Walaupun saya selalu berpesan kepada para pembaca, pengikut atau sahabat untuk sentiasa menyelisihi sesiapa sahaja yang dirasakan bersalahan dengan kebenaran walaupun daripada tokoh kenamaan yang berpengaruh yang besarޱ ia juga termasuk saya sendiri yang mungkin lebih rendah daripada mereka semua itu. Allah lebih tahu tentang semua itu.
Yang wajib diikuti adalah Quran dan sunnah serta bukti-bukti
kebenaran dan hujah ilmiah. Tokoh dan saya sendiri bukanlah maksum.
Inilah pesan oleh para ilmuwan sepanjang zaman dari awalnya
sehingga kini yang menyeru kepada pembebasan fanatisme dan ketaksuban kepada
seseorang individu atau sesuatu pihakߨ malah kepada diri
mereka sendiri.
Bermula daripada zaman keemasan tiga kurun؛ iaitu zaman para sahabat Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃, zaman
tabiin, zaman pengasasan mazhab, zaman kestabilan kodifikasi hadis sehinggalah
zaman yang seterusnya yang dinamakan khalaf, kontemporari atau mutaakhirin. Abū Ḥanīfaẗ
berkata :
لا يحل لمن يفتى من كتبي
أن يفتي حتى يعلم من أين.
"Tidak halal untuk seseorang berfatwa daripada kitab-kitab
aku yang dia berikan fatwa sehinggalah dia mengetahui sumbernya".
[Al-Intiqō^ Fī Faḍō^il aṯ-Ṯalāṯaẗ al-A^immaẗ al-Fuqohā^ Mālik Wa aš-Šāfiᓫiyy Wa
Abū Ḥanīfaẗ ⁃Roḍiyallāhu ᓫAnhum⁃﹇karya Ibn ᓫAbdul Barr﹇m/s 145﹇keluaran Dār
al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Mālik bin Anas berkata :
كل أحد يؤخد عن قوله
ويترك إلا صاحب هذا القبر صلى الله عليه وسلم
"Setiap orang diambil pendapatnya dan ditinggalkan
melainkan penyemadi di dalam kubur ini ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wasallam⁃".
[Siyar Aᓫlām an-Nubalā^﹇karya aḏ-Ḏahabiyy﹇jilid 7﹇m/s 178﹇keluaran Dār al-Ḥadīṯ].
Ibn Wahb berkata :
قال مالك: الحكم حكمان
حكم جاء به كتاب الله وحكم أحكمته السنة. قال: ومجتهد رأيه لعله يوفق. وقال:
ومتكلف فطعن عليه.
"Mālik berkata: ❝Hukum
itu ada dua؛ iaitu hukum yang datang daripada kitab Allah tentangnya dan
hukum yang sunnah tetapkannya❞. Dia
berkata: ❝Pandangan mujtahid kadangkala bertepatan❞. Dia
berkata: ❝Orang yang mengada-adakan dicela terhadapnya❞".
[Jāmiᓫ al-Bayān al-ᓫIlm Wa al-Faḍl﹇karya Ibn ᓫAbdul
Bar﹇jilid 1﹇m/s 775﹇keluaran Dār Ibn
al-Jawziyy﹇tahqiq
Abū al-Ašbāl az-Zuhayriyy].
Aš-Šāfiᓫiyy berkata :
إذا وجدتم في كتابي خلاف
سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم فقولوا بها ودعوا ما قلته.
"Apabila kalian mendapati dalam kitabku menyalahi sunnah
Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wasallam⁃ޱ maka berfatwalah
dengannya dan tinggalkan apa-apa yang aku perkatakan". [Siyar Aᓫlam ām
an-Nubalā^﹇karya aḏ-Ḏahabiyy﹇jilid 8﹇m/s 248﹇keluaran Dār al-Ḥadīṯ].
Aḥmad bin Ḥanbal berkata :
لا تقلدني ولا تقلد مالكا
ولا الثوري ولا الأوزاعي وخذ من حيث أخذوا.
"Jangan engkau bertaklid kepadaku dan jangan engkau
bertaklid kepada Mālik, aṯ-Ṯawriyy dan al-Awzāᓫiyyߨ tetapi ambillah daripada mana yang mereka ambil". [Iᓫlām
al-Muwaqqiᓫīn ᓫAn Robb al-ᓫĀlamīn﹇karya
Ibn al-Qoyyim al-Jawziyyaẗ﹇jilid 2﹇m/s 138﹇keluaran Dār
al-Kutub al-ᓫIlmiyyah﹇tahqiq
Muḥammad bin ᓫAbdul Salām Ibrōhīm].
