Saya juga pernah menempuh zaman saya kebingungan dalam bahasa Arab dan kejahilan yang amat dalam ilmu hadis. Pada masa itu❟ saya merasakan agak mustahil untuk saya menguasainya dan untuk mencapai tahap pemahaman yang asas pun❟ ia bagaikan langit dan bumi. Saya lebih menumpukan kepada kemahiran uṣūl fiqh dan kaedah fiqh yang saya kira dapat menyerlahkan kemampuan saya.
Sudah tentu saya sangat bergantung kepada karya yang
diterjemahkan. Dalam hadis❟ saya
bertaklid kepada penilaian al-Albāniyy
untuk kebanyakannya dan jika tidakޱ saya akan memilih Šuᓫayb
al-Arnā^ūṭ atau Aḥmad Muḥammad Šākir. Saya memang tidak boleh independen dalam bahagian ini. Saya
juga pernah keliru bagaimana perawi yang ada dalam «Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy» dan «Ṣoḥīḥ Muslim» boleh
ditolak beberapa hadisnya kerana ada masalah kejituan dan menyalahi perawi yang
lebih mapan daripadanya.
Entah suatu hari kemudian dengan izin dan hidayah-Nya❟ saya
mula memberanikan diri untuk membuat penilaian sendiri terhadap status hadis.
Terima kasih kepada laman Islamweb dahulu yang pernah menyediakan semakan untuk
biografi perawi yang mana apabila kita klik pada nama perawi pada sanad
tersebutޱ kita boleh lihat tajrih dan taᶜdil ahli hadis terhadapnya dari
dahulu sehinggalah yang terkemudian. Saya perlahan-lahan mula melepaskan diri
daripada pandangan al-Albāniyy. Masa inilah saya mula dapat mendalami ilmu
hadis sepertimana yang saya mahu.
Saya mula-mula pun bergerak atas haluan sendiri dan bekalan yang
saya peroleh melalui pembelajaran kendiri dan pemerhatian. Boleh dikatakan pada
masa itu❟ saya tiada guru yang boleh mengajarkan saya tentang ilmu hadis.
Malahߨ pada masa itu❟
tokoh-tokoh hadis tempatan kita bukan begitu menonjol seperti sekarang.
Nama-nama mereka tidak gah sepertimana asatizah fiqh atau ahli nasihat. Sukar
untuk bertemu mereka yang benar-benar berkeahlian yang boleh saya tadah ilmu
daripadanya.
Sehinggalah kemunculan Rozaimi Ramle dan Kamilin Jamilin. Saya
mula mempelajari hadis sebelum nama ini meraih populariti yang berpengaruh pada
hari ini. Namunߨ setelah saya mengikuti kuliah dan cara
mereka dalam penilaian hadisܦ saya bersyukur kepada
Allah bahawa apa yang saya lakukan sebelum ini menepati dengan cara merekaߨ terutamanya cara mentaᶜlilkan hadis.
Setelah saya dapat menguasai bahasa Arabܦ saya mula mengikuti forum dan karya berbahasa Arab sama ada
artikel, jurnal, tesis atau buku. Sekali lagi saya ingin memanjatkan kesyukuran
kepada-Nya dengan sebanyak-banyak kesyukuran bahawa saya bukan sahaja boleh
menelusuri dengan lancar perbahasan merekaߨ malah apa yang saya lakukan ini sama sepertimana mereka
paparkan.
Selama iniܦ saya memang
mempelajari hadis tanpa guru dan saya memang khuatir kalau saya tersilap. Hari
ini❟ saya dapat mempraktikkan ilmuᓫilal al-Ḥadīṯ dalam
penulisan saya dan saya berjaya menghasilkan penulisan yang khas tentangnya
sebagai membuktikan kemampuan saya dalam ilmu tersebut. Judul tersebut saya
menamakannya sebagai «Intisari Penting Dalam Ilmu Takhrij Hadis Dan ᓫIlal
al-Ḥadīṯ».
