Monday, July 6, 2020

Diari Diri : Usah Gentar Menyelisihi Saya Jika Saya Menyalahi Kebenaran

Walaupun saya selalu berpesan kepada para pembaca, pengikut atau sahabat untuk sentiasa menyelisihi sesiapa sahaja yang dirasakan bersalahan dengan kebenaran walaupun daripada tokoh kenamaan yang berpengaruh yang besarޱ ia juga termasuk saya sendiri yang mungkin lebih rendah daripada mereka semua itu. Allah lebih tahu tentang semua itu.

Yang wajib diikuti adalah Quran dan sunnah serta bukti-bukti kebenaran dan hujah ilmiah. Tokoh dan saya sendiri bukanlah maksum.

Inilah pesan oleh para ilmuwan sepanjang zaman dari awalnya sehingga kini yang menyeru kepada pembebasan fanatisme dan ketaksuban kepada seseorang individu atau sesuatu pihakߨ malah kepada diri mereka sendiri.

Bermula daripada zaman keemasan tiga kurun؛ iaitu zaman para sahabat Rasulullah ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam, zaman tabiin, zaman pengasasan mazhab, zaman kestabilan kodifikasi hadis sehinggalah zaman yang seterusnya yang dinamakan khalaf, kontemporari atau mutaakhirin. Abū anīfa berkata :

لا يحل لمن يفتى من كتبي أن يفتي حتى يعلم من أين.

"Tidak halal untuk seseorang berfatwa daripada kitab-kitab aku yang dia berikan fatwa sehinggalah dia mengetahui sumbernya". [Al-Intiqō^ Fī Faḍō^il aṯ-Ṯalāṯaẗ al-A^immaẗ al-Fuqohā^ Mālik Wa aš-Šāfiiyy Wa Abū anīfa Roiyallāhu Anhumkarya Ibn Abdul Barrm/s 145keluaran Dār al-Kutub al-Ilmiyya].

Mālik bin Anas berkata :

كل أحد يؤخد عن قوله ويترك إلا صاحب هذا القبر صلى الله عليه وسلم

"Setiap orang diambil pendapatnya dan ditinggalkan melainkan penyemadi di dalam kubur ini ollallāhu alayhi wasallam". [Siyar Alām an-Nubalā^karya a-ahabiyyjilid 7m/s 178keluaran Dār al-adīṯ].

Ibn Wahb berkata :

قال مالك: الحكم حكمان حكم جاء به كتاب الله وحكم أحكمته السنة. قال: ومجتهد رأيه لعله يوفق. وقال: ومتكلف فطعن عليه.

"Mālik berkata: Hukum itu ada dua؛ iaitu hukum yang datang daripada kitab Allah tentangnya dan hukum yang sunnah tetapkannya. Dia berkata: Pandangan mujtahid kadangkala bertepatan. Dia berkata: Orang yang mengada-adakan dicela terhadapnya". [Jāmi al-Bayān al-Ilm Wa al-Falkarya Ibn Abdul Barjilid 1m/s 775keluaran Dār Ibn al-Jawziyytahqiq Abū al-Ašbāl az-Zuhayriyy].

Aš-Šāfiiyy berkata :

إذا وجدتم في كتابي خلاف سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم فقولوا بها ودعوا ما قلته.

"Apabila kalian mendapati dalam kitabku menyalahi sunnah Rasulullah ollallāhu alayhi wasallamޱ maka berfatwalah dengannya dan tinggalkan apa-apa yang aku perkatakan". [Siyar Alam ām an-Nubalā^karya a-ahabiyyjilid 8m/s 248keluaran Dār al-adīṯ].

Aḥmad bin Ḥanbal berkata :

لا تقلدني ولا تقلد مالكا ولا الثوري ولا الأوزاعي وخذ من حيث أخذوا.

"Jangan engkau bertaklid kepadaku dan jangan engkau bertaklid kepada Mālik, aṯ-Ṯawriyy dan al-Awzāiyyߨ tetapi ambillah daripada mana yang mereka ambil". [Ilām al-Muwaqqiīn An Robb al-Ālamīnkarya Ibn al-Qoyyim al-Jawziyyaẗjilid 2m/s 138keluaran Dār al-Kutub al-Ilmiyyahtahqiq Muammad bin Abdul Salām Ibrōhīm].

