Menghairankan apabila orang menuduh saya tidak mengikuti ulama dalam memberi pandangan tentang hal ehwal yang berkaitan dengan Islam. Sesungguhnya tuduhan seperti ini pastinya datang daripada orang yang tidak pernah menelusuri penulisan saya yang menjadi saksi dalam menepis tuduhan ini.
Dalam penilaian hadisߨ khususnya tajrih dan
taᶜdil❟ sudah tentu saya tidak ada ruang untuk membentangkan pendapat
peribadi. Sudah tentu saya mengutip pandangan daripada tokoh-tokohnya. Daripada
mana pula saya tidak mengikuti ulama? Malahߨ saya akan menarik
balik kesahihan hadis jika adanya ahli hadis yang mentaᶜlilkan hadis tersebut.
Saya juga pernah menghasilkan beberapa penulisan untuk membuat
ulasan kitab dan mencadangkannya untuk dibaca agar dapat mengambil faedah
kefahaman daripada karya tersebut. Antara kitab yang saya selalu tegaskan untuk
dibaca adalah karya-karya salaf dalam penentangan terhadap jahmian.
Kalaulah saya berpaling dari manhaj ulamaޱ untuk apa saya
mencadangkan karya mereka kalau karya tersebut bukan membenihkan kefahaman yang
jitu dan manhaj yang lurus menurut apa yang saya mahu?
Dalam beberapa perbahasan pun❟ saya
mengutip pandangan ulama untuk menjelaskan pendirian saya dalam beberapa isu.
Saya mengambil faedah daripada penjelasan mereka dan membantu dalam mengupas
atau mengolah apa yang terkandung daripada kalam mereka. Laluߨ dengannya❟ saya mendirikan asas untuk saya berada di atasnya.
Maksudnya adalah saya akan sedaya upaya mencari pandangan ulama
dalam sesuatu isu sebelum saya menerbitkan pandangan saya dalam hal tersebut.
Saya sama sekali tidak akan cuba alpa untuk menelaah penghujahan ahli ilmu sama
ada sebelum saya atau semasa dengan saya.
Malahߨ saya juga memberi khidmat untuk membela
beberapa tokoh daripada dituduh berbuat sesuatu kesalahan pendapat dalam agama
atau diheret dalam bahagian yang salah. Antaranya adalah pembelaan saya
terhadap Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy di banyak tempat dari dituduh sebagai mujassim atau korporealis.
Saya bersungguh-sungguh membela dari kotoran yang dilemparkan
kepadanya dan mengangkat karyanya sebagai hakim dalam menentukan benar dan
salahnya kefahaman seseorang terhadap manhaj salaf yang berkaitan dengan sifat
Allah. Kalaulah saya hanyalah orang yang menjauhi ulamaޱ mengapa pula saya
mengambil karya imam yang terbilang sebagai hakim dalam menghakimi sesuatu isuߨ bahkan sanggup mengambil risiko untuk dihumban bersama imam ini
dalam tuduhan yang jahat?
Antara yang lain adalah saya membela Abū Muḥammad ad-Daštiyy;
pengarang «Iṯbāt al-Ḥadd Lillah Wa Bi Annahu Qōᓫid Wa Jālis ᓫAlā al-ᓫArš»
daripada diburukkan dan dicemuh kerana menghasilkan kitab sedemikian. Saya
membentangkan bahawa karyanya didasari dengan penukilan salaf dan tidak membawa
pandangan sendiri dalam menetapkan pendapatnya dalam mengisbatkan had bagi-Nya.
Tidakkah aneh orang seperti saya mempertahankan karya
kontroversi yang dijauhi ramai ini? Malahߨ ada sebahagian salafi
sendiri pun tidak akan berani mendekati kitab ini. Tidakkah aneh orang seperti
saya ini mengangkat karya ini? Ia bukanlah aneh kerana saya bukan sengaja untuk
memilih jalan yang akan menjadi cetusan kekecohan kepada sekeliling.
Antara yang lain adalah saya pernah membela fitnah terhadap
Muqbil bin Hādī al-Wādiᓫiyy yang kononnya menghina Abū Ḥanīfaẗ
melalui karyanya «Našr aṣ-Ṣoḥīfaẗ Fī Ḏikr aṣ-Ṣoḥīḥ Min Aqwāl A^immaẗ al-Jarḥ Wa at-Taᓫdīl Fī Abī Ḥanīfaẗ».
Sejujurnya❟ saya tidak begitu ambil peduli akan Muqbil bin Hādī ini.
Akan tetapiߨ saya pernah membelek karya ini sebelum
zahirnya orang yang melakukan fitnah terhadapnya disebabkan karya ini. Saya
terus bangkit untuk mempertahankannya. Saya akan membela sesiapa sahaja yang
dizalimi meskipun orang yang saya tidak begitu ambil berat.
Sebegitu juga dengan pembelaan saya pada ᓫAbdullah
al-Haroriyy yang dikutuk kerana mengatakan bahawa menonton filem lucah adalah
tidak haram. Walaupun saya bukanlah semanhaj dengan ahbashޱ saya tetap akan
membela sesiapa sahaja yang berada di atas kebenaran dan mereka tidak berhak
dizalimi atas alasan perbezaan mazhab dan aliran.
Antara yang lain adalah saya menghasilkan penulisan yang membela
Ibn Qudāmaẗ dan Ibn Rojab al-Ḥanbaliyy daripada dimasukkan dalam golongan yang
beraliran tafwid. Kalaulah saya seorang yang tidak mempedulikan ulamaޱ saya sama sekali
tidak akan menyibukkan diri untuk menelaah dan mengamati karya mereka untuk
memahami manhaj mereka. Jelas sekali bahawa ini adalah tuduhan yang tidak
berasas.
Antara yang lain adalah saya mempertahankan pandangan ḥanbalian
yang mengisbatkan huruf dan suara bagi kalam Allah. Malahߨ saya menepis tuduhan terhadap mereka kononnya pendapat ini
adalah yang dianuti golongan ḥašwian yang musyabbihah atau assimilasionis dan
mujassimah.
Saya menghasilkan karya yang panjang yang barangkali yang
pertama di Malaysia untuk merincikan perbahasan ini. Allah adalah saksi kepada
kesungguhan saya untuk menghasilkan karya ini dalam membela para ulama dari
ḥanbalian yang dianggap salah.