Saya tahu ada orang meragui kebolehan saya dalam ilmu hadis
apabila saya menyatakan bahawa saya tidak belajar berguru secara khusus untuk
ilmu hadis. Namunߨ saya mempersilakan dan mengalu-alukan
untuk semua orang menguji dan analisis penulisan saya tersebut.
Buktikan bahawa saya terbabas dalam hal itu. Saya tidak mahu
menyembunyikan apa-apa untuk bahagian ilmu. Saya mahu bersikap telus atau
transparensi. Jika ada kelomponganޱ maka ia juga
bermanfaat untuk saya yang saya boleh pelajari daripada kesilapan yang
dinyatakan.
Malah,ߨ untuk pengetahuan❟ Aḥmad bin
Muḥamamd bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy;
tokoh ahli hadis sufi berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃ dalam «al-Baḥr al-ᓫAmīq Fī
Marwiyyāt Ibn aṣ-Ṣiddīq» menyebutkan bahawa dia menguasai ilmu hadis sehingga ke tahap
huffaz kebesaran tanpa bertalaqqi dengan sesiapa pun. Namunߨ tidak ada sesiapa pun yang menafikan kehebatannya dan
keunggulannya dalam ilmu hadis. Ini boleh dilihat dalam pembentangan ᓫAlyā^ Muḥammad
Zaḥl dalam «al-Ḥāfiẓ Aḥmad Ibn aṣ-Ṣiddīq Wa Juhūduh Fī H̱idmaẗ al-Ḥadīṯ Min H̱ilāl Ajzā^ih
al-Ḥadīṯiyyaẗ».
Saya tidaklah berkata bahawa saya telah mencapai apa yang Aḥmad
al-Ġumāriyy berada padanya. Bahkanߨ masih jauh perjalanan
saya untuk sampai ke tahap itu. Namunߨ saya ingin menegaskan
bahawa pembelajaran tanpa berguru dan menekuni pembacaan mampu memberikan impak
yang positif lagi hebat bagi setiap individu dengan izin Allah. Usahlah
meremehkannya.
Malahߨ seteru kepadanya; Muḥammad al-Albāniyy
kalau pun tidak ada guruޱ maka ini bukan aib kerana Aḥmad
al-Ġumāriyy menyatakan tentangnya :
وناصر الدين الألباني قدم
إلى دمشق وهو لا يعرف العربية ، فتعلمها وأقبل على علم الحديث فأتقنه جداً جداً ،
وأعانه مكتبة الظاهرة المشتملة على نفائس المخطوطات في الحديث ، وهو ممن رتبها
بيده ، حتى أني لما زرتها في العام الماضي ، كان هو الذي يأتيني بما أطلبه ويعرفني
بما فيها. ولولا مذهبه وعناده ، لكان من أفراد الزمان في معرفة الحديث ، مع أنه لا
يزال فاتحاً دكان الساعات.
"Nāṣiruddīn al-Albāniyy sampai ke Damsyikߨ tetapi dia tidak mengetahui bahasa Arab. Laluߨ dia mempelajarinya serta menghadap ke arah ilmu hadisߨ lalu dia bersangatan lagi bersangatan menekuninya. Perpustakaan
aẓ-Ẓōhiroẗ yang merangkumi karangan-karangan yang berharga dalam ilmu hadis
telah membantunya dan dia yang menyusunnya dengan tangannya sehinggakan tatkala
aku menziarahinya pada tahun lepasޱ dialah yang
memberikan aku apa yang aku memintanya dan memperkenalkan apa yang ada di
dalamnya. Kalaulah bukan kerana mazhabnya dan perseteruannyaޱ pasti dia termasuk
sang tunggal bagi zaman ini dalam penguasaan ilmu hadis meskipun dia selalu
sahaja membuka kedai jam". [Darr al-Ġommām ar-Roqīq Bi Rosā^il aš-Šayẖ
as-Sayyid Aḥmad Ibn aṣ-Ṣiddīq﹇karya ᓫAbdullah
bin ᓫAbdul Qōdir at-Talīdiyy﹇m/s
191].
