ المَوْتِ ،
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : هَلَّا
تَرَكْتُمُوهُ
Abū Kuroyb telah
merawi hadis kepada kami, dia berkata፥➤ *Abdah bin Sulaymān telah merawi hadis
kepada kami➤ Daripada Muḥammad bin *Amr, dia
berkata፥ Abū Salamah telah merawi hadis kepada kami➤ Daripada Abū Huroyroh, dia
berkata፥ Datang Mā*iz al-Aslamiy kepada Rasulullah
-ṣollallāhu *alayhi wasallam-, lalu dia berkata bahawasanya dia berzina.
Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- pun berpaling daripadanya. Kemudian,
dia datang dari arah lain, lalu berkata: "Wahai Rasulullah",
sesungguhnya dia berzina. Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- pun
berpaling daripadanya. Kemudian, dia datang dari sudut lain, lalu berkata:
"Wahai Rasulullah" sesungguhnya dia berzina. Nabi -ṣollallāhu *alayhi
wasallam- memerintahkan rejaman kepadanya pada yang keempat. Lantas, dia pun
dibawakan ke tanah lapang, lalu direjam dengan batu. Ketikamana dia terkena
batu, dia pun lari kerana kesakitan sehingga dia melewati seorang lelaki yang
membawa tulang dagu unta. Lelaki itu pun memukulnya dan orang ramai memukulnya
sehingga mati. Lantas, mereka menyebutkan kepada Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi
wasallam- bahawasanya dia lari ketika dia terkena batu dan dia pun telah mati.
Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam- berkata: "Kenapa kalian tidak
membiarkannya?". [Sunan at-Tirmiḏiyy﹇Kitāb Abwāb al-Ḥudūd﹇no.
1412].
Yang jelas bersalah
melalui pengakuan pun mendapat pelepasan apabila tidak mampu menanggung seksaan
dalam hukuman. Cuba bayangkan bagaimana jika seseorang itu sebenarnya tidak
bersalah, tetapi kalah dalam perbicaraan mahkamah, kemudian dijatuhi hukuman.
Bagaimana keadaannya orang tersebut yang tidak dapat melepaskan diri meskipun
separuh mati menanggung sakit ketika hukuman dijalankan?
Malah, dalam ajaran
Islam juga, apabila berlaku pertikaian, lebih elok diselesaikan di luar
mahkamah selagimana bukan melibatkan urusan yang besar merangkumi rakyat jelata
kebanyakan atau negara atau seumpamanya.
حَدَّثَنَا عَفَّانُ ، حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ ، حَدَّثَنَا ابْنُ طَاوُسٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ
أُمَيَّةَ ، أَنَّهُ قِيلَ لَهُ : لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ هَاجَرَ ،
قَالَ : فَقُلْتُ : لَا أَدْخُلُ مَنْزِلِي ، حَتَّى آتِيَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَسْأَلَهُ ، فَأَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّ هَذَا سَرَقَ
خَمِيصَةً لِي لِرَجُلٍ مَعَهُ فَأَمَرَ بِقَطْعِهِ ، فَقُلْتُ : يَا رَسُولَ
اللَّهِ ، فَإِنِّي قَدْ وَهَبْتُهَا لَهُ ، قَالَ : فَهَلَّا قَبْلَ أَنْ
تَأْتِيَنِي بِهِ
*Affān telah merawi
hadis kepada kami➤ Wuhayb telah merawi
hadis kepada kami➤ Ibn Ṭōwūs telah merawi
hadis kepada kami➤ Daripada ayahnya➤ Daripada Ṣofwān bin Umayyah,
bahawasanya dikatakan kepadanya: "Tidak masuk syurga kecuali orang yang
berhijrah". Aku berkata: "Aku tidak masuk ke rumahku sehingga aku
datang kepada Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wasallam-, lalu aku bertanya
kepadanya. Aku datang kepada Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-, lalu berkata: ❝Wahai Rasulullah,
sesungguhnya orang ini yang mencuri kain milik aku untuk teman yang bersamanya❞. Baginda pun
memerintahkan untuk memotong tangannya. Aku berkata: ❝Wahai Rasulullah,
sesungguhnya aku telah memaafkannya❞. Baginda berkata: ❝Mengapa tidak sebelum
membawakannya kepadaku?❞. [Musnad Aḥmad﹇no.