Antara yang lain adalah saya membela pendapat muktamad mazhab
šāfiᶜian dan ḥanafian yang menyatakan tidak haram melihat aurat pada bayangan
air dan imej cermin yang dituduh sebagai pendapat yang ganjil dalam Islam.
Tuduhan ini datang daripada golongan kontemporari yang tidak mampu membezakan
hakikat pembezaan fuqaha dalam aurat yang sebenar pada jasad dan aurat yang
sekadar diserupakan bentuknya.
Orang yang mencela pandangan ini tidak sedar yang dia sedang
mengatakan bahawa menyentuh bentuk kemaluan pada patung sama-sama membatalkan
wuduk sepertimana menyentuh kemaluan jasad! Inilah yang saya bela di banyak
tempat.
Banyak lagi yang lain yang saya memberikan khidmat untuk
meneruskan legasi ahli ilmu dan membela mereka. Saya sedaya upaya untuk tidak
melangkah sendiri sebelum saya mengamati penghujahan ahli ilmu.
Jika kebenaran adalah sesuatu yang disepakatiޱ saya akan
mengangkatnya dan menjelaskannya. Jika kebenaran berpihak kepada majoritiޱ saya akan
mengkedepankannya. Jika kebenaran berpihak pada minoritiޱ saya akan membela
mereka. Jika saya belum menemukan mana-mana mereka sebelum sayaޱ maka saya akan
bentangkan hujah saya sepertimana sewajarnya seseorang yang ingin beragama
berdasarkan dalil dan bukti yang kukuh serta berlandaskan metodologi ilmu yang
mapan.
Sememangnya benar ada beberapa perkara yang saya menyalahi
sekalian ulama kerana saya melihat dari sudut kekuatan hujah. Kalau menurut
tanggapan sebahagian orangޱ saya sepatutnya menahan diri daripada
mengeluarkan pandangan sendiri kerana dikhuatiri salah dan terkeluar daripada
landasan yang benar. Namunߨ Ibn Qoyyim
al-Jawziyyaẗ berkata :
وَلَا يُعْرَفُ إمَامٌ
مِنْ أَئِمَّةِ الْإِسْلَامِ أَلْبَتَّةَ قَالَ: لَا نَعْمَلُ بِحَدِيثِ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى نَعْرِفَ مَنْ عَمِلَ بِهِ
"Tidak diketahui sama sekali imam daripada para imam Islam
berkata: ❝Kami tidak akan beramal dengan hadis Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wasallam⁃
sehingga kami tahu siapa yang beramal dengannya❞".
[Iᓫlām al-Muwaqqiᓫīn ᓫAn Robb al-ᓫAlāmīn﹇jilid﹇m/s 69﹇keluaran Dār Ibn
al-Jawziyy Li an-Našr wa at-Tawzīᓫ].
Malahߨ seruan untuk mengikut dalil iniߨ lebih-lebih lagi telah jelas di penghujahannya dengan
berbekalkan pengamatan ilmu yang teguh adalah seruan para ulama dari dahulu dan
sekarang serta melarang daripada taklid apabila keadaan itu telah sampai
kepadanya sepertimana yang dinukilkan as-Suyūṭiyy dalam «ar-Rodd ᓫAlā Man Aẖlada Fī al-Arḍ Wa
Jahila Anna al-Ijtihād Fī Kulli ᓫAṣr Wa
Farḍ». Oleh itu⸴ saya
bertanggungjawab untuk mengikuti kebenaran dan menyampaikannya meskipun tiada
siapa yang berpihak kepada saya.
Antara yang lain adalah penguatan hadis dhaif meskipun disokong
dengan hadis sahih. Sebabnya adalah hadis dhaif ini bukan hanya bermasalah pada
matan sahajaߨ tetapi pada sanadnya. Jika kita
menguatkannya dengan jalur sanad yang lain yang sahihߨ bagaimana kita boleh yakin bahawa sanad hadis dhaif itu
autentik sehingga kita yakin tidak tertukar perawi yang ditinggalkan hadis
dengan perawi yang berkredibiliti? Apakah hanya kerana sama matannya terus
diambil sebagai penguat sehingga kita mengabaikan aspek sanad?
Apa yang saya kemukakan di sini bukanlah dari andaian yang
kosong. Ini melalui pengamatan daripada ᓫilal al-Ḥadīṯ. Kerap kali
kita jumpa perawi yang mempunyai masalah kejituan salah dalam meriwayatkan
sanad dengan tertukar nama, saling bercanggah dan menambah perawi di dalamnya.
Bagaimana lagi kita boleh menguatkan riwayat tersebut hanya kerana matannya
sama dengan periwayatan yang lain sehingga lupa dasar yang paling krusial dalam
penilaian hadis adalah pada sanadnya?
Dalam isu seksual terutamanya❟
sememangnya ini pusat utama berlakunya kontroversi terhadap saya. Cumaߨ bukan semua isu saya mengeluarkan pandangan saya sendiri.
Beberapa di antaranya saya mengambil pandangan ulama, mengemukakan hujah untuk
menyokongnya dan menepis sembarangan kritikan terhadapnya dengan sandaran
ilmiah.
Antaranya adalah pandangan rasa syahwat itu sendiri tidak
berdosa. Saya hanya menghuraikan apa yang dibentangkan oleh as-Subkiyy menurut
nukilan Ibn Ḥajar al-ᓫAsqolāniyy dalam «Fatḥ al-Bārī Šarḥ Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy».
Kemudianߨ pada topik yang berkaitan tentang
mengkhayalkan persetubuhan dengan wanita ajnabi❟ saya
mengambil dasar daripada pandangan ulama šāfiᶜian
yang terkemudian seperti Jalāluddīn
as-Suyūṭiyy dan dipilih oleh Ibn Ḥajar
al-Haytamiyy yang menyatakan hal tersebut tidak berdosa.
Antaranya adalah keharusan melancap. Ini adalah saya ambil
daripada pandangan salaf sepertimana yang dinukilkan Abū Jaᓫfar aṭ-Ṭobariyy
dalam «Iẖtilāf al-Fuqohā^» dan saya membentangkan hujah dalam mempertahankan pendapat ini
yang dianggap tidak ada dasar dalilnya. Saya juga mempertahankan Ibn Ḥazm yang
dikritik kerana pandangannya yang menafikan pengharaman lancapߨ seterusnya ketidakbatalan puasa bagi orang yang melancap.