Di tempat lain, dia berkata :
أما الألباني فمن الأفراد
في معرفة الفن على عاميتة تقريبا إلا أنه في العناد والعياذ بالله فاق الزمزمي وكل
عنيد على وجه الأرض
"Adapun al-Albāniyyޱ maka dia salah
seorang individu istimewa dalam penguasaan seninya melainkan dia dalam
perseteruan ⁃dan
kita berlindung kepada Allah⁃ yang
melangkaui az-Zamzamiyy dan setiap seteru atas permukaan bumi". [Al-Jawāb
al-Mufīd Li as-Sā^il al-Mustafīd﹇dikumpulkan oleh Abū al-Faḍl Badr
al-ᓫImrōniyy﹇m/s 60﹇ keluaran Dār
al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Dari sini❟ Aḥmad al-Ġumāriyy memuji kemampuan ilmu hadis yang ada pada al-Albāniyy.
Hanya sahaja dia tidak mengiktiraf mazhabnya dan permusuhannya bersamanya. Dari
sini❟ mana-mana aliran pun seseorang itu beradaޱ penekunan dalam
pembacaan dan tanpa bertalaqqi pun mampu menyampaikan seseorang ke tahap yang
terbaik sehingga setara dengan penguasaan para ulama. Usahlah meremehkannya dan
memandang hina terhadapnya.
Berkenaan dengan bahasa Arab pulaܦ saya memang pernah
dalam kebingungan. Saya tidak tahu bila masanya perlu diletakkan tanwin,
bagaimana pembentukan ₍al-Iḍōfah₎, ₍an-Naᓫat₎ dan ₍al-Manᓫūt₎, ₍al-Ḥāl₎,
bentuk-bentuk ₍al-Manṣūb₎, ₍al-Marfūᓫ₎, ₍al-Majrūr₎ dan ₍al-Majzūm₎ serta perubahan bentuk perkataan dalam ilmu sorof.
Saya benar-benar terpinga-pinga bagaimana untuk mengaplikasikan
ilmu nahu dan sorof dalam hal ini. Pun begituߨ saya bukannya sampai
apabila membaca penulisan tersebutޱ saya langsung tidak
boleh faham. Saya boleh faham dan menterjemahkannya. Cumaߨ jika diminta saya untuk membariskan kalimah yang ada dalam
kitab tersebutޱ saya tidak berani untuk melakukannya.
Setelah Allah mempertemukan saya dengan Rusdi Alias❟ saya
mulai celik dalam bahasa Arab dalam masa 10 hari sahaja! Saya memang begitu
kagum dengan pengajarannya. Kebingungan yang merantai saya bertahun-tahun
akhirnya dirungkaikan dalam masa yang singkat sahaja. Sememangnya dia adalah
guru yang hebat.
Saya benar-benar mendapat manfaat yang banyak daripadanya.
Berkat daripada pengajarannyaܦ saya dapat menelaah
dan membariskan penulisan Arab dengan bekalan pengetahuan yang secukupnya.
Terima kasih banyak-banyak wahai guru yang saya benar-benar meletakkan
penghormatan yang tinggi. Semoga Allah merahmatinya dan memberi keberkatan
dalam ilmunya.
Jika ada orang mengeluh terhadap lemahnya penguassaan bahasa
Arabnyaޱ saya sememangnya akan mencadangkan nama ini kepada mereka.
Dialah pemegang kunci yang meleraikan kekusutan mereka yang dalam kebingungan
dan kekeliruan.
Cumaߨ sepanjang saya belajar dengannyaܦ dia bukanlah dapat dikatakan ilmuwan ulung dalam bahasa Arab
sepertimana yang lain. Dia lebih kepada merungkaikan dan membimbing untuk yang
di tahap asasߨ bukan untuk yang
lebih kompleks dan lebih mendalam terhadapnya. Jika untuk mendalamޱ saya tidak rasa dia
selayaknya untuk ditanyai atau diminta bincang. Akan tetapiߨ manfaat padanya lebih bertunas pada tahap asas dan peringkat
permulaan.