15081].
Sebab utama tidak
boleh diringkan hukuman atau dilepaskan hukuman apabila kes tersebut telah
dibawa ke mahkamah adalah kerana menjaga imej keluhuran mahkamah. Ini kerana
apabila mahkamah menjadi tempat mudahnya menerima rayuan atau kemaafan
sewenang-wenangnya, institusi kehakiman boleh tercemar dan tercalar.
Sebab itulah prinsip
kehakiman perlu tegas apabila telah sampai kesnya di mahkamah. Jika ia sekadar
isu remeh, tidak perlu dibawa ke mahkamah. Dan jangan pula kita menjadi orang
yang ingin menconteng arang ke institusi pengadilan.
Apapun, yang jelas
bersalah pasti akan dipotong tangannya jika cukup nisabnya. Bagaimana pula yang
tidak bersalah, tetapi tidak menang dalam mahkamah? Seluruh umurnya menanggung
dalam keadaan tangannya yang dikudung secara zalim.
Daripada dua hadis
ini, jelas bahawa benarnya kenyataan tersalah melepaskan hukuman lebih ringan
fatalnya berbanding tersalah menjatuhkan hukuman. Ini kerana prinsip utama
dalam kehakiman adalah setiap orang tidak bersalah selagimana tidak ada
keraguan yang munasabah atau bukti yang meyakinkan. Jika tidak berjaya
dibuktikan, maka hukuman tidak boleh dijatuhkan kerananya.
Maknanya, Islam lebih
mahu dapat melepaskan seseorang berbanding mengheret seseorang ke dalam
hukuman. Sekurang-kurangnya, apabila tersalah melepaskan hukuman, semestinya ia
tidak akan terlepas daripada hukuman Allah di hari akhirat kelak bagi orang
yang teguh keyakinannya. Sekurang-kurangnya, apabila tersalah melepaskan
hukuman, maka ia selamat dari kemungkinan berlaku zalim terhadap sesuatu yang
belum pasti.
Kemudian, Islam
sangat menekankan penjagaan hak kemanusiaan. Islam tidak mahu manusia ini
dirampas haknya dari mana-mana sudut. Ini kerana perampasan hak sesungguhnya
akan merugikan manusia secara individu atau sekeliling sehingga mampu
menyebarkan dan mewariskan ketidakadilan. Sebab itulah tidak boleh merampas
nyawa seseorang melainkan dengan cara yang benar. Firman Allah *Azza Wa Jalla :
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي
حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا
لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنصُورًا
"Dan janganlah
kalian membunuh nyawa yang Allah mengharamkannya melainkan dengan cara yang
benar. Sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka Kami menjadikannya walinya
sebagai penguasa. Lalu, janganlah ia melampaui dalam pembunuhan. Sesungguhnya
dia benar-benar akan ditolong". [Surah al-Isrō^ ayat 33].
Nyawa yang
dihilangkan kerana tersalah penghukuman adalah sesuatu yang serius. Tidak ada
apa lagi yang mampu menggantikannya atau mengembalikannya. Sekurang-kurangnya
jika terlepas, ia tidak mendekati kemungkinan yang memihak kezaliman bagi kes
yang belum terbukti kesalahannya dan akan ada peluang kedua dengan izin Allah
untuk wujudnya bukti yang baru sama ada benar atau tidak salah lakunya. Jika
hakikatnya dia bersalah, lalu bertaubat dengan sebenar-benarnya, maka keampunan
Allah menantinya dengan izin-Nya.