Begitu juga pandangan saya tentang persetubuhan yang memakai
kondom tidak mewajibkan seseorang itu untuk mandi dengan mengambil pandangan mazhab
ḥanbalian yang dipilih serta pendapat yang disahihkan ar-Rūyāniyy dan dipilih
al-Ḥannāṭiyy. Saya cuma memberi kupasan mengapa saya memilih pandangan ini.
Begitu juga dengan keharusan menyetubuhi isteri melalui
duburnya. Saya mengambil pandangan daripada Mālik bin Anas dan pelbagai lagi
ahli ilmu dalam hal ini. Malahߨ membuktikan ketidaksabitan hadis tersebut
adalah berasaskan pandangan daripada ahli hadis terdahulu seperti al-Buẖōriyy,
aḏ-Ḏuhliyy, al-Bazzār, an-Nasā^iyy dan Abū ᓫAliyy an-Naysāburiyy.
Begitu juga dengan keharusan dalam menonton pornografi. Ia
berasaskan pandangan al-Qolyūbiyy dan al-Bujayrimiyy yang menyatakan bahawa
tidak haram melihat imej badan pada air dan cermin meskipun bersyahwat. Apa
yang saya lakukan adalah memperincikan dan menegakkan dalil-dalil yang membela
pandangan ini daripada dituduh dengan pelbagai keburukan.
Oleh ituߨ sama sekali tidak benar tuduhan bahawa
kesemua pandangan saya dalam fiqh seksual ini berdasarkan pendapat peribadi
saya sendiri. Saya akan sedaya upaya untuk mencari dan menelaah pandangan para
ulama terdahulu semampu yang saya boleh. Kemudianߨ di sini❟ saya menyatakan beberapa pandangan saya sendiri dalam isu fiqh
seksual.
Antaranya adalah penetapan aurat wanita yang sama seperti lelaki؛ iaitu bawah pusat sehinggalah
ke atas lututnya. Kita perlu tahu bahawa kita tidak boleh menetapkan sesuatu
anggota itu adalah aurat melainkan dengan dalil. Apabila hadis tentang
kewajipan menutup seluruh anggota kecuali pergelangan tangan tidak sahih dan
pengambilan 「Surah al-Aḥzāb ayat
59」 sebagai dalil untuk
menutup seluruh anggota tanpa pengecualian adalah tidak tepatޱ maka apa lagi dalil
yang tinggal? Sudah tentulah dipakai sama sepertimana lelaki.
Antaranya adalah keharusan memperlihatkan aurat sama dengan
sesama jantina atau berlainan jantina. Untuk sesama jantina❟ saya
mengemukakan hadis yang Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃
membuka pehanya meskipun di hadapan Abū Bakr
dan ᓫUmar ⁃semoga
Allah meredhai mereka berdua⁃.
Peha termasuk bahagian aurat. Semestinya dibolehkan untuk
membuka bahagian aurat yang lain berdasarkan hadis ini. Adapun yang membezakan
antara aurat yang ringan dan yang beratߨ lalu mengatakan
bahawa aurat yang ringan adalah harus dibuka dan yang berat adalah ditegahޱ maka ini tidak
bersandarkan pada dalil.
Adapun berlainan jantinaޱ maka saya berdasarkan
dalil 「Surah an-Nūr ayat
31」 yang menyatakan bahawa
tidak ada masalah menampakkan perhiasan pada lelaki tua yang sudah tidak ada
syahwat dan kanak-kanak yang belum mengetahui tentang aurat.
Sebab keharusannya adalah kerana mereka ini aman daripada fitnah
meskipun bukan mahram. Sebab itulah saya menyimpulkan bahawa tidak ada masalah
untuk menampakkan aurat walaupun dengan bukan mahram selagimana aman daripada
fitnah.
Antaranya adalah keharusan khalwat walaupun sesama yang bukan
mahram. Mereka yang mengharamkannya berdalilkan hadis bahawa tidak boleh
berkhalwat dengan yang bukan mahram melainkan bersama yang mahramnya.
Namunߨ mengapa tidak menggunakan hadis perintah
untuk mengasingkan tempat tidur antara adik beradik lelaki dan wanita untuk
menetapkan larangan berkhalwat antara adik beradik yang berlainan jantina?
Bahkanߨ para uṣūlian kontemporari menyatakan
bahawa hadis larangan wanita bermusafir adalah disebabkan ketiadaan jaminan
keselamatan sepanjang perjalanan. Mengapa pula saya tidak boleh mengeluarkan
illah yang sama untuk pengharaman khalwat?
Antaranya adalah keharusan menyentuh kulit yang bukan mahram.
Saya membawakan pendapat ad-Dimyāṭiyy dalam meragukan keabsahan kemahraman
antara Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃ dengan
Ummu Ḥarōm yang mana terdapat hadis bahawa Ummu Ḥarōm
membuang kutu daripada kepala baginda yang sememangnya memungkinkan sentuhan.
Antaranya adalah ketidakharaman liwat. Hadis-hadis yang
melarangnya tidaklah sahih dan saya tidaklah bersendirian dalam hal ini kerana
telah ada penulisan Arab yang menyimpulkan sedemikian. Saya hanya membawakan
analisis sahaja. Kemudianߨ pada ayat-ayat Quran tentang kisah kaum
Lūṭ ⁃ᓫalayh
as-Salām⁃❟ saya
mengatakan ia adalah mansukh dan sememangnya ini adalah pandangan sebahagian
ulama dalam penerimaan syariat agama terdahulu.
Kalau kita ingin menerima pensyariatan Lūṭ ⁃ᓫalayh as-Salām⁃ޱ mengapa tidak
mengambil pensyariatan larangan menangkap ikan hari Sabtu, pernikahan dengan
kafir, sujud kepada selain Allah dan pembuatan patung? Saya belum melihat lagi
penjelasan mengapa mereka menolak pensyariatan ini dan cepat sahaja mengambil
pensyariatan Lūṭ ⁃ᓫalayh
as-Salām⁃. Dalam
manhaj ilmu yang lurus❟ kita tidak boleh memilih-milih apa yang boleh digunakan dan apa
yang tidak boleh digunakan.
Bahkanߨ saya mempertahankan pandangan keharusan
liwat ini adalah untuk membela Yaḥyā bin Akṯam; seorang fuqaha yang
diperakui ketokohannya dicela dalam catatan sejarah kerana terkenal dengan
homoseksualnya. Apakah salah untuk membela fuqaha agung ini daripada
dipersalahkan dengan membentangkan hujah ilmiah?