Ilmu bahasa Arab saya bertambah luas dengan pembelajaran
daripada Zaharudin Nawi Qasimi. Dia seorang tenaga pengajar yang sangat rajin,
gigih, dedikasi, meluas ilmunya dan mahir dalam lima bahasa؛ iaitu bahasa Melayu,
Arab, Inggeris, Urdu dan Parsi. Jika belajar daripadanyaޱ dia bukan sahaja
membawa rujukan daripada bahasa Arabߨ tetapi daripada rujukan Urdu dan Parsi. Malahߨ jika ingin menyemak kamus untuk melihat terjemahanޱ dia lebih banyak
menggunakan kamus bahasa Inggeris berbanding yang Melayu.
Seorang lagi guru hebat yang saya panjatkan kesyukuran kepada
Allah untuk dipertemukan dengannya. Saya mengikuti kelasnya «Muġnī al-Labīb»
karya Ibn Hišām. Sesiapa yang masuk dalam lapangan bahasa Arabߨ tentu akan mengetahui bahawa ini adalah kitab tahap tertinggi.
Ya༡ Dialah
satu-satunya insan di Malaysia yang mengajar karya ini setakat ini.
Kelas-kelasnya juga pun banyak. Sememangnya dia memang sibuk untuk bergiat
dalam pengajaran. Sebab itulah layak dia dipuji sebagai rajin, gigih dan dedikasi.
Semoga Allah memayunginya dengan rahmat dan sentiasa diberikan kekuatan untuk
meneruskan pengajarannya.
Pencapaian saya sekarang yang saya telah sebutkan ini bukan
bermakna saya telah mencapai tahap sebagai ilmuwan ulung yang selalu dipuja dan
diperbesarkan oleh orang. Saya akui saya masih banyak perlu pelajari dan
dibaiki kelompongannya. Selaras perkembangan pengetahuanܦ kadangkala ada penulisan yang saya tarik balik dan pendapat
saya perlu diubah serta perlu pembaharuan dalam penghujahan kerana saya sedar
bahawa saya telah tersilap tentangnya kerana kejahilan saya sendiri. Saya
bukanlah seorang yang sempurna.
Yang saya ingin sampaikan di sini adalah jangan takut untuk
hadapi kejahilan dan jangan takut jika tersalah. Bukanlah maksud saya boleh
seseorang sengaja untuk bertindak bodoh dan sengaja salahߨ tetapi mesti dari dasar usaha sedaya upaya untuk mencari
kebenaran.
Kemudianߨ jika tersilapޱ maka itu adalah salah
satu proses pembelajaran. Kita bukan belajar dari apa yang kita tidak tahu
kepada tahuߨ tetapi dari kesilapan
kepada yang betul. Ibn ᓫAṭo^illah as-Sakandariyy berkata :
ربما فتح لك باب الطاعة
وما فتح لك باب القبول وربما قضى عليك بالذنب فكان سبباً في الوصول
"Boleh jadi dibukakan pintu ketaatan untuk engkauߨ tetapi tidak dibukakan pintu penerimaan. Boleh jadi Dia
timpakan dosa terhadapmuߨ lalu ia adalah sebab kepada sampainya kamu
kepada-Nya". [Iḥkām al-Ḥikam Fī Šarḥ al-Hikam﹇karya Abū aṭ-Ṭoyyib
Burhānuddīn Ibrōhīm bin Maḥmūd aš-Šāḏuliyy﹇m/s 77﹇keluaran Dār
al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Jika dosa menjadi sebab seseorang itu kembali kepada Allah
setelah menemukan akibat yang buruk daripadanya yang membawa kepada keinsafan
dan penyesalan serta taubat yang bersungguh-sungguhޱ maka begitu juga
dengan kejahilan.