Tidak terkira banyaknya kalam seperti ini untuk dimuatkan dalam satu artikel ini. Nasihat yang seumpama ini boleh dilihat dalam «ar-Rodd Alā Man Alada Fī al-Arḍ Wa Jahila Anna al-Ijtihād Fī Kull Ar Wa Farḍ» karya Jalāluddīn as-Suyūṭiyy.

Malahߨ nasihat sebegini pada zaman ini bukan sahaja terhad pada modernis atau golongan salafi. Ia juga nasihat daripada ahli baitߨ khususnya keluarga al-Ġumāriyy dan mereka yang melangkah di atas jalan ini. Abdul ayy bin Muammad bin a-iddīq al-Ġumāriyy; tokoh ahli uṣūl yang berketurunan Rasulullah ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam berkata :

ولسنا نقصد بهذه الدعوة إلى هدم المذاهب الفقهية وترك عمل بأقوال الأئمة بالكلية، فإن هذا أمر لا نريده ولا يخطر ببالنا لأننا أول من يعمل يها ويتبعها. وإنما نقصد ترك العمل بالقول الذي ظهر خطأه وكان النص يخالفه. فهذا هو الذي نريده ونقصده إذ لا معنى لاتباع قول تبين بالدليل أنه خطأ والجمود عليها والدفاع عنه بارتكاب التأويلات الباردة والتحملات الفارغة فإن الإمام ليس معصوما من الخطأ، بل هو عرضة كما هو شأن بني آدم كلهم وقد اعترف الأئمة كلهم بهذا وبينوا البيان الشافي أنهم يخطئون كما يصيبون وإن الواجب اتباع الحق عند خطأهم

"Kami bukan memaksudkan dengan seruan ini kepada perobohan mazhab-mazhab fiqh dan meninggalkan pengamalan pendapat-pendapat para imam dengan keseluruhan. Sesungguhnya ini adalah perkara yang kami tidak memaksudkannya dan yang tidak terlintas di fikiran kami kerana kamilah orang yang awal yang beramal dengannya dan mengikutinya. Sebenarnyaܦ kami memaksudkan peninggalkan pendapat yang jelas kesalahannya dan skriptur yang menyelisihinya. Inilah yang kami mengkehendakinya dan memaksudkannya memandangkan tidak ada makna pengikutan pendapat yang telah nyata dengan dalil bahawa ia adalah salah, bersikap jumud terhadapnya serta mempertahankannya dengan menunggang pentakwilan yang rapuh dan spekulasi yang kosong. Sesungguhnya imam itu bukanlah terbebas dari kesilapanߨ bahkan dia bersebati sepertimana keadaan anak-anak Ādam keseluruhannya. Para imam keseluruhannya telah pun mengiktiraf ini dan menghuraikan penjelasan yang menyembuhkan bahawa mereka selalu tersilap sepertimana mereka selalu betul. Sesungguhnnya yang wajib adalah mengikuti kebenaran ketikamana terjadi kesalahan mereka". [Iqōmaẗ al-Ḥujjaẗ Alā Adam Iḥāṭo Aad Min al-A^imma al-Arbaa Bi as-Sunnahm/s 2324].

Dia juga berkata :

ولسنا نقصد بهذه الدعوة إلى نبذ مذهب مالك وترك العمل به. كلا! ثم كلا! لا نريد هذا ولا يخطر ببالنا فإننا أول من يعمل به ويفتي الناس بأقوال الإمام مالك وأقوال أتباعه من أئمة مذهبه. ولكنا إذا صح الحديث وكان دالا على الحكم نصا لا ظاهرا ولم نجد له معارضا صحيحا مقبولا من جهة القواعد الحديثية والأصولية، تركنا حينئذ منصوص المذهب وعلمنا بالحديث ونكون حينئذ نحن المقلدين لمالك حقا وصدقا لعلمنا بوصيته بترك قوله إذا كان مخالفا للحديث التي تعتبر من أعظم الأصول التي بنى عليها مذهبه. وعلمنا أيضا بقاعدة مراعة خلاف العلماء التي هي أصل من أصول مذهبه. وعلمنا أيضا بقاعدة لا اجتهاد مع النص. وقد بينا هذا مفصلا فيما تقدم. وإنما أعدناه هنا لننبه على أن اتهامنا بالدعوة إلى نبذ العمل بمذهب مالك ناشئ عن خفاء هذه القواعد الثلاث عليهم لعدم قراءتهم أصول الفقه وعلوم الحديث قراءة مفيدة وعدم اطلاع على فقه المذهب.