Malahߨ saya juga mengemukakan andaian bahawa
berkemungkinan dia juga mempunyai justifikasi tentang pengamalannya walaupun
tidak ada rekod tentangnya. Jika andaian ini benarޱ apakah salah
mengikuti pengamalan dan pandangan yang baik secara tersirat daripada fuqaha?
Apapunߨ saya akan berhujah dengan kaedah-kaedah
uṣūl fiqh dan menggunakan metodologi yang jitu dalam agama. Saya sama sekali
tidak akan menggunakan logik-logik sepertimana liberal yang tidak ada nilai
konsistensi dan hanya mengisi dengan kecelaruan. Saya akan menelusuri jalan
yang ditempuhi oleh ortodoks dan konservatif.
Lihat bagaimana saya bahas dalam menyatakan ketidakharaman
liwat. Cara penghujahan saya sangat berbeza dengan mereka yang liberal. Malahߨ penghujahan saya dalam mendirikan pendapat peribadi saya yang
lain pun sebegitu. Saya akan berpijak di landasan yang diterima dalam uṣūl
meskipun saya bersendirian dalam mengeluarkan pandangan tersebut.
Saya juga hairan mereka yang terus menyalahkan pendapat peribadiߨ lebih-lebih lagi jika ia tidak disokong oleh mana-mana ulama.
Namunߨ mereka mengambil pendapat Muḥammad Zāhid
al-Kawṯariyy dalam menuduh Abū Saᓫīd ad-Dārimiyy
sebagai korporealis yang tidak pernah dituduh sedemikian semenjak 1000 tahun
setelah kewafatannya. Tuduhan ini tidak pernah datang pun daripada ašᶜarian
sebelumnya.
Malahߨ mereka memandang tidak ada masalah jika ᓫAbdullah
bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy; tokoh ilmuwan ahli bait yang
berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃
menyatakan pendapatnya peribadi yang menyalahi sekalian ulama terdahulu :
فهذا بحث لم أسبق –والحمد
لله- إليه، ولا غُلبت –والمنة لله- عليه، وهو يتعلق بنسخ تلاوة آية من القرآن، أي:
نسخ لفظها بعد أن كانت من القرآن، فلا تبقى قرآنا. وهذا هو ما خالفت فيه علماء
الأصول قاطبة، ومعهم المتخصصون في علوم القرآن الكريم، وكتبت هذا الجزء لبيان ما
ذهبت إليه، والاحتجاج له بدلائل قطعية لا تبقي شكا في صحة قولي، ولو تفطن لها
المتقدمون ما عدلوا عنها
"Ini adalah yang belum pernah didahuluiku ⁃segala puji bagi Allah⁃ padanya dan tidak pernah
aku dikalahi ⁃dan
segala kurnia adalah milik Allah⁃ padanya. Ia adalah yang berkaitan dengan penasakhan pembacaan
salah satu ayat daripada ayat Quran؛ iaitu penasakhan lafaznya selepas ia
berada dalam Quranߨ lalu tidak dikekalkan pembacaannya. Ini
adalah apa yang aku menyalahi ulama uṣūl secara keseluruhannya dan mereka yang
berpengkhususan dalam ᓫulūm al-Qur^ān yang mulia bersamanya. Aku menulis juzuk ini untuk menerangkan
apa yang aku berpandangan padanya dan berhujah dengan dalil-dalil putus padanya
yang tidak akan tersisa keluhan terhadap kejituan pendapatku. Kalaulah para
pendahulu menyedari iniޱ pasti mereka tidak akan menyimpang
daripadanya". [Ḏawq al-Ḥalāwaẗ Bi Bayān Imtināᓫ Nasẖ at-Tilāwaẗ﹇m/s 3﹇keluaran Maktabaẗ al-Qōhiroẗ].
Lihat pula komentar ᓫAbdullah al-Ġumāriyy
terhadap hadis yang Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃
bersabda:
لَعَنَ اللَّهُ اليَهُودَ
وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ
"Semoga Allah melaknat Yahudi dan Nasrani. Mereka
menjadikan kubur-kubur nabi mereka sebagai masjid". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy﹇no. 1390].
Dia berkata :
هذا حديث ثابت في
الصحيحين وغيرهما من طرق. وقد عمل به كثير من العلماء المتقدمين والمتأخرين، ولم
يتفطنوا لما فيه من العلل التي تقتضي ترك العمل به.
"Ini adalah hadis yang sabit dalam dua «Ṣoḥīḥ» dan selain
mereka dari beberapa jalur. Kebanyakan daripada ulama yang terdahulu dan yang
terkebelakangan beramal dengannyaߨ tetapi mereka tidak
menyedari terhadap apa yang padanya yang berupa illah yang menjurus kepada
peninggalan pengamalannya". [Al-Fawā^id al-Maqṣūdaẗ Fī Bayān al-Aḥādīṯ
aš-Šaḏḏaẗ al-Mardudaẗ﹇m/s 38﹇keluaran Dār al-Imām
an-Nawawiyy].
Lihatlah bahawa dengan beraninya dia berkata kebanyakan daripada
ulama yang terdahulu dan yang terkebelakangan tidak menyedari illah yang ada
dalam hadis ini! Siapakah ulama itu? Tidakkah ia merujuk kepada al-Buẖōriyy dan
Muslim itu sendiri serta selain mereka? Tidakkah ia termasuk Ibn Ḥajar al-ᓫAsqolāniyy,
an-Nawawiyy dan lain-lain? Tidakkah ia termasuk kepada para fuqaha sepanjang
zaman? Tidakkah ia merujuk kepada semua ulama dari kalangan ahli sunnah?