Bagaimana jika yang
tidak bersalah terus dijatuhi hukuman mati? Kalau ada bukti baru yang
menunjukkan tidak bersalah, ia tidak bermanfaat lagi. Keadilan tidak lagi dapat
ditegakkan. Hanya tinggal dokumentasi dan pampasan sahaja. Kemudian, andaikata
si mati itu meninggalkan hutang yang belum dilunaskan? Hakim yang rugi dan si
mati akan berdepan dengan masalah, tentu lagi sang warisnya juga kerunsingan.
Sekali lagi, saya
ingin tegaskan bahawa saya tidak memaksudkan lebih baik mendahulukan pelepasan
berbanding menjatuhkan hukuman seadilnya. Saya sekadar ingin memberikan
membandingkan yang mana satu lebih serius dampak seriusnya; tersalah melepaskan
hukuman atau tersalah menjatuhkan hukuman. Kemudian, menegaskan dalam prinsip
kehakiman supaya sentiasa peka dengan prinsip keadilan dan memiliki ketelitian
yang serius dalam urusan perbicaraan.
Mungkin ada yang
tertanya, apa sebenarnya motif saya membuat pendahuluan sebegini? Ini supaya
saya tidak mahu pembaca akan menerima kejutan yang mengguruh di jantungnya
setelah membaca tajuk. Apabila terus masuk kepada isinya, mungkin sahaja akan
bertambah-tambah lagi kepedihannya. Lebih baik dapatkan gambaran konsep dahulu
dalam penilaian berat antara dua kesilapan.
Lantas, bagaimana
tersalah menghalalkan sesuatu lebih baik daripada tersalah mengharamkan
sesuatu? Sebelum itu, apa yang saya ingin kupaskan di sini adalah intisari dari
penulisan saya yang berjudul «Khuatir Fitnah Yang Membawa Fitnah». Saya
bentangkan poin yang penting untuk dijadikan peringatan yang perlu diambil
keutamaan.
Kita perlu tahu
kaedah fiqh menyebutkan :
الْأَصْلُ فِي الْأَشْيَاءِ
الْإِبَاحَةُ
"Asal bagi
tiap-tiap sesuatu adalah harus".
Maksudnya, setiap
urusan kehidupan sama ada perbuatan atau percakapan adalah harus melainkan
dibawakan dalil yang memalingkannya. Dengan kata lain, kita tidak boleh
menisbahkannya sesuatu itu sebahagian daripada agama atau inti daripada agama
melainkan ditegakkan hujahnya.
Kemudian, kita perlu
tahu bahawa kaedah fiqh juga menyebutkan :
الْيَقِينُ لَا يَزُولُ بِالشَّكِّ
"Yakin tidak
terhapus dengan syak".
Untuk memalingkan
sesuatu hukum yang telah putus petunjuk dalilnya, maka ia tidak boleh
dipalingkan kepada hukum yang lain dengan syak atau ketidakcukupan keraguan
yang munasabah. Contohnya, kita telah maklum bahawa asal tiap-tiap sesuatu
dalam pertuturan dan perbuatan adalah harus. Ini adalah sesuatu yang diyakini
dan telah putus petunjuk dalilnya.
Untuk memalingkannya,
sama ada menuju kepada wajib, sunat, makruh atau haram, lebih-lebih lagi yang
jelas disandarkan kepada Allah dan rasul-Nya, maka tidak boleh sama sekali
dipalingkan dengan syak atau sesuatu yang belum pasti.
Yang menjadi masalah,
terutamanya orang yang mengeksploitasi sewenang-wenangnya atau mengaplikasikan
secara serampangan kaedah ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i*₎; penghadang haluan kerosakan,
mereka sering sahaja menegah keharusan sesuatu atas alasan untuk mengelakkan
fitnah.