"Kami bukan memaksudkan dengan seruan ini kepada penyisihan mazhab Mālik dan meninggalkan pengamalan dengannya. Sama sekali tidak! Kemudianߨ sama sekali tidak! Kami tidak mengkehendaki ini dan tidaklah ia terlintas di fikiran kami kerana sesungguhnya kamilah orang yang awal yang mengamalkan dengannya dan memberi fatwa kepada orang ramai dengan pendapat-pendapat al-Imām Mālik dan pendapat para pengikutinya dari kalangan imam-imam mazhabnya. Akan tetapiߨ apabila sahih hadis itu dan ia menunjukkan ke atas hukum itu secara naṣ yang tidak jelas dan kami tidak menemukan pertentangan yang sahih lagi diterima terhadapnya dari arah kaedah-kaedah hadis dan uṣūlޱ maka kami meninggalkan yang telah dinyatakan inskripsi mazhab itu pada ketika itu. Kami mengetahui mengetahui tentang hadis itu dan kami pada ketika itu menjadi orang yang bertaklid kepada Mālik secara benar dan sertitud kerana kami mengetahui tentang wasiatnya tentang meninggalkan pendapatnya apabila ia menyalahi hadis yang mana diambil kira sebahagian daripada yang paling gadang pada dasar-dasar yang dia membina mazhabnya ke atasnya. Kami juga mengetahui tentang kaedah pemerhatian perselisihan ulama yang ia adalah salah satu dasar dariapda dasar-dasar mazhabnya. Kami mengetahui tentang kaedah yang tidak ada ijtihad bersama skriptur. Kami telah menjelaskan ini secara terperinci pada apa yang telah lalu. Sebenarnyaܦ kami menyediakannya di sini untuk kami mengingatkannya tentang bahawa seruan kami kepada penyisihan mazhab Mālik adalah berpunca daripada ketersembunyian kaedah yang tiga ini ke atas mereka kerana ketiadaan pembacaan mereka dalam uṣūl fiqh dan ilmu-ilmu hadis dengan pembacaan yang memberi faedah dan ketiadaan penelaahan ke atas fiqh mazhab itu". [Naqd Maqōl Fī Masā^il Min Ilm al-adīṯ Wa al-Fiqh Wa Uṣūlih Wa Tafḍīl Ba al-Maḏāhibm/s 81].

Abdullah binAbdul Qōdir at-Talīdiyy; tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah ṣollallāhu alayhi wa ālihi wasallam berkata tentang prinsipnya dalam isu taklid :

نعم لا يمنع العوام والقاصرين من أهل العلم من تقليد مذهب من المذاهب المشهورة ما لم يتبين لهم مخالفته لصريح السنة ويرى مع ذلك تقليد الأئمة الأربعة وغيرهم في الأمور الاجتهادية التي لا نص فيها نفيا ولا إثباتا. ثم إنه يدين الله تعالى بأن كل الأئمة والمجتهدين رحمهم الله تعالى على هدى من الله تعالى في الجملة، أصابوا أم أخطأوا في اجتهادهم فأن أخطأهم مغفور لهم كما معروف لأهل العلم ولا يضللهم ولا يطعن في أحد منهم

"YaOrang awam dan golongan yang terhad dari kalangan ahli ilmu tidak ditegah dari bertaklid dengan mazhab dari mana-mana mazhab yang masyhur selagimana tidak jelas bagi mereka kesalahannya terhadap kejelasan sunnah dan dia berpandangan. Meskipun demikianޱ bertaklid kepada imam yang empat dan selain mereka dalam perkara ijtihad yang tidak ada skriptur padanya sama ada penafian atau penetapan. Kemudianߨ sesungguhnya dia membenarkan ِAllah Taālā bahawa setiap imam dan mujtahid semoga Allah Taālā merahmati mereka di atas petunjuk daripada Allah Taālā pada keseluruhan. Sama ada mereka betul atau salah dalam ijtihad merekaܦ sesungguhnya kesalahan mereka diampunkan untuk mereka sepertimana yang dikenali kepada ahli ilmu dan dia tidak menyesatkannya serta dia tidak mencela seseorang daripadanya". [Ḏikriyāt Min Ḥayātīm/s 97keluaran Dār al-Qolam].