Tidak terkira banyaknya kalam seperti ini untuk dimuatkan dalam
satu artikel ini. Nasihat yang seumpama ini boleh dilihat dalam «ar-Rodd ᓫAlā Man Aẖlada Fī
al-Arḍ Wa Jahila Anna al-Ijtihād Fī Kull ᓫAṣr Wa
Farḍ» karya Jalāluddīn as-Suyūṭiyy.
Malahߨ nasihat sebegini pada zaman ini bukan
sahaja terhad pada modernis atau golongan salafi. Ia juga nasihat daripada ahli
baitߨ khususnya keluarga al-Ġumāriyy dan mereka
yang melangkah di atas jalan ini. ᓫAbdul Ḥayy bin
Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy;
tokoh ahli uṣūl yang berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃
berkata :
ولسنا نقصد بهذه الدعوة
إلى هدم المذاهب الفقهية وترك عمل بأقوال الأئمة بالكلية، فإن هذا أمر لا نريده
ولا يخطر ببالنا لأننا أول من يعمل يها ويتبعها. وإنما نقصد ترك العمل بالقول الذي
ظهر خطأه وكان النص يخالفه. فهذا هو الذي نريده ونقصده إذ لا معنى لاتباع قول تبين
بالدليل أنه خطأ والجمود عليها والدفاع عنه بارتكاب التأويلات الباردة والتحملات
الفارغة فإن الإمام ليس معصوما من الخطأ، بل هو عرضة كما هو شأن بني آدم كلهم وقد
اعترف الأئمة كلهم بهذا وبينوا البيان الشافي أنهم يخطئون كما يصيبون وإن الواجب
اتباع الحق عند خطأهم
"Kami bukan memaksudkan dengan seruan ini kepada perobohan
mazhab-mazhab fiqh dan meninggalkan pengamalan pendapat-pendapat para imam
dengan keseluruhan. Sesungguhnya ini adalah perkara yang kami tidak
memaksudkannya dan yang tidak terlintas di fikiran kami kerana kamilah orang
yang awal yang beramal dengannya dan mengikutinya. Sebenarnyaܦ kami memaksudkan peninggalkan pendapat yang jelas kesalahannya
dan skriptur yang menyelisihinya. Inilah yang kami mengkehendakinya dan
memaksudkannya memandangkan tidak ada makna pengikutan pendapat yang telah
nyata dengan dalil bahawa ia adalah salah, bersikap jumud terhadapnya serta
mempertahankannya dengan menunggang pentakwilan yang rapuh dan spekulasi yang
kosong. Sesungguhnya imam itu bukanlah terbebas dari kesilapanߨ bahkan dia bersebati sepertimana keadaan anak-anak Ādam keseluruhannya.
Para imam keseluruhannya telah pun mengiktiraf ini dan menghuraikan penjelasan
yang menyembuhkan bahawa mereka selalu tersilap sepertimana mereka selalu
betul. Sesungguhnnya yang wajib adalah mengikuti kebenaran ketikamana terjadi
kesalahan mereka". [Iqōmaẗ al-Ḥujjaẗ ᓫAlā ᓫAdam Iḥāṭoẗ Aḥad Min
al-A^immaẗ al-Arbaᓫaẗ Bi as-Sunnah﹇m/s 23⇀24].
Dia juga berkata :
ولسنا نقصد بهذه الدعوة
إلى نبذ مذهب مالك وترك العمل به. كلا! ثم كلا! لا نريد هذا ولا يخطر ببالنا فإننا
أول من يعمل به ويفتي الناس بأقوال الإمام مالك وأقوال أتباعه من أئمة مذهبه.