Kita menjadi baik bukan kerana kita dari dahulu lagi adalah
baik. Kadangkalaܦ masa lampau kita
penuh dengan kejahatanߨ namun dengan hidayah
dan petunjuk-Nya❟ kita menjadi seorang hamba yang sedar tentang tanggungjawabnya
di atas muka bumi. Kejahilan juga sebegitu.
Kita menjadi pandai bukan kerana kita memang sudah dikurniakan
kepandaian secara automatikߨ namun ia setelah kita menyedari
kelompongan dalam kejahilan kita yang kita begitu membutuhkan untuk
mendalaminya sehingga tahqiq pengetahuan kita. Juga setelah kita dibukakan
kebenaran terhadap kesilapan kita akibat kejahilan kita.
Ibn ᓫAṭo^illah as-Sakandariyy berkata :
إذا وقع منك ذنب، فلا يكن
سببا ليأسك من حصول الاستقامة مع ربك ؛ فقد يكون ذلك آخر ذنب قُدر عليك
"Apabila dosa menimpa engkauޱ maka janganlah ia
menjadi sebab untuk engkau berputus asa untuk menggapai istiqamah kepada
tuhanmu. Boleh jadi itu menjadi dosa terakhir yang ditakdirkan kepadamu".
[Iḥkām al-Ḥikam Fī Šarḥ al-Ḥikam﹇karya Abū aṭ-Ṭoyyib Burhānuddīn Ibrōhīm bin Maḥmūd aš-Šāḏuliyy﹇m/s 102﹇keluaran Dār
al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Jika ada satu dosa boleh menjadi seuatu yang terakhir yang
pernah kita lakukan dalam hidup kitaޱ begitu juga
kejahilan. Tidak selamanya manusia akan terus dalam kejahilan kecuali jika ia
berazam untuk memilih haluan tersebut. Boleh jadi kejahilan yang kita lalui ini
adalah yang terakhir untuk kita.
Dengan syarat❟ kita
perlu terus meneroka, cekal dan tekun untuk belajar. Dosa tidak akan
menyampaikan kepada amalan kebaikan jika kita tidak ada kesedaran tentang hidup
beragama dan keinsafan. Demikian juga kejahilan tidak akan terpadam hanya
dengan bersikap lengah dan lalai.
Ibn ᓫAṭo^illah as-Sakandariyy berkata :
لَا يُخَافُ عَلَيْكَ
أَنْ تَلْتَبِسَ الطُّرُقُ عَلَيْكَ. إِنَّمَا يُخَافُ عَلَيْكَ مِنْ غَلَبَةِ
الْهَوَى عَلَيْكَ
"Tidaklah dikhuatiri ke atas engkau bahawa engkau terkabur
pelbagai jalan kepada engkauߨ tetapi yang dikhuatiri adalah penaklukan
gandung terhadapmu". [Iḥkām al-Ḥikam Fī Šarḥ al-Ḥikam﹇karya Abū aṭ-Ṭoyyib
Burhānuddīn Ibrōhīm bin Maḥmūd aš-Šāḏuliyy﹇m/s 83﹇keluaran Dār
al-Kutub al-ᓫIlmiyyaẗ].
Dalam menuntut ilmu❟
kadangkala kita berdepan dengan pelbagai pendapat dan pandangan serta aliran
yang masing-masing merebut dominasinya dalam menjustifikaskan bahawa ia adalah betul.
Oleh sebab bermacam-macam yang telah bertelagah antara satu sama lainߨ kita begitu khuatir untuk membuat pilihan kerana kita sangat
tidak mahu terjatuh dalam kesalahan. Ketahuilah bahawa manusia tidak sempurna
kecuali para rasul. Kita semua akan terheret dalam kesilapan meskipun kita
telah yakin atas apa yang kita persepsikan terhadapnya.
Yang penting adalah janganlah sebab adanya beragam aliran yang
muncul kita tidak mahu membuat keputusanߨ lebih-lebih lagi
mereka ada cita-cita untuk mencapai ke darjat yang tinggi. Kita tidak perlu
takut dengan kesemua itu. Jika kita yakin Allah akan menunjukkan jalan kepada
hamba-Nya yang bersungguh-sungguh untuk kebenaranޱ maka jangalah
berputus asa dengan rahmat-Nya.