Bagi pihak salafi pulaߨ mereka memandang
tidak masalah yang meributkan dalam kelompok mereka apabila Ibn Taymiyyah
menolak ijmak yang disebutkan Ibn Ḥazm tentang tiada sesuatu pun yang bersama
Allah ᓫAzza Wa Jalla :
اتَّفقُوا ان الله عز
وَجل وَحده لَا شريك لَهُ خَالق كل شَيْء غَيره وَأَنه تَعَالَى لم يزل وَحده
وَلَا شَيْء غَيره مَعَه ثمَّ خلق الاشياء كلهَا كَمَا شَاءَ وَأَن النَّفس مخلوقة
وَالْعرش مَخْلُوق والعالم كُله مَخْلُوق
"Mereka bersepakat bahawa Allah ᓫAzza Wa
Jalla adalah tunggal yang tiada perkongsian bagi-Nya, Maha Pencipta segala
sesuatu selain-Nya dan Dia sentiasa tunggal yang tiada sesuatu pun selain-Nya
bersama-Nya. Kemudianߨ Dia menciptakan sesuatu keseluruhannya
sebagaimana yang Dia kehendaki. Dan bahawasanya diri ini adalah makhluk, arasy
adalah makhluk dan alam keseluruhannya adalah makhluk". [Marōtib al-Ijmāᓫ Fī al-ᓫIbādāt Wa
al-Muᓫāmalāt Wa al-Iᓫtiqōdāt﹇ m/s
167﹇keluaran
Dār al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Walaupun Ibn Taymiyyah menyatakan bahawa kesetujuan bahawa Allah
itu tunggal lagi Maha Pencipta segala sesuatu dan menurutnya ini adalah
pandangan benarߨ tetapi dia menyatakan bahawa yang paling
menghairankan dalam dakwaan ijmak bahawa Dia sentiasa sahaja tunggal dan tidak
ada sesuatu selain-Nya bersama-Nya. Kemudianߨ Dia menciptakan
sesuatu sebagaimana yang Dia kehendaki.
Dia menyatakan bahawa ungkapan ini tidak ada dalam kitab Allah
dan hadis. Kritikan lanjut ada dalam «Naqd Marōtib al-Ijmāᓫ» dan
dia menyebutkan sedikit sebanyak tentang kebaharuan yang berdiri pada zat
Allah. Malahߨ dia tidak teragak-agak untuk mengatakan
adanya qadim selain Allah. Dia berkata :
لا يصح أن تحتج بالإجماع
على نفي قديم غير الله تعالى مع حكايتك الخلاف في أن الله متحيز وبنائك الحجة على
أن الحيز أمر وجودي بل إن كان ما ذكرته من النزاع نقلاً صحيحًا وما ذكرته من الحجة
صحيحة فقد ثبت أن في الأمة من يقول بثبوت قديم غير الله
"Tidak benar untuk engkau berhujah dengan ijmak pada
penafian qadim selain Allah Taᓫālā meski petikanmu tentang penyelisihan pada bahawa Allah itu
mengambil tempat dan pembinaanmu terhadap hujah ke atas bahawa tempat itu
adalah perkara yang wujud. Bahkanߨ jika apa yang engkau
menyebutkannya dari pertikaian itu adalah nukilan yag sahih dan apa yang engkau
menyebutkannya adalah daripada hujah yang benarޱ maka telah sabit
bahawasanya pada umat ini yang berpendapat dengan kesabitan qadim selain
Allah". [Bayān Talbīs al-Jahmiyyaẗ Fī Tasīs Bidaᓫihim
al-Kalāmiyyaẗ﹇jilid 3﹇m/s 656﹇keluaran Majmaᓫ
al-Malik Fahd Li Ṭobāᓫaẗ al-Muṣḥaf aš-Šarīf].
Mengapa pula ini dibolehkan? Mereka bersendirian dengan hujahߨ maka saya juga sebegitu. Makaߨ nilailah dengan
hujah.
Kita lihat pula bagaimana ahli ilmu kontemporari menyalahi
kesepakatan ulama yang terdahulu. Contohnya adalah an-Nawawiyy menyatakan
bahawa jawatan khilafah adalah khas untuk kaum Quroyš adalah kesepakatan ahli
sunnah :
الْخِلَافَة مُخْتَصَّة
بِقُرَيْشٍ لَا يَجُوزُ عَقْدُهَا لِأَحَدٍ مِنْ غَيْرِهِمْ وَعَلَى هَذَا
انْعَقَدَ الْإِجْمَاعُ فِي زَمَنِ الصَّحَابَةِ ، فَكَذَلِكَ بَعْدَهُمْ وَمَنْ
خَالَفَ فِيهِ مِنْ أَهْلِ الْبِدَعِ أَوْ عَرَّضَ بِخِلَافٍ مِنْ غَيْرِهِمْ
فَهُوَ مَحْجُوجٌ بِإِجْمَاعِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِينَ فَمَنْ بَعْدَهُمْ
بِالْأَحَادِيثِ الصَّحِيحَةِ. قَالَ الْقَاضِي : اشْتِرَاطُ كَوْنِهِ قُرَشِيًّا
هُوَ مَذْهَبُ الْعُلَمَاءِ كَافَّةً. قَالَ : وَقَدِ احْتَجَّ بِهِ أَبُو بَكْرٍ
وَعُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ عَلَى الْأَنْصَارِ يَوْمَ السَّقِيفَةِ ،
فَلَمْ يُنْكِرْهُ أَحَدٌ. قَالَ الْقَاضِي : وَقَدْ عَدَّهَا الْعُلَمَاءُ فِي
مَسَائِلِ الْإِجْمَاعِ وَلَمْ يُنْقَلْ عَنْ أَحَدٍ مِنَ السَّلَفِ فِيهَا قَوْلٌ
وَلَا فِعْلٌ يُخَالِفُ مَا ذَكَرْنَا وَكَذَلِكَ مَنْ بَعْدَهُمْ فِي جَمِيعِ
الْأَعْصَارِ قَالَ : وَلَا اعْتِدَادَ بِقَوْلِ النَّظَّامِ وَمَنْ وَافَقَهُ
مِنَ الْخَوَارِجِ وَأَهْلِ الْبِدَعِ أَنَّهُ يَجُوزُ كَوْنُهُ مِنْ غَيْرِ
قُرَيْشٍ وَلَا بِسَخَافَةِ ضِرَارِ بْنِ عَمْرٍو فِي قَوْلِهِ : إِنَّ غَيْرَ
الْقُرَيْشِيِّ مِنَ النَّبَطِ وَغَيْرِهِمْ يُقَدَّمُ عَلَى الْقُرَشِيِّ
لِهَوَانِ خَلْعِهِ إِنْ عَرَضَ مِنْهُ أَمْرٌ وَهَذَا الَّذِي قَالَهُ مِنْ
بَاطِلِ الْقَوْلِ وَزُخْرُفِهِ مَعَ مَا هُوَ عَلَيْهِ مِنْ مُخَالَفَةِ
إِجْمَاعِ الْمُسْلِمِينَ . وَاللَّهُ أَعْلَمُ
"Khilafah ditentukan dengan Quroyš. Tidak boleh
menetapkannya kepada seseorang daripada selain mereka. Hal ini ditetapkan
secara ijmak pada zaman sahabat. Begitu juga selepas mereka. Sesiapa yang
menyelisihi padanyaޱ maka dia termasuk ahli bidaah dan sesiapa
yang menyindir penyelisihan dari selain merekaޱ maka dia orang yang
kalah dengan ijmak sahabat, tabiin serta mereka yang selepasnya dengan hadis
yang sahih. Berkata al-Qōḍī: ❝Pensyaratan
perlantikan orang Quroyš ialah mazhab ulama secara keseluruhannya❞. Dia
berkata: ❝Abū Bakr dan ᓫUmar ⁃semoga
Allah meredhai mereka berdua⁃
berhujah dengannya kepada orang Anṣōr pada
hari As-Saqīfah. Tiada seorang pun yang mengingkarinya❞.