ولكنا إذا صح الحديث وكان دالا على الحكم نصا لا ظاهرا ولم نجد له معارضا صحيحا
مقبولا من جهة القواعد الحديثية والأصولية، تركنا حينئذ منصوص المذهب وعلمنا
بالحديث ونكون حينئذ نحن المقلدين لمالك حقا وصدقا لعلمنا بوصيته بترك قوله إذا
كان مخالفا للحديث التي تعتبر من أعظم الأصول التي بنى عليها مذهبه. وعلمنا أيضا
بقاعدة مراعة خلاف العلماء التي هي أصل من أصول مذهبه. وعلمنا أيضا بقاعدة لا
اجتهاد مع النص. وقد بينا هذا مفصلا فيما تقدم. وإنما أعدناه هنا لننبه على أن
اتهامنا بالدعوة إلى نبذ العمل بمذهب مالك ناشئ عن خفاء هذه القواعد الثلاث عليهم
لعدم قراءتهم أصول الفقه وعلوم الحديث قراءة مفيدة وعدم اطلاع على فقه المذهب.
"Kami bukan memaksudkan dengan seruan ini kepada penyisihan
mazhab Mālik dan meninggalkan pengamalan dengannya. Sama sekali tidak! Kemudianߨ sama sekali tidak! Kami tidak mengkehendaki ini dan tidaklah ia
terlintas di fikiran kami kerana sesungguhnya kamilah orang yang awal yang
mengamalkan dengannya dan memberi fatwa kepada orang ramai dengan
pendapat-pendapat al-Imām Mālik dan pendapat para pengikutinya dari kalangan
imam-imam mazhabnya. Akan tetapiߨ apabila sahih hadis
itu dan ia menunjukkan ke atas hukum itu secara naṣ yang tidak jelas dan kami
tidak menemukan pertentangan yang sahih lagi diterima terhadapnya dari arah
kaedah-kaedah hadis dan uṣūlޱ maka kami
meninggalkan yang telah dinyatakan inskripsi mazhab itu pada ketika itu. Kami
mengetahui mengetahui tentang hadis itu dan kami pada ketika itu menjadi orang
yang bertaklid kepada Mālik secara benar dan sertitud kerana kami mengetahui
tentang wasiatnya tentang meninggalkan pendapatnya apabila ia menyalahi hadis
yang mana diambil kira sebahagian daripada yang paling gadang pada dasar-dasar
yang dia membina mazhabnya ke atasnya. Kami juga mengetahui tentang kaedah pemerhatian
perselisihan ulama yang ia adalah salah satu dasar dariapda dasar-dasar
mazhabnya. Kami mengetahui tentang kaedah yang tidak ada ijtihad bersama
skriptur. Kami telah menjelaskan ini secara terperinci pada apa yang telah
lalu. Sebenarnyaܦ kami menyediakannya
di sini untuk kami mengingatkannya tentang bahawa seruan kami kepada penyisihan
mazhab Mālik adalah berpunca daripada ketersembunyian kaedah yang tiga ini ke
atas mereka kerana ketiadaan pembacaan mereka dalam uṣūl fiqh dan ilmu-ilmu
hadis dengan pembacaan yang memberi faedah dan ketiadaan penelaahan ke atas
fiqh mazhab itu". [Naqd Maqōl Fī Masā^il Min ᓫIlm al-Ḥadīṯ Wa
al-Fiqh Wa Uṣūlih Wa Tafḍīl Baᓫḍ al-Maḏāhib﹇m/s
81].
ᓫAbdullah binᓫAbdul Qōdir at-Talīdiyy; tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi
wa ālihi wasallam⁃
berkata tentang prinsipnya dalam isu taklid :
نعم لا يمنع العوام
والقاصرين من أهل العلم من تقليد مذهب من المذاهب المشهورة ما لم يتبين لهم
مخالفته لصريح السنة ويرى مع ذلك تقليد الأئمة الأربعة وغيرهم في الأمور
الاجتهادية التي لا نص فيها نفيا ولا إثباتا. ثم إنه يدين الله تعالى بأن كل
الأئمة والمجتهدين رحمهم الله تعالى على هدى من الله تعالى في الجملة، أصابوا أم
أخطأوا في اجتهادهم فأن أخطأهم مغفور لهم كما معروف لأهل العلم ولا يضللهم ولا
يطعن في أحد منهم
"Ya༡ Orang awam dan golongan yang terhad dari kalangan ahli ilmu
tidak ditegah dari bertaklid dengan mazhab dari mana-mana mazhab yang masyhur
selagimana tidak jelas bagi mereka kesalahannya terhadap kejelasan sunnah dan
dia berpandangan. Meskipun demikianޱ bertaklid kepada imam
yang empat dan selain mereka dalam perkara ijtihad yang tidak ada skriptur
padanya sama ada penafian atau penetapan. Kemudianߨ sesungguhnya dia membenarkan ِAllah Taᓫālā bahawa setiap imam dan mujtahid ⁃semoga Allah Taᓫālā merahmati mereka⁃ di atas petunjuk daripada Allah Taᓫālā pada
keseluruhan. Sama ada mereka betul atau salah dalam ijtihad merekaܦ sesungguhnya kesalahan mereka diampunkan untuk mereka
sepertimana yang dikenali kepada ahli ilmu dan dia tidak menyesatkannya serta
dia tidak mencela seseorang daripadanya". [Ḏikriyāt Min Ḥayātī﹇m/s 97﹇keluaran Dār
al-Qolam].