Muḥammad bin Ismāīl a-onāniyy; tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam menyebutkannya :

ولقد راجت هذه الدعاوى الفارغة على جماعة من علماء الإسلام صاروا كالعامة في قبول المحالات، فلقد ألف الحافظ السيوطي رسالة نقلها المنجلي في تطورات الولي"، وأتى فيها بحكايات باطلة، وأقوال عن الأدلة عاطلة، حتى كأنَّه ما عرف السنة والكتاب، ولا ملأ الدنيا بمؤلفاته التي أتى فيها بكلِّ عجاب، فلا يغتر الناظر بنقل ما يخالف السنة والكتاب، وإن حكاه من العلماء بحرُ علمٍ عبابٍ، وما أحسن ما قاله ابنُ الجوزي في كتابه صيد الخاطر قال: "واعلم أنَّ المحقق لا يهوله اسمٌ معظمٌ، كما قال رجل لعلي رضي الله عنه: أتظن أنَّا نظن أنَّ طلحة والزبير كانا على باطل؟ فقال له عليٌّ عليه السلام: "إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله" ولعمري إنَّه قد وقر في النفوس تعظيم أقوام، فإذا نقل عنهم شيءٌ فسمعه الجاهلُ بالشرع قبله لتعظيمهم في نفسه.

"Telah terserak dakwa-dakwa yang kosong terhadap sekelompok daripada ulama Islam. Mereka menjadi seperti orang awam dalam penerimaan yang mustahil. Al-Ḥāfiẓ as-Suyūṭiyy telah mengarang «al-Munjalī Fī Taṭowwurōt al-Waliyy». Dia membawakan hikayat-hikayat batil padanya dan kata-kata yang kontang daripada dalil sehingga seolah-olah dia tidak mengenali sunnah dan al-Kitāb. Tidaklah dia memenuhi dunia dengan karangan-karangannya yang dia membawakan setiap keanehan padanya. Janganlah peneliti terpedaya dengan nukilan apa yang menyalahi sunnah dan al-Kitāb kendatipun ulama yang selautan ilmu yang melimpah yang menghikayatkannya. Betapa bagusnya apa yang Ibn al-Jawziyy berkata tentangnnya dalam kitabnya «Ṣoyd al-H̱ōṭir». Dia berkata: Ketahuilah bahawa orang yang tahqiq tidak dimomokkan dengan nama yang diagungkan sepertimana kata seseorang berkata kepada Aliyy -semoga Allah meredhainya-: "Adakah engkau menyangka bahawa kami menyangka bahawa olah dan az-Zubayr berada di atas kebatilan?". Aliyy alayh as-Salām: "Sesungguhnya kebenaran tidak dikenali dengan orangnya. Kenalilah kebenaranޱ pasti engkau mengenali ahlinya". Demi umurku! Sesungguhnya telah membekas pengagungan beberapa kaum pada jiwa. Apabila dinukilkan sesuatu daripada merekaߨ lalu orang jahil pada syarak mendengarnyaޱ dia menerimanya dengan pengagungan terhadap mereka pada jiwanya". [Al-Inṣōf Fī Ḥaqīqoẗ al-Awliyā^ Wa Mā Lahum Min al-Karōmāt Wa al-Alṭōfm/s 76keluaran Dār Ibn Affān Li an-Našr Wa at-Tawzītahqiq Abdul Rozzāq bin Abdul Musin al-Badr].