Tempuhilah jalan yang kita telah sabitkan keyakinan terhadap
kebenarannya. Semua itu atas dasar ilmu dan kefahaman yang jituߨ bukan sekadar membabi buta. Teruskanlah percaya dan jangan
terbolak-balik. Suatu hari Allah akan membukakan kefahaman kepada kita.
Yang perlu ditakui adalah gandrung kerana inilah yang menghalang
seseorang untuk mencapai kebenaran. Ketaksuban akan menutup jantung untuk
mendengarkan pendapat orang lain atau memerhati hujah pihak lawan. Tidak mahu
menjaga adab-adab ilmu dan muzakarah juga akan menjadi sebab penghalang untuk
seseorang peroleh kefahaman dalam sesuatu isu.
Kesombongan juga akan menjadi sebab seseornag dijauhkan daripada
rahmat-Nya yang berupa petunjuk kebenaran. Sebab itulah semua ini perlu dijaga
dan diwaspadai. Tidak kiralah apa pun aliran yang kita ikutiܦ jika kita memalitkan diri dengan perangai sebeginiޱ kita akan terhijab
daripada apa yang kita mahu.
Dalam isu penarikan balik dan penyesalan terhadap penulisan yang
lama❟ ini mengingatkan saya beberapa tokoh besar yang juga pernah
melalui fasa yang sama.
Ḥamzaẗ ᓫAbdullah al-Malībāriyy sepertimana yang diceritakan dalam «al-Muᓫjam
al-Jāmiᓫ Fī Tarōjim al-ᓫUlamā^ Wa Ṭolabaẗ al-ᓫIlm al-Muᓫāṣirīn» karya anggota Multaqō^ Ahl
al-Ḥadīṯ bahawa dia merasa malu untuk membaca tesis masternya di
Universiti Al-Azhar yang mengandungi takhrij 300 hadis ᓫAbdullah
bin ᓫUmar dalam «Musnad
Aḥmad» kerana perlaksanannya adalah bercorakkan tesis yang telah
lengkap pendahuluannya dalam bahagian hadis dari pengkaji dahulu dan
kebanyakannya adalah penilaian yang dia bertaklid dengan Aḥmad Muḥammad
Šākir disebabkan kurang penguasaan dalam ilmu hadis pada masa itu.
Hari ini❟ nama Ḥamzah ᓫAbdullah al-Malībāriyy
menyerlah dalam arena ilmu hadis sebagai orang yang memperkenalkan perbezaan
manhaj mutaqaddimin dan mutaakhirin yang memberi impak yang berpengaruh dalam
penilaian status hadis dan analisisnyaߨ khususnya dalam
pengecaman illah bagi sesuatu hadis. Metodologinya dan manhajnya disambut baik
oleh ramai ahli hadis semasa dan wacana dalam ilmu hadis seakan-akan hidup dari
yang mati, segar sesudah layu, rancak setelah lama melesu dan semakin banyak
kajian baru dalam bidang hadis diperhebatkan.
Apa yang berlaku pada al-Malībāriyy juga adalah pada ᓫAbdullah
bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy;
tokoh ilmuwan yang berketurunan ֊ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam֊. Dia dalam «Sabīl
at-Tawfīq Fī Tarjamaẗ ᓫAbdillah Ibn aṣ-Ṣiddīq»
menyatakan bahawa dia tidak redha terhadap kitabnya sendiri «al-Kanz
aṯ-Ṯamīn Fī Aḥādīṯ an-Nabiyy al-Amīn» kerana
kitab ini ditulis dalam penjara dan terhad rujukannya untuk penyemakan sehingga
terkandungnya hadis-hadis dhaif di dalamnya.