Tidak kiralah apa pun
alasannya sama ada untuk menjaga diri dari terjebak maksiat atau mengundang
rasa syahwat atau bersikap, ia semua adalah alasan yang sama ada daripada
pendapat peribadi, sesuatu yang relatif, kemungkinan kecil dan yang paling
teruk adalah lepas cakap tanpa berfikir.
Mereka tidak takutkah
apabila menyempitkan pintu halal yang Allah dan rasul-Nya tidak
menyempitkannya? Mereka ingin mengelakkan fitnah. Akan tetapi, hakikatnya
mereka sebenarnya membuat fitnah terhadap Allah dan rasul-Nya serta mencemarkan
agama dengan slogan pemurniaan jiwa, warak dan kembali kepada agama. Mereka
menyangka buruk terhadap keharusan yang dilapangkan oleh Allah ini tanpa hujah
yang kukuh.
Dengan kata lain,
mereka cuba meragukan keyakinan dengan syak mereka yang berupa pendapat
peribadi, sesuatu yang relatif, kemungkinan kecil dan yang paling teruk adalah
lepas cakap tanpa berfikir ia akan menimbulkan fitnah dan lain-lain.
Mereka ini dengan
mempergunakan ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i*₎ bersama hiasan ayat-ayat agama juga mencuba
memonopoli pula persepsi ₍aṭ-Ṭoyyibāt₎ kepada manusia. Bagi mereka tidak ada
yang relatif atau subjektif. Semua persepsi baik dan buruk perlu absolut
menurut kaca mata mereka.
Mereka ingin kawal
dan mencipta dogma bahawa itu ini adalah tidak baik pada imej agama kononnya.
Mereka dengan semberononya ingin berkata itu ini adalah makruh dan dicela bagi
orang yang beriman jika mengkonsumsinya, memakainya, mengamalkannya atau
membawa bersamanya. Hakikatnya mereka terjebak dalam apa yang Allah Tabāroka Wa
Ta*ālā berfirman :
قُلْ أَرَأَيْتُم مَّا أَنزَلَ اللَّـهُ
لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَامًا وَحَلَالًا قُلْ آللَّـهُ أَذِنَ
لَكُمْ ۖ أَمْ عَلَى اللَّـهِ تَفْتَرُونَ
Katakanlah: "Apa
pandangan kalian tentang apa yang Allah turunkan yang berupa rezeki, lalu
kalian menjadikan ia adalah haram dan halal daripadanya?". Katakanlah:
"Adakah Allah memberi izin kepada kalian? Ataukah kalian mengada-adakan
terhadap Allah?". [Surah Yūnus ayat 59].
Selepas ini apa?
Wanita tidak boleh berurus niaga kerana dikhuatiri mengundang syahwat dan menimbulkan
fitnah? Wanita tidak boleh menulis buku untuk lelaki kerana dikhuatiri
mengundang syahwat dan menimbulkan fitnah? Lelaki tidak boleh keluar rumah
dalam keadaan bersyahwat?
Mereka rasa janggal
dengan kenyataan ini? Walhal itulah yang mereka perbuat dalam banyak perkara
yang lain. Habis kebanyakannya mahu diharamkan dan ditegah kononnya hendak
menutup pintu kemungkaran dan fitnah. Padahal mereka tidak sedar bahawa mereka
sendiri sedang menutup pintu kemungkaran dengan kunci kemungkaran dengan menyempitkan
apa yang halal lagi ₍aṭ-Ṭoyyibāt₎.
Atas sebab itulah
lebih baik untuk mengekalkan keharusannya berbanding kita merosakkan keyakinan
hukum asalnya dengan sesuatu yang belum pasti. Meskipun kita tidak menyukainya
atas dasar pandangan peribadi, bukan bermakna kita boleh melampaui batas atau
cuba menjadi wakil kepada Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam-
untuk menetapkan makruh atau haram bagi agama ini. Ingatlah peringatan Allah
seperti berikut :
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا
تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ
اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
"Wahai orang
yang beriman! Janganlah kalian mengharamkan kebaikan-kebaikan yang Allah
halalkan untuk kalian dan jangan kalian melampaui batas. Sesungguhnya Allah
tidak menyukai orang yang melampaui batas". [Surah al-Mā^idah ayat 87].