Ḥasan bin Aliyy as-Saqqōf; tokoh ilmuwan berketurunan Rasulullah ollallāhu alayhi wa ālihi wasallam berkata :

يجب تعديل المنهج التفكري عندنا حيث يجب النظر أولاً في الكتاب ثم في السنة ، و بعض الناس يقولون هذا القول ولكنهم لا يطبقونه ؛ حيث نراهم يأخذون بحديث شاذ مردود أو منكر و يتركون نص آية صريحة ! وعلى هذا فلا ينبغي أن يقال : أنت الآن تقول برأي المعتزلة أو الخوارج أو نحو هذا الكلام ؛ لأن العبرة بالدليل و بالحجة الشرعية لا بقول فلان و فلان ، فالذين يريدون الوصول للحق من أهل العلم ينظرون في أي مسألة من جهة أدلتها لا من جهة من يقول بها تحقيقا ً لقول القاعدة المشهورة ( اعرف الحق تعرف أهله ) و ( الحق لا يعرف بالرجال ) . فالحق لا يعرف بأن الطائفة الفلانية أو الفلانية تقول به ، و إنما يعرف بصحة الدليل ، فلن يمنعنا إذن أن نقول بأي قول رأينا صحة دليله بأن الإباضية يقولون به أو الزيدية أو الإمامية أو الجهمية أو الظاهرية أو غير ذلك ! لأن الآبائية مرفوضة شرعا ، وهي مذكورة بالذم في كتاب الله تعالى ، قال الله تعالى { بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ }

"Wajib untuk meluruskan manhaj pemikiran di sisi kita ketikamana wajib pemerhatian pada awal dalam al-Kitābߨ kemudian dalam sunnah. Sebahagian orang berkata dengan kata-kata iniߨ tetapi mereka tidak menerapkannya ketikmana kita melihat mereka mengambil hadis yang syaz lagi tertolak atau munkar atau meninggalkan teks ayat yang jelas! Atas sebab inilah tidak sepatutnya untuk dikatakan: Engkau sekarang berpendapat dengan pendapat mutazilian atau khawarij atau seumpama kalam ini kerana ibrah adalah dengan dalil dan dengan hujah syariatߨ bukan dengan pendapat fulan dan fulan. Orang yang berkemahuan untuk sampai kepada kebenaran dari kalangan ahli ilmu adalah orang yang melihat pada setiap permasalahan dari sudut dalil-dalilnyaߨ bukan dari arah siapa yang berpendapat dengannya kerana perealisasian untuk kaedah yang masyhur: "Kenalilah kebenaranޱ pasti engkau mengenali ahlinya" dan "Kebenaran tidak dikenali melalui seseorang". Kebenaran tidak dikenali bahawa sekelompok fulan atau fulan lain yang berkata dengannya. Sebenarnyaܦ ia dikenali dengan keabsahan dalil. Laluߨ kita berpendapat dengan mana-mana pendapat yang kita melihat sebagai sahih dalilnya tidak menghalang kita meskipun ibāḍian atau zaydian atau imāmian atau jahmian atau ẓōhirian atau selain itu! Ini kerana sentimen kenenek-moyangan tertolak secara syarak dan ia disebutkan dengan celaan dalam kitab Allah Taālā: {Bahkanߨ mereka berkata: "Sesungguhnya kami mendapati nenek-moyang kami atas suatu agama dan sesungguhnya kami orang yang mendapat petunjuk di atas peninggalan mereka}". [Rujuk https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=393424060694970&id=352929991411044].

Ini juga kata-kata Muḥammad Ibrōhīm al-Ašmāwiyy; professor bidang hadis dari Universiti Al-Azhar kepada para pemuda dalam berinteraksi dengan para ulama :