Muḥammad bin Ismāᓫīl aṣ-Ṣonᓫāniyy;
tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃
menyebutkannya :
ولقد راجت هذه الدعاوى
الفارغة على جماعة من علماء الإسلام صاروا كالعامة في قبول المحالات، فلقد ألف
الحافظ السيوطي رسالة نقلها المنجلي في تطورات الولي"، وأتى فيها بحكايات
باطلة، وأقوال عن الأدلة عاطلة، حتى كأنَّه ما عرف السنة والكتاب، ولا ملأ الدنيا
بمؤلفاته التي أتى فيها بكلِّ عجاب، فلا يغتر الناظر بنقل ما يخالف السنة والكتاب،
وإن حكاه من العلماء بحرُ علمٍ عبابٍ، وما أحسن ما قاله ابنُ الجوزي في كتابه صيد
الخاطر قال: "واعلم أنَّ المحقق لا يهوله اسمٌ معظمٌ، كما قال رجل لعلي رضي
الله عنه: أتظن أنَّا نظن أنَّ طلحة والزبير كانا على باطل؟ فقال له عليٌّ عليه
السلام: "إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله" ولعمري إنَّه
قد وقر في النفوس تعظيم أقوام، فإذا نقل عنهم شيءٌ فسمعه الجاهلُ بالشرع قبله
لتعظيمهم في نفسه.
"Telah terserak dakwa-dakwa yang kosong terhadap sekelompok
daripada ulama Islam. Mereka menjadi seperti orang awam dalam penerimaan yang
mustahil. Al-Ḥāfiẓ as-Suyūṭiyy telah mengarang «al-Munjalī Fī Taṭowwurōt
al-Waliyy». Dia membawakan hikayat-hikayat batil padanya dan kata-kata yang
kontang daripada dalil sehingga seolah-olah dia tidak mengenali sunnah dan
al-Kitāb. Tidaklah dia memenuhi dunia dengan karangan-karangannya yang dia
membawakan setiap keanehan padanya. Janganlah peneliti terpedaya dengan nukilan
apa yang menyalahi sunnah dan al-Kitāb kendatipun ulama yang selautan ilmu yang
melimpah yang menghikayatkannya. Betapa bagusnya apa yang Ibn al-Jawziyy
berkata tentangnnya dalam kitabnya «Ṣoyd al-H̱ōṭir». Dia berkata: ❝Ketahuilah
bahawa orang yang tahqiq tidak dimomokkan dengan nama yang diagungkan
sepertimana kata seseorang berkata kepada ᓫAliyy -semoga Allah
meredhainya-: "Adakah engkau menyangka bahawa kami menyangka bahawa Ṭolḥah dan
az-Zubayr berada di atas kebatilan?". ᓫAliyy ⁃ᓫalayh as-Salām⁃: "Sesungguhnya
kebenaran tidak dikenali dengan orangnya. Kenalilah kebenaranޱ pasti engkau
mengenali ahlinya". Demi umurku! Sesungguhnya telah membekas pengagungan
beberapa kaum pada jiwa. Apabila dinukilkan sesuatu daripada merekaߨ lalu orang jahil pada syarak mendengarnyaޱ dia menerimanya
dengan pengagungan terhadap mereka pada jiwanya". [Al-Inṣōf Fī Ḥaqīqoẗ
al-Awliyā^ Wa Mā Lahum Min al-Karōmāt Wa al-Alṭōf﹇m/s 76﹇keluaran
Dār Ibn ᓫAffān Li an-Našr Wa at-Tawzīᓫ﹇tahqiq ᓫAbdul
Rozzāq bin ᓫAbdul Muḥsin al-Badr].