Berkata al-Qōḍī: ❝Ulama telah menganggapnya sebagai permasalahan ijmak. Tidak
dikomentari oleh seorang pun daripada salaf padanya mahupun penyelisihan
apa-apa yang kami sebutkan. Begitu juga yang selepas mereka pada setiap masa❞. Dia
berkata: ❝Tidak diambil kira perkataan penguasa dan mereka yang
menyepakati golongan khawarij dan ahli bidaah bahawa ia membenarkan perlantikan
daripada selain Quroyš❞. Allah lebih mengetahui". [Al-Minhāj Šarḥ Ṣoḥīḥ Muslim﹇jilid 12﹇m/s 200﹇keluaran Dār Iḥyā^
at-Turōṯ al-ᓫArobiyy].
Sekarangߨ tokoh-tokoh dari kalangan uṣūl dan yang
berpengkhususan dalam lapangan maqasid tidak begitu menekankan perlantikan
pemimpin tertinggi dari kalangan Quroyš. Mereka lebih menekankan aspek
kebolehan dan kompeten seseorang dalam menguruskan pentadbiran negara tanpa
mengira latar belakang kaum.
Adakah mereka ini termasuk dari kalangan ahli bidaah pada waktu
ini kerana memilih pandangan yang sebaliknya atau tidak begitu menekankan
syarat yang disepakati ini?
Contoh yang lain adalah Ibn Ḥazm berkata :
وَاتَّفَقُوا على
تَسْمِيَة الْيَهُود وَالنَّصَارَى كفَّارًا
"Mereka bersepakat ke atas penamaan orang Yahudi dan
Nasrani sebagai kafir". [Marōtib al-Ijmāᓫ Fī al-ᓫIbādāt Wa
al-Muᓫāmalāt Wa al-Iᓫtiqodāt﹇m/s 119﹇keluaran Dār
al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Pada hari ini❟ sudah
ada usaha dari kalangan ulama kontemporari untuk menekankan ketidakmutlakan
terhadap semua yang bukan menganut agama Islam wajar dipanggil kafir. Adakah
para ulama sekarang ini sudah melakukan ijtihad yang menyalahi syariat kerana melanggar
ijmak yang telah dinukilkan?
Jika mereka semua boleh mengambil pendirian yang menyalahi ijmak
dengan mengemukakan hujah yang konkrit dan itu sama sekali tidak mengeluarkan
diri dari kelompok Islam serta yakin bahawa pendapat itu termasuk dalam kebenaranޱ mengapa saya juga
tidak boleh melakukan yang sama?
Malangnyaߨ sebahagian orang yang mengkritik ini tidak
dapat mengekalkan momentum untuk bersikap objektif dalam menelaah sudut
penghujahan ilmiah dan pengamatan validitas kebenaran kerana mereka melihat
tokoh terlebih dahulu berbanding penghujahan dan validitasnyaߨ sedangkan kebenaran itu dikenali sebelum ahlinya. ᓫAliyy
bin Abū Ṭōlib ⁃semoga
Allah meredhainya⁃
berkata :
اعْرِفْ الْحَقَّ
تَعْرِفْ أَهْلَهُ
"Kenalilah kebenaranޱ nescaya engkau akan
mengenali ahlinya". [At-Taḥbīr Šarḥ at-Taḥrīr Fī Uṣūl al-Fiqh﹇jilid 8﹇m/s 4112﹇keluaran Maktabaẗ ar-Rušd﹇tahqiq ᓫAbdul
Roḥmān al-Jibrīn, ᓫAwḍ al-Qorniyy dan Aḥmad
as-Sarrōẗ].
Mereka lebih tersakiti apabila tokoh ikutan mereka disalahi dan
dikritik. Bagi mereka❟ hujah ilmiah sangat tidak penting bagi mereka melainkan jika berpihak
kepada kepentingan mereka sahaja. Mereka hanya tahu ikutan agama ini pada nama,
gelaran dan manaqibߨ bukan kandungan dan ketepatan.
Sebab itulah mereka ini tidak boleh diajak berhujah ilmiah sama
sekali kerana mereka dari awal mengenepikannya dan mengabaikannya kecuali yang
berpihak pada mereka. Mereka hanya membesar-besarkan nama tokoh ikutan mereka
dan mengecilkan orang lainߨ lalu meremehkannya dan menyahkreditkan
segala apa yang dibentangkan daripada orang tersebut.
Kadangkalaߨ saya merasa lucu apabila saya menyambung
kritikan daripada para ulama terdahulu terhadap seseorang tokoh ternamaޱ saya dicemuh sebagai
orang yang tidak hormat terhadap ulama, mempertikaikannya dan merendahkannya.
Padahalߨ apa yang saya lakukan
adalah menyampaikan dan memperkukuhkan pandangan ulama terdahulu dalam
kritikannya.
Mereka yang mencemuh saya sebenarnya sama sahaja tidak hormat
terhadap ulama yang saya nukil dan tampilkan nama mereka, mempertikaikannya dan
merendahkannya menurut piawaian mereka. Bahkanߨ mereka lebih dahsyat
pertikaiannya, perendahannya dan ketidakhormatannya berbanding apa yang saya
telah lakukan menurut piawaian mereka.
Contohnya adalah apabila saya mengatakan Abū Ḥanīfaẗ bukan
berakidah ahli sunnah dan bukan ahli hadisޱ sebahagian orang
mencampakkan cemuhan kepada saya kerana kononnnya saya mempertikaikan, menghina
dan merendahkan tokoh yang diangkat oleh ulama.