Az-Zamaẖšariyy
berkata :
معنى لا تُحَرِّمُوا لا تمنعوها أنفسكم
كمنع التحريم. أو لا تقولوا حرّمناها على أنفسنا مبالغة منكم في العزم على تركها
تزهداً منكم وتقشفاً
"Makna ❝Janganlah kalian
mengharamkan❞ adalah janganlah
kalian menegah diri kalian terhadapnya sepertimana tegahan keharaman atau
kalian mengatakan: "Kami mengharamkannya untuk diri kami" secara
berlebihan dengan sepenuh hati dalam meninggalkannya kerana ingin berzuhud dan
hidup serba kekurangan". [Al-Kaššāf *An Ḥaqō^iq Ġowāmiḍ at-Tanzīl﹇jilid
1﹇m/s 670﹇keluaran Dār al-Kitāb al-*Arobiyy].
Jika sengaja
menyempitkan diri seolah-olah mengharamkan sesuatu adalah tercela, bagaimana
pula dengan orang yang sengaja mengharamkan atau menetapkan makruh bagi sesuatu
hanya dengan sandaran syak sahaja?
Sekarang, fahamlah
mengapa saya mengatakan bahawa tersalah menghalalkan sesuatu lebih baik
daripada tersalah mengharamkan sesuatu? Ini kerana hukum asal harus adalah
sesuatu yang pasti. Tidak boleh seseorang menyandarkan sesuatu dengan intipati
agama dalam memalingkan hukumnya melainkan setelah tertegaknya hujah.
Ingatlah bahawa
urusan bidaah adalah sesuatu yang besar dan berat dalam agama ini. Dampak orang
yang tersalah mengharamkan sesuatu jauh lebih serius berbanding orang yang
menghalalkan sesuatu. Apabila mengharamkan sesuatu, bermakna kita telah
mengatakan Allah dan rasul-Nya membencinya. Bayangkan jika pengharaman ini
adalah berasaskan pendapat peribadi atau dasar yang rapuh? Tidakkah ini cukup
membuatkan kita merasa gerun?
Untuk yang berkaitan,
kita lihat bagaimana Mohd Khafidz Soroni mengingatkan tentang pengalaman
kaedah ini sewenang-wenangnya yang sebenarnya juga membawa kerosakan yang parah
dalam penghukuman yang jauh lebih teruk daripada kerosakan yang disangka
apabila melakukan sesuatu perbuatan dan meluruskan pengamalan kaedah ini dengan
sebetulnya.
Mohd Khafidz Soroni
berkata tentang isu lakaran capal Rasulullah -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi
wasallam-: ※Sebahagian pihak mendakwa lakaran capan
Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-
boleh membawa kepada syirik. Justeru, atas dasar ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i*₎, maka hukumnya adalah tidak harus atau
haram. Dakwaannya yang berkata: "Lakaran tapak capal yang didakwa milik
Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- boleh membuka pintu-pintu yang
merosakkan akidah seorang muslim. Maka, pintu-pintu hendaklah ditutup rapat dan
dikunci sejak awal".
Bagaimanapun, untuk
mengenal pasti pintu kerosakan yang perlu ditutup, ini adakalanya hanya
berbentuk ijtihad sahaja dan tiada kesepakatan ulama terhadapnya. Dalam
isu lakaran misalnya, perlu dilihat apakah faktor penyebab atau pendorong
kepadanya dan apakah kesan hasil atau kesudahan daripadanya.