Ḥasan bin ᓫAliyy as-Saqqōf;
tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃ berkata :
يجب تعديل المنهج التفكري
عندنا حيث يجب النظر أولاً في الكتاب ثم في السنة ، و بعض الناس يقولون هذا القول
ولكنهم لا يطبقونه ؛ حيث نراهم يأخذون بحديث شاذ مردود أو منكر و يتركون نص آية
صريحة ! وعلى هذا فلا ينبغي أن يقال : أنت الآن تقول برأي المعتزلة أو الخوارج أو
نحو هذا الكلام ؛ لأن العبرة بالدليل و بالحجة الشرعية لا بقول فلان و فلان ،
فالذين يريدون الوصول للحق من أهل العلم ينظرون في أي مسألة من جهة أدلتها لا من
جهة من يقول بها تحقيقا ً لقول القاعدة المشهورة ( اعرف الحق تعرف أهله ) و ( الحق
لا يعرف بالرجال ) . فالحق لا يعرف بأن الطائفة الفلانية أو الفلانية تقول به ، و
إنما يعرف بصحة الدليل ، فلن يمنعنا إذن أن نقول بأي قول رأينا صحة دليله بأن
الإباضية يقولون به أو الزيدية أو الإمامية أو الجهمية أو الظاهرية أو غير ذلك !
لأن الآبائية مرفوضة شرعا ، وهي مذكورة بالذم في كتاب الله تعالى ، قال الله تعالى
{ بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ
آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ }
"Wajib untuk meluruskan manhaj pemikiran di sisi kita
ketikamana wajib pemerhatian pada awal dalam al-Kitābߨ kemudian dalam sunnah. Sebahagian orang berkata dengan
kata-kata iniߨ tetapi mereka tidak menerapkannya
ketikmana kita melihat mereka mengambil hadis yang syaz lagi tertolak atau
munkar atau meninggalkan teks ayat yang jelas! Atas sebab inilah tidak
sepatutnya untuk dikatakan: ❝Engkau
sekarang berpendapat dengan pendapat muᶜtazilian
atau khawarij❞ atau seumpama kalam ini kerana ibrah adalah dengan dalil dan
dengan hujah syariatߨ bukan dengan pendapat fulan dan fulan.
Orang yang berkemahuan untuk sampai kepada kebenaran dari kalangan ahli ilmu
adalah orang yang melihat pada setiap permasalahan dari sudut dalil-dalilnyaߨ bukan dari arah siapa yang berpendapat dengannya kerana
perealisasian untuk kaedah yang masyhur: "Kenalilah kebenaranޱ pasti engkau
mengenali ahlinya" dan "Kebenaran tidak dikenali melalui
seseorang". Kebenaran tidak dikenali bahawa sekelompok fulan atau fulan
lain yang berkata dengannya. Sebenarnyaܦ ia dikenali dengan
keabsahan dalil. Laluߨ kita berpendapat
dengan mana-mana pendapat yang kita melihat sebagai sahih dalilnya tidak
menghalang kita meskipun ibāḍian atau zaydian atau imāmian atau jahmian atau
ẓōhirian atau selain itu! Ini kerana sentimen kenenek-moyangan tertolak secara
syarak dan ia disebutkan dengan celaan dalam kitab Allah Taᓫālā:
{Bahkanߨ mereka berkata:
"Sesungguhnya kami mendapati nenek-moyang kami atas suatu agama dan
sesungguhnya kami orang yang mendapat petunjuk di atas peninggalan
mereka}". [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=393424060694970&id=352929991411044].
Ini juga kata-kata Muḥammad Ibrōhīm al-ᓫAšmāwiyy;
professor bidang hadis dari Universiti Al-Azhar kepada para pemuda dalam
berinteraksi dengan para ulama :
ليس من شرط العلماء
العصمة، ولا السلامة من الورطة، فتعاملوا معهم على هذا الأصل، وانظروا إليهم على
أنهم بشر يصيبون ويخطئون، ولا تنظروا إليهم على أنهم أنبياء معصومون، ولكل جوادٍ
كَبْوَة، ولكل سيفٍ نَبْوَة، ولكل عالمٍ هفوة، ومن غلبت حسناتُه سيئاتِه فقد فاز،
وجاوز القنطرة واجتاز، والكامل من عُدَّتْ هفواتُه، والفاضل من أُحصيتْ سقطاتُه!وقد
نصحتكم حتى لا تكرروا خطأ وقع فيه من سبقكم، حين ظنوا أن شيوخهم لا يخطئون، وأنهم
على الدوام مصيبون، حتى إذا أعلنوا خطأهم ارتد الشباب على أدبارهم، ونكصوا على
أعقابهم، ومن بقي منهم بقوا في حيرة من أمرهم، والسعيد من وُعظ بغيره، والعاقل من
استفاد من تجارِب الآخرين! فإذا رأيتموني أو غيري من أهل العلم أخطأنا أو تناقضنا
- وكلنا عرضةٌ لذلك - فاحملونا على الأصل الذي قررته لكم، وهو أنه ليس من شرط
العلماء العصمة، وأن العبرة بغلبة الحسنات على السيئات، فإنكم إن فعلتم ذلك أمنتم
من الصدمات!