ليس من شرط العلماء العصمة، ولا السلامة من الورطة، فتعاملوا معهم على هذا الأصل، وانظروا إليهم على أنهم بشر يصيبون ويخطئون، ولا تنظروا إليهم على أنهم أنبياء معصومون، ولكل جوادٍ كَبْوَة، ولكل سيفٍ نَبْوَة، ولكل عالمٍ هفوة، ومن غلبت حسناتُه سيئاتِه فقد فاز، وجاوز القنطرة واجتاز، والكامل من عُدَّتْ هفواتُه، والفاضل من أُحصيتْ سقطاتُه!وقد نصحتكم حتى لا تكرروا خطأ وقع فيه من سبقكم، حين ظنوا أن شيوخهم لا يخطئون، وأنهم على الدوام مصيبون، حتى إذا أعلنوا خطأهم ارتد الشباب على أدبارهم، ونكصوا على أعقابهم، ومن بقي منهم بقوا في حيرة من أمرهم، والسعيد من وُعظ بغيره، والعاقل من استفاد من تجارِب الآخرين! فإذا رأيتموني أو غيري من أهل العلم أخطأنا أو تناقضنا - وكلنا عرضةٌ لذلك - فاحملونا على الأصل الذي قررته لكم، وهو أنه ليس من شرط العلماء العصمة، وأن العبرة بغلبة الحسنات على السيئات، فإنكم إن فعلتم ذلك أمنتم من الصدمات!

Bukanlahlah kemaksuman itu adalah salah satu syarat ulama dan tidak juga selamat daripada dilemma. Berinteraksilah dengan mereka atas dasar ini dan perhatikanlah kepada mereka dalam keadaan mereka adalah manusia biasa yang benar dan melalui kesilapan. Janganlah memandang mereka ini dalam keadaan para nabi yang maksum. Setiap yang mulia ada ketersungkurannya, setiap pedang ada ketumpulan dan setiap orang yang berilmu ada kegalatan. Sesiapa yang kebaikan-kebaikannya mendominasi kejahatannyaޱ maka dia berjaya, dia telah melangkaui jambatan itu dan mengharunginya. Orang yang sempurna adalah orang yang dibilang kegalatan-kegalatannya dan tokoh adalah orang yang dibilang kesilapan-kesilapannya!

Aku telah pun menasihati kalian sehingga kalian tidak mengulangi kesilapan yang orang sebelum kalian telah terjebak padanya ketikamana dia menyangka bahawa syeikh mereka tidak melakukan kesilapan dan mereka dalam kesentiasaan betulnya sehingga apabila mereka memaparkan kesalahan merekaޱ para pemuda ini berpaling ke belakang mereka dan mundur ke berungkur-ungkuran. Orang yang setia dari sebahagian mereka akan kekal dalam kehairanannya terhadap keadaan mereka. Orang yang bahagia adalah orang yang diperingatkan dengan selainnya. Orang yang berakal adalah orang yang mengambil faedah daripada pengujian orang lain!

Makaߨ apabila kalian melihatku atau selainku dari kalangan ahli ilmu yang kami tersilap atau melakukan percanggahan setiap daripada kami terdedah kepada ituޱ maka bawalah kami dalam dasar yang telah aku tetapkannya kepada kalian. Ia adalah kemaksuman bukan syarat ulama. Sesungguhnya ibrah pada dominannya kebaikan berbanding keburukan. Sesungguhnya jika kalian melakukan sedemikian, maka kalian merasa aman dengan pembenturan-pembenturan itu. [Rujuk https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2956004247975360&id=100006974414369].

Betapa pentingnya untuk mengingatkan tentang hal ini bahawa kita perlu bertegas dan berprinsip untuk meletakkan Quran dan sunnah sebagai hakim yang adil untuk seluruh umat serta menjauhkan diri daripada ikut-ikutan yang tidak mempunyai dasar. Inilah sebabnya betapa perkara ini perlu diperingatkan dari semasa ke semasa.

Ini juga pesan yang tertuju kepada diri saya sendiri. Saya juga manusia yang sentiasa tersilap dan terbabas. Saya menyedari hal ini apabila saya membaca semula penulisan saya sendiri yang perlunya kepada editan kepada penulisan atau menghasilkan penulisan baharu. Selaras perkembangan ilmu dan pengalamanܦ kadangkala ia menimbulkan kesedaran bahawa dahulu kita seolah-olah sudah mencapai kemuncak yang tertinggiߨ tetapi rupa-rupanyaܦ ia masih ada lagi pendakian yang perlu diteruskan.

Kita sendiri akui kesilapan diri kita sendiriߨ lalu apakah kita membiarkan sahabat yang kita sayangi terus dalam igauan yang kita ini adalah sempurna dan tiada cacat cela? Kerana saya menyayangi sahabat saya dan mahukan mereka sentiasa berpijak di atas kebenaran inilah yang saya mencoretkan nasihat ini.