Bagi seorang tokoh ilmuwan yang besar dari ahli bait tidak
meredhai penulisannya sendiri kerana terkandung hadis dhaif di dalamnya❟
bagaimana mungkin kalangan al-Ḥabīb yang
jauh lebih kerdil daripadanya tidak menarik balik hadis palsu yang pernah dia
menyampaikannya ke pentas umum, tidak merasakan penyesalannya dan kepedulian
terhadap memerhati status bagi sesuatu hadis? Tidakkah sekurang-kurangnya kita
mengambil masa untuk menjengah kembali apa yang telah kita sendiri tinggalkan
dan membuat penilaian diri sama ada ia benar atau ada kekurangan atau ia
tersilap?
Adiknya; Muḥammad az-Zamzamiyy dalam «az-Zāwiyaẗ Wa Mā Fīhā Min
al-Bidaᓫ Wa al-Aᓫmāl al-Munkaroẗ» juga
menyatakan bahawa dia menarik balik dari beberapa permasalahan dalam
«al-Intiṣōr Li Ṭorīq aṣ-Ṣūfiyyaẗ al-Aẖyār» kerana didapati ia menyalahi sunnah
dan dalil. Bahkanߨ kitab yang terbaru ini juga menentang
beberapa amalan yang terdapat dalam kitab lama yang diamalkan oleh sebahagian
sufi yang jahil.
Jika tokoh ahli bait ini dari tarekat yang berpengaruh di
Morocco؛ iaitu darqōwian akhirnya meninggalkannya dan menarik balik
beberapa pandangan lamanyaޱ bagaimana mungkin pengikut tarekat sanggup
menganggap seolah-olah syeikhnya dipandu oleh wahyu Allah, di atas
pengurusan-Nya dan seakan-akan tidak akan pernah melakukan kesilapan?
Tidak perlu tipu daya dan kata-kata manis untuk menyatakan
bahawa mereka tidak mempercayai sedemikian. Namun, cukuplah melihat pada
praktik mereka ketika membawa kalam dan apa yang ada pada syeikhnya serta
bagaimana mereka berinteraksi dengan kritikan terhadap mereka.
Sebegitu juga dengan ᓫAbdullah bin ᓫAbdul Qōdir
at-Talīdiyy; tokoh ilmuwan ahli bait yang dia menyatakan bahawa dia
tidak redha dengan beberapa penulisan lamanya sepertimana yang dia
menyebutkannya dalam «Ḏikriyāt Min Ḥayātī» kerana perubahan pandangannya.
Makaߨ tidak perlu malu untuk mengakui bahawa
kita menarik balik pandangan kita yang lama, kita telah berubah pandangan
tentangnya dan tidak redha dengan penulisan lama kita. Jika ini adalah daripada
ahli bait yang kita merasa kerdil terhadap ketokohannyaޱ maka mana-mana ahli
bait dan selainnya pun perlu mencontohinya apabila berhadapan dengan situasi
ini.
Mereka yang hebat ini bukan kerana mereka dari lahir mereka
adalah hebat dan tidak pernah kecundang dalam hidupnyaߨ tetapi mereka adalah orang yang belajar daripada kelemahan,
ketempangan, kekurangan dan kesilapan dahulu. Makaߨ kita jangan ego untuk mengakui bahawa kita malu dengan apa yang
menjadi personaliti dan wajah lama kita serta sedia untuk mendekasikan diri
dengan arus perubahan yang bermula dengan mengakui kesilapan, kekurangan dan
ketempangan diri.
Yang lama ini adalah tanda bagi perjalanan kematangan kita dan
bukti bahawa kita masih belajar sekalipun pada kesilapan diri. Jika semuanya
adalah sama sepanjang hayat, dikhuatiri kita sebenarnya tiada perkembangan
apapun kecuali yang dipelihara oleh Allah ᓫAzza Wa Jalla.
Jika berkekalan di atas fasa yang samaޱ maka mudah-mudahan ia adalah rahmat daripada-Nya. Jika berlakunya perubahan fasa dari yang teruk kepada yang baik, maka mudah-mudahan itu adalah bimbingan yang Dia akan terus mencurahkan kepada kita sehingga akhir hayat kita.
No comments:
Post a Comment