Bukanlahlah kemaksuman itu adalah salah satu syarat ulama dan
tidak juga selamat daripada dilemma. Berinteraksilah dengan mereka atas dasar
ini dan perhatikanlah kepada mereka dalam keadaan mereka adalah manusia biasa
yang benar dan melalui kesilapan. Janganlah memandang mereka ini dalam keadaan
para nabi yang maksum. Setiap yang mulia ada ketersungkurannya, setiap pedang
ada ketumpulan dan setiap orang yang berilmu ada kegalatan. Sesiapa yang
kebaikan-kebaikannya mendominasi kejahatannyaޱ maka dia berjaya, dia
telah melangkaui jambatan itu dan mengharunginya. Orang yang sempurna adalah
orang yang dibilang kegalatan-kegalatannya dan tokoh adalah orang yang dibilang
kesilapan-kesilapannya!
Aku telah pun menasihati kalian sehingga kalian tidak mengulangi
kesilapan yang orang sebelum kalian telah terjebak padanya ketikamana dia
menyangka bahawa syeikh mereka tidak melakukan kesilapan dan mereka dalam
kesentiasaan betulnya sehingga apabila mereka memaparkan kesalahan merekaޱ para pemuda ini
berpaling ke belakang mereka dan mundur ke berungkur-ungkuran. Orang yang setia
dari sebahagian mereka akan kekal dalam kehairanannya terhadap keadaan mereka.
Orang yang bahagia adalah orang yang diperingatkan dengan selainnya. Orang yang
berakal adalah orang yang mengambil faedah daripada pengujian orang lain!
Makaߨ apabila kalian melihatku atau selainku
dari kalangan ahli ilmu yang kami tersilap atau melakukan percanggahan ⁃setiap daripada kami
terdedah kepada itu⁃ޱ maka bawalah kami
dalam dasar yang telah aku tetapkannya kepada kalian. Ia adalah kemaksuman
bukan syarat ulama. Sesungguhnya ibrah pada dominannya kebaikan berbanding
keburukan. Sesungguhnya jika kalian melakukan sedemikian, maka kalian merasa
aman dengan pembenturan-pembenturan itu. [Rujuk ᗒ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2956004247975360&id=100006974414369].
Betapa pentingnya untuk mengingatkan tentang hal ini bahawa kita
perlu bertegas dan berprinsip untuk meletakkan Quran dan sunnah sebagai hakim
yang adil untuk seluruh umat serta menjauhkan diri daripada ikut-ikutan yang
tidak mempunyai dasar. Inilah sebabnya betapa perkara ini perlu diperingatkan
dari semasa ke semasa.
Ini juga pesan yang tertuju kepada diri saya sendiri. Saya juga
manusia yang sentiasa tersilap dan terbabas. Saya menyedari hal ini apabila
saya membaca semula penulisan saya sendiri yang perlunya kepada editan kepada
penulisan atau menghasilkan penulisan baharu. Selaras perkembangan ilmu dan
pengalamanܦ kadangkala ia
menimbulkan kesedaran bahawa dahulu kita seolah-olah sudah mencapai kemuncak
yang tertinggiߨ tetapi rupa-rupanyaܦ ia masih ada lagi pendakian yang perlu diteruskan.
Kita sendiri akui kesilapan diri kita sendiriߨ lalu apakah kita membiarkan sahabat yang kita sayangi terus
dalam igauan yang kita ini adalah sempurna dan tiada cacat cela? Kerana saya
menyayangi sahabat saya dan mahukan mereka sentiasa berpijak di atas kebenaran
inilah yang saya mencoretkan nasihat ini.