Apapunߨ menyelisihi insan semestinya dengan ilmu dan hujah. Bukan hanya sekadar bermain Ad Hominem₎, menjadikan kesan ₍Halo₎ dan kesan Kontras sebagai neraca atau ₍Argumentum Ad Verecundiam₎ atau menggunakan pelbagai bias yang lain semata-mata untuk mempertahankan pendapat sendiri.

Sebegitu adalah sang bodoh yang ingin keluar daripada kebodohannyaߨ tetapi terpantul semula dalam kebodohannya. Saya juga sudah paparkan hujah saya untuk menjustifikasikan pendapat saya. Makaߨ tinggal mereka yang ingin menilai membuat penyemakan sama ada benar atau tidak apa yang saya utarakan.

Saya mengingatkan hal ini kerana ia kembali kepada pengalaman yang pernah saya lalui. Jika sesiapa yang membaca penulisan-penulisan sayaޱ boleh dikatakan banyak juga berkisar tentang terhadap ketaksuban, antitalfīq, sikap enggan untuk kebenaran, mendahulukan sentimen dan lain-lain. YaSaya sebenarnya seorang yang berpijak di atas landasan itu dan saya memang tegar dengannya.

Sememangnya saya agak sempit kompromi saya untuk mana-mana yang datangnya daripada salafi dan saya agak keras permusuhan saya dengannya. Sebab itulah saya sangat memahami sikap mereka tersebut yang saya gambarkan dalam penulisan saya kerana saya sendiri telah menempuh dalam dunia tersebut.

Sehinggalah pada suatu hari saya dipertemukan dengan seorang salafi. Entah bagaimana dia boleh mempengaruhi saya dalam membina serta meriset kefahaman saya tentang manhaj dalam agama. Saya memang suka mengikuti penulisannya dan saya ada menyimpan beberapa penulisan daripadanya. Sampai sekarang, saya masih ada simpan penulisannya.

Penulisannya bukanlah berputar kepada mempertahankan aliran salafi. Namunߨ lebih kepada keharmonian antara salafi dan lawannya yang tegar; ašᶜarian֊sufi. Masa ituܦ saya pun agak ada kecenderungan kepada fahaman salafiߨ cuma lebih kepada pengharmonian sepertimana yang dia bawakanߨ bukan kepada ketaksuban jenis yang lain.

Tidak lama kemudianܦ dia menuju kepada fasa yang baharu. Dia menuju kepada zaman ijtihad. YaDia agak berani untuk mengatakan dia seorang mujtahid. Masa inilah dia mula membangunkan mazhabnya sendiri dan mempertahankan pendapat-pendapatnya yang mewakili dari mindanya sendiri.

Sejujurnyaܦ saya memang mengikut langkahnya untuk berubah kepada yang baharu. Pada mulanya saya teragak-agak dan masih belum berani sepertinya. Namunߨ setelah beberapa masa melihat bagaimana luasnya dunia yang kita boleh teroka apabila kita menjadi independen, maka saya mula mengorak langkah.

Dalam ramai orang saya begitu takut untuk menyelisihinya. Sebabnya adalah saya kenal ketegasannya dan sikap kerasnya terhadap musuh dan lawan yang menentangnya. Malahߨ dia sentiasa membawakan hujah-hujahnya yang saya kira agak sukar untuk dijatuhkan. Apabila saya ada pendapat yang menyelisihinyaޱ saya meletakkannya ke bawah dan mengunggulkan pendapatnya terlebih dahulu.

Walau bagaimanapunߨ saya banyak mempelajari daripadanya dan dia sememangnya membumikan pengaruhnya dalam diri saya. Saya yang sekarang adalah pengaruh daripadanya. Waktu ini pun masih tidak lekang fanatik saya terhadapnya.

Entah bagaimana pada suatu hari dia terlalu ekstrim dan mula menyimpang. Pada mulanya saya cuba bersangka baik kerana sebelum ini saya melihat tindakannya ada justifikasinya. Saya juga ada menyimpan rasa marah dan berang terhadapnya kerana melampaunya. Namunߨ saya tetap memendamkannya dan cuba menahan pedih dalam bersangka baik.