Orang yang mencemuh saya ini adalah yang saya yakin bahawa
mereka tidak pernah membaca bagaimana pandangan ahli hadis salaf terhadapnya
sepertimana yang dikumpulkan dalam kitab-kitab al-Jarḥ Wa at-Taᓫdīl
seperti «al-Jarḥ Wa at-Taᓫdīl» karya Ibn Abū Ḥātim
ar-Rōziyy, «aḍ-Ḍuᓫafā^ al-Kabīr» karya Abū Jaᓫfar al-ᓫUqoyliyy, «al-Kāmil Fī Ḍuᓫafā^ ar-Rijāl» karya Ibn ᓫAdiyy dan «Tārīẖ Baġdād» karya al-H̱oṭīb al-Baġdādiyy.
Anutan akidahnya adalah murjiah dan ia adalah disepakati oleh
ahli hadis terdahulu. Dia juga dituduh menganut akidah jahmian sepertimana yang
dituduh oleh Yaḥyā bin Maᓫīn yang diriwayatkan al-H̱oṭīb al-Baġdādiyy
dalam «Tārīẖ Baġdād» dan Abū Zurᓫaẗ ar-Rōziyy
dalam «aḍ-Ḍuᓫafā^». Yang mendhaifkannyaߨ bahkan mengkritik
keras dalam isu hadis pun adalah dari kalangan ahli hadis sezamannya atau yang
berdekatan dengannya.
Muqbil bin Hādī al-Wādiᓫiyy melalui kitabnya
«Našr aṣ-Ṣoḥīfaẗ Fī Ḏikr aṣ-Ṣoḥīḥ Min Aqwāl A^immaẗ al-Jarḥ Wa at-Taᓫdīl Fī Abī Ḥanīfaẗ» dan ᓫAbdullah
bin Fahd al-H̱olīfiyy melalui karyanya «at-Tarjīḥ Bayna
Aqwāl al-Muᓫaddilīn Wa al-Jāriḥīn Fī Abī Ḥanīfaẗ an-Nuᓫmān Ibn Ṯābit» telah pun mengumpulkan kalam-kalam ahli hadis yang mengkritik
keras, menyinggung dan menentangnya. Jumlahnya lebih daripada 40 orang yang
sezaman dan berdekatan dengannya.
Apabila jelas hal iniޱ siapa yang sebenarnya
mempertikaikan ulama? Merekalah yang sebenarnya mempertikaikannya kerana
mengangkat seseorang yang tidak selayaknya dia mendapat kedudukan itu dan tidak
segan silu menyalahi tokoh kebesaran yang menentangnya.
Sama juga seperti saya mengkritik Ibn ᓫArobiyy
al-Ḥātimiyy; tokoh sufi yang besar dalam kelompok sufi. Saya
adakalanya dituduh sebagai memusuhi wali Allah dan wahabi. Padahalߨ ramai ulama terbilang yang berkewibawaan tinggi dalam
keilmuannya, kecekapannya, kefahamannya dan kemampuannya telah mengindikasikan
kekafirannya sebelum kelahiran Muḥammad bin ᓫAbdul Wahhāb lagi
seperti Burhānuddīn al-Baqōᓫiyy, Nūruddīn al-Bakriyy aš-Šāfiᓫiyy,
Taqiyyuddīn as-Subkiyy, Zaynuddīn al-ᓫIrōqiyy,
Abū Zurᓫaẗ al-ᓫIrōqiyy, al-Mizziyy, Sirōjuddīn
al-Bulqīniyy, Badruddīn Ibn
Jamāᓫah, Ibn H̱oldūn, Najmuddīn al-Bālisiyy, Abū Ḥayyān al-Andalusiyy dan Šamsuddīn Muḥammad bin Yūsuf al-Jazariyy
aš-Šāfiᓫiyy.
Lantasߨ mereka ingin berkata apa pada nama-nama
ini? Mereka sebenarnya tidak sedar yang mereka telah pun berlaga dengan ulama
besar yang jauh lebih berkaliber daripada mereka. Saya hanya meneruskan
kritikan mereka atau mengukuhkan lagi pendapat mereka dengan membentangkan data
yang baru atau penjelasan semula yang lebih sesuai untuk keperluan audien yang
saya sedang berbicara.
Orang yang berkata saya ini mempertikaikan para ulama adakalanya
mereka sebenarnya telah mempertikaikannya tanpa mereka sedar. Bahkanߨ apa yang mereka perbuat pada saya ketika saya menampilkan
nama-namanya, mereka tetap tidak menelannya, bukan menghamburkan lebih dahsyat
daripada apa yang saya buat kepada mereka.
Malahߨ mereka sendiri secara tidak sedar menolak
pandangan ulama terdahulu yang tersilap dalam penafsiran bagi hadis ini :
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي شَيْبَةَ ، حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ ، وَوَكِيعٌ ، ح وَحَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ نُمَيْرٍ الْهَمْدَانِيُّ - وَاللَّفْظُ لَهُ
- حَدَّثَنَا أَبِي ، وَأَبُو مُعَاوِيَةَ ، وَوَكِيعٌ ، قَالُوا : حَدَّثَنَا
الْأَعْمَشُ ، عَنْ زَيْدِ بْنِ وَهْبٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ :
حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ الصَّادِقُ
الْمَصْدُوقُ إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ
يَوْمًا ، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ ، ثُمَّ يَكُونُ فِي
ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ ، ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ
الرُّوحَ ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ : بِكَتْبِ رِزْقِهِ ، وَأَجَلِهِ ،
وَعَمَلِهِ ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ ، فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ
أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ
وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ ، فَيَعْمَلُ
بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ ، فَيَدْخُلُهَا ، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ
بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ ، حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا
ذِرَاعٌ ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ
الْجَنَّةِ ، فَيَدْخُلُهَا
Abū Bakr bin Abū Šaybaẗ telah merawi hadis kepada kamiܒ Abū Muᓫāwiyaẗ dan Wakīᓫ telah merawi hadis kepada kami =riwayat lain= Muḥammad
bin ᓫAbdullah bin Numayr al-Hamdāniyy
telah merawi hadis kepada kami ⁃lafaz
ini miliknya⁃ܒ ayahhku; Abū Muᓫāwiyaẗ dan Wakīᓫ telah merawi hadis kepada kamiᚗ mereka berkata፥ܒ Al-Aᓫmaš telah
merawi hadis kepada kamiܒ daripada Zayd bin
Wahbܒ daripada ᓫAbdullahᚗ dia
berkata፥
Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wasallam⁃ telah
menceritakan kepada kami dan baginda ialah orang yang benar lagi dibenarkan:
"Sesungguhnya setiap daripada kalian dijadikan penciptaannya di perut ibu
selama empat puluh hari. Kemudianߨ terjadinya darah dalamnya tempoh itu juga. Kemudianߨ terjadinya daging di dalamnya tempoh itu juga. Kemudianߨ diutuskan malaikatߨ lalu ditiupkan ruh kepadanya. Kemudianߨ dia ditetapkan empat perkara؛ iaitu ditulis rezekinya, mautnya,
amalannya, sengsara atau bahagia. Demi yang tiada tuhan melainkan-Nya! Sesungguhnya
salah seorang daripada kamu beramal dengan amalan ahli syurga serta tidak
terjarak antara dia dengan syurga melainkan sejengkalߨ lalu ditetapkan takdir ke atasnyaߨ kemudian dia beramal dengan ahli nerakaߨ lalu dia masuk ke dalamnya. Sesungguhnya salah seorang daripada
kalian beramal dengan amal ahli neraka sehingga tidak terjarak antara dia
dengan neraka melainkan sejengkalߨ lalu ditetapkan takdir ke atasnyaߨ lalu dia beramal dengan amalan ahli syurga dan dia masuk ke
dalamnya". [Ṣoḥīḥ Muslim﹇Kitāb
al-Qodr﹇no.