Apapunߨ menyelisihi insan semestinya dengan ilmu
dan hujah. Bukan hanya sekadar bermain Ad Hominem₎, menjadikan kesan ₍Halo₎ dan
kesan Kontras sebagai neraca atau ₍Argumentum Ad Verecundiam₎ atau menggunakan
pelbagai bias yang lain semata-mata untuk mempertahankan pendapat sendiri.
Sebegitu adalah sang bodoh yang ingin keluar daripada
kebodohannyaߨ tetapi terpantul semula dalam
kebodohannya. Saya juga sudah paparkan hujah saya untuk menjustifikasikan
pendapat saya. Makaߨ tinggal mereka yang ingin menilai membuat
penyemakan sama ada benar atau tidak apa yang saya utarakan.
Saya mengingatkan hal ini kerana ia kembali kepada pengalaman
yang pernah saya lalui. Jika sesiapa yang membaca penulisan-penulisan sayaޱ boleh dikatakan
banyak juga berkisar tentang terhadap ketaksuban, antitalfīq, sikap enggan
untuk kebenaran, mendahulukan sentimen dan lain-lain. Ya༡ Saya
sebenarnya seorang yang berpijak di atas landasan itu dan saya memang tegar
dengannya.
Sememangnya saya agak sempit kompromi saya untuk mana-mana yang
datangnya daripada salafi dan saya agak keras permusuhan saya dengannya. Sebab
itulah saya sangat memahami sikap mereka tersebut yang saya gambarkan dalam
penulisan saya kerana saya sendiri telah menempuh dalam dunia tersebut.
Sehinggalah pada suatu hari❟ saya
dipertemukan dengan seorang salafi. Entah bagaimana dia boleh mempengaruhi saya
dalam membina serta meriset kefahaman saya tentang manhaj dalam agama. Saya
memang suka mengikuti penulisannya dan saya ada menyimpan beberapa penulisan
daripadanya. Sampai sekarang, saya masih ada simpan penulisannya.
Penulisannya bukanlah berputar kepada mempertahankan aliran
salafi. Namunߨ lebih kepada keharmonian antara salafi dan
lawannya yang tegar; ašᶜarian֊sufi.
Masa ituܦ saya pun agak ada kecenderungan kepada fahaman salafiߨ cuma lebih kepada pengharmonian sepertimana yang dia bawakanߨ bukan kepada ketaksuban jenis yang lain.
Tidak lama kemudianܦ dia menuju kepada
fasa yang baharu. Dia menuju kepada zaman ijtihad. Ya༡ Dia
agak berani untuk mengatakan dia seorang mujtahid. Masa inilah dia mula
membangunkan mazhabnya sendiri dan mempertahankan pendapat-pendapatnya yang
mewakili dari mindanya sendiri.
Sejujurnyaܦ saya memang mengikut
langkahnya untuk berubah kepada yang baharu. Pada mulanya❟ saya
teragak-agak dan masih belum berani sepertinya. Namunߨ setelah beberapa masa melihat bagaimana luasnya dunia yang kita
boleh teroka apabila kita menjadi independen, maka saya mula mengorak langkah.
Dalam ramai orang❟ saya
begitu takut untuk menyelisihinya. Sebabnya adalah saya kenal ketegasannya dan
sikap kerasnya terhadap musuh dan lawan yang menentangnya. Malahߨ dia sentiasa membawakan hujah-hujahnya yang saya kira agak
sukar untuk dijatuhkan. Apabila saya ada pendapat yang menyelisihinyaޱ saya meletakkannya ke
bawah dan mengunggulkan pendapatnya terlebih dahulu.
Walau bagaimanapunߨ saya banyak
mempelajari daripadanya dan dia sememangnya membumikan pengaruhnya dalam diri
saya. Saya yang sekarang adalah pengaruh daripadanya. Waktu ini pun masih tidak
lekang fanatik saya terhadapnya.
Entah bagaimana pada suatu hari❟ dia
terlalu ekstrim dan mula menyimpang. Pada mulanya❟ saya
cuba bersangka baik kerana sebelum ini saya melihat tindakannya ada
justifikasinya. Saya juga ada menyimpan rasa marah dan berang terhadapnya
kerana melampaunya. Namunߨ saya tetap memendamkannya dan cuba menahan
pedih dalam bersangka baik.