Pada masa itu saya juga malu untuk bersama dengannya atau mengambil penulisan daripadanya kerana kontroversi yang mencalit namanya. Sehinggakan saya tidak mahu menyebut namanyaߨ malah dalam penulisan ini pun saya masih enggan untuk menyebutkan namanya kerana teruknya pengaruh pada namanya.

Sampai suatu masaܦ saya menetapkan keputusan. Saya tidak ada lagi kaitan dengannya dan saya mengambil haluan yang berbeza daripadanya. Saya terpaksa tinggalkannya kerana dia sudah mula merapu dan menyimpang terlalu jauh.

Saya keberatan pada mulanyaߨ tetapi lama kelamaanܦ saya terasa beban itu diangkat. Saya rasa aman sedikit dan merasa sedikit keluasan dalam minda saya. Pada mulanya saya ada merasa resah kerana tanpanyaܦ bagaimana mungkin saya dapat melangkah ke haluan ini?

Hari ini segala puji Allah, dengan izin-Nya saya boleh berdiri di atas kaki sendiri tanpa perlu ambil peduli tentangnya. Jika tidakޱ maka tidaklah terbentang penulisan yang para pembaca telah menelaahnya sekarang. Andaikata dia berdiri di hadapan saya untuk menentang pendapat sayaޱ maka saya berharap Allah berikan kekuatan kepada saya untuk menghadapinya.

Saya kadangkala menjenguk dia untuk melihat perkembangannya. Pun begituߨ sampai hari ini dia masih dengan karutnya. Saya berharap dia kembali sepertimana dia dahulu yang mempamerkan kejaguhan kepada berprinsip kuat dengan ikutan Quran dan sunnah.

Saya agak sedih yang seorang insan menjadi titik peralihan dalam saya menjadi sebegini. Kalaulah dia tidak sebegituޱ sudah tentu saya akan julangnya sebagai tokoh agung saya, ilmuwan yang paling saya hormati dan pemikir tajam yang mengagumi saya yang menyeru kepada pengukuhan kefahaman dan entusiastik terhadap kebenaran.

Namunߨ Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Di tangan-Nya milik semua hidayah dan Dialah yang menyesatkan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Akhirnyaߨ mahu atau tidak mahuޱ peristiwa sebegini mengheret kita untuk kembali kepada-Nya dan sentiasa berpaut dengan tali-Nya.

Saya berpesan tentang ini kerana saya juga tidak tahu bagaimana nasib saya di pengakhiran atau pada masa akan datang. Allah adalah Empunya kepada jalan yang lurus dan taufik. Saya kadangkala bercakap seperti saya lebih baik daripadanyaߨ namun saya mungkin sahaja akan tertimpa nasib yang sama sepertimana insan tersebut. Allah lebih tahu.

Usah dilupakan bagaimana Abdullah al-Qōṣimiyy yang dahulu dipuji sebagai Ibn Taymiyya yang kedua, pernah dipuji oleh imam Masjidilharam pada ketika itu dengan gubahan syair yang khas untuknya dan karyanya «a-irō Bayna al-Islām Wa al-Waaniyyah» ditempa dengan pujian bahawa penulis ini telah membayar maharnya untuk syurga dengan kitab ini menjadi ateis pada akhirnya. Siapa sangka orang yang hidupnya menjadi ultrasalafi sepertinya dibinasakan sebegini? Tentu lagi setiap daripada kita terdedah untuk dibolak-balikkan jiwa untuk tergelincir ke jurang ini.

Saya memohon perlindungan agar saya dijauhi daripada kecelakaan sedemikian. Kita semua pun perlu berserah kepada Allah agar Dia menyelamatkan kita daripada kesesatan dan malapetaka tersebut.

Apapunߨ jika sampai masanya perlu untuk berselisihޱ maka jangan gentar buat sedemikian. Takutlah kepada Allah. Janganlah takut kepada manusiaߨ termasuk diri saya. Junjunglah kebenaran. Kenali kebenaranޱ maka kita akan mengenal ahlinya. Sebesar mana aura yang disakralkan oleh pengikut atau diri kitaܦ itu bukan penentu kebenaran. Ia adalah pada Quran dan sunnah.

No comments:

Post a Comment