Jika faktor penyebab
atau pendorong kepadanya ialah untuk memuja dan mendewakan
Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam-, sudah pasti ia adalah haram. Namun,
ini tidak mungkin berlaku dalam kalangan orang mukmin ahli tauhid yang berilmu
dan waras. Jika faktor penyebab atau pendorong kepadanya ialah untuk mentakzim
dan memuliakan Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- kerana rasa cinta dan
menunjukkan rasa rendah diri terhadap baginda -ṣollallāhu *alayhi
wasallam-, sudah pasti ia tidak haram. Malah, dasar mencintai
Nabi -ṣollallāhu *alayhi wasallam- lebih daripada segalanya merupakan
perkara wajib yang dituntut oleh syarak.
Bagi menentukan
faktor penyebab atau pendorong ini pada yang didakwa bukanlah semudah ❛A~B~C❜ serta bukan hanya
dengan andaian dan tekaan sahaja. Akan tetapi, ia perlu kepada proses
pemeriksaan dan bukti pihak terbabit. Jika tidak, maka yang berlaku hanya
fitnah dan tuduhan yang tidak benar terhadapnya.
Jika faktor penyebab
atau pendorong kepadanya ialah untuk bertawassul dan mengambil keberkatan
dengan pemilik asal capal itu, iaitu baginda, Nabi -ṣollallāhu *alayhi
wasallam-, maka hal ini akan melibatkan isu perselisihan pendapat ulama
mengenai masalah berkenaan. Dalam situasi ini, perpecahan dan permusuhan
sepatutnya tidak berlaku berlandaskan kaedah :
لَا يُنكَرُ المختَلَفُ فِيهِ وَإِنَّمَا
يُنكَر المُجْمَعُ عَلَيْهِ
"Tidak diingkari
perkara yang diperselisihkan padanya. Akan tetapi, diingkari pada yang
disepakati padanya".
Begitu juga dengan
kaedah :
الْاجْتِهَادُ لَا يُنْقَضُ
بِالْاجْتِهَادِ
"Ijtihad tidak
boleh dirobohkan dengan ijtihad".
Justeru, dalam isu
lakaran capal, pihak yang mengharamkan bertawassul dan bertabarruk sudah tentu
melihat ia sebagai pintu kerosakan yang perlu ditutup. Akan tetapi, bagi pihak
yang tidak mengharamkan bertawassul dan bertabarruk, lubang atau pintu
kerosakan yang mana yang hendak ditutup?
Jika dilihat pula
pada kesan hasil atau kesudahan daripadanya, pihak yang mengharamkannya
berpendapat ia boleh membawa atau menyebabkan syirik. Namun, hakikatnya,
semenjak Ibn Taymiyyah menimbulkan isu syirik bertawassul dan bertabarruk,
iaitu semenjak lebih 700 tahun yang lalu, tidak pernah berlaku pun
ulama ḥanafian, ulama šāfiᶜian, ulama mālikian dan lain-lain
yang merupakan majoriti ahli sunnah akhirnya menyembah Nabi -ṣollallāhu
*alayhi wasallam-, menjadikan baginda sebagai tuhan atau meyakini baginda boleh
memberikan manfaat dan mudarat seperti tuhan. Sangat jauh sekali!
Kedudukan tawassul
dan tabarruk hanyalah seperti kedudukan doa yang lain, iaitu sama ada
diperkenankan oleh Allah Subḥānahu Wa Ta*ālā ataupun tidak. Tiada
kewajipan pada hak Allah. Dakwaan yang berkata: "Telah ada dan akan ada
muslim yang meyakini lakaran capal tersebut dapat memberikan manfaat dan
menjauhkan mudarat daripada dirinya" atau "Telah berlaku dan akan
berlaku kerosakan akidah di mana lakaran tersebut diyakini dapat memberikan
manfaat dan menjauhkan mudarat kepada orang yang memakainya".