Pada masa itu❟ saya
juga malu untuk bersama dengannya atau mengambil penulisan daripadanya kerana
kontroversi yang mencalit namanya. Sehinggakan saya tidak mahu menyebut namanyaߨ malah dalam penulisan ini pun❟ saya
masih enggan untuk menyebutkan namanya kerana teruknya pengaruh pada namanya.
Sampai suatu masaܦ saya menetapkan
keputusan. Saya tidak ada lagi kaitan dengannya dan saya mengambil haluan yang
berbeza daripadanya. Saya terpaksa tinggalkannya kerana dia sudah mula merapu
dan menyimpang terlalu jauh.
Saya keberatan pada mulanyaߨ tetapi lama kelamaanܦ saya terasa beban itu diangkat. Saya rasa aman sedikit dan
merasa sedikit keluasan dalam minda saya. Pada mulanya❟ saya
ada merasa resah kerana tanpanyaܦ bagaimana mungkin
saya dapat melangkah ke haluan ini?
Hari ini❟ ⁃segala
puji Allah, dengan izin-Nya⁃ saya
boleh berdiri di atas kaki sendiri tanpa perlu ambil peduli tentangnya. Jika
tidakޱ maka tidaklah terbentang penulisan yang para pembaca telah
menelaahnya sekarang. Andaikata dia berdiri di hadapan saya untuk menentang
pendapat sayaޱ maka saya berharap Allah berikan kekuatan kepada saya untuk
menghadapinya.
Saya kadangkala menjenguk dia untuk melihat perkembangannya. Pun
begituߨ sampai hari ini dia masih dengan karutnya.
Saya berharap dia kembali sepertimana dia dahulu yang mempamerkan kejaguhan
kepada berprinsip kuat dengan ikutan Quran dan sunnah.
Saya agak sedih yang seorang insan menjadi titik peralihan dalam
saya menjadi sebegini. Kalaulah dia tidak sebegituޱ sudah tentu saya akan
julangnya sebagai tokoh agung saya, ilmuwan yang paling saya hormati dan
pemikir tajam yang mengagumi saya yang menyeru kepada pengukuhan kefahaman dan
entusiastik terhadap kebenaran.
Namunߨ Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu.
Di tangan-Nya milik semua hidayah dan Dialah yang menyesatkan kepada sesiapa yang
Dia kehendaki. Akhirnyaߨ mahu atau tidak mahuޱ peristiwa sebegini
mengheret kita untuk kembali kepada-Nya dan sentiasa berpaut dengan tali-Nya.
Saya berpesan tentang ini kerana saya juga tidak tahu bagaimana
nasib saya di pengakhiran atau pada masa akan datang. Allah adalah Empunya
kepada jalan yang lurus dan taufik. Saya kadangkala bercakap seperti saya lebih
baik daripadanyaߨ namun saya mungkin sahaja akan tertimpa
nasib yang sama sepertimana insan tersebut. Allah lebih tahu.
Usah dilupakan bagaimana ᓫAbdullah al-Qōṣimiyy
yang dahulu dipuji sebagai Ibn Taymiyyaẗ yang
kedua, pernah dipuji oleh imam Masjidilharam pada ketika itu dengan gubahan
syair yang khas untuknya dan karyanya «aṣ-Ṣirōᓫ Bayna
al-Islām Wa al-Waṯaniyyah» ditempa dengan pujian bahawa penulis ini telah membayar
maharnya untuk syurga dengan kitab ini menjadi ateis pada akhirnya. Siapa
sangka orang yang hidupnya menjadi ultrasalafi sepertinya dibinasakan sebegini?
Tentu lagi setiap daripada kita terdedah untuk dibolak-balikkan jiwa untuk tergelincir
ke jurang ini.
Saya memohon perlindungan agar saya dijauhi daripada kecelakaan
sedemikian. Kita semua pun perlu berserah kepada Allah agar Dia menyelamatkan
kita daripada kesesatan dan malapetaka tersebut.
Apapunߨ jika sampai masanya perlu untuk berselisihޱ maka jangan gentar buat sedemikian. Takutlah kepada Allah. Janganlah takut kepada manusiaߨ termasuk diri saya. Junjunglah kebenaran. Kenali kebenaranޱ maka kita akan mengenal ahlinya. Sebesar mana aura yang disakralkan oleh pengikut atau diri kitaܦ itu bukan penentu kebenaran. Ia adalah pada Quran dan sunnah.
No comments:
Post a Comment