4910].
Yang mana mereka berpendapat bahawa proses kejadian janin selama
seratus dua puluh hari. Padahalߨ kajian biologi
menunjukkan ia adalah selama empat puluh hari sahaja. Ini adalah pandangan
mereka yang terkemudian dan diterima kebenarannya secara pasti. Penjelasan
lanjut boleh dibaca dalam jurnal «Peranan Sains Moden Dalam Interaksi Teks
Hadis ߸
Penelitian Terhadap Hadis Penciptaan Janin Manusia» oleh
Mohd Yusuf Ismail dan Mohd Ali Mohd Yusuf.
Dalam kes ini❟ mereka
boleh pula akui kesalahan para ulama terdahuluߨ di samping masih
menghormati kedudukan mereka yang terbilang dalam ilmu. Tidak pula mereka
anggap penyelisihan ini sebagai tidak menghormati para ulama dan memperkecilkan
merekaߨ apatah lagi menghina mereka. Sesungguhnya
mereka ini adalah hipokrit yang nyata.
Kalaupun ia adalah pandangan dari saya sendiri yang tidak
didahului sebelum saya atau mana-mana orang sezaman dengan sayaޱ maka beberapa
daripada tokoh ilmuwan pendahulu saya juga sedemikian. Lihatlah sendiri pada
Muẖammad Zāhid al-Kawṯariyy, ᓫAbdullah al-Ġumāriyy
dan Ibn Taymiyyah. Malahߨ yang sebelumnya
adalah sepertimana yang disebutkan ᓫAlā^uddīn Abū al-Ḥasan
al-Ḥanbaliyy ad-Dimašqiyy
berkata :
وَقَالَ ابْن
الْجَوْزِيّ: التَّقْلِيد للأكابر أفسد العقائد وَلَا يَنْبَغِي أَن يناظر بأسماء
الرِّجَال إِنَّمَا يَنْبَغِي أَن يتبع الدَّلِيل، فَإِن أَحْمد أَخذ فِي الْجد
بقول زيد وَخَالف الصّديق. وَفِي " وَاضح ابْن عقيل ": من أكبر الْآفَات
الإلف لمقالة من سلف، أَو السّكُون إِلَى قَول مُعظم فِي النَّفس لَا بِدَلِيل،
فَهُوَ أعظم حَائِل عَن الْحق وبلوى يجب معالجتها. وَقَالَ فِي " الْفُنُون
": من قَالَ فِي مُفْرَدَات أَحْمد الِانْفِرَاد لَيْسَ بمحمود، وَقَالَ:
الرجل مِمَّن يُؤثر الْوحدَة، ثمَّ ذكر قَول عَليّ السَّابِق، وانفراد
الشَّافِعِي، وصواب عمر فِي أُسَارَى بدر، فَمن يعير بعد هَذَا بالوحدة. انْتهى.
"Berkata Ibn al-Jawziyy: ❝Taklid
kepada senior adalah serosak-rosak kepercayaan. Tidak sepatutnya dia berdebat
dengan nama-nama orang. Sepatutnya dia mengikut dalil. Sesungguhnya Aḥmad
mengambil pendapat Zayd dalam isu pewarisan datuk dan menyalahi aṣ-Ṣiddīq❞. Dalam
«Wāḍiḥ Ibn ᓫAqīl»: ❝Antara sebesar-besar penyakit adalah merasa selesa dengan
kata-kata pendahulu dan menetap pada individu pemuka besarߨ bukannya dalil. Ia adalah sebesar-besar penghalang daripada
kebenaran dan musibah yang wajib penyembuhannya❞. Dia
berkata dalam «al-Funūn»: ❝Seseorang yang berkata tentang kesendirian Aḥmad bahawa
kebersendirian adalah tidak terpuji❞ dan
dia berkata: ❝Orang itu termasuk orang yang mengutamakan keseorangan❞.
Kemudianߨ dia menyebutkan kata-kata ᓫAliyy
sebelum ini, bersendiriannya aš-Šāfiᓫiyy dan
benarnya ᓫUmar pada isu tawanan perang Badar. Siapa lagi yang akan
mengaibkan selepas ini dengan sebab keseorangan?" [At-Taḥbīr Šarḥ at-Taḥrīr Fī Uṣūl
al-Fiqh﹇jilid 8﹇m/s 4113⇀4114﹇keluaran Maktabaẗ ar-Rušd﹇tahqiq ᓫAbdul
Roḥmān al-Jibrīn, ᓫAwḍ al-Qorniyy dan Aḥmad
as-Sarrōẗ].
Sebab itulah penghujahan patut diutamakanߨ bukan membanding-bandingkan dan menukar-nukar nama tokoh.
Sememangnya benar kata Ibn al-Jawziyy adalah taklid kepada senior adalah
serosak-rosak kepercayaan. Mereka tidak sedar bahawa kebenaran lebih berhak
diikuti berbanding tokoh kebesaran dan ahli kebenaran hanya akan dikenali
melainkan melalui kebenaran.
Apa yang mereka buat hanyalah berdagang dan menjual nama tokoh
mereka dengan membubuh pelbagai gelaran terhormat dan menjulang-julang
kelebihannya untuk mempertahankan pandangan merekaߨ bukan menampilkan hujah yang bernas.
No comments:
Post a Comment