Ia hanya sekadar
andaian dan terjahan kepada perbuatan ahli tauhid yang bertawassul dan
bertabarruk, bukan hakikat sebenar perbuatannya. Atau tuduhan hanya layak
ditujukan kepada orang jahil yang bukan di atas jalan ahli sunnah yang sebenar
dalam hal ini. Ini kerana tabarruk bermaksud mencari tambahan kebaikan daripada
Allah Subḥānahu Wa Ta*ālā atau mengharapkan terhasilnya kebaikan daripada-Nya
melalui jalan asbab.
Justeru, menurut
pandangan ahli sunnah, zahir perbuatannya menunjukkan dia telah mengambil suatu
sebab dan ikhtiar dengan pengharapan kepada Allah Subḥānahu Wa Ta*ālā agar
Dia memberikan manfaat dan menjauhkan mudarat daripada dirinya. Hukumnya sama
seperti keharusan mengambil ubat atau penawar bagi sesuatu penyakit sebagai
asbab, usaha dan ikhtiar penyembuhan. Akan tetapi, bukan mempercayai dan
meyakininya kerana yang menyebuhkan hanyalah Allah Subḥānahu Wa Ta*ālā
sahaja.
Pengambilan asbab ini
merupakan konsep umum tawassul dan tabarruk sebagaiaman yang disepakati oleh
para ulama berdasarkan berbagai-bagai dalil, termasuk hadis sahih
riwayat al-Buẖōriyy dan Muslim tentang tawassul tiga orang yang
terperangkap dalam gua dengan amalan masing-masing.
Mereka yang mendakwa
lakaran ini adalah permulaan kepada penyembahan berhala hanya merupakan satu
pendekatan pemikiran ekstrim dan picu kepada asas fahaman khawarij moden!
Walhal sejak lakaran capal ini dipopularkan oleh ulama kurun ketujuh Hijrah
seperti al-Ḥāfiẓ Abū al-Yumn Ibn *Asākir dan lain-lain dalam kurun ketujuh
Hijrah hingga zaman sekarang ini, tidak pernah pula disaksikan ahli tauhid ahli
sunnah telah syirik menyembah selain Allah Subḥānahu Wa Ta*ālā disebabkan
olehnya. Bagaimanapun, ironinya, rasa khuatir dan paranoia terhadap khayalan
ini terus dimainkan oleh para pendokong fahaman ala khawarij tersebut.
Sekiranya benar ada
berlaku kesyirikan seperti yang didakwa, maka tidak pantas untuk terus
dikaitkan dengan pendapat ulama ahli sunnah yang mengharuskan tawassul dan
tabarruk kerana kesesatan yang berlaku adalah akibat kebodohan dan kejahilan
orang terbabit, bukannya di atas jalan ilmu dan akidah sebenar ahli sunnah.
Sama sebagaimana punca kemunculan fahaman-fahaman sesat dan masyarakat Islam
yang berlaku dari semasa ke semasa. Semuanya bermula dari ketiadaan ilmu dan
enggan mengikuti petunjuk alim ulama.
Dalam konteks di
Malaysia, majoriti ulama berpegang dengan usul mazhab šāfiᶜian. Meskipun
mereka tidak menolak ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i*₎, namun ia tidak menjadi usul utama
dalam mazhab. Ini berbeza dengan mazhab lain seperti mazhab ḥanbalian yang
menjadikan kaedah ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i*₎ sebagai usul utama mazhab mereka.
Justeru, tidak semua
perkara dalam mazhab šāfiᶜian boleh digunakan kaedah ₍Sadd
aḏ-Ḏarō^i*₎. Antara syarat utama ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i*₎ adalah kemungkinan yang
akan berlaku mestilah sesuatu yang berbentuk sangkaan yang kuat. Tidak hanya
sekadar syak wasangka sahaja. Jika ₍Sadd aḏ-Ḏarō^i*₎ ini digunakan dalam
semua perkara, nescaya banyaklah perkara yang halal akan menjadi haram.
Maka, pihak yang
berpegang dengan usul mazhab ḥanbalian dan fatwa sebahagian ulama mereka
seharusnya berlapang dada dalam isu lakaran capal ini. Tidak perlu mendabik
dada bahawa tegurannya kepada pihak lain sebagai teguran suci dan seumpamanya.
Dengan makluman, isu tawassul dan bertabarruk pada asalnya bukanlah isu yang
disepakati hukumnya dalam mazhab ḥanbalian itu sendiri.※ [Status & Falsafah
Lakaran Capal Nabi -Ṣollallāhu *Alayhi Wasallam-﹇terangkum bersama
dalam judul Tabarruk Dari Perspektif Ahli Sunnah Wal Jamaah﹇m/s
102-108﹇ARG Training & Consultancy dengan
penyesuaian teknikal dan penukilan secara makna].
Di sini bukanlah
untuk memaparkan bahawa saya bersetuju dengan pandangannya dalam isu lakaran
capal baginda -ṣollallāhu *alayhi wa ālihi wasallam-. Saya cuma bersetuju
dengan poin besarnya tentang penerapan kaedah ini secara gampang yang
hakikatnya membawa tuduhan yang berasas dan ekstrim. Ia hakikatnya adalah
perbuatan dosa dengan terjahan sembarangan terhadap seseorang yang melakukan
perbuatan tersebut, bahkan sehingga menyamakan orang yang berada di lorong itu
sama dengan orang yang ada di destinasi tersebut.
Jika kaedah yang diaplikasikan
secara gampang dalam isu lakaran capal ini menyebabkan tuduhan kepada syirik,
maka yang selainnya adalah tuduhan kepada perbuatan itu haram dan pelakunya
berdosa, melunturkan maruahnya sebagai muslim, melakukan kesia-siaan dan
pelbagai lagi nista yang dicalitkan kepadanya.
Mereka lebih bimbang
bahawa muslim terjebak dengan yang haram atau yang mencemarkan maruahnya.
Namun, tuduhan yang tidak berasaskan disebabkan pengaplikasian kaedah ini
secara sewenang-wenangnya juga adalah sesuatu yang haram dan mencemarkan
kemurniaan penghukuman fiqh. Apatah lagi jika pengaplikasian kaedah ini
berasaskan pandangan peribadi, tekaan, lepas cakap atau dalam kemungkinan yang
lemah.
Kalaulah kita tidak
bermudah-mudahan menuduh orang lain sebagai pelaku syirik dan natijahnya adalah
menuduh kafir terhadap seseorang muslim yang lain, mengapa perlu sembarangan
menuduh orang lain sebagai pelaku maksiat atau fajir yang mencemarkan maruah
dirinya?
Jika kita
mengusahakan ruang takwil atau keuzuran bagi orang yang melafazkan kalimah
kufur supaya kita tidak mengkafirkannya atau menuduhnya sebagai terkeluar dari
agama atau sesat dari jalan kebenaran, mengapa tidak dilakukan yang sama untuk
dosa yang lebih ringan daripada itu?
Kita sama sekali
tidak menafikan orang yang terjebak dengannya atau sememangnya menghala ke sana
secara sangkaan kuat. Akan tetapi, lebih baik kita tersalah dalam menghukum
orang lain sebagai kekal sebagai seorang muslim atau bertauhid atau tidak
melakukan kesalahan berbanding kita menghukum yang sebaliknya.
Lebih-lebih kaedah ini adalah kaedah yang diaplikasikan melihat kepada kekuatan kemungkinan. Selagimana ada kemungkinan yang terjadi, selagi itu ada kemungkinan yang tidak terjadi. Berhati-hatilah dalam menghukum seolah-olah kemungkinan itu adalah sama sepertimana hujung dosa yang lengkap syaratnya.
No comments:
Post a Comment